Guest vieras XD

Turha hääkimppu?

74 viestiä aiheessa

Itselläni oli kimppu, joka sitten juhlapaikalla koristi hääparin pöytää ja hoiti siinä kukka-astelman paikkaa. Itse halusin kimpun ja mielestäni se oli oikein kaunis ja sopi sitten hyvin vielä koristeeksi pöytään :) Juhlapaikalla kimppu ei ollut kädessäni kuin sisääntulo hetkellä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olipas mukavaa löytää tämä ketju, itsekin olin kimpun tarpeellisuutta, funktiota ja pakollisuutta pähkäillyt ja nyt rohkaistuin päättämään että mitään kimppua ei tule.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Enpä taida kimppua kanniskella. En oikeastaan edes tykkää kukista, niin miksi sellaisia raahaisin mukanani tärkeänä päivänä...

Häät ovat myöskin talvella, niin mielestäni kukat eivät silloin kuulu kuvaan. En aio myöskään käyttää kukkia juhlapaikan koristelussa, samoista syistä.

Onkohan kukaan kävellyt alttarille kaktuksen kanssa? :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mietin kans tätä kimppuasiaa kun alettiin häitä suunnitella ja päädyin ranteeseen laitettavaan pieneen kukavihkoon.

Rakastan kukkia ja siksi en ollut valmis kokonaan luopumaan kimpun ottamisesta. Toki se tuntuu hassulta että kimppuun kuitenkin uhrataan rahaa ja vaivaa ja sitten kun kirkko on ohi niin kimppu jää pöydälle "koristeeksi", mitä kukaan vieras tuskin huomaa. Ranteeseen kiinnitetty kukka kulkee mukana mut ei oo häiritsevä missään kohtaa - toivottavasti ainakaan! :)

Mutta jos tuntuu siltä että ei halua ottaa kukkaa, niin parempi on jättää se pois ja käydä ostamassa vaikka kotiin kukkia sen sijasta. Hääpäivänä kaiken pitäis kuitenkin olla sellasta ettei mitkään jää mietityttämään jälkeenpäin ja jos kukkapuskan kantaminen (tai kantamatta jättäminen) tuntuu oudolta niin korvatkaa se esim. hääparin pöytään laitettavalla valmiiksi paikalla olevalla pöytäkoristeella .. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät tulossa tuossa myöhäiskesästä eikä kimppua missään nimessä hankita, koska se on niin turha kuin vaan voi olla. Sen sian laitan ruusukkeen ranteeni ympärille amerikkalaistanssiaistyyliin.

Musta hääpuku ja sininen ruusuke.

Näillä tämä neiti menee :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minustakin kimppu on täysin hyödytön. Jos sulhanen ei haluaisi minulle aivan välttämättä kimppua kirkkoon, niin en ottaisi sitä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mustakin kimppu on toisaalta aika turha. Onhan se nätti, mutta itselleni se ei ollut missään nimessä sellainen asia, josta olisin ollut valmis maksamaan kovinkaan paljon. Etenkään näin talvella, kun huolellisesta varjelusta huolimatta kukat saattavat jäätyä ja nuukahtaa ennen aikojaan. No, kimpun kuitenkin päätin ottaa mutta halvan sellaisen. Lopulta olin oikein tyytyväinen valkoisesta gerberasta, harsokukasta ja muratista koottuun tavalliseen kimppuuni, joka maksoi noin 20e. Se oli mielestäni kaunis, kesti hienosti ja on edelleenkin viikko häistä ihan siedettävän näköinen. Ei sillä kimpulla tosin tekoa ollut kuin kirkossa ja kimpunheitossa, muun ajan se oli maljakossa meidän pöydässä. Kuvistakin se oli vain osassa, kun ulkokuvissa ei viitsitty sitä palelluttaa. Olin siis tyytyväinen kimppuuni ja kiva, että sellainen oli, mutta ilmankin olisi pärjännyt hyvin. Jos olisin enemmän joutunut maksamaan niin olisi varmaan jäänyt hankkimatta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon miettinyt ihan samaa. Äitini sai hepulin, että eikö kimppua tule ollenkaan. Vastasin siihen, että mitä minä niillä kukilla teen, maksaa hunajaa ja ne kuolee pois parin päivän päästä kuitenkin. Joten kimppua ei tule. Mutta jotain muuta hypisteltävää pitää keksiä, etten ala hermostuksissani repimään kynsinauhoja..

Ehkä hankin vaan mahdollisimman päheen (ja kalliin krhm) laukun :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kimppu tuntuu turhalta varsinkin kun vihki- ja juhlapaikan ympärillä on puutarha, jossa kasvaa kaikkea kaunista. Että sitä kukkaloistoa on muutenkin.

En ole kimppua koskaan ajatellut mitenkään olennaisena osana morsiammen koristautumista, en varmaan vieraana häissä edes huomaisi onko morsiuskimppua vai ei. Itse en halua kimppua ollenkaan, mutta jos taas sulhanen sellaisen haluaa antaa, niin toivottavasti sitten luonnonkukista poimittu. Itse asiassa kukkaseppele kimpun sijasta voisi olla kiva! Jäisi toinen käsi vapaaksi (liian lähelle pörräävien ampiaisten liiskaamiseen) ja herttainen apilaseppele sitten koristaisi tukkaa.

Joku aiemmin tässä ketjussa vierasti morsiusukimppua "kristillisenä symbolina". Ei kai siinä mitään uskonnollista ole? Koriste siinä kuin muutkin koristukset. Eikä se perinteenäkään Suomessa mitenkään vanha ole, vasta 1900-luvun juttuja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä kimppu on melko turha hankinta, tarvitsen sen lähinnä virallisia hääkuvia varten. Aitoihin kukkiin en halunnut rahoja laittaa, kun kimppu olisi nuukahtanut jo ennen vihkimistä tapahtuvan kuvauksen aikana. Tilasin edullisen, mutta mielettömän kauniin silkkikimpun USA:sta, ei tarvitse stressata talvihäissä ulkokuvauksienkaan osalta.

Muokattu: , käyttäjä: Arby

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kimputon morsio ilmoittautuu! Jotenkin en koe itseäni niin "tyttömäisenä", että kokisin kimpun kantamisen luonnolliseksi. Ajatus on pyörinyt jonkun yksinkertaisen tyylikkään rannekukan ympärillä. Toisaalta olen miettinyt myös kukkaa hiuksiin, mutta molemmat ovat ehkä liikaa? Jos näistä valitsen, niin luulen päätyväni rannekukkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olipa huojentavaa löytää tällainen ketju, en siis ole ainut joka tätä pohtii! Haluaisin pitää häät aika yksinkertaisina ja stressittöminä enkä halua/jaksa panostaa mihinkään mikä tuntuisi itselle oudolta tai turhalta. Ja tätä kimppua en tosiaan tarvitse yhtään mihinkään, en edes tiedä mikä sen symbolinen tarkoitus on alunperin ollut (pl tästä ketjusta lukemani ajatukset). Kimppu siis jääköön, vaikka pidän kukista ja hääkimput voivat olla todella kauniita!

MUTTA, hyvät kimputtomat morsiamet, mihin laitatte kätenne vihkimisessa jos kimppua ei ole? Itselläni on muutenkin tapana väännellä käsiäni, joten varmasti hermostuneena teen huomaamattani jotakin hassua...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikö kimppu ole varsinaisen vihkimisen ajaksi tapana kuitenkin antaa pois käsistä? Ja kävellessä on luultavasti joku käsipuolessa, jolloin huitomaan jää vain se yksi käsi. :grin:

Itse olen vielä kimppuasiassa kahden vaiheilla, ostin kyllä askartelutarpeet paperikukkakimppuun mutta jää nähtäväksi ehdinkö, jaksanko ja osaanko sellaisen väsätä. Oikeat kukat kun eivät tosiaan marraskuussa ole parhaimmillaan, enkä jaksa erityisesti varjella kimppua maistraattipäivän ja varsinaisen juhlapäivän aikana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei ainakaan näillä näkymin tarvetta kimpulle, kun sillä ei ole oikein mitään virkaa. Miulla kukkia hiuksissa ja samoja kukkia sulhasen rintapielessä riittänee. Vihkimisen ajan on tuohus kädessä, joten ei tarvii miettiä mitä käsillään tekee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulla oli kimppu niin maistraatissa kuin avioliiton siunaustilaisuudessa kirkossa. Eipä tarvinut miettiä missä kättään pitää. Minulla ei siis ollut kaasoa ja kimppu oli mukana myös alttarilla. Itse hääjuhlassa en kanniskellut kimppua mukana, vaan se oli pöytämme koristeena. Minusta kimppu oli kiva ja helppo osa hääperinteitä kun muuten häämme eivät olleet kovinkaan perinteiset. Olipa vierailla yksi ihmettelyn aihe vähemmän :)

Tein kimput itse ja molemmissa seremonioissa kimpun hinnaksi tuli huikeat 5 euroa eli ruusukimpun verran. Muut kimpun tarvikkeet löytyivät luonnosta ja varsien ympärillä ollut silkkinauha löytyi kaapista. Suuria summia en olisi ollut valmis kimppuihin sijoittamaan, vaan olisin jättänyt kimpun pois.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Joopa joo. Halusin kimpun ja melko hienonkin, kun pidin sitä jotenkin tärkeänä. Se oli kirkossa kädessä ja juhlapaikalla sitten vaan pöydällä :girl_haha: En ensin ajatellut edes heittää sitä, mutta kun veljen avovaimo kävi sitä kyselemässä ja kun tosiaan ei sitä kimppua tullut mukana raahailtua, niin päätin sen sitten viskata. Ja tämä veljen avovaimohan sen kimpun sitten sai :) Muutama kukka siitä lähti irti, kun ei kerran ollut heitettäväksi tarkoitettu, mutta eipä sen niin väliä.

Eli siis hieman turha kapistushan se on.

Muokattu: , käyttäjä: naenia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tosiaan tulee tekokukkakimppu, joka on kirkossa ja kuvissa mukana, sen jälkeen maljakkoon somisteeksi meidän pöytään. Häiden jälkeen maljakkoon ja johonkin hyllyn päälle, sopii sisustukseenkin. :D

Mutta lähinnä varmaan sen perinteen takia sen kimpun hankin, en oo oikeen ees ajatellut asiaa. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle tulee luultavasti hääkimpuksi sellainen pitkänomainen, parista kukasta koostuva asetelma, joka sitten saa toimittaa pöytäkoristeen virkaa ravintolassa. Itekkin pidän kimppua siis turhana raahata ympäriinsä, vihkimisessä se jotenkin sopii kouraan mutta tanssiessa jne. se ois varmaan enempi tiellä vaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en itse ensin tiennyt, haluaisinko kimppua vai en. Sen kanniskelu tuntui ajatuksena vähän hölmöltä, ja koin vähän, etten - vaikka tykkään kukista kyllä paljon - ole ehkä sellainen kukkakimpun kantelija. Sitten toki tätä ajatusta vasten peilaten se 120e (tiesin alusta alkaen, että haluan pisaramallisen kimpun, jonka hinta olisi about tuo) tuntui vähän paljolta, siihen nähden että sehän lähinnä toimisi meidän pöytäkoristeena juhlassa.

No, olen ihan tyytyväinen, että mun mies vastasi mun epäröintiin ihan ykskantaan, että sen mielestä olisi hyvä että ottaisin sen kimpun. Perusteli sillä, että tämä on kuitenkin se ainoa kerta, kun sen tapaista kimppua missään saa käyttää, ja että ikävämpi olisi se, jos sitten kaduttaisikin, ettei moista ottanut. Ja oli se tosiaan sitten kyllä aika kiva! Tuo meidän kuviin jotain pientä lisää ja erilaista herkkyyttä, eikä sen kädessä pitäminen ns. alttarille kävellessä kovin typerältä tuntunut, itse asiassa aika hyvä vaan, kun molemmat kädet olivat varattuina eikä tarvinnut paniikissa helmaa näprätä kävellessä. :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä kysymys..

Enpä ole edes pohtinut, koenko kimpun tarpeelliseksi vai turhaksi.. Jotenkin ollut itsestään selvää, että sellainen tulee.

Luettuni ketjun, ajatukseni vahvistui entisestään eli kyllä, kimppu tulee.

Muutenkin haluan pöytäkoristeisiin paljon kukkia. Eli pidän paljon kukista!

Koen kimpun yhdeksi asusteeksi (kuten joku muukin mainitsi).

Mitään järkisyytä ei siis oikeastaan ole.

Aion kuitenkin heittää oman kimppuni pois, eli en halua sitä kuivatella mitenkään talteen. Kuvat riittävät muistoiksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en aluksi missään nimessä halunnut kimppua - minusta tuntui ihan turhalta. En erityisemmin ole muutenkaan kukkakimppujen ihastelija.

Mutta kun äiti sitten ylipuhui minut sellaisen ottamaan, ja näin jälkikäteen olen tosi tyytyväinen että sellainen oli. Kuvissa se vain näyttää todella kivalta, ja ilman kimppua kuvista näyttäisi puuttuvan jotain olennaista, varsinkin virallisista hääkuvista. En heittänyt, enkä kuivattanut, mutta kuvissahan tuo näkyy. Se oli myös hääpöydän koristeena. Kantelu oli vähän hankalaa mutta siinähän se meni. Sinällään turha kapine, mutta kyllä jälkikäteen olin äärettömän tyytyväinen että se minulla oli, muuten olisi voinut jäädä harmittamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse olen vielä kimppuasiassa kahden vaiheilla, ostin kyllä askartelutarpeet paperikukkakimppuun mutta jää nähtäväksi ehdinkö, jaksanko ja osaanko sellaisen väsätä. Oikeat kukat kun eivät tosiaan marraskuussa ole parhaimmillaan, enkä jaksa erityisesti varjella kimppua maistraattipäivän ja varsinaisen juhlapäivän aikana.

Ehdin, jaksoin ja osasin! Tein siis silkkipaperista punaisia "neilikoita" ja värkkäsin niistä itselleni kimpun, joka oli mukana sekä maistraatissa että seuraavan päivän juhlissa. Maistraatissa tuuppasin kimpun pöydälle odottamaan sormusten vaihdon ajaksi, juhlapaikalla oli morsiusparin pöytään varattu oikein erikseen pieni maljakko (onneksi ilman vettä) kimppua varten joten kimppu viihtyi siinä kunnes heitin sen loppuillasta.

Näyttihän se kimppu kuvissa ihan mukavalta, enkä kokenut sitä erityisen hankalaksi, paperikukkia kun ei tarvinnut huolehtia veteen joka välissä. Hintaa kimpulle kertyi parikymmentä euroa, askartelutarpeista tosin olisi tehnyt vielä toisenkin samanlaisen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen vähän kahden vaiheilla haluanko kimppua ollenkaan. Minulle tulee jo hiuksiin iso kukkapinni, joten puntaroin tässä, että onko kimppu ihan turhake. Ainakin tosi tarkkana pitää olla, ettei kukkien väri riitele puvun tai hiuskoristeen kanssa. Vihkitilaisuuteen ei joka tapauksessa kimppua tule, mutta oisihan se (kai) nätti lisä kuviin. Juhliin on kuitenkin tarkoitus hankkia kukkia maljakoihin.

Tämä on oikeastaan ainoa asia koko hääjärjestelyissä, josta olen epävarma. Ärsyttävää. :grin:

Edit: Selattuani keskustelun läpi, vahvistui entisestään, että kimppua ei tule. Huojentavaa, etten ole ollut ajatuksieni kanssa yksin. Harvoin näkee kuviakaan kimputtomista morsiamista.

Muokattu: , käyttäjä: fru

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle ei tule kimppua koska koen sen turhaksi. Ranteeseen ja hiuksiin tulee yhdet isot kukkakoristeet jotka on valittu teemavärin mukaan eli ovat vaalean vihreät helmikoristein. 

 

Meillä on niin pienet juhlat ja kaikki tapahtuu kotioloissa joten mielestäni olisi turhaa rahan tuhlausta hankkia kimppu jolle ei olisi sitten niin mitään funktiota. Meille ei tule muutenkaan ostokukkia lainkaan. Omassa pihassa on kukkaloistoa ihan riittämiin ilmankin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä kysymys..

Enpä ole edes pohtinut, koenko kimpun tarpeelliseksi vai turhaksi.. Jotenkin ollut itsestään selvää, että sellainen tulee.

Luettuni ketjun, ajatukseni vahvistui entisestään eli kyllä, kimppu tulee.

Muutenkin haluan pöytäkoristeisiin paljon kukkia. Eli pidän paljon kukista!

Koen kimpun yhdeksi asusteeksi (kuten joku muukin mainitsi).

Mitään järkisyytä ei siis oikeastaan ole.

Aion kuitenkin heittää oman kimppuni pois, eli en halua sitä kuivatella mitenkään talteen. Kuvat riittävät muistoiksi.

Pitkälti samoilla linjoilla, eli ennen tämän ketjun näkemistä en ollut edes ajatellut ettei kimppua tulisi!

Jotenkin koen, että se kuuluu asiaan, osana kokonaisuutta, ehkäpä sitten myös asusteeksi. En silti kanniskelisi sitä juhlapaikalla ympäriinsä, vaan olisi pöytäkoristeena ja tietysti kirkon käytävällä ja kuvissa. Kuitenkaan en rrrrakasta kukkia niin kovin, että olisin valmis maksamaan 100e kimpusta. Ja omani aion heittää (jos nyt joskus pääsee heittämään), koska perinteen mukaan morsiuskimppu tuo onnen saajalle eikä huusholliin tarvita enää yhtään enempää tavaraa :D

 

Olen kuullut kimpulla olleen kahta tarkoitusta.. Symboloida parin rakkautta ja tuoda onnea, lapsia yms., ajaa pois pahoja henkiä ja tuoda siten naimaonnea vierasjoukkoon. Jostain luin, että joskus 1000-luvulla naimattomat naiset uskoivat saavansa onnea koskettamalla morsianta/hänen pukuaan ja tämä sitten jotenkin villiintyi siihen, että morsian-paran puku revittiin (?!??), joten sitten siirryttiin siihen, että morsian heittää jotain muuta, ettei tarvitse puvunpaloista tapella -totta vai tarua, en tiedä.. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään