Jump to content
Naimisiin.info

appivanhemmilta käsittämätön häälahja!


Guest Uniqzer

Recommended Posts

Tuntuu kuin täällä vaadittaisiin vain lahjoja siitä, että on saanut rinnalleen kumppanin, jonka kanssa tahtoo jakaa kaiken. Meille riittää se tärkein päivä, jonka luomme omilla varoillamme. Saamme toisemme rakkaiden vanhempien nähden ja se on korvaamatonta. Emme tee lahjalistaa tai etsi häämatkamme maksajia. Miksi niin moni valittaa saamistaan lahjoista, kun on saanut jo sen kaikkein tärkeimmän. Sen ainoan, jolla on merkitystä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 423
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Me saimme anopilta ja apilta molemmilta 500€ avustusta häiden järjestelyyn, emmekä odota enää muuta lahjaa. Jos laittavat 50€ niin se on ihan riittävästi.

Tosin saimme parilta perheeltä häälahjaksi 10€ matkatilille ja se oli minusta aika vähän, kun tiedän, että ko. perheet eivät ole mitenkään huonotuloisia. Siitä hieman pahoitin mieleni, mutta mikäpä minä olen mittaamaan lahjan arvoa. Jospa se oli heidän mielestään sopiva summa. Jos kysyvät minne aiomme häämatkalle, niin sanon, että varmaankin Tallinnaan laivaristeilylle.  :-/

Link to comment
Share on other sites

Alkuperäiseen viestiin vastausta...

Minusta 50e on todella kylmä ja helppo lahja omilta vanhemmilta. Eikö lahjan antamisessa tärkeintä ole ajatus? Mitä ajatusta on 50e setelissä, olisivat sitten mieluummin ostaneet jonkun nätin tavaran, joka kuvaa hääparia. Kyllähän 50e on iso summa ja sillä olisi varmasti saanut jotain persoonallista ja nättiä! Jotain, missä on ajatusta mukana. Lahjan, edes häälahjan, ei tarvitse olla kallis, kunhan siinä on jotain tunnetta mukana. Varsinkin, kun kyseessä on sulhasen omat vanhemmat, kyllä silloin toivoo että saisi jotain mitä muistella vielä vuosienkin päästä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kannan korteni kekoon, koskapa tuo herätti ajatuksia.

Olen samaa mieltä monen kirjoittaneen kanssa, että 50 euroa on liian helppo ja ajatukseton lahja vanhemmilta. Summana en pidä sitä mitenkään pienenä, varsinkin kun opiskelija olen.

Ja olen kyllä ehdottomasti mieltä, että mukavampaa on saada jokin ajatuksia herättävä lahja, johon tietää toisten laittaneen tunteensa mukaan sitä tehdessään/hankkiessaan.

Viiskymppiä on semmonen, että "ainiin, huomenna on ne häät, annetaan vaikka 50e..." Eli näin voisi käydä tutun kohdalla, mutta ei omille lapsille.

Ja mitä tuohon rahalahjan antamiseen yleensä tulee, niin en välttämättä toivoisi häälahjaksi rahaa, vaikka meilläkin astioita ja muita sellaisia on kaapit pullollaan... Mutta mielessä on käynyt, että yhtenä lahjakohteena olisi häämatka"rahasto", tai muu vastaava... Mutta tulevaisuus näyttää toteutuuko se ajatus...

Link to comment
Share on other sites

Huh!! Nyt menee ehkä (taas) asian vierestä...

Jos on isot häät, eikä haluaisi pieneen kotiinsa varastoida 50 leivänpaahdinta, ja ainakin Iltasanomien keskusteluissa on syvästi paheksuttu niin lahjalistoja kuin tilinumeronkin (vaikka kuinka hienovaraista, esim. "Asuntorahasto") ilmoittamista, niin MITÄ SITTEN  ??? Tietysti voi laittaa "Emme halua lahjoja" -toiveen kutsuun, mutta itsestä ainakin tuntuisi siivellä elämiseltä mennä isoihin häihin ilman mitään. Oma läsnäolo voi olla hääparin mielestä ihan riittävä, mutta siis VIERAANA tuntisin oloni jotenkin noloksi, ja veisin varmaan kuitenkin "jotain pientä" -> TADAA! Taas ollaan lähtöpisteessä, 50 turhaa koriste-esinettä / maljakkoa varastoituna pahvilaatikkoon varaston perälle. Ainakaan täällä maalla vieraat eivät ehkä osaisi tulla ilman mitään lahjaa. Joojoo ja lässynlää, lahjahevosen suuhun ei ole katsomista ja kaikkia lahjoja pitää arvostaa, mutta kuka oikeasti haluaa kotinsa täyteen hyödytöntä ja rumaa romua?

Anteeksi jo etukäteen, nyt vaan paloi hihat  ;).

Mitä enemmän näitä vastaavia juttuja lukee, sitä enemmän alkaa tuntua niin paljon järkevämmältä avioitua hissun kissun maistraatissa, vaikka kuinka haluaisikin "oikeat" häät järjestää. Vaikka kaikkia ei voikaan ikinä miellyttää, tulee paha mieli jo ajatuksesta, että joku ottaisi meidän asuntorahastotoiveesta sellaisia pultteja, kuin täällä ja muissa keskusteluissa näkee.

Edit: Nyt ne hihat jo sammui  ;D. Hokasin, että lahja/rahatoiveet annetaankin äideille, jotka vastaanottavat ilmoittautumiset! Ehkä pitäis enemmänkin lukea näitä hääaiheita kuin notkua kellarissa. Saa hyviä ideoita.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Mun mielestä 50 euroa on iso raha, sillähän saa jo hankkittua jotain tarpeellista tai laitettua säästöön. Ehkäpä heillä ei ole antaa rahaa enempää. Mun mielestä ne lahjat eivät saa olla pääosassa.

Naulan kantaan ja samaa mieltä.

Link to comment
Share on other sites

Minusta 50 € on aika iso raha.. Aloittajan tapauksessa vihkiminen oli ymmärtääkseni tapahtunut vieläpä vain hääparin kesken jossain ulkomailla, eli häälahja on ollut täysin "vastikkeetonta". (Eikös kuulostakin vähän naurettavalta, kun aletaan miettiä näin päin, että lahjan antajan olisi pitänyt saada hääparilta vähintään 50€:n tarjoilut vastikkeeksi lahjastaan..)

Omasta mielestäni niin vieraiden kestitsemisen kuin lahjojen antamisenkin pitäisi olla vastikkeetonta ja pyyteetöntä. Eli hiiteen kaikki "osta ruokasi edestä lahja"-ajattelut!

Vielä tuosta rahasummasta vähäsen. Itse koitin tässä miettiä, millaisia lahjashekkejä sain lakkiaisissani n. 10 vuotta sitten. Meillä oli juhlat seisovine pöytineen ja kakkukahveineen, ja vieraita kävi n. 70 - 80. Tuttava- ja kaukaisempien sukulaisten perheet toivat 50 mk ja läheisemmät sukulaisperheet 100 mk. Vanhemmiltani sain jonkun peruskännykän, kun olin lähdössä kesän jälkeen opiskelemaan.

Hyvin on muuten jäänyt mieleen se, että kyynelet tulivat silmiini ja samalla tunsin oloni myös melkoisen vaivaantuneeksi, kun naapuri, joka ei edes osallistunut juhliin, oli tuonut lahjaksi 100 mk. Mielestäni se oli ihan liikaa.

Minkä takia 50€:sta eli 300mk:sta on tullut yhtäkkiä pieni raha? Vertailukohtana voisi todeta, että opiskeluaikana jäi vuokran ja matkakortin jälkeen noin 60 €/kk käytettäväksi ruokaan yms. ja silläkin eli kuukauden, kun oli pakko. Nykyään sellaisen summan saa toki erittäin helposti käytettyä kerralla ruokakauppaan, kun ei tarvitse enää rahoja laskeskella, mutta ei se mielestäni pieni raha ole missään tapauksessa!

Ihmettelin myös kommentteja, ettei tuolla summalla saisi mitään. Sillä saisi ostettua vaikkapa neljä Essence-viinilasia ja vielä jäisi vähän ylikin. Tai paremman viinipullon. Tai monta muuta juttua.

En oikein ymmärrä, millaisista kotioloista, mitä ikäluokkaa tai tulotasoa ovat sellaiset ihmiset, joiden mielestä 50€ on pikkuraha. Jos oma elintaso on niin korkea, että 50€ ei vielä ole edes rahaa, niin tuskin niitä rahalahjoja edes tarvitaan. Tulee väistämättä ensimmäisenä mieleen pilalle hemmotellut lapsukaiset, joille rahaa on satanut ilmaiseksi pienestä pitäen, eikä rahan arvosta ole mitään käsitystä.. ;-)  ::)

Link to comment
Share on other sites

Kyllä minä ainakin loukkaantuisin, jos saisin vanhemmiltani vain 50 € lahjaksi.

Ei muuten, mutta 50 € on pieni raha. Sillä ei saa meidän perhettä elätetty edes viikkoa.

Eikä sitä voi enää verrata markkoihin, koska rahan arvo on muuttunut.

Ja jos vanhempani tuovat yhdessä vain 50 €, onko se sitten myös ok että naapuri

tuo vaikka 5 €?

En olisi loukkaantunut, jos vanhempani toisivat vaikka 30 € arvoisen lahjan,

joka on rakkaudella ostettu. 50 € rahana on kuitenkin lähinnä vitsi,

mikä todella loukkaisi minua ja osottaisi ettei avioliittoamme arvosteta.

Link to comment
Share on other sites

Jos on isot häät, eikä haluaisi pieneen kotiinsa varastoida 50 leivänpaahdinta, ja ainakin Iltasanomien keskusteluissa on syvästi paheksuttu niin lahjalistoja kuin tilinumeronkin (vaikka kuinka hienovaraista, esim. "Asuntorahasto") ilmoittamista, niin MITÄ SITTEN  ??? Tietysti voi laittaa "Emme halua lahjoja" -toiveen kutsuun, mutta itsestä ainakin tuntuisi siivellä elämiseltä mennä isoihin häihin ilman mitään. Oma läsnäolo voi olla hääparin mielestä ihan riittävä, mutta siis VIERAANA tuntisin oloni jotenkin noloksi, ja veisin varmaan kuitenkin "jotain pientä" -> TADAA! Taas ollaan lähtöpisteessä, 50 turhaa koriste-esinettä / maljakkoa varastoituna pahvilaatikkoon varaston perälle. Ainakaan täällä maalla vieraat eivät ehkä osaisi tulla ilman mitään lahjaa. Joojoo ja lässynlää, lahjahevosen suuhun ei ole katsomista ja kaikkia lahjoja pitää arvostaa, mutta kuka oikeasti haluaa kotinsa täyteen hyödytöntä ja rumaa romua?

Näin juuri, hyvin kirjoitettu Lenita! Minäkään en kerta kaikkiaan ymmärrä sitä, miksi on jotenkin parempi ratkaisu valehdella vierailleen olevansa tyytyväinen kaikkiin turhiin ja rumiin tavaralahjoihin, ja sitten selän takana kärrätä ne roskikseen/kirpparille, kuin tehdä se hui-hui-kamala-:o- ohjeellinen lahjalista? :-?

Link to comment
Share on other sites

En olisi loukkaantunut, jos vanhempani toisivat vaikka 30 € arvoisen lahjan,

joka on rakkaudella ostettu. 50 € rahana on kuitenkin lähinnä vitsi,

mikä todella loukkaisi minua ja osottaisi ettei avioliittoamme arvosteta.

Tässä olen samaa mieltä. Tuo rahan määrä ei todellakaan minua haittaisi, mutta se loukkaisi, että tuo seteli on todella persoonaton lahja, jonka voisi antaa kenelle vaan ja mihin tilaisuuteen vaan. Appivanhempien luulisi tuntevan hääparin sen verran hyvin, että osaisivat hankkia jotain mieluista ilman lahjalistojakin.

Itse toivon, että sekä omat vanhempani että appivanhempani hankkivat meille lahjan ajatuksella, hinnalla ei ole väliä. Itseasiassa itsetehty lahja olisi kaikkein mieluisin.

Link to comment
Share on other sites

Tuosta sisarusten tasa-arvosta..

Kun siskoni kihlautui, vanhempani ostivat heille parisängyn. Me saimme kihlajaislahjaksi 50 DOLLARIA (tai isäni antoi tämän, äidiltä ei saatu mitään).

Kun siskoni mies valmistui, hän sai uuden kirjahyllyn. Minun mies sai 50 euroa (mikä on kylläkin ihan ok raha, mutta kirjahyllyyn verrattuna...).

Lisäksi nuorin siskoni sai 4000 euron arvoisen konserttikanteleen synttärilahjaksi. :o Minä sain paikkakuntani t-paidan. ;D

No, näistäkin voi olla montaa mieltä.. Väkisinkin alkaa miettiä mikä minussa on vikana, kun toisista tykätään enemmän. :-? Tai jotain..

Link to comment
Share on other sites

Minusta 50 € on aika iso raha..

...

Vielä tuosta rahasummasta vähäsen. Itse koitin tässä miettiä, millaisia lahjashekkejä sain lakkiaisissani n. 10 vuotta sitten. Meillä oli juhlat seisovine pöytineen ja kakkukahveineen, ja vieraita kävi n. 70 - 80. Tuttava- ja kaukaisempien sukulaisten perheet toivat 50 mk ja läheisemmät sukulaisperheet 100 mk. Vanhemmiltani sain jonkun peruskännykän, kun olin lähdössä kesän jälkeen opiskelemaan.

Hyvin on muuten jäänyt mieleen se, että kyynelet tulivat silmiini ja samalla tunsin oloni myös melkoisen vaivaantuneeksi, kun naapuri, joka ei edes osallistunut juhliin, oli tuonut lahjaksi 100 mk. Mielestäni se oli ihan liikaa.

Minkä takia 50€:sta eli 300mk:sta on tullut yhtäkkiä pieni raha? Vertailukohtana voisi todeta, että opiskeluaikana jäi vuokran ja matkakortin jälkeen noin 60 €/kk käytettäväksi ruokaan yms. ja silläkin eli kuukauden, kun oli pakko. Nykyään sellaisen summan saa toki erittäin helposti käytettyä kerralla ruokakauppaan, kun ei tarvitse enää rahoja laskeskella, mutta ei se mielestäni pieni raha ole missään tapauksessa!

Ihmettelin myös kommentteja, ettei tuolla summalla saisi mitään. Sillä saisi ostettua vaikkapa neljä Essence-viinilasia ja vielä jäisi vähän ylikin. Tai paremman viinipullon. Tai monta muuta juttua.

En oikein ymmärrä, millaisista kotioloista, mitä ikäluokkaa tai tulotasoa ovat sellaiset ihmiset, joiden mielestä 50€ on pikkuraha. Jos oma elintaso on niin korkea, että 50€ ei vielä ole edes rahaa, niin tuskin niitä rahalahjoja edes tarvitaan. Tulee väistämättä ensimmäisenä mieleen pilalle hemmotellut lapsukaiset, joille rahaa on satanut ilmaiseksi pienestä pitäen, eikä rahan arvosta ole mitään käsitystä.. ;-)  ::)

No, taidan edustaa keskiluokkaa, samaten miehen perhe. Sain reilut 10 vuotta sitten lakkiaislahjaksi 300 mk sellaiselta enolta ja tädiltä, joiden toimeentulo oli hieman tiukemmalla. Muut, jotka antoivat rahaa, antoivat vähintään 500 mk.

Häälahjoja emme pahemmin odottaneet - vieraita kun ei vanhempien lisäksi kutsuttu. Muutamat lähimmät sukulaiset ja perhetutut, sekä työkaverit, antoivat silti lahjat, ja niistä olimme erittäin otettuja. 50 euron lahja ei mielestäni ole ollenkaan pieniarvoinen, kunhan se ei ole käteisenä - kuten tässä muutkin ovat jo todenneet, sillä saa kaupasta vaikka mitä kivaa. Rahana se vaan tuntuu aika kurjalta.

Vanhemmillemme häämme olivat todella iso juttu, ja ketjun aloittajan 50 euroa (käteisenä annettuna) olisi todellakin ollut loukkaus ja vitsi. Vaikka naimisiin ei mennäkään rahan tai lahjojen takia (tietenkään!), minusta oli selvää, että vanhempamme haluavat antaa meille jotain merkittävää. Se on vaan meidän perheissä jotenkin tapana. Omien vanhempieni lahjan arvo on euroissa nelinumeroinen, appivanhemmat antoivat nelinumeroisen summan käteistä sekä sinänsä mittaamattoman arvokkaan, anopin itse käsityönä tekemän asian, jota hän on tehnyt pikkuhiljaa vuosikaudet. Sanotaan vielä se, että omien vanhempieni lahja ja saatu käteinen menevät samaan tarkoitukseen, erääseen projektiin, joka meillä on kesken. Eli hyvin käytännönläheisiä molemmat.

Link to comment
Share on other sites

Kaikki - ja varsinkin tämän ketjun aihe - on todella suhteellista. Itse olisin aika hämilläni, jos appivanhemmilta, saati omilta vanhemmiltani, saisin häälahjaksi 50 euroa (elleivät nyt olisi ihan totaalisen rahattomia, mitä eivät kylläkään ole), mutta kaveripariskunnalta se olisi mun mielestä ihan ok. Ehkä jopa liikaa, jos kyseessä olisi yksi kaveri, opiskelija/t, työtön, tiukilla oleva lapsiperhe tms. Toisaalta, jos 50 euroa antanut kaveri olisi tosi hyvin toimeentuleva tyyppi, saattaisin ehkä hieman naureskella tyypin nuukuutta, mutta missään tapauksessa en paheksuisi. Sen sijaan saattaisin kyllä ihmeteelä, jos vaikkapa joku useammasta henkilöstä koostuva porukka antaisi lahjaksi esim. 100 euroa. Tulisi vähän tunne, että on yritetty selvitä halvemmalla.  

Itse annoin tässä taannoin kaverilleni häälahjaksi 40 euroa yhdessä mieheni kanssa ja se kyllä vähän nolotti. Juuri tuo 50 euroa olisi ollut mielestäni minimimäärä, mutta mulla ei kuitenkaan ollut laittaa enempää (olen opiskelija, lisäksi polttareihin ja juhlavaatteisiin oli jo uponnut rahaa ja lisäksi musisoin häissä täysin ilmaisiksi), enkä voinut myöskään olettaa, että työssäkäyvä mieheni kustantaa mun ystävän häälahjasta kuin korkeintaan puolet. Missään olosuhteessa en olisi kehdannut tuota neljää kymppiä antaa käteisenä, onneksi tilinumero oli mainittu kutsussa. Mieluiten olisin ostanut tuolla summalla jonkun konkreettisen tavaralahjan, ettei olisi hävettänyt yhtä paljon, mutta kunnioitin kuitenkin hääparin toivetta matkakassan kartuttamiseksi. En kuitenkaan usko, että pari loukkaantui lahjan pienuudesta, kyllä he tietävät rahatilanteeni.

Ylioppilaslahjaksi tuo 40 euroa on mun mielestäni kuitenkin täysin käypä summa varsinkin, jos ei nyt ole ihan läheinen ihminen kyseessä. Itse sain 6 vuotta sitten isovanhemmilta ja kummeilta  yo-lahjaksi 500 mk ja muilta tyypeiltä 200 mk, ja minusta se oli täysin ok.

Nyt menee jo kyllä aiheen vierestä, mutta menkööt. Mieheni täytti syksyllä 30 vuotta, ja sai omilta vanhemmiltaan lahjaksi KAKSI Iittalan Tsaikka-lasia. Tätä en oikein tajunnut... Yleensä  he ovat kyllä aika kitsaita synttärilahjojen suhteen, mutta silti. Omatkin vanhempani antoivat miehelleni isomman lahjan; neljä Kolibri-lasia  :D Vielä enemmän aloin ihmettelemään lahja-asiaa, kun kyseiset appivanhemmat antoivat sukulaistytölleen yo-lahjaksi 200 euroa!!! Onneksi mieheni ei pahastunut (ei yksinkertaisesti osaa olla kateellinen), mutta itse olisin ollut kyllä aivan raivona.

Kyllähän tämä asia riippuu myös siitä, mihin on tottunut ja minkälainen elintaso on. Jos on tottunut saamaan vaikka 100 euroa synttärilahjaksi (kuten mä olen yleensä saanut vanhemmilta), kyllähän tuo 50 euroa on ihan vitsi. Ainoastaan silloin voisin moisen lahjan jotenkin sulattaa omilta vanhemmiltani tai appivanhemmiltani, jos he olisivat maksaneet ison osan itse häistä.

No joo, kamalaa jaarittelua  ;D

Link to comment
Share on other sites

Aika pieni summa oli. Tosin voihan heillä olla tiukempi talous. Mutta itse veisin tuommoisen summan lähinnä jollekin tutulle, en lähisukulaisille.

Link to comment
Share on other sites

Pakko kommentoida kun tympii niin paljon tää keskusteluaihe... >:( Te jotka vingutte saamienne raha-lahjojen pienuudesta, niin voitteko OIKEASTi VANNOA tietävänne lahjan antajan rahatilanteen? Esimerkki omasta elämästä: Meillä mies elättää tällä hetkellä perheen (4hlö) ja hänen tuloista maksetaan KAIKKI; asunto- ja autolainat, laskut yms. Emme ole joutuneet tinkimään päivittäiseen elämään liittyvistä jutuista, mutta emme esim matkustele, käy leffoissa jne. Meidät on tänä kesänä kutsuttu yksiin 50v-juhliin, kaksiin häihin ja yksiin rippijuhliin, kaikkiin olisi revittävä rahaa lahjaa varten, lisäksi vähintään toiselle lapsista on hankittava uusia juhlavaatteita - onneksi nuorempi voi hyödyntää ainakin osan esikoisen vaatteista. Sanomattakin lienee selvää, että kun puolentoista kuukauden sisälle mahtuu noinkin monet juhlat, niin jollei aio omaa ruokatalouttaan pistää puurolinjalle, niin lahjasummia on alettava pienentää. Koska ripille pääsijä on oma kummilapsi, niin toki aion asettaa hänen lahjansa etusijalle, mutta muut saavat tyytyä siihen mitä voin antaa. Kukaan kavereistamme ei tiedä perheemme rahatilannetta, vaikka tokihan he tietävät että tällä hetkellä vain mies tienaa. Mutta siis heille emme koskaan valita tilannettamme, koska olemme periaatteessa tyytyväisiä arkeemme - siis siihen, että voimme maksaa laskut ajallaan ja hankkia ruoat ym. Toivon, että ystävämme ovat iloisia ennenkaikkea siitä, että olemme läsnä ja jaamme heidän onnensa. Jos eivät ole, niin voi, voi. Vai kehtaako joku ehkä ehdottaa laina-vapaata kuukautta, jotta voimme hankkia rahallisesti arvokkaita lahjoja? Tämän ketjun perusteella alan oikein odottaa sitä milloin saan ensimmäisen kutsun juhliin, joiden kutsukortissa jo mainitaan "EMME HUOMIOI ALLE 50 EUR: LAHJOJA" ;)

Link to comment
Share on other sites

Sulhasen vanhemmilta, siis kahdelta aikuiselta ihmiseltä, tuo on tosi vähän. Ja kaiken lisäksi tosiaan sulhasen vanhemmilta eikä joltain serkulta...

Parempi kai kumminkin, ettette tee siitä sen isompaa numeroa, ettei kantaudu appivanhempien korviin

Link to comment
Share on other sites

Mä olen kanssa sitä mieltä että 50 euroa on VÄHÄN. Ja minä olisin kyseisessä tilanteessa vähän ihmetellyt, että onko vika minussa vai missä? 50 euroa on meille opiskelijoille tavallaan paljon rahaa, mutta häälahjaksi omilta vanhemmilta se on lähinnä häpeällistä. Lahjaksi kavereilta, kaukaisemmilta tutuilta/sukulaisilta, eläkeläisiltä ja tiukoilla olevilta lapsiperheiltä se olisi odotettavampi summa laittaa häälahjaan. Mutta kahdelle aikuiselle, joilla molemmilla työpaikat, asunnon/autot maksettu jne. tuo raha ei ole mitään, kun kyseessä on oman lapsen häät.

Ja te, jotka marisette, että me ollaan kohtuuttomia ja arvostamme vain rahaa emme tunteita jne. Ja te, joiden mielestä emme voi tietää omien vanhempiemme tulostatusta tällä hetkellä olette mun mielestä itse hieman hakoteillä?!

50 eurolla käy kerran kaupassa tai tankkaa auton. Jos haluaisi ostaa jotain tuolla summalla, niin sekin olisi parempi, kuin antaa noin vähän rahana. Jos kyseessä olisi kuka muu tahansa, kuin oma lapsi, niin olisin eri mieltä. Ottaisin tuon jo lähes henk.koht loukkauksena. Ja minä jos kuka olen antimaterialisti, eikä raha ole todellakaan tärkeintä, mutta miksi sitten antaa edes rahaa, jos antaa kuitenkin noin vähän. Antais sitten lahjan. Se ei näyttäis niin tökeröltä. -

Ja mitä noihin tuloihin tulee. Niin en voikaan tietää sukulaisperheen tulosstatusta tällä hetkellä, mutta omien vanhempieni/mieheni vanhempien aivan varmasti. Jos he eläisivät tiukoilla, sen huomaisin ihan taatusti ja sillon ymmärtäisin asian.

Link to comment
Share on other sites

Kukaan kavereistamme ei tiedä perheemme rahatilannetta, vaikka tokihan he tietävät että tällä hetkellä vain mies tienaa.  Toivon, että ystävämme ovat iloisia ennenkaikkea siitä, että olemme läsnä ja jaamme heidän onnensa. Jos eivät ole, niin voi, voi. Vai kehtaako joku ehkä ehdottaa laina-vapaata kuukautta, jotta voimme hankkia rahallisesti arvokkaita lahjoja?

Tässähän oli kyse nimenomaan toisen puolison vanhemmista! Ei ystävistä/kaukaisista sukulaisista! Mun mielestä TÄYSIN eri asia.  ::)

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni jos sulhasen vanhemmatkin osallistuu häitten kustannuksiin, silloin heiltä ei mielestäni tarvitse odottaa huomattavia summia lahjaksi. Itse häätkin maksaa jo niin paljon, että eihöhän se jo riitä lahjaksi!!  ;)

Link to comment
Share on other sites

Minusta 50 € on aika iso raha..

--

Vielä tuosta rahasummasta vähäsen. Itse koitin tässä miettiä, millaisia lahjashekkejä sain lakkiaisissani n. 10 vuotta sitten.

--

En oikein ymmärrä, millaisista kotioloista, mitä ikäluokkaa tai tulotasoa ovat sellaiset ihmiset, joiden mielestä 50€ on pikkuraha. Jos oma elintaso on niin korkea, että 50€ ei vielä ole edes rahaa, niin tuskin niitä rahalahjoja edes tarvitaan. Tulee väistämättä ensimmäisenä mieleen pilalle hemmotellut lapsukaiset, joille rahaa on satanut ilmaiseksi pienestä pitäen, eikä rahan arvosta ole mitään käsitystä.. ;-)  ::)

Esimerkiksi palkat ovat nousseet 10 vuodessa aika paljon. 10 vuotta sitten 10 000 markkaa oli hyvä palkka, mutta nykyään 2000 euroa (eli n. 12 000 mk) on normaali tai jopa aika alhainenkin palkka (suomalaisten keskipalkka taitaa olla jotain 2500 €). Kymmenen vuotta sitten 300 markalla sai kaupasta paljon enemmän esim. ruokaa kuin nyt, koska hinnat ovat nousseet. Rahan arvo on myös laskenut kymmenessä vuodessa. Eli noita kymmenen vuoden takaisia lahjasummia on vähän turha verrata nykyisiin..

Ihmettelen niitä ihmisiä, joiden mielestä 50 euroa on nykyään suuri raha. Onhan se rahaa, mutta mitä sillä oikeasti saa?? Loppujen lopuksi aika vähän. Leffateatterikäynti on esim. 10 €/hlö eli tuolla käy yksi henkilö 5 kertaa leffassa. Tai ostaa noin 40 litraa bensaa. Tilaa Helsingin sanomia 4 kuukautta opiskelijahintaan (47 euroa).

Ja kommentti siitä, ettei sitten rahalahjoja edes tarvittaisi jos summa tuntuu pieneltä, niin onko sitten mielestäsi turhaa esim. ostaa osa astiastoa lahjaksi 30 eurolla, kun ei ole varaa ostaa koko astiastoa? Eli tottahan toki pienikin lahja tai rahasumma on aina iloinen yllätys, mutta kyllä omilta vanhemmilta 50 euroa on vähän antaa häälahjaksi. Ja täytyy olla huonot välit omiin vanhempiinsa jos ei tiedä heidän rahatilannettaan.

Ja ei, en ole hemmoteltu lapsukainen ja rahan arvo on hyvinkin tiedossa, mahtaakohan Ötökällä itsellään olla? ;).

Link to comment
Share on other sites

50 euroa on paljon rahaa! Mielestäni kun Jotain saa, pitää olla tyytyväinen...

MUTTA, tässä tilanteessa kyse oli mielestäni ennenkaikkea siitä, että sulhasen veli oli naimisiin mennessään saanut lahjaksi PALAN METSÄÄ, eli lahjat olivat todella eriarvoiset. Kyllä loukkaantuisin pahasti jos minä ja veljeni saisimme noin eriarvoiset lahjat (mikäli vanhempien rahatilanne kummassakin tapauksessa sama).

Link to comment
Share on other sites

Hehheh... Me olemme ilmeisesti tosi saitoja, itaroita, pihejä, kitsaita tai muuta, kun harvoin me yhteensä häälahjaan kulutamme 50 euroa enemmän, jos on kyse esim. ystävän/tuttavan häistä. Hyvän ystävän häälahjaan voi kulua enemmän. Toisaalta me ei olla edes "keskituloisia" ainakaan Kotivinkin mukaan (keskituloinen 2500e/kk).

    ;D

Mutta joo, ehkä rahalahja jommankumman vanhemmilta olisi tuntunut persoonattomalta. Mitä haluaisin antaa omille lapsille? En ainakaan 50 euroa setelinä luulen. Vanhempani antoivat mm. 20 vuotta sitten ostamansa kauniin teeastiaston (käyttämätön, ainakin melkein), jota olin ihaillut. Ehkä jonkun mielestä se olisi ollut loukkaus, olisi pitäny ostaa uutta. Mulle se on tosi tärkeä, ja arvokas lahja. Miehen vanhemmat antoivat mm. kaksi kannelta (miehen isoisän/isän tekemät), joille meillä ei tietenkään ole mitään käyttöä, koska emme osaa soittaa, mutta joilla tietenkin on oma arvonsa. Ehkä opettelen joskus soittamaan.

Mun mielestä häälahjalistat on ihan ok; etenkin jos on paljon häitä, ja ei ole aikaa kierrellä etsimässä hyvää lahjaa, niin listassa on selkeästi ilmaistu mitä pari tarvitsee/haluaa. Rahalahjan antaminen ei tunnu niin hyvältä, en tiedä miksi, mutta olemme aina parin toivetta noudattaneet, ja tilisiirronkin tarvittaessa tehneet. Silloin on ollut kiva, jos pari on vähän vihjaissut, mihin rahat käytetään, esim. häämatka, remontti.

Tota en ollut ennen naikkareita hoksannut, että lahjalla pitäisi jotenkin "ostaa" paikkansa häissä, "kattaa kuluja". Siitä en kyllä edelleenkään ole ihan samaa mieltä, mutta ei siitä sen enempää.

Tollainen esim. sisarusten eriarvoinen kohtelu on kyllä syvältä. Valitettavasti omassakin kaveripiirissä olen sellaista todistanut, esim. kaverin - kaverin siskon häät/lapsi/tms. Itse olen ainoa lapsi, ja, joo, en silti ole aina saanut kuuta taivaalta, todellakaan.

    :P

Link to comment
Share on other sites

Mulle riittäisi sulhon vanhemmilta tuo summa. Eikö se muistaminen ole tärkeämpää kuin lahja. Mulle olis todellakin lahjaa kerrakseen jos sulhon äiti edes vaivautuisi häihin tai vaikka muistaisi onnittelukortilla. Mutta kun kyseessä on eriarvoisuus sisarusten välillä niin sitä en voi ymmärtää

Link to comment
Share on other sites

Tämä on hauska ketju... Aloitettu tuossa 2002 ja vielä 2006 jolloin yhtäkkiä feenikslinnun tavoin nousi liki parinvuoden hiljaisuuden jälkeen takaisin "listoille" vastaukset ovat vieläkin samanmoisia...  

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Tämä on hauska ketju... Aloitettu tuossa 2002 ja vielä 2006 jolloin yhtäkkiä feenikslinnun tavoin nousi liki parinvuoden hiljaisuuden jälkeen takaisin "listoille" vastaukset ovat vieläkin samanmoisia...  

:D :D :D :D :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...