G: Mitä ja miten toivottu häälahjaksi?


Risto_Reipas

Recommended Posts

Lähipiirimme haluaisi antaa meille lahjaksi jotain yhteiseen harrastukseemme sopivaa. Hirveä pähkäily keksiä, mitä se voisi olla, tarve olisi lähinnä isoille ja kallillle hankinnoille. Idea on tosi hauska, mutten vaan meinaa keksiä mitään parinsadan olevaa tarpeellista kohdetta, joka olisi yhteinen eikä vain toisen oma.

Lahjakortti harrastusliikkeeseen, johon jokainen taho osallistuu valitsemallaan summalla? Näin voisitte saada sen kalliimmankin tavaran. Voihan sillä ostaa sitten molemmille jotkut uudet x:t, jos yhteistä ei keksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • Replies 927
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Meidän vihkimiseen on tulossa vaan ihan lähiperhe, ja mitään juhlia ei järjestetä, on siis vain vihkiminen maistraatissa. (Piti ensin käydä salaa, mutta jänistin...) Kun vihkiajankohdasta kerroimme, sanoimme että saa tulla, jos haluaa, mutta ei ole mikään pakko, ymmärrämme hyvin, jos ei kukaan halua matkustaa tuntia suuntaansa päästäkseen parin minuutin seremoniaan. Kuitenkin sitten varmistimme parin ihmisen paikalla olon, kun maistraattiin piti imoittaa, onko todistajat omasta takaa. Kun vihkimisestä ilmoittaessamme tuli puhe myös häälahjoista, sanoimme, että emme tahdo mitään, olemme asuneet vuosia yhdessä ja omillamme jo sitä ennen, meillä on tavaraa enemmän kuin tarpeeksi. Kuitenkin, jos joku haluaa jotain tuoda, esimerkiksi erikoisemmat viinit ja viskit (minulla taustaa viininmaistelusta duunin puolesta, mies harrastaa viskejä) ovat hyviä, eivät jää ikuisiksi ajoiksi komeron nurkaan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Itsellä häät eivät ole vielä ajankohtainen asia (kosintaa odotellessa), tuli kuitenkin mieleeni, onko kukaan kursinut häitä kokoon lahjoilla tai "maksattanut" häät vierailla? Eli onko vieraat antaneet häälahjaksi esimerkiksi valokuvaajan häihin, meikin ja kampauksen, maksanut hääauton vuokran/lainannut hääauton, maksanut hääjuhlan kukat, tai vastaavaa? Sukuuni kuuluu kukkakauppias, joka veljeni häissä antoi lahjaksi hääjuhlan kukat. Onko kukaan törmännyt tällaiseen? On varmaan helpompi pyytää tällaisia häiden järjestelyyn liittyviä lahjoja tutuilta ja läheisiltä ihmisiltä, mutta onko se tökeröä? Vai onko se kivempi saada ja antaa lahja, joka on tarpeeseen ja auttaa itse hääjuhlassa?

 

Edit// Yksi morsian olikin laittanut kuvan kutsun liitteestä, missä oli toivottu häälahjaksi muiden aikaa ja ammattiosaamista. Nämä eivät kuitenkaan koskeneet hääjuhlaa, joten jos muilta löytyisi kokemuksia... Miten vieraat suhtautuisivat tällaisiin lahjatoivomuksiin? Haluavatko kaikki tuoda jotain konkreettista ja aineellista lahjapöytään, vai tuntuuko muuten "huonolta vieraalta"?

Muokattu: , käyttäjä: Theza
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Me ei toivota häälahjoja lainkaan ja laitetaan se selvästi kutsuihin ilman muttakoskakun, mainintoja. Ne jotka tulevat Puolaan saakka todistamaan meidän tärkeää päivää, antavat suurimman lahjansa, läsnäolonsa :) rehellisesti sanottuna loukkaannun jos joku kehtaa roudaa sinne saakka täältä jotain turhanpäiväistä krääsää, sillä en todellakaan ole ottamatta ylimääräisiä tavaroita matkalaukussa takaisin kotiin :D

Link to comment
Share on other sites

Itsellä häät eivät ole vielä ajankohtainen asia (kosintaa odotellessa), tuli kuitenkin mieleeni, onko kukaan kursinut häitä kokoon lahjoilla tai "maksattanut" häät vierailla? Eli onko vieraat antaneet häälahjaksi esimerkiksi valokuvaajan häihin, meikin ja kampauksen, maksanut hääauton vuokran/lainannut hääauton, maksanut hääjuhlan kukat, tai vastaavaa? Sukuuni kuuluu kukkakauppias, joka veljeni häissä antoi lahjaksi hääjuhlan kukat. Onko kukaan törmännyt tällaiseen? On varmaan helpompi pyytää tällaisia häiden järjestelyyn liittyviä lahjoja tutuilta ja läheisiltä ihmisiltä, mutta onko se tökeröä? Vai onko se kivempi saada ja antaa lahja, joka on tarpeeseen ja auttaa itse hääjuhlassa?

Sanonta "maksattaa juhla vierailla" sai ainakin itsellä karvat nousemaan pystyyn. Se, että toiveet listattaisiin osalle kutsutuista ennen häitä tyyliin:

valokuvaaja / morsiamen kaunistautuminen / hääauto / hääkukat jne. ei saisi ainakaan omaa lompakkoani eikä pankkitiliäni raottumaan. 

Voittehan te saamistanne mahdollisista lahjarahoista kustantaa kuluja ja ostoja häiden jälkeen. Tällöin vieraat eivät joudu tilanteeseen, jossa tietävät olleensa koko juhlien kustantajia.

Ainoa keneltä voi tiedustella mahdollista rahallista apua järjestämisessä, ovat mielestäni hääparin vanhemmat eikä heilläkään ole velvollisuutta sitä antaa.

 

Jos sukuun kuuluva kukkakauppias haluaa antaa teille lahjaksi hääkukat, tulee sen ehdotuksen mielestäni tulla häneltä itseltään, ei teiltä,

Jos valokuvaajaserkku/-kaveri tms. on halukas kuvaamaan potrettinne ja juhlanne, niin voihan asiaa ajatella ja mahdollisesti hyödyntää. Silloinkin maksaisin vaivanpalkkaa samalla muistaen, että ammattikuvaajat ovat ammattilaisia syystä; huonot kuvat tulevat surettamaan lopunikää. Entäpä jos kallis ammattivalokuvaaja, jonka saisitte lahjaksi, ottaisi teidän mielestänne täysin vääränlaisia kuvia ja saisitte sen selville vasta siinä kohtaa, kun valmiit kuvat saatte itsellenne? Olisiko lahja tällöin mielestänne epäonnistunut? Vai valitsisitteko valokuvajan itse ja pyytäisitte sitten muita maksamaan sen?

 

Kenenkään ei voi olettaa antavan lahjaksi satoja euroja maksavia (teille mieluisia ja teidän valitsemianne) kukkia, ulkopuolista (teidän mahdollisesti valitsemaanne) valokuvaajaa, joka sekin maksaa monia satoja, sinun valitsemaasi kampaajaa/meikkajaa (jonka hinta liikkunee haitarilla 100-300€). Ei, vaikka maksajia ja osallistujia samaan lahjaan olisi useita.

 

Yleisestikin se, että olettaisi muiden kustantavan noin hinnakkaita asioita teidän häihinne, on omasta mielestäni hassumainen ajatus. En aivan ymmärtänyt logiikkaa, että olisi helpompi pyytää näitä hinnakkaita "osallistumislahjoja" jo ennen häitä? Tulisiko teille sitten niille ei-niin-tutuille-ja-läheisille-ihmisille oma lahjalista vai pyytäisittekö heiltä kuivaa käteistä hääkassaan, josta maksaisitte sitten ne loput maksamatta jääneistä kuluista? 

Muokattu: , käyttäjä: nilmelwen
Link to comment
Share on other sites

Nilmelwen, kiitos vastauksesta, mutta haluaisin selventää etten ole sellainen ihmiskauhistus kuin tekstisi antaa olettaa. Ensinnäkin en todellakaan tarkoittanut varsinaista maksattamista, siksi käytin lainausmerkkejä. Tämän siitä saa kun julkaisee kirjoituksensa puoliajatuksella ja sen syvemmin pohtimatta...  :girl_impossible:  Ajatukseni siis oli todella se, että _vieraat_ lähestyisivät hääparia _tarjoutuen_ auttamaan häiden järjestelyssä häälahjan nimissä. En ikimaailmassa kehtaisi soitella vieraille että "sinä sitten voisit vaikka valokuvaajan maksaa". Toivottavasti tälläiseen ei ole kukaan ikinä törmännytkään. Näitä toiveita ei siis todellakaan listattaisi mihinkään tai tyrkytettäisi vieraille.

 

Lyhyesti ja tiivistäen (niin ettei tekstiäni ymmärrettäisi väärin :girl_to_take_umbrage2: ), tarkoitukseni oli kysellä naikkareiden kokemuksia sellaisesta tilanteesta, jossa vieras vapaaehtoisesti omasta aloitteestaan tarjoutuu häälahjan nimissä auttamaan (rahallisesti tai omilla suhteillaan tai lainaamalla esimerkiksi autoa hääautoksi) hääjuhlan järjestämisessä. Ajoin sitä takaa, että kuinka yleistä on vieraan taholta haluta antaa järjestelyyn liittyvä lahja vs. konkreettinen lahja. Joidenkin mielestä rahan antaminen lahjana on tylsää ja mautonta, jotkut eivät halua tuoda riskillä maljakkoa tai käyttötavaraa.

 

Häät eivät meille ole asia, jossa yritetään päästä nollille tai jopa plussalle. Vieraiden tarkoitus on tulla juhlimaan, sillä parina pidämme naimisiin menoa tärkeänä juhlana, jolloin on mahdollista kokoontua suvun ja ystävien kesken. Vieraita ei kutsuta kukkaron sisällön takia. Lähtökohtaisena aiomme maksaa häät itse, sillä meidän hääthän ne ovat. Tietenkin otamme vastaan tarjotun avun. Itse en ole koskaan ollut naimisissa ja hääasioiden käytännön puoli on minulle tuntematonta. Siksi täällä foorumilla käyn, jotta saisin käytännön tietoa ja kokemusta juurikin hääkukkien yms. hinnoista. Jotta osaisin varautua ja suunnitella niin budjettia kuin muitakin päätöksiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Avasin tuossa hiljattain pankitilin hääsäästöille, ja pankkitäti kysyi että tuleeko sitten myös häälahjat tälle tilille tulevaisuudessa, eli tämä häälahjat tilille-tapa taitaa olla nykyisin ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Näin mekin varmaan toimimme, meilläkin häämatka siintää silmissä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Olen mietiskellyt tätä lahja-asiaa. Kaikista eniten minä toivon hääparille -kortteja! :D Olen ehdoton korttifani ja on aina niiiiiin mieluista saada kortteja. Pidän myös ylikaiken korttien ostelusta. Tykkään miettiä millainen kortti sopii kortin saajalle ja on samalla minun/meidän tyyliä. Toisinaan myös katselen vanhoja synttäri- ja joulukortteja, molempien yo-kortteja ja kihlajaiskortteja :D Voikohan tämän korttitoiveen jotenkin järkevästi tuoda esiin? :)

 

Itse lahjoihin sitten. Eihän kenenkään olisi pakko mitään tuoda, ei niitä häitä lahjojen toivossa järjestetä! Mutta ainahan ihmiset haluavat häälahjoja antaa, itsekin haluaisin jos saisin kutsun jonkun häihin. Suurin toiveemme on raha. Olemme asuneet eh, päivälleen kolme vuotta yhdessä hääpäivänä. Melko lailla kaikki tarpeellinen jo on, tarpeetontakin löytyy... Aterimia on niin, että voitaisiin vaikka 10 henkinen perhe perustaa ja näillä pärjäisi... Rahaa toivotaan häämatkaa varten, on vielä hakusessa miten asia ilmaistaan.

  Kuitenkin, meillä on vieraita, joista epäilen etteivät vain kerta kaikkiaan tahdo antaa rahaa. Osa on pienituloisia, ja ymmärrän että heille on mieluisampaa ostaa vaikka 10-20 € maksava tavara, kuin tuoda vastaava seteli. Vaikka meille kävisi summa kuin summa, kukin varallisuutensa mukaan, ei ruveta pieniäkään summia kieroon katsomaan. Toiset eivät ehkä vain periaatteesta tahdo rahaa antaa, vaikka sitä olisikin niin että "kehtaa" tuoda. (Tätä periaatetta en muuten ymmärrä!) 

Jotain tavaraa pitäisi keksiä lahjalistalle, mutta mitä? Imurin tarvitsemme uuden, se tosin menee periaateihmisten budjettiin enemmän, ei niinkään pienituloisten. Ja ennemmin minä toisten varallisuutta otan huomioon, kuin mitään typeriä periaatteita...

 

 Ei ainakaan niitä aterimia, eikä mitään astioitakaan. En/emme kerää mitään astiastoa, en voi suoraan sanottuna joutavampaa asiaa keksiä :D No, minä olenkin aina ollut vähän omalaatuinen. Meillä on Arabian Uhtuaa, melko täysi sarja, sain äidiltä kun muutettiin. Lasit on jotain Iittalaa ja jotain. Mukit sekalaisia. Lisäksi sekalaisia lautasia. Ja tämä hyvä näin. Ei kaivata täydennystä. Kaikki tarpeelliset pienkodinkoneet ja isommatkin löytyy. On muutakin kuppia ja kippoa. Meillä on esim. varmaan 5 uunivuokaa ja hittoakos me niilläkään kaikilla? Lapselle ei ole "lupaa tulla" vielä hetkeen häiden jälkeen. Ja toisaalta, vauvan tavarat on ehkä vähän outoja häälahjoja muutenkin. Lemmikkejä ei nyt ole, mutta pian häiden jälkeen melko varmasti otamme kissan. En kyllä tiedä onko siitä mitään järkeä toivoa kissalle tavaroita? Vähän tyhmältä kuulostaa ehkä kuitenkin. Pyyhkeitä & lakanoita on. Niitä nyt ehkä juuri ja juuri voisi ottaa lisää. Mutta ei mielettömästi kuitenkaan. Maljakoita on. Paljon. Nyt riittää nekin. Aalto-maljakot ovat tyhmiä. Vievät tilaa eikä niillä tee mitään. Oiva Toikan lasilinnut ovat myös tyhmiä. En tahdo pöytähopeita, ei me niillä mitään tehdä kuitenkaan. Ei osata olla tarpeeksi hienostuneita  :girl_haha: Enkä halua mitään kristallikrääsää. Sisustamisesta en ole erityisen kiinnostunut. Ei siis mitään tauluja tmv. Etenkään, kun makuni on sellainen etten itsekään osaa sitä kunnolla kuvailla. Mutta sanotaanko että tämän hetken kuumimmat sisustustrendit eivät iske yhtään. Ja sen mukaista tavaraa monet kai ostaisivat. Sulhasta ei kiinnosta verhot, matot, taulut tai muu. Kunhan on verhot ja matot, whatever sille millaiset :D Huomaatteko, neiti EI!!! on taas äänessä? :D 

   

Öäääh, niin. Mitä ihmettä voisin oikeasti sille tavaralistalle laittaa? Sulhasella lyö aivan yhtä tyhjää kuin minullakin. Ja ennen kaikkea haluamme ottaa huomioon pienituloiset, jotka tahtovat tuoda lahjan, mutta eivät syödä loppukuukautta kaurapuuroa sen takia. Mitään kovin hintavaa ei listalle tule, paitsi tuo imuri ihan "periaateihmisten" iloksi. Ja kun ihan oikeasti minulle 5 € käy siinä missä 50 € tai 500 € häämatkarahastoon lahjoituksena. Pystyyköhän tämmöistä mitenkään järkevästi tuomaan ilmi? Kun ei tuolle tavaralistalle taida kauheasti mitään tulla...

Link to comment
Share on other sites

Minitikru, jossain keskustelussa (ellei jopa tässä) on puhuttu siitä, että viinipullo vaikuttaisi olevan vähävaraisilta kivempi antaa kuin sama summa käteisenä. Pidättekö viineistä tai erikoisoluista? Miten olisi jos laittaisi halvempaa yhteistä tekemistä lahjalistalle, kuten keilailua, leffaliput, lahjakortti minigolfiin tms.? Eikä tuo kissan tarvikkeet tyhmältä kuulosta, mun sukulaiset ainakin ois innoissaan :D Ja lahjatoiveet on vain toiveita ja ehdotuksia, jos joku vieras pitää hölmönä antaa häälahjaksi kissatavaroita niin olkoon antamatta ;)

Link to comment
Share on other sites

 

En kyllä tiedä onko siitä mitään järkeä toivoa kissalle tavaroita?

 

Kissaihmisenä voisin ihan hyvin antaa häälahjaksi kissan tarvikkeita, jos hääpari niin toivoo.

 

 

Olen ehkä hieman vanhakantainen. Mun tarvii myöntää, vaikka eläinihminen olenkin, että pitäisin toivetta hieman outona, koska kyseessä on teidän_häät ja teille_tarkoitettu_häälahja, ei kissanristiäiset (;)). Jotenkin siis vierastan ideaa, että lahja annetaan jollekulle, jota ei ko. juhlissa juhlita. Häälahja kun on kahdelle ihmiselle tarkoitettu, niin jotenkin se minusta vielä eroaa siitäkin, että pyytää vaikka rippilahjaksi jotain lemmikilleen (tässä on sekin, että lemmikkitarvikkeiden hankintahinta on eri suuruusluokkaa 15-vuotiaalle kuin aikuiselle parille). "Lieventävänä" asianhaarana pitäisin kuitenkin toiveita, jotka kohdistuvat kaikkiin [siis pari+eläin], esim. joku kurssimaksu tai yhteinen harrastusväline. Onhan niitäkin, ketkä pyytävät osoittamaan mahdolliset lahjat hyväntekeväisyyteen, eihän silloinkaan pari itse saa mitään..ja tätäkin pidän kyllä hieman hankalana antajan näkökulmasta, joten olen sillai outo :D

 

Tietysti jos antaisin rahaa ja käyttäisitte sen kissatarvikkeisiin, niin minkäs sille sitten voisin, rahathan on teille annettu, että jotain itsellenne ostatte. :)

 

Kuten Gydakin, suosittelen pikemminkin yhteistä tekemistä teille tai yhdessä lahjanantajille. Me ainakin saatiin lahjoina monenlaisia aineettomia lahjoja, esim. pääsylippuja kahdelle, mutta myös kokemuksia lahjanantaja/ien kanssa, joista ainakin itse olin iloinen, sillä siten saa varmistettua, että tulee nähtyä varmasti näitä ystäviä. Rahaton ja aineeton lahja voi olla vaikka muutto/siivous/lastenvahti/istutus/remppa/jne apu tai illanistujaiset yms.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Niin, noista kissantavaroista on varmasti kumpaakin mielipidettä, sekä sitä että on hölmöä että sitä, että ihan ookoo :D 

 

Viinipullot ja erikoisoluet... Minäpä olenkin oikein mahdollisimman hankala, kun vihaan viinejä ja oluita. :D En tosiaankaan voi sietää niitä. Sen sijaan esim. likööreistä pidän, mutta tässä törmätään taas siihen että onkohan omituista? Enkä oikein tiedä miltä se vaikuttaisi, jos lahjalistalla lukisi " likööriä, kossua, viinaksia". Tyhmältä. 

 

Aineettomat lahjat ja lahjakortit sopisivat paljon paremmin kuin ne "tyhmät Oiva Toikan lasilinnut". Just hyvä nämä pääsyliput, leffaliput, muuttoavut ym. Varmaankin laitetaan niitä häämatkavaluutan lisäksi toivelistalle. Sitä pitää miettiä, että olisiko juuri meidän vieraiden mielestä outoa toivoa kissantarvikkeita. Vai olisiko joku lahjakortti kissakeissiinkin parempi? Vaikka ei sillä, saadaan me tosiaan ne tavarat hankittua ilman lahjoituksiakin. Tuli vaan mieleen että ne on melkeinpä ainoita tavaroita joita ei ole, ja joille olisi käyttöä. Onhan tässä vielä pari kuukautta aikaa lahjalistaa miettiä :) 

Link to comment
Share on other sites

^ Oisko S-ryhmän lahjakortti? Sillä saa aika laidasta laitaan kaikkea, hotelleista prisman eläinosastoon (saako sieltä niiitä kissatarvikkeita, jotka mielessä?) ja ravintoloista elektroniikkaan ja muuhun kodintarvikkeeseen. (Tietysti siinä tulee se mun vierastama riski, että sillä ostetaan sitten päivittäistavaroita pienissä erissä.)

Link to comment
Share on other sites

Tuossa S-ryhmän lahjakortissa on ihan oikeasti juuri tuo riski, että se valuisi vaan päivittäistavaroihin... Vaikka se aika moneen paikkaan käykin, meidän kohdalla ne ovat aina kadonneet ruokaostoksille. Tankkaamiseen hupeneminenkin olisi mahdollista. Ja en itsekään halua, että häälahjarahat tai -kortit menisivät johonkin vessapaperiin, maitopurkkeihin ja bensaan. Mieluummin jotain elämyksiä tai muuta, jonka muistaisi aikojenkin päästä, niin kuin nyt  esim. sen häämatkan tietysti muistaisi.

Muokattu: , käyttäjä: Minitikru
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Me toivotaan häämatkakassaan rahaa. Häiden kustannukset maksetaan omasta pussista joten kaikki lahjaraha käytetään matkaan. Häämatka on vasta melkein vuosi häiden jälkeen joten matka on helppo maksaa lahjarahalla. Kutsun liitteenä oleviin infolappuihin laitetaan tilinumero ja ehkä vielä joku varovainen vihjaus siitä että emme ihan oikeasti halua ainuttakaan kippoa lahjaksi. Me ollaan aikuisia, molemmilla yhdet liitot jo takanakin ja niistä lapsia ja olemme asuneet (ja keränneet tavaraa...) omillamme jo toistakymmentä vuotta. Kaikkea tavaraa on päin vastoin ihan liikaa. Aina joku kuitenkin tuo jotain tavaraa joten laitetaan lahjapöytä joka tapauksessa.

Ps. Olen varmaan aika hirveä mutta appivanhemmillani on ollut tapana maksaa häälahjana lastensa häiden ruokailut ja mä odotan sitä myös meidän häiden kohdalla. Epätyypillisestä elämäntilanteesta ja kovapäisistä luonteista johtuen välit anopin kanssa ei ihan aina ole rakastavimmat mahdolliset joten välillä käy mielessä että mitä jos anoppi päättääkin että meidän kohdalla tehdään poikkeus... Musta tuntuisi äärettömän pahalta kun aiemmissa häissä ruuat on maksettu. Turhahan sitä näin ennakkoon on miettiä, jos eivät anna meille samaa häälahjaa kuin muille niin eivät sitten anna ja piste. Muita lahjoja en odota, tuokin vain siksi kun tiedän että se on oömut perinteenä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä taitaa olla ratkaisu tähän asiaan :) Jäin miettimään noita elämyslahjakortteja ja sitten välähti! Matkalahjakortteja johonkin matkatoimistoon. Siis toki pitää valita ja määrittää mihin, ettei ole viiteen eri toimistoon lahjakortteja :D Näin tämä lahjatoive edistäisi häämatkalle pääsyä mutta ei kuitenkaan olisi suoraan kylmää käteistä. Eikä niille tarvitse mahdottomia summia latailla tietenkään, kun varmaan rahan lisäksi suunnilleen ainoa toive :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 4 weeks later...

Ei tarvita mitään konkreettisia lahjoja, vaan laitetaan kutsuun tilinumero ja kerromme rahojen menevän häämatkakassaan. Yhteisiä vuosia on miehen kanssa kertynyt jo niin paljon ettei tavaraa tarvita mitään, vaan nyt halutaan kerryttää elämyksiä kun olemme vielä vain kahdestaan :)  Näin on ainakin muutama myös lähipiirissä tehnyt ja itsekin vieraana laittanut mielellään rahaa häämatkaa varten niin ei tarvi stressata lahjan ostosta ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 5 months later...

Meillä oli tavaralahjatoivelista, jossa oli astioita yms kodin tavaraa, tarkoituksella valittuna siten että siitä voi helposti valita omaan budjettiin sopivan lahjan. Lisäksi oli tilinumero, johon sai laittaa rahaa häämatkalla käytettäväksi. Matka oli siis jo maksettu itse ja olimme lähdössä sinne melkein heti häiden jälkeen. Ideana rahalahjoissa oli, että tilisiirron viestikenttään piti laittaa idea, mihin rahat voisi käyttää, esim. drinkkeihin rannalla. Minusta tuo oli tosi kiva ja toimiva juttu. Toteutimme kaikki ideat paitsi tennistuntien ottamisen, koska matkakohteessa oli vähän turhan kuuma sitä varten. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Vaikka palstoilla vielä yleisesti kritisoidaankin "rahan kerjäämistä", alkaa se aika hyvin upota häävieraisiin - myös niihin vanhempiin. Esimerkiksi kavereiden viime kesän häissä lahjapöydällä oli tosiaan vain kirjekuoria, pari oli siis kutsussa toivonut mahdolliset lahjat rahana. Tämä on jo sukupolvikysymys, tavaraa on maailmassa ja kodeissa jo ihan tarpeeksi, nykyään karsitaan omaisuudesta ja panostetaan elämyksiin ja kokemuksiin. En pistä ollenkaan pahakseni rahalahjatoivetta: viimeksi laitoin 50 euroa, kerran köyhänä opiskelijana laitoin 10 euroa, ei siinä sen kummempaa.

Itse olen sitä mieltä, että lahjatoivetta ei annettaisi ollenkaan, eli siis emme toivoisi lahjoja lainkaan. Tämä saattaisi kuitenkin johtaa siihen, että vieraat ostaisivat lahjan oman mielensä mukaan, ja sitten paketeista paljastuisi jotain vohvelirautoja tai sisustusesineitä, joille ei ole käyttöä. Ehdotin miehelleni, että lahjaksi voisimme toivoa lahjoitusta meidän nimissämme johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen, erityisesti eläinsuojelu on lähellä sydäntäni. Mies on kuitenkin hyvin epäuskoinen hyväntekeväisyysjärjestöjen suhteen, ja hänestä olisi muutenkin parempi idea "pyytää" lahjat häämatkarahastoon. 

Nyt alkaa selvästi olla nousussa se, että vieraat saavat nimetä häämatkalle "sponsoroimansa" kohteen (esimerkiksi shampanjaa lentokentällä), ja hääpari sitten kuvaa tämän hetken ja laittaa vaikkapa kiitoskortin yhteyteen sen. Ihan hauska idea, miehen mielestä tyhmä :D Mutta nämäpä ovat vielä hyvin kaukaisia aatoksia, kun ei ole vielä edes sormusta sormessa... :D 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...