Joudutko tekemään kaiken yksin?


Guest morstyttö05

Recommended Posts

Yksinpä hyvinkin. Kaaso auttoi kaulakorun tekemisessä ja on luvannut askarrella pöytäkoristeet kanssani. Mies on varannut hotellin ja oli yhteydessä vihkijään. Mutta näihinkin olen joutunut itse sopimaan päivät ja etsimään kaikki valmiiksi. Että olen itsekin ollut täysin osallisena kaikessa eikä niin, että joku olisi hoitanut ne alusta loppuun puolestani.

On ollut aika rasittavaa hoitaa kaikki itse, oma ja sulhasen puku, puvun ompelu, korut, kengät, laukku, hääpaikka, sopia palaverit, suunnitella kutsut ja lähettää ne, vastata kaikille ilmoittautuneille ja soitella perään niille, jotka eivät vastanneet mitään, askarrella koristeet, hankkia kukkakimput ja tarvikkeet niihin (teen itse), hankkia kaikki muut tarvikkeet, esim plaseerauskortit, aikatauluttaa päivä, sukkanauha, kampaaja, meikkaaja, kuvaaja ja siihen vielä päälle hätistää miestä toimimaan. Olisi kiva, että joku vaan sanoisi, että mä hoidan tämän asian... Lista on ihan loputon, kyllä te tiedätte. Ainakin itse olen ihan poikki ja odotan että häät on vaan ohi. Toivottavasti joku tajuaa, miten paljon MINÄ olen tehnyt meidän häiden eteen ja osaisi arvostaa sitä. Mieheltäkin odottaisin lausetta "kiitos että järjestit kaiken". :girl_mad:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Meidänkin oli tarkoitus karata vihille, eikä järjestää juhlia. Mutta sitten monen mutkan jälkeen päädyttiin kuitenkin järjestämään häitä! Minä teen lähes kaiken yksin, mutta en valita, koska tykkään järjestellä ja organisoida! Toki tehdään/tehtiin sulhasen kanssa yhdessä kaikki suuremmat jutut kuten esimerkiksi vihki- ja juhlapaikan varaukset, vieraslistan laatiminen, kuljetusten järjestäminen ja häämatkan varaus. :give_heart:

Kaaso ja bestman asuvat molemmat kaukana, eikä me heiltä odoteta apua hääjärjestelyihin. Heidän tärkein rooli on olla todistajana meidän häissä ja allekirjoittaa paperit! Tuleva anoppi on luvannut auttavansa minua järjestelyissä, joka on tosi ihana juttu. En tosin ole vielä häneltä apua pyytänyt, mutta koska hän osallistuisi innokkaasti, täytyypä viedä hänet vaikka kukkakauppaan kukkia valitsemaan!

Meinasin askarrella itse alunperin kutsut, mutta koska ne järjestyivät toisella tapaa kuin itsestään, askartelen vain pöytänumerot (tulostan ja liimaan - helppoa!), sekä vieraslahjojen kiitos-lappuset. Muita listalla olevia juttuja on: vihkimisen käännös suomeksi (vihkiminen on italiaksi), sormustyynyt kasaan ompelu (ihan kohta teen!), ja ehkäpä myös hääpiñatan teko (vaikka ei ole kummankaan maan perinne juttu, voisi olla hauska ohjelmanumero!).

Link to comment
Share on other sites

Mun sulhanen osallistuu kyllä jos käsketään ja annetaan selkeä tehtävä ("etsi hääauto!"), mutta eipä tuo oma-aloitteisesti saa paljoakaan aikaan. Nytkin se pelaa sohvalla pleikkaa vaikka kyllä tietää että pykään parhaillaan lopullista vieraslistaa :/

Toisaalta tykkään tehdä itse, olen juuri sellainen että muut eivät aina osaa tehdä mun vision mukaan :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minä teen suurimman osan varmaan.. olemme päättäneet, että voin sitten esittää vaihtoehtoja ja hän sanoo mielipiteensä. Mukavasti mies on kyllä oma-alotteisesti osallistunut suunnitteluunkin ja eri vaihtoehtojen pohtimiseen ja on kyllä innoissaan kaikesta häihin liittyvästä. Kysyi yksi päivä olenko miettinyt sitä pukua, minkälainen se olisi ja minkä värinen, sanoi sitten mielipiteensä. Olin vähän yllättynyt tästä kysymyksestä, sillä en ollut muistanut moneen päivää tuskailla ääneen sitä, miten vaikea on keksiä minkälainen puku olisi hyvä. Vietimme sitten illan yhdessä etsien netistä sopivan tyylistä pukua, mutta vielä ei tärpännyt :wacko:

Muokattu: , käyttäjä: ulkopuolinen
Link to comment
Share on other sites

Mina teen suurimman osan kaytannon jarjestelyista, silla haamme ovat Suomessa eika sulhaseni osaa suomea. Kyse ei kuitenkaan ole siita, etteiko miesta kiinnostaisi, joten tama jarjestely ei ainakaan viela ole rasittanut minua. Mies on kuitenkin niin toimelias ja aktiivinen, etta tiedan voivani luottaa siihen, etta han hoita sen mita hanelle jaa tehtavaksi ja mita han pystyy hoitamaan. Esim. juomien haku Tallinnasta jaa miehelle ja yhdelle kaverille, ja juhlapaikan koristelu aika pitkalti myos.

Link to comment
Share on other sites

Haluan, että minulla on sanani sanottavani jokaisessa päätöksessä, mutta en pistä todellakaan pahakseni jos jompikumpi kaasoistani tai sulhanen haluaa tehdä jotain oma-aloitteisesti. Meidän hääjärjestelyt ovat ihan alkuvaiheessa (varasin kuitenkin jo kirkon). Juhlapaikkoja menemme katsomaan kaason kanssa luultavasti ensi viikonloppuna ja hän myös soittaa niihin ja sopii katseluajat (koska hän sinne minut kyyditsee, en omista autoa)...

Jossain vaiheessa joudun varmaan hillitsemään kaasoni järjestelyintoa, hän on aika energinen saadessaan jonkin projektin käsiinsä. :D Sulhanen luultavimmin osallistuu heittelemällä ilmaan ideoita tyyliin "haluan häihimme perulaista huilumusiikkia" (true story).

Muokattu: , käyttäjä: Vimes
Link to comment
Share on other sites

Guest Engelina

Aika pitkälti oon yksin tehnyt kaiken. Vähän kurjaa, mutta ei tota miestä oikein kiinnosta nää yksityiskohdat ja mun kaaso ja muut kaverit asuu niin kaukana, ettei heistä oikein ole näissä jutuissa apua. Oon delegoinut miehelle muutaman sellasen miehekkäämmän tehtävän, jotka on hoitanut kyllä hienosti (ruokajuomat ja hääauton muun muassa). Mun oma äiti on ollut aika suurena apuna myös.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on alusta asti ollut itsestään selvää, että järjestelyt hoidetaan yhdessä. Tähän saakka mies on tehnyt jopa enemmän kuin minä, mutta minä hoidan askartelut (kaasot auttaa), joihin hän ei ota osaa (ihan hyvä niin ;) ). Toisaalta mies tekee suurimman osan ruoista hääviikolla, joten siinä hänellä on kyllä urakkaa. Mutta haluaa tehdä, niin tehköön. Meille hääjärjestelyt on ollut mukavaa yhdessä puuhastelua, vähän kuin yhteinen, rentouttava harrastus. Onneksi meillä on niin samat toiveet ja visiot, joten kaikki on mennyt kivasti ja hauskaa on ollut! =)

Link to comment
Share on other sites

Täytyypä vielä ottaa sellainen kysymys esille (yksin järjestelyjen kanssa jääneet morsiamet), että oletteko suunnitelleet miehenne kanssa alusta asti, millaiset häät teille tulee? Mieheni on pannut merkille, että moni morsian ottaa kaiken hoidettavakseen itse eikä ihan helpolla anna miehensä osallistua järjestelyihin. Tai jos antaa, se on sellaista "tee tämä", ei niinkään osallistavaa. Johtunee ehkä siitä, että monella naisella saattaa olla valmiiksi mielessä visio omista häistä. Tähän visioon mies sitten lisätään. Omalle miehelleni tällainen olisi loukkaavaa käytöstä minulta, mutta eipä ole taipumus jyrätä tässä asiassa, niin kuin ei missään muussakaan. Haluan vain herättää kysymyksen siitä, oletteko ottaneet automaattisesti järjestelyvastuun ja jättäneet miehen sivummalle vai yrittäneet saada juhlanne järjestettyä yhteisesti, molempien toiveiden mukaiseksi? Toki on asioita, joiden järjestely sujuu paremmin toiselta eikä toista kaikki yksityiskohdat kiinnosta, mutta luulisi kuitenkin että yhteisen juhlan järjestely olisi edes jollain tasolla yhteisesti hoidettava asia.

Muokattu: , käyttäjä: Fairybride
Link to comment
Share on other sites

^ Minulla ei ole ikinä ollut suurempaa visiota unelmahäistäni. Kuvitelmani ovat olleet linjaa: siviilivihkiminen ulkona, bileet navetan ylisillä... Olemme siis lähteneet suunnittelemaan asioita yhdessä. Miehelleni kuitenkin kirkollinen vihkiminen on tärkeää, joten menemme kirkossa naimisiin (en ole ikinä ajatellut itseäni kävelemässä kohti alttaria, apua). Vaikka olenkin henkisesti melkoinen "jyrä", yritän koko ajan muistuttaa itseäni siitä, että nämä ovat meidän häämme, eivätkä pelkästään minun. Tosin näen itseni helposti käyttämässä syytä "no kun me nyt mennään sinun tahdostasi kirkossa naimisiin, niin kai minä saan tämän asian päättää...". Toivottavasti yhteinen suunnittelu sujuu häihin asti. Ainoana ongelmana on se, että mieheni ei ole kauhean oma-aloitteinen. Joudun siis melkein patistelemaan hänestä ulos mielipiteitä järjestelyihin liittyen, itse kun olen melko kärsimätön ja haluaisin saada suunnitelmat valmiiksi jo nyt (vaikka häihin onkin yli vuosi aikaa).

Link to comment
Share on other sites

En, mulla on kolme superaktiivista kaasoa, jotka innolla auttaa ja suunnittelee! :) Sulhanen ei niin noista kutsujen, teeman, koristeiden yms. hössötyksestä innostu, mutta yhdessä tehdään päätökset, kun minä annan vaihtoehtoja. Kaikki isommat jutut, kuten vieraat, ajankohta, ohjelma, hääpaikka, musiikki, kirkko yms. mietitään alusta asti yhdessä. Tosin kyllä mä enemmän etsin tietoa kuin mies, mutta eipä sillä olisi reissutyön ja 12 tunnin työpäivien ansiosta aikaakaan yhtä paljon kuin mulla. Myös mun äiti ja mummu osallistuu jo näin suunnitteluvaiheessa mielellään :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on vähän sellainen "jako", että minä hoidan häihin liittyviä asioita ja sulhanen on vastuussa häämatkasta (näin molemmat hoitavat itselleen mielekkäitä asioita - mieheen ei hääjutut erityisesti iske ja itse en jaksa viettää tunteja tietokoneella etsien halpoja lentopäiviä) :) tottakai molemmat annetaan ideoita ja mielipiteitä molempiin suunnitelmiin <3

Link to comment
Share on other sites

Meillä on onneksi se tilanne, että mieheni on kovinkin innoissaan ainakin toistaiseksi osallistunut häiden suunnitteluun ja järjestelyihin. Oli mukana myös esimerkiksi makutuomarina hääpukuja katsomassa :D Meillä on tosin aika hyvä tukiverkosto muutenkin, kaasoni ja molempien perheet osallistuvat mielellään etenkin varsinaiseen toteutukseen ensi keväänä. Toistaiseksi pärjäillään kahdestaan.

Link to comment
Share on other sites

Minä olen järjestänyt melkein täysin yksin koko häät. Anoppi ei ole tehnyt yhtään mitään (thank god!), isänikään ei ole (juhlassa sitten tosin saattaa minut ehkä alttarille ja tai pitää puheen), äiti on ollut mukana puvun sovituksessa 2 kertaa, muttei ole muuten autellut, bestman ei ole tähän mennessä tehnyt muuta kuin toivottavasti suunnitellut sulholle polttarit.

Kaaso n.1 on ollut paljon avuksi kun on ollut useasti pukua sovittamassa mukana ja tehnyt harjoituskampauksia + tekee lähempänä mulle hääkynnet + vastaa hääpäivänä muutenkin siitä että mulla on ulkonäkö reilassa (dokumentaarinen kuvaus yms. yms.) Hänen kanssaa olen myös lähinnä häistä puhunut, kun olen puhunut.

Kaaso n.2 kävi kerran kanssani pukuja katsomassa ja sai miehensä hakemaan yhden huuto.net kautta ostamani koriste jutun. Lisäksi hän on ottanut hoitaakseen lahjalistan hoidon sekä juhlassa lahjapöydän (niitä ei tosin avata)

Kaaso n.4 on myös kerran käynyt kanssani pukuja katsomassa ja ehdotellut kattaus ideoita. Juhlassa hän hoitaa photobooth ja vieraskirja "taulu" homman.

Sulhanen varasi kuljetuksen ja DJ.

Yhdessä sulhon kanssa hommattiin häämatka ja ollaan tehty tähän astiset tapaamiset palveluntarjoajien kanssa, sekä valittiin kutsut. Ja tietty käytiin yhdessä hankkimassa hänen pukunsa ja kengät.

Itse olen skannannut juhlapaikkavaihetohdot, pitopalvelut, painotalot, kirjoittanut kirjekuoret ja vienyt ne postiin, hoitanut oman asuni kokoon. Suunnitellut ohjelman, järkännyt esiintyjän, kukkaistytön, valokuvaajan, pohtinut menun, jälkiruoan. Suunnitellut koristeet ja hankkinut niitä myös, tilannut kaasoille ja bestmanille puvut ja muuta tilpehööriä, kuten sateenvarjot, saippuakuplat yms. Varasin kirkon... Kilpailuttanut jatkopaikkoja ja muutenkin käynyt läpi lukuisia vaihtoehtoja aikatauluille, koristeille, juhlapaikoille yms. Kaikkea mitä tähän hommaan nyt kuuluu.

En halua kuulostaa siltä että valittaisin, sillä nautin näiden häiden järjestämisestä, mutta välillä ärsyttää jos sulhanen valittaa siitä miten stressaavaa on näiden häiden järjestäminen, vaikkei hänellä edes ole paljon mitään hommia näistä tullut. Häitä olemme siis aktiivisesti järjestäneet noin 10kk ennen hääpäivää, eli ei kamalan nopealla aikataululla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä minä, eli tuleva morsian on tehnyt kaiken. Oon aina laittanut monta erilaista vaihtoehtoa esille (joista oon itekin tykänny), ja sit antanu sulhon valita niistä. Sulholle ei onneks oo nii tarkkaan tämmöset jutut, kuin taas mulle on :D Tykkään kyl hirveesti suunnitella ja toteuttaa kaikkee.

Suurin paine mul on täl hetkel itse siitä hääpäivästä, pakko siin on delegoida ihmisiä hakemaan juttuja (esim morsiuskimppu jonkun täytyy hakee) ja muutenkin tekemään jotain mitä en ite voi tehä. Mut valmisteluja tullaan varmaan aika pitkälti tekeen mun kaasojen kans.

Kaikki on vielä kyl niin auki, eikä täsä vielä mikään kiirekää oo :)

Link to comment
Share on other sites

Minä itte.. Saas nähdä saanko/kehtaanko/haluanko delegoida asioita kuinka paljon muille. Anoppi jo sanoi mulle että yksin en sitten kaikkea saa tehdä, että pitää pyytää apua. Ja mulle se (avunpyyntö) on tosi vaikeata. Onneksi häihin on vielä 341pvää, suht hyvällä mallilla kuitenkin... Isommat asiat sovitaan ja suunnitellaan yhdessä, mutta mun tehtäväksi nakittui (lue: otin) kaikki pikkupiperrys.

Mies saa hoitaa kuvaajan, kuljetuksen ja bändin, onneksi siihen voi luottaa ettei jätä viimetinkaan asioita vaan oikeasti ottaa asiakseen sovitut. Ja saa osallistua kylttien ja koristeiden tekemiseen.

Muutenkin askarteluita kun olen jo aloittanut, varmistelen kyllä siltä etten jyrää itse. Miehellä oli tosihyvä idea kirkosta juhlapaikkaan siirtymiseen, mutta se vaikuttaa loppuillan juttuihinkin ja minä en nyt osaa päättää hyväksynkö sen. Toisaalta tekisi mieli antaa sille vapaat kädet, mutta toisaalta mietityttää miten sukulaiset asiaan suhtautuu.. Juttua siitä ainakin tulisi, ja melkoista taivastelua..

Stressiä saan varmasti aikaiseksi vielä, näin jo toissayönä unta että cateringfirma ei ollut tehnytkään hääkakkua vaikka olin antanut tarkat ohjeet siitä. Kuulemma eivät tienneen millaisen niin jättivät tekemättä :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Minä itte.. Saas nähdä saanko/kehtaanko/haluanko delegoida asioita kuinka paljon muille. Anoppi jo sanoi mulle että yksin en sitten kaikkea saa tehdä, että pitää pyytää apua. Ja mulle se (avunpyyntö) on tosi vaikeata. Onneksi häihin on vielä 341pvää, suht hyvällä mallilla kuitenkin... Isommat asiat sovitaan ja suunnitellaan yhdessä, mutta mun tehtäväksi nakittui (lue: otin) kaikki pikkupiperrys.

Mies saa hoitaa kuvaajan, kuljetuksen ja bändin, onneksi siihen voi luottaa ettei jätä viimetinkaan asioita vaan oikeasti ottaa asiakseen sovitut. Ja saa osallistua kylttien ja koristeiden tekemiseen.

Muutenkin askarteluita kun olen jo aloittanut, varmistelen kyllä siltä etten jyrää itse. Miehellä oli tosihyvä idea kirkosta juhlapaikkaan siirtymiseen, mutta se vaikuttaa loppuillan juttuihinkin ja minä en nyt osaa päättää hyväksynkö sen. Toisaalta tekisi mieli antaa sille vapaat kädet, mutta toisaalta mietityttää miten sukulaiset asiaan suhtautuu.. Juttua siitä ainakin tulisi, ja melkoista taivastelua..

Stressiä saan varmasti aikaiseksi vielä, näin jo toissayönä unta että cateringfirma ei ollut tehnytkään hääkakkua vaikka olin antanut tarkat ohjeet siitä. Kuulemma eivät tienneen millaisen niin jättivät tekemättä :girl_haha:

Niin kai taitaa vielä olla ehkä enemmän morsiammen juhla, kuin sulhasen. Olen kyllä itse siitä tyytyväinen, että tuleva sulho on antanut mulle aika vapaat kädet järjestelemisen suhteen. :)

Link to comment
Share on other sites

Teen itse kaiken suunnittelun, varaukset, koristeet, kutsut, jne. Mies sai hoitaa perheemme kulinaristina menun laadinnan ja pitopalvelun valinnan ja varauksen (sen verran jelppasin, että etsin vaihtoehdot ;) ). Häitä edeltävänä päivänä pyydetään bestman ja kaaso puolisoineen laittamaan kanssamme juhlapaikkaa kuntoon. Jossain vaiheessa lähellä hääpäivää pidetään palaveri bm:n, kaason ja mahdollisen seremoniamestarin kanssa ja sovitaan työnjako hääpäivälle, minä ja sulhanen ei aiota sinä päivänä hoitaa mitään. Ellei aikataulu pakota, en usko muutoin pyytäväni apua järjestelyissä, koska tykkään itse pohtia, jahkailla ja väkertää :) (Ja pitää kaikki langat omissa käsissäni.) Minulla on taipumusta ajautua "tärkeillä hetkillä" kersantin rooliin papattamaan ohjeita ja käskyjä, mutta sitä en halua meidän häissämme tehdä. Tiedän siis, että hääpäivälle pitää a ) varata itsehillintää ja b ) jättää alusta alkaen kaikki hommat muiden käsiin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä kyllä järjestelyt jää lähes täysin mulle. Mies ei oo muutenkaan kovin "hääihminen", joten en viitsi edes kiusata delegoimalla juttuja hälle, varsnkin kun sulholla on työelämässä nyt niin kiire ja stressiä muistakin asioista. :) Toki käytiin katsomassa kirkko ja juhlapaikka yhdessä ja menuasioita ja häämatkaa ainakin mietitään yhdessä. Toki kysyn mielipidettä asioihin ja esitän vaihtoehtoja, mutta yleensä se, mikä mulle sopii, sopii myös sulholle. :) Sulho yrittää vaan budjetin pitää kasassa. ;)

Kaasot ja ystävät ovat lähempänä häitä sitten apuna, kun tulee kutsujen ym. askartelua, ja hääpäivänä täytyy sitten delegoida asioita. Ja tietysti äitini on myös luvannut auttaa järjestelyissä. Molemmat kaasonikin kun asuvat toisella paikkakunnalla, niin ei nähdä edes niin usein.. Mutta henkisenä tukena ovat olleet jo sitäkin enemmän! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kun paiva oli sovittu mies otti heti yhteytta valokuvaajakaveriinsa ja varasi sen. Ilmoitti ostavansa minulle sormuksen ja hakee puvut itselleen, bestmanille ja sulhaspojalle. Han on meidan budjetin tarkkailija ja ei anna minun tehda ylilyonteja :)

Ja hyva niin! Ei ole kiinnostunut koristelusta, joten saan ne itse paattaa. Teemavarit sovittiin yhdessa.

Ruoka, juoma ja bandi sitten taas tuntuvat kiinnostavan kovasti ja niiden valinnoissa ollut mukana.

Ihana suunnitella ja tehda asioita yhdessa, koska haluan etta haat ovat meidan nakoiset Eika vain minun!

Ainut varjeltu salaisuus on pukuni ja sen han nakee vasta alttarilla!

Apua tulevat antamaan kaaso ja bestman ennen haita, kun laitamme juhlapaikan kuntoon... Muuten parjaamme kaksin!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä menee häiden (niinkuin kaiken muunkin) suunnittelu niin että minä hoidan kaiken alusta loppuun. Kunhan mies sai kosittua niin juteltiin jonkin verran pääkohdista. Tällöin päätettiin siis päivä ja kysyin sulhon mielipiteet kirkosta, juhlan tyylistä, eli haluaako ravintola- vai mökkihäät, kesällä vai talvella...

Nämä kun oli selvitetty niin sulho pyysi että ei joutuisi käyttämään olematonta luovuuttaan häiden järjestelyihin ja minähän enemmän kuin mielelläni lupasin ottaa vastuulleni kaikki järjestelyt, sillä ehdolla että sulho suostuu kuuntelemaan kun höpötän suunnitelmista ja kertomaan mielipiteensä niihin tärkeisiin asioihin silloin kun sitä pyydän. Muutamista asioista ollaan siis keskusteltu ja melko hyvin hän on kantansa esittänyt tiettyihin asioihin jotka hänelle tärkeitä ovat, mutta muuten minulla on vapaat kädet :)

Meille tämä toimii erittäin hyvin, sillä teen mieluiten kaiken itse (ja toki nyt kaasojen ym. avustuksella) ja jos miehellä olisi hirveästi epärealistisia toiveita juhlan järjestelyjen suhteen niin rupeaisi kuitenkin hermot menemään kun minun järjestettäväksi ne jäisi kuitenkin.

Sen verran vielä, että tämä järjestely on hyvä myös siltä kannalta, että minä hoidan meidän parisuhteessa raha-asiat, taloussuunnittelun ja säästämissuunnitelmat, niin on paljon helpompi budjetoida häät omien suunnitelmien perusteella kun tietää mihin on varaa ja mihin ei :D

muoks. ajatusvirhe...

Muokattu: , käyttäjä: morsian2014
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En ole joutunut tekemään kaikkea yksin, enkä koe, että "joudun" tekemään muutenkaan yksin, vaikka paljon olenkin suunnittelupuolella yksin tehnyt. Tykkään suunnitella ja etsiä inspiraatiokuvia, vinkkejä ja vaihtoehtoja, ja niistä meille sopivimmat sitten käytiin sulhon kanssa yhdessä läpi. Lähes kaikki päätökset ollaan tehty sulhasen kanssa yhdessä ja samoilla linjoilla ollaan oltu (esim. juhlapaikkojen katsastus, tarjoukset ja päätös tehtiin yhdessä, samaten valokuvaaja, alustava menu, vieraslista, hääauto jne. päätettiin yhdessä; teemavärit ja koristelut, ohjelmat yms. sekä häämatka ollut helppo vain todeta, kun on samat ajatukset asioista). Mitään askartelua tai pipertämistä kun ei tule, niin ei ole niitäkään tarvinnut tehdä. Kaasot olivat jonkun verran mekon valinnassa mukana (ainut asia, johon sulholla ei ole asiaa mukaan - ja vastaavasti hän hoitaa itse minulta salaa oman asunsa) ja ovat luvanneet auttaa, samoin BM:t ja muutama muukin ystävä, ei vain ole kovinkaan tarvetta avulle, kun ei ole mitään tekemistä. :) Koska tuo yksinkertainen, simppeli ja elegantti linja näkyy erityisesti koristelussa ja pitopalvelun/paikan hintaan kuuluu kattaus, siivous jne., sitäkään ei tarvitse kummemmin stressata, edellisenä iltana käymme yhdessä laittamassa pöydät kuntoon. Omat vanhemmat ja appivanhemmat ovat meidän häissä vieraina ja eivät ole puuttuneet päätöksiin ja hyvä niin.

 

Biisilistojen teko on vielä edessä, samaten kutsujen (ja hääinfon) tekstien viilaus mallipohjista, juomien hakureissu ja minun puvun korjausompelu. Ja tietysti ilmoittautumisten vastaanottaminen. Musiikki kiinnostaa taatusti sulhoa ja yhdessä ollaan "etelänmatkalle" lähdössä, ja kutsujenkin suhteen varmaan yhdessä viilataan noista minun ehdotuksista (lue: naikkareilta ja muualta netistä kopioiduista). Ilmoittautumiset pidän varmaan itselläni, koska sulhon on vaikeampi töiden takia vastailla puhelimeen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minä olen ihan rehellisesti sanottuna joutunut tekemään kaiken tähän asti. Olihan tämä arvattavissa, mutta en nyt ihan olisi uskonut jääväni näin yksin asian kanssa. Häihin on enää pari kuukautta aikaa, mutta mies ei ole saanut edes vanhemmilleen kerrottua häistä. :D Hieman välillä on raivostuttavaa, kun tuntuu, että kaikki ongelmat ovat vain omiani. Esimerkiksi kun nyt on tullut muutama yllättävä rahanmeno juuri huonoon aikaan, ja vielä mätkyjen maksukin juuri ennen häitä, niin on huolettanut, ettei rahat riitäkään häihin. Tuntuu, että mies pitää sitäkin vain minun ongelmanani.  Siis tuntuu kuin hän ajattelisi niiden olevan vain minun hääni. Viimeksi eilen oli sitä mieltä, että ehkä sen hääpaikan voisikin perua kun ehkä rahat ei riitä. Minä en kyllä enää tässä vaiheessa kehtaisi millään perua. Ja kun joskus valitin, että olen joutunut tekemään kaiken itse, niin hän ihmetteli että mitä minä muka olen tehnyt.... No ööööö kysellyt tarjouksia miljoonasta paikasta, varannut paikan, vaihtanut päivän, kysellyt kaikista yksityiskohdista, laskeskellut erilaisten hääkokonaisuuksien hintoja, laatinut erilaisia vieraslistoja, ostanut sormuksen, puvun, varannut kirkon, kuvaajan, miettinyt ohjelmaa, musiikkia, ostanut hääasusteita ym. pientä. Siis enhän minä varsinaisesti olekaan mitään tehnyt muuta kuin soitellut ja lähetellyt sähköposteja, kun on juhlatkin vielä pitämättä, mutta suunnilleen kaikki tarvittava kuitenkin on sentään varattuna. Tuntuu vaan, että mies jotenkin kuvittelee, että hänen vanhempansa järjestää ne häät lopulta... Tai joku muu. Mutta kyllä se meidän on ihan itse järjestettävä kun ei meillä kaasoja tai bestmanejakaan ole. Onneksi sentään ei tarvitse ruokia tehdä itse. :)

 

Harmittaa vähän, kun meinasimme aluksi pitää vain pienimuotoiset kakkukahvihäät. Niistä mies oli aidosti innoissaan... Tarkemmin mietittynä kyllä torppasimme idean samantien. Tajusimme, että se olisi aivan liian vaikea järjestää. Kuitenkin jopa siivoaminen vieraita varten on niin vaikeaa pienten lasten kanssa kun kaikki tavarat ovat lattialla samantien kun ne laittaa johonkin paikoilleen, aina jompi kumpi lapsista huutaa ja siivoaminen keskeytyy tms. Ja kaikki istumapaikat vieraille, pitopalvelut, tilojen riittävyys ym. Tai ehkä tarkemmin ajateltuna taisin itse olla paljon voimakkaammin sitä mieltä, etteivät kotihäät onnistu. Mutta tuntui, että mies oletti kotihäidenkin järjestyvän itsestään... Tähän mennessä kaikki kotonamme olleet juhlat (lasten ristiäiset, synttärit) ovat olleet sellaisia, että miehen vanhemmat ovat leiponeet, tuoneet pöytiä ja tuoleja, ja ollut hirveän stressaavaa. Ihan kuin vielä isommat juhlat onnistuisivat sitten yhtään vähemmällä stressillä ;)

Muokattu: , käyttäjä: Paltamo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En joudu tekemään kaikkea yksin. Sulhanen on apunani ja kaasot ja morsiusneidot ovat luvanneet auttaa. Apua saamme myös tarvittaessa minun perheeltäni ja sulhasen perheeltä. :) Meille on tulossa sellaiset 100 hengen häät, ja vaikka budjetti onkin suuri yritän silti löytää säästökohteita, esim askartelu tai itse herkkujen tekeminen. Näissä pääsevät kaasot auttamaan. Miestä ei kauheasti tuo askartelu tai leipominen kiinnosta, joten auttaa sitten muissa järjestelyissä ja suunnitelmissa. :)

Muokattu: , käyttäjä: Pilvilinna94
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...