Fröken Strand

"No nyt kun menette naimisiin, niin milloin tulee vauva?"

521 posts in this topic

Olen jo aiemmin vastannut tänne, mutta nyt oli taas pakko tulla kertomaan ihmisten tyhmyydestä. Onneksi on rajoittunut vain työkavereihin, ystävät ja perhe nähtävästi ovat tajunneet pitää suunsa kiinni :girl_smile:

En ole huudellut häistä, mutta muutama työkaveri on nähnyt kun olen näillä sivuilla ja olen sitten kertonut että juu, naimisiin mennään. Se uutinen sitten on levinnyt kuin kulovalkea, samoin arvailut siitä olenko NYT sitten raskaana.. siis eihän kihlaus voi johtaa avioliittoon muuten kuin että jos morsian on raskaana :skilletgirl:

^ Hirveän sitkeästi elää tuo sumea logiikka, että naimisiin mennään koska morsian on siunatussa tilassa. Ei voi ymmärtää, ei... :girl_impossible: Miehen yksi ei-niin-kiva kaveri veikkasi eilen, että menimme naimisiin siksi koska minä olen raskaana. Päivä kyllä päätettiin jo viime kesänä, johan minä olisin sen kerennyt ennen häitä jo varmaan synnyttääkin, mikäli tuo olisi ollut naimisiinmenomme syy. <_<

Me "teimme" lapsen ennen häitä ja tuo oli yksi syy, siis syy siihen miksi naimisiin menoa lykkäsimme. :D

Eipä tule uteluita hehe :D Tai saa nähdä koska odotetaan sitä pikkukakkosta. Olemme vielä megahedelmätön pari joten se utelu ei ole kamalan mukavaa, niitä lapsia kun tosiaan ei kaikki tuosta vaan TEE. Mutta ehkä se on vaikea ymmärtää kun minä olen hedelmällisimmässä iässä ja mieskin suht nuori (27v) Ärsyttävää kyllä tuollanen utelu.

Itseä myös ärsyttää tämä. Sen ymmärtäisin jos jotkut tädit tai muut randomit jotka ei meitä tunne sellaista ehdottelisi, mutta kun kihlautumisen jälkeen on yhdeltä hyvältä ystävältäni tullut toistuvasti näitä: "Te varmaan hankitte nyt lapsia", "Joko on pullat uunissa" ja tähän malliin. Hän kuitenkin tietää sen, että en ole lapsista innostunut.

Tämä on ehkä se ainoa asia, jota odotan kauhulla naimisiinmenossa, koska emme halua lapsia. Jos jollekin, niin meille tämä on rasittava puheenaihe käydä läpi joka hitsin sukujuhlissa. Olemme yrittäneet hampaita purren sivuuttaa kaikki viime vuosien vauvalässynlää-kyselyt, mutta jos häiden alla/häissä mennään tähän puheenaiheeseen, saattaa olla, etten osaa pitää suutani kiinni. Ensimmäisestä, joka kehtaa kesken juhlien sanoa "kyllä se mieli vielä muuttuu" tai "mutta se on niin eri asia kun se on oma" tehdään varoittava esimerkki... :skilletgirl:

Ja mitä se kenellekään kuuluu, tuleeko sitä jälkikasvua vai ei. Kas kun Pirjomarjatta-täti ja Keijoyrjänä-setä eivät samantien pyydä saada nähdä mitä makkarissa tehdään, että meneekö varmasti oikein. Toivon, että iloisesti lapsettomat avioparit saisivat rauhassa pysyä lapsettomina, ja lapsia toivovat avioparit saisivat niitä mukuloita.

Mua ahdistaa nämä kysymykset kanssa ihan älyttömästi. Parhaille ystäville voin asiasta puhua, mutta en todellakaan sukulaisille tai puolitutuille. Mä nimittäin olisin halunnu lapsia jo vuosia (oon kohta 30) ja pelkään, että en niitä kohta enää saakaan (sekä äidillä että äidinäidillä on ollu tosi vaikea tulla raskaaksi ja vaihdevuodet on iskeny neljäkymppisenä). Mutta mun mies ei vieläkään ole varma, haluaako lapsia ollenkaan! Joka kerta kun me yritetään asiasta keskustella, mä pahoitan mieleni, koska aina toivon niin kovasti, että se olis jo muuttanu mielensä.

Oon kuitenkin ajatellu asian niin, että mielummin otan tämän miehen, jota rakastan, kuin hylkään hänet ja yritän etsiä jonkun, joka haluaa lapsia. Mutta pettymys on kova. Enkä todellakaan kaipaa muistutusta asiasta kaikenkarvaisilta mummoilta ja muilta!

olen myös korviani myöten täynnä utelua lisääntymisestä....siispä päätin että seuraavan kerran kun joku utelee meidän lisääntymisestä niin heitän vastakysymyksen: koska olet viimeksi harrastanut seksiä? Ihan yhtä henk koht kysymys....

Menimme kihloihin marraskuussa, ja kaksi viikkoa siitä kuulin "kyliltä" että olen raskaana. Häät on päätetty tulevalle syyskuulle ja antaas nähdä millaiset jutut sitten lähtee taas... Eihän sitä nyt rakkaudesta kukaan kihlaudu saati naimisiin mene, ainahan sille täytyy olla joku OIKEA syy!!! Taidan kirjoittaa hääkutsun saatekirjeeseen jo lapsiaiheesta jotakin sen verran nasevaa että nuo mauttomat vitsit jäisi edes hääpäivänä kuulematta... argh.

Minulla on jo pian 13 täyttävä poika, puolisoni ei omia lapsia halua ollenkaan. Enkä minäkään tässä 30+ iässä tosiaan ala enää lisääntymään.

Minä olen myös törmännyt näihin kyselijöihin. Ärsyttävin tapaus sattui perhetutun lapsen syntymäpäivillä, jossa kerroin perheen isälle kihlauksesta ja hän sen jälkeen painoi päänsä vatsalleni ja kysyi "potkiiko se?". Samaan aikaan juhliin tuli lisää porukkaa, jotka näkivät vain tämän tilanteen. Sain siis osakseni suuret onnittelut lapsensaamisen johdosta. Selittele siinä sitten etten ole raskaana enkä yritäkään olla vaan häitä tässä suunnitellaan. :angry:

Luin melkein koko tämän ketjun ja nyt alkoi hääpäivä hirvittää... Olemme yrittäneet lasta reilun vuoden eikä tulosta ole tullut, joten en ihan hirveästi jaksaisi nokkelia ja sukkelia sutkautuksia tai uteluita aiheesta. Toivottavasti vieraat ovat sen verran järjissään, ettei häissä tarvitse tätä aihetta puida... :\

Multa on tätä kyselty siitä lähtien kun sulhasen veli sai ekan lapsen, sitten lisää kun mentiin kihloihin ja varmaan lisää vielä häiden aikaan ja niiden jälkeen. "Ei vielä pitkään aikaan!"

Obs! sisältää avautumisen..

Me karattiin jo viime syksynä maistraatissa naimisiin, vaikka meillä oli jo kirkko varattu joulukuulle (ja on edelleen) ja juhlapaikka on jo melkein päätetty.. Halutaan vielä kumpikin papin aamenen. Minä ehkä vielä enemmän kuin puolisoni. Lapsia halutaan kumpikin yhtä kovasti mutta ilman hoitojakaan ei ole vain kuulunut eikä näkynyyt edes haamu plussaa :girl_cray2:

Yksityiselle mennään vielä syksyllä jos ei keväällä onnistu viimeinen kunnan kustantama hoitokerta. Onneksi meidän lähimmät sukulaiset tietävät meidän "projektin" eivätkä kysele turhia ja kannustavat meitä kovasti :)

Itseäni vain turhauttaa nyt kaikkein eniten se, että haluaisin kovasti suunnitella siunaamisen ja juhlien järjestelyitä ym ym ihanaa. En vain uskalla ryhtyä isommalti toimimaan, kun en kuitenkaan halua maha pystyssä lyllertää alttarille...

Blääh! toivottavasti joku otti sekavasta selostuksesta jotain selkoa..

Meiltä ei kyllä kukaan uskalla kysyä että koskas tulee vauva... Ja tuskin herättää edes epäilyksiä tämä naimisiinmenokaan. Johtunee tietysti siitä, että meillä jo on lapsia, kohta 3-vuotiaat kaksoset, ja olen tosiaan vannottanut että yhtäkään vauvaa en enää halua :)

Tämä asia kävi minulla mielessä tuossa yks päivä. MInun äiti ei ole koskaan tästä asiasta vihjaillut eikä kysellyt ja olen ihan oma- alotteisesti kertonut, ettei meitä näillä näkymin lapsijutut kiinnosta.

Miehen vanhemmat on toista laatua. Kuulemma kihlajaispäivänä oli supistu, että olen varmaan raskaana ja sen takia kihloihin mentiin. Kun minulla lähti paino nousemaan yhdessä vaiheessa masennuksen takia, minun luultiin olevan raskaana. Anoppi ei uskaltanut suoraan kysyä, vaan soitti ja kysyi minulta mitä heidän vintillä olevalle pinnasängylle pitäisi tehdä, heitetäänkö se pois vai säilytetäänkö se. Sydämmen tykytyksiä olemme aiheuttaneet heille myös sanomalla: Meillä on iloisia uutisia... mies sai vakituisen työpaikan (anoppi oli tosi pettynyt), meille on tulossa... koiranpentu (taas naama venähti), meillä olis vähän ilmoitettavaa... mennään naimisiin (tykkäsivät uutisesta, mutta luultavasti odottivat kuitenkin taas vauvauutisia).

Kerran miehen sisko miehineen pyysi meidät illanviettoon luokseen. Kun olin juonut ekan siiderin, tuli tunnustus että he halusivat nähdä kieltäydynkö alkoholista, luulivat että olen raskaana ja testasivat asian näin :girl_sad:

Saas nähdä mitä häitten jälkeen tapahtuu...

Edited by tanjaana

Pakko avautua ihan törkeästä "tee lapsia, tai olet huono/epäkelpo nainen"-tuputtajasta. Olin uusimassa e-pillerireseptiäni ja sain 45 minuutin ajan kuunnella kuinka "24-vuotias on jo aika vanha äidiksi ja jos sitten vanhempana haluaa lapsia ja yrittää niitä saada, ei enää saakaan - nyt ne pitää tehdä". Hoitsutäti ei ottanut kuuleviin korviinsa kun yritin varovaisesti, että "pitäähän sitä olla tahto vanhemmaksi, ennen kuin sellaiseksi alkaa ryhtymään - elämäntilanne ei ole nyt sopiva". Lopulta töksäytin, että todennäköisempää tällä hetkellä on että menisin steriloimaan itseni kuin ostamaan silmät toiveikkaasti kiiluen raskaustestin.

Edited by kevät_2013_morsian

Multa ei ole itse asiassa kertaakaan kysytty asiaa :D Olen onnekas. Äiti tietenkin aika suorastikin toivoo, että lapsia tulisi mahdollisimman pian. ;)

Pakko avautua ihan törkeästä "tee lapsia, tai olet huono/epäkelpo nainen"-tuputtajasta. Olin uusimassa e-pillerireseptiäni ja sain 45 minuutin ajan kuunnella kuinka "24-vuotias on jo aika vanha äidiksi ja jos sitten vanhempana haluaa lapsia ja yrittää niitä saada, ei enää saakaan - nyt ne pitää tehdä". Hoitsutäti ei ottanut kuuleviin korviinsa kun yritin varovaisesti, että "pitäähän sitä olla tahto vanhemmaksi, ennen kuin sellaiseksi alkaa ryhtymään - elämäntilanne ei ole nyt sopiva". Lopulta töksäytin, että todennäköisempää tällä hetkellä on että menisin steriloimaan itseni kuin ostamaan silmät toiveikkaasti kiiluen raskaustestin.

Siis ihanko oikeasti joku ammattilainen sanoi nain? Tuosta kannattaa tehda valitus. Heidan asiana on kertoa faktat ehkaisymenetelmasta, ei missaan nimessa ottaa kantaa siihen pitaisiko 'potilaan' jo tehda lapsia tms.

Aika hurjia juttuja täältä saa lukea! Minulta ei onneksi ole vielä kyselty. Asiasta on toki vitsailtu perheen kesken, mutta nyt alkoi muiden juttuja lukiessa mietityttää, että onko mullekin tehty hienovaraisia vihjailuja, jotka ovat vain menneet ohi... Toivon kyllä näiden juttujen perusteella säästyväni ihmisten tölväisyiltä! :ph34r:

Hehe, meillä meni toisin päin. "Kun nyt olet raskaana, niin kai te naimisiin menette" Juu, meillä on nyt kaksi lasta ja olemme jo naimisissa. Kaikki eivät vaan tätä tiedä! Suunnittelemme siunausta+hääjuhlaamme vasta ensi vuodelle xD

Roslin: Siinä raivoa kihistessäni olin kyllä lähellä tehdä ilmoituksen, mutta sitten kun (en tiennyt minne ilmoittaa ja) hän tuntui ottavan onkeensa viimeinen töksäytettyäni tuon loppukaneetin, niin asia jäi siihen.

Meiltä kanssa udeltu jo useaan otteeseen kaikenlaista "vaunuväen" hankkimisesta ja siitä, miksi emme jo ala etsimään kolmiota kaksion sijaan ("että saa sitten pikkuiselle oman huoneen") sekä tietysti siitä, kuinka kannattaisi jatko-opiskeluita miettiä hyvinkin tarkasti "kun voi olla sitten vaikeaa yhdistää opiskelu ja lastenhoito".

Voi vttu!

Haluamme molemmat varmaan lapsia JOSKUS, mutta se joskus tulee olemaan niin kaukana tulevaisuudessa että kaikki utelu ärsyttää,

Jotkut ovat olleet ihan aidosti hämmästyneitä lapsisuunnitelmien puuttumisesta. Vieläkö joku nykyaikana olettaa että lastenteko aloitetaan heti hääyöstä ja vauvauutisia odotellaan hetimmiten häiden jälkeen?!

Paras oli kysymys "Miks te meette naimisiin kun ettei aio lisääntyä?" Ei muuten tuntunut kivalta. sad.gif Mitään muita syitä kun ei tietenkään voi olla...

Kyseinen henkilö siis tiesi ettei haluta lapsia.

Appiukko kysyi mieheltäni täsmälleen samaa asiaa, kun kuuli häistämme ensi kerran. Av(i)opuolisotkin muodostavat perheen, ja me halusimme kuitenkin vahvistaa liittomme koko maailman silmissä avioitumalla, kyllä se vaan tietynlaista varmuutta tuo elämään.

Emme siis kumpikaan todellakaan halua omia lapsia, vaikka emme niitä inhoakaan (kuten jossain alkusivuilla joku niputti että kaikki lapsettomat inhoaisivat lapsia..). Veljelläni on neljä lasta ja ovat erittäin rakkaita ja tärkeitä, ja mielellämme vietämme aikaa kanssaan - lapset ovat kivoja niin kauan kun ne voi jossain vaiheessa lähettää kotiin. :) Maailma ei kuitenkaan ole niin hyvä paikka että haluaisimme itse lisääntyä - ja toisaalta itse alan olla jo sen ikäinen, ettei se välttämättä ihan niin vain kävisikään. Monille utelijoille olenkin sanonut, ettei lapsia niin vain tehdä, niitä tulee jos on tullakseen, ja useimmat ovat kyllä siitä ymmärtäneet hiljentyä. :) Anoppia käy kyllä tavallaan hieman sääliksi, hän on avoimesti esittänyt toiveensa lapsenlapsista (mieheni on ainoa lapsensa), vaikka tietää hyvin meidän kummankin kannan asiaan.

Häissämme kukaan ei udellut vauvoista, ystävämme tietävät kantamme eikä turhia sukulaisia oltu kutsuttu paikalle. Anoppi kyllä jossain vaiheessa iltaa heitti asiaan liittyvän lauseen "ehkä toivoa vielä on", mutta se meni toisesta korvasta ulos samantein, vähän miehen kanssa pyöriteltiin silmiämme sille kommentille. Oman puolen sukulaiset ovat onneksi jo toivonsa heittäneet aikaa sitten, kun veljeni esikoisensa sai niin sen jälkeen tuli jonkun verran uteluita, mutta kaikkiin vastasin sen verran napakasti että kyselyt jäivät siihen.

Ihmiset osaavat kyllä olla erittäin tahdittomia, IMO lasten saaminen on jo sen verran henkilökohtainen asia etten lähtisi utelemaan siitä kuin lähimmiltä ystäviltäni - jos heiltäkään.

Roslin: Siinä raivoa kihistessäni olin kyllä lähellä tehdä ilmoituksen, mutta sitten kun (en tiennyt minne ilmoittaa ja) hän tuntui ottavan onkeensa viimeinen töksäytettyäni tuon loppukaneetin, niin asia jäi siihen.

Laitoksen vastaavalle potilasasiamiehelle voi aina tehda valituksen viela vaikka aikaakin olisi kulunut. Ja melkein aina kannattaisi, vaikkei tuntisikaan mitaan kostonhalua ja kiukkukin olisi mennyt ohi. Vaan ihan siksi etta tuollaiset huomautukset yms. on epaasiallisia, ja olisi vain hyva etta niista ilmoitetaan. Minullakin on yksi valituskirjelma lahdossa jostain, joka tapahtui viime vuoden puolella sairaalassa. Mutta se ei liity taman keskustelun aiheeseen :)

Edited by Roslin

Meiltä ei onneksi kukaan utele, ollaanko häiden jälkeen tai niitä ennen ajateltu laittaa pullaa uuniin. Onneksi niin, sillä se on todella tahditonta ja ärsyyntyisin siitä. Kaikki kun eivät lapsia syystä tai toisesta halua, jotkut taas eivät pysty niitä saamaan.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää, että se lasten hankinta on jokaisen parin oma asia? Meiltä on toivottu lapsenlapsia, kummilapsia ja ihan-vaan-lapsia, koska satutaan nyt oleen ainoa pari joka on menossa naimisiin kaverin lähipiiristä. Siis ihan oikeasti?!!? Haluan kyllä jonain päivänä lapsia, mutta siitä kyllä ilmoitetaan kun asia on ajankohtainen. Oikeuttaako se muka kamalaan kyselyyn, kun tiedetään, että pariskunta tosiaan haluaa niitä lapsia jonakin päivänä? Eivätkö kaikki ymmärrä, että niitä lapsia ei välttämättä edes voi saada? Aluksi vauvapuheet jaksoi huumorilla, mutta nyt ärsyttää jo ihan todenteolla. :angry: