Tuleeko teille häälahjalista vai ei?


Nasu

Recommended Posts

Nostellaanpas vanhaa ketjua tässä samalla.

Meille ei tule listaa, eikä tilinumeroa :girl_impossible:

Mikäli joku haluaa tiedustella lahja-asiaa, niin varmasti tajuaa sitä kysellä ilmoittautumisen yhteydessä. Ja oletan, että suurin osa vieraista tuo rahaa joka tapauksessa. Voin itse sitten kiikuttaa ne rahat pankkiin.

Ymmärrän kyllä miksi listoja laaditaan, mutta mielestäni se nyt vaan on töykeää pyytää lahjaa. Ei minulla yleensäkään ole tapana pyytää lahjaa sitä kenenkään erikseen kysymättä.

Haluan, että jokainen vieras miettii itse mitä haluaa meille antaa. Vain siten lahjoilla on mielestäni tunnearvoa.

Jos itselläni/sulhasella on niin typeriä sukulaisia, että ostavat kahvinkeittimen/leivänpaahtimen/silitysraudan parille, joka on asunut yhdessä 8 vuotta, niin siitä vaan. Saadaanpahan ainakin kunnon naurut :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 241
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tulee lista naimakaupat.com:iin, tämä tuodaan esiin kutsun liitteessä sanamuodolla "mikäli haluatte muistaa morsiusparia, löydätte ehdotuksia..."jne. Haluan tuoda esiin, että lahja on tietysti vapaaehtoinen ja että kyseessä ovat pelkät ehdotukset.

Olemme kolmekymppinen pariskunta jolle on kertynyt monenmoista tavaraa matkan varrella. Koska vieraat tuovat käytännössä joka tapauksessa lahjan (enpä itse menisi häihin lahjatta ;) ), on mielestäni asiallista helpottaa vieraiden päätöksentekoa lahjalistalla. Listalle tulee runsaasti hyvin edullisiakin vaihtoehtoja, joita löytyy monista kaupoista.

Toivottavasti lahjalistan avulla vältytään tarpeettoman tavaran paljoudelta, turha kulutusvimma rasittaa joten olisi kiva, että suurin osa lahjoista olisi jotenkin tarpeellisia eivätkä päätyisi kellarin perukoille. Lahjalistan laadinta ei mielipuuhaani ole - ilman lahjoja pärjättäisiin erittäin hyvin, mutta fakta vaan on se, että lahjoja tulee joka tapauksessa.

Link to comment
Share on other sites

fakta vaan on se, että lahjoja tulee joka tapauksessa.

Komppaan! Ja itse ainakin vieraana olen vain tyytyväinen hääparin lahjatoiveista, koska mieluummin hankin jotakin mieluista ja tarpeellista kuin turhaa romua, joka päätyy komeron perälle tai kirpputorille :) Painoa sanalle "lahjatoiveet", koska eivät ne nyt todellakaan kenenkään häissä ole sellainen ehto, että ilman ei saa tulla...

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee, mutta ei olla mitenkään hermostuneita vaikka sitten joskus ei saada niitä mitä ollaan toiveiksi laitettu. Listan ulkopuoleltakin siis voidaan ottaa mielellään vastaan. Lähinnä listasta tulee sellainen, joka vain täydentää meillä jo olevia erästä Pentikin astiasarjaa.

Muuta ylimääräistä tavaraahan meillä jo onkin, sillä pikkuisen kanssa ja jo useamman vuoden yhdessä eläneenä omistetaan jo suurinpiirtein kahvinkeittimet ja vedenkeittimet. Ja jos uusia saadaan niin ei loukkaannuta niistäkään - pistetään sitten vanhempaa kalustoa kirpputorille; toimivia laitteita ei viitsi ihan heittää minnekään tuhoamaan elinympäristöä.

Link to comment
Share on other sites

Meille myös tulee lista.. Laitetaan se joko tuonne naimakaupat.comiin tai sitten sokokselle.. Sokos olisi hyvä meidän vanhempaa vieraspuolta ajatellen, kun eivät nettiin pääse tai osaa käyttää..

Laitetaan myös mahdollisuus kysellä lahjatoiveita meidän äideiltä..

Tilinumeroa ei laiteta, meidän äiti todennäköisesti on lahjapöydän varjelija ja keräilee kuoria talteen sitä mukaa kun löytää niitä.. Ei sillä ettenkö luottaisi sukulaisiini :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Ei tule. Meillä on ollut yhteinen koti pystyssä jo sen verran aikaa, ja kun aikuisia ollaan on monia tavaroita kaksinkin kappalein ja laatikoissa varastossa.

"Hääinfossa" mainitaan että toivomme juuri kyseisestä syystä "kirjekuoria", mutta jos haluaa tuoda jotain muuta, tai olla tuomatta mitään, on sekin varsin ok.

Link to comment
Share on other sites

Tulee lista naimakaupat.com:iin, tämä tuodaan esiin kutsun liitteessä sanamuodolla "mikäli haluatte muistaa morsiusparia, löydätte ehdotuksia..."jne. Haluan tuoda esiin, että lahja on tietysti vapaaehtoinen ja että kyseessä ovat pelkät ehdotukset.

Olemme kolmekymppinen pariskunta jolle on kertynyt monenmoista tavaraa matkan varrella. Koska vieraat tuovat käytännössä joka tapauksessa lahjan (enpä itse menisi häihin lahjatta ;) ), on mielestäni asiallista helpottaa vieraiden päätöksentekoa lahjalistalla. Listalle tulee runsaasti hyvin edullisiakin vaihtoehtoja, joita löytyy monista kaupoista.

Toivottavasti lahjalistan avulla vältytään tarpeettoman tavaran paljoudelta, turha kulutusvimma rasittaa joten olisi kiva, että suurin osa lahjoista olisi jotenkin tarpeellisia eivätkä päätyisi kellarin perukoille. Lahjalistan laadinta ei mielipuuhaani ole - ilman lahjoja pärjättäisiin erittäin hyvin, mutta fakta vaan on se, että lahjoja tulee joka tapauksessa.

Juuri näin. Lahjalista tulee, koska emme halua tavaroita, joita emme tarvitse. Varsinkin, kun oma makumme on selkeä (esim. teema) ja toisen puolen suvun (iso suku!) maku linjaa kristallia-romanttista-hörselöä-piperrystä-posliinikoristeita.. Voisihan ne tekokukat ja kristallikarahvit ja muut tarpeettomuudet viedä kierrätyskeskukseen.. On vain helpompi tehdä lista asioista, joista pidämme, kuin lista asioista joista emme pidä.

Muokattu: , käyttäjä: kmam
Link to comment
Share on other sites

mä oon vähän kahden vaiheilla että tuleeko vai ei.. mun suku koostuu lähinnä vanhoista höppänöistä jotka ei tajua lahjalistoista yhtään mitään, eikä niiden kotipaikkakunnallakaan ole edes mitään mistä ostaa mitään kivaa. ajattelin että ensisijaisesti pyydetään rahaa ja sitten jos joku välttämättä haluaa ostaa jotain niin laitetaan ehkä nettiin lahjalista josta sitten vähän nuoremmat sukulaiset voi jotain kattella.

tavaraa meillä on yllin kyllin, hyvä kun itse vielä sekaan mahdutaan, mutta raha kelpaa aina köyhille opiskelijoille.

Link to comment
Share on other sites

Tulee lahjalista, lähinnä sen vuoksi, että ulkomaalaiset vieraat voivat halutessaan ostaa listan kautta meille lahjan suoraan (ja se kannetaan meille kotiin), eikä heidän tai meidän tarvitse kuljettaa lahjoja lentokoneessa pitkiä matkoja. Kutsuun ei tule tietenkään mitään mainintaa lahjalistasta, vaan tiedon listasta saa pyytämällä. Hääsivustolle tulee todennäköisesti joku pieni linkki. Listan ulkopuoliset lahjat ovat ihan yhtä tervetulleita, listalla pyritään vain helpottamaan vieraiden elämää. Suuri enemmistö vieraista ei esimerkiksi ole koskaan käynyt kotonamme, joten ei voi odottaa, että he tietäisivät, millaiset tavarat meille sopii.

Muokattu: , käyttäjä: Isolde
Link to comment
Share on other sites

meille tuli tai on jo lahjalista sekä häätili minkä avasimme ja hääkorttiin tuli teksti mikä suunillee tälläinen en kunnolla muista ulkoo.

lahjan kanssa ei tarvitse huokailla sillä ................... säästöpossumme tahtoisi ruokailla. jos kuitenkin tahdotte paketin ojentaa siihen kaaso voi vinkin antaa

kaaso:..... .............! mikä mun mielestä hyvä koska kaikilla juuri ei mahdolista tuo nettiin meno eikä meidän sukulkaisilla myös sokokseen tai muualle. joten helppo jos voi soittaa jollekkin ja kysyä sekä että voi vain antaa oman panostuksen meidän talo hankkeelle yms.. koska kaikkea turhaa ja tarpellista meiltä jo kuitenkin löytyy..:)

Link to comment
Share on other sites

Lahjalista on sitten yksinkertaisuudessaan hankala asia. Häävieraana arvostan lahjalistoja suunnattomasti: pidän siitä, että voin viedä hääparille varmasti mieluisan lahjan. Kun häihin kuitenkin mennään lahjan kanssa, miksei se voisi olla ihan toivottukin.

Omien häiden kohdalla mieltä kalvaa kuitenkin epäilys, onko lahjalista sopiva ja mitä sukulaisetkin ajattelevat. Kuitenkaan en haluaisi lahjaksi osia viidestä eri astiasarjasta, eripari laseja, epämukavia lakanoita yms. Luulen (aikaa onneksi on vielä miettiä), että teemme listan, josta vieraat saavat kuulla kysyttäessä. Ilmoittautumisten vastaanottajat (äidit?) voivat sitten kertoa vaihtoehdoista (tai mistä listan löytää; Sokos, Stockmann jne).

Link to comment
Share on other sites

Meille on tulossa lahjatoivelista naimakaupat.comiin, mutta varmaankin myös äidit toimii lahjavinkkaajina vanhemmille sukulaisille ja niille, joilla netin käyttö ei ole hallussa. Ja lahjalistasta tulee kieltämättä tavarapainotteinen: vaikka ollaan seurusteltu pitkään ja yhteinen kotikin on jo toista vuotta pystyssä, meillä on edelleen VAIN 2 kattilaa ja yksi kunnollinen paistinpannu. :lol: Eli ihan tarpeellisia astioita ja sen sellaisia on menossa toivomuslistalle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Häävieraana arvostan lahjalistaa, koska se helpottaa lahjan ostoa aivan mielettömästi!

Me laitettiin naimakaupat.comiin lahjalista, muttei tehä siitä mitään isoa numeroa. Jos joku kysyy toiveita, niin voi vinkkasta, että siellä on jotain ehdotuksia.. Kummankin äidille on kerrottu lahjalistasta, että osaavat myöskin ohjata ihmisiä sinne. Laitettiin ihan perustoiveita eikä mitään kovin kalliita.. Jotenkin siinä kohtaa tulee raja vastaan, että jos jotain toiveita esitetään, niin ei mitään kohtuuttomia :) Tähän mennessä muutamat ovat jo kyselleet listaa.

Link to comment
Share on other sites

kyllä meille lista tulee, jos vaan saamme kerättyä tarpeeksi juttuja listaan. Laitamme myös listan nettiin, mistä häävieraat kätevästi näkevät mitä on jo ostettu ja mitä ei, netittömiä ihmisiä varten sitten kaason numero :) Jos vain osaamme jotenkin kauniisti ilmaista, että myös raha/lahjakortit ovat tervetulleita niin laitamme kutsuun sellaisen ilmauksen, mutta kaikki eivät halua antaa rahaa, joten helpottaa kivasti häävieraita ja toisaalta myös meitä, kun ei sitten kerry turhaa tavaraa nurkkiin ja näin vältytään myös päällekkäisyyksiltä, toivottavasti. Ja meille on kuitenkin tulossa paljon sellaisia ihmisiä, jotka haluavat muistaa meitä varmasti jollain tavalla, mutta jotka eivät halua pientä rahasummaa antaa tai olisi se itsestänikin kyllä omituista saada joltain kavereilta rahaa lahjaksi. Toivotaan sitten vaan kovasti, että vieraat osaavat lukea listaa tai kysyä neuvoa, ettei kerry meille tarpeetonta tai sellaista tavaraa, mitä meillä jo on, turhaan nurkkiin.

Link to comment
Share on other sites

En varsinaisesti pidä lahjalistoista, mutta tulimme miehekkeen kanssa siihen tulokseen, että ilman listaa hukumme astioihin, joita meillä on jo nytkin liikaa. Tilinumeroa en laita mihinkään näkyviin, mutta teen kaasolle ja äidilleni selväksi, että sitä saa kyllä jakaa, ja että raha häämatkaa yms. varten on tervetullutta.

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee häälahjalista..listalta löytyy varmaankin tiettyjä astiasarjoja, aterimia jne. Aika perinteistä siis :) Listalta tulee löytymään kaikkien vieraiden kukkaroille sopivia vaihtoehtoja. Lisäksi ilmoitamme "häämatkatilinumeron". Sanomistahan siitä joka tapauksessa tulee joltain suunnalta..mutta toisaalta, itse ainakin arvostan vieraana mikäli lahjatoiveet on selkeästi ilmaistu, eipähän tarvitse ryhtyä arpomaan kenenkään sisustuksen väriä tms. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tämä on ollut meidän häävalmistelujen ongelmallisin kohta. Raha olisi mieluisin lahja, kun ollaan kuitenkin jo "reippaasti 3-kymppisiä" :) ja pitkään yhdessä olleita, joten kaikenlaista tavaraa on, mutta isomman asunnon osto on kohtapuoliin ajankohtaista. ;) Rahaa ei kuitenkaan missään nimessä haluta suoraan pyytää. Ei myöskään todellakaan toivota turhaa tai epämieleistä tavaraa! Mitä ihmettä sitä oikein tekis??

Link to comment
Share on other sites

Itse päädytään kirjoittamaan juhlaohjeinfoon about näin:

LAHJUKSET

Morsiuspari on enemmän kuin onnellinen saadessaan lahjaksi teidän loistavan seuranne!

Myönnettäköön kuitenkin, että ilmiannon vastaanottajat ovat aikanaan viettäneet

tiiviisti aikaa juhlakalujen kanssa, joten voivat tarvittaessa auttaa mahdollisten lahjusten

mietinnässä. Ilmoitukset ottaa siis vastaan molempien äidit :girl_smile:

Laitettiin tämä siksi, että täällä sivustoilla on ollut niin paljon itkua siitä,

ettei lahjalistaa ole tai jokapaikassa lukee "rahaa meille vaan kiitos, en ole kiinnostunut

vuosisatoja suvussa olleista rumista kipoista, joten jos et tuo rahaa niin älä tuo mitään" -tyyppiset

lahjatoiveet.

Jokainen tietysti taaplaa tyylillään, mutta itse olisin hyvinkin onnellinen jos joku mummo toisi muistoksi

häistä vaikka omakutomansa ryijyn tai jotain muuta sellaista kestävää muistoa. Itse olen perinteitä

näissä asioissa kunnioittava, eli saa tulla se 7 leivänpaahdinta (ihan kuin kukaan toisi mitään paahtimia

nykypäivänä!) jos on tullakseen.

Ennenkuin joku ehtii tätä kommentoimaan niin kerron, että kaikissa häissä joissa lahjalista on ollut, olen sitä myös kunnioittanut.

Link to comment
Share on other sites

Meille tulee lahjalista, kun toivottavasti siihen mennessä ollaan jo uudessa kodissa ja olisi ehkä tarvettakin tavaroille. Lakanoita tuskin mutta ehkäpä astioita, koriste-esineitä, pyyhkeitä ja tietenkin häämatkarahaa... Jos nyt sattuu tulemaan jotain muutakin mieleen niin sitten täytynee lisäillä :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

LAHJUKSET

Morsiuspari on enemmän kuin onnellinen saadessaan lahjaksi teidän loistavan seuranne!

Myönnettäköön kuitenkin, että ilmiannon vastaanottajat ovat aikanaan viettäneet

tiiviisti aikaa juhlakalujen kanssa, joten voivat tarvittaessa auttaa mahdollisten lahjusten

mietinnässä. Ilmoitukset ottaa siis vastaan molempien äidit :girl_smile:

Tää oli tosi hyvä!!

Me olemme miettineet paljon tätä. Olemme asuneet yhdessä jo vuosia, rahan pyytäminen ei vaan istu mun ajatusmaailmaan eikä sen puoleen yksityiskohtainen lahjalistakaan.

Eli mammat avuksi ja toiveita aina voi esittää. Minä myös olisin onnesta soikeena, jos saisimme jotain itsetehtyä tms.

Täänks, hyvä idea!!!

Muokattu: , käyttäjä: ljublju
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...