Jump to content
Naimisiin.info

Ekologiset häät


kristiina_p

Recommended Posts

Vaude, onpa hyvä ja hyödyllinen aihe!

Tosiaan, monissa asioissa kun on ekologinen, voi myös säästää. Minulla vahvimpana ehkä tuo koristelu, eli luonnonkasveja itse poimittuna. Morsiuskimpusta tulee luult. saunavihtamainen, eli koivunoksia ja lisäksi jotain kauniita luonnonkukkia.

Jotkut ovat ajatelleet lähettävänsä kutsut sähköpostitse. Se on kyllä tosi hyvä ajatus, mutta itselläni on niin selkeä mielikuva siitä, millaiset kutsut haluaisin etanapostilla lähettää.. No, näillä näkymin täytyy vain etsiä mahdollisimman ekologista paperia. Voi tosin olla, että esim. ystäville lähetän kutsun sähköpostitse.

Hääpuku on ollut ylläni jo Wanhojen tansseissa, sitä hieman tuunataan, mutta eipä tarvitse uutta ostaa.

Hääkarkkeja ei luultavasti tule, jokin muisto kyllä, mutta ei mitään turhia kääreitä.

Lahjatoiveena tulee luultavasti olemaan lahjatilille matkakassan kartuttaminen, joten ei turhia lahjapapereitakaan synny.

Ruoka tehdään itse.

Hyvä ja helppo tapa säästää luontoa on tosiaan tarjoilla viinit, kahvit yms. luomuna. Eikä ole edes kovin paljon kalliimpaa!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enpä ollut tullut ajatelleeksi ekologisuutta häissä aiemmin. Nyt tästä ketjusta huomasin että onhan meilläkin jotain ekologista. Meidät vihitään myös juhlapaikalla, joten autoilu jää vähemmälle.

Tein itse hääkutsut sekä karkit uusiopaperista. Lahjaksi ollaan pyydetty rahaa, joten lahjapaperikaan ei tuota ongelmia. Puvun ostin, mutta aion myydä sen.

Link to comment
Share on other sites

Ihanaa huomata kun ihmiset ajattelevat luontoa  :-X Itseäni hieman harmittaa se kuin kävin jo ostamassa kutsukorttitarvikkeet ja ne ei ole paras mahdollinen kierrätyksen kannalta. Mutta toivottavasti ne on niin kauniit muidenkin mielestä, että säästää ne.

Eli meille tulee:

*esimerkiksi koivun/vaahteran tai jonkun muun puun lehtiä kullattuna koristeiksi kutsuun, sekä pöytiin koristeiksi

* Käytettyjä tulitikkuaskeja joihin tulee hääkarkit ja siihen päälle nimi kenen paikalla se on, elikkä ei tarvitse erikseen tehdä nimikylttejä. Käytetään vähemmän paperia  ;)

* ruoat tehdään itse, joten ei ole edes kauheesti varaa tehdä hävikkiä, ja mies pitää siitä huolen että se on luomua!

Ja tälläsillä pienillä asioilla voi tehdä jo paljon luonnon hyväksi.

Link to comment
Share on other sites

Me ei kauheesti ekoiltu ainakaan tarkoituksella, mutta lahjalistalla muiden lahja-ideoiden lisäksi myös ns. "toisenlainen lahja" (KUA, World Vision), eli vieraat sai ostaa lahjaksi vaikka lehmän, joka sitten lahjoitettiin jollekin afrikkalaisperheelle.

Link to comment
Share on other sites

Mä ajattelin tehdä itse paperin kutsuihin. Ei ole kovin vaikeata, vaatii vaan aikaa. Nyt on kuivumassa ensimmäinen koe-erä.

Tein viiran vanhasta valokuva irtokehyksestä ja hyttysverkkoa niittipyssyllä kiinni.

Sanomalehtiä silputtuna vaan likoomaan ja sauvasekottimella mössöksi seuraavana päivänä.

Vatiin vettä ja nyt mä laitoin pursotettavaa vesiväriä (laitan maaväriä seuraavaan erään). Mössöä sinne, sekoitus ja nosto viiralla ylös.

Kumoa vaikka vanhan lakanan päälle (alle kannattaa laittaa pyyhe imemään vettä) ja lisää kerroksia niin paljon kuin haluat.

Anna kuivua.

Helppoa ja varmasti ekologista. ;)

(Tuon paperin päälle siis liimaan tulostetut kutsutekstit.)

Link to comment
Share on other sites

Kiva aihe! Itse en varmaan allergianikaan takia pysty luonnon kukkia käyttämään. :( Mutta jos ostan kimpun kukkakaupasta ostan kotimaisia kukkia enkä ulkomailta kuljetettuja.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Olin eilen ihan megaihanissa häissä, jossa oli vegaaninen häämenu, moneen kertaan käytetyt kertakäyttölasit ekä vintage-hääpuvut & -sormukset. Morsiuspari saapui paikalle tandemilla ja materiaalisten lahjojen tuominen oli erikseen kielletty. Laikille lahjojentuomiskieltoa rikkoneille jaettiin vastalahjoiksi asioita, joista morsiuspari halusi päästä eroon :D.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tässä jotain meiltä:

-ei hääkarkkeja tai koristeluja (paitsi metsästä/pellolta)

-itse sidottu hääkimppu luonnosta

-häälahjalistalla rahanlahjoitus hyväntekeväisyyskohteeseen

Eettisyyttä yritetään ottaa huomioon ylipäätään. Reilun kaupan elintarvikkeita, lahjalistalla reilun kaupan liinavaatteita. Ruoka tehdään itse, mutta en tiedä onko se sen ekologisempaa. Meillä on aika pitkä matka kirkolta juhlapaikalle, tämä keskustelu sai vielä miettimään tuota bussikuljetusta...

Katsotaan tuleeko vielä muuta.

Link to comment
Share on other sites

Luin tämän läpi ja hämmästiyn: kukaan ei aio vuokrata pukuaan?!?

Se vasta olisikin ekologista, koska samaa pukua käytetään useampi kerta!

Itse aion joko vuokrata tai ostaa käytettynä! myös sulhasen puku vuokrataan tai ostetaan puku jolla on muutakin käyttöä!

Kengät : niiden ei tarvitse olla valkoiset, ne voi olla teemavärin väriset ja täten helpommin jälleen käytettävissä! kaverini miehellä oli tennarit, tai sis kaikilla sulhaspojalla ja bestmaneillä!

Ja ekologista on ostaa kirppareilta, koska joku on ne (astiat, maljakot, koristeet) jo kertaalleen ostanut ja käyttänyt, eikä ole kuormittanut kaatopaikkaa vaan kierrättänyt, ja häiden jälkeen voit itse tehdä saman!

Luonnon materiaalit ja reilun kaupan tuotteet -hyvä!

Muistakaa myös kampauksessanne käytettävät kemikaalit, ei tarvitse olla otsonikerroksia tuhoavia tuotteita!

Mutta elämykset ja raha lahjana...jos tarkoituksena on mennä ulkomaille ei tosin aja ekologisuutta, niillä lahjapapereilla ja sellofaaneilla säästetyt luonnon tuhoamiset monin kertaistuu lentokonematkan aikana. Virosta haetut viinat ym. tuhoavat itämerta...

mutta todella hyviä ideoita ja mielestäni on tärkeintä tehdä edes YKSI asia ekologisesti kuin ei mitään! Juuri näin siskot, pienillä teoilla isoja aikaan!

Ja aivan ihana lahja on nämä siat ja possut! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hyvä että tulin lukeneeksi tämän aiheen päästä päähän, ei tule silkkiä minun pukuun...kyllä olen metikössä kasvanut....

