Fröken Strand

"No nyt kun menette naimisiin, niin milloin tulee vauva?"

519 posts in this topic

Olen samoilla linjoilla kuin Dulcet:

"Multa on kysytty lapsista ja itse olen kysynyt myös. Miksi aiheesta täytyy tehdä tabu, josta ei voisi puhua? Tietenkään en menisi vieraammalta ihmiselta utelemaan, mutta esim. ystäviltäni voin kysyä. Samoin voin vastata heille loukkaantumatta. Ihan luonnollistahan se on, että ihmiset menevät naimisiin ja saavat lapsia."

Lähipiirissä on nuorehko pari, joka ei ole voinut saada lasta, joten sitäkin on tullut mietittyä. Mitä jos se osuukin omalle kohdalle? Miltä ne kyselyt tuntuvat sitten? Olemme olleet vuosia yhdessä ja kyselijöitä on ollut pitkin matkaa. Olemme juuri menneet kihloihin, joten varmasti kyselyitä tulee entistä enemmän varsinkin sukulaisten taholta.

Mulle lasten saanti on ajankohtainen asia häiden jälkeen, joten siinä mielessä toimin "vanhanaikaisesti". Olen sanonut miehelleni, että jos on halukas hankkimaan lapsia, täytyy olla valmis menemään naimisiin. Että sikäli kyselyt vauvoista häiden yhteydessä osuvat kohdallani "oikeaan". That is life... but not always

Meiltä on kyselty lapsista jo mun veljen häistä asti. Ennen kihlautumista totesin vain, että "sitten joskus, jos luoja suo".

Kihlautumisen jälkeen tenttaaminen, varsinkin töissä on yltynyt ja kyllästyin siihen niin paljon, että rupesin sanomaan, että häiden jälkeen rupeamme yrittämään. Ja todennut myös, että se ei välttämättä onnistu, koska koskaan ei tiedä. Nyt työkaverit on hiljentynyt eikä enään kysele lapsista.

Kerran kysyin ystävältäni lapsista, ovat olleet naimisissa muutaman vuoden ja ikää n.30v ja hän sanoi että asia on henkilökohtainen, ymmärrän, enkä kysele toiste.

Jotkut ovat avoimempia ja jotkut haluavat pitää asian omana tietonaan. Se on jokaisen henk.koht. asia.

Ikää minulla häiden jälkeen 28v, joten meille se on ajankohtainen juuri silloin.

Tätä ketjua lukiessa tuli kyllä elävästi mieleen se päivä, kun kerroimme miehen vanhemmille menneemme kihloihin ja päättäneemme häiden ajankohdan. Appiukko ensin onnitteli, mutta hetken päästä kysyi: "Onkos tää joku pakkoavioliitto?" Tuli kyllä tosi hyvä fiilis.. Ainahan sillä on typeriä heittoja, mutta tuo oli kyllä loukkaavaa.

:unsure: Vai tuleeko ollenkaan?? Jos olisin itse saanut päättää asioista olisi niitä vauvoja jo tullut. Mutta kun on jokin pielessä niin on jokin pielessä. Tuskin se papin aamenella korjaantuu, mutta katsotaan. Sitten vasta tarkat tutkimukset ja hoidot jos on tarvis/mahdollista.

Kyselijöille vastaan että stten kun on tullakseen jos on tullakseen! Moni ei ymmärrä mutta siinä sitä mietittävää sitten!

Ei ole kukaan lähipiiristä kysellyt mitään, häät oli viime kesänä. Joku älytön heitto tuli kyllä joltain kaukaisemmalta sukulaiselta hääjuhlassa, mutta se jätettiin omaan arvoonsa. Ehkä ne on jo luopuneet toiveista kyseisen asian suhteen, kun ollaan kuitenkin oltu yhdessä jo 10 vuotta eikä muksun muksua ole.

En pannut pahakseni, kun siskoni kerran kysyi, tarkoittaako naimisiinmeno minulle ja miehelleni sitä, että rupeamme sitten myös yrittämään lapsia.

Ihme kyllä muut sukulaiset ovat toistaiseksi pysyneet hiljaa. Jopa tätini, joka jo ollessani 12 vuotta alkoi kysellä, että jokos niitä sulhasia on näkynyt. (Oli muuten äärimmäisen ahdistavaa lapsena ja varsinkin sitten teininä.) Sama täti ja hänen tyttärensä ovat kyllä serkkujeni vauvoja katsoessani joskus kysyneet, että jokos alkaa vauvakuume iskeä. Olen siihen tokaissut, että no ei kyllä yhtään. Kai tämä vuosien tiukka suhtautuminen on saanut tädinkin luovuttamaan. Ja ehkä myös se, että hänen omat lapsensa ovat pariutuneet ja pari lapsenlastakin on siunaantunut...

Parin kaverin hedelmöityshoitokamppailuja seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että pidän itse suuni kiinni lapsiasioista. Kyllähän sen sitten näkee, tuleeko niitä. Ja jos ihminen haluaa kertoa, hän kertoo kyllä kysymättäkin.

Mutta ymmärrän senkin, että joillekin ihmisille lapset, häät ym. ovat small talkia.

Meiltä ei ihme kyllä olla vielä tuota lapsi asiaa pahemmin tentattu, sen puoleen ollaan joka hemmetin suku- yms juhlissa saatu kuulla kysymyksiä siitä, että "jokos te naimisiin menette" "millois tanssitaan häitä" jne. Että varmaan nyt sitten kun saavat tietää häistä niin alkaa sitten tämä lapsi kysely. Meille se on ajankohtaista häiden jälkeen, siis aletaan sitten yrittämään, mutta en minä sitä aio kaikille kailottaa. Sitten kun ja jos olen raskaana ja "tarpeeksi" pitkällä, voi asiasta kertoa, sitä ennen vain lähimmät ihmiset saavat siitä kuulla. Onhan nuo kyselyt rasittavia, mutta yritän antaa niiden vain mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja vastaan jotain epämääräistä.

Multa on kysytty lapsista ja itse olen kysynyt myös. Miksi aiheesta täytyy tehdä tabu, josta ei voisi puhua? Tietenkään en menisi vieraammalta ihmiselta utelemaan, mutta esim. ystäviltäni voin kysyä. Samoin voin vastata heille loukkaantumatta. Ihan luonnollistahan se on, että ihmiset menevät naimisiin ja saavat lapsia.

Samaa mieltä olen, ettei se mikään tabu ole läheisten ihmisten kesken. Mutta ystävätkin voivat asiasta moneen eri sävyyn huomautella. Jos minulta kysytään asiallisesti, onko meillä lapsi suunnitelmissa, niin en tietenkään loukkaannu siitä ja vastaan rehellisesti miten asia on (eli ei ole vielä suunnitelmissa, vaikka naimisiin ollaan menossa). Ihan sama kuka kysyy, koska ei tämä ole minulla mikään arka paikka, koska sellaista ei ole vielä yritettykään. Mutta en pidä yhden ystäväni tyylistä asiasta kommentoida. Häistä kuultuaan eka kommentti oli, että eikun lasta yrittämään. Itse hän siis oli raskaana omissa häissään ja olettaa nyt, että muutkin haluavat näin toimia. Minä ja mieheni haluamme vielä matkustella ja hölmöillä, vaikka minäkään en ihan teini enää ole (tänä vuonna 27). Joidenkin on vain vaikea ymmärtää toisten erilaista elämäntapaa.

Koska me mentiin aikas "nopeella" aikataululla naimisiin niin silloin sai koko ajan olla todistelemassa etten ole raskaana.. Jops minulle todella läheinen ihminen kysyi minulta olenko raskaana ja kun vastasin että en niin kysäs vielä että minkästakia te sitten naimisiin meette :angry: 75%vieraistakin tulia varmaan vaan häihin kattoon oonko vaiko enkö ole paksuna :blink:

Sen jälkeen ollaan saatu olla aikas rauhassa kun silloin tuli tehtyä selväksi että ei oo pikkuinen tuloillaan :) ikäni puolesta ihmiset pitää vielä epätodennäköisenä sitä että ihan "vapaaehtoisesti" lähettäis lapsia tekeen (päästäänpähän sitten yllättään kun aika koittaa :lol: )

Itekki olen törmännyt tohon. varsinkin työpaikalla. En oo vielä naimisissa ni kaikki jo luulee et oon raskaana. Se on tulee sitte ku on tullakseen:)

Lähipiirissä on nuorehko pari, joka ei ole voinut saada lasta, joten sitäkin on tullut mietittyä. Mitä jos se osuukin omalle kohdalle? Miltä ne kyselyt tuntuvat sitten?

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että ihan v**tun pahalta.

Ja kun ei ole enää ihan nuori, niin aina pahemmalta ne utelut vain alkavat tuntua, koska niihin vääjäämättä on alettu liittämään huomio iästäni. "Eikö nyt alkaisi jo olla aika...".

Kun niitä lapsia ei saa, niin niitä ei saa! Ja kiitos vain, olen kyllä erittäin tietoinen iästäni ja siitä faktasta, että biologinen kello tikittää. Iästäkään huomauttaminen ei paranna asiaa tippaakaan!

Ja mitä tuohon sivistyneeseen keskusteluun asiasta tulee, niin aina kun vastaan utelijalle rehellisesti, etten voi saada lapsia, niin menee kysyjä hiljaiseksi ja änkyttäen yrittää vaihtaa puheenaihetta. Eli utelijoita kyllä riittää, mutta vaikeasta asiasta ei kuitenkaan sitten haluta puhua. :angry:

Edited by Neferty

Ihan sama kuka kysyy, koska ei tämä ole minulla mikään arka paikka, koska sellaista ei ole vielä yritettykään.

Mutta ottakaa huomioon, että toisille asia voi olla todella arka paikka. Vuosien lapsettomuudesta kärsineen, lukuisten tuloksettomien hoitojen jälkeen jokainen pienikin asiasta kysyminen ja huomautus saattaa repiä suuret haavat auki, juuri kun epätoivoiset ajatukset on hetkeksi saanut painettua taka-alalle.

Mutta, lisää aiheesta voi käydä lukemassa alakerran lapsettomuusketjusta...

Sekä äiti että isä kysyivät että oonko raskaana, kun kerroin naimisiin menosta, sillä "eihän kukaan rospuutto-kelin aikaan mene naimisiin." Häät meillä siis huhtikuun alussa. Vanhemma sekä täti menivät naimisiin myös huhtikuun alussa, molemmat raskaana omien häidensä aikana...

Lisäksi miun ikä varmaan lisää noita kyselyjä (nyt 19, häiden aikaan 20. Mies on tosin "jo" 26, häiden aikaan 27) Lisäksi mies on saanut kuulla huomautuksia isältäni siitä, kuinka tällä oli jo hänen ikäisenään 2 lasta ja kolmas jo tuloillaa... Halutaan molemmat lapsia, mutta miula on vielä opiskelut niin pahasti kesken, ettei niitä tässä vaiheessa vielä kannata alkaa tekemään (jos siis pystytään edes saamaan lapsia.) Haluamme molemmat myös rahatilanteen olevan kunnossa ennen kun aletaan lasta yrittämään.

Meilläkin on tapahtunut vastaavia...ensin oli että koskas me mennään naimisiin kun kihloihin jo mentiin...no nyt kun kerrottiin että naimisiin mennään, joiltakin on tullu että mikä kiire meillä on...ja sitten tämä kommentti että oonkos raskaana kun noin kiire on...(ollaan suunniteltu yli vuos näitä) :angry:

Niin ja sitten omalta puolelta on tullut tääkin että no millos sitten lapsenlapsi tulee?!? <_<

Ihan kuin ei sitä sais muuten mennä rakastamansa ihmisen kanssa naimisiin!!!

Rakkaudesta mie meen oman sulkin kanssa en minkään lapsien/lapsen...(jos niitä edes saadaan..) mut se on sitten tulevaisuudessa, jossain kaukana siellä..

Tahdotaan vain nauttia toisistamme ensimmäiset avioliittovuodet...ja sitä paitsi luulis että ihmiset ei enään kyselis tuollaisii kun kumminki tää naimisiin meno ei oo enään mikään pakottava tarve jos lapsi oliskin tulossa...

Sen ymmärrän että kyselyitä alkaa tuossa parin kolmen vuoden päästä tulemaan kun lasta ei ole mailla eikä halmeilla... :rolleyes:

Mutta ottakaa huomioon, että toisille asia voi olla todella arka paikka. Vuosien lapsettomuudesta kärsineen, lukuisten tuloksettomien hoitojen jälkeen jokainen pienikin asiasta kysyminen ja huomautus saattaa repiä suuret haavat auki, juuri kun epätoivoiset ajatukset on hetkeksi saanut painettua taka-alalle.

En tarkoittanutkaan sitä niin, että koska mulle aihe ei ole ongelmallinen, niin ei se ole muillekaan. Toivottavasti et sitä niin ymmärtänyt, tarkoitus ei ollut pahoittaa kenenkään mieltä! Puhuin siis vaan omasta puolestani (TÄLLÄ hetkellä, kun lasta ei ole edes yritetty) ja itse en juuri tuon mahdollisen lapsettomuuden takia asiasta puolitutuilta kyselekään. Läheisiltä voin kysyä asiallisesti (ja kerran, en kerran kuussa) ja jos joku kertoisi ettei lapsia voi saada, pystyn kyllä asiasta keskustelemaankin mikäli toinen niin haluaa.

Sekä äiti että isä kysyivät että oonko raskaana, kun kerroin naimisiin menosta, sillä "eihän kukaan rospuutto-kelin aikaan mene naimisiin." Häät meillä siis huhtikuun alussa.

Juuri tänään taas - vaihteeksi - sain kuulla olevani raskaana, koska eihän kukaan muuten talvella mene naimisiin... :lol:

Voi tsiisös! Ja tämän kommentin heitti mieshenkilö, oma alaiseni. Eli kyllä ne muutkin osaavat kuin vain hilma-mummot ja selma-tädit... :rolleyes:

Nyt sille voi vielä naureskella ja ihmetellä ihmisten yksinkertaisuutta, mutta ymmärrän hyvin sen tuskan, jos on saanut kuulla, ettei voi saada biologisia lapsia.

Enpä tiedä itkeä vai nauraa. Isäni jotenkin vasta jouluna viimeinkin ymmärsi, että olemme menossa naimisiin. Vaikka kihlaus tapahtui viime kesänä, ja ihan avoimesti kerroin, että häät olisi kesällä -09. Niin jouluna hän alkoi sitten vänkäämään, Miksi mennä naimisiin, jos en kerta ole raskaana :angry: Ja pari päivää myöhemmin tuosta hän soittaa ja kertoi miten lehdessä oli juttua miten puolet avioliitoista päätyy eroon. <_<

Voi kuinka kiva kuulla. Voitte vain kuvitella miten mieheni loukkaantui noista kommenteista. :unsure:

Voi kultaani :-X

Itse asiassa mulle on käynyt näin.

1. Menimme viime kesänä kihloihin

2. ja suurin piirtein samoihin aikoihin keksin aloittaa tupakkalakon (mikä onneksi kestää vieläkin!).

3. Tämän seurauksena painoni on noussut koko syksyn tasaisesti (n. 5kg).

4. Mielestäni kahvi ja tupakka kuuluvat yhteen, joten myös kahvinjuonti loppui.

Tästä voimme laskea, että montako kertaa on oletettu, että kihlaus ja ensi kesän häät ovat raskauden ansiota...Rupee pikkuhiljaa ottaa päähän... No aloitin laihdutuskuurin, että pääsee pian sovittelemaan hääpukua... :D

Joo, paras oli ku multa kysyttiin työkaverin toimesta, että olenko JO raskaana ja siksi menossa naimisiin. Olin vähän aikaa hiljaa ja sanoin että häät on tosiaan puolentoista vuoden päästä.. Vauvan odotushan kestää tietääkseni vain 9kk.. :D

Meilläkin, kun kerroin entiselle työantajalleni tulevista häistä ja niiden ajankohdasta, ensimmäinen kysymys oli: "Eikai teille ole perheenlisäystä tulossa?" Kieltämättä yllätyin! :blink:<_<

Emme ole raskaana sillä vauvojen aika on sitten kun opinnot antavat paremmin myöten. :rolleyes:

Edited by PisaraSadetta

Hmm, mitä tarkoitit tällä? En ihan tainnut ymmärtää :unsure:

Tarkoitin juuri tuota, että pulla on uunissa, kun mennään naimisiin. :D

Tarkoitin juuri tuota, että pulla on uunissa, kun mennään naimisiin. :D

Minäkään en ensin tajunnut ollenkaan. Ihan olin sanakirjaa hakemassa, että onko jonkun sanan merkitys muuttunut sitten viimekuuleman. Mutta sitten leikkas mullakin.

Yksi tuttavapariskunta sanoi käyttäneensä pikahiivaa :)

Kokeilkaapa yhdistelmänä häät tulossa ja kätilöopiskelija. Ah..

Totta, olen kiinnostunut lapsista, vauvoista sekä naiseudesta. Kyllä, tapaan opiskellessa aivan valloittavia vauvoja ja monesti mieleen tulee, että sitten joskus kun vain saisi pidellä tälläistä nyyttiä, mutta ei vielä..

Lähinnä molempien vanhemmat sekä ystäväpiiristä muutamat kyselevät lapsien perään, kaikille on kyllä kerrottu, että opiskelut pyrin saattamaan päätökseen ensin.

Kuulostaa niiin tutulta. Osa tuttavista/sukulaisista on kysellyt, että onko vauva tulossa kun näin kiireellä menette naimisiin. Ja varsinkin nyt on saanut huhut tuulta purjeisiin, kun olen ihan vain lihonnut pienessä ajassa pari kiloa. <_<

Meillä on häiden suunnittelu aloitettu lähes kaksi vuotta ennen ja tälläkin hetkellä on yli vuosi aikaa häihin, joten vauva olisi syntynyt jo ennen häitä. Ja itse en henkilökohtaisesti haluaisi olla raskaana (ainakaan niin, että se näkyy) kun häitä juhlitaan, sen verran olen turhamainen ulkonäön suhteen :D