Guest Tiipii

Pienet häät (yhdistetty)

339 viestiä aiheessa

Olen etelä-pohjanmaalta jossa 200 hengen häät on ihan normaalia joten meidän 40 on mun mielestä pienet, mutta sehän on maku ja tulkinta kysymys. Sellanen kiinnostaa että kun pidätte pienet häät niin millanen prosentti tulee sukulaisia ja millanen ystäviä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pienet häät. Me mukaan luettuna 50 henkilöä. Aluksi suunnittelimme max. 30 hengen häitä, mutta alettuamme tehdä vieraslistaa, emme pystynyyt karsimaan henkilömäärää noin pieneksi. Tähän vaikutti se, että lähes kaikki ystävämme seurustelevat tai ovat naimisissa ja eronneet vanhemmat ja heidän uudet liitot. Halusimme kutsua kaikki vieraamme puolisoineen (tunnemme heidät kaikki). Sukulaisia häissämme oli 17 (siis vain vanhemmat uusine puolisoineen, sisarukset puolisoineen sekä elossa olevat isovanhemmat).

Meillä molemmilla on isot, eikä niin läheiset suvut ja laskimme jos kutsumme sedät, tädit ja serkut "läheisiä sukulaisia" häissä olisi yli 100 :girl_impossible:

Rahaa kyllä kului saman verran kuin isoissa häissä, mutta pienemmät häät mahdollistivat haluamamme häät. Panostimme ruokaan ja juomaan, ja maksoimme pitopalvelulle siitä, että he toimivat myös baarimikkoina, hoitivat koristelut ja kattauksen, huolehtivat siitä että juhlapaikka ja piha pysyvät siisteinä juhlan ajan ja siivoavat paikan illan päätteeksi luovutuskuntoon. Emme halunneet kenenkään meille läheisen ihmisen joutuvan töihin hääpäivänämme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kukaan ollut pienissä häissä?

Haluaisin lukea pienien häiden kokemuksia ja mahdollisesti vinkkejäkin.

Meillä on vähän hassu tilanne; sukua olisi melkein 100 henkilön häihin, mutta läheisiä sukulaisia ei ole juuri ollenkaan. Oma sukuni asuu toisella puolella Suomea ja mieheni suku ei ole yhtään läheisissä väleissä keskenään. Ongelmana onkin, että mitenhän sitä järjestäisi pienet ja mukavat häät?!

Sitä pitäisi joko karsia suvusta vaan ne läheisimmät, jotka ei kuitenkaan ole sitten niinkään läheisiä ja järjestää noin 60 hengen häät. Tai sitten pyytää oikeasti vaan nämä läheisimmät ystävät ja perhe, jolloin häihin tulisi alle 20 henkilöä.

Kirkossa me haluaisimme kuitenkin vihkimisen järjestää ja juhlia sitten sen jälkeen. Ja rahaakaan sitä ei viitsisi paljoa alkaa tuhlaamaan, kun tärkeintä meille hääpäivässä on vaan juhlia yhteistä päiväämme.

Hirveän hankala järjestää häitä, kun on niin epätavalliset sukusuhteet.

Siksi olisikin mahtavaa kuulla kokemuksia pienistä häistä. Miten juhlia, jos on alle 20 henkilöä paikalla? Turhaan sitä periaatteessa mitään juhlapaikkaa vuokraa niin pienelle joukolle, kun sieltä paikalta lähtisi kuitenkin ajoissa nämä meidän vanhemmat vieraat pois ja jäljelle jäisi kaveriporukka. Ja tuntuu jotenkin oudolta ajatukselta mennä hääpuvussa ja täydessä tällingissä johonkin ravintolaan vaan syömään..

Toivottavasti joku on järjestänyt vastaavanlaiset pienet häät tai ollut vieraana sellaisissa häissä, vinkit nimittäin tulisivat tarpeeseen. Kaikenlaisia ideoitakin otetaan vastaan! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

*

Muokattu: , käyttäjä: Pähkinäinen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei kyllä oo kokemusta noin pienistä häistä mutta vastaan silti :) Miksei voisi silti jotain paikkaa vuokrata? Katsoo vaan että on vähän pienempi eikä tarkoitettu millekään isoille 200hlön häille :) Ravintoloissakin on kabinetteja tai jos tykkää kaveriporukalla vaikka saunoa illemmasta niin saunojakin joissa "hengailutilaakin" voi vuokrata? Hotelleissa kanssa erikokoisia saleja olemassa. Tai jokin hieno hirsihuvila vkonlopuksi? Maatilamajoituspaikka, halukkaat voisi jäädä yöksi? Melkein tulee enemmän vaihtoehtoja noin pienille häille kuin isoille ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Arvasin, että täältä saa hyviä ideoita! Tuo mökki kuulostaa tosi hyvältä, muutenkin pidän siitä ajatuksesta. Täytyy alkaa tutustumaan lähellä sijaitseviin mökkeihin. Kiitos!

Jotenkin itsestä tuntuu, että pääsisi paljon helpommalla kun olisi tavallinen suku ja tavalliset häät :D ainakin ideoinnin puolesta!

Lisää ideoita ja vinkkejä otetaan edelleen vastaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me järjestetään tosi pienet häät kotona. Järjestetään erilliset juhlat kavereille ja perheille, perhejuhlaan on tulossa maksimissaan 15 henkeä ja kaveribileisiin 27. Voin sitten myöhemmin tulla kertomaan, miten meni. ^_^ Emme halua tuhlata kauheasti rahaa yksiin juhliin tai stressata isojen juhlien järjestämisestä ja keskipisteenä olemisesta. Siksi emme kutsu koko sukua. Pelkästään minun suvustani voisi kutsua 50 henkeä, mikä on ihan liian iso määrä meille.

Ravintoloista saa tosiaan vuokrattua kabinetteja ja nuo mökitkin kuulostavat hyvältä idealta. ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on tarkoitus juhlistaa päivää maistraatin jälkeen jonkun ravintolan kabinetissa n 15-20 hengen porukalla (perheenjäsenet, isovanhemmat ja pari läheisintä ystävää) ja seuraavana päivänä pitää kotona rennot juhlat lopuille kavereille. Jälkimmäisistä en vielä tiedä, kerrotaanko juhlan "teemaa" etukäteen vai jätetäänkö yllätykseksi :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olin joskus nuorena setäni häissä, johon osallistuivat mun perhe, isovanhemmat, setä perheineen ja morsiammen sisarukset. Jotain 15 henkeä taisi paikalla olla. Vihkiminen oli kyllä maistraatissa, mutta sen jälkeen mentiin sitten ravintolaan ruokailemaan. Meidät mukulat häädettiin jossain vaiheessa iltaa hotellille nukkumaan, ja vanhempi väki jatkoi iltaa baareilun merkeissä. Parhaat häät missä itse olen tähän mennessä ollut, oispa sitä vaan saanut iltarientoihinkin osallistua :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meitä oli neljä pariskuntaa lapsineen ja morsian ja sulhanen. Yhteensä silloin 14. Käytiin viikon varoitusajalla oikeustalolla Redmondissa Washingtonin osavaltiossa, tuomari julisti mieheksi ja vaimoksi, ja käveltiin kadun yli meidän lempiravintolaan, USAn länsirannikolla silloin vielä toimineen Thai-ravintolaketjun paikkaan, jossa ruoka on aina ollut super-herkullista. Hajaannuttiin vastaanotolta koteihin, ja nautittiin mieheni kanssa toistemme seurasta pari päivää ennen arkirutiiniin palaamista ja paperihommien hoitamista USAn maahanmuuttoviranomaisille green cardia varten. Omien häideni lisäksi olen ollut isän maistraattihäissä (6 henkeä), ja äitini viimeisimmissä häissä (19 henkeä, kun sulhasen lapsuuskavereihin kuuluva vihkipappikin lasketaan).

Mä en varmaan tekisi mitään toisin. Jos olisi olleet häät suomessa, olisi mulla ollut kova paine mennä vihille isossa kirkossa, ja pitää vastaanotto Ritarihuoneella. En jotenkin osaa ajatella moista "omina" häinä, kun paikalla olisi ollut mun sukuani 300 henkeä, ja miehen perhettä 5. Thank god, ei onneksi. Nyt oli vaan kaverit paikalla. Vien mielummin mieheni "katsastettavaksi" pieni kakkukahvitus kerrallaan eri talouksiin. Appikset ja vanhempani ovat olleet suht sujut moisen valinnan kanssa.

Ollaan "nuoria", ja ei koettu tarvetta mainostaa kihlausta ja häitä kovasti. Niinkin paljon, että sain kerran isän siskolta saarnan, kuinka olen suloinen, kun päiväunelmoin, mutta eka pitäisi mennä oikeasti kihloihin, ja oikeasti naimisiin, ennen kun miettii, miten tahtoisi kasvattaa omat lapsensa. (Olin suunnilleen sanonut, että hänellä on hienosti käyttäytyvät lapset, ja tahtoisin kasvattaa lapseni yhtä vastuuntuntoisiksi... :rolleyes: )

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillekin tulee pienet häät, viisitoista henkeä meidät mukaan lukien. Kaikki vieraat ovat lähimpiä perheenjäseniä tai isovanhempia, kavereita ei ole kutsuttu.

Meidän suunnitelmissa on mennä porukalla syömään ravintolaan (kabinettiin?). Mökinvuokrauskin kuulostaisi ihan loistavalta idealta, jos ideana olisi viettää hauska ilta kaveriporukalla :)

Meidät vihkitään kirkossa ja olemme myös hankkineet ammattikuvaajan kirkkoon ja potretteja ottamaan - ja haluan joka tapauksessa olla hääpäivänä täydessä tällingissä. Itsekin mietin, onko hassua hankkia puvut ja kaikki lyhyttä päivää ja pientä porukkaa varten, mutta itselleni se on kuitenkin tärkeää, onhan päivä joka tapauksessa ainutkertainen! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulhoni ei innostunut mökkihäistä, liian kallista ja vaikeaa löytää tästä läheltä hieno mökki häille.

Täytyy siis keksiä jotain muuta :/

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viesti poistettu.

Muokattu: , käyttäjä: Catlin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Niin tai sitten sen "säästyvän" rahan voi käyttää vaikka häämatkaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillekin tulee pienet häät, viisitoista henkeä meidät mukaan lukien. Kaikki vieraat ovat lähimpiä perheenjäseniä tai isovanhempia, kavereita ei ole kutsuttu.

Meidän suunnitelmissa on mennä porukalla syömään ravintolaan (kabinettiin?). Mökinvuokrauskin kuulostaisi ihan loistavalta idealta, jos ideana olisi viettää hauska ilta kaveriporukalla :)

Meidät vihkitään kirkossa ja olemme myös hankkineet ammattikuvaajan kirkkoon ja potretteja ottamaan - ja haluan joka tapauksessa olla hääpäivänä täydessä tällingissä. Itsekin mietin, onko hassua hankkia puvut ja kaikki lyhyttä päivää ja pientä porukkaa varten, mutta itselleni se on kuitenkin tärkeää, onhan päivä joka tapauksessa ainutkertainen! :-X

 

Pienet häät (mutta sitäkin isompi morsian :D) täälläkin.

Vieraslista on vasta alustava, mutta 20 henkeä suunnilleen. Alle, veikkaan.

Isovanhempia ei kummallakaan enää ole ja toisella, jos mahdollista vielä pienempi suku kuin toisella. Suvun lisäksi muutama kaveri/pariskunta. Eli kutsumme vain kaikkein lähimmät, joiden kanssa todella haluamme hääpäiväämme juhlistaa. (En ihan käsitä ihmisiä, jotka kutsuvat juhliinsa parhaimmillaan toista sataa ihmistä, eivätkä sitten edes ehdi jutella paria sanaa kaikkien kanssa.)

 

Meidät on myös tarkoitus vihkiä kirkossa ja melko isossakin sellaisessa. Ensin ajatus hiukan vaivasi, että onko ihan pöljää näin pienellä seurueella käyttää tuomiokirkkoa.. mutta sitten ajattelin kuten Essiekin, päivä on ainutkertainen..

 

Juhlapaikka on vielä täysin auki, kuten myös se, minkälaiset niistä tulisi.. Ravintolahäät ja catering ovat molemmat varteenotettavia vaihtoehtoja. Sulhanen ei oikein pidä buffet-tyyppisestä tarjoilusta, eikä se minustakaan mikään ihan juhlanhuipennus olisi, joten toiveissa lienee ensisijaisesti istuva illallinen.

Missä, se onkin sitten eri asia. Yksi paikka minulla on mielessä, mutta en sitä taikauskoisuudessani vielä "julkaise".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kirkossa tehdään pieniä järjestelyjä istumapaikkojen suhteen, jolloin kaikki istuvat lähellä alttaria - vihkimisestäkin tulee siis ihanan intiimi :-X Arastelin tosin vähän alttarille astelua pitkää ja tyhjää käytävää pitkin, mutta pappimme rohkaisi sen olevan juhlavaa eikä yhtään hölmöä :)

Kannatan myös istuvaa ruokailua! Meille tulee kolmen ruokalajin menu, paikkana aiemminkin pohtimani ravintolan kabinetti ^_^

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ääk, ensi vuonna naimisiin! Täytyypä tässä alkaa piakkoin tosissaan häitä suunnittelemaan. Itse en ole oikeastaan isoista häistä koskaan kunnolla haaveillut ja nykyään varsinkin tuntuu, että lähinnä se varmaan ahdistaisi olla monen sadan ihmisen pällisteltävänä ja keskipisteenä. Joten..

 

Me päädyimme nyt sitten todellakin pieniin häihin. Kaikkein läheisimmät vaan, eli alle 20 henkilön häät pitäisi tulla. Vielä on vähän hakusessa ne varsinaiset rajat ketkä kutsutaan ja ketkä ei, mutta eiköhän nekin saada mietittyä kun tosissaan aletaan pohtimaan. Todennäköisesti kutsumme molempien vanhemmat ja sisarukset, miehen puolelta mummon ja muutaman sukulaisen sekä läheisiä ystäviämme. Omalta puoleltani tuskin kutsun varsinaisia sukulaisia, koska se menisi ihan liian hankalaksi rajojen vetelyksi..

 

Tällä hetkellä juhlapaikan suhteen on vakavassa harkinnassa tässä lähellä oleva pieni "seuratalo", jossa on saunatilatkin. Onko tyhmää varata paikka, jossa on sauna, onko kukaan käynyt häissä joissa on saunottu? :D toisaalta eihän sitä saunaa tarvitse käyttää. Tämä paikka olisi alle kilometrin päässä kotoamme, kaveri sitä jo nauroi, että ei hääpari saa kyllä sitten kotiin täydessä tällingissä kävellä :D Täytyy käydä tutkimassa kyseinen paikka, kokonsa puolesta se taitaisi olla aika sopiva.

 

Ruuan suhteen ei olla vielä mitään pohdittu, mietiskelin, että pitäisköhän hoitaa ruuat itse.. Onko kellään kokemuksia häistä, joissa ruoka on tehty itse?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä kirkossa tehdään pieniä järjestelyjä istumapaikkojen suhteen, jolloin kaikki istuvat lähellä alttaria - vihkimisestäkin tulee siis ihanan intiimi :-X Arastelin tosin vähän alttarille astelua pitkää ja tyhjää käytävää pitkin, mutta pappimme rohkaisi sen olevan juhlavaa eikä yhtään hölmöä :)

Kannatan myös istuvaa ruokailua! Meille tulee kolmen ruokalajin menu, paikkana aiemminkin pohtimani ravintolan kabinetti ^_^

Minuakin  melkoisesti (toisaalta ihanasti) jännittää alttarille kävely. Mietin, "uskallanko" yksin vai mennäänkö sulhon kanssa käsikynkkää. :gpari:

 

Istuvassa ruokailussa on kyllä puolensa, juhlavaa, eikä tule sellaista trafiikkia mitä noutopöydissä. Myös tarjonnan laatu voi olla vähän eri kuin "salaatit kaukalossa ja lihat kastikkeessa". Arvostamme sulhasen kanssa hyvää ruokaa, joten tämä ratkaisu olisi meille passeli siltäkin kantilta.

 

Ääk, ensi vuonna naimisiin! Täytyypä tässä alkaa piakkoin tosissaan häitä suunnittelemaan. Itse en ole oikeastaan isoista häistä koskaan kunnolla haaveillut ja nykyään varsinkin tuntuu, että lähinnä se varmaan ahdistaisi olla monen sadan ihmisen pällisteltävänä ja keskipisteenä. Joten..

 

Me päädyimme nyt sitten todellakin pieniin häihin. Kaikkein läheisimmät vaan, eli alle 20 henkilön häät pitäisi tulla. ..

 

Tällä hetkellä juhlapaikan suhteen on vakavassa harkinnassa tässä lähellä oleva pieni "seuratalo", jossa on saunatilatkin. Onko tyhmää varata paikka, jossa on sauna, onko kukaan käynyt häissä joissa on saunottu? :D toisaalta eihän sitä saunaa tarvitse käyttää. Tämä paikka olisi alle kilometrin päässä kotoamme, kaveri sitä jo nauroi, että ei hääpari saa kyllä sitten kotiin täydessä tällingissä kävellä :D Täytyy käydä tutkimassa kyseinen paikka, kokonsa puolesta se taitaisi olla aika sopiva.

 

Ruuan suhteen ei olla vielä mitään pohdittu, mietiskelin, että pitäisköhän hoitaa ruuat itse.. Onko kellään kokemuksia häistä, joissa ruoka on tehty itse?

Olen ollut pienissä häissä, joissa tilojen yhteydessä oli sauna ja ulkoterassi. Ensimmäisen olemassaoloa ei edes muistanut juhlissa, ulkoterassilla tuli viihdyttyä sitäkin enemmän (semminkin kun maisemat olivat kohillaan).

 

Itse en lähtisi tekemään ruokia, vaikka kokkauksesta pidänkin. Haluan keskittyä itseeni ja sulhaseen kaikessa rauhassa enkä esimerkiksi miettiä sitä että olenkohan osannut tehdä tarpeeksi hyvää/riittävästi/jotainmuuta..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Maple Nut, mun käsikynkässä on onneks iskä, mutta on se silti jännää! :D

Mä oon ravintola-alalla töissä, joten haluan saada häissäni vähän jotain luksusta, siksikin istuva illallinen vähän hienommassa ravintolassa :girl_haha:

 

CCrystal, mä en päässyt viime kesänä mun kaverin häihin, joissa oli saunomismahdollisuus - en siis tiedä, kuinka moni sitä käytti. Voihan se mahdollisuus olla, jos joku haluaa mennä ^_^

Ruoan tekemisen suhteen olen samoilla linjoilla Maple Nutin kanssa, itse en ainakaan haluaisi töihin enkä myöskään sukulaisiani. Tosin voihan ruoan tehdä etukäteen ja palkata jonkun emännän lämmittämään sen ja hoitamaan esillelaiton ja poiskeruun :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Maple Nut, mun käsikynkässä on onneks iskä, mutta on se silti jännää! :D

Mä oon ravintola-alalla töissä, joten haluan saada häissäni vähän jotain luksusta, siksikin istuva illallinen vähän hienommassa ravintolassa :girl_haha:

Ah, sä ootkin pro! :)

No sitä suuremmalla syyllä sinun jos kenen kannattaa juhlistaa hiukkasen hienommalla ruoalla, osaat varmasti arvostaa sitä vähän erilailla kuin tavistallaat. Oletan.

 

Minustakin olisi mukavaa, jos käsikynkässä olisi isä. Isä vaan on sen verran heikossa kunnossa, että hänestä ei koko matkan taluttajaksi ole, millään. Ajattelin, josko saisin hänet vaikka ihan parille viimeiselle metrille kanssani kulkemaan, jos päätän kävellä käytävän yksin.

 

Peeäs. Potentiaalisen juhlapaikan kanssa sovittu katselmus tässä kuussa! Iik. :girl_hide:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sanoin alle 20 hengen häät.. Nimiä tuli alustavaan vieraslistaan 33, eli pikkusen pieleen meni :D

 

Mutta joo, hyvä tietää, ettei saunallinen juhlapaikka ole ongelma, tuskin sitä siis huomaakaan. Olen yrittänyt saada miestäni soittamaan juhlapaikan vuokraajalle, tuloksetta.. Mikä siinä on niin vaikeaa?! Täytyy varmaan itse soittaa kunhan kiireiltäni kerkeän.

 

Kyllä me nyt sitten ilmeisesti pitopalvelu otetaan, anoppi on kokki ja tuntee oikeita ihmisiä, joten kaipa se sitten on kaikille helpompaa.

 

Taidan olla aika ajoissa liikkeellä, jos te muut olette tänä vuonna jo naimisiin menossa :D

 

Maple Nut: Toivottavasti juhlapaikka sitten osoittautuu mieluiseksi, kun sitä katsomaan pääsette! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Minä en kyllä kuvittelekaan hoitavani tarjoiluja ilman "ammattiapua" vaikka vieraita on puolet vähemmän.

Tietysti jos itse/äiti/täti on joku karjalainen pitokokki, niin sitten voisi harkita, mutta en muuten. Minä haluan ainakin keskittyä ihan vaan häimiseen enkä kahvin kaatamiseen tai ruokamäärän riitttävyydestä murehtimiseen. Puhumattakaan mistää viime hetken leipomisista edellisenä iltana.. juuei. :wacko:

 

Kotikahvitus olisi eri asia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Samaa mieltä olen Maple Nutin kanssa, totta kai pienellekkin vierasmäärälle voi vuokrata paikan ja pitopalvelun, se päivä on ainutlaatuinen, joten miksi ihmeessä sitä pitäisi itselle hirveät stressit järjestelyjen suhteen kasata?!

Minäkin olen vajaan 35 vieraan häihin varaamassa noin 80 hengen juhlapaikkaa ja pitopalvelukin varataan. Mielessä toki kävi, että jos olisi itse ruuat tehnyt, mutta äitini takoi järkeä päähäni :D

 

Meillä tuli mielenkiintoinen aihe esille.. Jospa pidettäisiinkin häät jo tänä vuonna, samana päivänä! Vieraita kun tulee se vajaa 35, jos kaikki pääsevät tulemaan, ja kaikki ilmeisesti ehdittäisiin tehdä, vaikka häihin olisi alle puoli vuotta. Hääpäiväksi tulisi sitten perjantai, mutta mitäpä se haittaa. :)

 

Maanantaina mennään katsomaan juhlapaikkaa! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Mitäpä sitä lykkäilemään, jos ei ole erityistä syytä. :)

 

Meillä myös edessä juhlapaikan katsastus, ensi viikolla. "Vähän" jännittää, onko se hyvä. Sillä jos ei ole, en suoraan sanoen tiedä mikä on sitten vaihtoehto. :ph34r:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään