Jump to content
Naimisiin.info

Paljonko kavereille häälahjaksi rahaa?


Cizu

Recommended Posts

Vaimonkin kanssa väitellään paljonko kuoreen pitäisi laittaa. Itse olen sitä mieltä, että nuoren hääparin rahantarve on suurimmillaan juuri häiden jälkeen. Nuorethan eivät ole edes olleet pitkään työelämässäkään. Kaikilla pareilla ei vanhemmat auta tai pysty auttamaan rahallisesti ollenkaan. Monesti ajatellaan minkälaisen loven häälahja tekee omaan pussiin, mutta minkälaisen loven se tekeekään hääparin pussiin, kun 100-200 henkilöä ajattelee näin. Monet juovat itsensä kaatokänniin asti ja paljonkohan pelkästään juomat maksaa hääparille per nuppi. Baari-illastahan tuon summan helposti näkee. Tietysti jos ei ole varaa niin sen mukaan annetaan. Tosin en itse haluaisi tuottaa 100e:n lovea ystävilleni/sukulaisilleni.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 255
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mielestäni 40-80€ pariskunnalta on hyvä summa ystäville häälahjaksi. Mikäli hääpari ei ole kovin läheinen, tai esim. vain toinen pariskunnasta tuntee heidät, silloin antaisimme vähemmän. Mikäli pari taas on kovin läheinen, silloin enemmän.

Ja tuo "summahaarukka" on työssäkäyvän pariskunnan mielipide.

Samaa mieltä. Tässä iässä voi hyvinkin olla 3-5 häät kesässä ja tulisi aika kalliiksi, jos antaisimme kaikille sen 100€. Luultavasti joutuisimme jättämään juhlia väliin, koska emme pystyisi laittamaan noin paljon rahaa "ylimääräiseen", vaikka työssä käymmekin.

Omissa häissä tärkeintä oli, että vieraat tulivat paikalle ja plussaa oli se, jos muistivat meitä jotenkin esim. rahallisesti tai lahjalla. Ei vieraiden tule kattaa hääkustannuksia, kun eivät voi niihin itse vaikuttaa. Nykyajan häät vedetään aika usein ihan överiksi ja rahaa palaa. Jos vieraiden odotetaan osallistuvan hääkustannuksiin rahalahjan muodossa, niin jokin tässä mättää. Eikö tärkeintä ole juhlia avioliittoa ja hääpari haluaa tarjota juhlat sukulaisilleen ja ystävilleen. Ja tuntuu tosiaan aika ahneelta, jos loukkaannutaan alle 100€:n lahjasta...

Link to comment
Share on other sites

Me olemme antaneet 50€ kaveripariskunnalle häälahjaksi. Ostettu häälahja olisi ollut suunnilleen samanarvoinen. Sukulaiset on asia erikseen, heille voisi antaa sen n. 100€ max. Joku tolkku se olla pitää lahjomisessakin.. ;)

Olemme palkkatyössä molemmat ja yhdessä päätimme, että tuommoinen summa on oikein sopiva. Samaan aikaan oli tosin yo-juhlia ja rippijuhlia, joten nuo 50€:kin lahjat useampaan osoitteeseen kyllä näkyivät lompakossa, mutta kuitenkin loppukuussakin oli ruokaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest Vieras_Kassandra_*

Itse kerättiin opiskeluaikaan kimppalahjaan joku parikymppiä per pää, nyt työssäkäyvänä katson viisikymppiä sopivaksi - kavereille tai serkuille tms. Käytäntö vaihtelee maittain, mies ei ilkeäisi mennä kenenkään häihin alle satasen lahjalla.

Itse ottaisin kuitenkin mieluummin jotain hinnaltaan vaikka vähäistäkin mutta ajatuksella valittua kuin kummallisen pienen rahasumman kuoressa. Toisaalta ymmärrän senkin, ettei sitä sopivan oloista lahjaa aina löydy.

Ja ajatuksesta pienessäkin lahjassa on kyse, mutta niin on pihtailussakin... Pienituloiselle pienikin summa on paljon, eikä silloin siis ole kyse pihtailusta.

Kavereilta saatiin ihan huippu kimppalahja. Ei varmaan tullut kovin kalliiksi, mutta ajatus (ja yllätys!) oli ihan täydellinen!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Me oltiin viime kesänä kolmissa häissä ja omat häät olivat aiemmin talvella. Annettiin lahjaksi 50-70 euroa, vähän riippuen kavereiden läheisyydestä. Minusta toi 50 euroa on sopiva summa, koska sitä rahaa menee niin paljon muuhunkin kuten polttareihin, vaatteisiin, majoitukseen ja kyyteihin. Meillä ei ainakaan olisi ollut varaa laitaa yhtään enempää lahjoihin rahaa, vaikka työssä käydäänki.

Link to comment
Share on other sites

Musta toi 50 euroa pariskunnalta on kyllä minimi, kyllä kaikki tietää mitä häissä tarjottavat ruuat suurinpiirtein maksavat. Ehkä tämän takia kaverina on musta kivempi antaa jotain tavaraa, jos hääpari vain sellaista toivovat. Lisäksi itse olen yrittänyt aina kerätä isompaa kimppalahjaa suuremmalla porukalla.

Link to comment
Share on other sites

mun mielipideon että häät ei ole rahastusta varten..jos pitopalvelu maksaa niinkun meillä 25e per henkilö..niin en todellakaan odota että pariskunta tuo meille 50e..mun mielestä se raha ei ole tärkeintä vaan se että kaikilla on mukavaa..jos ajattelee vaan että pitopalvelut+muuta maksaa sitten ei kannata pitää kalliita häitä..valitettavasti kaikki maksaa..ja jos ei ole rahaa antaa lahjaksi kun se 20e niin se on pääasia että se henkilö tuli edes paikalle..!!!!!! ja ei anna sitä rahana vaan ostaa sitten jotain vaikka lahjaksi niin on ainakin muisto.. :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä tähän vaikuttaa niin monet eri asiat, esim. juuri mainitut opiskelut vs. työssäkäynti. Me annettiin kavereille häälahjaksi 80€:n lahjakortti. Itse saimme lahjarahaa 50-100€/pariskunta. Toisaalta, ulkomailta VARTA VASTEN häihimme tullut ystäväpariskunta antoi 40€:a, joka oli mielestäni ihan ekstraa! Meille olisi riittänyt, että he ylipäätään tulivat paikalle. Kaiken lisäksi he vielä auttoivat hääjärjestelyissä. :girl_impossible: Olo on aika nöyrä, mitä olen tehnyt ansaitakseni noin hyviä ystäviä? Minun opiskelijakaverini antoivat jokainen 20€:a, heistäkin yksi oli tullut ulkomailta saakka juhlimaan häitämme.

Summa summarum: Ei mielestäni pelkästään rahamäärä ole oleellista, tärkeintä on osallistuminen ja se, että vieraat ovat oikeasti onnellisia meidän puolestamme. Meille tärkeintä oli, että vieraat viihtyvät, niin mekin viihdymme. Lahjat ovat vain ekstraa, joita tulee, koska vieraat haluavat muistaa hääparia jollain tavalla. Täytyy ottaa huomioon, että vieraillakin menee usein rahaa häihin: kampaukset, vaatteet, majoitus (jos vieraalla paikkakunnalla), matkat jne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kylläpä ihmiset ovat antaneet/saaneet todella pieniä häälahjarahoja. Minusta kuulostaa aivan järkyttävältä, että antaisi häälahjaksi 20-25 euroa! Itse en ikinä kehtaisi (ja ihmettelen, että joku ylipäänsä kehtaa...)! En ole monissa häissä käynyt, mutta itse antaisin pariskuntana vähintään 100 euroa yhteensä, joka ehkä juuri ja juuri riittäisi kattamaan molempien ruokailut/juomat ja muun vaivannäön.

Meillä tulee olemaan häät melko kalliissa paikassa, jossa jo ruokailu tulee maksamaan yli 40e/henki, juomista ja muusta puhumattakaan. Yhden henkilön kestitseminen vähintään n. 70e + muut kustannukset. Jos saamme lahjaksi rahaa 25e/henki, voin myöntää, että se olisi todella suuri pettymys!

Eikö lahjarahojen antamisessa olisi mukavaa (tai peräti tarkoitus?), että hääpari saattaisi jäädä jopa plussan puolelle häitä maksettaessa. Tai ainakin lopullinen itse maksettava summa olisi mahdollisimman pieni. Itse maksaisin mielelläni esim. 50 euroa omista kustannuksistani, että pääsisin ylipäätään mukaan näin mukavaa tilaisuuteen. Varsinkin, jos kyseisessä ystävä/perhepiirissä häät ovat harvinaista herkkua. Toisaalta, vaikka joutuisi kahlata läpi kymmenet häät yhtenä kesänä, ei se mielestäni ole tekosyy antaa jokaisessa rahaa se 25 euroa. Häät ovat kuitenkin jokaiselle parille "kerran elämässä" -kokemus, ja lähes kaikille ne ovat varmasti olleet yhtä hintavatkin.

Miettikää nyt hyvät ihmiset, ettekö voisi säästellä vaikka pikkuhiljaa etukäteen, että saisi kasaan edes kohteliaan 50e/henki lahjarahan? Mieluummin enemmänkin!

Link to comment
Share on other sites

Guest Minimorsio
Kylläpä ihmiset ovat antaneet/saaneet todella pieniä häälahjarahoja. Minusta kuulostaa aivan järkyttävältä, että antaisi häälahjaksi 20-25 euroa! Itse en ikinä kehtaisi (ja ihmettelen, että joku ylipäänsä kehtaa...)! En ole monissa häissä käynyt, mutta itse antaisin pariskuntana vähintään 100 euroa yhteensä, joka ehkä juuri ja juuri riittäisi kattamaan molempien ruokailut/juomat ja muun vaivannäön.

Meillä tulee olemaan häät melko kalliissa paikassa, jossa jo ruokailu tulee maksamaan yli 40e/henki, juomista ja muusta puhumattakaan. Yhden henkilön kestitseminen vähintään n. 70e + muut kustannukset. Jos saamme lahjaksi rahaa 25e/henki, voin myöntää, että se olisi todella suuri pettymys!

Eikö lahjarahojen antamisessa olisi mukavaa (tai peräti tarkoitus?), että hääpari saattaisi jäädä jopa plussan puolelle häitä maksettaessa. Tai ainakin lopullinen itse maksettava summa olisi mahdollisimman pieni. Itse maksaisin mielelläni esim. 50 euroa omista kustannuksistani, että pääsisin ylipäätään mukaan näin mukavaa tilaisuuteen. Varsinkin, jos kyseisessä ystävä/perhepiirissä häät ovat harvinaista herkkua. Toisaalta, vaikka joutuisi kahlata läpi kymmenet häät yhtenä kesänä, ei se mielestäni ole tekosyy antaa jokaisessa rahaa se 25 euroa. Häät ovat kuitenkin jokaiselle parille "kerran elämässä" -kokemus, ja lähes kaikille ne ovat varmasti olleet yhtä hintavatkin.

Miettikää nyt hyvät ihmiset, ettekö voisi säästellä vaikka pikkuhiljaa etukäteen, että saisi kasaan edes kohteliaan 50e/henki lahjarahan? Mieluummin enemmänkin!

Huh. En kyllä tajua, mistä tämä käsitys tulee, että vieraiden pitäisi maksaa pariskunnan häät?! Eihän vieraiden nyt hyvänen aika tarvitse mitään muitakaan juhlia maksaa? Kyllä juhlat maksaa aina järjestäjä ja jokaisella on mahdollisuus valita millaiset häät järjestää, kalliit vai halvat. Sitä paitsi on vähän ylimielistä ajatella, että ihmiset maksaisivat mielellään päästessään juhlimaan jonkun toisen häitä. Ihmisillä on omatkin elämänsä, joissa saattaa olla mitä tahansa ikävää tai hankalaa meneillään, ei silloin välttämättä hihku innosta kun "Minna ja Matti menee naimisiin". Totta kai läheiset iloitsevat hääparin puolesta, mutta jos nyt ei ihan vain perhepiirissä järjestä häitä niin mukana on varmasti vähän kaukaisemminkin hääparin elämään liittyviä ihmisiä. Heiltä ei minun mielestäni todellakaan voi olettaa suurta rahallista panostusta. Sitä paitsi entä jos juhlaan osallistuva vieraspariskunta on vaikka työtön? 100 euroa on silloin valtava summa. On minun mielestäni hääparilta todella itsekästä ajatella, että se 100 euroa minkä vieraat muuten käyttäisivät johonkin itselle välttämättömään, pitäisi antaa hääparille, jotta heidän ei tarvitsisi maksaa omia juhliaan! Anteeksi tuohtumus, mutta en vain ymmärrä tätä oletusta, että muut ihmiset maksavat hääparille ihanan päivän. Hääparille toki häät ovat "kerran elämässä" -kokemus (ei tosin kaikille pareille), mutta muistakaa nyt hyvänen aika sentään, että vieraille ei. Jos on muutamatkin häät kesän aikana niin siinähän menee jo useampi satanen pelkkiin häälahjoihin! Puhumattakaan siitä, että monet vielä joutuvat matkustamaan häävieraaksi eri paikkakunnalle ja maksamaan matkat ja majoituksen. Suhteellisuudentaju olisi mielestäni toivottava ominaisuus rahalahjatoiveissa.

Link to comment
Share on other sites

Ehkäpä yksi syy siihen, että osa vieraista vierastaa rahan antamista kokonaan on ajatus siitä, että hääpari syynää paljonko kukin on antanut (ihan kun ei tavaralahjan hintaa voisi arvioida..). Itse ottaisin mielläni vastaan ihan minkä tahansa summan rahaa kun tavaran joka ei meille sovi ja on vaan tiellä.

Älytön ajatus että häälahjan pitäisi kattaa ruuan ja juoman hinta. Ensinnäkään etukäteen on paha mennä arvoimaan onko pitopalveluun mennyt 20 vai 50 euroa ja toisekseen vieraat eivät pääse vaikuttamaan tarjoilun laatuun jä määrään. Jos päättää järjestää häät, on ne pystyttävä myös maksamaan ilman että vieraat kustantavat omat ruokansa ja juomansa.

Me annettiin tässä menneenä kesänä miehen kaverin häissä pariskuntana lahjaksi vain 50 euroa. Nyt ehkä vähän hävettää, ollaan kuitenkin molemmat kohtuullisen hyvin palkatuissa hommissa. Ei vain tiedetty mikä olisi hyvä summa kun ei olla häissä juurikaan oltu eikä niistä puhuttu muiden kanssa. Toisaalta meiltä meni myös aika paljon aikaa ja rahaa itse hääpaikalle pääsemiseen.

Link to comment
Share on other sites

Joo, huomattavaa kummastusta herätti täälläkin Jena84:n kirjoitus. Siis herranjestas eihän VIERAIDEN ole tarkoitus maksaa HÄÄPARIN juhlia. Pari itse päättää, millaiset juhlat pitää (minkä hintainen menu, tarjotaanko alkoholia, millainen paikka...), joten mielestäni vierailta ei voi olettaa, että he maksaisivat ns. "oman osansa" näistä järjestelyistä - eiväthän he "osansa" hintaan edes pääse vaikuttamaan. Muutenkin ajatus siitä, että vieraat "maksavat" päästäkseen kivoihin juhliin on jotenkin kieroutunut - minusta se on niin päin, että hääpari järjestää juhlat päästäkseen juhlimaan heille tärkeiden ihmisten kanssa, ja tällöin vieraiden OSALLISTUMINEN on se tärkein lahja. Juhlat ovat, kuten Jena84 mainitsi, hääparille aina "kerran elämässä" -mentaliteetilla, ja siksi hääpari tekee niistä sellaiset kuin haluaa (ja on varaa). Vieraille muiden häät eivät ole kerran elämässä -tyyppinen tilanne, vaan häihin mennään useamminkin. Siksi HEIDÄN ei tarvitse panostaa muiden häihin esimerkiksi käyttämällä suuria summia rahaa. Sekin on jo ihanaa, jos ne kutsutut jaksavat esimerkiksi saapua paikalle toiselta puolelta Suomea, puhumattakaan että jos on vaikka viidet häät kesässä ja kaikkiin pitäisi viedä 100€ henki. Johan siinä jäisi ainakin opiskelijalla ruoat ostamatta. Suhteellisuudentajua peräänkuulutetaan!

Ei kannata järjestää niin kalliita häitä, että ne täytyy rahoittaa vieraiden tuomilla rahalahjoilla, kun ei muuten ole varaa. Se, että vieraat maksavat parin häät, ei ole tarkoitus - yleensähän rahaa pyydetään lahjaksi esim. häämatkaa, asuntoa, remonttia tms. varten, ei siksi, että hääkustannukset saataisiin peitettyä. Mielestäni ei myöskään kannata kutsua sellaisia ihmisiä, joiden SAAPUMINEN aiheuttaa pettymystä, koska he eivät antaneet tarpeeksi rahaa. Kannattaa kutsua ihmisiä, joiden tulosta on iloinen, vaikkeivät he antaisi mitään (no joo, kortti on minustakin kohteliasta tuoda).

Ja vielä, itse ainakin veisin aivan yhtä paljon rahaa lahjaksi hienoihin ravintolahäihin kuin myös vaatimattomiin, kotona järjestettyihin kahvitteluhäihin. Olettaen siis, että hääpari olisi molemmissa tapauksissa yhtä läheinen.

Link to comment
Share on other sites

Itse en ainakaan olisi pettynyt mistään rahasummasta. Eikös lahjojen antamisessa ole tärkeintä ole ajatus ja se, että halutessaan kuka vaan voi antaa ilahduttavan lahjan ilman, että tarvitsee miettiä onko se riittävän kallis? Ihmisillä on niin erilaiset taloudelliset tilanteet ja uskon, että vieraille tulee häät jo itsessäänkin kustantavan jonkin verran esim. matkojen, itsensä laittautumisen muodossa, joten jos jollain on huono rahatilanne, toivoisin hänen voivan siitä huolimatta osallistuvan häihimme, vaikka se sitten tarkoittaisi sitä, ettei lahjaan ole mahdollista laittaa paljoa rahaa.

Itse en ole rahaa lahjaksi antanut kavereiden häissä, kun heillä on ollut niin iso lahjalista. Lahjojen arvot ovat olleet noin 30-40 euron luokkaa ja tuo on se summa, jonka toivoisin voivani rahanakin antaa, mikäli rahalahja olisi hääparille mieluisampi. Mutta varmaan riippuisi vähän myös siitä, kuinka läheinen kaveri on kyseessä.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Suz_*
Ei kannata järjestää niin kalliita häitä, että ne täytyy rahoittaa vieraiden tuomilla rahalahjoilla, kun ei muuten ole varaa. Se, että vieraat maksavat parin häät, ei ole tarkoitus - yleensähän rahaa pyydetään lahjaksi esim. häämatkaa, asuntoa, remonttia tms. varten, ei siksi, että hääkustannukset saataisiin peitettyä.

Todella omituisia kannanottoja :huh: Kyllä ainakin minun mielestäni lahjarahoja voi käyttää itse häiden maksamiseen, ja kaikki tuttuni näin ovat tehneetkin. On todella naurettava ajatus, että kaikilla ihmisillä olisi varaa maksaa omat häänsä kokonaan, ja että lahja olisi vain joku "bonus". Tiedän suurimman osan rahalahjaa toivoneista toivoneen sitä juuri sen takia, että rahat voisi käyttää häävelan maksamiseen. Minusta on vieraalta käsittämättömän itsekästä ajatella, että hääpari haluaisi hyvää hyvyyttään tarjota heille kymmenien eurojen illan, toivomatta mitään vastineeksi. Tämä tietysti riippuu paljon häiden hinnasta ja vieraiden lukumäärästä. Mutta varsinkin vieraana ajattelisin itse sitä, kuinka kalliilla häät on järjestetty, ja soveltaisin lahjasumman vähintään tämän mukaan. Esim. häät pk-seudulla kalliissa ravintolassa, jossa kaikki tarjotaan, ovat eri asia kuin kahvikestit maalla pappilassa. Kuten joku fiksu aikaisemmin ketjussa kirjoitti, nuorilla on erityisen vaikeaa taloudellisesti juuri häiden jälkeen. Häistä syntyy usein myös paljon velkaa. Yhdyn aikaisempaan kirjoittajaan, että itselleni tuntuisi ainakin pahalta aiheuttaa nuorelle parille tällainen mahdollisesti useiden tuhansien velkataakka niskoille oman yhteisen elämän alkuun. Ajatelkaa, jos jokainen vieras ajattelisi samalla tavoin kuin te! Tässä mielessä mielelläni maksan oman osuuteni häiden kustannuksista ja toivon muidenkin vieraiden tekevän samoin.

Link to comment
Share on other sites

Suz, totta kai niitä lahjarahoja voi käyttää hääjuhlan maksamiseen. Mutta ei voi budjetoida niin, että "kun vieraat tuo määrän X rahaa, niin voidaan pitää tällaiset häät". Ts. pitää olla varaa maksaa häät myös ilman niitä lahjarahoja. Oikeasti, MIKSI järjestää häät, joita ei pysty maksamaan? En minä ainakaan vieraana ota kontolleni sitä, että joku järjestää häät, joihin ei itsellään ole varaa. Ei se ole vieraan tehtävä. Enkä itse missään nimessä ottaisi velkaa häitä varten - jos joku ottaa, fine, mutta sitten ei pidä olettaa, että vieraat sen velan maksavat.

Ja kyllä, todella odotan, että minut kutsutaan häihin, koska minut tahdotaan paikalle, ei minkään lahjan toivossa. Mieluummin en sitten ota kutsua ollenkaan, jos ehtona on, että pitää tuoda tietty rahamäärä.

Link to comment
Share on other sites

Guest Minimorsio
Ei kannata järjestää niin kalliita häitä, että ne täytyy rahoittaa vieraiden tuomilla rahalahjoilla, kun ei muuten ole varaa. Se, että vieraat maksavat parin häät, ei ole tarkoitus - yleensähän rahaa pyydetään lahjaksi esim. häämatkaa, asuntoa, remonttia tms. varten, ei siksi, että hääkustannukset saataisiin peitettyä.

Todella omituisia kannanottoja :huh: Kyllä ainakin minun mielestäni lahjarahoja voi käyttää itse häiden maksamiseen, ja kaikki tuttuni näin ovat tehneetkin. On todella naurettava ajatus, että kaikilla ihmisillä olisi varaa maksaa omat häänsä kokonaan, ja että lahja olisi vain joku "bonus". Tiedän suurimman osan rahalahjaa toivoneista toivoneen sitä juuri sen takia, että rahat voisi käyttää häävelan maksamiseen. Minusta on vieraalta käsittämättömän itsekästä ajatella, että hääpari haluaisi hyvää hyvyyttään tarjota heille kymmenien eurojen illan, toivomatta mitään vastineeksi. Tämä tietysti riippuu paljon häiden hinnasta ja vieraiden lukumäärästä. Mutta varsinkin vieraana ajattelisin itse sitä, kuinka kalliilla häät on järjestetty, ja soveltaisin lahjasumman vähintään tämän mukaan. Esim. häät pk-seudulla kalliissa ravintolassa, jossa kaikki tarjotaan, ovat eri asia kuin kahvikestit maalla pappilassa. Kuten joku fiksu aikaisemmin ketjussa kirjoitti, nuorilla on erityisen vaikeaa taloudellisesti juuri häiden jälkeen. Häistä syntyy usein myös paljon velkaa. Yhdyn aikaisempaan kirjoittajaan, että itselleni tuntuisi ainakin pahalta aiheuttaa nuorelle parille tällainen mahdollisesti useiden tuhansien velkataakka niskoille oman yhteisen elämän alkuun. Ajatelkaa, jos jokainen vieras ajattelisi samalla tavoin kuin te! Tässä mielessä mielelläni maksan oman osuuteni häiden kustannuksista ja toivon muidenkin vieraiden tekevän samoin.

Totta kai lahjarahoja voi käyttää maksamiseen jos niin sitten jälkikäteen haluaa, mutta ei sen varaan pitäisi etukäteen laskea. Minun mielestäni on todella omituista syyllistää vieraita tuohon tyyliin! "Yhdyn aikaisempaan kirjoittajaan, että itselleni tuntuisi ainakin pahalta aiheuttaa nuorelle parille tällainen mahdollisesti useiden tuhansien velkataakka niskoille oman yhteisen elämän alkuun". Siis mitä ihmettä? Nuoren parin ei ole mikään pakko järjestää kalliita häitä! Aivan itse siinä se velkataakka aiheutetaan. Tätä juuri monet eivät tunnu tajuavan, että ei vierailla ole siihen mitään sanomista millaiset häät pariskunta järjestää. Ettekö tosiaan näe mitään omituista tuossa, että vieraat maksavat juhlat? Missä muissa juhlissa vieraita vaaditaan maksamaan juhlien kustannukset? Saman tien voisi toimittaa kutsun mukana pääsylipun ja pyytää maksamaan sen etukäteen tilille, jotta juhlien kustannukset saadaan maksettua. Sitä paitsi on ihan turha perustella sillä, että "itsekin maksaisin tämän ja tämän verran". Ihmisillä on todella erilaiset taloudelliset tilanteet ja tosiaankin esim. työtön pariskunta ei pysty laittamaan häälahjaksi samaa rahasummaa kuin pariskunta, jossa molemmat ovat hyväpalkkaisessa työssä. Ei ole mitään yleisesti hyväksyttävää alarajaa eikä hääparin pitäisi napista pienemmistäkään summista. Olen jotenkin kuvitellut että jokaiselle hääparille se tärkein asia olisi, että mahdollisimman moni vieras ylipäätään pääsee saapumaan paikalle juhlimaan eikä se, kuinka paljon rahaa vieraat tullessaan tuovat.

Link to comment
Share on other sites

Tämä(kin) aihe on tunteita kuohuttava, kuten raha-asiat usein ovat ;) Sen enempää summan suuruuteen kantaa ottamatta, minäkin olen kuullut joskus että "etikettinä" olisi viedä vähintään sen arvoinen lahja, kuin ruokatarjoilu maksaa per henkilö. En tiedä onko tämä joku vanha juttu, mutta esimerkiksi äitini käyttää tätä ohjenuorana, aina tosin minusta summan rutkasti ylittäen! Maalaisjärjellä, sanoisin..jos on tosiaan hienot ravintolajuhlat niin ruoka todennäköisesti maksaa enemmän kuin jos ruokana on esim pelkkää lihasoppaa tai kahvitarjoilu. Itse antaisin läheiselle ystävälleni joka tapauksessa suuremman summan kuin kaukaisemmalle tuttavalle, menun hinnasta riippumatta.

Link to comment
Share on other sites

Guest Minimorsio
Tämä(kin) aihe on tunteita kuohuttava, kuten raha-asiat usein ovat ;) Sen enempää summan suuruuteen kantaa ottamatta, minäkin olen kuullut joskus että "etikettinä" olisi viedä vähintään sen arvoinen lahja, kuin ruokatarjoilu maksaa per henkilö. En tiedä onko tämä joku vanha juttu, mutta esimerkiksi äitini käyttää tätä ohjenuorana, aina tosin minusta summan rutkasti ylittäen! Maalaisjärjellä, sanoisin..jos on tosiaan hienot ravintolajuhlat niin ruoka todennäköisesti maksaa enemmän kuin jos ruokana on esim pelkkää lihasoppaa tai kahvitarjoilu. Itse antaisin läheiselle ystävälleni joka tapauksessa suuremman summan kuin kaukaisemmalle tuttavalle, menun hinnasta riippumatta.

Luulen, että kyseessä on melko vanha "etiketti". Mikään virallinen etiketti se ei tosiaankaan ole ja todennäköisesti tapa on peräisin ajalta, jolloin häät maksoivat murto-osan nykyisistä prinsessajuhlista. Tosiaankin minusta on parempi käyttää tuota läheisyysmittaria jos nyt jotain mittaria ylipäätään haluaa käyttää. Sitä paitsi, jos häävieraalla on tiukka rahatilanne niin ei se siitä muutu mihinkään suuntaan, oli vieraana hienoissa ravintolahäissä tai häissä joissa on pelkkä kahvitilaisuus. Minusta olisi ainakin aivan kamalaa, jos joku vieraistani joutuisi jättäytymään pois häistäni sen takia, ettei hänellä ole varaa antaa niin suurta rahalahjaa, että sillä voisi peittää ruokailusta aiheutuneet kulut. Minun mielestäni häät ovat juhla siinä missä muutkin. Toki on kohteliasta muistaa hääparia lahjalla tai sitten sopivaksi katsomallaan summalla, mutta lahjasta ei ole sopivaa nurista oli se sitten millainen hyvänsä.

Tässä minun mielestäni hääsuunnittelija pohtii asiaa aika hyvin:

http://www.menaiset.fi/artikkelit/tyo-raha...alahjaksi-.html

Link to comment
Share on other sites

Jos hääpari on suoraan sanoen niin köyhä, ettei ole varaa kustantaa itse "ökyhäitään", kenties kannattaisi joko lykätä häitä tai miettiä hieman vaatimattomampia juhlia. Ainakaan ei kannata olettaa vieraiden maksavan juhlat ja vielä hieman päälle.

Otsikkoon vastauksena: saimme itse suurimmalta osalta rahaa antaneista 50 euroa/pariskunta, saman viemme yleensä itse. Emme tosin ole koskaan olleet missään kymmenien tuhansien eurojen kartanohäissä, aina työväentalotyyppisissä juhlissa Viron tuliaisia litkimässä ;)

Muokataan vielä, Ruska mainitsi edellisellä sivulla opiskelijan tulot ja niihin soveltuvat lahjat. Tärkeää on aina katsoa juuri lahjan antajan omaa elämää ja suhteuttaa saatu lahja siihen. Muutama vieraamme eli opintotuella (kesätöitäkään ei ollut) ja heiltä saadut 20 euroa/naama oli kova juttu, tiedämme heidän konkreettisesti joutuneen säästämään lahjaa varten. Toisaalta olen nähnyt erittäin hyvin toimeentulevan perheen tuovan perheenpään veljentytön häihin 50 euroa, tuolla summalla tuli yhteensä neljä aikuista.

Muokattu: , käyttäjä: Jenny-Maria
Link to comment
Share on other sites

Itse olen saanut jostain sellaisen käsityksen, että periaatteena on, että lahja (tavara tai rahalahjoitus) olisi suurinpiirtein samaa suuruusluokkaa kuin häistä lahjanantajaa kohden muodostuneet ruoka- ja juomakulut. Mulla ja miehelläni pariskuntana on tapana antaa yhteensä 100e, joka on mielestäni ok summa, mutta toki jokainen antaa lahjarahaa aina oman varallisuuden mukaan!

Link to comment
Share on other sites

Tiedän suurimman osan rahalahjaa toivoneista toivoneen sitä juuri sen takia, että rahat voisi käyttää häävelan maksamiseen. Minusta on vieraalta käsittämättömän itsekästä ajatella, että hääpari haluaisi hyvää hyvyyttään tarjota heille kymmenien eurojen illan, toivomatta mitään vastineeksi.

Itsekästä? Mun mielestä on kyllä ennemminkin itsekästä ajatelle, että "me voimme järjestää mielettömät prinsessahäät, vaikka meillä ei oikeasti ole siihen ollenkaan varaa, koska voimme hyvin maksattaa tämän kaiken vieraillamme". Ja eihän kukaan ole sanonut täällä menevänsä juhliin tyhjin käsin vaan kyllä kaikki ovat kaikista näistä ihquista kerran-elämässä-juhlallisuuksista vieneet "vastineeksi" lahjan. (Ottaa kyllä tuo vastine sanana pahasti korvaan).

Emme mekään "tarjonneet häitämme" hyvää hyvyyttämme, vaan koska täysin itsekkäästi halusimme, että meille rakkaat ihmiset tulevat keskellä kesää lauantaipäivänä todistamaan sitä kuinka ällön onnellisia me olemme. Jos emme olisi itsekkäitä, olisimme menneet naimisiin kahden kesken. :-X

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...