Peppi100

Mikä sormuksissa tärkeintä?

106 viestiä aiheessa

Käytiin sulkun kanssa lauantaina ekaa kertaa katsomassa vihkisormuksia. Parissa paikassa vaan käytiin, mutta olipa paikoilla eroja. Itse haluaisin yksinkertaisen sormuksen, kapeahkon, jossa esim. yksi pieni kivi. Hinnat kuitenkin kauhistuttivat. Sulhon mielestä sormus saa maksaa mitä maksaa, mutta.. Mun mielestä joku 600 € on kauhee summa maksaa yhdestä sormuksesta. :o Onneksi saatiin yhdestä kaupasta mukaan esite, joissa oli mun tyylisiä sormuksia, eikä hinnatkaan päätä huimanneet. Kivistä en tiedä tuon taivaallista, mitä kiviä pitäisi olla jne.

Mikä teidän mielestä sormuksissa on tärkeintä? Se, että ne ovat just teidänlaiset, oli hinta sitten 100 € tai 1000 €, vaiko kivien määrä, se, että sormus on "kalliin" näköinen, vai mikä?

Mua kun ihmetyttää kovasti, miksi sulhon mielestä pitää ostaa pikkasen kalliimpi sormus, vaikka mieleiseni maksaisi vain jotain 200 € kieppeillä.. ???

Onko sormuksen osto joku "näytön paikka"?? Tyyliin "meillä on varaa"... Mutta kun meillä EI ole varaa.. Ja musta on ihan tyhmää laittaa hirveästi rahaa sormukseen, kun sitä rahaa tarvitaan muuallekin.. ???

No, onneksi aiotaan joulun jälkeen vielä muualle katselemaan sormuksia... Ehkä sulhokin tyytyy hieman "vaatimattomampaan"  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä sormuksissa on tärkeintä se, että kun katsot sitä vuoden-, kymmene- tai kahdenkymmenen kuluttua, se on aina vaan mieleisesi ja tuntuu omalta. Ei se hinta ole olennaista. Jos tykkää yksinkertaisesta, ottaa yksinkertaista. Prameita voi sitten olla muina sormuksina, niin että jos kyllästyy niin voi sitten jättää käyttämättä.

Ajattomuuskin on erittäin tärkeää ottaa huomioon (mielestäni) sillä tuleehan se sormus luultavasti kulkemaan sormessasi KAAUAN...

::) ::)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mun mielestä sormuksissa on tärkeintä se, että kun katsot sitä vuoden-, kymmene- tai kahdenkymmenen kuluttua, se on aina vaan mieleisesi ja tuntuu omalta.

Olen samaa mieltä. Tiedän tarkalleen millaisen sormuksen haluan ja se on juuri omaa tyyliäni. Ei vielä tietoa, mitä sormus tulee maksamaan, mutta maksakoot mitä maksaa... Pääasia että tykkään siitä.  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hinta ei tosiaan ole olennainen, vaan se, että se kantajaansa miellyttää. Sormustahan pidetään (tai ainakin pitäisi  ;)) loppuelämän.

Minun sormukseni on näköiseni, olen varma, että se miellyttää minua vielä vuosikymmentenkin jälkeen. Olisin mielelläni ottanut sen halvemmalla, jos olisin saanut  :P Mutta en olisi tinkinyt sen ulkonäöstä. Naimisiin pääsee toki ilman sormuksiakin jos tahtoo, mutta jos sormuksen(/sormukset) ostaa, kannattaa kuitenkin hiukan katsoa myös kestävyyttä. Ihan halvimmat sormukset saattavat olla heiveröisempiä, mutta ihan kohtuuhalvalla saa jo tukevat sormukset :)

Kiviä ei ole pakko olla lainkaan, jos ne eivät miellytä. Jos kiviä hankkii, kivien kannattaisi olla kestäviä. Timantit ovat klassinen esimerkki, sinisafiiritkin ovat kohtuukovia, samoin rubiinit (muistaakseni). Tarkempaa tietoa voi kysellä Timanttifoorumilta (www.timanttifoorumi.com/foorumi  :)

Eli kertatiivistyksenä: laatu, ulkonäkö, ajattomuus  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hinta ei tosiaan ole olennainen, vaan se, että se kantajaansa miellyttää.

Juuri näin... 5 euroa tai 1000 euroa, kunhan on itse tyytyväinen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huh.. sormuksen valinta on kyllä yksi painajainen.

