Guest katja(Guest)

Lahjatoiveena raha

352 viestiä aiheessa

Tämä oli mielestäni aika ihana:

Hauskinta meistä on nähdä teitä,

mutta jos kuitenkin haluatte muistaa meitä,

niin älkää tuoko tavaraa suotta,

sitä kerätty on jo monta vuotta.

Ihanaa olisi matkalle päästä,

nauttimaan aurinkoisesta säästä!

Meille tulee muuten sama teksti, mutta loppu "ihanaa olisi matkalle päästä, nauttimaan aurinkoisesta säästä" muuttaa muotoaan näin "olisi kaikille helpompaa jos lahjan kirjekuoreen mahduttaa" Tämä on koettu hyväksi ja toimivaksi :girl_wink:

Tuohan on muuten hyvä idea. "Kirjekuoreen mahtuvan" lahjanhan voi käsittää myös pelkkänä onnittelukorttina tai lahjakorttina jos vieras ei halua antaa kylmää käteistä. Nekin kelpaisivat meille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meille tuli näin: sitten se kysymys paha,ostaakko lahja vai antaakko raha. jos tahdotte meitä jollain muistaa, rahana kuoreen sen voi laittaa. pihamme kun kaipaa omenapuita, kukkia, ruusuja, mansikoita.

ollaan vasta rakennettu omatalo ja piha on ensikesän hommaa. matkamme maksetaan mielummin itse kun siihen pyytäisimme rahaa.

ja tietääpään kuitenkin lahjan antaja mihin raha menee...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, onkos kukaan tehnyt niin, että tekee kahdenlaisia kustsuja, toisissa ilmaistu, että toivotaan rahaa ja toisissa ei mitään toiveita lahjan suhteen? Kun en haluaisi kavereilta rahaa toivoa..mutta sukulaisilta kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee tällanen versio, päällimmäinen rivi isommalla fontilla kuin tuo alempi setti

Paras lahja meille on, että juhlitte kanssamme hääpäivänämme!

Kaikenlaiset ohjelmanumerot ovat erittäin toivottuja!

Jos haluatte muistaa meitä muutoin, voitte tehdä lahjoituksen häämatkaamme varten.

tilinumero (morsian/sulhanen)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, mitä mieltä olette siitä, jos rahalahjatoiveen muotoilisi jotenkin näin

Vieraiden aurikoiset hymyt ovat kultaakin kalliimpia. Jos sen lisäksi tahdotte muistaa meitä muuten, voitte osallistua toteuttamaan suurinta unelmamme punaisesta tuvasta ja perunamaasta. Tilinumero xxxxxx-xxxxx

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli yksinkertaisesti näin: "Toivotuin lahja on osallistuminen. Jos läsnäolon lisäksi meitä haluaa muistaa, niin unelmien häämatkaamme voi tukea tilille..."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisikohan jollain tarjota tähän kysymykseen vastaus (muistelisin että jo kerran olen kahlannut keskusteluja läpi enkä löytänyt etsimääni):

Millä pankeilla on tarjota sellainen häälahjatili jossa tilinomistaja ei näe kuka on lahjoittanut mitä vaan näkyvissä olisi vain tilin saldo?

Vai onko tällainen palvelu kaikilla pankeilla?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitetaan info-korttiin näin:

Suurin lahjatoive on juhlaan osallistuminen: kukin tulkoon siis parhaaksi katsomallaan tyylillä; taksilla, hölkäten tai vaikka veneellä. Jos haluaa muistaa meitä, toivomme tavaran sijaan uusia kokemuksia ja elämyksiä maailmalla. Häämatkakassaamme voi kartuttaa tilille (Tähän tilinumero ja pankki).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me haluttais myös ilmaista jotenkin kutsussa, että toivotaan tavaroiden sijaan rahaa. Meillä on kuitenkin häämatka jo varattuna, josta aika moni jo tietääkin. Matka sinällään ei ole mikään kovin kummonen eikä kallis, mutta kun se kuitenkin on jo varattu, niin en voi esittää toivetta häämatkan rahoittamisesta.

Mä en myöskään pidä mistään runoista ja värssyistä, vaan haluaisin olla asiallinen pyynnössäni. Olisi siis tarkoitus esittää toive rahalahjasta ja raha menis ihan vaan meidän yhteiseen elämään ja tulevaisuuteen, ehkä jossain vaiheessa omaan taloon ja perheeseen.

Joku kirjoitti tossa aiemmin, että vieraan on kallista osallistua häihin. On varmaan joo, mutta morsiusparinkin on kallista järjestää ne häät ja rahoittaa jokaisen vieraan ruoat ja juomat. Mä en ymmärrä tätä vääntöä, kyllä tää rahalla muistaminen on nykypäivää ja tietysti on niitä, jotka haluaa kuitenkin tuoda lahjan. Mä en vaan itse ole henkilökohtaisesti ikinä ymmärtänyt, miksi jotkut ostaa lahjoja ajatellen vaan itseään? Eikö se lahja ole nimenomaan saajaa varten? Eli eikö silloin kannattais kunnioittaa hänen toiveitaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joku kirjoitti tossa aiemmin, että vieraan on kallista osallistua häihin. On varmaan joo, mutta morsiusparinkin on kallista järjestää ne häät ja rahoittaa jokaisen vieraan ruoat ja juomat. Mä en ymmärrä tätä vääntöä, kyllä tää rahalla muistaminen on nykypäivää ja tietysti on niitä, jotka haluaa kuitenkin tuoda lahjan. Mä en vaan itse ole henkilökohtaisesti ikinä ymmärtänyt, miksi jotkut ostaa lahjoja ajatellen vaan itseään? Eikö se lahja ole nimenomaan saajaa varten? Eli eikö silloin kannattais kunnioittaa hänen toiveitaan?

No mites sit ku sitä rahaa ei ole? Ei ole kiva nähdä paria häiden jälkeen kun on antanut sen hikisen kympin kirjekuoressa.... Kiva sanoa siihen vaan et "No rahaa te halusitte. Sori, oltais voitu antaa joku pieni muistoesine, mut ku halusitte sen rahan nii tos on ton verran, mitä pystyttii antaa. Muute maksettii laskut ja ruokittiin lapset!" Ymmärrän kyl et miks sitä rahaa tahdotaan, mutta jos te sitä rahaa haluatte, nii älkää odottako mitää isoja summia, älkääkä loukkaantuko siitä rahamäärästä! Ette voi tietää kutsuttujen taloudellista tilannetta! (En tarkoita sua Engelina että juuri sinä haluisit jtn. tosi suuria summia :) )

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ainakin tärkein lahja ovat rakkaat ihmiset juhlassamme. Kuitenkin suurin osa haluaa mukanaan jotain tuoda. Näitä Kirjoittajan mainitsemia "muistoesineitä" en todellakaan halua muutenkin täyteen kämppään pyörimään. Sitten ne on pakko säilyttää, kun eihän lahjoja voi poiskaan heittää! Argh! Että voi tulla ihan ilman lahjaakin, emme todellakaan katso pahalla, tunnemmehan vieraamme. Ikävämpää on tuoda turhaa tavaraa tai kaapin pohjalta löydettyjä viinilaseja "kun ei ole itse niitä tarvinnut" eli siirretään omaa tarpeetonta muiden kaappeihin pölyttymään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joku kirjoitti tossa aiemmin, että vieraan on kallista osallistua häihin. On varmaan joo, mutta morsiusparinkin on kallista järjestää ne häät ja rahoittaa jokaisen vieraan ruoat ja juomat. Mä en ymmärrä tätä vääntöä, kyllä tää rahalla muistaminen on nykypäivää ja tietysti on niitä, jotka haluaa kuitenkin tuoda lahjan. Mä en vaan itse ole henkilökohtaisesti ikinä ymmärtänyt, miksi jotkut ostaa lahjoja ajatellen vaan itseään? Eikö se lahja ole nimenomaan saajaa varten? Eli eikö silloin kannattais kunnioittaa hänen toiveitaan?

No mites sit ku sitä rahaa ei ole? Ei ole kiva nähdä paria häiden jälkeen kun on antanut sen hikisen kympin kirjekuoressa.... Kiva sanoa siihen vaan et "No rahaa te halusitte. Sori, oltais voitu antaa joku pieni muistoesine, mut ku halusitte sen rahan nii tos on ton verran, mitä pystyttii antaa. Muute maksettii laskut ja ruokittiin lapset!" Ymmärrän kyl et miks sitä rahaa tahdotaan, mutta jos te sitä rahaa haluatte, nii älkää odottako mitää isoja summia, älkääkä loukkaantuko siitä rahamäärästä! Ette voi tietää kutsuttujen taloudellista tilannetta! (En tarkoita sua Engelina että juuri sinä haluisit jtn. tosi suuria summia :) )

Mun mielestä se on hääparin omaa tyhmyyttä, jos odottavat sitten suuria summia, ei sitä omaa lahjaa tarvitse häävieraan jälkikäteen miettiä ja hävetä. :) Mun mielestä on törkeää katsoa lahjaa pitkin nenänvartta, jokainen antaa just sen verran, kun hyvältä tuntuu ja ilman, että oma talous siihen kaatuu. :) Toki on olemassa ohjenuoria näistä summista, että paljonko pariskunnan pitää antaa ja miten paljon annetaan jos on kimppalahja, mutta mun mielestä jos rahaa pyydetään, niin jokainen vie just sen verran, kun hyvältä tuntuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän kutsuissa ruinaus suoritetaan seuraavalla tavalla:

"Ethän lahjapöytäämme suurilla tavaroilla täytä,

ei mahdu pieneen kotiin, emme tarvitse, emme käytä.

Se mikä kuoreen mahtuu on pientä, kaunista ja somaa,

jotain, jolla voimme liitää kohti unelmiemme lomaa."

Emme todellakaan halua mitään tavaraa ahtaaseen kaksioomme, kun nytkin asunto on niin riisuttu malli kun vain olla ja saattaa, kun lapsiakin on kaksi. Enkä usko että mieheni juurikaan osaisi arvostaa Arabian kahvikuppeja - hänelle kun on yksi lysti minkä näköisestä mukista aamusumppinsa juo. Muutenkin kaikki keittiöön liittyvät lahjat ovat käsittämättömiä (ellei ole erikseen toivottu, en kyllä sitäkään ymmärrä miksi kukaan toivoisi ellei oikeasti puuttuisi kaikkea) - ikään kuin häät olisivat pelkästään morsiamen (tai no miksei sulhanenkin joskus innostuisi paistinpannuista)...

Veikkaanpa että jos sulholla (omallani lähinnä) olisi jotain päätösvaltaa lahjalistan suhteen (jos meillä sellainen olisi), niin se sisältäisi ihan jotain muuta kun ruuanlaittoon liittyvää - mönkijää, venetarviketta, metsästysjuttuja yms...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
ikään kuin häät olisivat pelkästään morsiamen (tai no miksei sulhanenkin joskus innostuisi paistinpannuista)...

Veikkaanpa että jos sulholla (omallani lähinnä) olisi jotain päätösvaltaa lahjalistan suhteen (jos meillä sellainen olisi), niin se sisältäisi ihan jotain muuta kun ruuanlaittoon liittyvää - mönkijää, venetarviketta, metsästysjuttuja yms...

Meilla taas sulhanen innostuu paljon enemman paistinpannuista, keittioveitsista ja morttereista kuin morsian- hanpa se on meidan perheen kokki erinomaisilla taidoillaan, mina olen tallainen valttava ruuanlaittaja :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu ei pidä yleistamän, kyllä meilläkin mies on se, jota nuo keittiövälineet kiinnostaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin hääinfoon näin:

Paras lahja hääpäivänämme on se, että näemme kaikki meille tärkeät ja rakkaat ihmiset ensimmäistä kertaa samoissa juhlissa. Mikäli kuitenkin haluat muistaa meitä, ainut lahjatoiveemme on kerrostalokolmio Eräästä Pääkaupunkiseudun Lähiöstä. Halutessasi voit myös tukea asunnon hankintaa sopivaksi katsomallasi summalla lahjatilillemme XXXX-XXXX.

Jonkun mielestä voi olla tökeröä tai mautonta, mutta ollaan todella ostamassa asuntoa (tai no, itse asiassa ostettiinkin se muutama viikko sitten), ja mieluummin otetaan vastaan apua remonttiin ja lainanlyhennykseen kuin eriparisia kippoja, kuppeja ja lakanoita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei tule kutsuun, eikä mihinkään muuhun lipareeseen minkäänlaista mainintaa lahjoista. Siihen on yksi ainoa syy: meistä on yksinkertaisesti vieraita aliarvioivaa mainita mitään lahjoista. En tiedä, olenko tunteeni kanssa tyystin yksin (ja äärettömän vanhanaikainen :-D), mutta minusta tuntuu ristiriitaiselta todeta kutsussa "meille on tärkeintä, että tulet vieraaksi", jos perässä on kuitenkin tilinumero. Vielä nolompia ovat mielestäni muka-leikkisät runot aiheesta - ikäänkuin niillä haluttaisiin pehmentää sitä tosiasiaa, että rahaa tässä kuitenkin kysellään.

Kyllä jokainen vieras tietää, että häihin yleensä viedään mukana lahja ja jos vieras ei sitä voi tai halua syystä tai toisesta tuoda, niin se on sitten täysin hänen oma valintansa. Ei tarvitse jäädä harmittelemaan kenenkään, että "olisihan siellä ollut ne ohjeet ja tilinumerot ja kaikki...".

Ja mitä tulee "vääränlaisiin" lahjoihin, niin ystäväni ei muutama vuosi sitten pidetyissä häissään myöskään ilmoittanut kenellekään mitään lahjatoiveita. Heillä oli täysin valmis koti kaikkine tykötarpeineen, mutta yksikään lahja ei tainnut olla vääränlainen - pikemminkin päinvastoin. He saivat todella ihania, kekseliäitä ja tarpeellisia lahjoja, sellaisia, joita tuskinolisi itse edes osannut toivoa. Ehkä syynä näihin "oikeisiin" lahjoihin oli se, että häihin oli kutsuttu sellaisia ihmisiä, jotka todella tunsivat heidät ja tiesivät, mikä voisi ilostuttaa. Sitä paitsi niitä kaikenkirjavia lahjoja oli kiva katsella näin vieraanakin!

Ja suurin osa vieraista toi lahjansa lahjakorttina tai shekkinä - useimmat meistä varmaan muutenkin turvautuu lahjakorttiin, jos ei ole ihan varma, mitä vastapuoli toivoo lahjaksi. Joku kommentoi aiemmin, että huonoakaan lahjaesinettä ei raaski heittää pois, mutta tuleekohan ne lahjarahatkaan aina sitten käytettyä niin, että niistä jäisi joku muisto... Minä ainakin haluan vieraistani heidän valitsemansa, konkreettisemman muiston.

Ja nyt ne herneet pois nenästä! ;-)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä tykkäsin tästä ( hieman alkuperäistä olen muokannut ) ja uskoisin että sitten käytämme juhla - infossa tätä. kutsuun en halua mitään toivetta.

LAHJUKSET JA NIIHIN VERRATTAVAT HANKINNAT

Hääparin ylin toive on, että omatoimisen lahjan hankinnan sijaan heitä muistettaisiin kirjekuorin tai parhaalla katsomallaan muistamisella suoraan remontti - tilillemme, (sulhanen, 000000-000000).

Jos kuitenkin haluat muistamisen hoitaa perinteiseen tapaan, toiveita hankintaan löydät täältä --> www.lahjalista.net ( ohjeet salasanaan yms )

Tämä vieraita helpottaaksemme ja näin toivoen saisimme vain juuri sitä mitä tarvitsemme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täälläkin on kaapit väärällään kaikenlaista tavaraa, niin vaikka jotain kippoja tekisikin mieli niin EI VAAN MAHDU :girl_haha:

Halusin ilmaista rahatoiveen jotenkin pehmeästi, mutta en ole yhtään "hassu loru"-tyyppinen ihminen, niin ratkaisimme asian kirjoittamalla kutsuun näin:

"Emme kaipaa lahjoja, mutta säästämme rahaa voidaksemme lähteä jonakin kauniina päivänä häämatkalle."

Tilinumeroa ei laitettu, lahjalistaa ei ole eikä mitään tuon enempää - jokainen vieras saa päättää ihan itse tuoko kirjekuoren, haluaako joka tapauksessa antaa tavaralahjan vai tuoko vain hurmaavan itsensä paikalle ^_^

Ja meillä kyllä kaikki lahjat otetaan ilolla vastaan, oli ne sitten ennalta toivottuja tai ei. Eihän sitä aina voi tietää mitä haluaa, ennen kuin saa sen...jotkut upeimmista ja koskettavimmista lahjoista jotka olen ikinä saanut ovat olleet perintökaluja, jotain suvussa pitkään kulkeneita tavaroita tai koruja joilla on historiat ja tarinat, ja niitä en kyllä ikinä olisi osannut etukäteen toivelistalle laittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä taitaa olla vähän typerä kysymys, mutta esitän sen silti ;)

Me emme nimittäin halua lahjoja - ei tavaraa, rahaa, lahjakortteja tai mitään muutakaan (onnittelukortit toki otetaan mielellään vastaan). Miten asian voisi ilmoittaa kauniisti kutsussa/infossa? En oikein keksi mitään kohteliasta tapaa sanoa, että älkää tuoko lahjoja.. Koska vieraille pitäisi kuitenkin tulla selväksi, että emme "ole vain vaatimattomia", vaan toivomme vieraiden jättävän lahjomiset kokonaan väliin.

Ollaan siis häiden aikaan oltu jo muutama vuosi naimisissa, mutta juhlitaan vasta nyt (pitkä juttu.. :lol:). Meistä lahjojen pyytäminen/saaminen ei tässä tilanteessa ole ok. Myös hääperinteet skipataan suurimmaksi osaksi juhlista pois (paitsi se hääpuku..), eli aika epämuodolliset bileet on tulossa..

Edit. Taisipa tämä avautuminen tulla väärään ketjuun.. Pahoitteluni ^_^ Savustakaa mut vain ulos tarvittaessa, lupaan poistua vastustelematta :P

Muokattu: , käyttäjä: Daliya

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitoimme kutsun yhteyteen infolapun jossa luki lyhyesti ja ytimekkäästi että " Läsnäolonne juhlissa on lahja kerrakseen. Jos kuitenkin haluatte meitä muistaa, otamme mielellämme vastaan pienen avustuksen pizzaa varten Toscanassa". Tämä kuulosti käännettynä tosi tökeröltä, anteeksipyyntöni, kutsut kun olivat toisella kotimaisella kirjoitettu, jolloin lauseet kuulostavat huomattavasti sujuvammilta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsun lopussa: P.S saahan toiveemme näin kutsussa kulkea: mahdollisen lahjan voi pieneen kuoreen sulkea.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä toivotaan rahaa, mutta ei häämatkaan vaan yleisesti elämään. inhoamme kaikkia mukahauskoja runoja. olen ajatellut laittaa kutsuun "mikäli haluatte muistaa hääparia, toivomme että lahjanne mahtuu kirjekuoreen" mutta tuli mieleen että antaako tämäymmärtää että tahdomme vain onnittelukortteja tai lahjakortteja jne. olemme ehkä ostamassa erään suuremman asian, mutta koska se ei ole varmaa, en tahdo sitä kutsussa mainita. mitenhän ilmaisisi ilman huumori runoa, muttei tökerösti kuitenkaan että toivomme nimen omaan rahaa, emme lahjakortteja kirjekuorissa. tilinumeroa en tahdo kutsuun laittaa koska ne ovat mielestäni törkeitä kutsukortissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Löytyykö ideoita miten ilmaista rahalahjatoive häämatkalle, kun häämatka on jo varattu (ja maksettu) aiemmin. Tarkoituksena on pyytää rahaa, jonka vieraat voisivat halutessaan korvamerkitä esimerkiksi ruokailuun ravintolassa, retkeen tai vaikka hemmotteluhoitoon.

 

Ajatuksena on, että ottaisimme kuvan kyseisesta hetkestä/tapahtumasta ja lähettäisimme kiitoskortin mukana lahjan antajalle. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on ensisijaisesti lahjalista tehtynä. Mutta tiedän osan vieraista haluavan antaa rahaa, kutsuun laitettiin sitten vain "hääparille on lahjalista osoitteessa xxxxx. Jos haluat muistaa hääparia rahallisesti, tee se tilinumeroon xxxx saajana xxxx."

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään