a-m

Sormuksen pienentäminen tai suurentaminen

97 viestiä aiheessa

Mun vihkiä pienettiin ihan ilmaiseksi. Kuului kultasepän mukaan "pakettiin". :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kihlaa pienennettiin ihan reilusti, muistaakseni kaksi ja puoli kokoa. Koska siitä lähti niin paljon niin se sitten hyvitettiin sormuksen hinnassa. Kesti noin viikon ja sormus oli muuten oikein siisti, mutta pari viikkoa pienennyksestä sormuksesta putosi yksi timantti. Kultasepällä laittoivat sormuksen kuntoon ja varmistivat että muut olivat hyvin kiinni, en sitten tiedä että johtuiko yhden kiven putoaminen pienennyksestä vai ihan vaan valmistusvirheestä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Noin ison pienennyksen jälkeen pitäisi kultasepän automaattisesti tarkistaa timanttien istuvuus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pienennytin kihlani sopivan kokoiseksi ennen häitä Pirkan kellossa Tampereella. Siitä otettiin puoli milliä pois ja se kiillotettiin samaan rahaan. Maksoi muistaakseni 30€ ja kesti vajaa viikon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

vein juuri äsken kihlani pienennettäväksi, heti tuli orpo olo.. mitenköhän selviän maanantaihin asti :girl_cray:

ostosta oli kulunut pari viikkoa, joten kuului takuuseen. pienennetään kuulemma ottamalla pala pois, en tiedä sitten onko huonompi sormuksen keston kannalta kuin se puristaminen.... kysyin samalla kaiverruksesta, ja sanoi ettei voi tehdä, ei oo tilaa. harmi. toisaalta, eipä tarvi miettiä sinne kaivertaisi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kihlasormus oli heti kättelyssä liian suuri. Mielestäni oli tyhmää, että olisin joutunut maksamaan pienentämisestä lisähintaa - olisi pitänyt kuulua takuuseen! Kaiverruskin olisi mennyt uudeksi, joten hintaa olis kertynyt lähemmäs 60e. Siispä ostin uuden sormuksen stoppariksi(99 euron sormus 20% alennuksella). Nyt stopparista teetetään miehelle vihkisormus :) Kihlasormukseni on edelleen liian iso, mutta nyt olen sen verran paisunut, että se pysyy ilman stopparia.. Ja tuleehan siihen kohta vihkisormus lisäksi :)

Pienennyttäminen on kyllä harmillisen kallista! Liikeessä, jossa mun stopparista tehdään miehen sormus, suurennuttaminen maksaa 50 e. Melko kallista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valkokultainen flakkasormukseni oli pienennettävänä koosta 15 kokoon 14,5. Tuntuu, ettei pienennyksen jälkeen sormus ole enää sama. Muoto näyttää muuttuneen tynnyriksi, eikä miellytä minua yhtään. Onko mahdollista, että sormus muuttuu pienennettäessä vai onko vika vain minun (ja mieheni) silmissä? Olo on todella pettynyt, koska luulin löytäneeni täydellisen sormuksen. Harmittaa myös, että myönnyin kultasepän ehdotukseen kokonaisen koon pienennyksestä, koska nyt sormus lähtee sormesta vain vaivoin. Voiko tälle tehdä vielä jotain? HArmittaa mennä valittamaan, kun olemme saaneet niin kertakaikkisen hyvää palvelua liikeestä tähän saakka.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Kihlakaupoila ollessa, sulhaselle ei löytynyt juuri sillä hetkellä mukaan sopivankokoista sormusta. Kysyimme, että eikö sitä pysty pienentämään. Tähän kultaseppä sanoi, ettei suosittele/halua tehdä sitä, koska hänen mielestään se muuttaa liiaksi sormuksen "olemusta" ja saattaa vaikuttaa muotoonkin ei-toivotulla tavalla. (Vaikka muutos, ei ehkä olisi kovin näkyvä, niin tuntuva kuulemma.) Eli kiltisti sitten tilasimme oikean koon ja odottelimme viikon pidempään sormusten saamista..

Aika erikoista siis, että toisissa paikoissa kultasepät pienentää sormuksia "varoituksetta" ja toisissa paikoissa kieltäydytään sen tekemisestä.

Vieras_Oona_ -> Mutta kyllä minusta kannattaa joka tapauksessa käydä liikkeessä uudestaan keskustelemassa, että mitä asialle voisi tehdä.

Muokattu: , käyttäjä: iialiia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi uskomatonta tätä sormuksen ostamisen vaikeutta, ihan alunperin kaupassa katsottiin että mun kokoni on 18,5 mutta eipäs sittenkään

kun sormus varauksesta mentiin ostamaan niin humps, sormeni olikin kaventuneet reilusti ja myyjäkin sitten sanoi että eiköhän tilata kokoa 18! Sitä sitten odoteltiin, ja nyt se saatiin ja ostettiin - tosi hyvän kokoinen oli! Nyt kuitenkin sekin lähtee sormesta vähän turhankin helposti!

Minulle ainankin sanottu että sormus on hyvänkokoinen, jos sitä joutuu pois ottaessa vähän "nytkyttämään". Käytiin tänään sitten taas liikkeessä, sormuksia sovittelin ja 17,5 on liian pieni mutta 18 myös myyjän mielestä liian iso. Myyjä sitten ehdotti, että tilataan minulle se 17,5 ja sitä sitten suurennetaan himppanen - suurentaminen kuulemma helpompaa ja vähemmän sormusta rasittavaa. (kultahan on venyvää)

Kyllä ärsyttää että voi olla näin typerän kokoiset sormet!! :(( Jokaista kunnon käyttösormusta joudun siis muokkaamaan jos ei nämä tästä vähän turpoa tai kapene :(

Kellään muilla samanlaisia, murinaa aiheuttavia ongelmia? :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyy ylempään vielä lisätä, että hirmusesti myös pelottaa kun nämä sormet ovat näköjään näin muuttuvaa sorttia että sitten kun otetaan se 17,5 ja sitä venytetään niin kohta se sitten jääkin pieneksi tai suureksi!

Mitenköhän sitä saisi tietää, mikä se lopullinen ja paras sormuskoko on? Apua. :(

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on 23 pientä kiveä rinnakkain, melkein kuin eternity ring. Sormuksesta siis alle puolet on ilman kiviä. Voiko tällaistakin sormusta pienentää? Tuntuu, että on ihan liian iso.. puoli kokoa saisi pienentää kai.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kihlasormus on kokoa 17-, ja aluksi luulin että se on ihan sopiva. Nyt en kyllä enää tiedä. Mulla on varmaan jotenkin hurjan runsaasti kokoaan muuttavat sormet! Vähänkään jos on viileä/kylmä, sormuksen saa ravistettua pois sormesta.Toisaalta taas heti, kun on yhtään lämmin, sormus pitää "nytkyttää" pois. Mitäs sanotte, pitäisikö pienentää? Kokeilin ostohetkellä myös 16,5 sormusta, ja silloin se tuntui kyllä pieneltä (tosin oli aika lämmin keli!). Tyhmänä kysyn, onko olemassa vielä välimaastokokoa, esim. 16,6 tms?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla on ollut ja tulee varmaan jatkossakin olemaan ongelmia sormuksien kokojen kanssa. Ostin alunperin toukokuussa kihlani koossa 18,5 ja kesän ajan se olikin hyvä. Sitten kun ilmat alkoi viilentyä, niin sormus alkoi olla liian suuri. Marraskuussa sitten kävikin niin, että olin ulkona ilman käsineitä ja sormus hävisi. Onneksi se kuitenkin löytyi puolenvuoden (!) kuluttua eli viime kesänä kaverini auton takakontin alta vararenkaan vierestä. Vein sormukseni heti pienennettäväksi kokoon 17,5. Nyt talvella sormus on ainakin iltaisin iso, mutta ensi kesänä tulee vihki viereen, joten toivottavasti kaksi sormusta pysyisi sormessa helpommin. Toisaalta pelottaa vielä enemmän, että jos huomattavasti kalliimpi vihki katoaa. Jos sormusyhdistelmäni tuntuu ensi syksystä eteenpäin ilmojen viilentyessä liian väljältä, täytynee ostaa jokin kapea sormus siihen päällimmäiseksi stoppariksi.

Kun alkuperäinen vihkini oli kadonnut, ostin uuden (erilaisen) sormuksen kokoa 17,5. Tämäkin osoittautui liian suureksi, joten ostin sen kaveriksi kapean sormuksen stoppariksi. Nyt siis tuo kihla nro 2 on oikeassa kädessä ja alkuperäinen löytynyt kihlani vasemmassa nimettömässä. Olen tullut siihen tulokseen, että en tule ikinä löytämään sellaista sormusta, joka olisi kaikissa tilanteissa sopiva, sillä sormeni näyttävät muuttavan kokoaan todella paljon päivän aikana eikä minulla ole niin paksua niveltä, että se pysäyttäysi sormuksen, sillä sormen paksuin kohta on nivelen alla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostelen vanhaa ketjua. Mun pitää viedä sormus (flaikka valkokulta, ei kiviä) pienennettäväksi. Irtoaa tosi helposti, etenkin jos sormi on yhtään kostea. Liikkeessä kyllä mitattiin, että 16mm olisi sopiva. Taisi olla vähän helleturvotusta sormissa silloin... 16- tai 15,5mm taitaa olla sopiva, eli isosta pienennyksestä ei ole kyse. Osaako kukaan sanoa, kauanko esimerkiksi supistamisessa menee? En usko, että noin pienen määrän takia tarvitsee palaa ottaa pois. En malttaisi odottaa enää yhtään enempää, kun kaiverruksiinkin meni melkein viikko. :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vastaan itse itselleni: Sinne se jäi pienennettäväksi. Perjantaina saan ihanuuden takaisin. Sormusta ei tarvitse paljoa pienentää (koosta 16 kokoon 16-), joten eiköhän tuo supistamalla mene.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaisiko kukaan täällä sanoa, onko kuinka mahdollista muuttaa käytettynä ostetun sormuksen kokoa? Vaikka löysinkin aivan ihanan sormuksen, jonka voisi tilata uutena, olen alkanut lämmetä ajatukselle secondhand-sormuksesta, ja olen tässä selaillut haukkana Etsyä. Löysin yhden ihanan 50-luvun tienoilta peräisin olevan 14K keltakultasormuksen, jossa on rubiineja ja helmiä, mutta koko on hieman väärä (US 6, vaikka minulle pitäisi olla US 6,5, eli n. 17). Luulisitteko että on mahdollista suurennuttaa kultasepällä? Ilman että se "heikkenee" merkittävästi.

 

Yritämme säästää rahaa, enkä tahtoisi säästämisen takia joutua tilaamaan kestämätöntä sormusta (jos tilaan uuden, sen pitää olla hopea, kun ei ole varaa parempiin). Huokaus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaisiko kukaan täällä sanoa, onko kuinka mahdollista muuttaa käytettynä ostetun sormuksen kokoa? Vaikka löysinkin aivan ihanan sormuksen, jonka voisi tilata uutena, olen alkanut lämmetä ajatukselle secondhand-sormuksesta, ja olen tässä selaillut haukkana Etsyä. Löysin yhden ihanan 50-luvun tienoilta peräisin olevan 14K keltakultasormuksen, jossa on rubiineja ja helmiä, mutta koko on hieman väärä (US 6, vaikka minulle pitäisi olla US 6,5, eli n. 17). Luulisitteko että on mahdollista suurennuttaa kultasepällä? Ilman että se "heikkenee" merkittävästi.

 

Yritämme säästää rahaa, enkä tahtoisi säästämisen takia joutua tilaamaan kestämätöntä sormusta (jos tilaan uuden, sen pitää olla hopea, kun ei ole varaa parempiin). Huokaus.

Mä yhdistin tähän ketjuun  :)

 

Mun mielestä sormuksen iällä ei ole vaikutusta suurennus/pienennysmahdollisuuksiin, sillä kyllähän ihan omiakin sormuksia ihmiset joutuu iän ym. muutosten takia suurennuttamaan. Suurentaminen tehdään venyttämällä tai lisäämällä pala. Tuo ikä vaikuttaa eniten mielestäni istutuksen kestävyyteen (olisi muutenkin fiksua tarkistuttaa sormus sepällä, jos sen ostat, ettei kivet putoa, istutus voi löystyä) ja sitä kautta myös suurentamismahdollisuuksiin. Sun tarpeessa tuo koon muutos olisi vajaa puolikas, joten hyvinkin tehtävissä ok. Koon muutokseen vaikuttaa eniten sormuksen malli eli kuinka paljon siinä on "perustilaa" siis sileää, istutuksetonta, koska siitä kohtaa se muutos tehdään.

 

Bongasin tuosta kuitenkin tuon "helmiä" ja siksi OT: itse en suosittelisi helmeä jokapäiväisessä käytössä olevaan sormukseen. (Aidoista jos tässä on kyse.) Helmi on hyvin arka, naarmuuntuu helposti. Helminauhan käytöstä sanotaan "viimeisenä päälle, ensimmäisenä pois" eli siis että rasvat, hiuslakka, parfyymit ym. kemikaalit vahingoittavat helmiä, samoin kuuma/kylmä, kuten sauna, suihku, käsienpesu, tiskaus, hikoilu ym. Myös kiinnitys (liima) heikkenee tuollaisesta.

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta Tipzilla! Olen ihan surkea käyttämään näitä hakutoimintoja enkä ikinä löydä mitään aiempia ketjuja vaikka yritän. :D

Kiitos myös tuosta helmivinkistä... En ihan saa selkoa, ovatko nuo oikeita vai eivät, mutta silti... aika harmi jos eivät kovin hyvin kestä. Pitänee jatkaa etsimistä, mutta hyvä tietää että sormusten pienennys/suurennus onnistuu noinkin helpolla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

.

Muokattu: , käyttäjä: laura075

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tilattiin mulle elokuun alussa valkokultainen rivisormus, jossa timantteja on vain toisella puolella. 

Myyjä sanoi, että sormuksen kuuluu olla tiukka. Hankintahetkellä mulla oli käsirasvaa, joka tietenkin helpottaa sormuksen laittoa ja poisottoa. 

Saankin sormuksen pois, kun teen hieman työtä. Vesi/käsirasva auttaa myös silloin, kun sormet turvoksissa. Sormeen sormus menee aina helposti. Ei ole mitään pelkoa, että se tipahtaisi itsekseen pois. 

Tiedostan, ettei sormus saa tulla sormesta liian helposti pois. Silti pohdin, olisiko pitänyt ottaa puoli kokoa suurempi. Nyt siis 15,5. Nyt on vielä "kesä", vaikkei helteitä ole ollutkaan. Kutistuuko sormi syksyn ja talven tullen? Kannattaisiko siirtää suurentamista talveen? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

@Katniss olen ainakin omalla kohdalla huomannut ihan merkittävääkin eroa sormen paksuudessa tänä kesänä verrattuna viime talveen. Toki vuorokaudenaika ja fyysinen aktiivisuus vaikuttavat myös siihen, kuinka tiukalta sormus tuntuu, mutta olen ollut havaitsevinani eroa myös vuodenajan mukaan. Odottaisin siis itse syksyyn. Mulla sormus ei aina aamuisin nyt kesäaikaan mene sormeen ilman saippuaa/rasvaa ja tuntuu sormuskohdassakin hieman tiukalta, mutta talvella se pyöri ja liikkui välillä häiritsevän paljon.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään