Kuka maksaa häänne?


Guest Aukeroinen

Recommended Posts

  • Replies 797
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Häiden aikaan minä 25v ja sulho 26v. Budjetti 5000e, josta minun vanhemmat osallistuu 2000 eurolla. Muita avustuksia ei ole vielä tullut, mutta tuskin suuremmin tuleekaan.

Hääkustannuksiin ei kuulu häämatka eikä minun sormukseni.

Täti on lupautunut maksamaan häälahjaksi alkumaljat, mutta tuon lasken häälahjaksi en avustukseksi. :)

Link to comment
Share on other sites

me maksetaan itse,budjetti on noin 4000e mutta siihen ei kuulu hääpuku,sormukset,kaasojen puvut,morsiusneitojen puvut ja morsiuslasten mekot, koska ne on ostettu jo ja hää matka ei myöskään ole tohon laskettu ku meillä on erillinen säästö tili sille... olen viimevuoden aikana ostellut noi yllä mainitsemani ku on vastaan tullu

just mitä oon ettiny,pikkuhiljaa hyvä tulee ;) niin ja ikää meillä on minä 23 ja mies 26 ja häihin on vielä aikaa

Link to comment
Share on other sites

Meidän budjetti on n. 8 000 euroa n. 60 vieraan häille. Maksamme itse koko hoidon ja tähän ei sisälly häämatkaa. Sellaiselle taidamme mennä etukäteen...

Ihan mielenkiinnosta tuohon olisi voinut vielä laittaa kysymyksen, että miten parit rahoittavat häänsä. Ulkomailla se taitaa olla yleisempää, että otetaan lainaa ja osa kuluista rahoitetaan lahjaksi saadulla rahalla, mutta miten suomalaiset tekevät? Me mennään eteenpäin omilla säästöillä, mikä ehkä pitää ne kukkaron nyörit vähän tiukemmalla. Olemassa olevaa säästettyä rahaa ei tee mieli heittää menemään kevytmielisesti :girl_blum:

Link to comment
Share on other sites

Me maksetaan itse noin 10% kuluista, johon sisältyy mm. mun sormus, miehen vuokrapuku ja puolet valokuvaajasta. Loput maksavat vanhempani. Vastasin, että budjetti on maks. 10 000 €, mutta käytännössä tiukkaa budjettia ei ole, vaan lähinnä järjellä mennään, kuitenkin ilman ehdottomia ylärajoja (ts. ei esimerkiksi tonnin kenkiä mulle). Vieraita ollaan kutsumassa n. 160.

Häämatkaa en budjettiin sisällyttänyt, se maksetaan itse kokonaan. Iät meillä on 21 ja 25.

Link to comment
Share on other sites

Me ollaan molemmat alle 25, maksettiin n. 70 hengen häämme viime kesänä täysin itse. Rahat otettiin hiljalleen kartutetulta säästötililtä ja sitten puolisen vuotta vähän pihisteltiin muissa hankinnoissa.

En olisi kelpuuttanut mitään muuta vaihtoehtoa, jos rahaa olisi ollut vähemmän niin sitten olisi pidetty pienemmät ja simppelimmät häät.

Link to comment
Share on other sites

Ihan mielenkiinnosta tuohon olisi voinut vielä laittaa kysymyksen, että miten parit rahoittavat häänsä. Ulkomailla se taitaa olla yleisempää, että otetaan lainaa ja osa kuluista rahoitetaan lahjaksi saadulla rahalla, mutta miten suomalaiset tekevät? Me mennään eteenpäin omilla säästöillä, mikä ehkä pitää ne kukkaron nyörit vähän tiukemmalla. Olemassa olevaa säästettyä rahaa ei tee mieli heittää menemään kevytmielisesti :girl_blum:

Meillä myös maksetaan sataprosenttisesti itse. Tuohon kysymykseen, että miten se tehdään, niin vastaus on säästöillä. Olemme opiskelijoita, mutta kihlausaika on ollut sen verran pitkä, että säästeliäästi elämällä ja ahkerasti työskentelemällä siinä ajassa on saanut ihan hyvin rahaa kasaan. Laina on mun elämssä tarkoitettu joko sellaisiin asioihin, jotka on pysyvämpiä (esim. asunto) tai sitten tilanteisiin, joissa on ihan pakko vaan jotenkin rahoittaa eläminen (vakavat sairastumiset yms). Mutta näinhän ei tietysti ole kaikilla.

Vanhemmista sanottakoon, että emme missään nimessä halunneet pyytää heiltä rahoitusta. Mun vanhempien mielestä on morsiusparin kunnia-asia maksaa häät itse, sen tiedän jo lapsuudesta. Puolison vanhemmat tarjoutuivat maksamaan jonkun osan, mutta kieltäydyimme. Meille on tärkeää korostaa tässä asiassa itsenäisyyttämme.

Joo, ja lisättäköön vielä, että suunnilleen kymppitonnin budjetti on kyseessä, vähän ehkä ylittyy, mutta ei pahasti.

Muokattu: , käyttäjä: Lakme
Link to comment
Share on other sites

Vanhemmista sanottakoon, että emme missään nimessä halunneet pyytää heiltä rahoitusta. Mun vanhempien mielestä on morsiusparin kunnia-asia maksaa häät itse, sen tiedän jo lapsuudesta. Puolison vanhemmat tarjoutuivat maksamaan jonkun osan, mutta kieltäydyimme. Meille on tärkeää korostaa tässä asiassa itsenäisyyttämme.

Joo, ja lisättäköön vielä, että suunnilleen kymppitonnin budjetti on kyseessä, vähän ehkä ylittyy, mutta ei pahasti.

En ymmärrä miksi juuri tässä asiassa pitäisi "korostaa itsenäisyyttä". Jos saisitte rahallista avustusta miehesi vanhemmilta, niin miksi ette voisi ottaa sitä vastaan? Oletettavasti se vaikuttaisi heidän taloudelliseen tilanteeseensa vähemmän, kuin miten häät vaikuttaa teidän rahatilanteeseenne. Eikö itsenäisyyttä osoita jo se, että järjestää häät kokonaan itse?

Lisäksi kun muistetaan se, että kyseessä on yleensä koko suvun juhlat, ja että häät maksavat nykyään huomattavasti enemmän kuin omien vanhempiemme ollessa nuoria, niin en ymmärrä miksi vanhemmilta tulevaa avustusta ei voisi ottaa vastaan. Lisäksi vanhemmat ovat varmasti iloisia, jos saavat auttaa jälkikasvuaan järjestämään sellaiset juhlat kuin he haluavatkin. Jos eivät olisi, niin eivät he varmaan rahaa tarjoaisikaan. ;)

Ainoa tilanne missä en itse ottaisi rahaa vastaan olisi se, että oma tai mieheni äiti haluaisi päättää asioista sillä verukkeella, että he ovat maksaneet osan hääkuluista. Mutta kukin omalla tavallaan. Jos on itsellään rahaa kaikkeen siihen mitä haluaa omilta häiltään, niin mikäs siinä. :)

Link to comment
Share on other sites

Minusta on varsin erikoinen piirre meissä suomalaisissa ajatus siitä, että rahan vastaanottaminen tekisi jotenkin huonommaksi ihmiseksi ja söisi jotenkin saavutettua itsenäisyyttä. Itsekin olen joskus ajatellut, että itsehän me tässä kaiken loppu elämäämme maksamma, mutta onko siinä mitään järkeä jos vanhemmat haluavat auttaa? He meidät tähän maailmaan ovat luoneet ja luonnollisesti useimmat haluavat pitää huolta siitä että jälkikasvulla on asiat hyvin, tarkoitti se sitten pientä rahasummaa silloin tällöin, tai jotain...

Meille ei ole kukaan tarjonnut hääapua, vaikka päivämäärät ovat tiedossa. Todennäköisesti saamme vähän suurempia summia "häälahjaksi", jotka on sitten tarkoitettu häiden kustantamiseen. Jos emme, rahat löytyy kyllä omasta takaa. Kyllä minä mielelläni ottaisin rahallista apua isältäni, jonka tulotason tiedän olevan korkea. Toisaalta taas en äidiltäni/tulevalta anopilta, sillä he elävät tiukemmilla. Isäni säännöllisesti kysyy tarvitsenko rahaa elämiseen yms. (olen opiskelija, saan vain opintorahan/kk). Useimmiten en, mutta jos tarvitsen oikeasti rahaa johonkin yllättävään menoon (viimeaikoina yllättävä hammaslääkärilasku), niin ehdottomasti pyydän enkä kituuttele hernekeitolla. Tämä ei todellakaan syö itsenäisyyttäni, olen jo niin itsenäinen ettei mikään sitä voi "viedä" minulta sitä pois (muuttanut kotoa pois 15-vuotiaana, nyt olen 20). Alussa tuntui siltä, enkä ottanut rahaa mistään. Nyt jos apua tarjotaan tiukan paikan tullen, niin kyllä kiitos. Se on myös ehkä vähän enemmän omaan arvomaailmaani sopiva kollektiivinen elämäntapa, ei niin yksilökeskeistä. Apu toimii luonnollisesti molempiin suuntiin, pidämme huolta jo nyt anopistamme, ehkä tulevaisuudessa omista vanhemmistani.

Link to comment
Share on other sites

Vanhemmista sanottakoon, että emme missään nimessä halunneet pyytää heiltä rahoitusta. Mun vanhempien mielestä on morsiusparin kunnia-asia maksaa häät itse, sen tiedän jo lapsuudesta. Puolison vanhemmat tarjoutuivat maksamaan jonkun osan, mutta kieltäydyimme. Meille on tärkeää korostaa tässä asiassa itsenäisyyttämme.

Joo, ja lisättäköön vielä, että suunnilleen kymppitonnin budjetti on kyseessä, vähän ehkä ylittyy, mutta ei pahasti.

En ymmärrä miksi juuri tässä asiassa pitäisi "korostaa itsenäisyyttä". Jos saisitte rahallista avustusta miehesi vanhemmilta, niin miksi ette voisi ottaa sitä vastaan? Oletettavasti se vaikuttaisi heidän taloudelliseen tilanteeseensa vähemmän, kuin miten häät vaikuttaa teidän rahatilanteeseenne. Eikö itsenäisyyttä osoita jo se, että järjestää häät kokonaan itse?

Lisäksi kun muistetaan se, että kyseessä on yleensä koko suvun juhlat, ja että häät maksavat nykyään huomattavasti enemmän kuin omien vanhempiemme ollessa nuoria, niin en ymmärrä miksi vanhemmilta tulevaa avustusta ei voisi ottaa vastaan. Lisäksi vanhemmat ovat varmasti iloisia, jos saavat auttaa jälkikasvuaan järjestämään sellaiset juhlat kuin he haluavatkin. Jos eivät olisi, niin eivät he varmaan rahaa tarjoaisikaan. ;)

Ainoa tilanne missä en itse ottaisi rahaa vastaan olisi se, että oma tai mieheni äiti haluaisi päättää asioista sillä verukkeella, että he ovat maksaneet osan hääkuluista. Mutta kukin omalla tavallaan. Jos on itsellään rahaa kaikkeen siihen mitä haluaa omilta häiltään, niin mikäs siinä. :)

Riippuu paljon myös siitä, mitä se rahan tarjoaminen tarkoittaa. Vuosien mittaan olen jo nähnyt, että vanhempien avustukset vingutaan moneen kertaan takaisin. (Tyyliin, jos ottavat lemmikit kerran hoitoon vaikka lomamatkan ajaksi, niin meitä sitten sanotaan viikkokaupalla huonoiksi lemmikin omistajiksi ja mietitään, ettemmekö pysty kantamaan vastuuta.) Lisäksi tuleva appi on joskus mennyt sanomaan, että pyrin sukuun rahan takia, että avioehto pitää tehdä etten vain pääse suvun perintöön käsiksi. Hän ei ole myöskään vielä onnitellut meitä kihlauksen johdosta (josta on useampi vuosi) ja meni pari kuukautta ennen kuin hän suostui edes hyväksymään, että olemme kihloissa. (Siihen saakka vaan hoki, että ei voi olla totta, hän ei ymmärrä tätä ollenkaan.) Eli ei kiitos meille mitään avustuksia siltä suunnalta.

Voi olla, että jos tuo avustustarjous tulisi toisenlaisilta ihmisiltä, siihen suhtautuisi erilailla. En vain jotenkin osaa kuvitella sellaista, kun meidän tilanne on tuo, mikä on. Anoppi on kyllä mukava, mutta apelta ne rahat tulevat, joten...

Muokattu: , käyttäjä: Lakme
Link to comment
Share on other sites

Vastasin, että maksamme itse n. 30% ja molempien vanhemmat loput. Todellisuudessa otamme varmaan omat vaatteemme, sormuksen, asusteet, hääyön, kukat ym. omiin nimiimme ja esitämme vanhemmille varsinaisen hääjuhlan budjetin. Budjetti laadittiin siten, että selviämme kuluista kahdestaan, mutta kun vanhempamme ehdottivat kulujen jakamista kolmeen osaan, emme nähneet syytä kieltäytyä tarjotusta avusta.

Muokattu: , käyttäjä: amppeli
Link to comment
Share on other sites

Meillä budjetti on noin 10 000€ josta suurimman osan maksaa minun vanhempani ja loput maksamme itse.

Häiden aikaan minä olen 25-vuotias ja sulho 32-vuotias, minä hoitovapaalla ja sulho vakityössä.

Jako menee rahan kanssa suurinpiirtein niin että vanhempani maksaa juhlapaikan, tarjoilut, vieraiden bussikuljetuksen sekä bändit. Itse maksamme minun pukuni ja sulhasen pukuvuokran sekä kampaukset ja sormukset sekä hääyön. Koristeita ja kukkia maksellaan vähän kuka sattuu nyt olemaan paikalla, en ole ajatellut mennä äitiltäni pyytämään euroja askartelutarvikkeista ym. jos olen sattunut itse käymään hakeen ne ilman seuraa.

Link to comment
Share on other sites

Meidän vastaukset:

maksoimme n80%

molempien vanhemmat avustivat loppuosan tasapuolisesti

budjetti 10000e kaikkinensa (häämatkoineen, koristeineen, koruineen, pukuineen jne)

olimme häiden aikaan välissä 25-35v

Lisään, että vanhempien avustus oli sellainen, että se saatiin itse kohdentaa haluamaamme maksuun, joten sieltä suunnalta ei tullut mitään ehtoja.

Muokattu: , käyttäjä: martsu79
Link to comment
Share on other sites

me maksetaan kaikki itse, ikää häiden aikana 23 ja 25. härskisti laitoin vaan tilinumeron kutsuun, koska turhia vaaseja ja maljakoita emme tarvitse. jos joku laittaa "häätilillemme" rahaa niin tosi kiva. jos eivät laita, niin saivatpahan massunsa täyteen ilman kustannuksia. vain taivas on kustannuksissa rajana, koska erikseen tulee venekuljetus, juhlatila, hotellit.. ihan kaikki. sen verran kitsastellaan, että alkoholit haetaan viron puolelta..

Link to comment
Share on other sites

Guest Mummoikäinen morsian

Hei.

Olen vuoden päästä tuleva morsian, silloin 47v. Tytär 5v.

Meidän budjetti on 1.500 euroa 50 hengen häille. Varmasti alittuukin.

Hyödynnän pitkälti oman osaamiseni eli mainosalan proikkarina hoidan muutoinkin paljon erilaisia juhlia, aikataulutuksia, suunnitteluja, joten se puoli ei tuota ongelmia. Juhlatila + astiat 200 e koko vkonloppu, siviilivihkimisen suorittajalle 250 e. Syömiset eli ruuan, kakut, pullat, iltasyömiset yms. teemme siskon kanssa ja osin ammattini puolesta on kontakteja, joilta saan osan ilmaiseksi. Kampauksen ja meihin tekee tuttu kampaajani. Puvut mulle ja tyttärelle tilaan netistä ulkomailta, tilaan iltapuvun enkä niinkään hääpukua, yksi mieluinen on jo katsottuna, hinta 80 e. Sormuksen osalta ei tule kuin kaiverrus ja pienennös - otan käyttöön perintösormuksen. Miehen työkaverina puolestaan on yhden bändin basisti, bändi tulee lahjana soittamaan. Lisäksi dj-musaa. Alkoholi on pitkälti valmiina (aikanaan eri reissuilta roudattua, lahjaksi saatua), ruokajuomat noudetaan Tallinnasta. Häämatka = tulevat kesälomareissu (en ole laskenut budjettiin, koska tehtäisiin muutenkin, mutta jos laskisin, niin sitten tuo 1.500 e ei alittuisi).

Ketään muuta kuin siskoni ei pyydetä avuksi, koska juhlavieraat kutsutaan viettämään mieheni 50v-juhlia eli menemme naimisiin yllätyksenä - vihkiminen tapahtuu kuitenkin siis juhlassa eli emme mene etukäteen.

Link to comment
Share on other sites

Häiden aikaan olemme 26v. ja 30v. ja maksamme 100% max. 9 000€ häistämme itse. Olemme säästäneet rahaa häihin mennessä suunnilleen 2 vuotta, ja pienistä puroista kertyy yllättävän paljon tuossa ajassa. Saamme unelmiemme häät, emmekä joudu tekemään kompromisseja asioissa, jotka ovat meille tärkeitä. Mm. sormukseni! :-X Se, ja häämatka Thaimaahan tekee jo n. 40% budjetistamme... :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...