Fröken Strand

"No nyt kun menette naimisiin, niin milloin tulee vauva?"

521 posts in this topic

Se, mitä muutamat eivät tunnu tässä(kään) ketjussa tajuavan tästä aiheesta, on näiden kysymysten jatkuva toistuvuus. Harva vetää herneen nenään siitä, että henkilö X kysyy kerran "No koskas teille tulee vauva?". Mutta kun tää harvoin jää vain siihen. Asiaa kysyvät henkilöt X, Y, Z, A, B, C... Eikä välttämättä vain yhtä kertaa, vaan monesti! Ja SE on se, joka monella saa sen sapen kiehumaan.

Ja kyllä minusta lasten hankinta* on mitä henkilökohtaisin asia.

*OT: Aihetta sivuten... Mua nyppii kun puhutaan lasten hankinnasta ja sitten siihen tulee joku lässyttämään, että ei lapsia hankita, vaan ne saadaan. Joojoo, kyllä tämä on varmasti useammalla tiedossa, mutta ensinnäkin hankkia -sanan käyttö on tyypillistä puhekielisyyttä tässä yhteydessä ja toisekseen, kyllä se lapsen hankkiminen vaatii aktiivista toimintaa muodossa taikka toisessa. Lapsia ei tule, ellei niitä hankita ;)

Heh. Aika monelta sentään kysytään, että koska niitä lapsia tulee... meille puhutaan tyyliin SITTEN KUN teille tulee NIITÄ LAPSIA, oikein monikossa... :blink:

Ei vitsi, ihan kuin lasten tulo olisi automaatio tai jotain. :grin: Nimim. juuri hormonikierukan ottanut -> ehkäisy hoidettu 5 vuodeksi eteenpäin. Hähää, jossain vaiheessa kyllä taidan hieman lipsauttaa tuosta kierukasta jollekulle rasittavalle sukulaiselle! :lol:

Heh, kuulostaa jotenkin niin tutulta..

Edited by Chadow

Se, mitä muutamat eivät tunnu tässä(kään) ketjussa tajuavan tästä aiheesta, on näiden kysymysten jatkuva toistuvuus. Harva vetää herneen nenään siitä, että henkilö X kysyy kerran "No koskas teille tulee vauva?". Mutta kun tää harvoin jää vain siihen. Asiaa kysyvät henkilöt X, Y, Z, A, B, C... Eikä välttämättä vain yhtä kertaa, vaan monesti! Ja SE on se, joka monella saa sen sapen kiehumaan.

Ja kyllä minusta lasten hankinta* on mitä henkilökohtaisin asia.

Samaa mieltä! Ja vielä enemmän mua rassaa se että saatuun vastaukseen ei tyydytä; jos kysytään onko teillä lapsia ja vastaus on kieltävä niin en ymmärrä miksi aletaan nyhtämään perusteluja, itselle tulee todella kiusaantunut olo jos aletaan utelemaan "Ai jaa, no miksi ei ole?" tai "Kannattais sunkin ne lapset jo hommata kun tuota ikääkin on!" :angry: Jokaisella on täysi oikeus kieltäytyä keskustelemasta tästä aiheesta ja minun mielestäni on kohteliasta antaa ihmisten itse kertoa aiheesta oma-aloitteisesti jos/kun haluavat eikä alkaa tivaamaan!

Mua on naurattanut taas päinvastaiset kommentit.. Naimisiin mennessä olen 19 ja sulho 21 -> vanhemmat on pitäneet hyvin tarkasti esillä että "ettehän te nyt vielä ole kuitenkaan niitä vauvoja hommaamassa..." Häät+vauva -oletus on sitkeässä näinkin päin, että kun me nyt mennään nuorina naimisiin, niin ihan selvästi ollaan heti vauvojakin miettimässä :rolleyes:

Meillä on jo kaksi lasta, joten tuota kysymystä meiltä tuskin kysytään. :P

Miehen kummitäti jo meille esitteli tyttärentyttärensä kuvaa miehen siskon häissä ja silmää iskien käski meidän pyrkiä samaan. :D Myöhemmin kuitenkin lisäsi, että menkään nyt ensin naimisiin kuitenkin. :D

Mun isä taas oli jo hetken luullut, että häiden kertomisen sijaan olisikin kuullut tulevansa isoisäksi. Sanoi että ehti jo säikähtää, olen kuitenkin niin nuori (21) vielä että ei kuulema kiirettä hankkia lapsia.

niin tai miksi lapsi yhdistetään häihin. Meidän häitä on nyt kaikki sukulaiset odotelleet jo reilun kolme vuotta kun kuulivat meidän saavan esikoisemme, ja puheet häistä vaan yltyivät kun rupesin odottamaan pikku kakkosta. Itse en häistä niin innoissani ollut vielä puolivuotta sitten, pelkkä ajatuskin sai ihokarvat pystyyn ja äklötyksen kurkkuun :blink: . Ajatuksena oli että lapsien hankintaa ei voi vuosikausia siirtää eteenpäin (raja tulee jossain vaiheessa vastaan), mutta naimisiin voit mennä vaikka puolikuolleena(koulun suhteen aika samaa rataa,ehkä joskus). Mutta yks ilta rupesin leikittelemään mielessäni näillä häähöpinöillä ja siitä se täpinä lähti. Näin päin parempi mulle :-X

Meiltä ei enää kysellä lapsien tekemisestä/tulemisesta :) Naimisissa ollaan oltu jo 8 vuotta, mutta ekat 3 vuotta saatiin uteluja koko ajan! Loppuivat kyselyt siihen, kun alettiin sanomaan, ettei niitä vauvoja noin vain tule....

Meilläkin on jo 2 lasta ja kaikilla tiedossa(toivottavasti) ettei enempää tule :D

Tässäkin asiassa ihmisillä tuntuu olevan päällimmäisenä mielessä omaan elämäntilanteeseen liittyvät asiat. Ystävät, jotka ovat menossa naimisiin tai hiljattain avioituneet, kyselevät koskas tekin menette. Jo lapsen saaneet puolestaan yllyttävät muitakin hankkimaan lapsia (jakaakseen vanhemmuuden onnen tai saadakseen kanssakärsijöitä). Anopit ja appiukot taas odottavat innolla tai kauhulla lapsenlapsia.

Huvittuneena olen kuunnellut tuttavapiirin kommentteja enkä jaksa vetää hernettä nenään mahdollisista kyselyistäkään (ainakaan vielä). Ymmärrän kuitenkin, että utelut pidemmän päälle ärsyttävät ja satuttavat, jos lapsia ei haluta tai niitä ei saadakaan haluamisesta huolimatta.

Itse en nykyisin uskalla muilta kysellä kun on lapsettomuudesta kärsiviä lahipiirissä , enkä usko että meiltä tullaan kyselemään.... yhteinen tytär pian 7v. Saahan niitä vauvoja toki tulla, mutta eivät varmaan kysele niiden perään :D

Meilta on ehka noin 5 kertaa kysytty 3 vuodessa. Ja niille kysyjille onneksi riitti etta eipa ole suunnitelmissa ja eikohan ole parempi etta kaikki lapset syntyvat haluttuina tahan maailmaan, ei silloin kun niita ei haluta. Omat vanhemmat eivat ole viela kyselleet mika on aika mukava suoritus :)

Jotenkin hammasta purien olen kestänyt sukulaisten ja työkavereiden utelut. Kuulimme niitä jo paljon ennen naimisiin menoa. Että koska me olemme ajattelleet hankkia lapsia tai koska teille tulee lapsia (luulevatko he meitä ennustajiksi?). Häiden jälkeen ne vain lisääntyivät. Koska ihmiset ilmeisesti ajattelivat, että menimme naimisiin siksi, että olen raskaana tai olemme lähiaikoina hankkimassa lapsia. Koska olimme olleet niin kauan yhdessä menemättä naimisiin, miksi me nyt sitten yhtäkkiä päätimme mennä... Muuta syytä ilmeisesti ei voi olla kuin mahdollinen perheenlisäys.

Niin olen siis hammasta purien vielä kestänyt, mutta siinä vaiheessa kun naapurikin jo kysyi ja kertoi kuinka toiselle naapurille on tulossa lapsi, meinasin napsahtaa. Naapuri kuulemma on oikein tarkkaillut vatsaani ja odotellut. "Virtaset ehti teitä ennen" ja makea hymy perään... Voihan vitalis! Juu onneks olkoon vaan heille! (Meillä nyt ei vaan ole tärppännyt vaikka ollaan yritetty ja se ei kuulu kyllä naapurille!)

Siinähän odottelet naapuri! On nyt Elloksen luettelosta valitettavasti lapset päässeet loppumaan. Muuten olisin kyllä tilannut vaikka kaksin kappalein. Mutta kun ei ollut enää yhtäkään jäljellä. Ne pahuksen Virtaset vei varmaan viimeisen.

Ehkä pitäisi laittaa lehteen ilmoitus, että "en ole raskaana, enkä tule ehkä olemaankaan. Jos se siltä näyttää, se on vain läskiä, joka paidan alla pullottaa. Voitte lopettaa utelut!".

Kun se vauvantulon totuus valitettavasti alkaa viimeistään neljännellä kuulla näkyä kaikille, vaikka miten yksityisasia olisikin :P

Kun se kerta näkyy niin miksi sitä pitää sitten kysyä? Eikö sitä malta odottaa, että se näkyy sitten joskus aikanaan vaan haluaa tietää etukäteen?

Itse en ymmärrä näitä uteluita, kun mua ei itseäni ole koskaan kiinnostanut, aikooko joku (varsinkaan jos kyse ei ole kovin läheisestä ihmisestä) hommata lapsia. Ja varsinkin, että koska? Mitä mä sillä ajankohdalla teen? Alan katselemaan lahjaa jo valmiiksi?

Ja jos joku vastaa, että kyllä asia on ajankohtainen ja ollaan tässä yritetty lasta puoli vuotta niin sen jälkeen vasta utelu alkaa. Noh, joko on tärpännyt? No onko nyt...?

Meillä ei edes mun vanhemmat ole koskaan kysyneet asiaa meiltä, että olemmeko ajatelleet edes asiaa. Miehen äiti sen sijaan on kysynyt. Useita kertoja (muisti ehkä pätkii tai luulee, että asiaan voi vaikuttaa, jos hän kyselee tarpeeksi usein).

Me ei olla suunniteltu lasta ihan vähään aikaan, haluamme nauttia toisistamme ja matkustella...

Meillä ei ole onneksi tullut uteluja. Tosin varmasti häissä sitten tulee, on sen verran monta kertaa kaikenlaista muuta muun muassa yksi täti-ihminen kysellyt..

Miehen äiti tosin on pariin otteeseen vihjaillut, että sellainen pieni ihminen olisi ihan kiva.. En sitten siihen ole viitsinyt sanoa mitään, hymyillyt vaan. Ei häntä kuitenkaan näe kun pari kertaa vuodessa..

Minulla on sairaus nimeltä endometrioosi, joka hyvin monella aiheuttaa lapsettomuutta (tai ainakin melkoisia haasteita tulla raskaaksi luomusti tai edes avustetusti). Olen ollut avoin sairaudesta lähipiirille, joten heiltä tuskin tulee uteluita raskauden suhteen häiden jälkeen(kään).

Sitten on näitä joitakin ystäviä ja kavereita, jotka ovat varmoja siitä, että saamme lapsia, kunhan vain "lakkaamme murehtimasta, ihan rennosti vaan". Tahdon voimallahan sitä raskaaksikin tullaan! No, emme ole vielä edes yrittäneet tulla raskaaksi, joten asia ei ole ajankohtainen. Emmekä asiaa erityisemmin murehdi etukäteen. Mutta jo tuollaisten kommenttien kuuleminen ottaa kupoliin. Varmaan joidenkin on vaikea ymmärtää, ettei lasten saaminen ole kaikille itsestäänselvyys eikä helppo asia. Silloin vähiten kaipaa uteluita ja yllämainittuja "fiksuja" kommentteja.

Kun kerroin eräälle kaverilleni tulevista häistä, hän heti kysyi "oletko raskaana?". Törkeää ja todella epäkohteliasta kommentoida noin. Sanoin hänelle, että en ole, ja että minulla on sellainen sairaus, joka voi aiheuttaa lapsettomuutta, joten en pidä tuollaisista kommenteista. Eipä ole sen jälkeen sammakoita suustaan asian suhteen päästänyt.

Toivottavasti kukaan ei kysy häiden jälkeen, on nimittäin jo kolme lasta ja enempää ei tule :rolleyes:

pitkästä aikaa linjoilla ;)

häistä kulunut jokin tovi, ei ole kuulunut kyselyitä vauvoista. muutama sulkin sukulainen on kunnostautunut ilmoittamalla että; ette kai te vaan hanki lapsia, kun eroatte kumminkin.

melko kannustavaa ;)

samaa povattiin kun häitä suunniteltiin; ei oltais mokomista kekkereistä saatu puhua--> erotaan kumminkin

tsemppiä kaikille B)

Mua kanssa ärsyttää, kun olen muutamalle lähipiirin henkilölle kertonut naima-aikeista niin vastaus on ollut lähes kaikilla: "noniin, koska se syntyy?" :angry: Minä ehdottomasti haluan naimisiin ennen lapsia ja olen sen tehnyt näille henkilöille jo aikaa sitten selväksi, mutta ei kun ei.

me ollaan menos naimisiin 14.2.09. En tiä mistä on lähteny,mutta meidän kylällä puhutaan että mä oon raskaana,eikä se pidä paikkaansa.Eihän tuo paha huhu oo,mutta ei kivaa kun ei oo totta.

me ollaan menos naimisiin 14.2.09. En tiä mistä on lähteny,mutta meidän kylällä puhutaan että mä oon raskaana,eikä se pidä paikkaansa.Eihän tuo paha huhu oo,mutta ei kivaa kun ei oo totta.

No ei kyllä minustakaan kovin kiva huhu ole, varsinkin jos vieraat ihmiset puhuvat sitä totena. Esimerkiksi yksi tuttuni ei voi saada lasta ja hän olisi varmaan sydänjuuriaan myöten loukkaantunut ja surullinen, jos hänestä tuollaista vieraat puhuisivat.

me tehtiin tuo heti "helpomman" kautta että vältytään noilta kysymyksiltä. esikoinen synty kesällä ja ensi kesänä mennään naimisiin :D

Edited by syliapina

me tehtiin tuo heti "helpomman" kautta että vältytään noilta kysymyksiltä. esikoinen synty kesällä ja ensi kesänä mennään naimisiin :D

Teilläpäs menikin hyvin. :D Pitäisi kai sitä itsekin vain sanoa, että "no okei, me tehdään se lapsi ennen häitä, kun kaikki sitä näkyy niin haluavan". Mitäköhän meille sanottaisiin? :D