Nellinoora

Platina sormuksen materiaalina

45 viestiä aiheessa

nostan tätä keskustelua ja kysyn, että onko kukaan viimeaikoina teettänyt platinasormuksia. ja jos, niin missä, millaisen sormuksen ja suunnilleen mihin hintaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuu-tikin kyselystä on jo vierähtänyt aikaa, mutta nostetaan ketjua samalla.

Meille tulossa platina sormukset teetätettynä aseman kellosta. Minulle tulee mahdollisimman kapea sormus, johon tulee 6 ruiskaunokin väristä safiiria ja 5 x0.05 caraatin timanttia. Miehelle tulee tavallinen sileä sormus, aika leveä tosin. Yhteensä hintaa tulee noin 3000€. :gihlat:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Platina tuntuu olevan Suomessa vielä harvemmin käytetty sormusmateriaali, mutta ymmärtääkseni se on hyvin kestävä materiaali eikä vaadi esimerkiksi pinnoitusta kuten valkokulta. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla käytännön kokemuksia platinasormuksista. Tähän ketjuun saa siis mieluusti kertoa platinasormuksiin liittyviä kokemuksia, pohdintoja, pelkoja, kehuja ja kritisointeja. Oma platinasormukseni on lähdössä vasta tilaukseen, joten en valitettavasti voi aloittaa omilla kokemuksillani. Tässä kuitenkin muutama itseäni askarruttava kysymys keskustelua kirvoittamaan:

Oletko huomannut oman platinasormuksesi naarmuuntuvan herkästi tai jopa kolhiintuvan arkikäytössä? Onko sormuksesi väri muuttunut selkeästi ajan myötä? Mitä hyviä puolia olet sormuksessa huomannut, ja miksi sinä valitsit juuri platinan sormuksesi materiaaliksi? Onko timanttien istutus onnistunut/kestänyt hyvin sormuksessasi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pehmeämpää platina on kuin esim. 14K valkokulta. Kyllä jälkimmäinen kestää paremmin käytössä. Lisäksi on melko turhaa maksaa platinasta niin paljon enemmän kun valkokulta ajaa saman asian.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun platinakihla oli 600€ ohut flakkamalli, tosi kaunis ja siro, käsityönä tehty ja kolmella timantilla. Suomalaiselta kultasepältä ostettu.

Platina on erittäin herkkä naarmuuntumaan, koska on niin pehmeä metalli. Mohsin asteikolla kovuus puhtaalla platinalle

3,5, puhtaan kullan tosin on vain 2,5, mutta sormuskäytössä olevat 18k ja 14k ovatkin kovempia johtuen seosaineista. eli kalliiksi materiaaliksi hyvin helposti naarmuntuvaa, joten itsellä on sormus poissa aina sormesta, kun siivoan, kokkaan, puutarhassa touhuan.

Ja tällä hetkellä platinan hinta ei ole kovin paljoa kalliimpi kuin puhtaan kullan, mutta hinta tulee siitä, että platina painaa paljon enemmän, ja hintahan määräytyy painon mukaan. joten sama sormus kullasta tai platinasta tehtynä painaa erilailla. Myös platinan työstäminen on vaikeampaa, ja siitä tulee hintaa myös.

Mutta platina ei todellakaan ole kestävin materiaali, päin vastoin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedossa on kyllä, ettei platina ole kestävin materiaali, mutta mietityttää nimenomaan miten tämä käytännössä näkyy sormuksessa. Onko kenelläkään laittaa vaikka kuvaa käytetystä platinasormuksesta?

Toki juu kultasekoitteet on kestävämpiä juuri seosaineiden vuoksi, mutta itse en innostu valkokullan pinnoituksesta kulumisineen ja uudellen rodinointeineen. Keltakulta taas ei värinä miellytä. Mites onko kokemuksia platinasormuksen huollattamisesta, saako naarmuja tarvittaessa tasoitettua hyvin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oletko huomannut oman platinasormuksesi naarmuuntuvan herkästi tai jopa kolhiintuvan arkikäytössä? Onko sormuksesi väri muuttunut selkeästi ajan myötä? Mitä hyviä puolia olet sormuksessa huomannut, ja miksi sinä valitsit juuri platinan sormuksesi materiaaliksi? Onko timanttien istutus onnistunut/kestänyt hyvin sormuksessasi?

Platina naarmuuntuu siinä kuin mikä tahansa muukin metalli (myös erittäin kovat metallit kuten titaani), mutta ei mielestäni häiritsevällä tavalla. Itseasiassa jopa pidän siitä, että pinta muuttuu mattaisen kiiltäväksi, "satiinimaiseksi" käytössä. Platinan väri ei ole muuttunut lainkaan käytössä, mikä olikin yksi niistä syistä miksi aikanaan ks metalliin päädyttiin (vrt. valkokullan rodinointi). Toinen syy oli se, että olen hyvin allerginen nikkelille ja osa nikkeliallergisista reagoi myös palladiumiin, joten ensimmäinen vaihtoehtomme palladium vaihtui minun sormuksessani platinaksi.

Tykkään myös kovasti platinan raskaudesta muihin tähän asti tutuiksi tulleisiin korumetalleihin verrattuna. Korkeampi ominaispaino saa sormuksen tuntumaan arvokkaammalta kuin esim vastaavan tilavuuksisen hopeasormuksen - ja sitähän se toki onkin. Myös hopeaa ja valkokultaa himpun verran "metallisempi" väri saa pisteet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kalomeli, kiva kuulla kokemuksistasi! Me tilasimme molemmat kihlat sekä minun vihkin (miehelle ei tule vihkiä) platinasta. Sormuksista tuli todella kauniit, ja olen erittäin tyytyväinen platinaan päätymisestä! Käyttökokemusta ei vielä juuri ole, joten katsotaan muuttuuko mieli ajan kanssa. Uskoisin, että ei. Olen kanssasi samaa mieltä, ettei se naarmuuntuminen haittaa (jos ei tule syviä vekkejä helposti), vaan nimenomaan se värin kuluminen ja epätasaisuus on se mitä halusin välttää valitsemalla platinan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
]Itseasiassa jopa pidän siitä, että pinta muuttuu mattaisen kiiltäväksi, "satiinimaiseksi" käytössä. Platinan väri ei ole muuttunut lainkaan käytössä, mikä olikin yksi niistä syistä miksi aikanaan ks metalliin päädyttiin (vrt. valkokullan rodinointi).

Itserakkaasti lainaan nyt omaa tekstiäni muutaman kuukauden takaa, sillä päädyin ostamaan netistä toisenkin sormuksen itselleni. Alla siis kuva kihlasta ja eilen saapuneesta sormuksesta yhdessä niille, joita kiinnostaa platinan kulumisen vaikutus verrattuna täysin uuteen ja kiillotettuun. Vasemmalla siis uudenuutukainen rengas ja oikealla jo tovin sormessa pyörinyt kihla.

 

Kuten kuvasta näkyy, platina muuttuu ajan kanssa tuollaiseksi utuisen satiinipintaiseksi enkä ole kokenut sitä ongelmaksi. Naarmuja tulee kaikkeen metalliin, joka on niinkin kovalla koetuksella kuin sormukset. Isoja naarmuja tuohon ei ole tullut, vaikka sitä kaltoin onkin kohdeltu (sormessa ihan koko ajan). Väri ei muutu käytön myötä, joten ei ole samalla lailla näkyvissä kuin esim. valkokullan kohdalla. Ei harmita vähääkään, että aikanaan tuli panostettua kihlan materiaaliin ja samoin olen tekemässä myös vihkisormuksen kohdalla.

Päätän mainospuheeni tähän. :girl_haha: Toivottavasti tästä vertailusta on hyötyä jollekulle. :)

Edit. muokattu kuvaa. Ihan todella raivostuttavaa tämä toimivan kuvan laittaminen...

Muokattu: , käyttäjä: sessan83

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oi!!! Sehän vain paranee käytössä! :girl_pinkglassesf:

Ehdottoman ihanaa että saatiin vertailukuva.

Onko muuten tuolle pinnalle mitään tehtävissä enää koskaan? :) Ymmärsin aiemmista viesteistä että ei, mutta pitäähän se nyt kysyä.

Lähinnä mietin saako sitä lyhytaikaisestikaan "kiiltämään" (tai ylipäänsä ns. säihkymään, ei niin väliä tuleeko siitä kuitenkaan uuden veroinen) enää esimerkiksi joihinkin spesiaalitilaisuuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä, jos tuosta oli iloa! Itsekin pidän kovasti tuosta satiinipinnasta - sehän vain kertoo sormuksen olleen käytössä.  :wub:

 

Sormuksen ulkonäköön pystyy parhaiten vaikuttamaan putsaamalla sen, mitä siis en tehnyt ennen tuon kuvan ottamista.  :pupu_1: Eniten tuon pinnan ulkonäköön vaikuttaa, jos siihen on käsistä irronnut rasvaa ja siihen tepsii ihan tiskiaineella peseminen. Ja jos spesiaalitilaisuuteen ollaan jo matkalla ja tuo pääsi unohtumaan, niin totesin joskus mokkanahkahanskojen olevan uskomattoman hyviä tuossa kiillottamisessa. 

 

Myös platinan patinan (hih!) kiillottamisen pitäisi olla ihan pikkujuttu kultasepälle - eipä kaiverruttaminenkaan tuntunut olevan ongelma, vaikka platina onkin kultaa kovempaa, Mohsin asteikolla 4-4,5 seosmetallista riippuen (http://www.amfed.org/t_mohs.htm). Itse tuumasin, että sormus menee kiillotukseen ennen kuin saa vihkisormuksen kaverikseen, ettei sormusten välillä olisi niin isoa eroa ulkonäössä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Platina kaunistuu käytössä, vaalenee mielestäni hieman. Uutenakin kyllä oikein kaunis. Naarmuja tulee kyllä, mutta en nyt osaa sanoa naarmuttuuko helpommin kuin valkokulta. Itse olen kyllä kovasti tykännyt platinasta materiaalina ja suosittelen muillekin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Terve. Ja pahoittelut mikäli on ns. turha nosto, muttamutta.. Kihloissa oltu jonkun aikaa ja vähän ollaan jo tyttöystävän kanssa häistäkin puhuttu, ja tyttöystävä ei pidä ainakaan normikullasta, jotenka vaihtoehtoina sormuksille lähinnä valkokulta tai platina (kyllä, vanhat hopeasormukset lähtee vaihtoon :D), hinnalla ei sinänsä väliä koska tuosta tulee todennäköisesti mun elämän kohokohta jotenka raha ei saa ratkaista. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle on tulossa (tai sormus on jo täällä kotona, mutten sitä ole valmiina nähnyt kun mies ei ole vielä kosinut) platinakihlasormus. Toisena vaihtoehtona minulla oli 18K palladiumvalkokulta. Platinaan päädyin oikeastaan seuraavista syistä: 1) sitä ei tarvitse rodinoida valkokullan tavoin 2) se on varmasti hypoallerginen (minulla on vaikea atooppinen ihottuma käsissä/sormissa). Valkokultaan verrattuna sormukselleni (halo-sormus 2mm rungolla) tuli hintaeroa 300-400€ kotimaisella kultasepällä teettäessä.

Muokattu: , käyttäjä: Nannuliini

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpa tätä. Onko kukaan teettänyt viime aikoina platinasormuksia? Haluaisin kihlaksi ihan sileän, n. 3mm leveän sormuksen ja vihkiksi sitten solitairen. Timantin hinta tietenkin vaikuttaa paljon, joten lähinnä kiinnostaisi mikä tuollaisen ohuen perussormuksen hinta olisi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle on teon alla platinainen solitaire. Sormuksen leveys on 2,5mm ja "platinalisä" valkokultaisen samanlaisen päälle oli noin 350 euroa. Tarkkaa hintaa pelkällä platinasormukselle en osaa sanoa, mutta jospa saisit tästä jotain vinkkiä. :) 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 5.3.2017 at 19.42, Fyysikon morsian said:

Minulle on teon alla platinainen solitaire. Sormuksen leveys on 2,5mm ja "platinalisä" valkokultaisen samanlaisen päälle oli noin 350 euroa. Tarkkaa hintaa pelkällä platinasormukselle en osaa sanoa, mutta jospa saisit tästä jotain vinkkiä. :) 

Kiitos! Tästä saa vähän osviittaa missä hintaluokassa liikutaan valkokultaan verrattuna.

Fyysikon morsian likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä lähikuvaa meidän sormuksista, jos ero platinan ja valkokullan välillä kiinnostaa. Vasemman puoleinen (timantillinen) platinaa ja oikean puoleinen 14 k valkokultaa. Eroa ei mielestäni livenä juurikaan erota. Kenties platinasormus on hieman tummempi. Liikkeessä näimme rodinoimattoman valkokultasormuksen ja platinasormuksen rinnakkain ja ero oli mielestäni huomattava. Rodinoimaton valkokultasormus tai sormus, josta rodinointi on jo kulunut, oli huomattavasti kellertävämpi (keltakulta "puskee" läpi) kuin platinasormus. Molempiin sormuksiin on viikon käytössä tullut naarmuja, mutta mielestäni platinassa näkyy vähemmän tai sitten minä olen ollut varovaisempi.:)

DSC_4989kopio2.jpg

DSC_4988kopio2.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 12.4.2017 at 20.59, Fyysikon morsian said:

Tässä lähikuvaa meidän sormuksista, jos ero platinan ja valkokullan välillä kiinnostaa. Vasemman puoleinen (timantillinen) platinaa ja oikean puoleinen 14 k valkokultaa. Eroa ei mielestäni livenä juurikaan erota. Kenties platinasormus on hieman tummempi. Liikkeessä näimme rodinoimattoman valkokultasormuksen ja platinasormuksen rinnakkain ja ero oli mielestäni huomattava. Rodinoimaton valkokultasormus tai sormus, josta rodinointi on jo kulunut, oli huomattavasti kellertävämpi (keltakulta "puskee" läpi) kuin platinasormus. Molempiin sormuksiin on viikon käytössä tullut naarmuja, mutta mielestäni platinassa näkyy vähemmän tai sitten minä olen ollut varovaisempi.:)

DSC_4989kopio2.jpg

DSC_4988kopio2.jpg

@Fyysikon morsian Näyttääpä todella hyvältä! Saako olla utelias ja kysyä minkä kokoinen kivi sun sormuksessa on? Ja onko tuossa rungossa joku leikkaus kiven alapuolella vai osuuko valo siihen? Kiitos myös infosta platina-valkokulta. Olen entistä vakuuttuneempi että sormukseni tulevat olemaan platinaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 1.5.2017 at 20.24, PlaSo said:

@Fyysikon morsian Näyttääpä todella hyvältä! Saako olla utelias ja kysyä minkä kokoinen kivi sun sormuksessa on? Ja onko tuossa rungossa joku leikkaus kiven alapuolella vai osuuko valo siihen? Kiitos myös infosta platina-valkokulta. Olen entistä vakuuttuneempi että sormukseni tulevat olemaan platinaa.

@PlaSo Kiitos! Totta kai saa kysyä! Kivi on 0,4 karaatia. Rungossa on tosiaan leikkaus kiven alapuolella. Minulla ei ole hyvää kuvaa leikkauksesta, mutta Sandbergin toisessa mallikuvassa näkyy tuo leikkaus (malli kuunsäde V-15w). 

Muokattu: , käyttäjä: Fyysikon morsian

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään