Jump to content
Naimisiin.info

Ehdoton NOU NOU teidän häissä?


Guest Sussuli

Recommended Posts

Ei, vaan pointtini oli se, että vaikka EI järjestä kirkkohäitä tai hanki valkoista pukua, se ei tarkoita että tavoittelee jotain erikoista tai ihmeellistä tai toisaalta kuittaisi häät olankohatuksella. Miksi esimerkiksi minä kirkkoon kuulumattomana tunkisin kirkkoon järjestämään vihkimiseni. Se, että menemme maistraattiin ei tarkoita, että haluamme 'ruokatuntihäät'. Erittäin juhlava tapahtuma se tulee silti olemaan.

Näet kyllä asiat jotenkin hyvin mustavalkoisesti (häät pitää olla tietynlaiset). Jos haluat todella olla vakavasti otettava morsian, järjestät juuri sellaiset häät kuin haluat. Ja jos haluat ne äärimmäisen perinteiset häät kaikkine koukeroineen, niin siitä vaan, jokainen tekee niin kuin tykkää. En tiedä kuinka nuori olet, mutta ainakin sinulta tuntuu unohtuneen, että ihmiset tykkäävät tehdä elämässään asioita oman maun ja mieltymyksen mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Heh, ihan kuin puhuisit itsellesi  Mielestäsi Bambiina ja muut perinteiden kannattajat puristautuvat muottiin, kun järjestävät perinteitä noudattavat häät joissa saattaa esiintyä tiaroita ja prinsessaleikkejä (mitä ikinä ne sitten ovatkaan??) Ja tuomitset epäsuorasti muita kirjoittajia epävarmoiksi, ”niiksi ihmisiksi joiden mielestä häiden pitää mennä sen yhden ainoan muotin mukaan” ja mustavalkoisiksi. Enkä usko, että vaikka kuinka monissa häissä olisitkaan käynyt, olet nähnyt kaikki karkit, leikit, kermakakut (sekä puvut että syötävät) ja vironkieliset juhlapuheet, joten en usko, että voit noin vain tuomita ne pliisuiksi. Se on vain sinun mielipide.

Ponttisi on ymmärretty ja hyväksytty. Eihän kukaan ole väittänyt (minä ainakaan), että kirkkohäät olisi ainoa oikea vaihtoehto. Miksi aihe edes on sinulle niin arka, jos tunnet olevasi kovin varma omista valinnoistasi?

Ei kiitos, en näe asioita mustavalkoisesti. Mielestäni häiden ei nimenomaan pidä olla tietynlaiset (missä olen väittänyt niin?) Puhutkohan tässäkin kohtaa itsellesi? Olisitko ehkä kuitenkin halunnut kirkossa vihittäväksi ja nyt harmittaa? Ja ei kiitos, en halua äärimmäisen perinteisiä häitä kaikkine koukeroineen, mutta jos haluaisin niin en tuntisi itseäni epävarmaksi niiden johdosta.

Olen suunnilleen ikäisesi ja muistan kyllä, että että ihmiset tykkäävät tehdä elämässään asioita oman maun ja mieltymyksen mukaan (missä olen mitään muuta väittänyt?) Muistathan sinäkin olla tekemättä olettamuksia muista keskustelijoista omien epävarmuuksesi pohjalta?

Link to comment
Share on other sites

NOU NOU meidän häissä:

- hääkarkit (meille tulee karkkibuffet)

- morsiamen ryöstö (tai muita nolaavia leikkejä, missä toisen tehtävä jotain vasten tahtoaan)

- morsiamen luovutus alttarilla

- morsiuskimpun heitto

- häävalssi

- liian hieno piiperryruoka :lol:

- turha askartelu

Tässä jotain mitä tuli mieleen äkkiseltään.

Link to comment
Share on other sites

Mä kirjoitin pitkän vuodatuksen tohon yllä olevaan keskusteluun, mutta se katosi bittiavaruuteen. Ehkä parempi niin.

Todetaan sitten vaikka vain, että toi MillaJo:n kommentti isiään ja hassuttelijoita vihaavista morsiamista oli musta huvittavin pitkiin aikoihin.

Niin, ja se on vielä pakko todeta, että onneksi monien parien vieraat osaavat nykyaikana jopa keskustella toistensa ja hääparin kanssa ja jopa pitää sitä riittävänä viihteenä, ettei tartte "vain istua tuppisuina ja syödä". Mutta jos tietää vieraansa tylsiksi, kannattaakin ehdottomasti varata jotain "hassutteluja".

Link to comment
Share on other sites

^ Ehdottomasti parempi, että se katosi bittiavaruuteen, koska edelleenkään mä en kirjoittanut tuota tekstiä isiään vihaavista morsiamista vaan Bambiina. Lukekaa hyvät ihmiset enemmän kuin se viesti johon on lainattu! Wilmari siis sössi tuon lainauksen väärin. Muuten ei haittaisi, mutta en allekirjoita noita Bambiinan mielipiteitä.

Link to comment
Share on other sites

^ Ehdottomasti parempi, että se katosi bittiavaruuteen, koska edelleenkään mä en kirjoittanut tuota tekstiä isiään vihaavista morsiamista vaan Bambiina. Lukekaa hyvät ihmiset enemmän kuin se viesti johon on lainattu! Wilmari siis sössi tuon lainauksen väärin. Muuten ei haittaisi, mutta en allekirjoita noita Bambiinan mielipiteitä.

Innokasta keskustelua näkyy ilmaantuneen kirjoitukseni jälkeen :) Mitä "isiään vihaaviin morsiamiin" liittyy: huomasin vain, että kovin monen listalla oli ehdottomana NOUNOUna oman isän kutsuminen. Se oli musta vaan kovin hassua - ymmärrän kyllä, että sellainen perhetilanne voi olla olemassa, että ko. henkilöä ei haluta paikalle, mutta tarvitseeko sitä tällaisella foorumilla purkaa... Se ei taida osoittaa kovin suurta kypsyyttä tai itsevarmuutta?

Mitä itsevarmuuteen tulee: eikös kukin morsiuspari ole itsevarma järjestäessään haluamansa häät? Jos meille juuri ne perinteiset häät tuntuvat omimmilta - miksi ei? :) Mä en osaisi kuvitella meidän kohdalle grillailua jossain seurakunnan kurssikeskuksen pihalla, mutta jollekin se voi olla paras vaihtoehto. Myöskin näen hyvinkin eron esimerkiksi ensimmäistä ja kolmatta kertaa naimisiin menevän välillä. Ehkä se olisi vähän kliseistä ja jopa mautonta pitää kermakakkuhäät kolmannen kerran.

Leikit: Joku kirjoitti, että häissä riittää ohjelmaksi keskustelu pöytäseurueissa. Mikä ettei, jos oikeasti siltä tuntuu, ja varsinkin jos juhlijoita on vähän. Entä jos haluat koota yhteen 140 ihmistä? Uskoisin, että rento tunnelma tuolloin syntyy juuri sopivalla yhdistelmällä ohjelman muodossa tarjottua huumoria. Sitä paitsi, kyllä suurin osa ihmisistä nauttii yhteisestä järjestetystä ajanvietteestä, jos ei osallistujana niin katsojana! Ja edelleen, leikkien ei tarvitse nolata ketään.

Perinteet: en minäkään halua, että morsiamen ryöstön jälkeen sulhasen pitäisi alkaa kolehtia keräämään. Luovuutta kehiin ja aivot hereille! Erään sulhasen piti häissään keksiä runo, jonka esittämistä vastaan sai morsiamen takaisin. Tiaran ei tarvitse olla missi-kruunu. Hunnun ei tarvitse olla kasvoilla. Valkoisen prinsessapuvun ei tarvitse muistuttaa kermakakkua. Vihkimisen ei tarvitse tapahtua kirkossa. Sitä paitsi, häät ovat alun alkuaan täysin pakanallinen meno, eikä niillä siltä osin ole kirkon kanssa mitään tekemistä. Siviilivihkimisen ei ole pakko tapahtua maistraatissa. Ja niin edelleen.

Meille tulee perinteiset häät, koska niihin liittyy niin paljon kivoja juttuja, joita me sulhon kanssa arvostetaan ja tykätään! Ei se tarkoita, että me otetaan joku valmis muottiin valettu juttu - totta kai häistä tulee meidän näköiset niin puitteilta kuin fiiliksiltään. Ja häät taitaa olla kuitenkin aikalailla se ainut tilaisuus elämässä pukeutua valkoiseen unelmaan, antaa isän taluttaa sulhasen luo (mikä isille usein on aika iso ja tärkeä asia muuten), polkaista kakkua leikatessa ja juhlia päivän läpi aamuun asti hauskassa tunnelmassa läheisten ihmisten kanssa.

Ottakaahan nyt iisisti kaikki - tällaisen foorumin tarkoitus kai on ihmetellä ja kirjoitella mielipiteitään, ei siitä tarvitse suivaantua :)

Minä toivon teille kaikille juuri teidänlaisianne häitä ja onnellista hääpäivää :)

Link to comment
Share on other sites

... Mitä "isiään vihaaviin morsiamiin" liittyy: huomasin vain, että kovin monen listalla oli ehdottomana NOUNOUna oman isän kutsuminen. Se oli musta vaan kovin hassua - ymmärrän kyllä, että sellainen perhetilanne voi olla olemassa, että ko. henkilöä ei haluta paikalle, mutta tarvitseeko sitä tällaisella foorumilla purkaa... Se ei taida osoittaa kovin suurta kypsyyttä tai itsevarmuutta?

Leikit: Joku kirjoitti, että häissä riittää ohjelmaksi keskustelu pöytäseurueissa. Mikä ettei, jos oikeasti siltä tuntuu, ja varsinkin jos juhlijoita on vähän. Entä jos haluat koota yhteen 140 ihmistä? Uskoisin, että rento tunnelma tuolloin syntyy juuri sopivalla yhdistelmällä ohjelman muodossa tarjottua huumoria. Sitä paitsi, kyllä suurin osa ihmisistä nauttii yhteisestä järjestetystä ajanvietteestä, jos ei osallistujana niin katsojana! Ja edelleen, leikkien ei tarvitse nolata ketään.

Perinteet: en minäkään halua, että morsiamen ryöstön jälkeen sulhasen pitäisi alkaa kolehtia keräämään. Luovuutta kehiin ja aivot hereille! Erään sulhasen piti häissään keksiä runo, jonka esittämistä vastaan sai morsiamen takaisin. Tiaran ei tarvitse olla missi-kruunu. Hunnun ei tarvitse olla kasvoilla. Valkoisen prinsessapuvun ei tarvitse muistuttaa kermakakkua. Vihkimisen ei tarvitse tapahtua kirkossa. Sitä paitsi, häät ovat alun alkuaan täysin pakanallinen meno, eikä niillä siltä osin ole kirkon kanssa mitään tekemistä. Siviilivihkimisen ei ole pakko tapahtua maistraatissa. Ja niin edelleen.

Meille tulee perinteiset häät, koska niihin liittyy niin paljon kivoja juttuja, joita me sulhon kanssa arvostetaan ja tykätään! Ei se tarkoita, että me otetaan joku valmis muottiin valettu juttu - totta kai häistä tulee meidän näköiset niin puitteilta kuin fiiliksiltään. Ja häät taitaa olla kuitenkin aikalailla se ainut tilaisuus elämässä pukeutua valkoiseen unelmaan, antaa isän taluttaa sulhasen luo (mikä isille usein on aika iso ja tärkeä asia muuten), polkaista kakkua leikatessa ja juhlia päivän läpi aamuun asti hauskassa tunnelmassa läheisten ihmisten kanssa.

Ottakaahan nyt iisisti kaikki - tällaisen foorumin tarkoitus kai on ihmetellä ja kirjoitella mielipiteitään, ei siitä tarvitse suivaantua :)

Minä toivon teille kaikille juuri teidänlaisianne häitä ja onnellista hääpäivää :)

Pakkohan munkin nyt on kantaa korteni kekoon, kun olen pariin otteeseen hieronut täällä silmiäni. Heti alkuun totean, että otsikkohan oli "ehdoton NO-NO..." - en nyt ihan ymmärrä Bambiinan pointtia arvostella oikeastaan koko ketjun olemassaoloa.

Mun mielestäni ei ole mitään "hassua" siinä, että suhteet omaan isään tai muuhun lähisukulaiseen ovat siinä kunnossa, ettei häntä voi häihinsä kutsua vaikka luultavasti sydämessään haluaisikin <_< . Syinähän voivat olla esim. psyykkiset sairaudet, alkoholismi, perheväkivalta yms. valitettavasti ei-niin-harvinaiset ongelmat. Täällä foorumilla jos jossain on mielestäni oiva paikka purkaa ajatuksiaan sellaisistakin asioista. Kypsyyttä osoittaa se, että pystyy myöntämään itselleen vaikeatkin ongelmat ja tekemään kipeitäkin ratkaisuja, ei etiketin ja "pakkovieraslistojen" noudattaminen.

Leikeistä ja perinteistä. En tiedä, miksi aikuisia ihmisiä (on heitä sitten 20 tai 200) pitäisi juhlissaan leikittää, jos sellainen toiminta ei itsestä omimmalta tunnu. Eihän muissakaan illanvietoissa ryöstetä ketään / ryhdytä äkkiyllättäen tuttujuttuilemaan ja siitä huolimatta viihdytään! Todellakin, "luovuutta kehiin ja aivot hereille". Perinteisyyttä ei poista se, ettei valkoinen puku ole kermakakku ( se "valkoinen unelmakaan" ei ole mikään kaikkien ihmisten toiveiden täyttymys) tai se, ettei ryöstösaaliista kerätä rahaa. Nuo kuitenkin ovat niin vakiintuneita juttuja häissä, että vieraat taatusti kokevat ne perinteisiksi, vaikka morsian koittaisi "räväyttää" esim. kapealla puvulla tai yhden kukan kimpulla ;) .

Olen viime aikoina ollut usein häävieraana ja mielestäni ongelmana on yleensä ollut juhlan täyteen tupattu aikataulu. Useat vieraat (etenkin isommissa juhlissa) eivät ole nähneet toisiaan pitkiin aikoihin ja juhlat olisivat oiva tilaisuus vaihtaa kuulumisia. Vaan kuinka käykään - kun ruoat on hätäisesti saatu alas (viiden á 10 minuutin puheen lomassa), kaikuu jo bestmanin seuraava leikkiinkutsu / show. Ei kiva.

Ja huom: Meille tulee perinteisiä elementtejä (esim. vaatetus, morsiamen luovutus, vaikka olen jo kolmekymppinen, hääkakku). Toisista taas luovutaan koska ne eivät tunnu mukavilta meidän juhliimme (ainakin edellämainitut leikit).

Kun tämän ketjun nimenomainen tarkoitus oli pohtia sitä, mitä ohjelmaa häihin ei tule, niin perinne-vastareaktiopuheenvuorot kyllä oudoksuttavat mua :huh: . Jos tämän ketjun aihe olisi vaikkapa "perinteitä vai ei", niin silloin tätä keskustelua käytäisi oikeassa paikassa.

Meille tärkeintä on vihkiminen, hyvä ruoka ja juoma, tasokas musiikki ja läheisten läsnäolo. Jos meille olisi tärkeää leikit ja sen tyyppinen hupailu, lisäisimme ohjelmaan niitäkin. Nyt ne vain veisivät turhaan aikaa siltä, mikä meille on olennaisinta :girl_smile: .

Hyviä häitä kaikille, juhlitte sitten eleettömästi, leikkien, perinteisesti, trendikkäästi, karaten tai miten tahansa :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Viola_*
^ Okei, siis se, että menee naimisiin 15minuutissa maistraatissa perinteisen kirkollisen vihkikaavan sijaan on itsevarmuutta? Aika huvittava ajatus, että nuoret morsiamet epävarmuuksissaan järjestää kirkkohäät ja valitsevat valkoisen puvun :girl_haha:

Eli, jos haluat olla itsevarma ja vakavasti otettava morsian; älä valitse kermakakkua, ei valkoista pukua, ei kirkollista vihkimistä, ei puheita hääjuhlassa, ei leikkejä vieraiden viihdytykseksi eikä missään tapauksessa mitään vaaleanpunaista! (näitä ei siis voi valita vaikka niistä kuinka pitäisi, koska ne ovat kliseitä ja selkeä epävarmuuden osoitus)

Sori, tosi kärjistettyä, mutta oli pakko tarttua tuohon älyttömään ajatukseen ^_^

Jos olisin itse mennyt nuorena naimisiin, ei mulla olisi ollut vielä ihan niin kehityynyttä omaa tyyliä ja ymmärrystä mitä tosiaan itse haluan. Joten voin kuvitella, että monella muullakin nuorella morsiamella olisi näin ja siksi hääperinteet olisivat suuremmassa osassa kuin vanhemmiten naimisiin menevällä.

Mä olen ollut elämässäni kaksissa häissä, asunut ulkomailla lähes koko aikuisiän ja nyt naimisiin mennessäni ulkomaalainen puolisoni ei tiedä häistä mitään, sillä hän ei ole koskaan elämässään ollut häissä. Me ei siis tiedetä hääperinteistä paljonkaan ja oltiin vaan ajateltu, että haluamme hauskat ja rennot juhlat, joissa tapaamme ystävät ja sukulaiset ja juhlimme.

Meille tulee siis todella rennot juhlat, paljon superhyvää ruokaa ja juomaa -eikä paljpnkaan suomalaisia tai muitakaan länsimaisia perinteitä. Mutta kaikki saa mun puolesta tehdä kuten haluaa ja saavat siten varmasti itselle sopivat häät!

Kun aloin tutustua häiden maailmaan mua suuresti hämmästytti nämä kiukkuketjut, joissa ihmiset tappelevat hääperinteistä. Häät tuntuvat olevan juuri se juhla ihmisen elämässä, jota varten on kaikkein eniten perinteitä ja jopa suoranainen kaava, jota suurin osa noudattaa. Onhan se kieltämättä tällaiselle häistä juuri tietämättömälle hassua. Jos häihini tulisi paljon perinteitä, se tuntuisi keinotekoiselta, koska ne eivät tunnu mun perinteiltä. Mutta monelle muulle ne perinteet merkitsevät enemmän ja ymmärrän hyvin, että niitä haluaa juhliinsa.

Koska ketjun nimi viittaa siihen, että ihmiset kertoisivat mitä eivät nimenomaan halua OMIIN juhliinsa, musta on täysin ymmärrettävää, että joku mainitsee vaikka siitä, ettei missään nimessä halua isäänsä juhliinsa. Hänhän kertoo OMASTA tilanteestaan -sitähän ketju nimessä pyydetään.

Mä kerron tässä OMAN listani eikä siitä tarvitse kenenkään vetää hernettä nenäänsä. :)

Meille nou nou:

- viinalla läträily

- huono ruoka ja juoma

- häätanssi

- kakunleikkaus

- kättelyjono

- liika sunnitelmallisuus

- liialliset leikit (kaaso taitaa järkätä jotain ja se on ihan ok kun kerran haluaa)

- jäykkä tunnelma

- hääkoristeet

- teemat

- puolitutut tai kaukaiset häävieraat (paitsi tietysti jotkut avecit)

Meille jes jes:

- valkoinen hääpuku mulle

- siunaus kirkossa maistraatin jälkeen (lyhyt ja simppeli kaava)

- hyvä ruoka ja juoma -ja pitkä illallinen

- elävä musiikki illallisen aikana (viulu- ja pianomusiikkia)

- hyvä musiikki tanssiessa (ystävän bändi ja hyvä dj ystävä hoitaa musiikit)

- edellisen päivä kokoontuminen ja grillailu

- hyvällä maulla ja tyylikkäästi katetut pöydät ainoina 'somisteina' vanhaan ja kauniiseen juhlatilaan

- seuraavan päivän brunssi

Link to comment
Share on other sites

Oli nyt sitten pakko kuitenkin puuttua peliin... Oli vankka aikomukseni pysyä erossa tästä meneillään olevasta "kinastelusta".

En muista laitoinko omaan NOUNOU-listaani sen, että isäni ei minua saata kirkossa, mutta voisin sen sinne kuitenkin lisätä. Kyseessä ei niinkään ole "isäänsä vihaava"-morsian, kuin morsian joka on oman isänsä nähnyt sen KOLME kertaa koko olemassa olonsa aikana, ja jonka isä ei ole paria puhelinsoittoa lukuunottamatta ollut missään yhteydessä koko perheeseen.

Muut ihmiset vain ovat minulle tärkeämpiä kuin "isäni".

Violan kommentille pointsit! Kysehän täällä on juuri OMISTA häistä ja mitä niihin ei itse halua. Tarkoitus on kait jakaa omia mielipiteitä ja kommentteja, eikä niinkään pilkata/haukkua/tms muita.

:girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä häät eivät tarvitse tunnusmerkeikseen heittelyä, ryöstelyä, polkaisemisia, saattamisia, bestmaneja tms. (viitaten lähinnä viestiin 345, jossa sanottiin että eihän tästä puutu kuin vihkiminen, niin koko häitä ei tulisi). Mun mielestä häät eivät tarvitse kuin onnellisen hääparin ja mielellään jotakin hyvää syötävää, kaikki muu on aika lailla ylimääräistä. Perinteiden noudattaminen vain siksi että "näin on aina tehty" ja "tämä juttu pitää olla häissä" on musta vähän outoa, varsinkaan jos tuollaiset asiat eivät muuten istu hääparin ajatusmaailmaan ollenkaan. Meillä hääsuunnittelussa on lähdetty siitä, että pohdimme yhdessä millaiset juhlat haluamme, emmekä sitä, että millaiset häiden tulisi olla.

Perinteisinä juttuina meille tulee esim. hääpuku (ei välttämättä kuitenkaan valkoinen), kimpun heitto ja hyvä ruoka. Jätämme pois kuitenkin polkaisut (ei naurata kumpaakaan), kättelyjonon (ihmiset saavat käydä onnittelemassa kaikessa rauhassa), kirkkovihkimisen (emme usko Jumalaan) ja morsiamen /minkään muun ryöstäminen (kulunut juttu, joka lähinnä saa myötähäpeän tunteen aikaan kun hikoileva sulhanen yrittää epätoivoisesti riimitellä runoja). Myöskään perinteisiä hääleikkejä ei tule. Panostamme vieraiden viihtymiseen aivan muulla tavalla kuin pakottaen aikuiset ihmiset leikkimään keskenään. Enkä usko että pakkoleikkien puuttuminen tekee juhlastamme tylsää, pikemminkin päin vastoin.

Se, joka kaikista perinteisistä jutuista tykkää, voi tietenkin järjestää häänsä sen mukaan. On kuitenkin tylyä nimetä meitä leikkejä karsastavia vaihtoehtoporukaksi; itse kun en ainakaan kuvittele suunnittelevani sen ihmeellisempiä häitä kuin muutkaan, vaikka emme hääperinteistä niin innostukaan.

Link to comment
Share on other sites

Näitä ei meille:

- Siviilivihkiminen tms.

- Olkaimet morsiuspuvussa

- Miehelle vaalea puku

- Anopille päätäntävaltaa (muuten ehkä, mutta tähän asti ideat ovat olleet suoraan mun No-No-listalta)

- Limusiini

- Törsäilyä

- Nuttura

- Saippuakuplat (ehkä lastenpöytään)

- Morsiuskaari

- Sulhaspoikia tai morsiustyttöjä

Link to comment
Share on other sites

Ehdoton nou nou on toki juoman loppuminen kesken! Me haluamme bilehäät ja vaikka joku tod.näk. kuitenkin vetää hieman överiksi, emme aio ottaa asiasta paineita, semminkin kun vieraiden joukossa ei (tietääksemme) ole ketään todellisia ongelmatapauksia (väkivaltaisia tai muuten hankalia kännissä).

Olen aivan samaa mieltä. Juomat ei meidän pileistä saa loppua kesken. Meidän häät -ohjelmassakin morsian pörräsi skumppapullo kädessä loppuillasta. Sopii myös minulle! :girl_wink: (Tosin voidaan katsoa tätä viikkoa ennen häitä uudelleen.)

*Edit: Niin, ja se skumppa ei ole muuta kuin kuivaa. Niistä makeista litkuista tulee vaan pahalle tuulelle. (Makuasia joo, mutta mun maun mukaan mennään tässä asiassa.)*

Sen sijaan ehdottomasti haluan isän luovuttamaan minut. Ollaan hyvin läheisiä, joten se on varsin luontevaa, eikä minusta lainkaan aikaansa elänyttä - vahvistaa vain sen pesästä lentämisen.

Lisäksi kakunleikkuussa on poljettava. Täytyyhän se nyt jollain tavalla pystyä virallisesti määrittämään, kuka sen kaapin paikan määrää, kun se menee kotioloissa aina vaan neuvottelemiseksi ja yhdessä päättämiseksi... :girl_haha:

Haluan yhdeksi häämarssiksi musiikkia Tähtien Sota -elokuvista. Jos ei onnistu, ei tule urkumusiikkia, koska sitten soitetaan niitä kliseisempiä juttuja - vähän parempina (aka. alkuperäisinä orkesteri-) sovituksina.

Eikä meidän häissämme ole mitään vaaleanpunaiseen viittaavaakaan unelmahöttöä. Eikä hääkaarta. Eikä kermakakkua. Kakkua kylläkin tulee, mutten tykkää kermavaahdosta.

Eikä meillä soi humppa. Ei. Ei. Yök. Ei. Hyvä musiikki soi. Raskaskin. Muttei humppa.

Lapset ovat tervetulleita juhlaan. Ei ne muuten opi käyttäytymään sivistyneesti ko. tilaisuuksissa edes aikuisina, jolleivät saa penskoina olla mukana. Todennäköisyys penskoille on kuitenkin pieni ja ne, ketkä saattavat ennen häitämme porsia, osaavat itä todennäköisimmin ne pienokaiset myös kouluttaa asianmukaisesti. :girl_wink:

Näitä varmaan tulee ajan myötä lisää. :girl_haha:

*Edit: vielä lisäys:

Menee vähän OT:ksi, mutta kommentoinpa tätä, kun on omakohtaista kokemusta.

- Vannehame morsiuspuvussa (mulle ei ole selvinnyt, miten niiden kanssa liikutaan)

Ainakin omassa vannealushameessani, jota käytän isojen iltapukujen alla, on yksi (tämä voi vaihdella) metallinen vanne, joka nostaa alushameen ja siten myös sen iltapuvun hieman "koholle". Se jämäköittää puvun ilmettä, kun se tukee sitä joskus kohtuullisen painavaakin kangasta, josta iltapuku on tehty. Samalla se tuo sinne hameen alle vähän lisää tilaa kävellä, niin ei tarvitse huolehtia helmoille kompuroimisesta! :girl_smile: Vaatii tosiaan kohtuullisen paksusta kankaasta tehdyn ison alaosan/puvun, jotta kannattaa.

Muokattu: , käyttäjä: Anna H
Link to comment
Share on other sites

Kamala lukea tätä ketjua kun tuntuu että joka viestistä löytyy jotain mitä TODELLAKIN haluan omiin häihini :D No, minulla onkin ideana järjestää niin perinteiset suomalaiset (kylläkin talvi) häät kuin mahdollista, alkaen kävelystä isän kanssa alttarille aina takakonttikaljoihin saakka :D

Uskon että juhlista tulee mahtavat, oli perinteitä mukana tai ei, häät on aina hieno juhla!

Älä piittaa. Tämä tuntuu muutenkin olevan enemmän vaihtoehtoporukan ketju. Esim:

-Valkoinen hääpuku

-Huntu ja tiara

-Häävalssi

-Morsiamen luovutus

-Perinteinen musiikki

-Hääkimppu

-Turhat askartelut

-Hääkarkit

-Kirkollinen vihkiminen

-Tienvarsikylttejä

-Leikit tai muut nolausjutut

-Polttarimateriaalin esittely häissä

-Ei kaasoa eikä bestmania

-Ruoan/tavaroiden heittämiset

-Polkaiseminen kakunleikkuussa

Eihän tästä puutu kuin enää itse vihkiminen, niin koko häitä ei tulisi.

Voi pyhä yksinkertaisuus! Ekkai sää MillaJo nyt tarkoita, ettei häitä voi viettää kuin sisällyttämällä edellä mainitut asiat juhlaan? Nämä yksityiskohdatko häistä tekee häät? Miksi ihmeessä arvostelet toisten tapaa juhlia? Anna nyt kaikkien kukkien kukkia vaan ja jokaisen viettää sellaiset häät kuin haluaa. Ja miksi näihin ketjuihin pitää tulla haastamaan riitaa.. jos huomaat, että kyseessä on "vaihtoehtoisen porukan" ketju, niin anna olla. Ei täällä kysytäkään, mitä mieltä SINÄ tai joku muu olette MUIDEN häiden viettotavoista, vaan mitä en itse halua hääjuhlaasi.

Link to comment
Share on other sites

Ei kiitos, en näe asioita mustavalkoisesti. Mielestäni häiden ei nimenomaan pidä olla tietynlaiset (missä olen väittänyt niin?) Puhutkohan tässäkin kohtaa itsellesi? Olisitko ehkä kuitenkin halunnut kirkossa vihittäväksi ja nyt harmittaa? Ja ei kiitos, en halua äärimmäisen perinteisiä häitä kaikkine koukeroineen, mutta jos haluaisin niin en tuntisi itseäni epävarmaksi niiden johdosta.

Juurihan tuolla ylempänä totesit erään henkilön nimeämän NOU NOU-listan jälkeen, että enää vihkiminen puuttuisi, ja koko häitä ei olisi!! Sinä tässä ilmeisesti oletat, että häiden pitää olla tietynlaiset.

Link to comment
Share on other sites

En tiedä miltä muista tuntuu, mutta eikö tässä voitaisi vain palata keskustelemaan listoista? Minusta tämä on yksi hauskimmista ketjuista ja innolla aina katsastan uudet viestit. Nytkin joutui ikävä kyllä pettymään, ^koska kyseessä ei taaskaan ollut itse asiaa :girl_cray2:

Btw. Miksi kaikki ei suhtaudu noihin provoihin huumorilla/olankohautuksella?

Muokattu: , käyttäjä: Bernil
Link to comment
Share on other sites

En tiedä miltä muista tuntuu, mutta eikö tässä voitaisi vain palata keskustelemaan listoista? Minusta tämä on yksi hauskimmista ketjuista ja innolla aina katsastan uudet viestit. Nytkin joutui ikävä kyllä pettymään, ^koska kyseessä ei taaskaan ollut itse asiaa :girl_cray2:

Btw. Miksi kaikki ei suhtaudu noihin provoihin huumorilla/olankohautuksella?

Yleensä suhtaudun, tänään keitti, anteeksi :) Palatkaamme itse asiaan.

Link to comment
Share on other sites

Ainakin omassa vannealushameessani, jota käytän isojen iltapukujen alla, on yksi (tämä voi vaihdella) metallinen vanne, joka nostaa alushameen ja siten myös sen iltapuvun hieman "koholle". Se jämäköittää puvun ilmettä, kun se tukee sitä joskus kohtuullisen painavaakin kangasta, josta iltapuku on tehty. Samalla se tuo sinne hameen alle vähän lisää tilaa kävellä, niin ei tarvitse huolehtia helmoille kompuroimisesta! :girl_smile: Vaatii tosiaan kohtuullisen paksusta kankaasta tehdyn ison alaosan/puvun, jotta kannattaa.

Ehkä mä vielä opin joskus ;)

Link to comment
Share on other sites

johan on hauska ketju. itselleni ei tulisi mieleenkään sijoittaa enemmän hääpäivään kuin matkaan. kyllä häämatka on se ykkösjuttu. eli mieluummin kauas pois ja vähemmän vieraita, askartelua, koristeita, vaivaa jnejne.

nounou-juttuja mulla on lähinnä

- tanssihäät (siis perinteiset tanssit, kun ei ole sulhanen tanssi-ihmisiä, tosin häävalssia on harjoiteltu)

- lapset ja morsiuslapset

- ruoan loppuminen kesken (riittävyys varmistettu pöytiintarjoilulla ravintolahäissä)

- vaaleanpunainen, sydämet, hahtuvat, hörsöt ja kimalteet

- leikit (miehen toiveesta, mulle kävis kyl)

toivottavasti tulee kivat häät, kohtahan sen näkee!

Link to comment
Share on other sites

Täällä ilmoittautuu yksi "vaihtoehtomorsian"! :girl_wink:

Meidän häissä EI:

istuteta hääparia yksin omaan pöytäänsä,

ryöstetä ketään,

örvelletä kännissä,

leikitä hääleikkejä, varsinkaan yritetä tunnistaa sulhasta miesjoukosta säärien karvaisuuden perusteella tms.,

laiteta kakun päälle "humoristista" koristetta,

ole hääkarkkeja (karkkibuffet kylläkin),

ole lahjalistaa,

ole sydämiä tai muita pahvikoristeita,

eikä ole morsiuskaarta.

Ja sanotaanko vielä lopuksi, että sellaisetkin häät voivat olla mukavat, joissa on kaikki em. elementit. Ne eivät vaan ole meidän tyyliset. Toisaalta olen ollut MONISSA todella mukavissa häissä, joissa ei ole ollut ruokailun, puheiden ja tanssin lisäksi muuta ohjelmaa ja aika on mennyt kuin siivillä (kunnolla tehty plaseeraus kunniaan!). Ja hääparin juhlahan häät kuitenkin ovat, vaikka toki olisi suotavaa, että vieraatkin viihtyisivät. :)

Link to comment
Share on other sites

Olin eilen (yllätys)häissä joissa EI

- morsiamella ollut "hääpukua" vaan kaunis jakkupuku

- morsiamella ollut kimppua

- ollut minkäännäköistä hääleikkiä

- sijoittunut morsiuspari yksin omaan pöytäänsä

- ollut onnittelujonoa

- jalan polkemista

jne jne

Hääkakku oli, samoin kakun leikkasivat yhdessä. Vihkiminen tapahtui kappelissa papin toimesta.

Häät olivat erittäin kaunis tilaisuus ja morsiusparin näköinen tapahtuma. Eikä kenellekään tullut mieleenkään väittää, että häät olisivat olleet jotenkin vääränlaiset.

Eli tästä toivottavasti näkee minun mielipiteeni siitä, ovatko kaikki perinteet välttämättömät..

Meilläkin rikotaan joitakin perinteitä paljonkin, vaikka täällä (toisille ehdottomina "NOUNOU"-juttuina) esitettyjä elementtejä omasta tilaisuudesta tuleekin löytymään. Kukin kuitenkin tehkööt omannäköisensä häät ilman, että täällä kukaan urveltaa epäkohteliaita kommentteja asiasta. UGH! :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

*Edit: Niin, ja se skumppa ei ole muuta kuin kuivaa. Niistä makeista litkuista tulee vaan pahalle tuulelle. (Makuasia joo, mutta mun maun mukaan mennään tässä asiassa.)*

Ehdottomasti juuri näin :D !

Ensi viikonlopun kekkereissämme ei

- säästellä juomissa ja ruoissa. Kukin vastaa omista rajoistaan

- tingitä bändistä

- tanssita humppaa, jenkkaa eikä polkkaa

- poljeta, heitetä kimppua eikä sukkanauhaa, jollei yleisö sitten välttämättä vaadi. Kyse ei oo siitä, ettenkö kimpusta luopuisi (ja heittokimppu on musta jotenkin teennäinen idis, koska mun mielestäni homman ydin olis juuri se, että morsian luopuu siitä omasta kimpustaan...). Jos joku nyt vaatimalla vaatii ja satutaan olemaan sopivissa fiiliksissä, niin nämä eivät ole ehdottomia nono-juttuja mutta ei ole suunnitelmissa

- nolata mosianta / sulhasta (polttarit polttareina)

- nolata vieraita (tuolileikit yms. leikittäköön lastenkutsuilla)

- liitetä juhlaan uskontoa millään tapaa

- koristella mitään sydämin tai kyyhkysin

..tulossa on häävalssi, perinteinen vaatetus ja toivon mukaan iloinen & lämminhenkinen juhla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...