Jump to content
Naimisiin.info

Tunnetko kaikki vieraasi?


Sanjis

Recommended Posts

En. Sulhasen sukulaisista ja tuttavista muutama on täysiä mysteerejä. Luku erikseen muodostuu mahdollisten "löysin avecin baarista eilen" -tapausten suhteen. Ns. oikeista kutsuttavista tunnen omalta puoleltani kaikki (luonnollista, kai), miehen puolelta en.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 464
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En tunne ihan kaikkia. Tai siis muutamaa sulhon puolen sukulaista en ole nähnyt edes vilaukselta koskaan. Ollaan häiden aikaan oltu kuitenkin yhdessä vasta 1v7kk, ei sitä joka vkl ehdi sukuloimaan :girl_haha:

Mun mielestä on ihan luonnollista etten ole tavannut kaikkien kutsuttavien aveceja (lue seurustelukumppaneita tai puolisoita, ei edellisen illan löytöjä), osa kavereista asuu kaukana. Mulla ei tulis mieleenkään pyytää jotain ystävääni tulemaan yksin sen takia etten ole hänen kumppaniaan ehtinyt tavata. Itse ainakin loukkaantuisin jos sulhoni lähtisi jonkun mulle tuntemattoman häihin ilman mua tai toisinpäin..

Itse paras kaverini, kaasoni, ei ole vielä ehtinyt edes sulhoani tavata kun palaa maapallon toiselta puolelta 2,5 vuoden reissulta vasta kuukausi ennen häitä :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

En tunne kaikkia miehen sukulaisia ja yksi kaveri sillä on kans jota en ole koskaan nähnyt. Mutta ilmeisesti tämä on aika tavallista. Ei mun mieskään tunne kaikkia mun sukulaisia.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä tunnen. Päätimme jo heti aluksi, että kutsumme vaan ne sukulaiset joidenka kanssa olemme paljonkin tekemisissä. Ei siis koko sukua :girl_impossible: Molemmilla niiiiin suuri suku, että ei meidän budjetti riitä kaikkien ruokkimiseen. Parempi näin.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En tunne kaikkia vieraita. Osa miehen sukulaisista on sellaisia, etten ole heitä vielä tavannut. Eipä se haittaa kyllä yhtään, nythän on sitten hyvä tilaisus tavata heidät ensimmäistä kertaa, kun on kerrankin kunnolla laittautunut. :girl_blum:

Link to comment
Share on other sites

Valitettavasti joudun toteamaan, etten ihan jokaista kutsuvierasta tunne. Näistä yksi on miehen serkku ja pari on minun serkkujeni avopuolisoja. Olisi kiva, että molemmat tuntisivat joka ikisen häävieraan, mutta valitettavasti se ei ole täysin mahdollista tässä tapauksessa. Näillä siis mennään.

Link to comment
Share on other sites

Tunnen vieraslistalta lähes jokaisen kutsutun, joita on yhteensä 80. Ainoastaan miehen puolelta kaksi sukulaista, joita en tunne.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Minä tunnen lähes kaikki kutsutut. Yksi miehen työkaveri ja tämän vaimo on sellaisia, joita en ole koskaan aikaisemmin tavannut. Lisäksi joku mahdollisesti tuo sellaisen avecin, jota en ole tavannut. Mies taas ei ole aikaisemmin tavannut paria minun ystävistäni.

Link to comment
Share on other sites

Meille on myös tärkeää että kaikki kutsutut on meille läheisiä ja pidämme heihin yhteyttä. Eli tunnemme molemmat kaikki vieraamme (30hlö). Meille tuntuisi luonnottomalta kutsua puolituttuja :)

Link to comment
Share on other sites

Vieraslista on ehkä kaikkein vaikein asia koko häiden järjestämisessä. Tai ainakin näin ennen häitä mielipiteeni on tämä (saa nähdä muuttuuko mielipide häiden jälkeen). Haluaisimme, että häihin ei kutsuttaisi ketään, jota en ole/sulho ei ole nähnyt ennen häitä. Mutta veikkaan, ettei tämä tule menemään näin, kunhan tulevat anopit näkevät alustavan listan. Maksamme itse häät, joten tulemme pitämään veto-oikeuden tähän asiaan. Siitä huolimatta tiedän, ettei ilman hammasten kiristystä selvitä.

Erityisesti kaukaiset (henkisesti tai fyysisesti) sukulaiset ovat ongelmallisia. Kutsuu esim. serkun, jonka kanssa on ollut tekemisissä, mutta jättää toisen serkun kutsumatta, koska ei pidetä mitään yhteyttä. Lisäksi serkkujen mukana pitää sitten kutsua vähintään mies ja mahdolliset lapset eli kyse ei ole pienistä määristä. Lisäksi tämä vaikuttaa niin, että sulhonkin puolelta pitää kutsua serkkuja, joiden kanssa ei olla kauhean paljon tekemisissä.

En kuitenkaan haluaisi olla kutsumatta ollenkaan serkkuja, mikä olisi korrektimpi tapa rajata vieraslistaa. Ahdistaa jo valmiiksi, vaikka kutsujenkin lähettämiseen on noin vuosi aikaa... :girl_sad:

Link to comment
Share on other sites

Tunnen kaikki kutsuttavat ihmiset (ellei parille sulhon ystävälle ilmaannu avecceja ennen häitä). Sulho ei tunne aivan kaikkia vanhoja ystäviäni, mutta hänen puolestaan tämä on ihan ok.

Link to comment
Share on other sites

Tunnetaan molemmat kaikki kutsuttavat. Meille tulee melko pienet häät (50vierasta) ja rajattiin vieraat lähimpiin sukulaisiin ja ystäviin, jolloin väistämättä tunnetaan kaikki. Ellei nyt mitään ihan superihmejuttuja tapahdu tässä ennen kutsujen lähettämistä, niin näillä mennään :)

Link to comment
Share on other sites

Alun perin puhuttiin, että kutsutaan vain tuttuja. Nyt on siihen tullut pieni jousto: häihin on tulossa muutama ulkomaalainen ystäväni pitkän matkan takaa (Australiasta) ja he luonnollisesti tuovat mukaan myös kumppaninsa. Ystävien puolisoita en ole ketään tavannut aikaisemmin, mutta mielelläni olisin tavannut - ja ehdottomasti haluaisin tavata joka tapauksessa, jos samaan maahan satumme. Pitkän matkan vuoksi tämä on mielestäni ihan hyväksyttävä syy luistaa vähän tavoitteestamme, minulle on kun tosi tärkeä saada ystävät häihin paikalle. :)

Edit. Selvempi ilmaisu.

Muokattu: , käyttäjä: Sarri
Link to comment
Share on other sites

Tunnen mieheni sukulaisista kaikki muut paitsi Kanadassa asuvan tädin perheineen ja Ruotsissa asuvan sedän perheineen. Mutta muuten tunnen kaikki. Asuvat kaikki samalla pienellä paikkakunnalla muutamaa mukaan lukematta.

Mies taas ei tunne minun kahta enoa ja heidän vaimoja, vaikka olemme olleet yhdessä tovin niin emme ole törmänneet heihin juhlissa tai muuten. En ole noita enoja vaimoineen kanssa nähnyt muutamaan vuoteen eikä he ole myöskään poikaamme koskaan nähneet. Kaikki muut mieheni tuntee. Ystäviä meille tulee siunaukseen vain muutama ja heidät me kummatkin olemme tavanneet.

Kuten joku toinen morsian sanoikin niin tuntuu hassulta kutsua vaikka joku serkku jonka kanssa päivittäin yhteydessä, muttei hänen vanhempiaan. Sen takia meillekkin tulee jonkin verran sukulaisia joita toinen ei ole tavannut eikä toinenkaan välttämättä ollut vuosiin yhteyksissä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä vieraslista vähän vielä elää, koska emme ole lyöneet lukkoon, keitä sukulaisia ja kavereita kutsumme.

Tavoitteena on, että kutsumme vain ne sukulaiset, joiden kanssa oikeasti olemme tekemisissä ja joiden haluamme tulevan paikalle. Kutsu todennäköisesti kuitenkin lähtee myös parille vanhemmalle sukulaistädille/sedälle, joita näkee vain suvun juhlissa ja jotka todennäköisesti eivät tule juhliin. Minun sukulaisistani, jotka ovat kutsulistalla, mies on tavannut tai nähnyt lähes kaikki. Minä taas en ole tavannut paria miehen tätiä ja paria serkkua, jotka kutsutaan, mutta jotka tod.näk. eivät tule juhliin.

Kavereista taas on niin, että olen tavannut/nähnyt miehen kavereista 90% ja hän kaikki minun kaverini, mutta varsinaisesta tuntemisesta ei voi puhua, jos on nähnyt tyypin kerran. Se ei kuitenkaan meitä haittaa, koska kaveribileet tulevat olemaan rennot ja ei niin haittaa, vaikka ei jokaista vierasta kunnolla tunne. Täysin tuntemattomia (avecit) emme ala kutsumaan, ellei ihan välttämätöntä.

Eli kysymykseen: en tunne kaikki kutsuttavia vieraita hlökohtaisesti, mutta olen 90% heistä joskus nähnyt/tavannut.

Link to comment
Share on other sites

Aloimme vasta suunnitella häitä, ja laatia vieraslistaa. Aluksi tuumimme, että kutsutaan vain ne, jotka molemmat tuntee. Mutta ongelmia tuli heti.

Minulla on melko pieni ja tiivis suku, näemme toisiamme verrattain paljon ja olemme muutenkin tekemisissä, sulhokin siis varmasti tuntee kaikki, osan paremmin ja osan huonommin.

Miehen puolella tilanne taas on aivan päinvastoin. Sukulaisia on todella paljon, enkä ole ollut tekemisissä kuin muutaman kanssa. En esimerkiksi tunne juurikaan miehen kahta sisarpuolta! Samoin serkkuja, enoja ja tätejä, heidän lapsia ja puolisoja on täysin käsittämätön määrä!

Mitä ihmettä tässä tilanteessa voi tehdä? Halusimme pienet häät. Minua ahdistaa valtavasti, jos yli puolet vieraista on minulle ennestään täysin tuntemattomia. Mutta tiedän, että miehen puolen sukulaiset loukkaantuvat verisesti, jos kaikkia ei kutsuta. Yksi ratkaisu olisi kutsua häihin vain molempien perhe (mukaan lukien minulle tuntemattomat sisarpuolet perheineen) ja ystävät. Minusta kuitenkin tuntuisi pahalta sekin, etten voisi kutsua minulle hyvinkin läheisiä tätejä ja serkkuja, ja uskon, että sekin saisi aikaan eripuraa, mitä en halua.

Ei kuitenkaan kuulosta hyvältä sekään, että minun puolelta kutsutaan kaikki tädit ja sedät ja serkut, mutta miehen puolelta karsitaan rankalla kädellä. Minua ei haittaa enää edes se, etten tunne kaikkia vieraita, mutta se haittaa, jos puolet vieraista on täysin tuntemattomia. Ihan jo rahankin takia, enkä myöskään halua tuntea oloani epäkotoisaksi omissa häissäni!

Nyt tulevat siis hyvät ideat tarpeeseen! Olemme kahdesti koittaneet saada jo vieraslistaa kasaan, mutta molemmilla kerroilla ahdistuneet niin, että juttu on jäänyt kesken. Apua!

Link to comment
Share on other sites

En tunne, enkä ole nähnyt kaikkia juhliin tulevia vieraita. Myöskään sulhanen ei ole nähnyt kaikkia vieraita.

Sukumme ovat levittyneet aika eri puolille Suomea, joten ollaan ehditty tutustua vasta toistemme perheenjäseniin sekä samalla paikkakunnalla asuviin sukulaisiin. Toistemme kavereita ollaan sen sijaan nähty useammin: mies tuntee tai ainakin tietää kaikki kaverini ja minäkin olen nähnyt tai tutustunut kaikkiin paitsi yhteen miehen kavereista.

Todennäköisesti juhllin siis tulee ihmisiä, joita emme ole koskaan tavanneet, mutta eipä tuo meitä haittaa. Häissähän sitä sitten tapaa, ja koska kyseessä on aika suuret häät, emme oletakaan ehtivämme tutustua kaikkiin vieraisiin etukäteen. Itse en tapaa omia sukulaisianikaan kovin usein, mutta haluan kuitenkin kutsua heidät häihimme, sillä juuri tällaisina elämän suurina hetkinä on kivaa (ja helppoa) taas pitkästä aikaa nähdä sukulaisiaan ja tutustua sulhonkin sukuun :)

Link to comment
Share on other sites

Tuntuisi kovin omituiselta kutsua tuntemattomia omiin häihinsä, tosin sulhon veljen naisystävää en ole tavannut, kaikki muut kutsuttavat ovat perhettä tai ystäviä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä sulho on tavannut kaikki minun puolelta tulevat, paria opiskeluakaveria lukuunottamatta. Minä taas en ole tavannut ketään miehen kavereista jotka tällä hetkellä listalla ovat...Ja kuin se ei jo riittäisi, niin mieskään ei ole viime aikoina ihan mahdottoman hyvin pitänyt yhteyttä heihin, ja ei ole esim. varma siitä pitääkö lähettää avec kutsu vai ei. Kovasti ole yrittänyt häntä patistaa selvittämään asiaa..:D

Asia ei sinänsä haittaa, etten ole tavannut ketään, mutta pientä pelkoa on siitä kuinka minuun he suhtautuvat. Ikäeroa kun on minulla ja miehellä hieman enemmän..Eihän siinä kavereilla ole mitään sanomista naimisiinmenoomme mutta olisi silti kiva että olisin jollain tavoin pidetty... :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Meillä sulho on tavannut kaikki minun puolelta tulevat, paria opiskeluakaveria lukuunottamatta. Minä taas en ole tavannut ketään miehen kavereista jotka tällä hetkellä listalla ovat...Ja kuin se ei jo riittäisi, niin mieskään ei ole viime aikoina ihan mahdottoman hyvin pitänyt yhteyttä heihin, ja ei ole esim. varma siitä pitääkö lähettää avec kutsu vai ei. Kovasti ole yrittänyt häntä patistaa selvittämään asiaa..:D

Asia ei sinänsä haittaa, etten ole tavannut ketään, mutta pientä pelkoa on siitä kuinka minuun he suhtautuvat. Ikäeroa kun on minulla ja miehellä hieman enemmän..Eihän siinä kavereilla ole mitään sanomista naimisiinmenoomme mutta olisi silti kiva että olisin jollain tavoin pidetty... :girl_haha:

Itsekään en ole varma siitä, pitäisikö kaikille hieman tuntemattomammille sukulaisille lähettää avec-kutsu vai ei... Periaatteessa kaikki avecitkin ovat tervetulleita, mutta toisaalta he myös lisäävät entisestään tuntemattomien vieraiden määrää, ja vieraiden määrä yleensäkin... :rolleyes: Ja muutenkin: pitäisikö kutsujen olla "tasapuoliset" kaikille, eli jos osa kavereista kutsutaan avecien kera, pitäisikö niillekin kavereille lähettää avec-kutsu, joiden tiedämme olevan sinkkuja?

Meillä on muuten myös mieheni kanssa aika paljon ikäeroa, ja vaikka en olekaan tavannut kaikkea mieheni sukulaisia tai kavereita, minua helpottaa tieto siitä, että mies on kuitenkin kertonut ja puhunut minusta. Eli osaavat varautua nuoreen morsiameen! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...