Jump to content
Naimisiin.info

Platina sormuksen materiaalina


Nellinoora

Recommended Posts

Millainen platina on sormuksen materiaalina? Ja mitä hintaluokkaa se on verrattuna esim. valkokultaan?

Onko jollakin platinainen sormus? Siispä kokemuksia siitä?

Link to comment
Share on other sites

Mulla on platinainen rivari oikeassa nimettömässä. On ollut nyt reilut kolme vuotta ja naarmuja on tullut samalla lailla kuin muihinkin sormuksiin. Väri on kesäisen kiillotuksen jälkeen palautunut vähän harmahtavaksi, mielestäni metallisemman värinen kuin valkokulta tai hopea. Toisilla kuitenkaan eroa ei värissä huomaa.

Hinnoista sen verran, että maksaa noin 5 kertaa enemmän kuin valkokulta.

Link to comment
Share on other sites

Hinnoista sen verran, että maksaa noin 5 kertaa enemmän kuin valkokulta.

Hui, ei sentään! Ostimme eilen platinaiset kihlat ja platinan hinta määräytyy sormuksen painon mukaan; sormuksesta riippuen 2-3x valkokullan hinta.

Link to comment
Share on other sites

En tiennytkään, että se on noin paljon kalliimpaa kuin esim valkokulta.  :o

Mikäköhän siinä sitten maksaa, jos naarmuuntuukin yhtä helposti kuin valkokulta.

Olen vain kiinnittänyt huomiota, että Jenkeissä lähes kaikki timanttisormukset ovat platinaa.

Link to comment
Share on other sites

^ Riippuu toki, mutta SAMAN sormuksen hinta platinaisena on valkokultaan verrattuna on viisinkertainen. Kysyin kihloja etsiessämme kultasepältä tarjousta yhdestä sormuksesta valkokultaisena ja platinaisena, valkokultainen olisi maksanut noin 400€, platinainen 2000€...

Muoks. Platina on harvinaista metallia, se siinä maksaa

Link to comment
Share on other sites

Platinan hinta ainakin Englannissa on noin kolme kertaa kullan hinta, mutta ehkäpä se on Suomessa sen verran harvinaisempi metalli että ihan 5 kertaa kalliimpi :o Materiaalina platina on kallis kun kuulemma se on loppumassa luonnosta ja se on kultaa paljon vahvempi metalli ( ei siis narmuunnu niin helposti) ja vaikeampi työstää...

Väri on kuluneena hieman harmahtava jos ei sitä kiillota kerran vuodessa (ei kuitenkaan tarvitse ratinoida) ja koska siinä ei ole metalliseosta mikä muuttaisi väriä kellertäväksi niinkuin valkokullassa.

Platinaa käytetään yleisemmin englannissa ja USA:ssa koska täällä timantit mitkä istutetaan sormukseen ovat kalliimpia ja platina on vahvempi metalli pitämään ne paikoillaan (ja tietenkin kallis istutus/kallis timantti yhdistelmä) ;)

Minulla on platina sormus jos on vielä kysyttävää...

Link to comment
Share on other sites

Platinassa tosiaan maksaa harvinaisuus aivan kuin kullassakin. Lisäksi platinan muokkaus on vaikeampaa kuin kullan ja platinakorut ovat senkin takia kalliimpia.

Platinakorut naarmuuntuvat helpommin kuin kultakorut, sillä platinaseokset ovat yleensä 90-95 % platinaa, kun taas kultakoruissa käytetään enemmän kovettavia seosaineita. Puhdas platina on kuitenkin puhdasta kultaa kovempaa ja sitkeämpää. Tämän sitkeyden takia platinasormus ei juurikaan kulu (siitä ei siis poistu materiaalia) ja sitä voi kiillottaa aina kun naarmut alkavat häiritä.

Väriltään platina on mielestäni aika "vesimäinen" eli sillä ei oikein ole omaa väriä vaan se on sellaista metallista kiiltävää eikä niin harmaata kuin hopea tai valkokulta. Väriero on aika pieni kuitenkin eikä sitä huomaa jonkun korusta.

Minulla ja miehellä on platinaiset vihkisormukset ja ne ovat mieleiset edelleen. Aika naarmuiset kylläkin nykyään.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista. Tuntuu, että en oikein ole Suomessa törmännyt kultasepänliikkeissä juurikaan platinaisiin sormuksiin. Mistä te olette sormuksenne hankkineet? Platina ja valkokulta ovat siis eroavat ulkonäöllisesti?

Link to comment
Share on other sites

Mä katselin yks kerta yhtä sormusta kultasepänliikkeessä, jossa oli muutamia upotettuja timantteja. En olisi tiennyt että se sormus oli platinaa jos myyjä ei olis sanonut. (ja se kuitenkin oli valkokultaisten sormusten kanssa vieretysten)

Link to comment
Share on other sites

Mulla on myös platinaiset sormukset ja olen ollut tosi tyytyväinen. Väri on sellainen kauniin vaalea ja pehmeä, verrattuna näkemiini valkokultasormuksiin (jotka on olleet käytössä pidempään kuin vuoden). Ja tosiaan, jos sormuksessa on vähänkään arvokkaampia kiviä, platinaa mun käsittääkseni suositellaan just sen kestävyyden ja sitkeyden takia.

Link to comment
Share on other sites

Harmi kun vasta nyt olen tämän platinan olemassaolon tajunnut.. Kihla on jo valkokultaa ja tuleva vihki myös... Vihkiä ei ole kyllä vielä ostettu, mutta on varmaan järkevämpää, että sormukset ovat samaa materiaalia, vai mitä olette mieltä?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kuten Xara kirjoitti ylempänä, niin täällä saarivaltiossa platina on todella yleinen sormuksissa. Platina on jaloin ja kestävin (ja kallein) jalometalli, jota tosiaan löytyy harvakseltaan enää luonnosta. Platinan hinta pörssissä on noussut todella paljon viimeisen vuoden aikana (sulho treidaa työkseen mm. commodity -tuotteita) ja täällä ainakin platinasormusten hinta on noussut huimasti.

Se on totta, että kun suomalaiset ystävät luulevat koko ajan sormustani valkokultaiseksi ja sitten ihmettelevät mikä ihmeen platina... (paitsi kemistit ja DI:t  :D )

Link to comment
Share on other sites

Mä katselin yks kerta yhtä sormusta kultasepänliikkeessä, jossa oli muutamia upotettuja timantteja. En olisi tiennyt että se sormus oli platinaa jos myyjä ei olis sanonut. (ja se kuitenkin oli valkokultaisten sormusten kanssa vieretysten)

Mulla on platinasolitaire kihlana, myös sulholla on platinakihla. Saatiin kihloja tilatessamme vertailla; nähtävillä oli uutta valkokultaa vs. uutta platinaa ja kulunutta platinaa vs kulunutta valkokultaa. Mun mielestä ero oli selkeästi nähtävillä. Kulutettu platina oli valkoisempaa valkoista kun valkokulta, valkokullassa oli ihan pieni ruskea/harmaa sävy, joka kun materiaalipaloja piti vierekkäin oli selvästi havaittavissa. Mutta tämä nimenomaan kuluneissa materiaaleissa.  Valittiin platinaiset sormukset värin vuoksi sekä välttyäksemme valkokultaisten sormusten uudelleenrodinoinneilta.

Link to comment
Share on other sites

Minulla on kihla platinasta. Se on ollut käytössa ½ vuotta. Tosi paljon naarmuja sormuksen takapuolella (sormuksessa yksi timantti, joten sormus ei kulu tasaisesti.) Edestäpäin vielä kiiltää hienosti. Olen huomannut että se on "valkoisempi" kuin kavereitten valkokultasormukset (uudet.)

Olen tyytyväinen sormukseeni, mutta en usko että ero valkokultasormukseen käytännössä on suuri.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei!

Löysinpä sopivasti tämän ketjun platinasormuksista :)

Olemme hankkimassa platinakihloja ja hinnat Suomessa ovat tosi korkeat. Sain kultasepänliikkeestä tarjouksen, jonka mukaan 4 mm leveä flakkamallinen platinasormus maksaisi noin 1300 euroa (koko 17) ja 5 mm flakkamallinen vastaavanlainen miehelle noin 1600 euroa (koko 19,5), yhteensä siis liki 3000 euroa, huh! Seos olisi 95 % platinaa ja loppu 5 % kuparia. Toki nuo olisivat teetytyt sormukset ja käsityö maksaa, mutta silti paukkuu sormusbudjettimme yli melkoisen reippaasti  ::)

Lueskelin/googlasin netistä platinasta ja UK:sta tilaamalla saisi vastaavat sormukset yhteensä noin 1300-1400 eurolla (sileät, 95 % platinaa) http://www.platinumringcompany.com/store/commerce.cgi

Ringsizerin tuolta jo tilasinkin ja se tuli postissa kahdessa päivässä. Lisäksi olemme menossa keväällä reissuun Irlantiin (toisessa ketjussa jo kyselinkin Dublinin koruliikkeitä) eli toinen vaihtoehto olisi ostaa sormukset sieltä.

Oletteko tilanneet platinasormuksia ulkomailta ja jos olette, niin mistä? Kokemuksia platinasormuksista käytössä olikin jo tuossa edellä, mutta lisääkin voisitte kertoa, jos kokemuksia on  ;D Onko joku pienennyttänyt/suurennuttanut/kaiverruttanut platinasormustaan Suomessa, miten on onnistunut?

Kiitos vastauksistanne jo etukäteen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Olemme hankkimassa platinakihloja ja hinnat Suomessa ovat tosi korkeat. Sain kultasepänliikkeestä tarjouksen, jonka mukaan 4 mm leveä flakkamallinen platinasormus maksaisi noin 1300 euroa (koko 17) ja 5 mm flakkamallinen vastaavanlainen miehelle noin 1600 euroa (koko 19,5), yhteensä siis liki 3000 euroa, huh! Seos olisi 95 % platinaa ja loppu 5 % kuparia. Toki nuo olisivat teetytyt sormukset ja käsityö maksaa, mutta silti paukkuu sormusbudjettimme yli melkoisen reippaasti  ::)

Melkoisia tarjouksia olette saaneet... Mun miehellä on 5 mm platinainen, muistaakseni 9 g painava kihla josta maksoimme 900 eur. Kyselkää muutamalta sepältä ainakin tarjoukset! Yleensä yksityistä pajaa pitävät sepät tekevät edullisemmin kuin ketjujen omat sepät.

muoks. tässä on miehen kihla ja alempana omani.

IMG_1313.jpg?t=1167469402

IMG_1305.jpg?t=1167426190

Link to comment
Share on other sites

Minulla myos platinainen kihla. Se on ollut kaytossa noin vuoden ja muutaman kuukauden ja pienia kolhuja on havaittavissa kammenen puolella. Ne tuli kylla heti alkuun enka ole sen jalkeen huomannut etta olisi lisaa tullut. Vari on pysynyt hyvana (ei esim. tummunut), kerran olen sen kaynyt liikkeessa kiillottamassa mutta ei se minusta tehnyt sormusta huomattavasti kiiltavammaksi.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on platinavihkit ja ne ovat siistimmässä kunnossa kuin vieressä olevat keltakultakihlat. (Ja halusimme mm. välttää valkokullan jatkuvan rodinoinnin.) Sormukset on teetetty Suomessa.

Link to comment
Share on other sites

Heips!

kiitos vastauksistanne :) Täytyy vielä kysellä tarjouksia joiltakin sepilta tai sitten hankkia sormukset Irlannista tulevalla lomareissulla.

Quaramelle: todella hienot sormukset teillä, ihailin niitä jo tuolla toisessakin ketjussa :) Jos saan vielä udella, niin missäpäin olette sormuksenne teettäneet?

Link to comment
Share on other sites

Meikäläisen 3 mm flakka maksoi 300 € teetettynä..eli ei nyt mitään sikahintaisia ole noi teetetytkään sormukset platinasta. Tämän hetkistä platinan hintaa en tiedä, oma sormus on kahden vuoden takaa.. :)

Link to comment
Share on other sites

:-? Nyt on tietämättömän pakko kysyä: Mitä tarkoittaa valkokullan rodinointi? Oma kihlasormus sellaista mataksi hiottua valkokultaa ja vuoden sormessa olon jälkeen mennyt kiltäväksi  :'(

Link to comment
Share on other sites

Quaramelle: todella hienot sormukset teillä, ihailin niitä jo tuolla toisessakin ketjussa :) Jos saan vielä udella, niin missäpäin olette sormuksenne teettäneet?

Kiitoksia Linnea78! Olemme teettäneet sormuksemme täällä Oulussa yksityisellä kultasepällä.

Riiks: Valkokulta menettää ajan saatossa valkoisuutensa (roidinointipinnan) ja kuluu sellaiseksi tummemmaksi. Rodinoinnilla eli päällystämällä uudelleen saadaan valkoisuus palautettua. Täydentäkää joku paremmin tietävä, itse olen tuosta valkokullasta melkoisen tietämätön.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

Kirjoittelin aiemmin tähän ketjuun ja kyselin platinasormuksista.

Päädyimme mieheni kanssa platinaan ja sain tänään oman sormukseni! :) Tilasimme minun sormukseni Platinum Ring Companysta Englannista (www.platinumringcompany.com) ja sormus on juuri sellainen kuin halusin: 4 mm leveä, kiiltäväpintainen pyöristetty flakkasormus. Koko oli oikea (tilasin ring sizerin, myös sivuilla oleva muuntotaulukko oli kätevä). Hinnaksi tuli noin postikuluineen noin 560 euroa.

Sain ko. firmasta erinomaista palvelua, maksu hoitui suojatusti Visalla. Mailitse olin sinne yhteyksissä, maileihini vastattiin aina nopeasti ja ystävällisesti. Voin siis suositella lämpimästi tää firmaa, jos platinasormuksen tilaaminen ulkomailta kiinnostaa. Hintakin on minusta ok, sormus tuli kuitenkin noin 100 euroa halvemmaksi kuin halvin tarjous Suomesta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Minulla on platinainen kihla, joka on ostettu Nycistä Tiffanyltä  ;) En voisi kuvitella enää mitään muuta materiaalia sormukseen, niin olen tykännyt! Nyt on vaan vaikeaa löytää platinaista vihkiä, pakko teettää, kun valikoimaa niiiiin vähän. Tai sitten tehdä Tiffanylle uusi reissu ennen kesäkuuta  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...