Jump to content
Naimisiin.info

Ei ammattikuvaajaa / Itse otetut kuvat/videot (yhdistetty)


Katsa

Recommended Posts

Komppaan myös edellisiä ja kerron meidän kokemuksemme.

Eli alusta asti olimme sulhasen kanssa sitä mieltä, että hankimme ammattikuvaajan häihimme kuvaamaan. Molempien vanhemmat kauhistelivat tätä ja sanoivat että kuvaaja löytyy kyllä halvemmallakin omasta suvusta. Pidimme kuitenkin päämme.

Hääpäivänämme meillä oli kolme kuvaajaa: ammattikuvaaja (jonka olimme itse maksaneet), äitini siskon mies, joka on harrastanut yli 20 vuotta valokuvaamista ja omistaa ihan kelpo kameran, sekä sulhasen veljen vaimo, joka työkseen kuvaa jonkin verran ja jolla myös on ihan kelpo kamera.

Tulos: Äidin siskon mies oli unohtanut kameran laturin kotiin, joten kuvia oli vain kourallinen ja nekin kaikki alkuillasta. Ihan mukavia kuvia kuitenkin joukossa, mutta juuri se edellä mainittu "tunne ja taiteellisuus" puuttuivat. Veljen vaimolla myös vain kourallinen kuvia, koska hän joutui samalla paimentamaan pieniä lapsiaan ja tietenkin halusi myös keskittyä itse hääjuhlaan. Kuvissa muutamia tosi hyviä tilannekuvia, mutta loppuillan kuvat sameita, koska ei ollut käyttänyt salamaa kuvissaan.

Nyt sitten odotammekin palkatun kuvaajamme kuvia innolla, josko niissä välittyisi se aito tunne ja tunnelma joka mielestämme häissämme oli.

Summa summarum: Veljenvaimonkaima -kuvaajat toimivat jos haluat vain muutaman onnistuneen otoksen koko päivästä ja olet valmis "uhraamaan" tämän kyseisen henkilön täyspainoisen osallistumisen häihinne. Jos taas haluat paljon kuvia eri tilanteista sekä ikuistaa häittenne tunnelmaa ja saada muutama kuva ihan jatkokäyttöäkin ajatellen (kiitoskortit, hääkuvapotretit jne.) suosittelen lämpimästi ammattikuvaajan palkkaamista.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 249
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Meille ei tule ammattivalokuvaajaa. Sen sijaan siskoni, joka kuvaa osittain työkseenkin, varmasti kuvaa häitämme, samoin enoni ja muut perheenjäsenet. Usein onnistuneimmat kuvat ovat olleet itse otettuja, kuvissa ihmisetkin ovat rentoutuneempia kun kuvaaja on tuttu.

Tämähän on myös iso säästö muutenkin.

Täällä tuntuu moni luulevan, että valokuvausta harrastava tuttu tai serkku hoitaa hommansa samalla tavalla (tai edes tyydyttävällä tavalla) kuin ammattikuvaaja. Meillä kihlakuvan otti eräs tuttumme miljöössä. Hän on harrastanut kuvausta yli 5 vuotta, mutta kuviin olimme kyllä todella pettyneitä. Kuvista puuttui tunnelma, taiteellisuus sekä muut tärkeät seikat. Kokenut hääkuvaja tietää varmasti missä milloinkin pitää olla, aina vihkisormuksen laittamisesta hääkakun leikkaamiseen ja muihin muodollisuuksien aikana. Kameran kanssa säheltävä tuttu, jolta menee juhlat aivan ohitse kameran kanssa sählätessä on kyllä melko surullinenkin näky, eikä me näin haluttu moista vaan tahdoimme ulkopuolisen kuvaamaan, joka keskittyy nimenomaiseen asiaan koko juhlien ajan, ammattitaidolla. Mitä rentoutumiseen tulee niin ammattikuvaaja osaa kyllä rentouttaa ihmiset niin, että kuvista tulee luonnollisia ja aitoja, näin ainakin meillä kävi. Meitä (ainakin minua) jännitti aivan perkuleesti, sillä kuvat otettiin meidän pyynnöstä ennen vihkimistä.Tuo päätös oli hyvä, sillä kuvauksen aikana unohdimme jännityksen ja näin kuvista tuli rentoja, iloisia, mutta myös vihkimisen aikana jännitys ei ollut lainkaan niin korkealla. Ainakin meillä kuvaaja oli melko edullinen suhteutettuna saamiimme kuvien laatuun, joten voisi sanoa, että kuvaaja oli häiden paras sijoitus eikä kaduta kyllä hetkeäkään. ( www.anttiekola.com ) Te, jotka harkitsette ottavanne jonkun tutun kuvaamaan, niin suosittelen harkitsemaan asiaa... Menette naimisiin kerran elämässänne, ja niin kuin joku sanoi; teiltä jää häistä vain puoliso, sormus sekä valokuvat, tahdotteko että nämä kaikki jäävät hyvinä muistoina mieliinne?

Komppaan myös edellisiä ja kerron meidän kokemuksemme.

Eli alusta asti olimme sulhasen kanssa sitä mieltä, että hankimme ammattikuvaajan häihimme kuvaamaan. Molempien vanhemmat kauhistelivat tätä ja sanoivat että kuvaaja löytyy kyllä halvemmallakin omasta suvusta. Pidimme kuitenkin päämme.

Hääpäivänämme meillä oli kolme kuvaajaa: ammattikuvaaja (jonka olimme itse maksaneet), äitini siskon mies, joka on harrastanut yli 20 vuotta valokuvaamista ja omistaa ihan kelpo kameran, sekä sulhasen veljen vaimo, joka työkseen kuvaa jonkin verran ja jolla myös on ihan kelpo kamera.

Tulos: Äidin siskon mies oli unohtanut kameran laturin kotiin, joten kuvia oli vain kourallinen ja nekin kaikki alkuillasta. Ihan mukavia kuvia kuitenkin joukossa, mutta juuri se edellä mainittu "tunne ja taiteellisuus" puuttuivat. Veljen vaimolla myös vain kourallinen kuvia, koska hän joutui samalla paimentamaan pieniä lapsiaan ja tietenkin halusi myös keskittyä itse hääjuhlaan. Kuvissa muutamia tosi hyviä tilannekuvia, mutta loppuillan kuvat sameita, koska ei ollut käyttänyt salamaa kuvissaan.

Nyt sitten odotammekin palkatun kuvaajamme kuvia innolla, josko niissä välittyisi se aito tunne ja tunnelma joka mielestämme häissämme oli.

Summa summarum: Veljenvaimonkaima -kuvaajat toimivat jos haluat vain muutaman onnistuneen otoksen koko päivästä ja olet valmis "uhraamaan" tämän kyseisen henkilön täyspainoisen osallistumisen häihinne. Jos taas haluat paljon kuvia eri tilanteista sekä ikuistaa häittenne tunnelmaa ja saada muutama kuva ihan jatkokäyttöäkin ajatellen (kiitoskortit, hääkuvapotretit jne.) suosittelen lämpimästi ammattikuvaajan palkkaamista.

Kuten sanoin, kuvaaja oli varmasti häidemme paras sijoitus ja olemmekin olleet niin onnellisia jälkeenpäin, että otimme ammattikuvaajan ikuistamaan koko hääpäivämme. Näitä kuvia on niin kertakaikkisen upeaa katsella jälkeenkin päin. En uskalla edes ajatella, että joku tutuista olisi kuvannut häämme kun tähän mennessä heiltä saadut kuvat olivat melko kamalan näköisiä.

Te, jotka epäröitte ammattikuvaajan ottamista niin kyselkää hintoja ja katselkaa kuvaajien sivuja! Me kyllä pidimme meidän kuvaajasta todella!

Nyt viimeistään olen sitä mieltä, että kuvaamiseen on syytä panostaa. Tapahtuma on Once in a Lifetime!

Link to comment
Share on other sites

Meidän pienissä häissämme ei ollut ammattikuvaajaa, emmekä myöskään nakittaneet ketään vieraaksi kutsuttua hommaan. Myöskään potretteja ei ottanut ammattilainen. Sanoimme kyllä vieraillemme, että mielellämme vastaanotamme heidän ottamiaan kuvia juhlien jälkeen. Myös minä ja sulhanen halusimme omat kameramme juhliin mukaan, ja räpsimme sopivissa kohdissa aina kun muistimme, niin kuin teemme muissakin juhlissa, mistä valokuvamuistoja itsellemme haluamme.

Meistä ei tuntunut hyvältä, että pienissä intiimeissä vihkiäisissämme ja juhlissamme olisi joku tuntematon henkilö (lukuunottamatta vihkijä, kokki ja tarjoilija), vaikka ammattilainen toki osaa olla mahdollisimman huomaamaton. Valokuvaus ei myöskään ollut ykkösenä taloudellisen panostuksen listalla. Tosin meille häät nyt olivat jossain määrin "vain" juhlat muiden joukossa, ja kaikista muistakin juhlista (lakkiaiset sun muut) on saatu ihania ja omannäköisiä kuvia ilman ammattilaistakin.

Mikä siis oli lopputulos?

Sadoittain aivan ihania, tunnelmallisia, lämmöntäyteisiä valokuvia monista upeista hetkistä ja jokaikisestä vieraasta. Paljon on myös hulvattomia tilannekuvia ja korvaamattomia vahinkolaukauksia. Kuvia on katseltu itkien ja nauraen ja muistellen. Kiitoskortteihin ja suurennoksiin löytyi hienoja ja luonnollisia poseerauskuvia, joista itse käsittelin pahimmat kallistukset ja valovirheet pois.

Ammattilaislaatua ne eivät tietenkään ole. Jos olisimme halunneet ammattilaislaatua, olisimme tilanneet ammattilaisen. Totta kai monissa kuvissa on valoja, varjoja sun muita, jotka sattuvat ammattilaisen silmään ja pahasti. Meitä amatööreja ne eivät haittaa, vaan olemme todella tyytyväisiä ratkaisuumme. Tällainenkin kokemus on siis mahdollinen. Tosin luultavasti homma toimi loistavasti pitkälti sen takia, että häämme olivat pienet ja juhliva porukkamme tiivis.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_minja_*

mun mielestä tää on sellane ikuisuusaihe, mistä ei ole loppuratkaisua. Meillä oli ammattilainen häissä ja se oli mielestäni oikea ratkaisu. Mutta tiedän, että moni korjaa autojaankin itse tai naapuri nakittamalla hommaan, toiset vievät suosiolla sen korjaamolle.

Link to comment
Share on other sites

Mä en oikein tiedä mitä me tehtäis tän asian kanssa..Me ollaan nyt alustavasti sovittu,että kaason mies kuvaisi meidän häät.Heillä on ihan hyvä kamera ja hyviä kuvia ovat sillä ottaneet. Nyt olen sitten kuitenkin ruvennut miettimään,kun näitä muiden kommenteja luen,että pitäisikö sitten kuitenkin ottaa vielä rinnalle ammattilaiskuvaaja..Sekös jo mikä harmittaisi eniten jos meistä ei olisi ainuttakaa hyvää kuvaa kirkossa tai sitten kirkon jälkeen otetuista kuvista.. Pitäisi vaan ruveta varmaan tekemään jonkinlaista hinta-laatu kartoitusta...

Link to comment
Share on other sites

Mies ei halua meille ammattikuvaajaa, joten meille ei tule ammattikuvaajaa. Meillä on kourallinen vieraita, joilla on todella hyvät kamerat ja jotka ovat ns. amatöörikuvaajia, siis tekevät muuta "oikeina töinään", mutta kuvaavat paljon, ihan maksustakin. Kuitenkaan emme halua sälyttää kuvausvastuuta pelkästään heidän harteilleen, joten pyydämme kuvaamaan myös yhden tuttavamme, jota emme muuten häihin kutsuisi. Hän siis on alustavasti suostunut kuvaamaan ruoka/juomapalkalla koko illan ja on kuvannut muidenkin tuttaviensa häitä. Uskon, että näillä saamme riittävän määrän hyviä kuvia häistämme, pönötyspotretteja emme oikeastaan edes kaipaa, koska juhlamme ovat muutenkin rennot ja bilehenkiset, eivätkä sellaiset "oikeat häät".

Link to comment
Share on other sites

Mies ei halua meille ammattikuvaajaa, joten meille ei tule ammattikuvaajaa. Meillä on kourallinen vieraita, joilla on todella hyvät kamerat ja jotka ovat ns. amatöörikuvaajia, siis tekevät muuta "oikeina töinään", mutta kuvaavat paljon, ihan maksustakin. Kuitenkaan emme halua sälyttää kuvausvastuuta pelkästään heidän harteilleen, joten pyydämme kuvaamaan myös yhden tuttavamme, jota emme muuten häihin kutsuisi. Hän siis on alustavasti suostunut kuvaamaan ruoka/juomapalkalla koko illan ja on kuvannut muidenkin tuttaviensa häitä. Uskon, että näillä saamme riittävän määrän hyviä kuvia häistämme, pönötyspotretteja emme oikeastaan edes kaipaa, koska juhlamme ovat muutenkin rennot ja bilehenkiset, eivätkä sellaiset "oikeat häät".

En kertakaikkiaan voi ymmärtää näitä ihmisiä täällä. Meillä oli myöskin ammattikuvaaja koko päivän eikä meitä kyllä kaduta yhtään, päinvastoin. vmh sanoi, että "Uskon, että näillä saamme riittävän määrän hyviä kuvia häistämme".... Siis ei kai kukaan ole sitä mieltä, että mitä enemmän kuvia, sitä parempi. Eikö laatu tai tunnelma tai muu "oheinen" merkkaa mitään?! Meillä itsellä oli ammattikuvaaja jolta saimme 350 aivan upean kaunista ja tunnelmallista kuvaa. En voi ymmärtää, että jotkut säästävät häiden ikuistamisessa kuviksi kun häissä on yleensä paljon muutakin mistä voisi paremmin nipistää. Omasta mielestä haluan katsella kauniita ja tunnelmallisia kuvia kuin sitten vieraiden ja tutun tutun tuttuja räpsimiä vähän sinne päin olevia ***kakuvia albumikaupalla. Herätys ihmiset, panostakaa nyt häidenne ikuistamiseen niin voitte muistella lämmöllä tärkeintä hetkeä elämästänne.

Ei sitten muuta......

Link to comment
Share on other sites

Minä sanoin kyllä että "riittävän paljon riittävän HYVIÄ kuvia". Häihimme ei tule tutuntutuntuttuja ja vieraisiimme kuuluu ihmisiä, jotka ovat kyllä ns. amatöörejä, mutta kuvaavat hemmetin hyvin. Joukkoon kuuluu yksi kuvallisen alan ihminen, yksi mm. Suomen kärkiartisteja varsin onnistuneesti palkkaa vastaan kuvannut henkilö ja niin edelleen. Eivät siis ole mitään kummin kaiman tuttuja jotka räpsivät jollain halvimmilla pokkareilla mitä kaupasta saa, vaan heillä on kalustoa, kokemusta ja näkemystä kuvaamisesta. Ja näiden lisäksi siis tulee yksi ihminen vastaavalla varustuksella ihan dokumentaarisesti kuvaamaan.

En nyt näe syytä siihen, että jos meillä on tuttavapiirissämme taitoa ja tarvittavaa kalustoa, niinn miksi EMME hyödyntäisi niitä?!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mua kyllä ärsyttää, kun täällä muutama ihminen alkaa "saarnaamaan" meille, jotka emme käytä ammattikuvaajaa. Kyllä meillä on studiokuvaus kuitenkin, eikä kyse ole siitä, että meistä olisi sitten lopulta peräti 5 kpl kuvia otettuna päivän jälkeen. Olen aivan varma, että kaikki ottavat kameran mukaan, ja aiomme pyytää paria ihmistä erikseen henkilökohtaisesti, että varautuisivat ottamaan kuvia ja mielellään kaikista vieraista. Jo aiemmissa perheen juhlissa enoni on osoittautunut todella luontevaksi ja hyväksi kuvaajaksi, joka muistaa kuvata kaikki vieraat (hän ei muutenkaan ole ydinperheemme jäsen, joten hänellä on paremmin aikaakin keskittyä kuvaamaan). Hän on leppoisa kuvaaja, joka kiertelee juhlissa vieraiden joukossa, vaihtaa jokaisen kanssa muutaman mukavan kommentin ja huumorillaan saa ihmiset näyttämään kuvissa iloisilta ja olemaan parhaimmillaan. Muut perheenjäsenet ottavat enemmän taiteellisia kuvia esim. koristeluista ja miljööstä. Tämä on siis aiemmin perheen juhlissa (myös häissä!!!) testattu juttu, joka toimii.

Siskoni häissä oli myös erikseen kuvaaja, mutta hän piti parhaina kuvia perheenjäsenten ottamia kuvia. Emme me kuvaa millään aataminaikuisilla surkeilla kameroilla, vaan ok-kameroilla ja hyvän taiteellisen silmän avulla, vaikkemme ammattilaisia olekaan.

Siksi mua ottaa päähän, kun täällä jotkut, joilla on vara laittaa omaisuuksia kuvaukseen, tulevat arvostelemaan päätöstämme. Ette voi ajatella niin mustavalkoisesti, että vain teidän oma ratkaisunne on oikea. Lisäksi vielä se, että meillä on syy rahansäästön tarpeeseen, koska olen opiskelija ja menemme naimisiin pienellä budjetilla. Meidän rakkauttamme ei yhtään himmennä se, jos kauniit hääkuvamme on ottanut perheenjäsen eikä sormus ole maksanut 2000 e. :girl_haha:

Muokattu: , käyttäjä: elena87
Link to comment
Share on other sites

Miksi aina nämä "saarnaajat" ovatkaan nimimerkillä vieras jotain.. :girl_impossible:

Meille miehen työkaveri tulee kuvaamaan. Ei ole ammattilainen, harrastaa kuvaamista ja on kuvannut muutamat muutkin häät. Kuvaa häät kirkosta juhlien loppuun ja todennäköisemmin toimii meidän "autokuskina" :girl_haha: ja kaiken tämän sillä että maksamme matkat Helsingistä Heinolaan ja takaisin ja tietysti ruokimme miehen. Hän kuvaa myös meidän virallisen hääkuvan joka sitten kehystetään ja jne jne

Link to comment
Share on other sites

Meillä on studiokuva ennen vihkimistä eli sen "virallisen hääkuvan" ottaa ammattilainen. Juhlaan emme halua vieraita ihmisiä (eli kuvaajaa) vaan mahdollisesti pyydämme vakavasti kuvausta harrastavaa ja sitä myös työssään käyttävää kaveria ottamaan hieman enemmän kuvia (jota hän luultavasti tekisi joka tapauksessa) ja se riittää. Me emme koe omalla kohdallamme tarpeelliseksi ottaa 700-900€ maksavaa koko päivän kestävää dokumentaarikuvausta, siinä ei vain ole järkeä. Jos muut niin tahtovat tehdä niin se ei toisaalta ole meiltä pois eli kukin tyylillään. B) Samoilla linjoilla siis mm. elena87:n ja vmh:n kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on studiokuva ennen vihkimistä ja kirkkokuvaus ammattilaiselta. Syy: pienet häät eli kaikkein läheisimmät(sisarukset, vanhemmat) paikalla ja halutaan, että he kaikki voivat seurata seremoniaa rauhassa :girl_smile: . Lisäksi saadaan ne yhteiskuvat kirkolla koko porukasta yms. ilman että kenenkään tarvii olla kuvasta hukassa.

Juhlapaikalla saa sitten vieraat kuvailla ja toivottavaakin on :girl_wink: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Tai tietysti onhan se että kaikki eivät ole yhtä tarkkoja siitä, että mikä on hyvä kuva. Naurattaa aina välillä kun joku kehuu jotain kuvaa ja itse miettii että hä?? Oletko tosissasi?? girl_haha.gif

Nyt hyvää yötä biggrin.gif

Mua ärsyttää suunnattomasti kun kaveri joka on valokuvaaja, katsoo mun ottamia kuvia joihin itse olen tyytyväinen.

Ja joka saamarin kerta pitää kommentoida jotakin aukkoa tai valotusta tms. ja koskaan ei voi sanoa että no onpas kiva kuva.

Minusta on itsestäänselvää että 10v valokuvannut ammattilainen ottaa teknisesti laadukkaampia kuvia kuin minä, jonka kamera on marketin digipokkari, muutenhan kaikki olisi kuvauksen ammattilaisia. Mä en suoraan sanoen edes halua näyttää tälle kaverille ottamiani kuvia, kun aina kommentti on joku ylimielinen "no jos minä olisin ottanut niin..." .

Ja sitten tällä tyypillä on naamakirja täynnä ottamiaan taidekuvia, ja onhan ne hienoja joo, mutta kun mä otan kuvat nimenomaan

siten että minusta epätarkat ja suunnittelemattomat tilannekuvat ovat mulle parhaita kuvia.

En mä halua TÄYDELLISTÄ kuvaa hääpäivänäkään, vaan haluan niitä kameran piuhoja linssin eteen ja haluan vääriä varjoja,

valottuneita otoksia ja pimeitä kuvia onnistuneiden seassa. Haluan punaisia silmiä ja tärähtäneitä kuvia.

Mulle valokuvat ovat osa elämää, ja elämä ei ole siloteltua ja täydellistä, enkä mä halua että hääpäivänä mun leuassa oleva luomi häviää kuvista tai kaksoisleuka haihtuu phtotarissa. Hääpäiväni kuvissa pitää näkyä elämä kaikessa karuudessaan, ja pelkään aiheellisesti että ammattikuvaaja tekee kuvista häälehtien kaltaisia täydellisiä kuvia.

Ei kiitos mulle.

Enkä halua studiokuvia, enkä teennäistä posetusta puun alla kuvaajan sparratessa meitä posettamaan kybällä.

Varmaan tämä ammattilaiskuvaaja-kaveri riehuu sen kameransa kanssa meidänkin häissä joka tapauksessa ja kuvailee joitain horsmia inspiraationsa yllyttämänä, mutta se on sitten hänen oma valintansa.

En mä aio maksaa jollekin siitä että se muuttaa meidän arkipäiväisen tylsät ja elämältä maistuvat häät satuhäiksi.

Link to comment
Share on other sites

Guest pampulakorva

Hah hah haa :girl_haha:

Mainioita keskustelua puolin ja toisin, vaikka eihän tämänkään ketjun tarkoitus oo syyttelylinjoille lähteä! Jokainenhan tekee niinkus omiin juhliin ja aatteisiin sopii...

Meille EI EHDOTTOMASTI TULE ammattikuvaajaa, emme todellakaan ole valmiita maksamaan hurjia summia hienojen ammattilaisten tekeleistä. Vaan sisko ottaa ja käytännössä lähes kaikki vieraatkin, niin kyllä noista hyviä kuvia löytyy meidän tarpeisiin!!!

Tuli tossa vaan mieleen, jotta liekö tuo "vieras" joka täällä avautuu on itse AMMATTIVALOKUVAAJA :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest pampulakorva
Mua kyllä ärsyttää, kun täällä muutama ihminen alkaa "saarnaamaan" meille, jotka emme käytä ammattikuvaajaa. Kyllä meillä on studiokuvaus kuitenkin, eikä kyse ole siitä, että meistä olisi sitten lopulta peräti 5 kpl kuvia otettuna päivän jälkeen. Olen aivan varma, että kaikki ottavat kameran mukaan, ja aiomme pyytää paria ihmistä erikseen henkilökohtaisesti, että varautuisivat ottamaan kuvia ja mielellään kaikista vieraista. Jo aiemmissa perheen juhlissa enoni on osoittautunut todella luontevaksi ja hyväksi kuvaajaksi, joka muistaa kuvata kaikki vieraat (hän ei muutenkaan ole ydinperheemme jäsen, joten hänellä on paremmin aikaakin keskittyä kuvaamaan). Hän on leppoisa kuvaaja, joka kiertelee juhlissa vieraiden joukossa, vaihtaa jokaisen kanssa muutaman mukavan kommentin ja huumorillaan saa ihmiset näyttämään kuvissa iloisilta ja olemaan parhaimmillaan. Muut perheenjäsenet ottavat enemmän taiteellisia kuvia esim. koristeluista ja miljööstä. Tämä on siis aiemmin perheen juhlissa (myös häissä!!!) testattu juttu, joka toimii.

Siskoni häissä oli myös erikseen kuvaaja, mutta hän piti parhaina kuvia perheenjäsenten ottamia kuvia. Emme me kuvaa millään aataminaikuisilla surkeilla kameroilla, vaan ok-kameroilla ja hyvän taiteellisen silmän avulla, vaikkemme ammattilaisia olekaan.

Siksi mua ottaa päähän, kun täällä jotkut, joilla on vara laittaa omaisuuksia kuvaukseen, tulevat arvostelemaan päätöstämme. Ette voi ajatella niin mustavalkoisesti, että vain teidän oma ratkaisunne on oikea. Lisäksi vielä se, että meillä on syy rahansäästön tarpeeseen, koska olen opiskelija ja menemme naimisiin pienellä budjetilla. Meidän rakkauttamme ei yhtään himmennä se, jos kauniit hääkuvamme on ottanut perheenjäsen eikä sormus ole maksanut 2000 e. :girl_haha:

KOMPPAAN KYLLÄ TÄYSILLÄ elena87:n perässä :girl_haha:

Meidän rakkauttamme ei yhtään himmennä se, jos kauniit hääkuvamme on ottanut perheenjäsen eikä sormus ole maksanut 2000 e. :girl_haha:

^^ei meidänkään!!!

Link to comment
Share on other sites

pakko kommentoida tähän, kun löysin ihmeekseni samoin ajattelevia ihmisiä palstalta :)))

Olen täysin samaa mieltä. Meillä myös pienen budjetin häät ja mahdollisimman lahjakkaasti tahdon välttää kaikkea amerikkalaista ökyhääturhaketta. Meillä ei ole tarkoitus tuhlata häihin kolmen vuoden tuloja; olen itse opiskelija, takana pitkä avoliitto ja perheenlisäystäkin on jo saatu. Kyllä sille rahalle on ihan oikeaakin käyttöä.. Milloin ammattikuvista ja rinsessaruoista tuli hääjuhlien pakollinen keskipiste ilman vaihtoehtoja?

Tokihan kukin oman alansa ammattilainen tietenkin hehkuttaa elantonsa saadakseen ammattikuntansa tärkeyttä, mikä on ihan ok, ihmisen on jostain saatava leipänsäkin. Ei ole heidän vikansa, että nekin, joilla ei oikeasti olisi varaa sortuvat ylilyönteihin naisten(hää)lehtien ja television painostuksen alla. Ja sitten on niitä, joilla oikeasti on varaa tai jokin henkilökohtainen oma syy (kuten oma mielikuvansa häistä). Mutta ei ole myöskään rahattomampien vika, että tuntevat oman rahatilanteensa. Ei ole myöskään syytä tuomita niitä, joilla vain on erilaiset arvot kuin jollain muulla. Jokaisella on varmasti ihan oma mielikuvansa häistä, mitä lähtee toteuttamaan.

Itse perustan mielikuvani omiin muistoihini ihan tavishäistä, joissa ainakin minulla on aina ollut hauskaa; vieraatkin ovat saaneet olla ihan omia itsejään, osallistua juhliin esim dokumentoijina omilla kameroillaan, mikä on loistava tapa tutustua muihin vieraisiin. :) Minulle itselleni valokuvissa on tärkeintä se, että kuvat on ottanut henkilö, joka merkitsee edes jommalle kummalle - ja mielellään molemmille jotain. En minä edes halua häihini ketään vierasta tyyppiä heilumaan kameroineen ottamassa kuvia vieraiden miehustoista ja omasta pukeutumisistani.. Olen huomannut pitäväni vuosien päästä eniten juuri niistä kuvista, joista näkyy, että kuvan ottanut henkilö kuuluu samaan seurueeseen ja kuvat on otettu poseeraamatta. Kyse on myös kuvassa näkyvän rajatun tarinan lisäksi ulkopuolelle rajautuneen tilanteen tarinasta. Juhlien jälkeen on myös mukava saada postissa muiden ottamia kuvia ja lähettää itse ottamiaan toisille. :) Tämä siis oma näkemykseni, muilla on ilmiselvästi omansa ja hyvä niin.

"Edustuskiiltokuva" otetaan sitten valokuvaamon toimesta.

Link to comment
Share on other sites

Itse perustan mielikuvani omiin muistoihini ihan tavishäistä, joissa ainakin minulla on aina ollut hauskaa; vieraatkin ovat saaneet olla ihan omia itsejään, osallistua juhliin esim dokumentoijina omilla kameroillaan, mikä on loistava tapa tutustua muihin vieraisiin. :)

Jep, kukin tavallaan. Tuota en vaan ihan tajunnut. ^ Ettäkö häissä, joissa on ammattivalokuvaaja eivät vieraat saa olla omia itsejään? Vai mihin tuolla kommentilla viittaat? Kai nyt aikuinen ihminen osaa olla ihan oma itsensä vaikka joukossa olisikin vieras valokuvaaja.

Link to comment
Share on other sites

En mä halua TÄYDELLISTÄ kuvaa hääpäivänäkään, vaan haluan niitä kameran piuhoja linssin eteen ja haluan vääriä varjoja, valottuneita otoksia ja pimeitä kuvia onnistuneiden seassa. Haluan punaisia silmiä ja tärähtäneitä kuvia.

Enkä halua studiokuvia, enkä teennäistä posetusta puun alla kuvaajan sparratessa meitä posettamaan kybällä.

En mä aio maksaa jollekin siitä että se muuttaa meidän arkipäiväisen tylsät ja elämältä maistuvat häät satuhäiksi.

Oon niin samaa mieltä. Meillä ei tule kuvaajaa, ei ole käynyt edes mielessä. Emme myöskään käy missään hääkuvissa. En tiedä mitään teennäisempää, kun poseeraamalla poseeratut, kaukaisuuteen haaveilut, joissa sekä sulhasen, että morsiamme ilme on aavistuksen vaivautunut. :girl_impossible: Toki kaikki saavat tehdä tyylillään, mutta meitä varten kuvaus ei ole. (enkä tarkoita, että olisimme mitenkään hullun rumia ;))

Saa nähdä, mitä kuvia kenenkin kameraan tulee ja otetaanko itse vaikka joku lumisotakuva, joka voidaan lähettää kiitoskortiksi. Haluan kuvia, mutta kyllä mulla on elämää häiden jälkeenkin. Eli en sillä ota niin ressiä, että mitä siitä päivästä jää käteen. Ei ne häät, vaan se avioliitto. Juhlat menee siinä missä arkikin. Joistakin päïvistä muistaa enemmän, joistakin ei.

Link to comment
Share on other sites

En minä edes halua häihini ketään vierasta tyyppiä heilumaan kameroineen ottamassa kuvia vieraiden miehustoista ja omasta pukeutumisistani.. Olen huomannut pitäväni vuosien päästä eniten juuri niistä kuvista, joista näkyy, että kuvan ottanut henkilö kuuluu samaan seurueeseen ja kuvat on otettu poseeraamatta. Kyse on myös kuvassa näkyvän rajatun tarinan lisäksi ulkopuolelle rajautuneen tilanteen tarinasta.

"Edustuskiiltokuva" otetaan sitten valokuvaamon toimesta.

Meillä ei tule kuvaajaa, ei ole käynyt edes mielessä. Emme myöskään käy missään hääkuvissa. En tiedä mitään teennäisempää, kun poseeraamalla poseeratut, kaukaisuuteen haaveilut, joissa sekä sulhasen, että morsiamme ilme on aavistuksen vaivautunut. :girl_impossible: Toki kaikki saavat tehdä tyylillään, mutta meitä varten kuvaus ei ole. (enkä tarkoita, että olisimme mitenkään hullun rumia ;))

Niin, dokumentaarisessa kuvaustyylissähän ei joka kuvaan poseerata, vaan ideana on juuri se, että kuvaaja ikuistaa päivän tapahtuman sellaisenaan, ilman asetteluja ja poseeraamisia.

Link to comment
Share on other sites

Kun muistatte sitten, että se teidän ystävänne ei voi juhlia teidän häitänne kuten muut. Voi olla häiden jälkeen entinen ystävä....

Asioita voi toki hoitaa monella tavalla, mutta itselleni kävi juuri niin, että sain kutsun yhden työkaverini häihin (toki oltiin tekemisissä myös töiden ulkopuolella) - mutta hyvin pian kävi ilmi, että kutsuttuna oli minun lisäkseni oma järjestelmäkamerani ja ammattitaitoni. Ja ne häät menivät mun osaltani siten, etten ehtinyt edes kunnolla syödä, kun mun piti huolehtia siitä, että olin koko ajan valmiina kuin partiopoika, teki hääpari mitä tahansa. Ok, en tuntenut häissä ketään, joten en sikäli menettänyt mitään (tylsää olisi ollutkin ilman tuota tehtävää) - mutta tunsin joka tapauksessa olevani töissä enkä juhlissa. Mitään korvausta en saanut, ja yhteydenpitokin katkesi lähes täysin, kun hääpari oli saanut negatiivinsa (se oli ennen digiaikaa se) - enkä saanut häistä itselleni kuvan kuvaa, kun hääpari ei niitä mulle lupauksistaan huolimatta teettänyt.

En todellakaan sano, että kaikki kavereitaan apuna käyttävät näin tekevät, mutta kiinnittäkää ihmeessä huomiota "työoloihin", jotta hyvällä mielellä auttaminen ei käänny pahaksi jälkimauksi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...