crissy

minä ort. mies ev.lut.. onko muita "eripareja":D

67 viestiä aiheessa

Nyt olis kysymykses sellanen et mä kuulun ort.kirkkoon ja mies on tavan lutku eli luterilainen.

Mun unelmana on ollu et pääsen ort.kirkossa naimisiin ort. kaavojen ja tapojen mukaan, tai no oikeestaan se onki ollu mulle melkein itsestäänselvyys... kunnes mies ilmaisi ettei halua ort. kirkossa, koska ei halua mitään "ufojuttuja" :angry: :angry:

viitaten papiston asuihin ja siihen kuinka paljon ort. toimitus poikkeaa ev.lutin meiningistä.

meidän neiti on kastettu ort.kirkkoon ja se oli jo aikamoinen "kulttuurishokki" miehelle joka ei oikeestaan koskaan ole ollu kyseisen kirkon tavoissa mukana.

Oon myös ehdottanut et haettaisi edes siunaus "mun kirkolta", mutta ei sekään saanu oikein kannatusta.. en viiti ees laittaa mitä sano tohon perään..

Haluaa kaupungin pääkirkossa (joka on muuten aika kaamee betonikompleksi) kun sit taas mä haluaisin jossain vanhassa idyllisessä kirkossa..

saa nähä..

'Mutta kysymys on et miten teillä on hoidettu vihkiminen? kumman kirkossa ja haitteko siunauksen myös toisesta seurakunnasta?

päästiinkö ratkaisuun sovussa vai oliko henkien taisto? kumpi luovutti?

Muokattu: , käyttäjä: crissy

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No, minä nyt vielä olen ev.lut., mies ei kuulu mihinkään uskontokuntaan. Olisin halunnut kirkkohäät, mutta eihän siitä mitään tule kun mies ei kuulu kirkkoon. Ja mies on sen verran uskontovastainen, etten edes ehdottanut mitään kirkossa tapahtuvaa.

Eli meille tulee siviilivihkiminen, kompromissina paikan päälle (ainakin näillä näkymin). Eipä tuo nyt niin kauheasti haittaa, kun olen itsekin ajatellut erota kirkosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mennään näin: sulhanen on ev. lut. syntyjään ja minä taas ateisti, myöskin koko elämäni sitä ollut.

Menemme maistraatissa naimisiin ja reilu kuukausi myöhemmin meillä on avioliiton siunaus sekä hääjuhla. No, muuta vaihtoehtoahan tuolle siviilivihkimiselle ei tietenkään olisi ollutkaan, siunaus meille tulee kompromissina, sillä mies haluaa kirkkohäät. Kumpikin saa oman osuutensa luopumatta millään lailla omasta maailmankatsomuksestaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä minä olen ev.lut. ja mies ortodoksi. Olisin halunnut ortodoksi häät, mies taas oli ensin "ihan sama", mutta myöhemmin totesi, että hän ei jaksa ortodoksivihkimistä. Siis se on hänestä aivan liian pitkä ja sekava ja kaikkea muutakin ei niin mukavaa.

Ja kun minä en tätä niellyt niin hän totesi, ettei Suomessa ole yhtään tarpeeksi näyttiä ortodoksikirkkoa, että hän haluaisi minut siinä viedä vihille. :blink:

Häihin saapuvat ortodoksit ovat kaikki tapa ortodokseja, joten menemme naimisiin sulkin mieliksi ev.lut. kirkossa. Toisaalta mummuni (jos elossa vielä silloin) repisi meidät kappaleiksi jos menisimme ortodoksi kirkossa naimisiin.

Seuraavaksi mies toteaa haluavansa kaupungin pääkirkon ja minä naapuri kaupungin viehättävän pikkukirkon. Ei siinä isommassa mitään vikaa ole, yksi Suomen kauneimmista kirkoita minun mielestäni, mutta kun se on niin iso. No, lopullinen juhlapaikka vaikuttaa meillä sitten kirkon valintaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ollaan myös eri paria, minä ort ja mies ev.lut. Meillä tosin päätettiin hoitaa vihkiminen hääjuhlapaikalla, joten meille tulee ev.lut pappi, kustannussyistä emme valinneet siviilivihkijää, tosin mieli voi vielä muuttua sen suhteen, riippuu siitä, miten hyvin kestetään budjetissa :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä minä olen ortodoksi ja sulhanen luterilainen. Isäni toivomuksen mukaan meille tulee ortodoksi vihkiminen ja ei tuo sulhanen onneksi hanttiin laittanut. Nyt kun messuilla näki kruunut ja käytiin vähän läpi toimitusta, meni sulho vähän hiljasex, mutta ei kuitenkaan alkanut jänistämään. Uskon että tulee kaunis vihkiminen :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä minä ort ja ukkeli lut. naimisiin mennään lut kirkossa (kompro kun poika kastettiin ort. et mennään sit lut naimisiin :D ) mutta meille tulee sinne kirkkoon ort isä Aki siunaamaan. ehkäpä kaavassakin sekoitusta kummankin uskonnosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä minä ort., mies lut. ja ortodoksisessa menimme naimisiin 020208. SUOSITTELEN lämpimästi!!!!

Olen himojännittäjä yleensä, mut nyt tilanne oli niin hieno ja läheinen(vieraat ympärillä) et en jännittäny ollenkaan. Kuoro kannattaa ottaa, tekee tilaisuudesta ainutlaatuisen ja juhlavan. Kruunut todella hienot. Ja voin sanoa et ei ole pitkä.Meidän toimitus kesti 45min ja siinä ajassa vieraat jo onnittelivat meidät. Pappi piti hiukka turhan pitkän puheen, joten lyhemmällä puheella ei kestäisi tuotakaan.

Luterilainen vihkiminen ei ole mitään ortodoksisen rinnalla!Siis KANNATTAA mennä ortodoksisessa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Voih, tuo ei tainnut kyllä paljon alkuperäistä kysyjää auttaa... :huh:

Meilläkin oltiin kyllä siinä onnellisessa tilanteessa, että lut. mies suostui mielhyvin ja ilman taivutteluja ortodoksiseen vihkimiseen.

Crissy, onko miehesi ollut läsnä ortodoksisessa vihkimisessä? Auttaisiko ennakkoluuloihin, jos hän pääsisi näkemään, ettei se nyt ihan niin "ufoa" ole - varmaan auttaisi sekin, jos kävisitte läpi vihkitoimituksen kulun ja eri osien merkityksen? Tai kävisitte juttelemassa papin kanssa ihan epävirallisesti? Lahdesta kun näytätte olevan kotoisin, niin isä M.L. on ainakin itsekin "sekaperheestä" kotoisin ja osaisi varmaan vastailla miehesi kysymyksiin ja epävarmuuksiin.

Laiha lohtu: ei se Lahden ort. kirkko taida olla ihan sieltä tunnelmallisimmasta päästä, jos ei liene luterilainenkaan... :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä myös yksi eripari! Minä ev.lut. ja mies katolilainen. Meidän ajatukset ovat kulkeneet läpi miltei kaikki vaihtoehdot: ensin mietittiin katolista vihkimistä katolilaisessa kirkossa, sitten katolilaista vihkimistä luterilaisessa kirkossa, sitten luterilaista luterilaisessa ja nyt varteenotettavimpana vaihtoehtona on ekumeeninen vihkiminen (molempien papit paikalla) luterilaisessa kirkossa. Saa nähdä mihin lopulta päädytäänkään. Sovussa ollaan eri vaihtoehtoja mietitty ja molemmille on tärkeää että tilaisuudessa olisi jotain omaa ja jotain sitä toisen. Tuleehan liitossamme jatkossakin olemaan nämä molemmat tekijät läsnä! Jos kuitenkin katolilaisen papin kanssa tulee pulmia (hmm, se kun ei mene ihan itsestään selvästi niin, että niille käy tälläiset kompromissit..) niin mies sanoi että sitten mennään luterilaisittain.

Toivottavasti crissy pääsette sopimukseen!

Itse en ole koskaan ollut ortodoksihäissä, mutta olen ymmärtänyt tilaisuuden varsin kauniiksi ja viehättäväksi, en lainkaan ufoksi. Auttaisiko miestäsi jos kävisitte läpi niitä hänen kammoamiaan "ufojuttuja" ja kertoisit tai ottasitte selvää miksi mitäkin seremoniassa tapahtuu? Tai ei sillä, uskon että olet tätäkin jo ehkä yrittänyt..

muoks: kirjotushäröt pois.. ja kappas! näemmä toistin myös tehokkaasti edellistä. joskus voisi lukea kaikki huolella läpi..

vielä ps. ja ot: entisenä Lahtelaisena ja keskustan asukkina mä kyllä tykkään siitä betonikompleksista!

Muokattu: , käyttäjä: Timotei

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä näin: minä ort. ja mies lut. Ortodoksihäät luvassa -asia josta en olisi tinkinyt eikä oli onneksi miehellekkin itsestäänselvyys :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu. meilläkin ort. häät. Mies on ortodoksi ja minä ev.lut. Alusta alkaen (seurustelusta siis) on ollut selvää ort. häiden järjestäminen, ja kun kerran saatiin aika Uspenskiin. Kumma kyllä, minä olen ollut se force majeure. ;)

Ihan mukavaa on, mutta samalla sain heittää hyvästit tuntureiden katveessa vietettäville talvipakkassäähäille, joista olen aina haaveillut. Vain minä ja mies, pari todistajaa sekä pappi, jätkänkynttilät loimuavat taustalla ja lumesta sekä jäästä tehty vähän koristeita. Aih, että vieläkin vihmoo sydämessä pelkkä ajatus!!!

noh, kaippa se jostain on annettava periksi. Höh. Tunturiin pääsee aina! :) Myös häämatkalle! ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
^ Voih, tuo ei tainnut kyllä paljon alkuperäistä kysyjää auttaa... :huh:

Meilläkin oltiin kyllä siinä onnellisessa tilanteessa, että lut. mies suostui mielhyvin ja ilman taivutteluja ortodoksiseen vihkimiseen.

Crissy, onko miehesi ollut läsnä ortodoksisessa vihkimisessä? Auttaisiko ennakkoluuloihin, jos hän pääsisi näkemään, ettei se nyt ihan niin "ufoa" ole - varmaan auttaisi sekin, jos kävisitte läpi vihkitoimituksen kulun ja eri osien merkityksen? Tai kävisitte juttelemassa papin kanssa ihan epävirallisesti? Lahdesta kun näytätte olevan kotoisin, niin isä M.L. on ainakin itsekin "sekaperheestä" kotoisin ja osaisi varmaan vastailla miehesi kysymyksiin ja epävarmuuksiin.

Laiha lohtu: ei se Lahden ort. kirkko taida olla ihan sieltä tunnelmallisimmasta päästä, jos ei liene luterilainenkaan... :rolleyes:

ei ole ollut tekemisissä ort. asioiden kanssa ennen minua:D Toi sulkki on niin jääräpää et en tiedä saako sen päätä käännettyä.. Tosin toi et tilaisuudessa olisi molemmat papit kävis mulle kun haluaisin et ortodoksisuus olis kuitenki jollain tavalla läsnä siinä tilaisuudessa.

mä oon nyt tätä asiaa pohtinu jonkun verran et kompromissina suostun lutkuvihkimiseen :D kun lapsi on jo kastettu ort.kirkkoon ja tulevat lapset tullaan kans kastamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisin halunnut kysyä, mitenkä toimii tuo avioliittoon vihkiminen, myös minun mieheni on katolinen, itse ev.lut, ja ollaan keskusteltu katollisen papin kanssa jo, ja pyysi ottamaan yhteyttä myöhemmin, kunhan ollaan lähempänä ajankohtaa, eli kesällä, kun pitää käydä keskustelut katollisen papin kanssa avioliitosta ja sakramenteista jne, ja pyytää sitä lupaa..

Tarkoitus olisi siis saada se "lupa" vihkimiselle muussa kuin katolisessa kirkossa, koska asumme kaukana kaikesta,pienessä pitäjässä, jonka kirkossa haluamme mennä naimisiin/ pyytää avioliiton siunauksen.

eikä meillä ole mahdollista mennä katolliseen kirkkoon vihittäväksi. ei olisi ollut mitään tätä vastaan kylläkään.

Luulin ensin, että papin avustuksella katoliselta Piispalta saa luvan vain siihen, että avioliitto voidaan siunata ev.luterilaisessa kirkossa ev.lut papin toimesta, mutta olen yrittänyt onkia tietoja ja jostain luin, että vihkiminen ev.lut kirkossa on myös mahdollista, ettei tarvitsisi siis mennä maistraatissa ensin naimisiin ja sitten kirkossa siunaaminen.

Mitenkähän sen asian laita oikeasti on?

en tunne yhtään ev.lut/katolinen-pareja, ei voi kysyä :)

kiitos vastauksista jo etukäteen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mies ortodoksi ja minä ev.lut. ja alussa päätimme että naimisiin mennään luterilaisessa kirkossa ja sitten myöhemmin Kreikassa ortodoksimenoin. Mutta kävikin ilmi että jos alla on kirkollinen vihkiminen ei Kreikan kirkko meitä ortodoksimenoin voi vihkiä/siunata (Suomessa tämä ei olisi ollut ongelma). Joten päädyimme menemään naimisiin siviilisti ja sen jälkeen siunaus luterilaisittain ja nyt on siis vielä tulossa ne ortodoksihäät Kreikassa. :-X

Minulle henk.koht. on tärkeää saada myös ortodoksihäät vaikka luterilainen olenkin ja kokea myös se puoli miehen kulttuurista ja olla osa myös hänen uskontoa. Ja toinen tärkeä tekijä miksi järjestää häät myös Kreikassa on se, että sukua siellä on niin paljon eikä heillä ollut mahdollisuuksia tulla Suomeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kuuluu mies kirkkoon ja minä siviilirekisteriin. Joskus aikoinaan olen kuulunut erääseen uskontoon, mutta eronnut siitä, enkä ole halunnut kirkkoon liittyä. Mies halusi ehdottomasti kirkkohäät ja minä ehdottomasti mennä maistraatissa naimisiin. Meillä on 08.08 maistraatissa vihkiminen ja 09.08 kirkossa liiton siunaus. Kompromisseja tekee kumpainenkin..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Farytales, nyt vasta huomasin!! Olet varmasti vastauksia jo löytänytkin, mutta kerron tähän vastaisuuden varalle sen mitä minä tiedän. Ja se ei tästä ole paljon.

Olen itse aikaisemmin ollut eräässä vihkitilaisuudessa joka tapahtui katolilaisittain katolisen papin toimesta luterilaisessa kirkossa. Meillä tulossa nyt tämä sama järjestely (vaikka pitikin aluksi olla molemmat, nyt ollaan tässä yksinkertaistamisen vuoksi). Lupa pitää ainakin hakea vihkikirkkonne seurakunnalta, että saako tilaa lainata katoliseen vihkikäyttöön tai jotain sen suuntaista (sulhanen meillä vastuussa näistä järjestelyistä). Pappia käytiin tapaamassa tovi sitten ja hän kyllä useaan otteeseen yritti vaivihkaa ja nätisti kehaista vihkikirkkomme läheisyydessä sijaitsevaa katolista kirkkoa, mutta pidettiin ajatuksestamme kiinni ja kerroin sen olevan minulle tärkeää, että kirkko luterilainen. En tiedä tarvitseeko katoliselta kirkolta tähän vielä jotain lupia. En ainakaan ymmärtänyt papin puheista sellaista. Selvinnee myöhemmin, pappia tavataan uudestaan kesän korvilla :).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä yksi eripari, minä ort. mies lut. Meille tulee ekumeeninen vihkiminen, jolloin molemmat papit ovat läsnä. Kellään tietoa miten tämä käytännössä tapahtuu? Tuleeko kruunuja yms?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisiko kenelläkään valmiina sellaista pientä esittelyä ortodoksisesta vihkikaavasta, mitä kirkossa tapahtuu ym.? Minä ev.lut., mies ortodoksi, ja laittaisin mielelläni sukulaisille ennakkoon vähän tietoa mitä odottaa. Esim. seisominen kirkossa ym...

Laittaisitteko osoitteeseen [email protected]

Kiitos!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on katolinen, minä ev.lut. Katolisessa kirkossa tulee olemaan vihkiminen, luulen että vain katolinen pappi paikalla. En ole vielä tosin aivan varma, luterilaisen saa kutsua mukaan jos haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ev.lut., mies ortodoksi. Luterilaiset häät ensi kesänä. Etsiskelin tietoa myös ort. häistä, mutta en pitänyt kirkon kaavasta (niistä lupauksista). Kai mielipide kysymys.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen ortodoksi ja mies luterilainen, menenmme luterilaisessa kirkossa naimisiin, kyseeseen olisi tullut ortodoksinenkin ilman muuta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä myöskin yksi eripari. :) Minä ev.lut. ja mies ort. Tarkoituksena olisi ort.häät, mutta täälläpäin ort.kirkko sen verran pieni, et ei maheta mahtua sisään.. :( Niinpä kiinnostaisi tietää, että tietääkö joku, voiko mennä naimisiin ev.lut.kirkossa ort.menoin, vaikka paikkakunnalla ort.kirkkokin on? ..Tosin nuo ev.lut.-kirkot täällä näyttivät aika rumilta. :(

Ja koska vielä harkinnan alla lähinnä miun sukulaisten tähen tää ort.kirkossa vihkiminen, niin tiedot ekumeenisista vihkimisistä ois myös paikallaan..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei! Meillä tulossa ekumeeninen vihkiminen luterilaisessa kirkossa. Olen kirjoitellut aiheesta mm. ortodoksiset morsmaikut-ketjuun. Olen myös kuullut, että esimerkiksi Suomenlinnan luterilaisessa kirkossa on vihitty pelkästään ortodoksisin menoin, morsiamen toiveesta oli tosin häämarssi eli kihlaus oli toimitettu aikaisemmin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hei! Meillä tulossa ekumeeninen vihkiminen luterilaisessa kirkossa. Olen kirjoitellut aiheesta mm. ortodoksiset morsmaikut-ketjuun. Olen myös kuullut, että esimerkiksi Suomenlinnan luterilaisessa kirkossa on vihitty pelkästään ortodoksisin menoin, morsiamen toiveesta oli tosin häämarssi eli kihlaus oli toimitettu aikaisemmin.

Kiitoksia, en ollu huomannu ortodoksiset morsmaikut ketjua. Päätettiin sitten kuitenkin, et pietään kokonaan ortodoksiset häät Joensuun ort.kirkossa, eli kaukana täältä, mut lähempänä lähes kaikkia vieraita. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään