227 viestiä aiheessa

Mun vihki on iso ja leveä ja siihen liitettiin pieni timantti mun kihlasormuksesta. Luovun siis kihlasta kokonaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette siitä, voiko(yhdistelmältä näyttävän)sormuksen ottaa käyttöön jo kihlautuessa? Meillä harkinnassa ostaa jo nyt kihlaksi sormus, joka sitten tulisi olemaan puolen vuoden sisään myös vihkini.

Jotain tämän tyylistä olen valkokultaisena harkinnut:

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.kultajousi.info/images/C17724.jpg&imgrefurl=http://www.kultajousi.fi/PublishedService%3Ffile%3Dpage%26pageID%3D3%26groupID%3D476%26action%3Dview&usg=__H6dhb1yDp6er2ACKAaGwvI3uCT8=&h=284&w=284&sz=20&hl=fi&start=2&um=1&itbs=1&tbnid=uluKluc7MQ_n-M:&tbnh=114&tbnw=114&prev=/images%3Fq%3Ddiamanti%2Bcollection%26um%3D1%26hl%3Dfi%26sa%3DN%26rlz%3D1C1GPEA_enFI367%26tbs%3Disch:1

Voiko kaksiriviseltä näyttävää (tulevaa vihkiä) käyttää jo kihlana?? Kiitos mielipiteistä!

Muokattu: , käyttäjä: Runoratsu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette siitä, voiko(yhdistelmältä näyttävän)sormuksen ottaa käyttöön jo kihlautuessa? Meillä harkinnassa ostaa jo nyt kihlaksi sormus, joka sitten tulisi olemaan puolen vuoden sisään myös vihkini.

Jotain tämän tyylistä olen valkokultaisena harkinnut:

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.kultajousi.info/images/C17724.jpg&imgrefurl=http://www.kultajousi.fi/PublishedService%3Ffile%3Dpage%26pageID%3D3%26groupID%3D476%26action%3Dview&usg=__H6dhb1yDp6er2ACKAaGwvI3uCT8=&h=284&w=284&sz=20&hl=fi&start=2&um=1&itbs=1&tbnid=uluKluc7MQ_n-M:&tbnh=114&tbnw=114&prev=/images%3Fq%3Ddiamanti%2Bcollection%26um%3D1%26hl%3Dfi%26sa%3DN%26rlz%3D1C1GPEA_enFI367%26tbs%3Disch:1

Voiko kaksiriviseltä näyttävää (tulevaa vihkiä) käyttää jo kihlana?? Kiitos mielipiteistä!

En mä tiedä onko siihen mitään sääntöä miks ei vois. Kyllähän miehetkin käyttää usein samaa sormusta kihlana ja vihkinä. Mun mielestä on kiva, että saa sit naimisiin mennessään uuden sormuksen sormeensa, mutta jos se ei sua haittaa, että sormuksia ei varsinaisesti vaihdeta naimisiinmennessä niin mikä jottei ;) Ite ehkä hankkisin jonkun halvan kihlan tuoksi ajaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ennen halusin kaksi sormusta, mutta nykyään olen sitä mieltä, että vain yksi riittää. Haluan aika näyttävän sormuksen, tai ainakin sellaisen jossa on timantteja yksi tai useampi. Ehkä joskus voisin ottaa sen seuraksi toisen sormuksen, esim. 10-vuotis hääpäivälahjaksi. Mutta erillistä vihkisormusta en aio hankkia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla ei kihlasormusta ole eikä tule, kun en muutenkaan juuri käytä koruja. Vihkisormukseksi tulee Kalevalan keltakultainen Kaisla-sormus, sillä se on ainoa näkemäni sormus, jota voin kuvitella käyttäväni - kaunis ja yksinkertainen. En ole vielä käynyt sovittamassa, mutta otan sen leveämmän version, jos se vain nakkisormilleni sopii. Mielestäni tuon sormuksen kanssa ei toinen sormus sovikaan. Miehelle tulee myöskin samainen Kaisla-sormus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uskoisin, että luovun vaatimattomasta kihlasormuksestani ja käytän pelkästään tulevaa vihkisormusta. En mielellään käytä koruja, varsinkaan sormuksia, joten kihlasormus saa väistyä vihkisormuksen tieltä. Seuraava stressin aihe onkin sitten se, että minkänäköistä ja tyylistä sormusta sitä haluaisi loppuelämänsä käyttää...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen tässä pohdiskellut, onko naisen vihkisormus miten pakollinen? Kirkkohäät meillä on, ja vihkimiseen ilmeisesti kuuluu sormuksen käyttö. Mutta voisiko siinä käyttää vaikkapa lainasormusta (vaikkapa isoäidin perintörinkulaa), jota ei siis olisi tarkoituskaan koskaan muualla käyttää kuin tilaisuudessa? Vai pääseekö kirkossa naimisiin ilman sormuksen sormusta?

Itse en yhtään tykkää minkäänlaisista koruista, ja varsinkin sormuksia vierastan suuresti.

Onko kellään kokemusta ja elävän elämän esimerkkejä sormuksettomasta vihmimisestä tai häistä selviämisestä pelkillä kihlasormuksilla tms epätavanomaisesta sormusratkaisusta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei tietenkään pääse naimisiin ilman sormusta...

No ei vaiskaan.

Eiköhän sitä voi jokainen tehdä ihan juuri niinkuin tykkää. Luulisin, että vihkimisestä voi jättää sormusten vaihdon pois, ainakin maistraatissa voi. Eihän se sormus ole se mikä määrää, että pari on naimisissa, vaan se, että on nimet paperissa...

Jos sinulla on kihla niin ei mikään estä sitä pitämästä myös vihkinä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^^

(Vihki)sormus ei tietenkään ole pakollinen. Esim. äidilläni on vain yksi sormus (kihla). Jos vihkiseremoniaan haluaa sormuksen vaihdon, niin voihan siinä käyttää ihan sitä kihlasormustakin, jonka on ottanut sitä varten pois sormestaan. En tunne kirkollista vihkikaavaa kovin hyvin, mutta veikkaisin, että sormuksen siunaaminen on täysin valinnainen elementti, jonka voi halutessaan jättää pois.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vihkikaavassa sanotaan: "Rukoilkaamme sen liiton puolesta, jonka merkkinä tämä sormus on..." Eli jokin rengas on kuitenkin hyvä olla mukana. Jos on olemassa kihlasormus, niin kannattaa ottaa se mukaan. Se käy ihan hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No ei kai ne nyt voi kirkossa pakottaa ihmisiä ostamaan sormusta? Pitäähän ihmisten päästä naimisiin ilmaiseksi eikä kaikilla ole varaa sormuksiin. Ei ne nyt voi sen takia jättää vihkimättä? :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olin häissä, jossa oli avioliiton siunaus kirkossa (eli toinen puolisoista ei kuulunut kirkkoon).

Ilmeisesti siunauksessa ei tätä sormuksen vaihto-osuutta ole ollenkaan, mutta mielestäni se ei muuten olennaisesti poikennut "tavallisesta" vihkimisestä (korjatkaa jos olen väärässä.. :) ). Pari vaihtoi sormukset sitten kun virallinen siunausosuus oli ohi.

Eli eiköhän asian voisi luulla toimivan toisinkin päin..? Eli vihittäessäkin varsinainen sormusten pujotus voidaan jättää väliin...? (Tai sitten ei toimi toisin päin.. :grin: )

Mutta ei se pappi jälkikäteen käy kyttäämässä, että käytätkö sormusta vai et häiden jälkeen.. Minusta tuo isoäidin sormuksen käyttäminen kuullosti kauniilta idealta, että jos se kävisi "kompromissina" tilanteeseen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei ketään pakoteta hankkimaan sormusta, vaan sillä hetkellä sormus tarvitaan. Ei mikään estä lainaamasta sitä joltakulta. Vaikka papilta itseltään :). Avioliiton siunaus on ihan eri asia, pariskuntahan on jo solminut avioliiton ja silloin rukoillaan sen liiton puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mutta mitä ideaa lainata sormusta joltain jos kerran sen sormuksen tulisi olla "merkki" liitosta ja eihän se siinä tapauksessa ole merkkinä liitosta jos se on jonkun toisen sormus? En kässää. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos vihittävä pari ei sormusta tai sormuksia halua, niin ei niitä tarvitse väkisin ottaa. Kirkolliseen vihkimiseen kuuluu ns. sormusrukous, josta on tässä ketjussa ollut puhettakin. Sormus kuitenkin mainitaan ainoastaan rukoukseen kehotettaessa: "Rukoilkaamme sen liiton puolesta, jonka merkkinä tämä sormus on (nämä sormukset

ovat)." Varsinaisessa rukouksessa ei mainita sormuksia millään lailla. Rukouksen voi aivan hyvin lukea, vaikka sormusta ei vihkimisen yhteydessä annettaisi.

Rukoushan siis kuuluu näin:

"Kaikkivaltias Jumala.

Sinä itse olet rakkaus ja siunaat niitä,

jotka turvautuvat sinuun.

Ota suojelukseesi tämä liitto.

Auta NN:ää ja NN:ää (etunimet) elämään avioliitossaan

pyhän tahtosi mukaan,

pysymään toisilleen uskollisina

ja palvelemaan toisiaan kiitollisin mielin.

Tätä rukoilemme Herramme Jeesuksen Kristuksen tähden."

Kuten rockon tuossa totesikin, olisi enemmän kuin omituista käyttää vihkimisessä lainasormusta, joka ei sitten kuitenkaan ole oikeasti solmittavan avioliiton merkki. Jos sanotaan "... jonka merkkinä TÄMÄ SORMUS on", niin kyllähän sitä olisi oikeasti tarkoitus tarkoittaa. Rukouskehotuksen pappi voi oikaista vallan hyvin sanomalla: "rukoilkaamme" tai "rukoilkaamme nyt solmittavan avioliiton puolesta".

Mitään sellaisia teologisia tai raamatullisia perusteita vihkisormuksen käytölle ei ole, että sitä voitaisiin kirkon taholta vihittäviltä vaatia. Sormus on vakiintunut ikuisuuden symboli, näkyvä merkki sitoutumisesta ja sen pujottaminen vasempaan nimettömään liittyy kreikkalaiseen uskomukseen, että ko. sormesta kulkee "rakkauden suoni" suoraan ihmisen sydämeen.

Tarkennus: tämä kommentti koskee evankelis-luterilaisen kirkon vihkikaavaa. Ortodoksisessa ja katolisessa kirkossa avioliitto on sakramentti ja näissä vihkimisissä sormuksella saattaa olla erilainen merkitys osana vihkitoimitusta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pastori tuossa jo antoikin asiantuntevan vastauksensa, mutta kerronpa vielä omasta puolestani, että me emme hankkineet kummallekaan erillisiä vihkisormuksia vaan marssimme alttarille kihlasormukset taskussa ja papin pyytäessä annoimme ne hänelle ja pujotimme ne sitten oikeassa kohdassa toistemme sormiin. Näin kihlasormuksista tuli vihkisormukset. Jos teillä siis on kuitenkin kihlat hankittuna, miksi ette toimisi samoin. (Toisaalta, jos oma juttu on olla käyttämättä mitään sormuksia niin itse lähtisin kyllä tuohon Pastorin kokonaan sormuksettomaan vihkimiseen. Mitäpä noilla alttarilla venkoilemaan jos päätyvät häiden jälkeen korurasian täytteeksi kuitenkin.)

Muokattu: , käyttäjä: Skybride

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos hyvistä vastauksista.

Lainasormuksen ajatuksesta olemme luopuneet. Kun idea kerran on, että vihkisormuksen tulisi symboloida liittoa, ei lainasormuksessa olisi järkeä. Parempi kokonaan ilman.

Todennäköisesti meillä on siis sormuksettomat häät (kihlasormuksiakaan kun meillä ei ole).

Jonkin verran vielä pohdiskelemme ajatusta vihkisormuksesta, joka häiden jälkeen päätyisi vaikka yhteistä kotiamme kuvaavan taulun kehyksenkoristeeksi. Eikö se hyvin liittoa symboloisi siinäkin? Toisaalta tuntuu vähän tekemällä tehdyltä tempulta, joten todennäköisesti kuitenkin ilman sormusta.

Niitä perinteisiä sormuksiakin tuntuisi pahalta ostaa, kun jäisivät pitämättä, ja sen tähden se symboliarvokin jäisi heikoksi. Periaatteessa sormusta voisi kai pitää muuallakin kuin sormessa (kaulaketjussa, muokata korvakoruksi tms), mutta ei sekään minusta hyvältä ajatukselta tunnu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on siviilivihkiminen, joten meille ei sillä kaavalla ole mitään merkitystä. Ja itse en haluaisi kahta sormusta pyöritellä sormessani, ja olisi tyhmää heivata kihlasormus laatikon pohjalle lojumaan, kun se on kestävä ja ihan nättikin. Meillä on siis valkokultaiset, tasaiset kihlat ilman mitään kiviä. Ei varmaankaan hankita vihkisormuksia. Ainut mitä minä olen harkinnut, että ottaisin jonkun kiven kihlasormukseen muistona hääpäivästä. Ei mitään timanttia, ne on mielestäni yliarvostettuja enkä pidä ajatuksesta, että sormessani kimaltelisi veritimantti. Vaan ihan vaikka topaasi, ametisti, vuorikide ym. Tai jos haluan uuden sormuksen, niin ostan käytettynä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee kaksi sormusta mutta miehelle vain yksi (kihla jo 16mm leveä). Mutta miten tämä käytännössä toimii sitten vihkiseremoniassa. Mies laittaa minulle sormuksen, mutta minä en laita miehelle? Vai laitanko kihlan uudelleen sille sormeen? Auttakaa. Onko tähän jotain opasta jossain? :huh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee kaksi sormusta mutta miehelle vain yksi (kihla jo 16mm leveä). Mutta miten tämä käytännössä toimii sitten vihkiseremoniassa. Mies laittaa minulle sormuksen, mutta minä en laita miehelle? Vai laitanko kihlan uudelleen sille sormeen? Auttakaa. Onko tähän jotain opasta jossain? :huh:

En tiedä, menettekö te kirkossa naimisiin vai maistraatissa, mutta vastaan nyt kirkollisen vihkimisen mukaan. Todennäköisesti tämä pätee myös siviilissä...

Saatte ihan itse valita, miten teette. Voitte antaa toisillenne sormukset tai mies antaa vain sinulle sormuksen. Sormukset voivat olla kokonaan uudet, tai teidät voi vihkiä kihlasormuksilla. Tapana on silloin, että kihlaan kaiverretaan myös vihkipäivä. Itse asiassa, suomessa yleisenä tapana oli pitkään, ettei mies saanut alttarilla sormusta, vain nainen.

Meillä mies otti käyttöön kokonaan uuden sormuksen, jonne kaiverrettiin myös kihlapäivä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee myös vain yksi sormus. Kihla sulatetaan vihkin materiaaliksi ja siihen laitetaan timanttia ja granaattia. Kihla on jo sepällä, hieman on outoa olla sormuksettomana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mies kosi itse tekemän tuohisormuksen kanssa. :girl_sigh: Hän ei tiennyt, minkä kokoinen sormeni on, joten sormuksia löytyi varalta varmaan kymmenen kappaletta erikokoisia!

Siinä sitten pitkään pohdittiin, millaiset "oikeat" sormukset halutaan. Materiaali oli suuri kysymys, kun kulta ja timantit eivät välttämättä ole niitä ekologisimpia ja reiluimpia vaihtoehtoja. Tuohisormuksia ollaan tässä käytetty, ja teräksiset sormukset tilattiin vajaa kolme kuukautta kihlautumisen jälkeen.

Kun saadaan sormukset, häihin on reilu 2 kk aikaa, joten tuskin siinä kannattaa mitään erillisiä kihlasormuksia hankkia. Nyt toivotaan vaan, että tuohisormukset kestää lokakuun loppuun, eli häihin asti!

Kaiken lisäksi valittiin leveät sormukset - omani on 8 mm leveä, joten ei se kaipaa toista sormusta viereen.

Meillä siis on vain yhdet sormukset. Mitä te muut yhden sormuksen ihmiset olette kaivertaneet näihin sormuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tulee vihkiksi niin leveä sormus, että mun pikkuruisilla sormilla siihen ei parane mennä toista sormusta edes yrittämään. Jotenka ostettiin kihloiksi hopeiset sormukset, jotka sitten häiden jälkeen laitetaan korurasiaan. Vihkit ostetaan erikseen. Mutta yhtä sormusta tulen siis pitämään häiden jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pelkkä vihki on itsellä. Kihloissa ollaan oltu, mutta kihlat on purettu vuosien saatossa. Päätimme uuden alun jälkeen, että seuraavat sormukset on sitten lopulliset :-X

Vihkini on näyttävä yksinkin tosin, iso kukan muotoinen timantti -kruunuistutus. Ehkä saan silti joskus siihen toisenkin, toiveena joku merkkipäivä. :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yksi sormus tulee kummallekin. Jo kuusi vuotta palvelleet kihlasormuksemme saavat toimittaa myös vihkisormusten virkaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään