Harrastelijakuvaaja/opiskelija? (yhdistetty)


kukkamaa

Recommended Posts

150 euroa kuulostaa tutulle. Meillä sillä hinnalla saa kuvauksen kirkossa, potretit sekä kuvat käyttöömme. Saamme siis itse teetättää vedokset, mutta ne on myös mahdollista ottaa kuvaajan kautta. Tällöin hän laskuttaa ainoastaan vedoksen todellisen hinnan (alle euron/kpl), eikä kahta-kolmea euroa joka jollain kuvaajilla on taksana. Nämä kannattaa kaikki ottaa huomioon. Kaikki kuvaajat eivät anna kuviaan "rajattomasti" käyttöön, koska omistavat niihin tekijänoikeudet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

150 euroa on todellakin todella halpa.

Tietääkseni harrastajakuvaajat laskuttavat n.35 euroa / tunti, sekä tietysti myös käsittelyt päälle. Tällöin hintaa kai kertyy joskus jopa 400 euroa jos he kuvaavat siis koko päivän.

Itse tiedän muutamia tyyppejä (siis amatöörikuvaajia, ja vieläpä ihan lahjakkaita) jotka veloittavat n. 20 euroa / tunti juurikin koska heistä tuo "hää" sanalla maksattaminen on aika ilkeää tai muuten vain hölmöä, eli veloittavat saman summan kuin muutenkin tunnin kuvaussessiosta.

Tosin oliko niin että tuohon 150 sisältyi kirkko ja potretit.. eli siihen ei kai tuntimäärällisestikään mene niin kauaa..

Link to comment
Share on other sites

150€ on minusta aika edullista, (mutta kuitenkin kohtuullista) jos kuvataan vain vihkiminen ja potretit.

koko päivää taas en itse harrastelijana lähtisi kuvaamaan alle 350€:lla. jos esim. kuvaa 8-12 tuntia ja sitten muokkaa kuvia helposti 1-3 työpäivää, niin kyllä siitä jotain kuuluu maksaakin :rolleyes:

muoks. vielä, että tuo 350€ olisi siis minimi, josta edes alkaisin neuvottelemaan

Muokattu: , käyttäjä: KaaK@o
Link to comment
Share on other sites

Meillä oli kuvaamassa kaksi kaveria. Heille molemmille maksetaan 100e. (Itse pyysivät vähemmän O_o) He kuvasivat kirkossa ja juhlapaikalla ihan yleisesti. Hääkuvassa kävimme studiossa. Juhlapaikan pihassa kaaso otti vielä muutaman kuvan ulkona, jotta voitaisiin mahdollisesti itse tehdä kiitoskortit.

Link to comment
Share on other sites

Niin, tottakai jonkinlainen korvaus omasta työstäkin on saatava!

Mielestäni sillä "hää" sanalla vain laskutetaan usein ylimääräisiä, eli siksi arvostan noita tuntemiani harrastajakuvaajia, koska eivät pelkästää siksi laskuttele ylimääräisiä että kyseessä on häät eivätkä jotkin muut juhlat. Heistä tosin toinen on varsinaiselta koulutukseltaan graafikko, eli siihen kuvien jälkikäsittelyynkin menee varmasti vähemmän aikaa kun sen osaa ns. selkärangasta.. :) Ja kuvaa lähinnä juuri siksi että tykkää siitä hommasta ja kuvattavien kanssa muodostuvasta vuorovaikutuksesta ja ideoinnista, varsinkin jos on niinkin kiva tapahtuma kun häät.

Mutta toisaalta varsinkin jos joku on oikein erikoistunut hääkuvaukseen ja suunnilleen "elää" siitä, niin ymmärrän täysin että hinnat huitelevat joskus lähempänä tuhattakin euroa!

Link to comment
Share on other sites

Me maksetaan omastamme 250€, kuvaa kaiken muun paitsi valmistautumisen, myös hääkuvat. Hinta sisältää kuvien muokkauksen ja kuvat DVD:llä/CD:llä.

Harrastelijakuvaajia löytää ainakin paikallisista opinahjoista... graafisen suunnittelun puolelta ainakin tämä meidän kuvaajamme. Tosin muuta kautta hankittu meille.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni korvaus riippuu myös harrastelijakuvaajan taidoista ja kokemuksista. Paljon häitä tai yleensäkin ihmiskuvia kuvanneelle harrastelijalle on luontevampaa maksaa vähän enemmän kuin sellaiselle, joka on kuvannut vähemmän tämän tyyppisiä tilaisuuksia. Harrastelijakuvaajalta ei myöskään voi (tietenkään) odottaa samanlaista varmuutta kuvien onnistumisesta kuin kalliimmalta ammattikuvaajalta ja tämä näkyy tottakai myös hinnoissa. Lisäksi hintaan vaikuttaa sekin tahtooko kuvaajan käsittelevän kuvat vai tekeekö sen itse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

tulipa tällänen mieleen että kun täältä löytyy to muotoiluintituutti ja siellä olis valokuvauslinja.. onko kukaan käyttänyt heitä kuvauksessa?

sieltä saattas saada huokeemmalla hinnalla ja heillä saattas olla uusia ja raikkaita ideoita.. olis heillekkin hyvää kokemusta.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä olen samaa mieltä, että kotivideotallenteet eivät vedä vertoja ammattimaiselle kuvaamiselle. Kannattaa satsata sekä hyvään valokuvaajaan että videoijaan.

Olen sitä mieltä, että "kotivideo"- tasoinen tallenne kannattaa jättää kokonaan tekemättä, ettei käy niinkuin edellä sanoin.

Kuitenkaan en ihan näin kovasti menisi aliarvostamaan kotivideo-tasoisia kuvauksia...ainakaan sen jälkeen, kun olen kuullut eräänkin avioparin ihastuksen huokaisun, kun saivat pienen videopätkän häävalssistaan, kun häävieras oli sen itseään varten kuvannut. Tälle kyseiselle hääparille ei ollut tullut mieleenkään, että ovat jälkikäteen niin onnellisia heistä itsestään kuvatusta videonpätkästä. He olivat kyllä satsanneet ammattivalokuvaajaan, mutta minkäänlaista videointia he eivät olleet hankkineet. Harmittelevat tätä jälkeenpäin ja olisivat kovin onnellisia siitä "kotivideotallenteestakin". Ja kuinka iloisia mahtaisivat olla esim. multimediaopiskelijan hieman paremmalla kameralla tekemästä tallenteesta?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos rakentavista kommenteista, Tero ja Tomyam. Toivoisin kuitenkin että tämän aiheen alla ei enää mainostettaisi.

Edelleen, siis, etsin opiskelijaa tai harrastelijaa kuvaamaan häämme. Kotivideotasoinen työ riittää mainiosti, ihan itsekin kuvatuista videoista on sen verran paljon ollut iloa vuosien varrella. Häissä voisi aina tehdä jotain "vähän paremmin". Kukin päättäköön kuitenkin itse mihin haluaa eniten panostaa.

Link to comment
Share on other sites

Moi

Poikaystäväni kuvaa (opiskelija / harrastajakuvaaja) häitä ja ainakin hän on tehnyt sopimukset kuvattaviensa kanssa. Hän kuvaa myös ystävieni häät tulevana kesänä, mutta tästä meillä on vain suullinen sopimus. Tosin kirjallinenkin varmaan tehdään jahka tapaamme heidät suunnittelupalaverissa lähempänä kesää. Itse kyllä suosittelisin kirjallisen sopimuksen tekemistä. Se luo tietynlaista luottamusta ym. ja tuskin siitä haittaakaan on! =) Ja jos itse olisin menossa naimisiin niin sitä suuremmalla syyllä jonkinlaisen sopimuksen tekisin, ihan vain stressiä vähentääkseni! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Oletko ottanut yhteyttä kaupungin nuoriso-mediapajaan? Siellä on alasta kiinnostuneita ihmisiä, jotka saisivat kaluston käyttöönsä. Ainakin näin täällä pk-seudulla. Jos ei kaipaa mitään hifijuttuja, niin kannattaa ottaa nämä huomioon. Kaverini häissä tekivät ns. lopputyönä hääkuvauksen. Ei se ole ammattilaista, mutta ei myöskään maksa 2000e.

Link to comment
Share on other sites

Niin se menee. Muutaman heiluvan häävideon katsoneena, päänsärkyä saa helpommalla huvipuiston vuoristoradalta :lol:

Harvinaisen huonoja kuvaajia ihmisillä on suvuissaan. Meillä on kaikki juhlat aina videoitu ihan omakätisesti, ja todella kauniita muistoja ovat nuo videot, eivätkä yhtään "heiluvia" :rolleyes:

Kiitos vinkistä, ErkkiT! Hienoa että joku vihdoin vastaa varsinaiseen kysymykseen :)

Link to comment
Share on other sites

Kommentoin tähänkin-

Muotsikan valokuvauksen opiskelijoista osa tekee ehtiessään tai viitsiessään myös hääkuvauksia. Tunnen monia muotsikan opiskelijoita, ja osan tyyli sopii tapahtumataltiointi - tyyppiseen kuvaukseen hyvin, osan ei. Myös opiskelijoiden osaamistasoissa on tietenkin eroja.

Jos haluat uusia ja raikaita ideoita ja olet myös valmis toteuttamaan villejäkin ideoita, se voi olla hyvä mainita ilmoituksessa - opiskelija saattaa kiiinostua enemmän kuvauksesta, jossa pääsee ottamaan oman tyylisiään kuvia, kuin massahääpotretti-tyyppisestä peruskuvauksesta.

Suosittelen pyytämään opiskelijan kuvia nähtäväksi ennen kuvaussopimuksen tekoa, ja kysymään onko kuvaajalla kokemusta häissä tms. tapahtumsissa kuvaamisesta.

Yheyttä voi ottaa joko opettajien kautta yleiselle sähköpostilistalle tai viemällä osaston seinälle halutaan kuvaaja- ilmoituksen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...