Jump to content
Naimisiin.info

Hopeinen sormus


Miah

Recommended Posts

Hopea on kaunis väri, mutta se ei kestä koko elämää. Yleensä tummuu tai jopa muuttaa ihon sen kohdalta vihreäksi, jos pitää kokoajan sormessa. Hopea naarmuuntuu ja saattaa vääntyä sekä kolhiintua. Kulta on selvästi kestävämpää!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Platina sen sijaan on huomattavasti tyyriimpää, johtuen lähinnä siitä, että sitä myyvät niin harvat liikkeet.

Pakko kommentoida... Platina on kalliimpaa siksi, että se on paljon kultaa harvinaisempaa, painavampaa ja vaatii työstämiseen erityisvälineet (suojakaasun tms.) ja taitoa. Eli siis jos verrataan kulta- ja platinasormusta keskenään, kultasormus on 58,5% tai 75% kultaa (siis massaltaan), platinasormus taas 95% platinaa. Kun platina on vielä painavampaakin, siitä luonnollisesti seuraa enemmän materiaalikuluja.

Link to comment
Share on other sites

Hopea on kaunis väri, mutta se ei kestä koko elämää. Yleensä tummuu tai jopa muuttaa ihon sen kohdalta vihreäksi, jos pitää kokoajan sormessa. Hopea naarmuuntuu ja saattaa vääntyä sekä kolhiintua. Kulta on selvästi kestävämpää!

Hmmm. Hopeasormukseni eivät ole ihoa vihertäneet - pronssiset kylläkin. Eikä hopeasormus tummu käytössä, käyttämättömänä kylläkin. Kyllä kultakin himmuu ja naarmuuntuu.

Ja jos kerran kulta on kestävämpää kuin hopea miksi

- kultainen sormus on vääntynyt sormessani "muodottomaksi" mutta hopeinen ei koskaan

- kultajuttuja pystyy juotattamaan millä vaan kultasepällä, mutta hopeajuotoksia tekevät vain spesialistit?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä oheinen sormus molemmilla hopeisena kihlana

http://www.kalevalakoru.fi/korut/kuvasto/sormukset/1347

ja minulla toinen samanlainen ohuempi vihkisormuksena ostettu kirpputorilta 6€. Olen pitänyt isoa sormusta 4 vuotta ja en vaihtaisi sitä mihinkään. Ei tummu, ei värjää, ei naarmuunnu huomattavasti ja kerää ihastuksia aivan tuntemattomiltakin ihmisiltä ja hinta jotain 50€.  

Link to comment
Share on other sites

Mikäs siinä jos pystyy hopeisia koruja pitämään, mutta mulla alkaa allergia vaivaan 5min päästä kun olen laittanut jonkin hopea tms "halpis"korun iholleni. Samoin en voi käyttää stringejä jos niissä on sellainen koru selässä.

Link to comment
Share on other sites

Loves, kyseessä on varmaan nikkeliallergia. Hopeaseoksessa on kai yleensä jonkin verran nikkeliä, mutta en tiedä onko aina. Osaako joku asiaan perehtyneempi vastata tähän? Ymmärtääkseni kuitenkin on erilaatuisia hopeaseoksia, joten kaikissa ei ole ainakaan niin paljon tuota nikkeliä. Eikä hopeakoru ole automaattisesti yhtäkuin halpiskoru. Monet halpiskoruthan ei ole mitään hopeaa, vaikka hopean värisiä ovatkin. Stringien korut eivät ainakaan, mutta et varmaan niin ajatellutkaan.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Hopeasormukseni eivät ole ihoa vihertäneet - pronssiset kylläkin. Eikä hopeasormus tummu käytössä, käyttämättömänä kylläkin. Kyllä kultakin himmuu ja naarmuuntuu.

Ja jos kerran kulta on kestävämpää kuin hopea miksi

- kultainen sormus on vääntynyt sormessani "muodottomaksi" mutta hopeinen ei koskaan

- kultajuttuja pystyy juotattamaan millä vaan kultasepällä, mutta hopeajuotoksia tekevät vain spesialistit?

Toisilla ihon pH on niin epäedullinen, että iho värjäytyy ja hopeakorut saattavat mustua hetkessä. Toisilla taas hopeakorut kirkastuvat käytössä. Kulta on jonkin verran kovempaa, joten naarmuuntuminen on hitaampaa ja HIMMENEMINEN ON LÄHINNÄ LIKAA, jonka voi pestä saippualla pois.

Hopea on kultaa pehmeämpää ja taipuu helpommin kuin kulta. Jos joku kultakoru on taipunut muodottomaksi, on se se tehty ohuemmasta materiaalista kuin vastaava hopeinen.

Olet oikeassa, hopeaa on vaikea juottaa, koska koko esineen pitää olla kokonaan lämmin ennen kuin juotos onnistuu. Niinpä monet aloittelijat ovat esimerkiksi ketjujuotoksia tehdessään huomanneet, että koko ketju on sulanut yhdeksi pötköksi.

Hopean seosmetalli on kupari. Jos on tarpeeksi herkkä, niin tämä aine TAI USEAMMIN LIKA on ihan riittävä antamaan oireita.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Voikos tota hopeeta käsitellä jollain (ja paljonko maksaa, ja kuinka usein) Itse ostin juuri mielestäni todella hienon hopeakantaisen sormuksen (kuvio kultaa) tummunut ihan älyttömästi 4päivän käytön jälkeen (varmaa joku väärällainen ihotyyppi) Ni voiko sitä siis käsitellä jollain ettei se tummuis?

Link to comment
Share on other sites

mulla on hopeinen kihla ja on toistaiseksi kestänyt ihan hyvänä (3 vuotta). muutamia naarmuja siinä on, muttei ne ole tahtia haitanneet. Kihla täytyy tosin siirtää luultavasti oikeaan käteen tai levennyttää toiseen sormeen, koska on niin leveä ettei oikein passaa enää vihkisormuksen kanssa samaan sormeen.

haaveilin vihkisormuksestakin hopeista, mutta taidan etsiä valkokultaisen EHKÄ kuitenkin (hopea ois kyllä oikeammin minua)...?

Pistänpäs nyt päivityksen tähänkin asiaan: Eli vihkisormus on myös hopeinen. Mahtuvat hyvin samaan sormeen, vaikka kihla onkin aika leveä. Sormukset ovat kestäneet hyvin, aiemmin mainitsemani naarmut ovat hyvin pieniä ja koska sormus on kuvioitu, niin ne eivät juurikaan näy.

Minulla on jonkun sortin nikkeliallergia, mutta ainakaan näistä sormuksista ei ole tullut minkään valtakunnan oireita.

:)

Link to comment
Share on other sites

Hopeasta...

Koruissa käytettävä hopea on yleisimmin 925-hopeaa, eli nk Sterling-hopeaa.

Kultahan on 585-kultaa (14k) tai 750-kultaa (18k) pääasiassa.

Nämä luvut kertovat taas pitoisuudesta, eli esimerkiksi 585-kullassa on 585 tuhannesosaa raakakultaa ja loput seosaineita, keltakullassa hopeaa ja kuparia.

925-hopeassa on siis 925 tuhannesosaa raakahopeaa ja loput seosaineita (nyt en muista mitä, mutta nikkeliä ei enää käytetä ainakaan kotimaisissa).

Koska 925 on enemmän kuin 585 ja 750, se tekee materiaalista pehmeämmän, koska hopea ja kulta molemmat ovat pehmeitä metalleja, jotka saavat kestävyytensä nimenomaan seosmetalleistaan.

Meniköhän nyt vaikeasti selitetyksi?  ::)

Noh, mitä isompi pitoisuusluku, sitä pehmeämpi metalli. Yksinkertaistettuna.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Metalleista-

En tiedä tarkkaan hopean ja valkokullan välisestä pehmeys-erosta, mutta valkokulta sinänsä on todella pehmeää, eikä missään nimessä kestä vuosia hyvänä. Platina on senkin takia kalliimpaa että pitää pintansa. Meillä on valkokultaiset koska en pidä keltaisesta ja platinaan ei ole tällä hetkellä varaa (auton hinnalla saisi mieleisen). Meidän valkokultaiset kihlat päälystettiin juuri ja niistä tuli tosi hienot. Tämä on valkokullan kanssa ihan standardi meentelmä jota suositellaan ihotyypistä ja käytöstä riippuen 6kk-1v välein. En tiedä, mutta luulisin että hopea päälystyy ihan samalla metodilla? Maksoi vajaa 10 euroa 18 karaatin päälisellä.

Link to comment
Share on other sites

Metalleista-

En tiedä tarkkaan hopean ja valkokullan välisestä pehmeys-erosta, mutta valkokulta sinänsä on todella pehmeää, eikä missään nimessä kestä vuosia hyvänä. Platina on senkin takia kalliimpaa että pitää pintansa. Meillä on valkokultaiset koska en pidä keltaisesta ja platinaan ei ole tällä hetkellä varaa (auton hinnalla saisi mieleisen). Meidän valkokultaiset kihlat päälystettiin juuri ja niistä tuli tosi hienot. Tämä on valkokullan kanssa ihan standardi meentelmä jota suositellaan ihotyypistä ja käytöstä riippuen 6kk-1v välein. En tiedä, mutta luulisin että hopea päälystyy ihan samalla metodilla? Maksoi vajaa 10 euroa 18 karaatin päälisellä.

Siis valkokultasormuksissa on päällysteenä rodinointi, joka on siis Rhodium-metallia. Ei kultaa..  ;)

Valkokulta on itsessään kiilloton metalli, joten se päällystetään rodinoinnilla. Rodinointi myös auttaa joitakin allergisia, koska se "eristää" ihon kullasta. Rodinointi kuluu käytössä tosiaan eri ihmisillä eri tavalla ja se pitää/kannattaa uusia säännöllisin väliajoin.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä, onko tämä pointti tullut esiin, mutta kerran kuulin yhden kultasepän sanovan, että ainakin hopeasormusten suurentaminen muuten kuin katkaisemalla sormus on käytännössä mahdotonta tai ainakin hyvin hankalaa. Kultasormusten kokoa on helpompi jälkikäteen muuttaa, jos sormien paksuus muuttuu.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Mulla on hopeinen kalevalakihlasormus, ja hopeaa tulee olemaan se toinenkin. Vuoden käytön jälkeen sormukseni on edelleen kaunis ja mieluinen. En tiedä, naarmuttuuko sormukseni vuosien (vuosikymmenten?) mittaan, mutta takuulla naarmuttuvat myös kelta- ja valkokultakorut. Enkä usko, että haittaa, vaikka sormukseeni tulisi ajan merkkejä. Rypistynhän minäkin.  ;) Hopea on minulle ja meille paras vaihtoehto: kaunis ja ekologinen, ja lisäksi vielä tarujen metalli.  

Link to comment
Share on other sites

Valkokulta on itsessään kiilloton metalli, joten se päällystetään rodinoinnilla.

Mitenkä kiilloton? Oma rodinoimaton valkokultavihkini on kyllä ihan kiiltävä. On se tosin vielä uusi ja käyttämätönkin, mutta silti. En halunnut rodinointia, koska sitä saa olla vuosittain uusimassa ja sormukseni metalliseos on sen verran valkoista ja hyvänväristä, ettei sitä ollut syytä peittää rodiumilla.

Link to comment
Share on other sites

Voisitteko kertoa mistä olette hopeiset sormuksenne hankkineet?

Olen koettanut netistä etsiä hopeista sormusta, mutta vinkkejä kaivataan ;).

Link to comment
Share on other sites

Kullan kihla on hopeaa ja se ostettiin muistaakseni Helsingin Asematunnelin kultakaupasta. En muista liikkeen nimeä. Oli hyvin edukaskin.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä on sulhon kanssa samanlaiset paksut hopeiset sormukset jotka hankittiin vuosipäivän kunniaksi. Meillä ne on ainakin pysyneet tosi hyvässä kunnossa. Mä en koko aikaa pidä sitä sormessa, mutta sulholla taitaa olla ollut se sormessa aina siitä lähtien kun ne hankittiin, (ja hän on vielä raksalla töissä jossa sormukset todella joutuu koville) ja sanoisinpa että se hopeasormus näyttää jopa parempikuntoiselta kuin hänen kapea keltakultainen kihlasormus.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

www.kiviopas.fi sanoo sekä kullasta että hopeasta tismalleen samaa:

Kovuus:

     2,5 - 3, pehmeä, helposti naarmuuntuva

Se, että kummasta materiaalista valmistettu sormus kestää käyttöä paremmin riippuu siis aivan muista tekijöistä kuin kullasta ja hopeasta. Tärkein tekijä on muiden seoksessa käytettyjen aineiden laatu ja määrä, mitä enemmän jaloa ainetta, sitä pehmeämpi ja siis heppoisempi.

Minä haluan hopeasormukset, se on kaunein materiaali jonka tiedän. Ja vieläpä uhkarohkeasti haluan kapean, vain pari milliä leveän sormuksen enkä mitään jumbopullukkaa. Ja timantteja ei.

Kaikki korut kuluvat, sellaista elämä on. Tarvittaessa sitten uusitaan. Ne hopeakorut joita omistan (vanhatkin), ovat kaikki erinomaisessa kunnossa, joten hopean ostaminen ei pelota. Vielä kun löytyisi sopiva liike! Netistä olemme tähän mennessä katselleet, mutta mukavampi olisi mennä ihan liikkeeseen sovittelemaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Meillä on molemmilla hopeiset kihlat (olleet nyt noin 2vuotta). Ostettiin pienestä koruliikkeestä Lahdesta. Hinta oli 6e/kpl. Ovat todella hyvin kestäneet. Minulla kiiltää ja on tosin pieniä naarmuja mutta ei se mua häiritse, mun mielestä se vaan kertoo sitä että sormus on todellakin ollut joka päivä käytössä ja eletty on  :)

En pidä kullan väristä ja tässä pitäisi päättää nyt että mistä materiaalista sen vihkisormuksen nyt sitten ottaisi.. Platina on liian kallista, Valkokulta kaunista, ja hopea myös. En osaa päättää hopean tai valkokullan välillä. Ehkä toisaalta hopea koska olen kuullut että jos sormukset ovat vierekkäin ja eri materiaaleista niin toinen voi kärsiä? Hopea on kyllä kaunis materiaali  :-X

Link to comment
Share on other sites

silläpä se kulta on vakiintunut vihkisormuksen materiaalina, jos on kerran paljon hopeata kestävämpää. Avioliittokin on parhaassa tapauksessa hyvin pitkä, joten on syytä kestää :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mulla on hopeinen kihla mikä on ollut sormessa nyt kaksi vuotta ja tänään kun käytiin ostamassa mulle vihkisormus niin ostettiin samalla uusi kihla mikä on nyt sitten valkokultaa koska en käytä kuin hopea tai valkokulta koruja.

Hopea kyllä naarmuuntuu ja kuluu pian, siksi mullekin oli pakko ostaa uusi kihla kun vihkin rinnalla se oli niin kuluneen näköinen. Uus kihla tulee sormeen vasta hääpäivänä ettei vahingossakaan pääse nuhjaantumaan ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...