Vihjeet otin talteen ja käyttöön sitten kesällä :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jos ajatellaan ekologisia materiaaleja pukuun ja silkin jättää pois, niin nykypäivänä jäävät luonnonmateriaalit vähiin: villa, pellava, no, puhdas puuvilla, hamppu... muita? Onko siis silkin boikotoimisen ainoa syy se, että sitä tuottaa silkkikuoriaisen toukka? Jos siis hämähäkki tekisi yhtä vaatteeksi kelpaavaa materiaalia kuin silkkikuoriainen, niin olisiko sekin boikotissa siksi, että se on hämähäkin tekemää eli "eläinperäistä"? Vai olenko missannut jotain olennaista, miksi sitä tulisi boikotoida?

No, siis mun puku oli tarkoitus teettää äidillä, mutta sitten löytyikin inhimilliseen hintaan vanhan mallin alennuspuku, joten ostin puvun uutena. Aion sitä lainata/vuokrata, kun häät ovat ohi. Myydä sitä en halua, muutenhan olisin vuokrannut puvun. Miehen puku kyllä vuokrataan.

Hääkarkit tulee, mutta koska meillä on kotona paljon vanhoja kangastilkkuja, kääräisen ne tilkkuihin, narulla kiinni ja solmimisnauhaan lappu, jossa joku värssy. Edullista ja suht ekologista, varsinkin jos karkeissa ei ole papereita. Sitä en vielä tiedä.

 Sormus on suomalaista tekoa, joten ainakin työ sen osalta on kotimaista. Morsiusmaljat olen joskus vuonna miekka ja kivi ostanut kirpputorilta. Ne ovat ehkä joskus olleet joillakin häissä samassa käytössä kuin meillä tänä kesänä. Nyt niihin ehkä tulee kaiverrukset. Tai sitten kirjoita

Hääpaikassa pitopalvelun puolelta ovat astiat, ei siis kertakäyttöastioita. Samaten he hoitavat koristelun, joten mitään uutta kukkia lukuunottamatta sinne tuskin hankitaan. No, kynttilät on kyl meiltä, mut ovat kattauskynttilöitä, joten ei tule kippojätettä. Ja kynttilöistä jäävät tyngät voi aina sulattaa uudelleen ja tehdä niistä uusia kynttilöitä. :)

Hiuksiin tulee kukkia, ei mitään tiaroita eikä huntuja.

Niin, ja hääauton sijaan mennään hevosella kirkosta juhlapaikalle. :) Ja kirkon portailla heitellään luultavasti jotain viljaa. Ei missään tapauksessa mitään konfetteja. Vihaan roskaamista lähes yli kaiken muun.

Lahjatoivelistalla on kyllä tavaraa, mutta on myös hemmottelulahjakortti, ihan siksikin, että ystäväpiirissäni on ihmisiä, jotka kannattavat aineettomia lahjoja. Toisaalta, kuka sanoi, että meidän haluamien lahjojen pitäisi olla uusia? Täytyy sanoa, että käytetyt lahjat eivät olisi pettymys, sillä tarpeeseeseenhan me niitä toivotaan.

En ole siis mitenkään erityisesti ajatellut ekologisuutta, mutta olen häissä aika pitkälti saman verran ekologinen kuin arkielämässäkin. Tällaisia ekologiseen suuntaan olevia asioita huomasin nyt äkkisältään häideni järjestelyissä.

Link to comment
Share on other sites

-Meidän luontohäät lähtee ensinnäkin siitä, että vihkiminen on metsän keskellä, joten kaikki rekvisiitta ja koristeet ovat ihan luonnon omasta somistamosta valmiina :)

-Samoin juhlapaikan koristelussa käytetään vain luonnonmateriaaleja kynttilöiden lisäksi. Ei mitään krääsää tai muovista

-Hääpaikka on sellainen, että lähiseudulta saapuvat vieraat pääsevät paikalle myös julkisilla. Pois yhteiskuljetuksella

-kattaus tulee juhlapaikan puolesta, ei kertakäyttöastioita tai pöytäliinoja

-Ei mitään pakattuja hääkarkkeja, luontokaupasta ostettuja lakuja ja marmeladeja

-ruokalistalla luomutuotteita ja lähellä tuotettuja ruoka-aineita

-Kaiken kaikkiaan pienet häät, joten kulutus kohtuullista

-ei lahjoja. Jos joku haluaa muistaa, voi antaa rahaa, mutta ei välttämätöntä

-morsiamen puku sellainen, että siitä on iloa myöhemminkin. Valmiina ostettu, mutta tosiaan ei jää yhteen käyttöön. Ei valkoinen. Miehen puku vuokrataan.

-häämatkalle ahvenanmaalle pyörillä

-kutsukortit kylläkin, sillä en halua kutsua häihin sähköpostilla. Mutta mahdollisimman vähän kartonkia, eli aika yksinkertaiset

-TÄRKEIN: Sormukset tehdään uusiokullasta eli vanhoista sormuksista. Molemmille tulee vain vihkisormus. Tulee varmasti hienot ja tunnearvoltaan suuret, sillä omaani tulee lisäksi mummon vanhasta perintösormuksesta timantit mukaan. Somus olisi muuten käynyt sellaisenaan, mutta kun mummo oli tosi pienikokoinen ja mä jonkin verran pidempi, niin eihän se sormus mun someen mennyt... Kulta on todella epäekologinen materiaali uutena ostettuna.

Ylipäätänsä se, että edes miettii jotain ekologisempia ratkaisuja ja vaihtoehtoja on hyvä lähtökohta, vaikkei se kaikessa toteutuisikaan.

Muokattu: , käyttäjä: Sahrami79
Link to comment
Share on other sites

Elän melko ekologisesti ja eettisiä asioita miettien muutenkin, joten itsestään selvää oli, että

- iltapalalle(kaan) ei tule kertakäyttöastioita

- ruokalistalla ei ole lihaa (olen kasvissyöjä), mutta kalaa kyllä on

- pöytäliinat on vuokrattu

- astiat tulee juhlapaikasta (ei tarvitse ostaa)

- vihkiminen ja juhla ovat samassa paikassa (ei kuljetuksia)

- juhlapaikka on keskikokoisen kaupungin keskustassa, jolloin kauempaa tulleet vieraat voivat kulkea koko ajan kävellen (rautatieasemalta hotelliin, hotellista juhlapaikalle)

- ei hääkarkkeja eikä muitakaan muistoja vieraille

- omat kenkäni voi värjätä häiden jälkeen

- sulhasen puku on vuokrattu (eikä ostettu hänelle uusia kenkiä, kun vanhatkin sattui olemaan)

- häämatka suuntautuu kotimaahan appivanhempien asuntoautolla

- sormus on kotimaista tekoa (mutta uusi, mikä ei tietenkään ole ekologista)

- häälahjalistassa on vain kotimaisia laadukkaita (=pitkäikäisiä) käyttötavaroita ja myös pelkkää rahaa (aineettomia lahjoja turha edes pyytää meidän suvuilta:/ )

- lähes kaikki muistilistat ym. häiden järjestelyyn liittyvä on netissä/tietokoneella paperinkulutuksen vähentämiseksi

- aion pyytää morsiuskimppuun reilun kaupan ruusuja, jos se vain on mahdollista (kun valitettavasti haluan juuri punaisia ruusuja:))

- työllistämme häillämme omalta paikkakunnaltamme ainakin pitopalvelun, kampaajan, kosmetologin, valokuvaajan ja pienen majatalon (hääyöksi)

Lisäksi olin aikonut vuokrata hääpuvun, mutta valitettavasti morsiuspukuliike ei suostunut vuokraamaan pukua meidän hääpaikalle, jossa lattialla on tikkuja ja voivat pilata puvun helman. Joten ostin uutena, ja jos helma ei pahemmin mene rikki, niin aion myydä puvun eteenpäin (kaksiosainen puku, joten pelkän yläosankin voisin myydä).

Kutsut teimme pahvista, koska sähköpostikutsut eivät tuntuneet tarpeeksi juhlallisilta.

Koristelussa sulhasen siskolla on vapaat kädet (=en ole koristeluista juurikaan perillä), joten sieltä puolelta voi kertyä turhia kynttiläkippoja ym, mutta ne on tarkoitus myydä eteenpäin juhlien jälkeen. Koristelusta on kuitenkin tarkoitus tehdä mahdollisimman yksinkertainen, joten älyttömästi krääsää ei ilmeisesti ole tulossa.

Tästä keskustelusta sain ajatuksen, että voisin vielä kysyä pitopalvelun emännältä, josko hän voisi hankkia häihimme reilun kaupan kahvia ja teetä. Kumma, ettei aiemmin tullut mieleeni, vaikka arkielämässä noita tuleekin käytettyä...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tervehdys,

Tietääkö kukaan, onko pääkaupunkiseudulta pitopalvelua, josta saa luomuruokaa/lähialueruokaa? Kukaan ei ainakaan julkisesti mainosta itseään ekologisena toimijana.

Meidän häissä tehdään tehdään kaikki muu itse, jo olemassa olevista materiaaleista, paitsi ruoka. Sormus on ainut, ruoan ja juomien lisäksi, mikä tullaan teetättämään uutena, kun ei ole vanhoja koruja, joista sitä tehdä. Kutsut on tehty kaapista löytyneistä materiaaleista, koristeet haetaan luonnosta, astiat ja pöytäliinat lainataan ja mekon ompelen itse kierrätyskankaasta. Lahjapaketteja ei toivota ja hääkarkkeja ei jaeta. Juomien hakeminen Tallinasta ja kullan ostaminen vähän mietittyttää, mutta eihän kukaan ole täydellinen :huh:

Link to comment
Share on other sites

Meidän häissä ei taideta suuremmin tavoitella ekologisuutta, mutta joitakin ekologisia juttuja on silti luvassa:

- vihkisormuksen kulta tulee luultavimmin isoisäni vanhasta sormuksesta

- hääpukuni saattaa olla äitini vanha hääpuku, joka on kaiken lisäksi villakangasta, ja jota muokataan paikallisella ompelijalla, ja jos en tähän päädy, ostan käytetyn puvun tai teetän (kankaasta en sitten tiedä)

- häät yleensäkin ovat pienet, ja mitään turhaa krääsää ei tule (esim. hääkarkkeja tai häälehteä, erillisiä morsiusmaljoja)

Epäekologista sen sijaan on:

- vihkisormukseen tulee timantti/timantteja

- kihlat ovat uutena ostetut kultasormukset

- hääkakuksi tulee suklaakakku (tosin siihen voisi käyttää reilun kaupan suklaata, mutta se hinta...)

Ja varmaan paljon muutakin, kun en ole koko asiaa niin paljon ajatellut ekoperspektiivistä.

Link to comment
Share on other sites

Meillekin tulossa "ekohäät" ihan luonnostaan..

- Hääpuku vuokrattu

- Auringokukansiemeniä riisin sijaan vihkimisen jälkeen

- Ei mitään hääkarkkeja jne

- Bussi järjestetty häävieraalle Helsingistä Porvooseen päivällä ja takaisin yöllä

- Koristelu luonnosta (Omenoita, puolukanvarpuja, tammenterhoja jne)

- Koristeluun käytetään myös erikokoisia käytettyjä tai uusia kukkaruukkuja (esim kynttilöihin) niitähän voi käyttää uudelleen

Mä en edes ajatellut asiaa ennen kun luin tätä keskusteluaihetta, mutta meillä muutenkin yritetään ajatella ekologisesti niin luonnollisesti häätkin ovat melko ekologiset :)

Muokattu: , käyttäjä: Hippie86
Link to comment
Share on other sites

Meille haluaisin ainakin keskivertoa ekologisemmat häät.

Mietin ainakin tällaisia asioita:

-Kutsut kierrätyskartongista, jos löytyy

-Ostetaan mahdollisimman vähän uutta koristuksiin eli haalin mm. täältä käytettynä koristeita ja laitan sitten häiden jälkeen kiertoon.

-Jos mahdollista ravintolan ja budjetin puolesta, käytetään luomutuotteita ruokiin.

-Suurin osa koristuksista tulee kynttilöin eli ne haihtuvat ilmaan. Tosin tulee siitäkin ainakin hiilidioksidia ja kynttilöiden valmistukseenkin kuluu energiaa, mutta ei niistä ainakaan jää mitään jäljelle.

-Kirkosta poistuessa meillä ei heitellä yhtään mitään. Tässä vaiheessa voi vaikka taputtaa.

Tässä nyt sellaisia asioita, mitä meidän häissä varmastikin pystytään toteuttamaan.

Niin ja lahjaksi emme pyydä tavaroita, vaan rahaa häämatkaa varten, joka olisi ehkä tarkoitus toteuttaa junalla Euroopassa.

Link to comment
Share on other sites

Tää nyt tulee ihan luonnostaan kun olen muutenkin ympäristöihminen, mutta ihan niin ekoksi en häitä pistä kuin olisi mahdollista.

Paheet:

- Silkkiä pukuun. Jossain vaiheessa ajattelin pellavapukua, mutta se on nyt jäänyt. Puvun teen itse ja siitä tulee iltapukumainen eikä se ole valkoinen, joten voin käyttää sitä vielä joskus myöhemminkin. Vuokrapukua taas ei oikein löydy mun pituiselle ihmiselle (korkojen kanssa yli 180 cm).

- Miehelle teetetään tumma puku, johon menee enemmän rahaa kuin mun pukuun. Sille on kuitenkin niiin paljon enemmän käyttöä, eli en nyt tiedä onko tämä pahe vai hyve vai neutraali asia. :)

- Pahviset kutsut lähtee, mutta uusiopaperia/kartonkia käytän tietenkin, koska teen nytkin niin aina.

- Uudet sormukset. En halua kuitenkaan timanttia ja olen miettinyt hopeasormuksia kauniin ulkonäkönsä, edullisen hintansa ja pienen mips-arvonsa vuoksi (kuluttaa siis huomattavasti vähemmän uusiutumattomia luonnonvaroja kuin kulta tai valkokulta).

- Suklaakakku. Tai oikeastaan kaksi, koska sulhasen kakussa on tummaa ja morsiamen kakussa valkoista suklaata. Hintansa vuoksi voi jäädä reilut suklaat ostamatta.

- Gerberoita - lempikukkiani - tulee jonkin verran. Muuten pyrin käyttämään luonnonkukkia / suomalaista. Reilun kaupan gerberoita on vaikea saada, pitää yrittää kotimaisia jostain (syyskuussa).

- Lihaa löytyy menusta.

Hyveet:

- En aio ostaa mitään hepeneitä sen kummemmin itselleni.

- Yhdistetyt paikkakortti-"hääkarkit", eli naisille kynttilät (joihin kirjoitettu nimi) ja miehille sikarit. Kaikki voi polttaa pois. :)

- Vihkiminen hääpaikalla ja suositus kutsussa käyttää kimppakyytejä tai taksia

- Teet, kahvit ja kaakaot luomua reilua.

- Lahjalista on ongelma, koska emme ajatelleet sellaista tehdä -> ihmiset tuovat kuitenkin jotain ja jos ei ole lahjatoiveita, ei voi olla myöskään lahjaan kohdistettuja ekologisuusedellytyksiä. Ehkäpä pyyntö, ettei materiaalisia lahjoja olisi, voisi toimia. Mutta.. jää nähtäväksi.

- Ei kihlasormuksia, eli vain vihki saa riittää.

- Menussa paljon kasvisruokaa, joka ainakin yritetään saada lähiruokana ja luomuna mahdollisimman pitkälle. Meille tulee kuitenkin pitopalvelu, joten jonkun kyselemää ekologista pitopalvelua täälläkin kysellään, onko sellaista pk-seudulla?

- Hääpaikan koristelussa ei liiotella ja somisteet valitaan mahdollisimman kestävästi ja ostetaan käytettynä + myydään eteenpäin.

Nuo nyt ainakin äkkiseltään tulee mieleen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En tiedä, pelastaako esimerkiksi hääkarkkien pois jättäminen maapallon? Mielestäni suurin ekoteko olisi jättää juuri se sormus ostamatta kokonaan tai teettää vaikka vanhoista koruista. Tiedättekö kuinka paljon sellasen kultakimpaleen tai timantin kaivamisessa ja käsittelyssä tuhotaan luontoa? Aika paljon tietääkseni...

Joten ehdotan kaikille siis: karkit kehiin ja sormuksiin järkeä! :) Kyllä itseäkin houkuttelisi sellainen tuore ihanuus monella timantilla, mutta yritän tässä järkeillä. En ymmärtänyt tehdä sitä vielä kihlasormusten kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Ei hääkarkkien pois jättäminen todennäköisesti pelasta maapalloa, mutta mulle ne edustaa just sellaista turhaa krääsää mitä en häihini halua, among many other things.

Kuten aiemminkin mainittu, sormukset meille tulee kierrätysaineksista, joten siinä säästyy aika lailla luonnonvaroja.

Link to comment
Share on other sites

^^Ja selvennyksenä kerrottakoon, että MIPS-arvo on siis Material Input per Service Unit, eli kuinka paljon luonnonvaroja (material input, esim. kg) on kulunut tuotteen tai palvelun tai suoritteen mahdollistamiseksi (service unit, kg). Jotta tuotteen käyttöikä voidaan huomioida, mukaan tuossa linkissä on laskettu kuluneet luonnonvarat / käyttövuosi. Uusiosormus, eli siis vanhoista sormuksista tehty sormus kuormittaa vähiten.

Tähän liittyen laitettakoon MI-kertoimia muillekin metalleille. Koruissahan on mukana muitakin materiaaleja kuin juuri sitä itseään, mutta tässä nämä metallit siis ihan "puhtaina".

Eli yhtä metallikiloa varten on kulutettu luonnonvaroja:

Kulta: 540 000 kg

Hopea: 7 500 kg

Platina: 320 300 kg

Tuosta hääkarkeista kun puhuttiin myös, niin yhtä suklaakiloa varten kuluu 5 kiloa luonnonvaroja. Suklaa tai kaakao tuodaan ulkomailta, lentorahtina kuluu pelkän polttoainekulutuksen perusteella luonnonvaroja 2,5 kg / tuhat km. Lisäksi päälle kääreet, valmistukseen kulunut energia jne. Jos siis hankkii uuden sormuksen, jossa on kultaa 3 grammaa, kuluu luonnonvaroja kertarysäyksellä noin 1500 kg. Jos taas tarjoaa häissä suklaata yhteensä 3 kg ja se on kuljetettu jostain aika kaukaa ja kääritty ohueen karkkipaperiin, ei silti päästä kovin moneen kymmeneen kiloon luonnonvaroja. En silti vähättelisi mitään säästöä, kaikki on aina kotiinpäin. :)

MIPS-kertoimia löytyy täältä: http://www.sll.fi/luontojaymparisto/kestav...hokkuusopas.pdf sivuilta 68-69.

Muokattu: , käyttäjä: Gisela
Link to comment
Share on other sites

Lisänä edellisiin huomauttaisin sormusasioissa että timantit louhitaan käsittämättömän epäinhimillisissä oloissa. Enkä puhu nyt ns. veritimanteista. Mua ainakin kävi ahdistaan ajatus että mun sormessa nököttää rakkauteni osoituksena jotakin niin epäeettistä. Meillä suunnitteilla terässormus suomalaisella kultasepällä teetettynä. Ei niin hyvä kuin käytetty materiaali, mutta mä en oikein diggaa tota kultaa niin ei auta.

Mun graafisesti osaavat ystäväni tekevät meille sekä kutsut että kiitoskortit sähköisessä muodossa. Veikkaan että niistä tulee vähintään yhtä makeat kuin jos rykisin sellaista itse pikku askartelutaidoillani... Paperia pyritään säästämään myös yhdistämällä paikkakortti/ohjelma/vieraskirjalappu yhteen läpyskään per vieras. Nämä sitten kerätään hääkansioon, jolloin eivät päädy roskikseen.

Ruokapuolella painottaisin vielä riistalihaa aiemmin mainittujen luomujen ja reilujen lisäksi. Ja aivan ehdottomasti muistakaa luomumunat ja luomumaitotarvikkeet!

Häämatka on kyllä aika paha ekologisuuden kannalta. Me käväistään varmaan Haikon kartanossa rentoutumassa pari päivää tahi muuta vastaavanlaista. Olen muutenkin päättänyt että en matkusta enää ulkomaille, ainakaan Pohjoismaita kauemmas tästä nimenomaisesta syystä.

Pienistä jutuista ne kertyy.

Link to comment
Share on other sites

Epäekologisimmat vaihtoehdot häitä ajatellen lienevät

1) häämatka kauas lentokoneella

2) timantti/kultasormus

3) yksityisautoilla huristelu edes takaisin kirkkoon ja juhlapaikalle. Ts. juhlapaikan valinta niin ettei sinne pääse muuten kuin autolla.

Meillä ainakin 3-kohta on kokonaan poissa, sillä meillä on vihkiminen juhlapaikalla, jonne pääsee julkisilla jopa nopeammin kuin yksityisautolla. Kaiken lisäksi parkkipaikkoja ei takuulla löydy kaikille vieraille, joten on pakko turvautua julkisiin ;)

1-kohta on vähän niin ja näin. Haaveenani olisi päästä Slovakiaan vaeltelemaan, ja tämä tietty vaatii lentokoneella lentämistä, kun mies ei suostu istumaan bussissa. Toisaalta mies ei halua mennä mihinkään joten toikin kohta voi olla kokonaan pois.

2-kohta on häpeäpilkku, tulee valkokultainen timanttisormus. Alunperin olin sitä mieltä että joku rautakalikkakin käy mutta luulen että valintaa voitaisiin kovasti ihmetellä mm. töissä ja suvussa jne.

Mielestäni luomuruoan ja kierrätyspahvin ym. valitseminen on kuin pieru saharassa verrattuna ylläoleviin seikkoihin. Kuitenkin aion ostaa kengät käytettynä ja ommella oman puvun itse (en tiedä sitten onko tämä loppujen lopuksi kuinka ekologista kun kangas ei ole kierrätettyä). Ruoka todennäköisesti tehdään suomalaisista aineksista paikan päällä, joten pitopalvelunkaan ei tarvitse ajaa juhlapaikalle ruokia, lautasia jne.

edit: Pyydämme lahjaksi vain rahaa suoraan tilille, jotta vältytään turhalta krääsältä. Lisäksi vieraiden ei tarvitse kuluttaa aikaansa (ja polttoainetta) lahjan etsimiseen.

Muokattu: , käyttäjä: Nocturna
Link to comment
Share on other sites

Mulle tulee vanha sormus. Mikseivät ihmiset enemmän osta käytettyjä sormuksia? Niitä on paljon ja kauniita. Tai teetä vanhoista uusia?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...