Pahinta siinä on vielä se, että hinnoille tulee sokeaksi kun tarpeeksi kauan niitä katselee. Ensin budjetti on parisataa euroa, sitten siihen lisätään vielä satanen, ja vielä muutama satanen. Kappas, ollaankin jo tuhannessa. Ja miltäpä se ylimääräinen 500 enää tuhannen päällä tuntuisi? Ja kun nyt kerran ollaan sitten jo tonniviidessäsadassa, niin laitetaan nyt sitten kerrankin pyöreä luku eli kaksi tuhatta.

Mitä isompi summa on varaa laittaa sormukseen, sitä enemmän malleja on mistä valita. Isot timantit maksaa ja laatukin maksaa. Ns. Ajattomia sormuksia löytyy jokaisesta hintaluokasta, mutta tuntuuko kymmenen vuoden kuluttua enää kivalta se parin sadan euron pikkutimantillinen ohut rinkula, joka kaikessa nuukuudessa tuli valittua silloin joskus? Ajatonkin voi jäädä oman tyylin muutoksen kelkasta.

Kuten edeltä saattaa päätellä, minä en osaa yhtään valita mitä haluan. En edes osaa valita mitä sormus saisi maksaa. Toisaalta olisi kiva ostaa nyt oikein kunnollinen, ettei sitten myöhemmin kaduta. Mutta näyttääkö sitten taas liian pröystäilevältä olla suvussa ainoa, jonka sormuksessa on isompi kuin mikroskoopilla nähtävä timantti?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta kanssa on tärkeintä se, että sormus miellyttää käyttäjänsä silmää, on semmoinen, ettei siihen helposti kyllästy eikä ole mikään hetken muotijuttu ja sopii erilaisissa tilanteissa. Tarkoitushan olisi käyttää vihkisormusta päivittäin vuosikymmenien ajan. Myös kestävyys on tietysti tärkeää. Mulle oli ihan yhdentekevää kuinka "hyvä" timantti sormuksessani on, kun en itse niistä mitään ymmärrä, eikä ole tarkoitus tehdä bisnestä vihkisormuksellani. (;D)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun sormuksen hankinta meni näin:

Sain äidiltäni sen vanhan kihlasormuksen josta oli tarkoitus teettää mulle vihkisormus. Menin kuitenkin kiertelemään koruliikkeitä jotta voisin sovittaa erilaisia sormuksia tietääkseni minkalainen tämän kihlan kanssa ylipäänsä sopii. En ollut kuitenkaan tyrmännyt täysin ajatusta ostaakaan sormus.

No, ensimmäinen sormus jota kokeilin sormeeni oli täysi osuma! Tietysti kokeilin miljoonaa sormusta senkin jälkeen mutta palasin aina tähän ensimmäiseen. Niinpä varasin sormuksen ja kävin vielä näyttämässä sitä muutamalle makutuomarillekin ja valinta oli tehty. Nyt sormus odottaa vielä liikkeessä helmikuun loppua...

Mun mielestä sormuksessa ei ole tärkeintä mikään hinta, kivien koko tai määrä jne. vaan se mikä itsestä tuntuu hyvältä. Sillä ei ole mitään merkitystä mitä joku muu ajattelee sormuksestasi. Jos melonin kokoinen timantti on mielestäsi sormuksessa kaunis (ja käytännöllinen) niin silloin se on paras juuri sinulle!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tärkeintä on se malli, että se miellyttää.

Toisaalta, vaikka meillä olisikin pienemmän budjetin häät, haluaisin laittaa kaikki liikenevät pennoset sormukseen. Näin siksi, että opiskelijabudjetilla ei eletä lopun ikää ja hassua jos keski-ikäisenä on about rihkamasormus sormessa.

Ideahan on käyttää samaa sormusta vuosikymmeniä. Hintahan heijastuu usein myös laatuun, työkaverin vihkisormuksesta irtosi timantti 10- vuoden käytön jälkeen.  

Myöskään kovin hentoinen sormus ei välttämättä näytä kivalta enää reuman runtelemissa nivelissä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle sormuksessa oli tärkeintä, että se on sellainen, että tulen pitämään siitä aina. En halunnut mitään erikoista, josta pidän nyt, mutta en välttämättä enää vuosien kuluttua. Ja ihan kaikkia rahoja ei sormuksiin haluttu kerralla upottaa, niinpä hommasimme molemmille samanlaiset yksinkertaiset sormukset, joihin myöhemmin on mahdollisuus upottaa helposti kiviä.

Sormus itsessään on laadukas ja kestää varmasti vuosia, ei siis mitään rihkamaa. Ilman timantteja tai muitakaan kiviä saimme alunperin arvioidun sormusten osuuden budjetista pudotettua lähes kolmasosaan, säästetyn rahan voimme nyt käyttää juhlimiseen ja ruokailuun. Ehkäpä 1-vuotishääpäivän kunniaksi saan siihen sormukseeni sitten ensimmäisen kiven  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Huh.. sormuksen valinta on kyllä yksi painajainen.

Ns. Ajattomia sormuksia löytyy jokaisesta hintaluokasta, mutta tuntuuko kymmenen vuoden kuluttua enää kivalta se parin sadan euron pikkutimantillinen ohut rinkula, joka kaikessa nuukuudessa tuli valittua silloin joskus? Ajatonkin voi jäädä oman tyylin muutoksen kelkasta.

Eikö asia ole kuitenkin niin, että vaikka valitsen kuinka kalliin ja näyttävän sormuksen tahansa, siihen kuten mihin tahansa sormukseen voi kyllästyä? Itse pidän yksinkertaisista koruista. Normaalisti käytän korvissa pieniä hopeisia nappeja tai pieniä rinkuloita. Kaulassa on hopeaketju. Eli en en pidä mistään "suurista ja näyttävistä" koruista.

Mistä sen sormuksen sitten  osaa ostaa, joka miellyttää silmää vielä kolmenkymmenen vioden päästä?

Ne "halvat" sormukset, joita olen katsellut, ovat kyllä ihan kultasepäliikkeestä valittuja, halpuuden takana on ehkä se, että ne ovat todellakin ohuempia (kihlasormukseni leveys taitaa olla  pari milliä) kuin "tavalliset" sormukset. Enkä halua siihen mitään krumeluureja, vaan yksinkertaisen kiven.

Olenko siis  liian nuuka ??? ???

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olenko siis  liian nuuka ??? ???

Et ole! ;D   Osta juuri sellainen, mistä itse pidät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eiköhän se ole kaksi eri asiaa, että:

1) ostaa edullisen hintaluokan sormuksen, koska tiettyä mieleistä mallia ei nyt satu saamaan kalliimmalla (heh)

2) ostaa edullisen hintaluokan sormuksen (vaikkei haluaisi), kun ei raaski tuhlata enempää

Jos tilanne on nr.1, ei hätiä. Jos tilanne on nr.2, ei sittenkään mitään hätiä. Voihan sen sormuksen sitten aina päivittää arvokkaampaan malliin varallisuuden kasvaessa (jos vielä haluaa).

;)

.. Ei siis ole tosiaankaan mikään häpeä omistaa yksinkertaisia koruja suosiva maku! Yksinkertainen on useimmiten ajatonta - ainakin verrattuna krumeluureihin.

Ja vielä haluan lisätä, että mielestäni laatuun  kannattaa satsata, on se koru nyt yleisilmeeltään sitten millainen tahansa.  

Yhdyn Susien mielipiteisiin.  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ehkä laittaisi kallista ulkonäköä ensimmäiseksi valintakriteeriksi, vaikka rakastankin kalliin näköisiä tavaroita...  ;D Haluaisin, että oma sormus olisi kaunis, sopisi kihlasormukseeni (joka veljen mielestä näyttää ihan samalta kuin sormusten herran sormus...) ja muistuttaisi aina minua siitä päivästä, kun lupauduimme toisillemme kaikkien edessä.  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ostetaan semmonen sormus, mihin on varaa ja mikä on just se mieleinen ja oman näköinen. se on merkki siitä päivästä ja ikuisesti lupauksesta olla yhdessä (johan meni lässytykseksi ;D). ainakin mulle se on tavallaan symboli mun omasta rakkaasta miehestä eikä sillon ole väliä maksoiko se 1000 vai 20 euroa :D me teetettiin mulle just semmonen sormus joka oli mun unelma, mutta ei mikään huippukallis. mutta tuossahan sitä on mukava ihailla sitten tulevat about 70 vuotta ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
En ehkä laittaisi kallista ulkonäköä ensimmäiseksi valintakriteeriksi, vaikka rakastankin kalliin näköisiä tavaroita...  ;D

Halusin vain korostaa, etten tarkoittanut ulkonäöllä kallista ulkonäköä, vaan yksinkertaisesti sitä, että sormus miellyttää kantajansa silmiä ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joillain on tosiaankin kalliimpi maku kuin toisilla, eikä se silti tarkoita sitä että sormus (tai mikä tahansa esine) olisi erityisen kalliin tai pröystäilevän näköinen.

Toisaalta miksi vihkisormuksen pitäisi olla vaatimattoman näköinen?

Jos tykkää näyttävän näköisistä jutuista, niin siitä vain! Eikä kenenkään muiden mielipiteitä tarvitse kuunnella.

Koruja kuitenkin hankitaan ensisijaisesti niiden ulkonäön vuoksi..

;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jippii... Nyt on sormus hankittu  ;D

Eli ei tartte sitä enää pohtia. Siinä on kuusi pientä timanttia, jotka ovat kiinni sellaisessa röpelöisessä alustassa, eli kimalletta on, muttei ole liian "näyttävä". Hintakaan ei päätä huimannut, maksettiin siitä (tai sulho maksoi) 200 €, -40 % alennuksella, kun oli viimeinen sitä mallia ja onneksi sattui vielä olemaan oikea koko! ;D

Eli nyt olen löytänyt mieleiseni sormuksen ja vielä siinä hintaluokassa, ettei edes hamita.. ;D ;D :-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Joillain on tosiaankin kalliimpi maku kuin toisilla, eikä se silti tarkoita sitä että sormus (tai mikä tahansa esine) olisi erityisen kalliin tai pröystäilevän näköinen.

Toisaalta miksi vihkisormuksen pitäisi olla vaatimattoman näköinen?

Aivan, täysin samaa mieltä.

Monta puolta tässäkin asiassa.

Tavallaan mielestäni sormus kuvastaa myös juuri sitä aikaa, mitä elettiin, kun naimisiin mentiin. (Ts. jos sormus on ollut halpa, elettiin sitä elämänvaihetta, kun ei ollut vielä varaa parempaan, So what? Päivitetään sormusta sitten kun varaa parempaan on taas...)

Meillä oli rahoja säästelty häitä varten ja sormustakin silmällä pitäen. Sain juuri sitä mitä halisin.

Halusin hyvin yksinkertiasen yhdellä timantilla (laadkkaalla ja ei-mikroskooppisen-pienellä, muttei kananmunankokoisella-varustetun) keltakultaisen sormuksen.

Tää on priorisointikysymys, jos mikä. Mihin haluaa satsata, jos haluaa johonkin ylipäätään laittaa rahaa häihin liittyen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Narsissi, todella hyvin sanottu!

Meillä on ihan sama tilanne, rahaa on säästössä ja sormukseen haluan sijoittaa eniten.

Raivostuttavinta on se, että sormukseen panostamista arvostellaan ja pidetään mielipuolisena. Jos sen saman summan laittaisi kiinni ylikalliiseen hääpukuun, kukkakoristeisiin ja vieraiden ravintola-alkoholitarjoiluun kukaan ei huomauttaisi mitään!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei kallis ulkonäkö ole tärkeintä, vaan se että rinkulaa jaksaa kantaa päivästä toiseen. Eikä mielestäni enää sormus ole mikään näytön paikka. Tietenkin kannattaa miettiä, että sormusta pidetään joka päivä melkein joka paikassa ja kun maksaa laadusta niin saa sormuksen joka vielä muutaman kymmenen vuoden kuluttua on kaunis.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen kanssa sitä mieltä että kyllä sormukseen kannattaa satsata! Minä en pidä paljoa koruja, mutta niiden mitä pidän, haluan olevan kauniit ja laadukkaat! En esimerkiksi halua mitään muita sormuksia kuin kihlani ja vihkisormukseni, arvostan koruissa linjaa "vähemmän on enemmän" eli muutama tyylikäs koru mieluummin kuin kasapäin erilaisia killuttimia ja rinkuloita. Näiden sormusten haluan kuitenkin olevan muhkeat, vaikka minulla onkin aika pienet sormet. Jotkut kun ovat sitä mieltä että pieniin sormiin ei ole hyvännäköiset kovin leveät sormukset..minulle ainakin tulee yhteensä 8,2mm leveä yhdistelmä ja sopii mun mielestä just täydellisesti!!! :-X Sormukseni on juuri sellainen, niinkuin olen aina halunnut, muuten harmittelisin jälkeenpäin jos olisimme ottaneet jonkun muun. Olisihan se kamalaa, jos joutuisi vihkisormuksestaan selittelemään itselleen kokoajan, että onhan tämä ihan ihana, MUTTA... Sormus ei tietysti ole naimisiin menon tai avioliiton pääpointti, mutta onhan se ihanaa kun voi hymyssä suin katsellä sormestaan maailman kauneinta sormusta, jonka on saanut maailman ihanimmalta mieheltä :-X :-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle sormuksessa on tärkeintä se, että

1. sulho on sen valinnut  

2. on sellainen, että sitä voi pitää juhlavaatteiden ja verkkahousujen kanssa

3. ei tartu vaatteisiin

Kivien laatuhan määrää hintaa eli jos on sulkeutumia (vierasta ainetta timantin sisällä) niin hinta on halvempi. Kivien koko vaikuttaa, jos on kyseessä samanlaatuiset kivet.

Omassani on 5 timanttia ja tiedän sormuksen hintaluokankin, mutta sillä ei ole merkitystä. Voisi olla muutaman kympin sormus, sillä tykkään siitä. Melkein pelottaa laittaa sormeen, ettei huku! Tosin kihlakin on pysynyt tallessa.

Kerran kyllä ihan alussa olin reissussa ja sormukseen en ollut vielä tottunut. Olin sitten yöllä unissani nykinyt sormuksen pois. Onneksi löytyi makuupussista... Sen jälkeen on sormessa pysynyt!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta yksi tärkein ominaisuus vihki- ja kihlasormuksessa on kestävyys, sormusta ostessa tulisi ajatella sitä että se on tukeva runkoinen eikä onttorakenteinen. Umpinainen sormus on käytössä miellyttävämmän tuntuinen, ontosta sormuksesta jää ikävät painaumat sormeen ja jos on yhtään atooppinen tai muuten vaan herkkä iho niin helposti käy niin että iho rikkoutuu sormuksen kohdalta . Tätä ketjua lukiessani olen huomannut että monet ovat sitä mieltä että hinnalla ei ole väliä mutta tosiasia on se että alle 150,- ei saa kestävää sormusta! Tietenkin nyt kyseessä kivellinen vihkisormus.  

Itse olen töissä kultasepänliikkeessä ja olen nähnyt jos jonkinmoista kihlojen/vihkisormusten ostajaa. Jokainenhan tietenkin tekee itse oman ostopäätöksensä mutta minulla on ainakin tapana kertoa asiakkaille sormuksen hyvät ja huonot puolet. Jokaisella on mietittynä budjetti valmiiksi niin sormukseen kuin muihinkin menoihin, olenkin huomannut että monet jotka tulevat vihkisormus ostoksille ovat ihan täysin tietämättömiä sormuksien hinnoista. Varsinkin monet sulhaset ovat kyllä valmiita laittamaan autoonsa rahaa vaikka kuinka paljon mutta vaimon vihkisormukseen ei meinaa irrota latiakaan.

Sormus on tarkoitettu kestämään läpi elämän. Tällä en tarkoita sitä että sormuksen tulisi olla omaisuuksien arvoinen vaan että kannattaa olla realistinen budjetissa, ei aina ole niin että mitä kallimpi sormus niin sitä parempi, mielummin kannattaa valita se mikä sopii omaan persoonaan. Olenkin monasti suositellut morsiamelle myös edullisempaa vaihtoehtoa jos se sopii paremmin hänen kihlaansa ja persoonaansa.

Vihkisormuksen osto on häiden yksi tärkeimmistä päätöksistä, itse olen ainakin sitä mieltä että mielummin otan mieleiseni sormuksen ja edullisemman hääpuvun. Sormustahan käytän loppun elämäni ja pukua vaan puolipäivää. Tosin sulhanen ei meillä kyllä ole samaa mieltä asiasta. Onneksi on niin että äiti on taitava ompelija niin ei tarvinnut tinkiä hääpuvustakaan. Onnea teille kaikille sormuksen metsästyksessä, laittakaa asiat tärkeysjärjestykseen... :-X :-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle tärkeintä on:

* Laatu (on kestettävä loppuelämän)

* Miellyttää minun silmää (katselen sitä loppuelämän)

Jos tällaisen saa halvalla, se on vain plussaa! ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään