Kuinka paljon sormuksesi timanteissa on karaatteja


sarakka

Recommended Posts

  • Replies 327
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vielä vähän tuosta painosta. On tapana ilmoittaa kivien koko AINA kahden desimaalin tarkkuudella eli se yksi karaatti kirjoitetaan numeroilla 1,00 ct, puoli karaattia 0,50 ct ei siis 1 ct tai 0,5 ct. Silloin ei sekoa niin helposti siinä, minkä kokoisista kivistä on kyse.

Mitä sitten puolen karaatin tai karaatin kivi maksaa. Siihen on aika mahdotonta vastata yksiselitteisesti, pelkästään laatuerot aiheuttavat niin paljon hajontaa samankokoisten kivien hinnoissa, puhumattakaan muista tekijöistä.

Link to comment
Share on other sites

Guest Lady_Myria
Mitä sitten puolen karaatin tai karaatin kivi maksaa. Siihen on aika mahdotonta vastata yksiselitteisesti, pelkästään laatuerot aiheuttavat niin paljon hajontaa samankokoisten kivien hinnoissa, puhumattakaan muista tekijöistä.

No toki. Ajattelin vain, että onko se enemmän 5000 kuin 500 euroa. Eli jotain haarukkaa. ::)

Link to comment
Share on other sites

Mun käsittääkseni itse kivien hinnat on joka paikassa aika samat. Timanteillahan on tietty markkinahinta, ihan niikuin muillakin hyödykkeillä. Käsityö tottakai maksaa sitten erikseen. Ja ns. teollisesti valmistetut massasormukset maksavat toki aina vähemmän kuin uniikkisormukset.

Link to comment
Share on other sites

En muista karaatien määrää yhtään. Se ei kai ollut olleellisin asia, kun (teetettyä) sormusta suunniteltiin, vaikka olis tietenkin ollut! Ainoa muistikuva, että kivet oli briljant-hiottu. Sulho sano, että oisko ollu 15 x 0,09.

Link to comment
Share on other sites

Mun käsittääkseni itse kivien hinnat on joka paikassa aika samat. Timanteillahan on tietty markkinahinta, ihan niikuin muillakin hyödykkeillä.

Nope, näin ei todellakaan ole että hinnat ovat kaikkialla samat! Timantteja kun ostaa kultasepänliikkeistä niin sielläkin maksetaan myös sen myyvän liikkeen "mielikuvasta", "brandistä" ja "imagosta". Ja jos ostaa timanttinsa kaupungin kalleimmalla paikalla sijaitsevasta liikkeestä niin hinnassa on myös sisäänleivottuna kallis tilavuokra jne. eli timantti on mitä luultavimmin kalliimpi verrattuna "takakadulla" sijaitsevaan paikkaan joka myy timanttia jonka 4C:tä ovat samanlaiset kuin kalliimmalla paikalla.

Käsityö tottakai maksaa sitten erikseen. Ja ns. teollisesti valmistetut massasormukset maksavat toki aina vähemmän kuin uniikkisormukset.

Eikä ihan näinkään...

Yksi esimerkki. Kyselin timanttisormusta Helsingin Aleksanterinkadulla olevasta liikkeestä. Kyseessä oli Gemexin sormus eli valmismalliston koru. Sain tietää timantin 4C:stä vain värin ja puhtauden - ja tietenkin koon. Hionnan sanottiin olevan "hyvä" niin kuin Gemexillä kuulemma aina. Kyselin samanlaista Tampereelta Suokon liikkeestä. En vaan Gemexin mallistoa vaan sellaista jonka hän tekisi ihan alusta alkaen ja olisi suht. samanlainen. Timanttina sama puhtaus/väri ja koko. Hionta Excellent ja mitoiltaan todella hyvä eli Gemexin timantti ei voinut olla parempi. Gemexin timanttisormus oli 600e kalliimpi vaikka kyseessä oli valmiskoru...Eli tässä tapauksessa oli niin että jos osti Gemexin sormuksen maksoi heidän hyvästä brandistään ja imagostaan.

Kannattaa todellakin kysyä timanttien hintoja useasta eri paikasta eikä tyytyä vain sen yhden paikan hintaan. Ja timanttihan ostetaan vain jos siihen saa mukaan tunnetun (kultasepänliikkeestä riippumattoman) jalokivienarviointilaboratorion todistuksen! Näin voi olla varma mitä saa ja toisaalta todistusten avulla on helppo harkintavaiheessa verrata timantteja keskenään!

Ei todellakaan kannata uskoa että timantin hinta on sama kaikkialla!

Link to comment
Share on other sites

Lainaus www.timantit.com sivustolta:

Timanttikauppa on pohjimmiltaan lähes monopoli. Tämä ei ole mikään salaisuus. Noin 60% raakatimanttien louhinnasta ja kaupasta on keskittynyt DeBeers-yhtiön ja sen tytäryhtiöiden eli 'timanttisyndikaatin' käsiin. Yhtiö itse määrittelee toimintansa termillä 'centralised marketing'.

De Beersin tytäryhtiö DTC (Diamond Trading Company) vastaa raakakivien myynnistä ja jakelusta valituille asiakkaille. Nämä niinkutsutut Sightholder-asiakkaat ilmoittavat kymmenen kertaa vuodessa DTC:lle, millaisia raakakiviä haluavat. DTC valmistelee kivipaketit ostotilaisuutta (sight) varten. Yleensä paketit sisältävät asiakkaan toivoman kokoisia ja muotoisia raakakiviä, mutta mikäli markkinoilla on ylitarjontaa tietynlaisista hiotuista kivistä, voi paketin sisältö olla erilainen. Tarjotusta paketista ei voi kieltäytyä kovinkaan montaa kertaa vuosikymmeniä kestävän liikesuhteen aikana, ja hinta suoritetaan DTC:n tilille ennen kuin asiakas saa kivet haltuunsa.

Kuluttajan näkökulmasta monopoli voi kuulostaa pöyristyttävältä. De Beers on kuitenkin itse luonut timanttimarkkinat, ja sen harjoittama liiketoiminta on pitänyt timantin hintatason äärimmäisen vakaana läpi sotien ja lama-aikojen. Mikäli raakatimanttien jakelua ei pystyttäisi lainkaan säätelemään, timantin hinta vaihtelisi yhtä rajusti kuin vaikkapa kullan tai raakaöljyn hinta.

Tällä hetkellä DTC:n Supplier of Choice-ohjelmaan kuuluu noin 120 timanttihiomoa ja raakakivien välittäjää (sightholderia). Nämä yritykset hiovat osan kivistä itse, ja myyvät osan pienemmille hiomoille ympäri maailman. Kunkin timanttialalla toimivan yrityksen kilpailukyky on pitkälti siitä riippuvainen, kuinka läheltä alkulähdettä timantit kyetään hankkimaan.

Joskus saatat saada timantin sellaiselta kauppiaalta, joka ostaa kivensä suoraan Sightholder-yritykseltä. Joskus kivi saattaa olla kulkenut jopa kymmenen välikäden kautta ennen lopullisen kotinsa löytämistä. Ketjun lyhyys ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että saisit kiven huokeammalla, koska monesti kuluttajahinnat muodostuvat paikallisilla markkinoilla vallitsevan kilpailun mukaan.

Miksi timanttien hinnat ovat niin erilaisia eri kauppiailla?

Eräs tämän sivuston tavoitteista on opettaa Sinua ymmärtämään, että hintavertailun tekeminen eri kauppiaiden välillä ei timanttikaupassa ole niin yksioikoista kuin monen muun tuotteen kohdalla.

Timantti on luonnontuote - tietyistä laatuluokitteluperiaatteista huolimatta kahta samanlaista timanttia ei ole. Tämän vuoksi kuluttajan mahdollisuudet suorien hintavertailujen tekemiseen eri kauppiailta saatujen tarjousten perusteella ovat varsin rajallisia.

Timanttikauppiaat käyttävät tuotteidensa hinnoitteluun monesti varsin yksinkertaista menetelmää, kateprosenttia. Paikallisista markkinoista riippuen tämä kate saattaa olla timantin hinnan muodostumisen kannalta merkittävämpi tekijä, kuin kiven laatuluokitus. Luonnollisesti kiven hintaan vaikuttaa myös se, mistä ja millaisella hinnalla kauppias itse hankkii timantit. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että pyydät tarjouksia useammalta kuin yhdeltä kauppiaalta.

Kukaan ei myy timantteja ja koruja huvikseen

Jokaisen kauppiaan elinehto on taloudellisesti kannattavan liiketoiminnan harjoittaminen. Muista, että lähes jokainen alennusprosentti on lisätty jossakin vaiheessa tuotteen hintaan hatusta vetämällä. Pyydän sinua omalta osaltasi katkaisemaan erään suomalaisen vitsauksen - alennusprosenttien ostamisen. Eikö ole selvää, että alunperin kohtuullisen katteen tuotteeseensa lisännyt kauppias ei voi antaa kovin suurta alennusta? Valitettavasti kultasepänalan alennusmyynnit eivät ole luonteeltaan samanlaisia kuin monella muulla alalla. Tuotetta ei ole välttämättä koskaan myyty sillä hinnalla, josta alennus lasketaan.

Link to comment
Share on other sites

Vielä semmoinen pikku kommentti tähän keskusteluun, etten välttämättä esiintyisi minään suurena timanttialan asiantuntijana, jos en sitä tosiaan olisi.

Huom.! Tämä lause on herättänyt epäselvyyksiä! En siis tarkoita tässä itseäni, eli MINÄ EN ole mikään timanttiasiantuntija. Tämä lause tarkoittaa ketä tahansa joka esittää kommentteja timanteista.

Link to comment
Share on other sites

Timanttikauppiaat käyttävät tuotteidensa hinnoitteluun monesti varsin yksinkertaista menetelmää, kateprosenttia. Paikallisista markkinoista riippuen tämä kate saattaa olla timantin hinnan muodostumisen kannalta merkittävämpi tekijä, kuin kiven laatuluokitus. Luonnollisesti kiven hintaan vaikuttaa myös se, mistä ja millaisella hinnalla kauppias itse hankkii timantit. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että pyydät tarjouksia useammalta kuin yhdeltä kauppiaalta.

Nimenomaan tätähän juuri tarkoitinkin - kiitos Dharma kun kaivoit tämän esiin. Eli:

1. Timantin hinta liittyy aina katteeseen. Eli hinta jonka kuluttaja maksaa = liikkeen timantista itse maksama hinta + kate%. Katteeseen vaikuttavat taas kaikki timanttikauppiaan muuttuvatkulut (mm. palkkakulut, toimitilan vuokrakulut, mainoskulut jne) eli samaan kate%:iin päästäkseen timantin lopullinen hinta voi olla täysin erilainen kahdessa eri liikkeessä riippuen liikkeen muuttuvista kustannuksista.

2. On erittäin tärkeää juuri em. vuoksi että pyydetään useammalta kuin yhdeltä kauppiaalta (vertailukelpoinen)tarjous jotta saadaan jonkinlainen kuva siitä minkälainen "liikelisä" timantin hintaan on leivottu.

Todella hyvä tämä artikkeli - suosittelen lukemaan ajatuksella. Ja totta on tosiaan se että timantin hinta on aina se hinta jolla se myydään eikä koskaan se hinta ennen prosenttialennusta. Itse jos menen kyselemään hintoja en ole koskaan kiinnostunut hintalappuhinnasta vaan siitä oikeasta hinnasta. Ja siksi pidänkin mm. Suokon liikkeestä - hän ei harrasta prosenttikiekuroita! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jepulis, eiköhän asia nyt tullut väännettyä rautalangasta. ;D Tosin selvennyksen vuoksi sanottakoon vielä, että mä itse en puhunut jälleenmyyntihinnasta, vaan siitä hinnasta jolla timantteja ostetaan niiden tuottajilta. Sehän ei paljon vaihtele, kuten ylläolevasta artikkelista käy ilmi.

Edelleen väitän kuitenkin, että käsityönä tehty uniikkisormus on arvokkaampi kuin massasormus. Kuulemma nämä sormukset erottaa myös milloin tahansa toisistaan, mm. istutustavan perusteella.

Link to comment
Share on other sites

Pelkkä yhden karaatin top wesselton kivi maksaa muistaakseni noin 10 000 euroa, vähän hionnasta riippuen.

Selvä, väri on TW, mutta mikä oli puhtaus ja hiontamuoto ja hionnan laatu...

Minulle riittäisi oikein hyvin hiottu karaatin kivi, jossa on pihistelty vähän värissä ja puhtaudessa. Näitä saa kuulemma jo noin 4 000 eurolla.

Link to comment
Share on other sites

Ja liikelisistä vielä. Kultasepänalallakin on vaikka millaisia velikultia yrittäjinä. Kannattaa siis vertailla ennen kaikkea sitä viimeistä hintaa ja hinta-laatu-suhdetta. Minä ainakin ihmettelen suuria alennusprosentteja. Joko se myytävä tavara ei ole kuranttia tai sitten lähtöhinta on väärä. Kuka hullu sitä myisi hyvää tavaraa puoli-ilmaiseksi.

Toiset takapihojen nyrkkipajat muuten laskevat sen varaan, että kun näytetään vähän nuhjuisilta, niin ihmiset luulevat, että täältä saa korut edullisesti ilman välikäsiä.

Ja pahimmat "putkat" myyvät niitä 99 euron timanttisormuksia, jotka ovat laadultaan niin järkyttäviä, ettei niitä myisi kukaan itseään kunnioittava liike. Näiden sormusten materiaaliarvokin on yleensä mitätön. Halvimpia ja pienimpiä timantteja kun saa alle kympillä.

Myönnänhän minä, että kyllä varmaan osa näistä niin sanotuista hienoista liikkeistä on kalliita, mutta osa ainakin tarjoaa erittäin laadultaan muita parempia koruja ja hyvää ja oikeasti asiantuntevaa palvelua.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...