Jump to content
Naimisiin.info

Meksikolainen (Tortillat) ruokana häissä


Cartsa

Recommended Posts

Eli ajattelin jos laittaisimme tuon perinne ruoan sijaan juhlissa tortilloita niin;

* Paljonko aineksia pitäisi laskea per henkilö

* Joitain kivoja vaihtoehtoja normi jauheliha täytteen lisäksi (siis hyväksi koetut reseptit ja kasvis vaihtoehto)

*Mitä muuta tarjolle tortilloiden lisäksi? eli salaatit sun muut?

Ja tietenkin pointti olis että pääsisi halvalla kun budjetti on minimaalinen, mutta kuitenkin erittäin maistuvaa :P

Muokattu: , käyttäjä: -TT-
Yhdistin nämä kaksi ketjua, kun näissä oli ihan sama aloitus
Link to comment
Share on other sites

Kannattaa ehkä vielä harkita, sopivatko tortillat sittenkään juhlaruoaksi. Tortillat ovat kyllä maukkaita, mutta niiden syöminen voi olla todella sotkuista. Miten olisi jokin helpommin syötävä texmex-ruoka?

Link to comment
Share on other sites

Niin sitä miettisin myös että kun niitä syödään käsin ja on ehkä hiukka sotkusempaa touhua, ja todellakin ei normi juhla ruokaa, mutta eipä meillä ole tulossakaan tavallisia tylliunelma-häitäkään.. Mutta edelleen vinkkejä suapi laittaa :)

Mutta mikä olisi sitten helpommin syötävä texmex ruoka joka vastaisi herkullisuudellaan tortilloja..? En niin ole perehtynyt texmex ruokaan.

Link to comment
Share on other sites

me ollaan laitettu tortilloihin: santa marian taco-kastiketta(mietoa), sinappikurkkusalaattia, kariniemen hunamarinoituja kanasuikaleita, salaattia, kurkkua, tomaattia, paprikaa(raejuustoa)...osan aineksista voi myös halutessaan jättää pois, mutta me olemme ainakin käyttäneet kaikkia aineksia(yhdessä tortilassa). :)

Link to comment
Share on other sites

Nam sanon minä, enkä nyt halua mitenkään lynkata ideaasi, mutta itse jos tulisin häihin juhlavaatteissani ja tarjolla olisi tacoja tai burritoja kauhistuisin...oon ihan järkyttävä sottaamaan...! Tota ruokaa kun on niiiiiin vaikea syödä haarukalla...käsin syöden ei taida hääjuhlassa olla kovin korrektia...

Muoks, ja vielä tuosta budjetista. Nälkä kasvaa syödessä ainakin meillä kun laitamme tortilloja. Tulee ostettua ensin ihan perustarpeet (jauheliha, tacomaustepussi, sipuli ja lätyt) kunnes huomaamme että cheddar juustokastike olis kiva ja jalopenot ja paprika ja kurkku ja salaatti, tomaatti ja voishan sitä laittaa jauhelihan rinnalle broileriakin...Siinä sitä sitten ollaan kauppalasku triplaantui. Sen oon todennut että halvalla tuon ruokalajin kanssa ei pääse mitenkään... :)

Muokattu: , käyttäjä: kasander
Link to comment
Share on other sites

Niinpä sottaista hyvinkin.. <_< täytyy laittaa se hyväksi vaihtoehdoksi sivulle vielä, muttakun se on vain uskomattoman hyvää.. kun ajatteleekin tulee vesi kielelle.. Nam!

ja sehän ei periaatteessa ole mitään erityisemmän halpaa, mutta sitten kun vertaa normi häiden ruokaa silleineen ja graavilohineen niin siitä tulee myös erittäin iso lasku..

Onko kenelläkään mielessä vastaavanlaista ja herkullisuudellaan vastaavaa MUTTA helposti tehtävissä kun todellakin itse olisi tarkoitus tehdä tämä ruoka.

Meillähän ei tule tavalliset häät, poikkeavat melkein täysin perinteistä ja erityisesti musiikin suhteen (metalli ja pop) myös olisi kiva saada ruoan suhteen erilaisuutta mutta niin että olisi oikein kielen mukana vievän hyvää. Siis ei erilaista kuten viiriäistä taikka strutsin lihaa ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, löysin sellaisen kuin Nachos gratin joka raaka-aineiltaan on melkein kuin tortillat mutta gratiini muodossa.

Muoks. Huomasin juuri tuon toisen ketjun meksikolaisesta,mutta ei ollut mitään vinkkejä itse ruoasta.

Muokattu: , käyttäjä: Cartsa
Link to comment
Share on other sites

Löytyi tälläinen ihan varteenotettava resepti

Nacho gratin

4 Annosta

400g jauhelihaa

1 punasipuli, hienonnettuna

100g herkkusieniä, viipaleina

1 punainen paprika, kuutioina

1 rkl ruokaöljyä

1 pussi (30g) Fajita Spice Mix 30 g

200g Philadelphiajuustoa

1/2 pussia (100g) Nachos Chips 200 g

140g ananaspaloja

100g juustoraastetta, mietoa

VALMISTUS

Ruskista jauheliha, punasipuli, herkkusienet

ja paprika ruokaöljyssä. Lisää Fajita -mausteseos

ja vesi. Kypsennä sekoittaen ilman kantta 5 min.

Levitä Philadelphiajuusto uunivuokaan ja kaaada

jauhelihakasvisseos päälle.

"Pistä" chipsit pystyyn jauhelihan pinalle. Ripottele

pinnalle ananaspaloja ja juustoraastetta.

Gratinoi 200 asteessa 6-10 min. Tarjoa salaatin ja

guacamolen kera.

Muokattu: , käyttäjä: Cartsa
Link to comment
Share on other sites

tossa tollanen texmex härpäkkä:

- maustamatonta tuorejuustoa

- creme fraichea

sekoitetaan keskenään johonkin vuokaan ja niitten päälle

- jauheliha,

mautettuna

- tacomausteella

- tomaattia

- paprikaa

- sipulia

- juustoraaste

siihen päälle ja uuniin

tarjoillaan sit salaatin ja nachojen kanssa..

Link to comment
Share on other sites

Juu Ninisina laita ihmeessä!! Ja unohtakaa toi juhlallisuus-asia!! Ei todellakaan tarvitse olla sellaista mitä voisi tarjota linnajuhlissa.. :)

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä tortillat on hyvä idea, mä söisin mielelläni, varsinkin jos teidän häät on rennommat muutenkin, meillä lapsetkin osaavat syödä tortillansa sotkematta, joten miksei sitten aikuiset....

Jauhelihatäytteen lisäksi kanavaihtoehto, paprika-sipulipaistosta, ranskankermaa, jenkkisalaattia, tomaattia, sipulia raakana, kurkkua, tacokastiketta, cuacamolea, juustoraastetta... Määristä en pysty sanomaan kyllä mitään.

Link to comment
Share on other sites

Oikein kiva kuulla että löytyy joku positiivisellä mielellä tuohon tortillaan, meidänkin tyttö osaa syödä sotkematta tortilloja, joten todellakin miksi ei aikuisetkin.. Pitää varata tarpeeksi servettejä :P

Ja ajatuksena olisi laittaa lapsille jotka eivät osaa/pysty vielä syömään tortilloja aidoista perunoista tehtyjä lohkiksia ja lihapullia+nakkeja.

Olisikohan 2 tortillaa hyvä /henkilö, jos olisi vielä jotain pastasalaattia tms lisänä, nuo tortillathan täyttävät aika hyvin. Ja ei niitä täytteitä niin paljoa mahdu 1:n tortillan sisään.

Ja tietenkin kakkua myöhemmin..

Link to comment
Share on other sites

Jos budjetti on minimaalinen, niin tortillat tuskin ovat kovin edullinen ratkaisu.

Cuacamole, cheddarkastike ja salsa ovat melko kalliita, jos niitä ihan pienissä kotitalouspurkeissa ostaa ja menekki on kuitenkin aika suuri. Oman kokemuksen mukaan ihmiset laittavat aika paljon täytteitä tortillaan ja kyllä monet syövät helposti kolmekin tortillaa.

Link to comment
Share on other sites

Oikein kiva kuulla että löytyy joku positiivisellä mielellä tuohon tortillaan, meidänkin tyttö osaa syödä sotkematta tortilloja, joten todellakin miksi ei aikuisetkin.. Pitää varata tarpeeksi servettejä :P
Olisikohan 2 tortillaa hyvä /henkilö, jos olisi vielä jotain pastasalaattia tms lisänä, nuo tortillathan täyttävät aika hyvin. Ja ei niitä täytteitä niin paljoa mahdu 1:n tortillan sisään.

Hmm... Aiotteko siis kasata ne tortillat valmiiksi? Meillä ainakin mies syö helposti 3-4 tortillaa kerralla, ja tunkee ne niin täyteen lihaa, etteivät enää edes mene rullalle. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ei ollut suunnitelmissa kasata valmiiksi, siinä olisikin töitä jos vetäis valmiiksi sen n.300kpl, mitä laskin (aikuisille 3kpl/hlö ja lapset 1.5kpl) ja myöskin täytteet ei kauheesti tykkäis jos sisällä kuumaa ja kylmää ja heitetään uuniin..

Et periaate olis ihmiset saavat kasata omat tavarat.. Meilläkin on tuo että kasataan niin ettei kiinni mahdu mutta on siellä kuitenkin rehujakin mukana.. (ukko kylläkin saa sen jälkeen nuija nukutuksen kun on se sen verran täyttävää)

Cheddarkastiketta en olekkaan aikaisemmin kokeillutkaan (ehkä pitäisi) ja Guacamolen pystyy itse tekemään (myöskään ei aikasemmin kokeiltu) ja myös pystyn duunin kautta tilaamaan tukusta jne tavaraa jolloin tulevat hieman isommissa purnukoissa ja ehkäpä halvemmalla.

Täytteet mitä olin ajatellut: eli ihan perus

Jauhelihatäyte

Broilertäyte

Tomaattia

kurkkua

paprikaa

sipulia

ananasta

jäävuorisalaattia

juustoraaste

creme fraiche

jalapeno

Täytyy kuitenkin kehitellä vielä ideaa, onhan tässä muutama kk aikaa.

Link to comment
Share on other sites

Siisteydestä en rupea keskustelee, olen muutenkin sellainen sottapytty <_<

Mutta jos juuri meksikolaisruokia suosii, niin niitä on erilaisia patoja tai uunivuokia mitä voi kokeilla. Kantsii katsoa suurimpien tuotemerkkien omilta kotisivuilta, varmasti löytyy reseptejä, olen kokeillut vaikka mitä maukkaita. :rolleyes:

Lisukkeita tykkään itse käyttää:

tuoreita: salaattia, paprikaa, kurkkua, tomattia

paistettuna: paprikaa, sipulia (tavallista ja puna), naudan paistisuikaleita, broilerinsuikaleita, maissia.

Ja sit tietysti kaikki kastikkeet, hottia, mietoa, guacamolea (avokadoa), kermaviiliä.

Siitä vaan tehtailemaan herkkuja! :D

Link to comment
Share on other sites

Meillä mies syö tortilloja kerralla noin 4-5 ja minä 2-3 kappaletta. Varaisin melkein 4 kpl/per aikuinen ja 2/per lapsi.

Itse olen laittanut tortilloihin fetajuustoa, oliiveja ja linssitäytettä (syön aika kasvispitoista ruokaa).

Pastasalaattia en laittaisi lisäksi, koska se ei mielestäni sovi tortillojen kanssa. Lisänä voisi olla joku muu salaatti, patonkia, tortillosipsejä ym. Katsele meksikolaisia menuja ja mieti niiden pohjalta.

Hankala asiana mietin vaan sitä että miten pystyy laskemaan miten paljon täyteaineksia tarvitsee. Helppoa se on silloin jos syöjiä on vähän, mutta entäs kun syöjiä on paljon. Jotkuthan voi ottaa täytteitä lautaselle syötäväksi ilman tortilloitakin. Joten kannattaa varata täytteitäkin aika lailla ettei kukaan jää nälkäiseksi.

Link to comment
Share on other sites

Täytteet mitä olin ajatellut: eli ihan perus

Jauhelihatäyte

Broilertäyte

Tomaattia

kurkkua

paprikaa

sipulia

ananasta

jäävuorisalaattia

juustoraaste

creme fraiche

jalapeno

Täytyy kuitenkin kehitellä vielä ideaa, onhan tässä muutama kk aikaa.

Tästähän jää puuttumaan juuri ne ainekset, mitkä tekevät tortillasta tortillan eli kastikkeet: salsa, guacamole ja juustokastike!

Link to comment
Share on other sites

^niin siinähän ei ollut niitä vielä. Mutta onko se juustokastike välttämätön jos on juustoraastetta? Siitä tulee mieleen et olis hieman kuin tårta på tårta... :rolleyes:

Minttu06 onko teillä ollut jotain muuta siinä ohella vielä tortillojen lisäksi vai ihan vain pelkillä menee miehelläsi sen 4-5kpl?

Mä jos syön 3:kin niin sen jälkeen on ehkä hieman vierivä olo ja voin sanoa että syön melkein kuin lintu ;) ja jos juhlissa söisi niin paljon ja vielä jos olisi jotain ruokaisaa salaattia+leipää, kakkukahvit ja boolit+oluet niin siinä vaiheessa luulen että pitäisi varata erillinen huone ihmisille että pääsevät ruokalevolle.. itse olisin koomassa jo..

Mutta tietenkin laittakaa ihmeessä mietteitänne määristä mitä ihmiset syövät, ja tärkein joitain hyviksi todettuja vaihtoehtoja tuolle tortillalle, mutta mitään chili con carne tyyppisiä en haluaisi, koska se sitten menee mielestäni jo kotiruoan puolelle.

Oon yrittänyt katsella noita reseptejä esim santa maria reseptejä mutta melkeinpä suurinosa on tortilloja tai burritoja/fajitaksia..

Link to comment
Share on other sites

Ei millään pahalla, mutta monille varmasti tortillat ovat nykyään enemmän kotiruokaa kuin oikeaoppinen chili con carne :) Ainakin tuntuu, että monet tekevät tortilloja aika useasti. Ei sen puoleen, kyllähän ne ihan hyviä on, jos on hyvät täytteet.

Link to comment
Share on other sites

^jeps,jeps.. Meillä taasen syödään chili con carnea about kerran kuussa ainaski..

Onpas kova kohu nuista tortillojen sopivuudesta, kysehän ei ole siitä kuten topikissa lukee.

Muokattu: , käyttäjä: Cartsa
Link to comment
Share on other sites

Meilläkin tortillat ovat normaalia kotiruokaa ja syödään niitä useamman kerran kuussa, ellei jopa viikoittain. Helposti tulee syötyä neljä lättyä, jos ovat niitä pienempiä, ja mies syö vielä muutaman enemmän. Suuria lättyjä menee hieman vähemmän. Täytteen määrästähän se paljolti riippuu, kuinka monta syö. Juhlissa ihmiset varmaan koittavat syödä siististi ja laittavat täytettä vähemmän, mutta tekevät sitten useamman tortillan.

Jos tex-mex -ruokaa haluaa, niin chili con carnen lisäksi on toki paljon muitakin meksikolaisia patoja tai vastaavia lihasta, kalasta, kanasta tai kasviksista. Itse ehkä tekisin tortillojen sijaan jonkun pataruoan, lisukkeeksi papusalaattia, uunissa paistettuja tortillalastuja sekä avokadodippiä ja salsaa, juomaksi sangriaa. Muistaisin nähneeni jossain myös meksikolaisten hääkeksien ohjeen.

Mikäli päädyt tortilloja tarjoamaan, niin edellisellä sivulla annettujen vaihtoehtojen lisäksi esim. chilinen papu-tomaattimuhennos sopii täytteeksi ja on varmaan melko edullista (myös soijarouheesta voi tehdä). Meillä käytetään täytteenä lihan/papujen/soijarouheen lisäksi yleensä tomaatti- ja kurkkukuutioita, makeaa sipulia (raakana), avokadodippiä ja tomaattisalsaa.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, tämän mun hyvä enchiladas-resepti ei varmaan kyllä teidän tarkoituksiinne passaa, jos ette halua alkaa tortilloitakäärimään valmiiksi.. Mutta naputtelenpa reseptin kuitenkin, kannattaa laittaa vaikka ihan kotosalla :grin:

- - -

Voi tehdä myös tehdä käärimisen sijaan lasagne-tyyppisenä ratkaisuna. Tietysti tässä katoaa se valinnanvara, että jokainen voisi koota haluamallaan täytteellä..

mexican-lasagna.jpg

1152001050_mexican-lasagna-recipe.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...