pirpana

Kertakäyttökamerat

181 viestiä aiheessa

Meillä oli kertakäyttökameroita häissämme. Suosittelen kaikille kertakäyttökameroita hankkiville seuraavaa... Kannattaa laittaa jotain opastusta millaisia kuvia haluatte, vaikka ruonomuotoon tai muuten hauskalla tavalla ilmaistuna. Ja jos haluatte lapsille tekemistä, tehkää kuvauslista. Siinä menee ainakin aika rattoisasti kun yrittää bongata toivottuja tilanteita... halauskuva, kakkukuva, kuva pöytäseurueesta, kuva parista, levein hymy, villein tanssi  tai mitä nyt mieleen juolahtaa, niin että kuvaajan mielikuvituksellekin jää tilaa. Itseäni ainakin harmitti kun en tätä tehnyt. Nyt maksoin itseni "kipeäksi" kuvista missä ei ollut päätä eikä häntää...

Meillä kävi niin että kuvia räpsivät lähinnä lapset ja vaikkakin hauskojakin kuvia tuli, sellaisia kuvia tuli kuitenkin ihan liikaa missä näkyi jonkun selkä, kengät tai ei edes pysty arvaamaan mitä kuva esittää... Filmin teettäminen, vaikkakin kameran halvalla saisikin, tulee paljon hintavammaksi kuin digikuvien.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

..niin ostakaa ne oikeasti jostain valokuvaliikkeestä! Meillä oli hääkameroita, ja melkein puolet kameroista ei toimineet.. osalla sai otettua muutaman kuvan, sitten lopetti toimimasta, osalla ei saanut ainuttakaan kuvaa.. Vain osa kameroista toimi.. kamerat eivät olleet pienten lasten käsissä, joten niitä on käsitelty oikein, eikä mitenkään väkivalloin.. Itse olen ennen käyttänyt paljon valokuvaliikkeiden kartikameroita, näitä hääkameroita en ikinä ennen, valokuvaliikkeiden kamerat toimineet moitteettomasti.. Kyllä harmittaa, mutta minkäs teet..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille ei tuu harrastelijoita tai kertakäyttiksiä, kun olen muutamat kommentit kuullut kumpienkin riskeistä. Harrastelijat kun yleensä ottaa kuvat kaukaa, ilman hyvää salamaa, kohde keskellä kuvaa, epätarkkoja ym ym... EI KIITOS

Kertakäyttökameroista taas voi hyviä kuvia olla 5kpl 50kpl:sta... joten parempi satsa oikeaan kuvaajaan eikä itkeä jälkeenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen taysin samaa mielta edellisen viestin kanssa. Meilla oli kauniit haa aiheiset kamerat Englannista, kaikki toimivat jne. Mutta haapaikka aikasta pimea ja useat kuvat liian kaukaa otettuja ilman salamaa. Kaikkiaan saimme ehkapa 10 ok kuvaa, taysin turha investointi.

Saimme aivan ihania kuvia "harrastelija kuvaaja" ystavaltani joka ammatti kuvaajan lisaksi otti kuvia. Hanella oli silmaa ottaa kuvia esim ymparistosta, haakoristeista, vieraista off guard eli kun eivat tienneet tulleensa kuvatuiksi. Aivan upeita kuvia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee kanssa ammattikuvaaja, päädyttiin siihen samasta syystä. Kertakäyttökameran kuvat on usein sumuisia ja epätarkkoja. Sitten tällä kuvaalla on nettimyymälä, minne vieraat saavat koodin ja voivat tilata kuvia. Minusta on ihana idea, että hekin voivat saada sitten "täydellisiä kuvia myös itselleen. Ystävät ovat olleet tosi innoissaan ideasta. Nyt ei tarvitse enää miettiä kuvausta ja kuvaajaa meni melkein 2kk löytää kuvaustyyliltään ja hinnaltaan sopiva kuvaaja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Unelmia: mistä olet kuvaajan löytänyt? Tuntuu oma etsintä melkein toivottomalta jo... Kuulostaa todella loistavalta toi, että vieraat voivat itse tilata kuvia! Onko vaikka nettiosoitetta laittaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille vuokrattiin digikamerat häihin. 14,50 / kpl ja kun joka kymmenes kuva onnistuu niin ei kovin hullumpi lopputulos.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ainakin se kannattaa kertakäyttökameroissa huomioida, että käsittääkseni ne todella ovat kertakäyttötavaraa. On siis melkoinen ympäristökuormitus hankkia sellaisia valtava määrä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Hienoin OT ikinä :D

Ja sitten aiheeseen.

Mulla vielä harkinnassa kertiskamerat, riippuu ihan siitä että kuvaako siellä joku ihan kunnollisellakin kameralla. Mitään järjestelmällistä dokumentaariota en häistä kaipaa mutta toki juhlastakin olisi kiva olla kuvia tärkeistä jutuista ja joistakin yksityiskohdista. Todennäköisesti ne jäävät kuitenkin hankkimatta koska joku siellä kuitenkin kuvaa kunnon kameralla ja eipähän tarvii sitten surra epäonnistuneita kuvia => hukkaan heitettyä rahaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

.

Muokattu: , käyttäjä: Fancy

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olisin halunnut dokumentaarisen kuvauksen, mutta kun hintoja katselin niin olin pyörtyä. Kuvat maksaa enemmän kuin pitopalvelu :girl_impossible: ja se on mun mielestä liikaa..Tällä hetkellä taidamme tyytyä kunnon hääkuvaan kirkkoa ennen tai sen jälkeen ja sitten kertseistä tuleviin kuviin.

Kuvista haluaisin teettää sellaisen "kuvat kirjaksi" - tyyppisen kirjan netissä eli kertsien kanssa edessä näyttää olevan kova kuvien skannailu. Muuten niitä ei taida saada sähköseen muotoon :girl_wink:

Kertokaapa kertsit pöytiin laittaneet ihmiset mitä mieltä olette olleet kuvien laadusta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajattelin ensin että jee, kertakäyttökameroita! Minä kun taas kuulun niihin jotka tykkäävät kertakäyttökameroiden kuvien vaihtelevista sävyistä, sumuisuudesta yms ja rakastan filmikuvien tunnelmaa. Mutta sitten totesin että järkevämpää on vaan ottaa käyttöön kaapista pölyttymästä vanha filmipokkari, ja ostaa siihen pari filmiä. Ei tule jätettä kameroista ja tulee halvemmaksikin. Pari kertaa vaan sitten illan aikana vaihdan siihen filmin ja kamera voi kierää porukassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En todellakaan suosittele. Meillä oli 11 kameraa käytössä ja ehkä 10 oikeasti käyttökelpoista kuvaa... Että kun

pari sataa euroa maksaa (kamerat plus kehitys) ei todellakaan ole hintansa väärti.

Edellisistä häistä saimme neuvoja ja olimme ohjeistaneet ihmisiä pitämään salaman auki. Tämä ei todellakaan riittänyt.

Kuvat pitää ottaa myös todella läheltä ja valoisassa, että saa muuta kuin kalpeita naamoja ja mustia taustoja. No,

olipahan viihdykettä vieraille, mutta en kyllä kenellekkään suosittele...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse miettisin, että jos jostain tarjouksesta saisi halpoja digikameroita ja laittaisi niitä pöytiin. Niillä saa enemmän kuvia ja niissä ehkä salama riittäisi ja kuvat olisivat edes jotenkin onnistuneita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mistä löytyisi kivan näköiset kertakäyttökamerat häihin? Teemana oksat, omenat ja lila & vihreä. Ei kameroiden tarvitse osua välttämättä noihin, mutta en löytänyt muuta kuin Claes Olssonin "ei niin kauniit" kamerat netistä! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Googlella löytyy kyllä! :) Kokeile hakusanat disposable camera, tai single-use camera, perään voi myös lisätä for weddings.

Muutama alkupään osuma: yksi brittifirma. Amerikkalainen firma.

Kodakilta löytyy myös, tässä vielä yksi linkki. Isommat marketit ja valokuvausliikkeet myyvät myös.

 

Ks. myös ebay (esim. hakusanalla "disposable cameras") ja amazon ("disposable cameras"). 

 

Ps. Jostain tarttunut tällainen vinkki: kannattaa kysäistä liikkeestä, josko tekisivät kuvista digiversiot, joista voisi sitten valita teetettävät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

tosi pahasti ohi aiheen, mutta säästövinkkinä olisi luoda esim instagramiin oma '#matti&mervi4ever' ja pyytää ihmisiä postailemaan sinne näitä tässäkin ketjussa mainittuja kivoja kuvausideoita nyt kun tätä älypuhelinten kulta-aikaa eletään  :girl_smile:  vai olenko minä vain pihi likka :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kertakäyttökamerat häissä ja voisin sanoa, etten suosittele. Kamerat itsessään eivät paljoa maksaneet, mutta kuvien teettäminen, oli kyllä hiukka kalliimpaa kuin olin mitenkään voinut kuvitella. Meillä taisi olla kolme kameraa pöydissä ja kuvien teettäminen maksoi lähemmäs sata euroa. Ja kuvien laatu todella todella huonoa. Lähes kaikki ulkona otetut on pilalla, joukossa ihan muutama hassu, josta sai jotain selvää. Jos olisin tiennyt tuosta, olis ne meidän häistä jäänyt ehdottomasti pois, vaikka alun perin tuntui musta tosi kivalta idealta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä maksoi juuri 10 kertiskameran kehitys kahdelle CD:lle 110€. Olihan siellä noin yhden kameran verran täysin pieleen menneitä kuvia, mut joukossa myös ihan priceless matskua!  :girl_haha:

En ollu minäkään valmistautunu noin kovaan hintaan ja tulee vielä lisäkustannuksia jos haluan vanhanajan paperiversioita albumiin. Mut ei se tässä konkurssissa enää tunnu ja saatiin ihania muistoja hieman eri näkökulmista tallennettuna. Jaetaan kuvat kavereille netin kautta niin saa kaikki vielä hyvät naurut häiden jälkeen. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ostimme Anttilan tyhjäksi kertiksistä, eli noin 7 kpl saatiin. Ei riittänyt kaikkiin pöytiin. Yksi oli jäänyt kokonaan tyhjäksi ja muissa oli aika huono kuvanlaatu, kun ihmiset eivät enää muistaneet miten vanhalla filimimallilla kuvataan eikä tajuttu itsekkään opastaa. Nappia piti painaa pitkään että tulee salama.. Lapset olivat innokkaita kuvaajia ja joukkoon mahtui aika mainioitakin otoksia :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on vaan huonoja kokemuksia kertakäyttökameroista. Häissämme oli ihan ok valaistus, mutta ei mikään kirkas loisteputki kuitenkaan, hieman hämärämpi, teatterissa kun juhlimme. Neljä kameraa oli yhteiskäytössä, jokaisesta n. 5 kuvaa onnistui, sillä salamaa ei ollut monikaan muistanut käyttää.

Vielä iloisempi yllätys tuli kuvia lunastaessa: neljän kameran kuvat (joista suurin osa oli lähes täyttä mustaa) sekä valokuvina että cd-levyinä maksoi lopulta n. 150€ (Rajala, Tampere).

Onneksi ihmisillä oli myös puhelimissa kameroita, joilla ahkerasti kuvasivat, niin saatiin edes muutama onnistunut otos juhlista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kertakäyttökameroista on ollut täällä paljon puhetta  eri aihe alueissa. Omissa häissä korvasimme kertakäyttökamerat muutamalla digipokkarilla, jotka sitten kiersivät luontevasti eri pöytien välillä.  Tähän päädyttiin siksi, että nykyään ihmiset harvoin enää osaavat/huomaavat aktivoida salaman, kinofilmin kehittäminen on aika hintavaa eikä kuvien laaudusta voi ennakkoon tietää. Ensimmäiseltä ammatiltani olen valokuvaaja, joten vaikka työurastani tuolla saralla on jo vuosia, niin ei  tullut mieleenkään hankkia kertakäyttökameroita, kun digikameroitakin on markkinoilla riittävästi. Digiin saa paljon ottoja,  kuvia on helppo rajata ja on todennäköisempää että noista löytää sopivan setin. Meillä tuo oli ainakin loistava valinta.

Muokattu: , käyttäjä: Suli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee viidelle 8-11-vuotiaalle lapselle kertakäyttökamerat ja tehtävät keitä/mitä kuvata. Ohjeissa muistutetaan salaman päälle laittamisesta. Häitämme vietetään kesällä, joten valaistus pitäisi olla myös sen puolesta ok.  Juhlissa on siis myös ammattivalokuvaaja, joka ottaa "virallisia" kuvia ja kertakäyttökamerat toimivat lapsille viihdykkeenä. 

 

Onko kenellekään kokemusta mitä kautta kuvat saisi teetettyä edullisesti? 

Esim tunninkuva sivuilla lukee näin:

Rulla- ja laakadiat, lasilevyt

Originaalit skannataan ja tulostetaan valokuvaksi:

  • Rulladia (4,5x6 cm, 6x6 cm, 6x7 cm, 6x9 cm)
  • Rullanega, väri- ja mustavalkoinen
    (4,5x6 cm, 6x6 cm, 6x7 cm, 6x9 cm)
  • Laakadiat ja negat (9x12 ja suuremmat)
  • Vanhat lasilevynegat
Skannaus 6,90 € / originaali. Sisältää CD:n.

 

Tarkoittaako tuo nyt sitä, että kuvat saa cd:lle 6,90e hintaan? 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään