nallepuh78

Istumajärjestys?

195 viestiä aiheessa

En tiedä oliko joku ruotsalainen tapa vai ihan sattuma vaan, kun oltiin ruotsalaisissa häissä, niin istumapaikat oli tehty sillain että mahdollisimman sekasin koko porukka, eli mitä tutumpi (esim. aviopuolisot), sitä kauemmas. Eli jouduttiin poikakaverin kanssa ihan eri pöytiin ja mä olin tietty aika paniikissa alkuun siitä, kun en todellakaan tuntenut ketään muuta sieltä, edes hääparia. Jotain järjestyksiä pidettiin yllä eli morsiammen ja sulhasen pöydässä oli lähisuku ja esim. pienet lapset oli toisen vanhemman lähellä. Mutta muuten oli sekotettu porukkaa, ja alun kankeuden jälkeen se toimi ihan kivasti ja jälkeen päin ajatellen oli kiva kun tutustuttiin yhdessä useampaan ihmiseen, kun että oltais poikakaverin kanssa oltu vaan kahdestaan tietyssä pöydässä. Mutta kyllä mä silti liputan jatkossa sille, että tutut on lähekkäin. :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa niin pieni porukka (25 aikuista), että jokainen saa valita paikkansa itse siitä yhdestä pöydästä missä istumme. Ehkä me sulhon kanssa kuitenkin itsellemme varaamme ne keskeisimmät paikat että kaikkia pystyy illan aikana jututtamaan :)

Muoks: Tarkemmin ajatellen, kai mä haluan mun äitin ja isin mun viereen ;)

Muokattu: , käyttäjä: lokakuunmorsian

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kanssa istumajärjestys. Sulhon sukulaiset eivät ole koskaan tavanneet minun sukulaisia, tietenkin vanhemmat ja sisarukset ovat tavanneet mutta siinä ne sitten onkin. Meinasin kuitenkin että laitamme pöytään aina kummankin sukulaisia ja mietimme samanhenkiset samoihin pöytiin. Ettei joku ujo hissukka joudu yksin remujen joukkoon :girl_haha: ja kaverit menee avecen kanssa varmaan omaan pöytään. Kun mun kaverit ei ole pahemmin nähneet muita kun isäni ja veljeni ja viihtyvät varmaan mieluummin omassa pöydässä jossa tuntee toisensa. Samoin isäni lapsuuden ystävät perheineen, jotka olen tuntenut koko ikäni ja ovat kuin sukua, saavat oman pöytänsä.

Mutta enemmän aiheuttaa se päänvaivaa että miten sen teemme. Ruokailutila on L-kirjaimen muotoinen ja siinä on ulko-ovi ja noutopöytä kanssa samassa tilassa.. Joten päänvaivaa aiheuttaa. Taidan tehdä niinkuin joku täällä ehdotti. Isolle paperille piirretään pöydät ja nimet lapuille jotka kiinnitetään sinitarralla :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä juhlapaikan ruokailutila on L-kirjaimen muotoinen ja yhteensä siellä on kolme pitkää pöytäriviä. Alustavasti olemme suunnitelleet niin, että molempien sukulaisille on oma pöytärivinsä ja yhdessä sitten istuvat kaverit. Itse istumme omassa pöydässä niin, että näemme kaikki vieraat. Minun mielestäni sukulaisten sekoittaminen miten sattuu olisi tylsä ratkaisu. Itse ainakin nauttisin tunnelmasta enemmän minulle tuttujen ihmisten kanssa. Plaseerausta eivät kuulemma kaikki häävieraat aina ymmärrä mutta minä ainakin haluan taata perheenjäsenille, kummeille, isovanhemmille ja ystäville parhaat paikat. Teen kuitenkin kaikkia vieraita koskevan pöytäjärjestyksen jotta kaikki tuntisivat olonsa samanarvoisiksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
En tiedä oliko joku ruotsalainen tapa vai ihan sattuma vaan, kun oltiin ruotsalaisissa häissä, niin istumapaikat oli tehty sillain että mahdollisimman sekasin koko porukka, eli mitä tutumpi (esim. aviopuolisot), sitä kauemmas. Eli jouduttiin poikakaverin kanssa ihan eri pöytiin ja mä olin tietty aika paniikissa alkuun siitä, kun en todellakaan tuntenut ketään muuta sieltä, edes hääparia. Jotain järjestyksiä pidettiin yllä eli morsiammen ja sulhasen pöydässä oli lähisuku ja esim. pienet lapset oli toisen vanhemman lähellä. Mutta muuten oli sekotettu porukkaa, ja alun kankeuden jälkeen se toimi ihan kivasti ja jälkeen päin ajatellen oli kiva kun tutustuttiin yhdessä useampaan ihmiseen, kun että oltais poikakaverin kanssa oltu vaan kahdestaan tietyssä pöydässä. Mutta kyllä mä silti liputan jatkossa sille, että tutut on lähekkäin. :rolleyes:

Huh, kuulostaa kyllä aika oudolta. Mielestäni on aivan selvää, ettei ainakaan aviopuolisoita laitetaan istumaan eri puolille salia. Menee jo etikettivirheen puolelle, sanoisin. Toisaalta en koskaan ole ollut häissä Ruotsissa, joten mistäs sitä tietää, vaikka heillä olisikin joku eri traditio.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joo, olin myös Ruotsissa häissä muutama vuosi sitten ja oli aivan sama käytäntö. Parit oli sekotettu täysin. Taitaa siis olla käytäntönä siellä. Ruotsalainen ystäväni kyllä noudattaa tuollaisissa asioissa yleensä etikettiä, joten tuskin käytäntö aivan etiketin vastainen on. Ihan hyvin istumajärjestys toimi, mutta kyllä itse ajattelin plaseerata pariskunnat samoihin pöytiin meidän juhlissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä Suomessakin virallisen etiketin mukaan avioparit sijoitetaan erilleen:

"Istumajärjestystä laadittaessa noudatetaan mies-nainen-mies-nainen -periaatetta. Morsiusparia lukuunottamatta aviopuolisoita ei koskaan sijoiteta vierekkäin. Jos pöytiä on useita, puolisot sijoitetaan joskus jopa eri pöytäseurueiseen."

lähde: http://www.naimakaupat.com/haaopas/haapaiv...majarjestys.php

Toisaalta varsinkin juuri häissä tästä säännöstä luistetaan nykyään ihan sujuvasti jopa alan oppaissa:

"Etiketin mukaan häiden istumajärjestys poikkeaa tavallisesta siten, että avio- ja kihlaparit voidaan sijoittaa pöytiin myös vierekkäin. Nainen istuu aina miehen oikealla puolella, oli mies sitten daamin oma seuralainen tai muu pöytäkumppani. Jos nainen-mies vuorottelu ei ole mahdollista, ei plaseeraus siihen kaadu."

lähde: http://www.amoriini.com/Sivusto/Haaopas/pl.../plaseeraus.php

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarkennukseksi, että tiedän hyvin sen, että aviopareja ei yleensä laiteta istumaan vierekkäin vaan esimerkiksi vastakkain, mutta tässähän oli kyseessä ihan eri puolille salia plaseeratut parit. Se voi hyvinkin olla ruotsalainen tapa, mutta en ole koskaan ollut suomalaisissa häissä jossa aviopari olisi istunut edes eri pöydissä.

Toki kaikilla on omat tapansa, mutta uskon, että tuollainen järjestely ei ainakaan edesauta vapautunutta tunnelmaa ja rentoa seurustelua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Just oon tässä pähkäilly monta iltaa istumajärjestystä :girl_impossible: joka meille kyllä ehdottomasti luodaan! Oon muutamissa häissä juhlinu, jossa ei järjestystä ollu ja kylläpä tuntu vaikeelta...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omasta mielestäni on helpompi mennä häihin, kun tietää siellä olevan istumajärjestyksen. Ainakin jos häissä ei paljon muita tuttuja ole. Ja ettei sitten mene niin, että kaverit ja muut tutut menee hääparin viereen ja sitten sukulaiset istuvat kauempana morsiusparista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei tule istumajärjestystä, koska sitä ei haluttu. Meillä on onneksi apua ja ihmisiä jotka ohjaavat vieraat istumaan paikoille pöytiin jossa heidän on mahdollisimman mukava olla ja että paikat saadaan täytettyä fiksusti. Jokaisen ihmisen oikeus on istua siellä missä haluaa :D

Olen ollut häissä joissa on ollut istumajärjestys ja häissä joissa ei ole. Omiin häihin ei tule koska koen sen vähemmän ahdistavana vaihtoehtona.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei ensiksi pitänyt tulla mitään istumajärjestystä, korkeintaan pöytäjärjestys (siis ketkä istuvat missäkin pöydässä, mutta vieraat päättävät itse missä istuvat). No tässäpä tuskailin tätä asiaa, kunnes kävimme kaasoni kanssa juhlapaikalla. Otettiin hieman kuvia sieltä ja sen jälkeen mietittiin tota istumajärjestystä. No sehän syntyi tunnissa. :girl_smile:

Me aloitettiin ensiksi siitä, että mun perhe istuu omassa pöydässään ja sulhasen perhe omassa. Tämä on paras vaihtoehto ottean huomioon tila ja muut asiat, kuten valjeni (hän istuu pöytäruolissa ja tarvitsee apua). Me sitten istutaan siinä perheiden välissä omassa pöydässä. Siitä me näemme kaikki vieraamme ja he näkevät meidät.

Sitten varattiin yksi pöytä kaasoille (2) ja bestmanille sekä toisen kaason perheelle. Sukulaisille oma pöytä, jossa istuvat mun kummitäti ja miehen serkku puolisoineen ja muutama muu sukulainen. Kavereille varattiin omat pöydät. Kavereiden paikat syntyi sitä kautta, että ketkä "voivat" istua samassa pöydässä. :hysteric:

Mietittiin, että saman henkisiä samaan pöytään ja jokaisella oltava joku tuttu siinä pöydässä (olkoon vaikka se oma puoliso). Ja lopuksi varattiin yksi pöytä työkevereille (johon siis menevät meidän molempien työkaverit)

Meillä on pariskunta vastakkain ja mies-nainen-mies-järjesytys muuten. Se ei ollut tarkoituksella haettu, se vaan tuntui hyvältä noin. Poikkeuksena on meidän työkaverit, he istuvat "omissa porukoissaan" kahdessa pöydässä, jotka ovat kiinni toisissaan. Tämä siksi, että he eivät tunne toisiaan yhtään.

Ja lopuksi viellä: joku kyseli neuvoa, miten laittaa pöydät (siis esim. hevosenkenkä ym.) Se riippuu paljon siitä käytössä olevasta tilasta, pöytien muodosta ja koosta (pyöreä pöytä vai suorakaiteen muotoinen). Parasta on mennä ihan paikan päälle ottamaan kuvia ja sitten paperille piirtää niitä ajatuksia. Ja muistakaa jättää riittävästi tilaa ohjelmille ja tanssille, mikäli sellaisia tulee. Ei ole kivaa jos joutuu pienessä tilassa tanssia ym. :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En tiedä tuleeko tämä nyt oikeaan ketjuun, mutta... Odottelemme pelonsekaisella innostuksella istumajärjestyksen laatimista, mutta tällä hetkellä on puheissa ollut omat paikkamme juhlissa. Emme oikein välittäisi istua vain kahdestaan ja mietimmekin nyt mahdollista "kaveripöytää", jossa istuisimme kavereiden kanssa yhdessä. Onko kellään kokemusta tästä? Ajatus tuntuu hyvältä, mutta paineita tulee sitten kavereiden valitsemisesta.. kuka pääsee pöytään, jos kaikki eivät mahdu? Ihanasti paineitta kyllä syntyy näissä miten- jättää- ketään- pois- mistään- asioista, sama homma vieraslistan kanssa :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haluan omiin häihini ehdottomasti istumajärjestyksen! Ja jotenkin vierastan ajatusta että sekottaisin kaikki vieraat keskenään... ennemmin istuisin omien kavereideni/sukulasten/perheen kanssa häissä, kun tuntemattomien seurassa.

Kesällä kävi serkkuni häissä niin, että minä, veljeni, veljen vaimo ja heidän vauva istuttiin sulhasen ja morsiamen kavereiden pöydässä (ei oltu varmaan mahduttu sukulaisten pöytään) ja loppujen lopuksi kävi niin, että veljen perheen piti lähteä kotiin jo kahvin jälkeen ja jäin yksin istumaan hääparin ihan erihenkisten kavereiden kanssa samaan pöytään. No onneksi mulle raivattiin tilaa sukulaisteni pöydästä, niin ei tullut ihan yksinäistä iltaa.

Mutta kaikkea voi käydä, oli istumajärjestys tai ei! Itse yritän laittaa omat sukulaiset samaan pöytään, sulhasen sukulaiset samaan, kaverit samaan jne. Ehkä näin säästytään tilanteelta, johon itse jouduin kesällä =) Sitä en vielä tiedä laitanko sulhasen ja mun vanhemmat omaan pikkupöytäänsä vai emännöimmään ja isännöimmään omien sukulaistensa pöytää? Kumpi olis parempi vaihtehto?

Me ei istuta omassa pöydässämme, vaan mun veli + vaimo ja sulhasen veli + tyttöystävä (joka myös yks mun kaasoista) istutaan samassa pöydässä! =)

Muokattu: , käyttäjä: Anzkruts

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee istumajärjestys, se on aivan selvää, mutta emme toki vielä ole ihan selvillä siitä, miten sen teemme ja minkälaisia pöytiä käytämme. Me emme kuitenkaan istu kahdestaan sulhasen kanssa, vaan ajattelimme istua samassa pöydässä kaasoni (=siskoni), siskon avecin, bestmanin sekä bestmanin avecin kanssa. Emme nimittäin halua jököttää yksin omassa pöydässämme :).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kai meillekin jokin istumajärjestys tulee. On kuitenkin kaksi sukua koolla. Pääsin yksissä häissä istumaan hääparista erillisessä huoneessa lapsettomana kaasona lapsiperheiden pöydässä kun istumajärjestystä ei ollut. Tunnelma lässähti pahemman kerran.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille luultavasti tulossa juhlasalin ovelle taulu tai muu vastaava jossa pöydät numeroitu tai nimetty ja jokaisen numeron/nimen kohdalle lista ihmisiä, jotka kuuluvat kyseiseen pöytään. Saavat itse päättää kenen vieressä istuvat pöydässä.

En pidä ajatuksesta, että meidän täytyy päättää toisten puolesta kenen vieressä istuvat. Meille on tulossa n. 130 vierasta, niin pakko jonkunnäköinen pöytäsysteemi kyllä tehdä. Tällainen vaikuttaa mukavalta ja olen ystäväni häissä törmännyt tällaiseen systeemiin.

Me aiomme istua aivan omassa pöydässämme, että saamme nauttia toisistamme ja yhteisestä juhlastamme. :kiss3:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille tulee istumajärjestys, haluan tietyllä tavalla varmistaa sen ettei vahingossa kukaan joudu sellaiseen pöytään jossa ei viihdy. sulhasen suku on siis niin viinaan meneviä ja sisäänpäin kääntyneitä että saavat istua keskenään omassa pöydässään, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.. joten olisi tökeröä laittaa vain nämä kyseiset ihmiset merkityille paikoille kun muut valitsisivat paikkansa itse. meillä ei siis tosiaan tule sellaista "sekoitetaan kaikki vieraat" järjestystä, ei vaan ole meille sopiva ratkaisu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häihin tulee luultavasti yli 100 henkilöä ja on mielestäni kaikkien kannalta parasta, jos istumajärjestys on päätetty etukäteen. Tämä lisää kaikkien viihtyvyyttä, ja hyvin suunniteltu istumajärjestys on oikeasti hyvä. Jos se on taas hutaistulla tehty, voi se olla aika katastrofinenkin.

Toki pienissä häissä on omat kikat ja näissä voi esim vapaa istumajärjestys toimi paremmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voi olla että tästä on ollut jo jossain tän keskustelun lomassa... mutta siis: sijoitetaanko valokuvaajaa yleensä istumajärjestykseen vai miten?

Ja toinen kysymys: Miten paikkalapuissa lukee kutsutun avec- onko ihan omalla etunimellään vai esim. sen ja sen avec/ vaimo/ mies tms?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Jos vain täydellinen nimi on avecista tiedossa (luultavasti ainakin selvitettävissä :girl_smile: ), niin laittaisin kyllä sen paikkakorttiin. Tuntuisi kohteliaammalta ja henkilökohtaisemmalta vaikka ei ensisijainen kutsuttava olekaan. Näin siis aiomme itse tehdä. Sijoitamme myös valokuvaajan istumajärjestykseen omalla nimellään, vaikka olen kyllä nähnyt näitä "Valokuvaaja" -paikkakorttejakin. Ja niin, meillä paikkakortteihin tulee kunkin vieraan etu- ja sukunimi. Näin vältyttäneen ikäviltä sekaannuksilta (jos/kun on useita samannimisiä vieraita), ja kyllähän se tekee juhlavamman vaikutelmankin, mielestäni :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kannatan istumajärjestystä, ja aion itsekin sellaisen laatia.

Todennäköisesti teen vain pöytäkohtaisen järjestyksen, en paikkakohtaista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa hääpäivälliselle noin sata vierasta ja illaksi vielä parikymmentä lisää, joten istumajärjestys on kyllä mielestäni tosi tärkeä miettiä. Istumme samassa pöydässä kaasojen ja bestmanien kanssa. Vieraat jaetaan sukulaisiin ja ystäviin ja niin, että kaikki tuntevat edes jonkun, kenen kanssa istuvat. Perheet sijoitetaan lähimmäksi meidän pöytää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä vieraat antoivat avoimesti kiitosta hyvästä istumajärjestyksestä ja siitä, että ihmisiä ei ollut sekoitettu. Kun sukulaiset ja kaveriporukat ehkä pitkien aikojenkin jäljeen tapaavat kaikki kerralla toisensa, on mukavampi saada rauhassa vaihtaa kuulumisia kuin vääntää small talkia ventovieraiden kanssa. Mutta riippuu tietysti myös vieraista.

Meillä vieraat olivat kolmessa pitkässä pöydässä. Ensimmäisessä sulhasen kaveriporukka, keskimmäisessä minun sukulaiset ja kaverit ja kolmannessa sulhasen sukulaiset. Me istuttiin omassa pienessä pöydässä keskimmäisen pöydän päädyssä eli kasvot koko vierasporukkaan.

Vieraita oli 50.

Muokattu: , käyttäjä: lallati

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä vieraille osoitettiin pöytä "Morsiamen suku (äiti)" "Morsiamen suku (isä)" "Sulhasen suku" x2 ja "Ystävät" x2. Toimi ainakin meidän häissä, vieraita oli vajaa 60 henkeä.

En olisi ikikuunapäivänä jaksanut pähkäillä kuka istutettaisiin kenenkin viereen, vaan annoin aikuisten ihmisten keksiä tämän itse, ihan vähän suuntaa antaen.. noh, olenkin vähän hälläväliä-morsian/rouva :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään