Jenni

Papin valinta ja varaus

670 viestiä aiheessa

Ekaa kertaa tulin tälle sivustolle ja hieman järkytyin, että tällaista papin sukupuoleen liittyvää keskustelua kehdataan käydä. Mutta kun kerran käydään, niin sanon minäkin jotain, jota en ole ennen sanonut. Joskus lääkärissä tuntuu mukavammalta, jos lääkäri on mies, parturi taas saisi olla mieluummin nainen. Kukkakauppiaalla ei väliä, ei liioin kaupan kassalla, mutta hierojalla ehkä vähän. En silti julkisesti asiaa sano asianomaisten kuullen, koska se on syrjintää.

On hyvä, jos omassa seurakunnassa on tuttu pappi, jota voi pyytää. Tietyn papin pyytäminen on sallittua ja suositeltavaakin, mutta silloin pyydetään nimellä eikä sukupuolella. Ja jos ihan pakko on saada vaikka nainen, niin kannattaa vaikka seurakunnan nettisivuilta listata kaikki naispapit ja toivoa ensin yhtä ja sitten toista ja kolmatta, jos edelliset eivät ole työvuorossa. Lopputuloksena se viides vaihtoehto ja toimistosihteeri kirjaa, että toivottu Pirjo Uolevi Virtasta, jolloin kyseinen pappi on hieman otettu ja imarreltu ja hoitaa keikan viimeisen päälle parhaansa mukaan. Sen sijaan näihin "toivottu miespappia" -toimituksiin lähtee väkisinkin valmiiksi vihaisena.

Minä en näe siinä mitään syrjivää, jos joku haluaa valita papin sukupuolen mukaan... Tai jos se onkin syrjivää, niin ainakin aihe on kirkossa hyvin ajankohtainen. Käsitykseni mukaan kirkosta on viimeaikoina erottukin kantaaottavasti: Naispappeutta vastaan tai sen puolesta. Miksi se asia yhtäkkiä vihkimisessä olisi yhdentekevä.

Ovathan lääkäritkin tottuneet siihen että asiakas haluaa mieluumin puhua henkilökohtaisista asioistaan saman sukupuolen edustajan kanssa. Jos se on luontevampaa, miksi toivetta ei saisi esittää?

Ja pakko vielä vähän ottaa kantaa jotta peesaan kyllä NANEAa :D lähes samoin ajatuksin!

Ja ihmettelen kyllä tuota paatuneen miespastorin puhetulvaa puolesta ja vastaan valinnanmahdollisuuksien?!? Aika vanhoillista...!!! Onhan sekin syrjintää jottei kuunnella hääparin toivetta ja tai sitten tullaan kiukuspäissään vihkimään onnellista paria :hysteric: uskomatonta!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä laitoin just papille sähköpostia jonka haluaisimme vihkipapiksemme, katsotaan mitä hän vastaa :) Haluaisimme siksi juuri tämän papin koska on kastanut meidän molemmat lapset ja on meidän koko perheelle tuttu. Toivottavasti hän ei ole juuri sillon kesälomalla.

Pappi oli aamulla laittanut että tulee mielellään meidän vihkipapiksi :tender:

Muokattu: , käyttäjä: Jane2010

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei annettu kirkkoherranvirastosta vaihtoehtoja, joten otimme ensin tarjotun ja asia sillä selvä. Sama pappi on vihkinyt äitini (muutama vuosi sitten), mutta en kyllä siitä paljoa muista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minä haluaisin meille papin, joka on toiminut minun rippipappina, ja kastanut meidän lapsetkin. Joten on hyvinkin luontevaa valita tuttu pappi, joka tietää meidän tyylin jne.. nyt enää puuttuus kirkko :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Halusimme papin, joka on aikoinaan kastanut minut. Työskentelee nykyään jo eri kaupungissa, mutta lupasi silti tulla meidät vihkimään :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille, tai oikeastaan enempi minulle papin valinta oli tärkeä. Tunnen meidän seurakunnan papit ja kanttorit sen verta hyvin, että valinta oli helppo.

Meillä kävi niin päin että vihkipappi valitsi meidän hääpäivän. :girl_haha: Kävin juttelemassa papin kanssa ja kyselin että milloin hän aikoo lomansa viettää ensi kesänä, sen perusteella sitten valitsimme papin kanssa hääpäivän. Tosin miehen kanssa oli kyllä kuukausi päätetty, mutta lopullisen päivän määritti papin loma.

Tässäpä ilmaantu kiva pikku ylläri. Aloin papilta kyselemään että millon ois vihkikeskustelu yms. no hänpä ilmoittikin olevansa juuri silloin meidän häiden aikaan lomalla ja vieläpä reissussa joten ei voi mitenkään tulla vihkimään. :girl_impossible: Meinasi jo paniikkia iskeä, mutta onneksi saatiiin uusi vähintään yhtä hyvä pappi meidät vihkimään. Jos hän ei olisi ollut vapaana, en todellakaan tiedä mitä oisimme tehneet, kai se olisi ollut pakko ottaaa se kenet ylipäänsä olisi sattunut saamaan, mutta onneksi kaikki järjestyi parhain päin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Soitin juuri kirkkoherranvirastoon ja antoivat papin nimen. Eli työvuorojen mukaan mentiin, ei saanut itse valita.

Ei haittaa, en kyseisen seurakunnan pappeja edes tunne.:girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minäkin soitin parisen viikkoa sitten ja varasin papin. sanoivat että pappi soittaa sitten mulle sopiakseen tapaamispäivän ja ajatuksena on samalla tehdä esteiden tutkinta samassa.. mutta ei ole mitään kuulunut, mulla rupeaa paniikki iskemään tässä vaiheessa :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^

Mä soittaisin ja kysyisin.

Mulle ne sano, että ota ite yhteyttä pappiin, kun ne on niin kiireisiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajattelin varoitella hieman.

Varasin kirkon viime vuoden helmikuussa ja ilmoitin tarvitsevani heiltä papin+kanttorin - lupasivat ne ja pyysivät soittelemaan seuraavan vuoden huhtikuussa, että kuka pappi on työvuorossa. Tämä oli siis ensimmäinen konkreettinen askel hääjärjestelyissä :rolleyes: .

Varmistelin useasti kuluneen vuoden aikana, että meille ne tulee (en siis lähestynyt jatkuvasti samaa asiaa kysyen vaan jonkin asian sivussa samalla muistutin).

Kanttorin sain tietää tämän vuoden helmikuussa ja lupasin tälle kysyä papilta musiikkiharjoitusasioita yms jahka papin huhtikuussa saan tietoon.

Soittelin pääsiäisviikolla seurakuntaan ja sain tietää, että kuka vihkii. En saanut pappiin heti yhteyttä, mutta pääsiäisen jälkeen sain kiinni. No sittenpä pappi pamautti, että hänellä on samana päivänä, samana kellonaikana vihkiminen 20km päässä :hysteric: . Ehdotti sitten, että me siirrettäisiin omaa aikaa/päivää - ei onnistunut, koska kutsut lähetetty, vanhempien lomittajat varattu, kaikki muukin varattuna :girl_mad: . Noh, lupasi sitten järjestää jonkun siihen..2 viikkoa meni ja mitään ei tuntunut tapahtuvan ennen kuin isäni soitti äkäisenä seurakuntaan, että mikä mättää kun eivät saa uutta tilalle papin mokattua(hänellä olisi siis sinä päivänä työvuoro siinä seurakunnassa, missä meidät pitäs vihkiä). Noh, sittenpä he saivat papin, joka on sairaseläkkeellä. Ihan sama, ompahan pappi :unsure: .

Lyhyesti siis: asia minkä luulin olevan varma ei ollutkaan varma, joten varmistakaahan myös papilta, että hällä on päivä kalenterissa juuri teitä varten tiettynä kellonaikana!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^

Mä soittaisin ja kysyisin.

Mulle ne sano, että ota ite yhteyttä pappiin, kun ne on niin kiireisiä.

huh, tänään soitti pappi. omasta srk:sta kun ei ollut, niin olivat onneksi hoitaneet asian parhain päin :girl_smile: pappi, joka meidät vihkii, on tällä hetkellä virkavapaalla ja eri seurakunnasta, mutta lupautui kuitenkin vihkimään. mielenkiintoista toki on, että meillä on sitten naispappi. minua eikä sulhoa haittaa lainkaan, voi sanoa että melkeinpä parempi kun on naispappi.

samalla sain sovittua myös tapaamisajan ja pidetään myöskin harjoitus eli ei tarvitse sitten sitäkään erikseen :girl_smile: aivan ihanasti tuntuu nyt menevän, myöskin tänä aamuna kanttorille laitoin sähköpostia ja hän olikin iltaan mennessä vastannut. ihanaa, meidät vihitään ja me menemme naimisiin!!! :gpari::-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jokunen viikko naimisiin menomme jälkeen meidät vihkinyt pappi sattui kirjastoon samaan aikaan - mä bongasin sen ja ilmiselvästi sekin minut koska.....

painoi päänsä alas ja teeskenteli ettei ollut tuntevinaan :ph34r::blink:

Mitähän mekin tehtiin....

no, tiedän ketä en kutsu lastamme kastamaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jokunen viikko naimisiin menomme jälkeen meidät vihkinyt pappi sattui kirjastoon samaan aikaan - mä bongasin sen ja ilmiselvästi sekin minut koska.....

painoi päänsä alas ja teeskenteli ettei ollut tuntevinaan :ph34r::blink:

Mitähän mekin tehtiin....

no, tiedän ketä en kutsu lastamme kastamaan.

Ei välttämättä edes teeskennellyt.

Pappi kohtaa keskimäärin kuukaudessa kymmeniä uusia ihmisiä, minkä seurauksena muutamassa kuukaudessa joka toinen kaupungilla vastaan kävelevä alkaa näyttää vähän tutulta. Mutta kun ei aivan tarkasti muista, että missä tämänkin ihmisen on nähnyt.. olikohan se ristiäisissä lauantaina, riparin vanhempainillassa keskiviikkona vai alttarilla polvillaan lauantaina (se kummallinen nuttura päässään - tuolla ihmisellä on kylläkin lyhyet hiukset..)..?

Montaako epävarmasti tunnistamaasi ihmistä sinä muuten moikkaat kirjastossa? Moikkaatko esim. hammaslääkäriä, jonka vastaanotolla kävit kaksi viikkoa sitten (ja oletatko, että hän muistaa sinut)?

Menee siis kategoriaan "ihmisiä ne papitkin on".

Ai niin, ja tuskin se pappi erityisesti muistaa toivoa kutsua sinun perheeltäsi jatkossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt harmittaa :girl_cray: Me ei saatukkaan toivomaamme pappia vihkimään meitä.

Pulskan, mukavan, rennon ja ymmärtäväien papin sijaan saimme ruipelon, ärsyttävän, vakavan ja yliuskonnollisen papin :girl_impossible:

Tämä pappi mikä nyt saatiin pakottaa varmaan ottamaan 10 virttä ja pitää niin pitkät puheet että vieraat lähtevät pois ja me pyörrytään alttarille :skilletgirl: Kun toiveena oli että yhtäkään ylimääräistä sekuntia ei kirkossa käytetä :hysteric: Suututtaa mutta onneksi tuo kirkko on vähiten tärkeä juhlan onnistumisen kannalta............

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Soitin juuri kirkkoherranvirastoon ja antoivat papin nimen. Eli työvuorojen mukaan mentiin, ei saanut itse valita.

Ei haittaa, en kyseisen seurakunnan pappeja edes tunne.:girl_smile:

Toki jokainen seurakunta ja tilanne on erilainen mutta...

Jos haluatte tiettyä pappia, kannattaa olla ensin häneen yhteydessä. Jos pappi on kiinnostunut, kyllä useimmiten vuoroja vaihdetaan ja järjestellään. Viraston kanslisti tuskin on kiinnostunut näkemään sellaista vaivaa.

Jos tunnette toisen seurakunnan papin ja haluatte hänet, soittakaa hänelle ja esittäkää pyyntönne. Sekin usein onnistuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En jaksanut koko topicia selata, mutta onko kukaan "lainannut" vihkipappia (tai pappia ylipäätänsä) vieraasta seurakunnasta?

Itse kirkkoa varatessani sanoin että haluaisin espoosta papin ja sanoivat että meidän kunnalle onnistuu mikäli espoosta antavat tulla.

Näppäränä tyttönä toki ilmotin heti tälle papille että haluttaisiin hänet vihkimään meidät, ja olemaan läsnä meidän tärkeässä päivässä.

merkitsi kalenteriin ja yrittää sumplia sen itselleen "vapaaksi" eli työksi.

Vielä pitäisi jossain vaiheessa kuitenkin espoosta jotenkin "varata" tämä pappi. Vielä tosin ei onneksi kiire ole asian kanssa.

Kanttoria en edes älynnyt kysyä kun soitin kirkkoherran virastoon. Kai sen kerkiää vielä myöhemminkin? Nyt ei jaksa ressaa :D huomenna sitten taas lisää

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Jos nyt ymmärsin oikein kirjoituksesi, niin yritän vastata. Jos pappi tulee toisesta seurakunnasta, periaatteessa hänen täytyy käyttää siihen vapaapäivänsä (ja ensin tietysti selvittää, onko ko. päivä mahdollista pitää vapaata vai tarvitseeko oma työnantaja häntä silloin töihin). Osa papeista tähän kysyttäessä suostuu, osa ymmärrettävistä syistä ei. Riippuu varmaan aika paljon siitä, kuinka läheinen pyynnön esittäjä on ja kuinka kaukana omalta virkapaikalta vihkiminen tapahtuisi. Esim. oma vihkipappimme oli vapaapäivänään vihkimässä meitä, mutta olisi toki osallistunut joka tapauksessa vieraana häihimme.

Kanttoria ei tarvitse erikseen varata, vaan jos vihkivaraus on kirkkoherranvirastossa tehty, sijoitetaan kaikkiin tarvittaviin tilaisuuksiin kanttori silloin, kun tehdään työvuorolistoja. Esim. pari viikkoa ennen häitä voi laittaa kanttorille sähköpostia ja esittää musiikkitoiveet. Jos pappi on samasta seurakunnasta ja musiikkitoiveet ovat "tavanomaisia", asia saattaa hoitua hänenkin kauttaan vihkiharjoitusten yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mä haluaisin vihkipapikseni mun rippipapin, koska hän vaan on niin mahtava tyyppi. Ja olin sitten isosena monena vuotena joten pappi tuli siellä leireillä vielä enemmän tutuksi :)Hän kävi myös minun lakkiaisissa juhlimassa.

Ongelmana on vaan, että hän ei enää ole pappina virassa... Ilmeisesti nyt toimii nuorten kanssa jollain tavoin, mutta ei seurakunnassa. Voikohan hän silti vihki jos kysyy häneltä henkilökohtaisesti, vai pitääkö papin olla virassa, jotta vihkiminen onnistuu? Siis vaikka ei ole virassa, niin ei häneltä pappisoikeuksia ole viety, tekee vaan toisenlaista työtä nykyään...

Mutta jos tämä ei ole mahdollista, seurakunnassa on tasan kaksi vaihtoehtoa, joista kumpaakaa en tunne. toisen olen kuullut muutaman kerran kirkossa, ihan kiva. Ja toista en edes tiedä, kun se vasta aloittaa nyt syksyllä... (Kirkkoherra(tai siis rouva) jää eläkkeelle ja tämä toinen pappi on nyt valittu hänen virkaan. sitä ketä en tiedä niin on sitten tulossa siihen toiseksi papiksi. ei varmaan edes olla vielä valittu...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mä haluaisin vihkipapikseni mun rippipapin, koska hän vaan on niin mahtava tyyppi. Ja olin sitten isosena monena vuotena joten pappi tuli siellä leireillä vielä enemmän tutuksi :)Hän kävi myös minun lakkiaisissa juhlimassa.

Ongelmana on vaan, että hän ei enää ole pappina virassa... Ilmeisesti nyt toimii nuorten kanssa jollain tavoin, mutta ei seurakunnassa. Voikohan hän silti vihki jos kysyy häneltä henkilökohtaisesti, vai pitääkö papin olla virassa, jotta vihkiminen onnistuu? Siis vaikka ei ole virassa, niin ei häneltä pappisoikeuksia ole viety, tekee vaan toisenlaista työtä nykyään...

Mutta jos tämä ei ole mahdollista, seurakunnassa on tasan kaksi vaihtoehtoa, joista kumpaakaa en tunne. toisen olen kuullut muutaman kerran kirkossa, ihan kiva. Ja toista en edes tiedä, kun se vasta aloittaa nyt syksyllä... (Kirkkoherra(tai siis rouva) jää eläkkeelle ja tämä toinen pappi on nyt valittu hänen virkaan. sitä ketä en tiedä niin on sitten tulossa siihen toiseksi papiksi. ei varmaan edes olla vielä valittu...

Pappi on aina pappi niin kauan kuin pappeuskirja on tallella. Ei ole väliä, onko hän seurakunnan virassa vai myykö hän mansikoita Ilmajoen torilla. Hänellä säilyy vihkimisoikeus.

Jos pappi ei toimi seurakunnassa, hän pääse todennäköisesti joustavammin keikkailemaan lauantaisin. Näin ollen tilannesaattaa olla vain eduksi.

Pyytäkää toivepappianne siis rohkeasti - hän varmasti ilahtuu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ah, ihanaa. Näinhän se minäkin oon itsekseni miettiny, mutta piti kysyä ja varmistaa :D Että eihän se pappeus katoa vaikka ei virassa oo. En vaan luottanut omaan vaistooni tässä(kään) asiassa. Täytynee sitten hiukkasen lähempänä ottaa ko. pappiin yhteys.

Kiitos vastauksesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olisin halunnut oman kastepappini. Todella ihana ja lämmin ihminen! Hän tosin on jo eläkkeellä, mutta on esimerkiksi vihkinyt isosiskoni jokunen vuosi taaksepäin ja on sellainen, että varmasti suostuisi kun vain pyytäisi, MUTTA sulho haluaa papiksi oman rippipappinsa (muistaakseni myös kastepappi). Olin aluksi hieman vastaan tätä ajatusta, koska hän tulisi toisesta seurakunnasta ja en tunne häntä ollenkaan. Mutta aattelin, että kerta hän haluaa kotiseurakuntansa papin niin kovasti, niin josko minä tässä asiassa tulisin vastaan.

Olemme nyt siis sopineet, että otamme sulhon haluaman papin vihkimään meidät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä luulen että se pappi voi kyllä saada päivän itselleen työksikin vaikka vieraalle paikkakunnalle vihkimään lähtiskin.. Asun 300km "kotiseurakunnasta", häät pidetään jossain täällä ja haluan tietyn tutun ihanan papin jonka vaimolta jo kysyin miten miehen voi varata :girl_haha: Kehotti soittamaan virastoon ja pyytämään varaussihteeriltä. Mutta luulen että odotan vielä vuoden verran kun häät on kuitenkin vasta 2012 kesällä :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuttavapiirissäni on paljon pappeja, joten haluan ehdottomasti "oman" papin meitä vihkimään. Nyt täytyis vaan osata päättää, ketä lähtee ensimmäisenä kysymään, kun vaihtoehtoja on niin paljon. Hyvä puoli on se, että hyvin todennäköisesti ainakin jollekin sopii :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aiomme kysyä minun (morsiamen) rippipappia...sama pappi on myös kastanut minut ja monet sisaruksistani. :) Mutta sitä pappia saa "varailla" vasta samana vuonna vaikka kirkko onkin jo 2 vuotta aikasemmin varattu :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään