Jump to content
Naimisiin.info

Kiukuttelevat lapset kirkossa


Anuliina

Recommended Posts

Miten kutsussa voisi mahd. hienotunteisesti esittää, että jos lapset metelöivät kirkossa, ne vietäisiin ulkopuolelle rauhoittumaan?

Mua on harmittanut monissa häissä tosi paljon hääparin puolesta, kun herkkä ja koskettava vihkitoimitus/laulu- tai soittoesitys/ Raamatunluku jää vierailta ja ehkä itse hääpariltakin kuulematta huutavien lasten takia.

Itselleni olisi itsestäänselvyys viedä itkevä lapsi ulos tai kirkon eteiseen rauhoittumaan, mutta omien kokemusteni perusteella hyvin monet ihmiset eivät kunnioita hääparia tässä asiassa pätkääkään, ja he pitävät lastensa mekkalointia täysin hyväksyttävänä.

Mä en halua missään tapauksessa, että vihkitoimitukseni aikana lapset huutaisivat kilpaa papin kanssa. Etenkin, kun h-hetkemme vielä videoidaan.

Onko kokemuksia?

Link to comment
Share on other sites

Juu, tämä on kyllä munki mielestä ihmeellistä, että jos lapsella menee ihan överiksi, niin sitä ei viedä pois...

Meillä itsellä on aika äänekäs ja rauhaton poika, viimeks häissä istuttiin ihan takapenkille, sieltä ei niin sinne eteen kuulu sen mölinät..  :)

Nyt omissa häissä en ota niin vakavasti sen hommia.. Kuhan ei kovin alkas siellä kiljumaan..  :)

Mutta voisko siihen videointiin jotenkin vedota.. Jotain että kuvaamme vihkimisen videolle, toivomme siis kirkossa hiljaisuutta vauvasta vaariin tmv.. ?

Link to comment
Share on other sites

En ole minäkään ole ollut yksissäkään häissä missä olisi saanut kuunnella papin puhetta ja muuta alttarilla tapahtuvaa ohjelmaa ilman lasten kitinää  :-/ Taitaa olla enemmänkin sääntö kuin poikkeus, että huutava lapsi saa huutaa ilman että häntä lähdetään viemään kirkosta ulos. Tuo oli kyllä hyvä idea, vedota kuvaamiseen. Ehkä mitään kirjallista ei välttämättä tarvita, voisiko vaikka kaaso tai bestman kertoa asiasta ennen vihkimisen alkua?

Link to comment
Share on other sites

Minä kannatan myös sitä, että ennen vihkitilaisuuden alkua kaaso/bm ilmoittaa kohteliaasti, mutta selväsanaisesti, että tilaisuuden kunnioittamiseksi vierailta toivotaan hiljaisuutta ja huomautetaan tämän koskevan myös kaikkein pienimpiä vieraita. Jos tästä huolimatta vanhemmat eivät osaa viedä huutavia lapsiaan pois niin jonkun tutun voi valtuuttaa toimimaan ulossaattajana.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.  :)  Tuo videointiin vetoaminen kuulostaa hyvältä idealta. Jos pyynnön vielä muotoilis jotenkin niin, että siinä on vähän pilkettä silmäkulmassa, mutta  se on kuitenkin riittävän tiukka.  Ei sit herkkähipiäsimmätkään äitylit ja isit revi heti pelihousuja... Toivotaan, että toimii!

Link to comment
Share on other sites

Miten kutsussa voisi mahd. hienotunteisesti esittää, että jos lapset metelöivät kirkossa, ne vietäisiin ulkopuolelle rauhoittumaan?

Mua on harmittanut monissa häissä tosi paljon hääparin puolesta, kun herkkä ja koskettava vihkitoimitus/laulu- tai soittoesitys/ Raamatunluku jää vierailta ja ehkä itse hääpariltakin kuulematta huutavien lasten takia.

Itselleni olisi itsestäänselvyys viedä itkevä lapsi ulos tai kirkon eteiseen rauhoittumaan, mutta omien kokemusteni perusteella hyvin monet ihmiset eivät kunnioita hääparia tässä asiassa pätkääkään, ja he pitävät lastensa mekkalointia täysin hyväksyttävänä.

Mä en halua missään tapauksessa, että vihkitoimitukseni aikana lapset huutaisivat kilpaa papin kanssa. Etenkin, kun h-hetkemme vielä videoidaan.

Onko kokemuksia?

Mäkin oon miettinyt samaa, varsinkin kun toisella kaasollani on pieni lapsi (kaaso on vielä siskonikin!). Mitenköhän sitä voisi ystävällisesti ilmaista, että vie lapsen kirkosta pois jos se alkaa huutamaan? Vaikea juttu.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Meillä vieraslistalla 13 alle 5-vuotiasta lasta, joten saattaa olla, että elämää piisaa niin kirkossa kuin muutenkin... :rolleyes: Mutta tuossa juuri sulhon kanssa tuumailtiin, että sitten meidän pitää vaan elää sen asian kanssa, että joku noista mussukoista saattaa rääkyä kuin sumusireeni kesken meidän tahtomisien, itsepähän ollaan lapsetkin päätetty kutsua. Olen kuitenkin aina ollut vakaasti sitä mieltä, että elämisen äänet kuuluu elämään ja että lapsilla on oikeus olla lapsia - myös kirkossa - joten miksi meidän häät olisi poikkeus. Ymmärrän silti kaikkia niitä, jotka ovat asiasta eri mieltä. Halusin vaan jakaa oman mielipiteeni, koska se näyttäisi hieman poikkeavan valtavirrasta...meidän häissä saattaakin olla sitten meno kuin villissä lännessä. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mulle ei tulisi mieleenkään huudattaa lastani kesken jonkun vihkitoimitusta! Itse mä siinä nolostun ja yrittäisin hyvin vaivihkaa mennä ulos ettei kukaan häiriintyisi..

Mut jos joku pitää "ohjata" pois, niin yrittäkää tehdä se hienotunteisesti, ottaisin kyllä erittäin ison herneen nenään jos joku tulisi sanomaan mulle et vie se kakara v*****n täältä rääkymästä, vois siinä tapauksessa jäädä juhlat väliin.

annika27 siskollehan voi sanoa ihan mitä vain.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Juu en minäkään ilkeäisi omaa muksua huudattaa toisten juhlissa, mutta en vaan osaa toisilta aina "vaatia" samaa kuin itseltä... vallankin kun tiedän, että esim. eräillä häävieraista on 4 alle 5-vuotiasta lasta, niin voipi olla ettei siitä ihan hiljaa minnekään edes pysty hiipimään. Tosin ne on kyllä tottuneita kirkossakävijöitä ne muksut, mutta nuorin niin pieni että itkee jos on itkeäkseen. Toki mieleisempi vaihtoehto meillekin olisi se, että kaikki istuis hipihiljaa siellä kirkossa, mutta kaikkea ei voi saada.

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee ihan pari pientä vauvaa vain häihin, mutta sama lasten kitinän pelko saa jo nyt niskakarvani pystyyn :angry: Ehkäpä juuri tuohon videointiin vedoten voisi kirkko-ohjelman ensimmäiselle sivulle laittaa neuvon että kiljujat lempataan pihalle :rolleyes: (no ehkä vähän hienosamaisemmin).

Link to comment
Share on other sites

Meillä vieraslistalla 13 alle 5-vuotiasta lasta, joten saattaa olla, että elämää piisaa niin kirkossa kuin muutenkin... :rolleyes: Mutta tuossa juuri sulhon kanssa tuumailtiin, että sitten meidän pitää vaan elää sen asian kanssa, että joku noista mussukoista saattaa rääkyä kuin sumusireeni kesken meidän tahtomisien, itsepähän ollaan lapsetkin päätetty kutsua. Olen kuitenkin aina ollut vakaasti sitä mieltä, että elämisen äänet kuuluu elämään ja että lapsilla on oikeus olla lapsia - myös kirkossa - joten miksi meidän häät olisi poikkeus. Ymmärrän silti kaikkia niitä, jotka ovat asiasta eri mieltä. Halusin vaan jakaa oman mielipiteeni, koska se näyttäisi hieman poikkeavan valtavirrasta...meidän häissä saattaakin olla sitten meno kuin villissä lännessä. :lol:

Mä oon samoilla linjoilla sun kanssa! Sulhanen haluaa (ja minä toki myös) isot maalaishäät, joihin kuuluu ehdottomasti lapset. Jos pienimmät kiljuu kirkossa, niin ehkä me kestetään. :D

Link to comment
Share on other sites

--

Mutta voisko siihen videointiin jotenkin vedota.. Jotain että kuvaamme vihkimisen videolle, toivomme siis kirkossa hiljaisuutta vauvasta vaariin tmv.. ?

Mun mielestä tää ois aika hyvä..siis vauvasta vaariin juttu..ja jotta sitä ei tarvis kutsuun laittaa,niin sen vois laittaa kirkko- ohjelmaan (jos siis sellainen tulee).. Kutsussa tuo ilmoitus vois vähän luoda ennakkokäsityksiä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Eiköhän se pappi saa ne kysymykset kysyttyä ja morsian ja sulhanen vastattua vaikka siellä joku jotain ääntä pitäisikin, ei se kenenkään avioon pääsy ole varmaan melun takia estynyt... Sehän on ihan normaalia että lapset tuskastuu ja kiukkuaa. Meidän häissä morsiankin saattaa purkaa kiukkuaan niin saa muutkin ihan vapaasti. Toki voi toivoa että pahimmat kiukunpuuskat tyynnyteltäisiin kirkon eteisessä tms. mutta en minä sitä erikseen kutsuun laita tai jätä lapsia kutsumatta. Kaikki omalla tavallaan omissa häissään...

Link to comment
Share on other sites

Myös meidän häihimme lapset ovat tervetulleita, ja kun joukossa on useampikin sylivauva, niin jonkinasteista kitinää on varmasti odotettavissa (luotamme kyllä vanhempien harkintakykyyn :) ). Sen sijaan meitä kyllä vaivaa ajatus muutamasta 2-3-vuotiaasta, jotka vanhan kokemuksen perusteella juoksentelevat ympäriinsä ja joiden varalle on nyt vähän tuumailtu, että seremoniamestarit saavat toimia sen verran "portsareina", että etummaista tuoliriviä pidemmälle ei ole kenelläkään asiaa (tämän morsiamen laahus on no-no-vyöhyke :lol: ).

Link to comment
Share on other sites

Me ratkaistiin tää asia jättämällä lapset kutsumatta.

Ajateltiin asiaa lähinnä siten, että näin vanhemmat vois viipyä juhlissa pidempään (ja näin tapahtuikin) ja koska juhlissa oli boolia tarjolla jo kakun kanssa, se ei ehkä olis ollut ihan lasten juhla. Tosin kirkko oli vasta 16.15 ja kakku saatiin tarjolle vasta noin klo 20 ja se vaikutti asiaan, mutta kumminkin.

Tutuille lapsiperheille sanottiin ihan suoraan, että lapsia ei ole kutsuttu. Sanottiin, että viekää lapset hoitoon ja bailatkaa meidän kanssa aamuun :D Ja vastaanotto oli hyvä, moni äiti sano että onpa kiva kun voi reilusti viedä lapset hoitoon eikä "tarvitse" ottaa heitä mukaan :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Itse olimme kesällä silloin 2 kk vanhan tyttömme kanssa häissä. Alkoihan tytsy itkeä toimituksen lopussa ja mies sitten poistui hänen kanssaan kirkosta, ettei häirittäisi. Toivon, että omissa häissä vanhemmat huolehtivat myös omista jälkikasvuistaan ja joku valtuutetaan huolehtimaan myös meidän omasta neidosta. Ehkä täytyy myös miettiä, että joku tarvittaessa luontevasti ohjaisi riehuvat lapset ulos vanhempineen, jos näille ei itselle tule asia mieleen.

Link to comment
Share on other sites

Jos vihkitilasta löytyy, kannattaa ohjeistaa kaaso/BM mainitsemaan erikseen lastenhuoneesta. Muutamissa kirkoissa löytyy sellaisia "leikkihuoneita". Jos sellainen on, siitä kannattaa mainita erityisesti niiden takia, jotka eivät tilaa tunne, mutta myös "muistutuksena" niille, joille kirkko on tuttu.

Link to comment
Share on other sites

Mulle se aina on ollut itsestäänselvyys, että jos lapsi kiukkuaa tai muuten käytöksellään häiritsee tilaisuutta, mitä tahansa tilaisuutta, niin mennään sitten ulos rauhoittumaan. En ymmärrä vanhempia, jotka eivät tätä itse ymmärrä.

Se ei myöskään ole hääparin tai kenenkään muunkaan velvollisuus huolehtia vieraiden lapsista.

Yleensä näistä keskusteluista saa sen kuvan, että syytetään lapsia. Mielestäni vika on yksin vanhempien.

Meidän häihin lapset ovat tervetulleita, onhan meilläkin lapsi. Ei tälläisiä tilanteita voi estää, paitsi tietenkin niin, että jättää lapset kutsumatta. Täytyy vaan pystyä luottamaan siihen, että vanhemmat itse ymmärtäisivät toimia oikein. :girl_smile:

Muokattu: , käyttäjä: rizie
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...