Valko- vai keltakulta?


Guest Pintaliitaja

Recommended Posts

Jee, joku kolmaskin tykkää! :) Punakultaiset sormukset kuulostavat todella hyvältä, ritarinmorsmaikku ja Aydinia! Jos sellaiset päädytte hankkimaan, haluan nähdä kuvia eli postailkaa tänne! (pliis..!)

 

Suomalainen kultaseos on ollut perinteisesti punaisempaa kuin muualla Euroopassa ja kun äitini esitteli isomummuni kihlasormusta (1930-luvun alusta) minä aivan sulin... siinä on todella kaunis vaaleanpunertava sävy.  :-X Ei yhtään sellanen nykyisen keltakullan sävy, mitä nykyisin on myynnissä. Äiti tosin teki selväksi, että vielä muutamaan vuoteen saa tuota sormusta, koska hän haluaa käyttää sitä.  :girl_haha:

 

Tuleva vihkisormuksenikin on platinaa kuten kihlakin, mutta ehkä sitten oikeaan käteen jotain punakultaista... ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 288
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nyt on sitten valkokultainen vihkisormus ostettuna :girl_in_love: Se vaan toi jotenkin paremmin esiin sormuksessa olevat timangit, kuin keltakultainen :P Keltakultainen kihla siis siirtyy sitten aikanaan oikean käden nimettömään. Tämän valkokultaisen kanssa sopisi sitten mahdollisesti joskus sellaiset rivitimanttisormukset molemmin puolin hienosti yhteen. Kokonaisuus siis miellytti enemmän tässä värissä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Valkokultaa on. Käytän muutenkin hopeisia koruja, niin keltakultaiset sormukset riitelisivät niiden kanssa. Olen väreiltäni viileä vaalea, joten ihon- tai hiustenväriinkään keltakulta ei mielestäni istu kauniisti.

 

Sikäli kyllä harmittaa, että isomummoni keltakultainen sormus ei tule minulle käyttöön, kuten äitini oli ajatellut. Kyseessä olisi ollut tosi leveä puolipyöreä sormus, joten aika rankkoja muutoksia siihen olisi saanut tehdä muutenkin, että olisi istunut omaan tyyliini.

Link to comment
Share on other sites

Rodinoimatonta valkokultaa tulee mulle. Rodinoidun sävystä en niin pidä, näyttää platkulta, mutta rodinoimaton on mielestäni tosi kauniin väristä. Paljon tummempaa kuin rodinoitu. Sen lisäksi sormukseen tulevat vaaleanruskeat timantit ovat aika kauniita valkokullan kanssa. Voisin kyllä käyttää myös keltakultaa, vaikka en siitä niin aiemmin pitänytkään ja kaikki muut koruni ovat hopeaa. Ehkä olen kasvanut aikuiseksi, kun se keltakultakin on alkanut viehättää? 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Joskus aiemmin olisin varmaan valinnut valkokullan (käytin aiemmin paljon hopeakoruja), mutta "vanhemmiten" olen alkanut pitää keltakullasta. Se säilyy aina arvokkaan näköisenä, eikä tarvitse huoltaa niin usein kuin valkokultaa. Tuntuu, että aika harvalla alle 40v parilla on nykyään keltakultaa. Valkokulta näyttää usein aika modernilta, vaikka tietty se riippuu enemmän sormuksen pelkistetystä tyylistä. Kannattaa valita se oman tyylinen, mutta kannattaa myös olla avoin :)

Link to comment
Share on other sites

Mie komppaan. Alunperin ajattelin valkokultaa, mutta sovituskierros ja käytännön syyt muuttivat mieleni.

 

Joskus aiemmin olisin varmaan valinnut valkokullan (käytin aiemmin paljon hopeakoruja), mutta "vanhemmiten" olen alkanut pitää keltakullasta. Se säilyy aina arvokkaan näköisenä, eikä tarvitse huoltaa niin usein kuin valkokultaa. Tuntuu, että aika harvalla alle 40v parilla on nykyään keltakultaa. Valkokulta näyttää usein aika modernilta, vaikka tietty se riippuu enemmän sormuksen pelkistetystä tyylistä. Kannattaa valita se oman tyylinen, mutta kannattaa myös olla avoin :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä kihlat keltakultaa, joissa keskellä "harjatun" näköinen valkokultainen raita. Tämä siksi, että itse pidän enemmän hopeisia koruja, mutta en jaksa valkokullan vaatimaa huoltoa... Ja ajattelin, että keltakultainen on jotenkin klassisempi. Pieni valkokullan sävy kuitenkin tekee sen, että se ei ole ristiriidassa hopeisten korujen kanssa. Vihkiksi minulle tulee tuplarunkoinen, jossa toinen valko- ja toinen keltakultaa. Valkokultaisessa viisi timanttia. Halusin ehdottomasti mahdollisimman leveän sormuksen, ja tämä yhdistelmä sointuu yhteen ja on leveyttä :girl_in_love:

 


qt9hj0.png

Link to comment
Share on other sites

Itse tykkään enemmän valkokullasta, tosin joissain oikein siroissa sormuksissa keltakultakin oli yllättävän kaunis. Valkokullan ongelmahan on sen päällysteen kuluminen. Mutta ilmeisesti kiillottaminen ja uudelleenpäällystäminen ei erityisen kallista lystiä ole, ja sormukset kai kestää pidempään jos niitä ei pidä aina. Itse kyllä ajattelin, että sormukset lähtee sormesta vain hyvin painavin syin ja taikinaa vaivatessa.  :girl_haha:

Ei kai rosekulta ja punakulta ole sama asia? Omasta mielestä niissä ainakin on sävyero?

Link to comment
Share on other sites

Itse tykkään enemmän valkokullasta, tosin joissain oikein siroissa sormuksissa keltakultakin oli yllättävän kaunis. Valkokullan ongelmahan on sen päällysteen kuluminen. Mutta ilmeisesti kiillottaminen ja uudelleenpäällystäminen ei erityisen kallista lystiä ole, ja sormukset kai kestää pidempään jos niitä ei pidä aina. Itse kyllä ajattelin, että sormukset lähtee sormesta vain hyvin painavin syin ja taikinaa vaivatessa.  :girl_haha:

Ei kai rosekulta ja punakulta ole sama asia? Omasta mielestä niissä ainakin on sävyero?

 

Haluaisin täsmentää tähän, että kaikessa valkokullassa ei ole päällystettä eli rodinointia. Lähes kaikki valmiina koruliikkeissä myytävä valkokulta on rodinoitua, mutta valkokultaa ei ole pakko rodinoida ja teettämällä laadukkaasta valkokullasta sormuksen siitä saa ihan yhtä "helppohoitoisen" kuin keltakullastakin. Samaten jos ostaa laadukkaan kotimaisen valmissormuksen, niin sitä ei ole myöhemminkään pakko rodinoida uudelleen, mikäli valkokullan oma (yleensä varsin kaunis) tummempi sävy ei häiritse. Ulkomainen ja "halvempi" valkokulta on usein valitettavasti hieman kellertävää varsinkin muiden valkokultaisten sormusten vieressä, joten niitä monesti rodinoidaan. Valitettava seikka rodinoidussa valkokullassa on se, että ikinä et voi tietää minkä väristä tavaraa sieltä rodinoinnin alta paljastuu.

 

Oman sormukseni teetin rodinoimattomana, sillä mielestäni rodinoidun valkokullan sävy ei ole kovinkaan kaunis, vaan todella lähellä hopean sävyä. Rodinoimaton palladiumvalkokulta taasen on huomattavasti tummempaa ja arvokkaamman näköistä.

 

Rosekulta, ruusukulta ja punakulta on eri nimitykset samalle asialle. Tai toki joku voi väittää että rosekulta ei ole sama kuin puna-, mutta tuo nyt on mielestäni ihan turhaa vääntämistä. Eri (puna)kultalaatujen väriero riippuu siitä miten paljon seoksessa on kuparia. Keltakultaakin on eri väristä ja esimerkiksi kaikki 585-kulta ei ole likimainkaan saman väristä, vaan väri riippuu aina seosaineiden suhteesta. Esimerkiksi eri maissa pidetään eri sävyisistä kultalaaduista ja kullan seostaminen, valkeaksi, kellertävämmäksi, vihertävämmäksi tai juuri punertavammaksi on erittäin helppoa. Suomalainen keltakulta on monien ulkomaalaisten mielestä suhteellisen punertavaa. 

Link to comment
Share on other sites

Kevyt mutu, jota googlettelin pitkään ennen sormusten hankintaa: Rodinoinnin puute kannattaa ottaa huomioon, jos on nikkeliallergikko ja kullan seostamiseen on käytetty palladiumia. Osa nikkeliallergikoista herkistyy myös palladiumille, jolta rodinointi luonnollisestikin suojaa.

 

Vaikka yllämainittu ei olisikaan 100% totta (en tiedä miten luotettavia lukemani artikkelit olivat), itse tästä syystä otin sormuksiini rodinoinnin. En uskaltanut ottaa sitä riskiä, että palladium olisi aiheuttanut ihottumaa, kun kuitenkin nikkeli aiheuttaa kohtalaisen voimakkaan reaktion. Toki rodinoinnista täytyy nyt pitää huolta säännöllisesti, mutta eipähän tuo sisäpuolelta niin kulukaan.

Muokattu: , käyttäjä: fru
Link to comment
Share on other sites

No tämähän selkeni kertalaakista!

Katsoivat varmaan koruliikkeessä, että tuossa nyt on tommonen köyhä, ei sillä ole varaa ostaa rodinoimatonta valkokultaa kuitenkaan. Minulle ihan suoraan sanottiin, että AINA joutuu uudelleen rodinoimaan. Hohhoi, nyt on olo kuin autokaupassa käyneellä.  :skilletgirl:

 

Voi johtua myös tietämättömyydestä. Usein kun ne myyjät on vaan töissä siellä, ilman minkäänlaista (tai ainakaan kovin perinpohjaista) varsinaista koulutusta. Plus että niiden pitää myydä, joten toki koittavat varmasti antaa sellaisen kuvan, että rodinointi on pakollista.

 

Rodinoinnin kuluessa sormus voi toki muuttua läikikkääksi ja rumaksi kun pinta kuluu epätasaisesti ja siellä täällä on vielä rodinointia jäljellä. Käytetty sormus näyttää varmasti myös kuluneelta, mutta ihan pelkällä kiillotuksella sen saa hehkumaan kuin uuden ja rodinoinnin rippeet poistettua pinnasta. 

Link to comment
Share on other sites

Keltakultaa, ehdottomasti. Ja en osaa minäkään yhdistellä kelta- ja valkokultaa. Itse asiassa jo se alkaa ärsyttämään, jos laukussa on hopeanvärisiä koristeita, tai jos takin vetoketju on hopeanvärinen :D Mutta sitten taas keltakultaisissa rihkamakoruissa ongelmana on usein liika kellertävyys. Harvoin löydän mitään kivoja trendikoruja, mitkä lähtisivät kaupasta mukaan, etenkin halpissormukset tuppaavat näyttämään usein epäsopivilta kihlan ja vihkin rinnalla. Vaihtelua vähän kaivattaisiin, kun aina on samat sormukset, kello & kaulakoru kaulassa  <_< Miehellä sormus valkokultaa, sopii hänelle paljon paremmin. Tosin, se näyttää kyllä jo tosi kulahtaneelta näin parin vuoden jälkeen, pitäisi varmaan viedä se rodiointiin. Itse olen ainakin huomannut, että se todellinen valkokulta on tummempaa ja vähän harmaampaa kuin rodiumkerros päällä..

Link to comment
Share on other sites

Minulle valkokultaa, kiitos! Mielestäni valkokultaiset ja hopeiset korut sopivat minulle paljon paremmin, keltakullasta en ole koskaan erityisemmin välittänyt. Kaikki koruni ovat valkokultaa tai hopeaa (tai jos ovat trendikoruja, niin hopeanvärisiä), ja mieskin pitää ehdottomasti enemmän valkokullasta. 

 

En ikinä yhdistä valko- ja keltakultaa vaatetuksessa. Minuakin ärsyttää tavattomasti, jos jossakin paidassa sattuu olemaan kullanväriset napit/vetoketju taikka jos laukun/kenkien vetoketju on kullanvärinen. Tällöin jää kyllä tuote ostamatta! Olen hirmu tarkka tässä asiassa, ja harmittaakin tosi paljon, että mummoni antoi minulle hyvin kauniin kultaisen rannerenkaan, jota käyttäisin ilman muuta. Mutta kun se on sitä kultaa, eikä mätsää sitten yhtään valkokultaisen vihkin ja muiden hopeanväristen korujeni kanssa.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Keltakultaa molemmat sormukseni vaikka ihoni on vaalea mutta eipä tuo 14k kulta olekaan niin kellertävää. En edes enempää miettinyt tätä materiaali asiaa vaan lähdin hakemaan sormuksia jotka kaikella tavalla miellyttää ja näyttää sormessa hyvältä. Molemmat tuli sitten keltakultaisina ja timanteilla. Toisaalta keltakullan tietty huolto vapaus vaan plussaa itselleni, käytän kyllä muutenkin kultaisia koruja niin siksikin valinta ehkä keltakulta.

Mies taas halusi välttämättä valkokultaa ja sopii hänelle tosi hyvin alkaa vaan tarvitsemaan pikkuhiljaa rodinointia parin vuoden käytön jälkeen tuo rakkaani sormus.

Link to comment
Share on other sites

Mies taas halusi välttämättä valkokultaa ja sopii hänelle tosi hyvin alkaa vaan tarvitsemaan pikkuhiljaa rodinointia parin vuoden käytön jälkeen tuo rakkaani sormus.

 

Jos haluaa "huoltovapaan" sormuksen, niin mitenkäs olis ihan pelkkä kiillotus ilman rodinointia sille vk-sormukselle? Vai onko väri selvästi muuttunut kovin kellertäväksi? Ellei, tai ellei se kevyt kellertävyys häiritse, niin rodinointi ei ole pakollista. Ihan pelkkä kiillotus (joka jokatapauksessa tehdään ennen rodinointia, sillä rodinointi tekee pintaan sen värin, ei kiiltoa) saa sen jo uuteen hehkuun. 

Link to comment
Share on other sites

Ei se pahasti kellerrä tuo miehen sormus tai ole niin naarmuinenkaan, mutta kyllä se rodinoidaan sitten kokonaan jos sille jotain tehdään. Miehelläni oli kyllä tiedossa mahd.rodinoinnin tms huollon tarve kun kerran vk sormuksen halusi.

 

Saanko vielä kysyä, että miksi? Mikä se rodinoinnin tarve ja syy on, jos alta ei ole paljastunut kellertävää, vaan ihan hyvän väristä valkokultaa? 

 

(Ihan noin niinkuin selityksenä vielä, että en oikein ymmärrä sitä tarvetta tai syytä myöskään kaupassa myytävien vk-asioiden rodinoinnille, koska hyvälaatuinen valkokulta on tosi kauniin väristä ja juotteetkin on nykyisin niin hyvälaatuisia, että värieroa (=keltaisuutta) ei niissäkään juuri ole. Se kellertävä valkokulta sitten on asia erikseen. Tottakai sellaiset tuotteet halutaan rodinoida kun ei kukaan niitä vaaleankeltaisinakaan osta. Siinä aletaankin sitten mennä jo kevyesti kusetuksen puolelle mielestäni, kun asiakkaalla (eikä aina myyjälläkään) ei oo mitään mahdollisuutta arvata paljastuuko rodinoidun pinnan alta kellertävää vai oikeasti valkoista valkokultaa.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...