Guest Nellie

Kutsut kakkosluokassa?

196 viestiä aiheessa

Tietääkö joku voiko kutsut lähettää kakkosluokassa ilman etikettivirhettä?

Postissa sanottiin ettei hääkutsuja tulisi lähettää kakkosluokassa mutta oliko kyseessä mainoskikka tarkoituksena myydä kalliimpia ykkösluokan merkkejä? Kutsuja tulee sen verran paljon että säästöä tulisi selvästi kakkosluokan merkeillä.

Kummat olette valinneet?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Milestäni hääkutsut voi aivan hyvin laittaa kakkosluokassa!  :) Voi olla, että jossain etiketissä sanotaan muuta, mutta eikös pääasia ole kutsujen perille meneminen. Kakkosluokan merkit ovat yhtä kauniita kuin ykkösluokankin.

Itse hoitelen täällä työmaalla postitusta ja erilaisten tilaisuuksien hoitamista ja kyllä meillä menee kutsut kakkosluokkaan.

Tulee aivan mieleen Hyasint Buket, joka vaati, että hänelle toimitettaisiin ainoastaan ykkösluokan postia...

Napu

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ainakaan itse koskaan ole katsonut, että oliko se kutsu nyt postitettu ykkös- vai kakkosluokassa  :D Mun mielestä voi postittaa ihan hyvin kakkosluokassa.

Pari miinusta kakkosluokassa on, jos niistä välittää. Jos ei halua, että kuoreen leimataan se kakkosluokan merkki 2, niin ei jää vaihtoehtoja. Lisäksi kakkosluokan posti kulkee hitaammin, joten ajoissa vaan ne kutsut postiin.

Niin ja meillä kutsut lähtee ykkösluokassa jo siitäkin syystä, että haluamani postimerkit olivat ykkösluokan merkkejä  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En osaa sanoa etiketistä mitään, mutta meillä on tarkoituksena laittaa kutsut kakkosluokassa.  Pääasiahan on, että kutsut menevät perille ja kun vielä muistaa huomioida kakkosluokan hitauden kutsuja lähettäessä, niin ei siitäkään pitäisi mitään ongelmaa syntyä...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Työkseni hoitelen kutsuprosesseja ja tosiaankin etiketin mukaista on postittaa tärkeät kutsut aina ykköspostissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en noista etiketti-jutuista tiedä, mutta meillä kutsut lähtee ykkösluokassa sen vuoksi, että halusin juuri tietyt merkit. Suunnittelin juuri säästön vuoksi kyllä laittavani kutsut kakkosluokassa, mutta nyt on ne merkit jo kotona odottamassa kesää. ;) Muuten, itse en ainakaan koskaan katso kummassa luokassa kutsu tulee...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse postittaisin hääkutsut ykkösluokassa. Kakkosluokassa postitetaan tosiaan yleensä vain postia, joka ei ole kovin tärkeää / kiireellistä. Toisaalta ymmärrän kakkosluokassa postituksen, jos kutsuja lähtee 150.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle ei tullut mieleenkään, että kakkosluokka olisi etikettivirhe. Kakkosluokassa lähti kutsut, ja ne kesti kaksi päivää ykköspostia pitempään, eli kun keskiviikkona vein kutsut postiin, ne oli maanantaina perillä. En jaksa uskoa, että kukaan olisi loukkaantunut kakkospostista. Ja oikeastaan, jos tuollaisesta loukkaantuu, on parempi jättää meidän häät väliin, koska meillä etiketti on sellainen, mikä meistä tuntuu hyvältä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Iotaa piti vielä kommentoida. Miten voi olla mahdollista, että kakkosluokassa lähetetään vain "ei tärkeä"-posti? Mulle tulee koko ajan laskuja ja kokouskutsuja kakkospostina, ja ne ovat mielestäni erityisen tärkeitä posteja!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos ahkerasta vastaamisesta. Hmm...vielä en osaa kuitenkaan päättää mitä tehdä asian suhteen. Itse en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota missä luokassa posti tulee kunhan vain tulee. Enkä oikein itsekään usko että kukaan loukkaantuisi kakkosluokan postituksesta.

Toinen asia saattaa kyllä olla onko kakkosluokassa kivoja postimerkkejä...nuo Viivi & Wagner merkit ovat kyllä niiiiiiin suloisia ;D

Pitää jättää mietintämyssyyn hautumaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Myös me päädyimme 1. luokkaa vain merkkien takia - tosin tämä taitaa olla tähän asti häiden järjestelyssä ainut asia, jota ei ole tarvinnut niin hirveästi valita kukkaron kanssa ;) kutsuja kun lähetämme sen verran vähän.

Kutsu 2. luokassa ei ole (mielestäni) mitenkään omituista... Jollei sitten ole joku hieno kuori kutsussa, mikä ei sitä "2" merkkiä kestä (siis ulkoasultaan).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Iotaa piti vielä kommentoida. Miten voi olla mahdollista, että kakkosluokassa lähetetään vain "ei tärkeä"-posti? Mulle tulee koko ajan laskuja ja kokouskutsuja kakkospostina, ja ne ovat mielestäni erityisen tärkeitä posteja!

No yrityksillä on yleensä erilliset sopimukset postin kanssa, koska moni yritys saattaa lähettää kymmeniä tuhansia kirjeitä vuodessa. Tällaisissa tilanteissa (esim. laskut) tulevat vastaanottajalle ykköspostina vaikka ovatkin erikoishinnoiteltuja. Yksityispostin kohdalla tilanne on toinen. Ykköspostissa kirjeen lähettäminen kertoo suoraan saajalle, ettei hän ole osa suurta massaa, ja että tarkoitus on, että hän saa kirjeen mahdollisimman pian.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Mulle ei tullut mieleenkään, että kakkosluokka olisi etikettivirhe. Kakkosluokassa lähti kutsut, ja ne kesti kaksi päivää ykköspostia pitempään, eli kun keskiviikkona vein kutsut postiin, ne oli maanantaina perillä. En jaksa uskoa, että kukaan olisi loukkaantunut kakkospostista. Ja oikeastaan, jos tuollaisesta loukkaantuu, on parempi jättää meidän häät väliin, koska meillä etiketti on sellainen, mikä meistä tuntuu hyvältä!

Täällä ollaan täysin samaa mieltä  ;D. Kutsujen lähettämiseen on tosin vielä aikaa reippaasti yli vuosi, mutta selvää on jo nyt että ne kakkosluokassa lähtevät - sen verran niitä tulee olemaan, että siinä säästetään paljon.

Ja meillä (tai minulla  ;) ) on vielä niin nuuka suku, ettei se kakkosluokan merkkejä yhtään ihmettele - kiitoskortit sun muut on aina kakkosluokassa postitettu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsut lähetetään 2-luokassa ihan säästösyistä. 100:ssa kutsussa hintaeroa kuitenkin alkaa jo tulla...

Useimmat hääkutsut mitä ollaan ite saatu ovat tulleet 2-luokassa, enkä pidä sitä kyllä millään tavalla törkeänä. Realistisuutena paremminkin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Postissa sanottiin ettei hääkutsuja tulisi lähettää kakkosluokassa mutta oliko kyseessä mainoskikka tarkoituksena myydä kalliimpia ykkösluokan merkkejä?

Jaa-a...meillä taas oli toisin päin, eli postin tätsy oli sitä mieltä, että eikös olis järkevämpää ottaa kakkosluokan merkkejä, kun mä halusin ehdottomasti juuri NE ykkösluokan merkit... No, täti tuumi sitten vaan, että sinähän sen päätät. Eli taitaa olla ihmisestä kiinni tuokin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hintaerohan on vain vaivaiset 10 senttiä... eikö? Eikös tämä nyt ole enemmän periaatteellinen kysymys... jos haluaa mennä etiketin mukaan niin ykkönen se on, jos ei siitä piittaa, niin antaa mennä kakkosessa. Enpä usko kovin monen tähän kiinnittävän niin vakavasti huomioita, kun on kuitenkin kyse perhejuhlasta. Pääasia, että kiva merkki löytyy... meille taitaa tulla merkiksi tangoava vanha pariskunta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
No yrityksillä on yleensä erilliset sopimukset postin kanssa, koska moni yritys saattaa lähettää kymmeniä tuhansia kirjeitä vuodessa. Tällaisissa tilanteissa (esim. laskut) tulevat vastaanottajalle ykköspostina vaikka ovatkin erikoishinnoiteltuja. Yksityispostin kohdalla tilanne on toinen. Ykköspostissa kirjeen lähettäminen kertoo suoraan saajalle, ettei hän ole osa suurta massaa, ja että tarkoitus on, että hän saa kirjeen mahdollisimman pian.

Ahaa... alan ymmärtää, ehkä  ;)

Hintaerohan on vain vaivaiset 10 senttiä... eikö? Eikös tämä nyt ole enemmän periaatteellinen kysymys...

Totta, 10 senttiä ainakin tällä hetkellä. Se on tosi pieni raha hääbudjetissa. Kuitenkin meillä kyseessä oli nimenomaan säästö; miksi ei säästää siinä, missä se on mahdollista, vaikka säästö onkin pieni? Kaikista pienistäkin säästöistä kertyy isompi summa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos säästöä haluaa, niin postimerkit kannattaa käydä ostamassa ennen 1.3 koska silloin postimerkkien hinnat nousevat 5 sentillä kappaleelta.

Ja jos on paljon postitettavia kutsuja ja myöhemmin myös kiitoskortteja, niin edullisimmaksi tulee hankkia 100 kappaleen rulla ikimerkkejä jotka ovat 3 senttiä kappaleelta edullisempia kuin postimerkit yleensä. Eli niistä saan ns. paljousalennuksen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
miksi ei säästää siinä, missä se on mahdollista, vaikka säästö onkin pieni? Kaikista pienistäkin säästöistä kertyy isompi summa...

Tämä on kyllä ihan totta eli pisara on meren alku... Vaikka ykkösposti minusta henkilökohtaisesti on parempi tapa laittaa esim. hääkutsut eteenpäin, ymmärrän hyvin, että jossain tulee sekin raja vastaan, että kakkosposti on järkevämpi vaihtoehto. Jos kutsuja on 20, säästö ei ole kummoinen, mutta 100 kutsun lähettäminen kakkospostissa on jo eri asia. Jokainen, jolla on joskus ollut rahat yhtään tiukalla tietää, että säästö pitää ottaa sieltä mistä voi - ja häissä niitä rahanreikiä riittää! Itse en kyllä loukkaantuisi, jos kutsu tulisi kakkospostissa - todettakoon se tässä ääneen. Enemmän minua ärsyttäisi, jos kutsussa ei olisi oikeaa postimerkkiä vaan sellainen kamala postin hinnoittelutarra...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kyllä ainakin säästetään tässä kohdin eli postimerkkejä ei tule laisinkaan.Firman frankeerauskoneen kautta firman lähtevän postin laatikkoon. Pääasiahan on se sisältö eli itse kutsu. Näin ainakin meidän mielestämme.

Miku  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos kovasti haluaa säästää, niin mun mielestä on ok laittaa merkit 2. luokan postina - jos kutsuja lähtee vaikka 100 kpl (vieraita n. 200 siis) niin säästö on 10 euroa...

Sama raha uppoaa helposti johonkin reisisomisteeseen, mutta jos senkin (ja kaikki muut tilpehöörit ja koristeet)tekee itse, niin sitten hommassa on jo jotain järkeä.

Itse ostin jo ennen 1.3. merkit halvemmalla ja lisäksi ajattelin, että viemme parhaille kavereillemme ja lähisukulaisille kutsun henk. koht. Siinä säästetään KOKO merkin hinta noin 15 kutsusta (vähintään) eli huimat 9.75 euroa nykytaksan mukaan... ;D... No ei vaiskaan, tärkeintä on nähdä niitten ihmisten ilmeet kun avaavat kirjekuoren :o. Kjäh kjäh. 8) Ja onhan se henkilökohtainen kunnianosoitus plus sosiaalinen käynti on aina ilo! Mutta säästäväisyys on ehdottomasti hyve!

Vanhaa skottilaista sananlaskua mukaillen:

 ;D " Euro on pyöreä ja tarkoitettu pinottavaksi." ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei miustakaan ole väliä kummassa postissa ne kutsut lähtee, tuskin kukaan nyt alkaa syynäämään että kylläpäs ne nyt kitsastelee kun ei raskittu ykkösluokassa laittaa. Tai miun mielestä ainakin ihan sama, jos joku haluaa olla pilkun viilaaja, niin oma on asiansa.. ;D Meillä on sen verran sopivasti vieraita, että kun kavereille ja läheisimmille kutsut annetaan ihan käteen, niin saattaapi olla, ettei ole mahdollisuutta kakkospostissa laittaa, mutta etikettivirheistä meillä ei piitata.  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en ole kyllä koskaan tutkinut saamiani kutsukirjeitä niin tarkkaan, että olisin huomannut postimerkit - niiden luokan tai saati sitten kuvan - on ollut ilmeisesti liian kiire avata itse kirje  :)

Mielestäni kutsut voi ihan hyvin lähettää kakkosluokan postina - etenkin mikäli suvussa ei ole ns "parempaa väkeä" eli noita mitäköhän-vikaa-tästäkin-löytäisi -henkilöitä...

Ihmettelin tuossa lueskellessani ketjua, jossa keskusteltiin kiihkeästi juuri tuollaisista tai tällaisista postimerkeistä joita halutaan. En itse olisi koskaan huomannut ajatella millaisia postimerkkejä tulisi käyttää ennen sen ketjun lukemista...?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ykkös luokan merkkejä käytän lähinnä sen vuoksi, että halusin juuri tietyn merkin!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kyl ainakin aijotaan laittaa kutsut 2. luoka postissa.. ollaan jo ostettukin merkit..

Ja ne merkitkin on ihan kivoi kala-merkkei..

ja kun ei kumpikaan välttämättä halunnut jotain tiettyjä merkkejä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään