Fröken Strand

"No nyt kun menette naimisiin, niin milloin tulee vauva?"

518 posts in this topic

Meille on tullut uteluita, mutta se on minulle se ja sama. Vastaan aina, että ei todellakaan olla hommaamassa lapsia juuri nyt ja kyllä ihmiset silloin ymmärtävät, että ei olla. Pitäisi olla aikalailla selvää kaikille. Työkaverikin selkeästi vähän kyseli kaarrellen aiheesta, ja aivan suoraan pystyin sanomaan että ei. Ymmärrän kuitenkin todellakin, että se voi olla kamalan raskasta, jos tilanne on toinen kuten kinuskimansikka sanoi (tsemppiä!)... toivottavasti ihmiset osaavat olla jatkossakin hienotunteisia.

Meille ei kyllä uteluita ole tullut. Johtuen varmaan siitä että läheisimmät ystävät tietävät että aloitetaan häiden jälkeen yrittämään ja kaukaisemmat on varmaan ymmärtäneet ettei se niille kuulu.. :)

Tuo on kyllä hyvä, jos ovat tajunneet, ettei asia heille kuulu. Toivotaan, etteivät edes aloita sitä kyselyä. :)

Mun täytyy kyllä sanoa, että tosi outoa miten meille ei tullut kyselyitä tai vihjailuja, että voitais ne häät pitää kun se lapsikin jo on. Jotenkin olisin odottanut edes joltain suunnalta jotain tällaista, mutta ei. Ei raskausaikana eikä pojan synnyttyä. Odotin nimittäin, että joku olisi moista tiedustellut. Huojentavaa. Ehkä vähän hämmentävää, mutta mieluummin näin päin. Olisi siinä ollut sitten kiva vastailla, että olisinhan minä, mutta kun ei tuo mies ole kosinut. :rolleyes:

Mun äiti alkoi puhua lapsenlapsista jo silloin, kun aloin seurustella... ei siis oikeastaan udellen, että milloin, vaan aloittamalla "jos on joskus lapsenlapsia, niin..."-propagandan. Mua on lähinnä huvittanut. Muuten ei oikeastaan kukaan ole udellut. Tosin anoppi oli jossain vaiheessa esitellyt miehelle jotain "näin-ompelet-kestovaipan" -ohjeita. Sekin mua vaan nauratti, ehkä siksi, kun on päätetty, että yritetään vauvaa sitten häiden jälkeen (sitä ei tosin kukaan tiedä). Voi olla, että suhtautuisin eri tavoin, jos emme haluaisi lapsia tai olisimme yrittäneet ja olisi ongelmia asian kanssa.

^ No joo, kyllä mullakin anoppi sanoi jo viime kesänä (kun oltiin miehen kanssa seurusteltu vasta muutamia kuukausia eikä edes virallisesti asuttu vielä yhdessä) että "hän hoitaa sitten teidän lapsia" kun tartti meidän palvelusta johonkin :) Mutta en mä tollasia kommentteja ota minään ja anoppikin tietää että kyllä me niihin asioihin ollaan paneutumassa heti häiden jälkeen eli ei varmaan siksikään ole kokenut tarvetta kysellä :) Aika avoimesti ollaan asiasta ystäville ja perheille puhuttu.

Täällä on tuota kysymystä kuultu jo monen monituiseen kertaan. Myös muita olettamuksia ja jopa vaatimuksia lasten hankinnan suhteen on ollut. Tässäpä muutama esimerkki

Miehellä on vain yksi sisko, 9v vanhempi, joka ei todellakaan aio hankkia lapsia. Anoppi oli tätä kovasti odottanut, ja sisko sysäsi vauvahankinnat meidän vastuulle. Meidän on kuulemma tehtävä se lapsenlapsi jota anoppi kovasti toivoo.

Töissä työkaverit suorastaan vaativat (vitsillä), että meidän pitää tehdä seuraavaksi vauva, jotta nykyisen äitiyslomittajan työt jatkuisivat.

Muutoin kommentit ovat olleet tyyliä "jos joskus lapsia hankitte niin.." eli siis esim pohdintaa talon remontteja ajatellen.

Kauhulla odotan suoria kysymyksiä häiden jälkeen, jotka siis ovat pian. Muutoinhan ottaisin kommentit ja kysymykset vain ohimennen vastaan, mutta koska kärsimme mieheni kanssa lapsettomuudesta, on noihin vaikea suhtautua. Emme ole pystyneet puhumaan tästä monellekaan, emmekä oikeastaan tiedä miten tuollaisiin vastaisi.

Mä olen onneksi vielä sen verran nuori (23v), häät vasta muutaman vuoden päästä ja monelle suoraan ilmoittanut, että ei mitään vauvoja ennen häitä, ettei ole vielä kukaan kysellyt. Tai no ainoa, joka on kysynyt, on sulhanen ja sekin oli nyt vain pohdinta muodossa milloin aikaisintaan (tietää kyllä, että en tahdo ennen häitä) :D

Tosi ärsyttävää utelua minustakin :(

Mutta kaippa se johtuu siitä että se kuuluu kaavaan ;)

Ensin kihlat, kosinta ja lapsi :)

Onneksi mie voin näyttää sterilisaation ultrakuvat, jos lapsista kysellään. :girl_drink1:

EDIT: Sen verran, että saan ainakin lähetteen sinne steriin siihen mennessä kun on häät.

Edited by HääTäi

^ Saanko tiedustella, että oletko millä perusteella saanut lähetteen steriin? Pistä vaikka yyveellä. Haluan itse sterin heti kun lapsiluku on täynnä. Harmi vaan, ettei terveydenhoitohenkilökunta välttämättä siihen suostu, sillä kriteerit eivät välttämättä tuossai vaiheessa vielä täyty. :girl_sigh:

Rakennetaan tällä hetkellä omakotitaloa ja häät on tulossa kesällä 2015. Tooosi paljon ihmiset kyselee jo nyt olenko raskaana että vauva syntyisi heti uuteen kotiin. Vielä asia ei oo ärsyttäny, vaikka asia ei kyllä todellakaan kuulu kenellekkään! Totean vaan hymyillen että eeei ainakaa vielä. Lapsia ei vielä ole, mutta ajatuksena alkaa yrittämään heti häiden jälkeen. Jos käykin niin ettei lapsia saataisi, voisi kyselyt alkaa kyllä ottaa kunnolla hermoon..

Niinkin yksinkertainen syy, etten halua lapsia ja mulla on komplisoitunut vaikeahoitoinen ykköstyypin diabetes. :girl_smile:

Meille saa kyllä vauva tulla vaikka heti häiden jälkeen ja lähipiiri tietääkin sen. Siksi meiltä ei ehkä sitä niin udellakaan, kun ollaan avoimesti kerrottu, että lapset olisi hyvin toivottuja pikaisella aikataululla häiden jälkeen. 

Huh, kylläpä on rasittavaa tuollainen utelu. Meiltä ei ole kukaan uskaltanut edes kysyä, mutta onneksi näin just 40 täyttäneenä eivät enää ehkä odotakaan lastenhankintaa. Kumpikaan meistä ei ole niin kovin innostunut asiasta, ajatuksella "Jos nyt niin kaikista varotoimista huolimatta käy niin, että raskaaksi tulen, sitten näin on tarkoitettu." Muussa tapauksessa ei ole suunnitelmissa.

En ole kyllä törmännyt omalta osaltani vielä mihinkään uteluun, vaikka ikää on kyllä jo sen verran, että alkaa kellot tikittelemään. ;) Mutta siis olemme kyllä ajatelleet miehen kanssa, että häiden jälkeen varmaan jätämme ehkäisyn pois, vaikka mielestäni se onkin kauhea klisee, että heti naimisiinmenon jälkeen aletaan lisääntymään. Mulla on vaan jo nyt vauvakuume, enkä kyllä mitenkään ole sitä salaillut, jos nyt en huudellutkaan turuilla ja toreilla. Joten jos joku kyselee niin kyselköön.

Minua aina kiinnostaisi kauheasti kysyä lapsettomilta, että ovatko he omasta halustaan lapsettomia, koska itsekin olen aika kauan soutanut ja huovannut sitä, haluanko ikinä lapsia, enkä nytkään ole mitenkään varma asiasta. Tietenkään en oikeasti kysele keneltäkään, kun ihmiset suhtautuvat niin eri tavoin tähän asiaan. Lasten saaminen on kuitenkin aika perustavanlaatuinen osa ihmisten elämää, joten pidän aika ymmärrettävänä sitä, että se kiinnostaa vaikkapa sukulaisia. 

Tää on kyl niin totta että kaikki luulee, että kohta on vauva tulossa, rasittavaa! me ainakin haluttiin naimisiin ja vasta vähän myöhemmiin on lasten aika.

Meillä alkoi kyselyt aika pian naimisiinmenon jälkeen.... Ärsyttävää vastata tällaisiin kysymyksiin, olen kuitannut ne vaivaantuneilla "äh, en tiedä vielä, ura ensin jne. jne" -vastauksilla...

Meillähän on jo tuo yksi lapsukainen, mutta eiköhän hyyyyvin monet ala heti häiden jälkeen tuijottelemaan vatsanseutua. Moni on kysynytkin jo että eikös teille oo vielä seuraavaa tulossa, eikä asia varmaan ainakaan helpota häiden jälkeen!

Oikeastaan siitä lähtien, kun kihlauduttiin, on tullut vauvauteluita. Ja vielä kun kihlauksen ja avioitumisen välissä oli vain n. puoli vuotta, niin sekös vasta herätteli kysymyksiä, että miksi niin nopeasti :D

Kohta ollaan oltu naimisissa vuosi ja kyllä niitä kyselyitä on pitkin vuotta tullut. Useilta tahoilta moneenkin otteeseen. Syynä saattaa olla, että mies täyttää tänä vuonna jo 40 vuotta..(?)

Vastataan vaan yleensä, että "tykätään olla tällä hetkellä liikaa ihan vain kahdestaan".

Edited by ajno

Me ollaan nyt kerrottu elokuisista häistä viidelle ystävälle, ja näistä neljän ensimmäinen kysymys on ollut "joko on vauva tulossa/mutta miten ei olla vielä nähty vauvakumpua/joko teillä on kova vauvakuume?". Halutaan toki lapsia parin vuoden sisään, mutta ihan kun ei voitaisi mennä naimisiin vaan sen takia, että halutaan tehdä niin. 

Meillä ollaan alettu harkitsemaan koiravauvaa :D No ei kyllä ihan tosissaan. Ainakaan vielä.

ääk, raivostuttavaa :) meiltä myös kyseltiin paljon tätä.. vauva tuli sitten 2 vuotta häiden jälkeen ;) 

Kyllähän tuota sillon udeltiin. Onneksi oli just tulossa koira niin sain täräytellä kaikille että "juu koiravauva tulee ihan pian jahka on luovutusikäinen" :girl_haha:

Me mentiin naimisiin elokuussa, eikä tässä pahemmin ole uteluita tullut. Muutamille kysyneille ollaan kerrottu, että halutaa vielä olla ja tehdä kaikkea kahdestaan. Et lapset tulee sitten, kun tuntuu siltä, jos on tullakseen. Onneks ei mitään hurjaa painostusta ja kyselytulvaa ole tullut..!

Hyrr, kammoan näitä vauvauteluita jo nyt, vaikka häihin on vielä vuosia aikaa... Kumpikaan meistä ei halua lapsia, mutta jostain syystä tosi monen on vaikea uskoa sitä, ja sitten joutuu vänkäämään ärsyttävästi.