CD:t vieraille


Guest Violliina

Recommended Posts

Digiaikana tuppaa usein käymään niin, että kuvia ei tule teetettyä milloinkaan paperiversioiksi. Tuttaviemme häissä pulma ratkaistiin ja valokuvaaville vieraille jaettiin kotiin lähtiessä tyhjät cd:t, kirjekuori postimerkkeineen ja hääparin osoitteineen. Näin hääpari sai kaikkien vieraiden kuvat itselleen häiden jälkeen ja he teettivät niistä kaikki haluamansa. Erionomainen idea!

Link to comment
Share on other sites

Ei heillä ollut suinkaan rahat loppumassa, vaan ideana oli se, että vieraiden ei tarvitsisi teettää kuvia, jos ajattelevat että hääpari ne haluaa. Toinen tärkeä pointti oli se, että hääpari varmasti haluaa tehdä juhlistaan kuva-albumin. Kun vieraat lähettävät omansa ilman että heille koituu kuluja, on hääparin helppo teettää kuvat ja valita niistä haluamansa kansioon. Usein tulee juteltua muiden kanssa, että siirretään sitten myöhemmin teidänkin kuvat meidän koneelle, niin voimme ne teettää. Tämä jää valitettavan harvoin vain puheen tasolle ja unohtuu sitten myöhemmin. CD-jutun avulla on kuvat vaivatonta koota.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

yhden kaverin kaverin häissä oli ollut tuollaiset cd:t. ja tää kaveri niistä mulle kertoikin, oli tykänny kovasti ideasta, ja me meinataan ajatus kaapata. meille ei tule kuvaajaa näillä näkymin juhlapaikalle, kuvilla käydään ja kirkossa kuvaaja on, ja sitten ehkä vielä juhlapaikalle ottamaan vieraskunnittain kuvat niin saadaan hiano vieraskirja aikaiseksi. mut tykästyttiin noihin cd:ideoihin just siksi et sais sitten häistä mahollisimman laajan kuvareportaasin, kun lähes kaikilla se kamera kuitenkin on.

oletteko tehneet levyihin valmiiksi jotkut hianot kannet?

Link to comment
Share on other sites

Mä tilasin täältä 50 kpl (vieraita tulee n. kolminkertainen määrä) dvd-levyjä ilman kansia sekä kuplapusseja. Dvd-levyille saadaan niitä videonpätkiäkin, mitä moni varmaan ottaa kameroillaan. Kuoreen laitetaan mukaan osoitetarra sekä postimerkki, mutta ei liimata näitä valmiiksi jottei käyttämättä jääneet kuoret ole sitten "pilalla" ja postimerkit tuhlattu. ;) Kasan viereen laitetaan valokuvakehyksiin ohje. Tarkoitus olisi ilmaista, että ammattikuvaajan kuvien lisäksi kaipaamme tunnelmakuvia pöydistä ja pienemmistä sattumuksista.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Me laitetaan jokaiseen pöytään Cd:itä ja niihin on väkerretty "ohjeistusruno", jotta vieraat ymmärtävät mistä kyse. Valokuvia meillä ottaa pari harrastelijakuvaajakaveria ja sitten toivomme saavamme näitä sekalaisia otoksia vierailtamme...CD:t on muovisissa taskuissa, joissa suojapahvit ja kirjekuoret postimerkkeineen sekä meidän osoitteella varustettuna. Toivottavasti moni muistaa ottaa CD-kuoren mukaan ja myös lähettää takaisin!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Meilläkin oli tuo idea (juhlissa oli siis valokuvaaja, mutta halusimme nimenomaan myös vieraiden kuvia), mutta toteutus ei sitten toiminutkaan kunnolla. Tyhjät cd:t eivät menneet ollenkaan kaupaksi, 20 cd:stä taisi yksi lähteä vieraan mukana (sen kyllä saimmekin sitten kuvien kanssa takaisin). Useimmat taisivat olla sitä mieltä, että helpompi laittaa sähköpostilla tms. Harmitti jotenkin se, koska tuntui tosi kivalta idealta. Sähköposteista on sitten saanut niitä yksitellen noukkia, mistä on kaikille paljon isompi vaiva. Kannattaa siis panostaa ohjeistukseen, jos haluaa, että tuo toimii.

Link to comment
Share on other sites

Meillä olisi ollut kaasojen tehtävä jakaa kuoret niille joiden näkee kuvaavan ja samalla muutamalla sanalla ohjeistaa.. Kuoria oli varattu 30, mut muistivat jakaa vain 5, jotka ollaan saatu kyllä takaisin.. Niissä oli kyllä todella hyviä kuvia ja kuvakulmia, mistä valokuvaajalla ei ollut.. -et sinällään onnistuimme. Häissä on vaan niin paljon sitä sähellystä, et tällainen juttu unohtuu helposti :)

Link to comment
Share on other sites

Guest tai näin

juhliin kannattaa laittaa myös nurkkaan tiskiallas, jossa vieraat voivat tiskata samantien käyttämänsä astiat ja muut käyttämänsä kupit :)

Oikeasti arvailen, että useimmat valokuvaajat, jotka hieman enemmän harrastavat kuvausta eivät tykkää kopioida kuvia ilmaiseksi juhlasta. Taskupokkarifilmaajat sitten erikseen...

Link to comment
Share on other sites

Vieraalle "tai näin" tiedoksi, että kyllä meillä oli häissämme ammattilaiset hoitamassa valo- ja videokuvaajan, tarjoilijan, DJ:n, baarimikon jne tehtäviä. Satun vain itse kuulumaan tuohon ensimmäiseen ryhmään kuvaajia. Olen itse kuvannut useiden ystävien häät vuosien varrella ja vastoin yleistystäsi olen antanut kuvat CD:llä ystävilleni. Nyt on kiva vastavuoroisesti saada mahdollisimman paljon ystävieni ottamia kuvia omista häistäni. Mun mielestä kun morsian ei voi heilua omissa häissään kameran kanssa :( Vaikka se olisikin tuttu näky kaikille vieraille...

Link to comment
Share on other sites

juhliin kannattaa laittaa myös nurkkaan tiskiallas, jossa vieraat voivat tiskata samantien käyttämänsä astiat ja muut käyttämänsä kupit :)

Oikeasti arvailen, että useimmat valokuvaajat, jotka hieman enemmän harrastavat kuvausta eivät tykkää kopioida kuvia ilmaiseksi juhlasta. Taskupokkarifilmaajat sitten erikseen...

No haloo... eiköhän tällä osoiteta vieraille enemmänkin, että morisuspari arvostaa kuvien ottoa ja haluaa helpottaa vieraiden hommaa kuvien jakamisessa. Kenenkään ei ole siihen pakko alkaa, mutta niiden jotka haluavat kuviaan morsiusparille antaa saavat ilmaisen levyn ja lähetyksen.

Aina ollaan itse häissä toimitettu morsiusparille ottamiamme kuvia muistoksi, joten halutaan itse vierailtamme samaa ja tällä hyvällä idealla helpotetaan vieraiden hommaa.

Link to comment
Share on other sites

No haloo... eiköhän tällä osoiteta vieraille enemmänkin, että morisuspari arvostaa kuvien ottoa ja haluaa helpottaa vieraiden hommaa kuvien jakamisessa. Kenenkään ei ole siihen pakko alkaa, mutta niiden jotka haluavat kuviaan morsiusparille antaa saavat ilmaisen levyn ja lähetyksen.

Aina ollaan itse häissä toimitettu morsiusparille ottamiamme kuvia muistoksi, joten halutaan itse vierailtamme samaa ja tällä hyvällä idealla helpotetaan vieraiden hommaa.

Juuri näin, sinä sen Sonttu osasit pukea sanoiksi.

Tässä kasaamani teksti, jos siitä olis muille hyötyä:

Hyvä juhlavieras

Jos sinulla on kamera mukana ja otat sillä esim. tunnelmakuvia illan aikana, tai onnistut tallentamaan jonkin hauskan tapahtuman, olemme kiitollisia jos haluat jakaa tuotoksesi kanssamme. Mitä enenmmän kuvia, sen enemmän ihania muistoja. Ota tästä CD ja muut tarpeet mukaasi jotta voit helposti lähettää kuvasi meille.

Kiittäen,

Nimi & Nimi

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meillä tilanne on enemmän toisin päin, olemme minun migreenin takia pyytäneet, etteivät vieraat ottaisi kameroita lainkaan mukaan, koska salama laukaisee minulle _heti_ migreenin. Olemme pyytäneet muutamaa tuttuamme ottamaan kuvia alueella järkkäkameralla, lähetämme vieraille kuvat juhlasta cd:llä, jotta kaikki saavat kuvia kuitenkin muistoksi. En haluaisi viettää hääpäivääni migreenin kourissa, joten tällainen järjestely on pakko tehdä :/

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

ENTÄPÄS KUN kuvaajaliike kieltäytyykin luovuttamasta kuvia levykkeellä tai muistitikulla asiakkaalle??!! Tämä Turkulainen liike suostuu luovuttamaan ne siis ainoastaan paperiversiona. Haluaisimme niitä joskus mahdollisesti itsekin tulostella, mutta nyt on pakko aina tilata lisää kuvia valokuvausliikkeen kautta kalliiseen hintaan!!

Käsittääkseni valokuvaajalla ei ole laillista perustetta kieltäytyä luovuttamasta kuvia myös digitaalisessa muodossa asiakkaalle, joka on kuvauksen ostanut ja kuvauksesta maksanut. Kyse on siis asiakkaan oikeudesta kuviin.

Kertokaa te miten asia on, en tunne tekijänoikeuslakia juurikaan. Pitääkö liikkeen luovuttaa kuvat asiakkaalle myös digitaalisessa muodossa? Minun mielestäni pitäisi.

Link to comment
Share on other sites

Tuo luovutusasia kannattaa selvittää ja sopia etukäteen. Liikeellä ei ole mitään velvollisuutta luovuttaa kuvia tiedostomuodossa, vaikka monet näin tekevätkin. Tekijänoikeus (ns. isyysoikeus) jää aina kuvaajalle, jotkut tosin luovuttavat käyttöoikeuden asiakkaalle. Tällä on vaikutuksensa myös hinnoitteluun; kuvaus voi olla kalliimpi jos printtien myynnistä ei tule lisätuloja.

Link to comment
Share on other sites

Guest tekijänoikeus

ENTÄPÄS KUN kuvaajaliike kieltäytyykin luovuttamasta kuvia levykkeellä tai muistitikulla asiakkaalle??!! Tämä Turkulainen liike suostuu luovuttamaan ne siis ainoastaan paperiversiona. Haluaisimme niitä joskus mahdollisesti itsekin tulostella, mutta nyt on pakko aina tilata lisää kuvia valokuvausliikkeen kautta kalliiseen hintaan!!

Käsittääkseni valokuvaajalla ei ole laillista perustetta kieltäytyä luovuttamasta kuvia myös digitaalisessa muodossa asiakkaalle, joka on kuvauksen ostanut ja kuvauksesta maksanut. Kyse on siis asiakkaan oikeudesta kuviin.

Kertokaa te miten asia on, en tunne tekijänoikeuslakia juurikaan. Pitääkö liikkeen luovuttaa kuvat asiakkaalle myös digitaalisessa muodossa? Minun mielestäni pitäisi.

Kuvat toimitetaan siinä muodossa kun se sopimuksessa lukee. Jos sopimusta ei ole niin kuvaaja voi ne toimittaa paperilla eikä siihen ole asiakkaalla valitettavasti mitään sanomista. Mitään lain määräämää (eikä edes moraalista) pakkoa kuvaajalla ei ole luovuttaa kuvia diginä. Kuvien tekijänoikeus on aina kuvaajalla, asiakas EI omista niitä kuvia vaikka on kuvauksesta maksanutkin, hän saa yleensä vain käyttöoikeuden niihin. Käyttöoikeus voi olla se printti tai digitiedosto. Vaikka kuvat saa diginä, kuvaaja voi esim. kieltää kuvien kopioimisen muille vieraille. OMAAN käyttöön kopiointi on sallittu silloinkin, mutta ei kopioiden levittäminen muille. Kuvaaja voi tekijänoikeuslain perusteella myös kieltää kuvien laiton nettiin, muokkauksen jne. Kuvattavan määräysvalta kuviin rajoittuu käytännössä siihen että hän voi kieltää kuvaajalta kuvien käytön omassa markkinoinnissaan. Silloinkin kuvaajalla on oikeus käyttää kuvia työnäytteenään ja esittää niitä esim. studionsa sisätiloissa.

SELVITTÄKÄÄ AINA ENNEN KUVAUSTA MILLAISET OIKEUDET TEILLÄ ON KUVIIN! Jälkeenpäin siihen on ihan turha vetää kuluttajaneuvojia ynnä muita mukaan jos sopimuksessa lukee että kuvat toimitetaan ainoastaan paperilla.

Tekijänoikeudesta on saatavilla ihan maalaisjärjellä käsitettävissä oleva kirjanen http://www.finnfoto.fi/tekijanoikeusopas/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...