Tepe

Vinkkejä kuvaukseen (yhdistetty)

59 viestiä aiheessa

Kuvaustilanne kannattaa ehdottomasti rauhoittaa, eli kun otatte potrettikuvia, paikalla saa olla vain kuvaaja ja te. Ja ehkä kaaso tms., joka voi katsoa, että puku on hyvin ja kasvot eivät kiillä. Kaikki ulkopuoliset häslääjät kameroineen pois.

Ja jos otatte semmoisia sarjatulikuvia, eli kaikki vieraat voivat kuvata teitä yhtä aikaa, joku avustaja voi ottaa tilanteen johdettavakseen ja määrätä, kenen kamera on milloinkin vuorossa, jotta tiedätte kaikki katsoa samaan suuntaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toi Body Shopin puuteripaperi on muuten kätevä! Ei tartte kuin painella kiiltävää/rasvaista kohtaa naamassa ja het on kiilto pois eikä meikki tuhraannu, koska papereista puuteri ei jää iholle vaan rasva imeytyy siihen paperiin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa ehdottomasti nimetä useampi päävalokuvaaja juhlaan, esim sulhon isä, yhteinen kaveri ja sun sukulaunan (täti serkku tms.) Haluat varmasti kuvia juhlasta ja vieraista ja ihmisillä on tapana kuvata omia tuttujaan, joka porukasta siis joku.

Etsi etukäteen kuvia joista pidät, näytä ne potretit ottavalle kuvaajalle ja selitä mistä erityisesti pidät kuvissa. Esimerkkinä, haluatko kuvan jossa seisotte vierekkäin ja katsotte kameraan vai kenties pusukuvan tai halikuvan tai "tulevaisuuteen" katsovan kuvan. Asentoja kannattaa myös miettiä etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja köyhän miehen puuteripaperina toimii ihan tavallinen Rizla-sätkäpaperi. Kokeiltu on, toimii.  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Mä oon varmaan vielä köyhempi, kun painelen kiiltävät kohdat ihan vaan wc- tai talouspaperilla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vinkki: Meikatkaa miehetkin!

Joidenkin mielestä tosiuros ei nenäänsä puuteroi, mutta on aika hirveän näköistä kun morsian on valkoinen ja sileä, mutta sulhanen kiiltää vieressä kuin sulhaspojan m...

Ja kuvaajahan joutuu portrettikuvia käsitellessä kuitenkin pensselöimään kiiltokohdat pois, käsittääkseni...

Puhumatakaan että suhasen naama kiiltää myös hääpaikalla otetuissa kuvissa vieraiden ottamissa kuvissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei osunut silmään vastaavanlaista ketjua.

Paljon hääsivustoja selanneena olen nähnyt sykähdyttävän kauniita tilannekuvia häistä ja sitten niitä perussettejä. Oma tilanteeni on se että valokuvaajan kanssa pitäisi alkaa sopia minkälaisia kuvia ja mistä tilanteista hän ottaa.

Tänne voitais kerätä kivoja/hullun hauskoja/kauniita valokuvia häistä. Voisi jokainen sitten käyttää niitä ideoinaan kun alkaa miettiä omien häiden valokuvausta.

Miltäs kuulostaisi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kirkossa kuvaamiseen vielä yksi vinkki!

Tarkistakaa papilta missä kohdassa suudelma tulee. Yleensä sen paikka on avioliittoon siunaamisen tai julistamisen jälkeen ja tilanne tulee lähes joka kerta niin yllättäen, ettei kuvaaja ole hereillä. Sekä meidän että kaverini häissä oli ammattikuvaaja paikalla ja silti kävi niin, ettei suudelmasta tullut kuvaa. Tilanne yllätti kaverini häissä myös itseni sekä isäni, joka kuvasi paria videolla ja olisi siten ollut paraatipaikalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

MIelenkiinnosta, onko näin? kysyn niiltä joilla kokemusta on, että jos kaikilla sukulaisilla on kamera,tai kertiskamera, niin eikö siitä tule melkoinen hullunmylly?

Joka toisessa kuvassa on vain jonkun toisen innokkaan kameranheiluttajan selkä?

Ja tietysti kaikki kuvat yläviistosta kuvattu, päänyläpuolella puoli metriä seinää. Ja kirkossa: Tuskin papin puhettakaan kuuluu kun räiskintä ja ihmisten kopistelu etsiessään kuvakulmaa valtaavat koko tilan.  

Kun suomalaiset alkavat heiluttelemaan kameraa kuin japanilaiset lajitoverinsa ikään, niin häihin ja itse tapahtumaan ei kukaan keskity. Aina on vain kamera mielessä ja ihmiset etsivät vain sitä oikeaa "kodak" hetkeä.

En tiedä, mutta jos olisin pappi, niin minua ainakin ärsyttäisi kun korkokantakengissä mummelit pomppisivat kesken saarnan alttarin ja penkin väliä räiskien kameran kanssa.

Ja mitä kuvia siitä tuli? Sulhasen ja morsiamen selät pääasiassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kirkkotila tullaan rauhoittamaan vihkimisen ajaksi, eli yksi ihminen videokuvaa (tuleva appi osti jo videokamerankin tuossa kesällä ja on harjoitellut ahkerasti :)) ja toinen ottaa kuvia ainakin tahdon ja suudelmahetkistä. pitää vaan keksiä toinen luottokuvaaja, kun appi ottaa muut tärkeät kuvat :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei se "tahdon" sanominen tosiaankaan näy kuvissa muuten kuin hääparin omituisesta suun asennosta ja kameran laukaiseminen juuri silloin häiritsee koko toimitusta, joten unohtakaa se.  Sormusten laitto ja suudelma ovat paljon oleellisempia kuvattavia. Kirkossa ei muutenkaan kannata räiskiä kuvia koko aikaa vaan kuvata vain ne oleelliset asiat ja tapahtumaa kunnioittaen. Muuten alttarilla hyppivästä appiukosta tulee helposti juhlan päähenkilö  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli vaan mieleen, et mua harmitti yo-kuvassa, kun olin laittanut juuri oikean sävyistä huulikiiltoa kuvaan, niin valokuvaaja halusi puuteroida huulet vähemmän kiiltäviksi. Nenän olinkin jo itse puuteroinut. Se oli sitä aikaa, kun otettiin vielä filmillä kuvat. (Ja jopa minusta sai yo-kuvissa hyvännäköisen joten annettakoon "väärä" huulten väri anteeksi.) Eli kuvaan ei superkiiltäviä huulia!

Mulle on koulussa opetettu (pari eri valokuvaajaa), että säädöt, meikit ym. pitäs olla kunnossa digikuvassakin vaikka kuinka olisi käsittelymahdollisuus. Käsittely vie aikaa ja aika on rahaa. Ja käsittelyllä ei taitavinkaan voi kaikkia virheitä korjata, en tiedä puuteroinnista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä idea, mutta pulmana on osaltani se, ettei hääkuvia ole vielä otettu...   Kunpa muutkin löytäisivät tänne, sillä näistä olisi meillekin paljon apua...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Paljon on tullut mietittyä häiden valokuvausta, ja kun en halua tuntemattoman ihmisen ottamia kuvia (paitsi virallinen hääkuva) niin päädyttin sulhon kans sellaseen vaihtoehtoon, että laitetaan joka pöytään kertakäyttökameroita joilla ihmiset voi sit vapaasti napsia kuvia niin saapahan sitten ainakin persoonallisen hääkuva-albumin, jossa varmasti löytyy joka vieraasta jotain ja varmasti hääparistakin. Tottakai itekkin sitten otetaan yks kamera meidän pöytään jolla voidaan sit vielä napsia mieleisiä kuvia. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moikka!  Me oltiin ammattilaisella kuvattavana ennen häitä (ulkona, useammissa asennoissa lähes kaksituntinen sessio) ja sitten häissä meillä oli kuvaaja, joka otti meistä pikapotretit (+ perheen ja kaasojen ja bestmanien kanssa). Pikapotreteissa me oltiin enemmän itsemme näköisiä, parin kuohujuoman ja vihkijännityksen lauettua hyvin syöneenä... pääruuan ja jälkkärin välissä. Onnistuneita ei ollut kuin pari-kolme kappaletta, mutta häissä tilannekuvaus oli hintansa arvoinen ja hääpäivänä puolentunnin poseeraus oli maksimi. Noista ennen häitä otetuista koevedoksista kaverini totesi etten ollut oikein itseni näköinen. Joka tapaksessa meillä on monta kuvaa mistä valita parhaat....

Pointtini on että parhaiten onnistuivat ne kuvat joita ei suunniteltu. Häissä kuvaaja katsoi kuvauspaikan ja sanoi että olkaa niinkuin mukavalta tuntuu. Ennen häitä kuvaussessiossa (ammattikuvaajalla myös omia ehdotuksia ja ideoita) huomattiin kaksi valkoisena kukkivaa pensasta ja pyydettiin kuva niiden vieressä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen menossa kuvaamaan kaverini häitä, mutta kaipaisin aiheeseen vinkkejä. Vinkit voivat olla valokuvaukseen teknisesti liittyviä tai sellaisia, mitä hääpari/kaasot/bestmanit itse haluaisivat valmiissa kuvissa olevan.

Välineet ei ole kummoiset. Canon EOS 350D, 430ex speedlite-salama, 50mm1.8 objektiivi sekä kittiobjektiivi. Jalusta olisi aikeissa ostaa ennen tapahtumaa. Mutta ehkä noilla yhdet häät kuvaa. Kaverini on tietoinen siitä, että olen aika aloittelija. Pelkään silti tuottavani pettymyksen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

vinkit kiinnostavat! haluaisin tietää kenen "vastuulla" loppujen lopuksi on esim. tuo paljon puhuttu naaman kiiltäminen? eli pitääkö morsiamella olla kuvauksissa peili mukana että voi tarkkailla tilannetta vai huomauttaako kuvaaja että nyt tarvittaisiin lisää ehostusta? ja pitääkö kuvattavien vahtia että asennot ja puvut ovat ok, vai huolehtiiko kuvaaja näistäkin? mietin vain, että meillä on kuvaus ennen vihkimistä ja luulen olevani itse siinä tilanteessa niin jännittynyt etten pysty ajattelemaan mitään ylimääräistä eli olisi mukava tietää voivansa olla huoleti ja luottaa vain kuvaajaan. eli kuuluvatko edellä mainitut mielestänne kuvaajan tehtäviin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
vinkit kiinnostavat! haluaisin tietää kenen "vastuulla" loppujen lopuksi on esim. tuo paljon puhuttu naaman kiiltäminen? eli pitääkö morsiamella olla kuvauksissa peili mukana että voi tarkkailla tilannetta vai huomauttaako kuvaaja että nyt tarvittaisiin lisää ehostusta? ja pitääkö kuvattavien vahtia että asennot ja puvut ovat ok, vai huolehtiiko kuvaaja näistäkin? mietin vain, että meillä on kuvaus ennen vihkimistä ja luulen olevani itse siinä tilanteessa niin jännittynyt etten pysty ajattelemaan mitään ylimääräistä eli olisi mukava tietää voivansa olla huoleti ja luottaa vain kuvaajaan. eli kuuluvatko edellä mainitut mielestänne kuvaajan tehtäviin?

Mä luulen, että vastuu on periaatteessa kuvattavalla, mutta jos etukäteen asiasta sopii kuvaajan kanssa, niin eiköhän ammattilainen voi mainitakin, että nyt kannattais oikasta vähän hametta, tai lisätä puuteria.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vaatteiden asettelu on osa ammatikseen muotokuvia kuvaavan työtä.

Kannattaa kuvaajaa valitessa tutkia kuvaajan portfolio/mallikuvia niistä nyt näkee itselleen tärkeitä asioita.. ihon kiilto/vaatteiden "laskokset", kukkien asettelu.. yms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Peilin edessä harjoittelu on hyvä idea. Jos saat puolison tai jonkun kaverin auttamaan, niin ole oikeasti kuvattavana. Minä ainakin inhoan kameran edessä olemista, yleensä siksi kannan omaa digiä joka paikkaan, harvemmin valokuvaajasta tulee kuvia ;) Olen ajatellut, että tässä on totuttauduttava ajatukseen, et on yhden päivän keskipisteenä ja kaikki haluaa ottaa valokuvia. Silloin ei voi livahtaa karkuun, peittää naamaansa käsillään tai muuten piiloutua... Joten yritän hampaat irvessä pysyä aloillani kun joku tulee kameran kanssa lähelle, ja jopa hymyillä. Harvinaista minulle. Sitten tietenkin pyydän kaikki kuvat itselle ja häpeän silmät päästäni :P

Mutta tässä on aikaa opetella olemaan edes lähes normaalisti kameran edessäkin...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos itse tykkää hymyillä leveästi mutta toinen ei, kannattaa yhdessä harjoitella sopivia ilmeitä ja hymyjä. Sain siskoltani lahjaksi lahjakortin valokuvaamoon ja kun vihdoin saimme koevedoksia, minä hymyilin kuin Täti Monika konsanaan ja mieheni vain vaisusti  ::) Ei todellakaan onnistunut kuin pari kuvaa ja se kieltämättä harmitti. Eli minä ainakin harjoittelen vähän hillitympiä hymyjä hääkuvaan!

Ja muistakaa että myös korvat saattavat vaatia puuteria; jos päivän aikana on ottanut rohkaisuryyppyä tai muuten hermostuttaa, alkavat korvat helposti punoittamaan. Ei ole kivaa jos kasvot on meikattu kauniisti ja korvat loistavat punaisina  ;)  Itse tiedän että meillä bm häärii taskumattinsa kanssa ja varmasti oman osuutensa nappaa myös sulhanen. Vaikka muuten ei kännissä olisikaan, niin ei paljoa tarvita saamaan tosi outoja kuvia aikaiseksi!

Kuvaajaa pyytäisin ehdottomasti katsomaan kokonaisuutta; eli helmat hyvin, tausta suorassa, hiukset hyvin. Muistan ikuisesti miten teini-ikäisenä harmitti kun koulukuvaaja ei pyytänyt korjaamaan vinossa olevaa paidankaulusta tai hapsottavia hiuksia! No eihän hääkuvia otetakaan samalla periaatteella nopeasti kuin koulukuvia, mutta jatkossa kyllä varmistan että kuvaaja saa huomauttaa jos jokin uhkaa pilata kuvan!

Olen kopioinut jostakin listan sopivista kuva-aiheista, eli voi olla ihan hauskaa ottaa kuvia vähän erikoisemmistakin jutuista. Erilaiset lähikuvat ym. on mukavia lisiä siellä kuva-albumissa  :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

appelsiini sonja: laitatkos listaa tännekin? ;)

hyviä vinkkeja sulla (ja tietty muillakin) :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on ainakin tällainen, osittain omaan käyttöön muokattu, mutta suurimmaksi osaksi vain copy-paste jostain.. en muista mistä  ::)

ENNEN HÄITÄ:      

 Kaikki askartelut      

 Molempien polttarit      

 Juhlatilan koristelu      

 Auton koristelu        

 Kuvia esim. hääpuvun metsästysreissuilta    

 tavarakuorma joka viedään juhlapaikalle (laatikot yms)    

 hääpaikan koristelu edellisenä päivänä    

 koristelun yksityiskohtia    

 viini ja kuoharipullot        

   

MORSIAN JA SULHANEN HÄÄAAMUNA      

 Morsian hääaamuna      

 Sulhanen hääaamuna      

   

MORSIAN VALMISTAUTUU      

 Morsian kampaajalla (+kampaaja)      

 Morsian meikissä  (+meikkaaja )      

 Morsian pukeutuu

Morsian valmiina        

 Hääpuku      

 Hääkampaus        

 Häämeikki      

 Koko morsian      

   

SULHANEN VALMISTAUTUU        

 Sulhanen pukeutuu      

 Sulhanen valmis      

   

MORSIAN JA SULHANEN      

 Sulhanen näkee morsiamen (tapahtunee kylläkin vasta kirkossa, joten kuva siellä)      

 Hääauto      

   

Vihkiminen    

-kirkko (sekä sisältä että ulkoa, myös yksityiskohdat kirkon koristelusta ym.)      

-häävieraat saapuvat      

-bestman, kaasot      

-kirkko-ohjelmien jakoa      

-kirkko-ohjelmat      

-isä saattaa alttarille      

-morsiamen luovutus      

-kimpun luovutus kaasolle      

-morsiuspari alttarilla      

-pappi      

-vihkivalat      

-sormuksien pujotukset      

-suudelma      

-siunaus      

-pappi antaa raamatun      

-musiikkiesitys; esittäjä/hääpari kuuntelee

-lapsi katsoo ja ihmettelee/ mököttää/ kiukkuaa      

-morsiuspari poistuu      

-riisikorit (saippuakuplat?)      

-riisinjako (saippuakuplat?)      

-häävieraat odottamassa riisinheittoa      

-suudelma kirkon ovella

-riisinheitto (saippuakuplat?)      

-morsiuspari asettautuu autoon      

-morsiuspari autossa      

-auto poistuu      

   

Yksityiskohdat    

-kampaus      

-meikki      

-sormukset      

-kukkakimppu ja viehe      

-opasteet juhlapaikalle      

-pöytäjärjestys      

-ohjelmalehtiset, menut      

-koristeet juhlapaikalta      

-hääkarkit      

-kattaukset      

-juhlapaikka (kuvaa myös kokonaisuus, sisältä, ulkoa)      

-ruoka (kuvaa myös kokonaisuus)      

-onnittelumaljat, hääparin koristeltu onnittelumalja      

-lahjat (kuvaa myös koko lahjapöytä)      

-hääkakun koriste, hääkakku      

-hääkakun ylin osa leikkuun jälkeen      

-muut kahvileivonnaiset      

-viinatarjoilut, boolimalja ym.      

-sukkanauha      

-kengät      

-hääpuvut edestä ja takaa, myös kokonaisuus      

-vihkiraamattu      

-booli      

   

Onnittelu    

-morsiuspari saapuu juhlapaikalle      

-vieraat saapuvat juhlapaikalle      

-odotellaan onnitteluja      

-onnittelut, varsinkin lähimpien sukulaisten, tuttujen/avustajien  

-vieraat ottavat onnittelumaljoja      

-tarjoilija tuo morsiusparille maljat    

-maljapuhe, maljojen nosto      

-morsiuspari/vieraat siemailevat kuohuvaa      

-morsiuspari käy istumaan pöytään      

-vieraat etsivät paikkaansa      

   

Ruokailu      

-tarjoilijat laittavat ruokapöytää      

-morsiuspari ottamassa ruokaa      

-vieraat ottamassa ruokaa      

-morsiuspari syö      

(tässä vaiheessa jos missä kuvaajakin voi pitää taukoa, sillä ruokailevista ihmisistä kannattaa harvoin ottaa rullakaupalla kuvia, sillä katseet on yleensä luotuna lautaseen tai ilmeet muuten vain kummallisia, vierailla myös miellyttävämpi syödä, kun kukaan ei hääri ympärillä)      

-yleisluontoisia kuvia ruokailutilanteesta      

-palvelusväki      

-ruokapöytä ruokineen      

   

Ohjelma      

-puheet      

-häävalssi (päättyy yleensä suudelmaan, ole valmiina)          

-kimpun ja sukkanauhan heitto ym.      

-hääparin ym. ryöstöt (kysy missä vaiheessa tapahtuu, osaa olla valmiina)      

-muut ohjelmanumerot      

-lasten tekemisiä

-piano/lauluesitys      

-DJ pöytänsä kanssa        

-tanssista

Kahvi      

-hääkakun leikkaus      

-suudelma      

-kakkua leikkaavat kädet      

-vieraat ottavat kakkua      

-tarjoilija kaataa kahvia morsiusparille/vieraille      

-hääkakun syöttäminen (morsiuspari)      

-kahvipöytä      

-kakku ja kakun koriste

Perhepotretit morsiusparin kanssa      

-lähisuku      

-kaikki vieraat (voi toteuttaa myös kirkon portailla)      

-kaasot, bestmanit      

-kaverit  

-tyttöporukka/poikaporukka      

-kummit      

-kummilapset      

-monessa polvessa      

-muut kokoonpanot      

Hääpari poistuu paikalta  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

ajattelin, että aloitan langan, johon voitaisiin kerätä yleisiä vinkkejä valokuvauksen onnistumisen maksimoimiseksi. Varsinkin te, joiden kuvaus epäonnistui, tulkaa kertomaan, mitä tekisitte toisin!

Olen itse freelance-kuvaaja, joskaan en hääbisneksessä, joten toivon, että valokuvaajan kannalta -näkökulmaani ei modata pois.

Sain idean tähän luettuani eri kokemuksia pieleen menneistä kuvauksista. Aloitan itse massiivisella postauksella!

Rakkaat morsiot,

muistattehan, että kuvaustyylejä samoin kuin kuvaajia on hyvin erilaisia ja eritasoisia - koulutus, nettisivut tai kalusto eivät tarkoita, että kuvaaja olisi ammattilainen. KUKA TAHANSA voi sanoa olevansa ammattikuvaaja.

Itse olen kuvannut lähinnä studiossa ja vaikka olen poseeraustyyppisessä kuvaamisessa ja mallin ohjaamisessa rautainen ammattilainen, en väitä olevani hyvä dokumentaarinen kuvaaja - ne ovat kuvaustyyppeinä niin kaukana toisistaan. (siksi en kuvaakaan häitä.)

Hyvältä hääkuvaajalta vaaditaan siis SEKÄ studiokuvaus- ETTÄ dokumenttikuvaustaitoa, sekä lisäksi todennäköisesti ruoka-ja esinekuvauskykyjä (sormukset, kattaus). Näitä kaikkia on yhden ihmisen aika hankala ja aikaavievää saavuttaa (nimim. kokemusta on), puhutaan vuosien saatossa kerätystä kokemuksesta. Myös kuvattavien pomottaminen (asentoihin ohjaus) vaatii omanlaistaan kokemusta ja varmuutta.

Yksikään ammattitaitoinen kuvaaja ei tee töitä hyvää hyvyyttään, ts. alle alan yleisten markkinahintojen. Päinvastoin, yleensä todella osaavat - ja sen tietävät - kuvaajat kyllä huomioivat oman tasonsa hinnoissaan. Toisaalta asiallinen korvaus lisää kuvaajan kunnianhimoa työhönsä - jos pari maksaa kunnon korvauksen, kuvaajan tekee todella mieli saada pari tyytyväiseksi.

Keskimäärin freekuvaajien *suositeltu* laskutustaso liikkuu 100 €/tunti tietämillä, + alv, matkakorvaukset jne. Muistakaa myös kuvankäsittelyyn käytetyt työtunnit! (Pääkaupunkiseudun ulkopuolella saattaa olla halvempaa, tosin.)

Tätä huomattavasti halvemmat kuvaajat eivät syystä tai toisesta kehtaa pyytää moisia summia, todennäköisesti siksi etteivät pysty kilpailemaan laadulla, joten kilpailevat hinnalla.

Muistakaa, että freekuvaaja-yrittäjällä on aika rutosti kaikenlaisia "ylimääräisiä" menoja tila- ja kalustokustannuksista veroihin ja pakollisiin työeläkemaksuihin, joita asiakas ei tule ajatelleeksikaan. Maksamanne summa ei ole kuvaajalle suoraa tuloa, paitsi "pimeissä" keikoissa.

Jos olette siis löytäneet jonkun 300€/koko päivä + potretit - ihmediilin, älkää tulko itkemään jälkikäteen ammattitaidon puutteesta jos kuvaaja ei täysin tyydyttänyt. Se ammattitaidon puute näkyi todennäköisesti siinä hinnassa.

Kuvien luvattu määrä ei kerro mistään, digiaikana on helppoa antaa kameran laulaa ja räpsiä satoja kuvia. Katsokaa myös työtunti-hintasuhdetta; vaikuttaako siltä, että kuvaaja uhraa kuvauksen jälkeen kuvankäsittelyyn työtunteja? Digikuvauksessa kuvankäsittely vie usein lähes saman verran aikaa kuin itse kuvaaminen. Jos tilaisuudessa on otettu monen tunnin aikana satoja kuvia, niiden läpi käymiseen, valintaan ja kuvakohtaiseen käsittelyyn menee monta, monta tuntia - maksettua työtuntia. Jos tuntuu siltä, että hinta kattaa juuri ja juuri itse kuvaustunnit, kuvaaja ei todennäköisesti käytä yhtään enempää aikaa kuvien käsittelyyn kuin on ehdottoman pakko, vaikka väittäisi mitä.

Neuvoja ja vinkkejä:

Jos haluatte oikean ammattikuvaajan mutta hinta hirvittää, priorisoikaa. Esim. pelkät potretit ammattilaisella ja itse tilaisuus miehen serkulla, kiihkeällä valokuvausharrastajalla? Ammattilainen vain kirkolle? Nipistetään muualta, mutta panostetaan kuviin?

Hyväksytään, että kuvataan halvalla eikä sitten odoteta stockmannin laatua ja palvelua siwa-hinnoin?

Tarvitaanko täysammattilaista?

Voi olla esimerkiksi, että löydätte hyvän, osaavan dokumentaarisen kuvaajan, joka tallentaa ilmeet ja tilanteet hienosti, ja tekee suhteellisen halvalla - mutta tällä ei sitten ole ammattitaitoa ohjata potrettikuvia kunnolla tai kuvata upeita yksityiskohtakuvia vaikka kattauksesta. Haittaako se todella? Entä jos osaatte itse poseerata tyydyttävästi?

Kuvaajan käsitys hyvästä ja hienosta voi erota dramaattisestikin omasta käsityksestänne, vaikkapa asentojen, yksityiskohtakuvien tai niiden tarpeellisuuden, sommittelun, valojen tms suhteen. Varmistakaa, että käsityksenne osuvat yksiin.

Halpiskuvaaja:

Jos olette löytäneet lupaavalta vaikuttavan mutta "kohtuuhintaisen" kuvaajan (ja kuvat ovat teille tärkeitä), vääntäkää, luojan tähden, KAIKKI rautalangasta etukäteen. Sopikaa suunnittelupalaveri!

Ottakaa mukaan häälehdistä /netistä haluamanlaisianne esimerkkikuvia mutta myös huonoja kuvia (tosin kirjoittakaa näihin vaikka punaisella tussilla ISOLLA päälle EI NÄIN/HUONO jotta visuaalinen kuvaaja tajuaa ja muistaa. Jos näytätte huonoja kuvia hyvien joukossa noin vain, kuvaaja muistelee, että tälläistähän ne halusi)

Käykää läpi asentoja, valoja ja rajauksia tms. Kuvaaja voi itse pitää hienoina tiukan rajauksen kuvia, ja sitten hääpari itkee että puolet naamasta on poissa. Kuvaaja voi myös pitää esim lehvästövarjoja kasvoilla taiteellisina tms.

Tarkistakaa, onko kuvaajan portfoliossa juuri haluamanlaisenne tyylin mukaisia kuvia.

Kyselkää kuvaajalta vaikka kuvaustilanteista varmistaaksenne, että hän on todella itse ottanut portfolion kuvat (!!!).

Palaveroikaa ajoissa, jotta voitte perääntyä, jos epäilykset heräävät!

Kommunikoikaa!

Sanokaa jo kuvaustilanteessa ääneen, jos jokin ihmetyttää tai epäilyttää - silloin asialle voi vielä tehdä jotain. Jos esim. olette koko ajan oudon tuntuisissa asennoissa, sanokaa se. Kuvaaja voi luulla, että haluatte juuri senlaista kuvaa.

Pyytäkää neuvoja asentoihin, jos ette itse osaa. Kysykää kuvaajalta, onhan kaikki suorassa ja ok TAI muistuttakaa tätä siitä että katsoo yksityiskohtia.

Kuvaajalle "hyvä kuva" ei aina välttämättä tarkoita yksityiskohtien moitteettomuutta - kuvaaja katsoo kuvassa useimmiten eri asioita kuin kohde! Esim. joku laahus ei välttämättä juolahda kuvaajalle mieleenkään - itsekään en edes tietäisi miten sen pitää olla. Pyytäkää vaikka kaaso katsomaan (hiljaa ja huomaamattomana) takavasemmalle, että puvut on ok - hän sentään todennäköisesti tietää, miten niiden kuuluisi olla.

(Muotikuvauksissakin on stylisti, joka huolehtii asuista jne, jotta kuvaaja voi huolehtia niistä kuvista.)

Harjoitelkaa ilmeitänne kotona peilin ääressä!!!! Opetelkaa ulkoa lihasmuistiin se oikeannäköinen hymy ja testailkaa pokkarikameroilla. Ihan todella!

Suurin osa suomalaisista ei vaan osaa olla luontevasti kameran edessä, ja ihmiset vetävät välillä ihan hirvittäviä, epäluontevia kamera-ilmeitä kasvoilleen, kun objektiivi kääntyy kohti. Ammattitaitoinen (hinta, hinta!) kuvaaja yrittää toki kaikkensa saadakseen kuvattaville rennot, hyvät ilmeet, mutta ei kuvaaja voi kasvolihaksianne puolestanne vääntää.

Olette kyllä myös ihan itse vastuussa siitä, että pidätte silmänne kuvassa auki.

Kokeilkaa ottaa esim. joku tuttunne mukaan kuvaajan taakse naurattamaan tai ilmeilemään, (mutta EI ohjeistamaan tai kuvaamaan itse!) jos haluatte vapautunutta fiiliskuvaa - näin huomio kääntyy välillä hetkeksi pois pelottavasta kamerasta. (Älkää kuitenkaan puhuko/jutustelko kameran edessä, jollei kuvaaja käske!) Kohtuuhinta-kuvaajalla assaria ei todennäköisesti ole, koska tällekin tulisi maksaa palkkaa...

Tehkää etukäteen paperille lista ryhmistä, jotka haluatte potrettikuviin, esim. Kaaso+morsian, hääpari yksin, hääpari+vanhemmat. Ottakaa mukaan ja antakaa kuvaajalle.

Rauhoittakaa potretti-kuvaustilanne: jos maksettu kuvaaja kuvaa, kukaan muu ei silloin saa kuvata. (Kuvaajan pitäisi osata tämä itse, mutta jos on halpa...)

Varatkaa kuvaukselle tarpeeksi aikaa!

Pyytäkää välillä kuvia nähtäväksenne digikamerasta, jos epäilyttää (suoraan kamerasta kuvat tosin usein näyttävät aika latteilta).

Dokumentaarinen kuvaus:

Miettikää etukäteen kuvaajalle lista tärkeistä tilanteista/asioista, joita haluatte kuvaan. Esim. kimppu, kattaus, kakku, yksityiskohdat, sukkanauhan heitto, morsian jutustelee kaason kanssa, morsian ja isä tms. Antakaa se paperilla hääpäivänä, jotta kuvaaja voi pitää sitä mukanaan eikä unohda kotiin. Taas ne esimerkkikuvat palaverissa!

Muistakaa, että kuvaaja ei tunne sukuanne eikä voi tietää, kuka lähipiiriinne kuuluu! Osoitelkaa kuvaajalle vaikka tilaisuudessa, kuka on kuka ja kenestä erikoisesti haluaisitte kuvia. Puhukaa painotuksista kohteissa, esim söpöt kukkaistytöt vs. morsiamen vanhemmat tms.

Muistuttakaa vieraillenne, että kuvaaja on paikalle TEIDÄN käskystänne ja TEIDÄN maksamananne, TEIDÄN muistojanne varten, joten tämän pyynnöstä olisi hyvä asettua kuvaan, suostua sommiteltavaksi tms. Kuvaajan ei pitäisi joutua maanittelemaan tai kerjäämään vastahankaisia (toisinaan epäkohteliaita!) ihmisiä kuvaan. (Jos näin pääsi käymään, älkää valittako etteivät vieraanne hymyile.)

Lopuksi:

Hyvää, helppoa ja halpaa kuvausta kannaltanne ei oikein ole. Näistä voitte saada 2 mutta tuskin kaikkia kolmea.

Jos ette halua tai jaksa panostaa ajallisesti tai rahallisesti valokuvaukseen tai sen suunnitteluun, hyväksykää, että kuvistanne ei välttämättä tule elämää suurempia. Tämä on ihan ok!

Etukäteen suunnittelu on helpompaa ja miellyttävämpää kuin jälkikäteen reklamointi ja johtaa parempaan tulokseen.

Jos olette löytäneet hyvän ja kohtuuhintaisen kuvaajan, antakaa ihmeessä hyvän kiertää ja suositelkaa tätä aarretta muillekin!

Ja vielä,

Älkää vääntäkö liikaa hinnoista. Jos kuvaaja ei halua tehdä haluamallanne hinnalla, etsikää suosiolla toinen kuvaaja. Paha mieli näkyy työn jäljessä.

Toivottavasti tästä on apua joillekin! Onnea ja tsemppiä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään