Lovey

Hääinfo vs. hääohjelma?

22 viestiä aiheessa

Kuinka tarkasti olette juhlan kulun kirjoittaneet kutsun mukana lähtevään hääinfoon? Tuleeko turhaa toistoa, jos juhlasta on kovin seikkaperäisesti kirjoitettu jo infoon ja sama toistuu sitten hääohjelmassa?

Kertositteko allaolevat seikat hääinfossa vai hääohjelmassa?

-kirkosta juhlapaikalle saavuttua kilistetään maljat, jonka jälkeen ruokailu päärakennuksessa

-morsiuspari siirtyy syötyään kuvaukseen, muut jatkaa syömistä

-syötyään juhlaväki siirtyy juhlasaliin (on siis eri rakennuksessa, kuin ruokailu), jossa on boolia, kakkukahvit ja musaa.

Lisäilen kysymyksiä taas, kunhan niitä nousee mieleen :grin:

jospa joku jaksaisi vastata :-X

muoks. virheet pois

Muokattu: , käyttäjä: Lovey

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei laitettu kutsun mukana minkäänlaista infoa juhlien kulusta, ja silti meillä riitti juhlaohjesääntöön yhden A4 verran tekstiä. Ja itseasiassa oli tosi hyvä ettei laitettu, ohjelmaan tuli vielä viime hetken muutoksia pari päivää ennen häitä (mm. meidän kuvaus siirtyi täysin eri aikaan) joten se oliskin ollut ihan virheellistä tekstiä. Kannattaako siis ohjelmasta mainita vielä siinä kutsun mukana mitään? En oo ikinä törmännyt kutsuun jossa olis kerrottu juhlan ohjelmaa.

Ja toisaalta jos teillä on ohjelmalehtinen niin ompa jotain luettavaa ihmisille sitten kirkossa / juhlapaikalla. Mä tein semmoisen "hääsanomat" jossa oli kirkko-ohjelma, hääjuhlan ohjelma, menu, juttua meistä, juttua kaasoista ja bestmaneista, kuvakollaasi, ristikko, runoja ja sarjiksia (yht. 2 A4:sta taitettuna). Monet sanoi että sitä oli kiva lueskella kirkossa kun odottelivat tilaisuuden alkua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitamme kutsun ihan omana, jonka mukaan liitämme vain ajo-ohjeet paikkaan ja sellaisen ns. "infokirjeen", jossa

on tietoa mm. häälahjoista.

Kaasot jakavat meillä ennen vihkimisen alkua vieraille päivän ohjelman, jossa on lyhykäisesti kellonaikoineen kerrottu mitä tapahtuu, mutta ei sitäkään tarkasti, että mitä tapahtuu, koska yllätyksiä vieraille pitää olla ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lovey: olen ollut häissä, jossa kuvailemasti pääpiirteinen ohjelma hääpaikalle siirtymisineen yms. oli painettu kirkko-ohjelman taakse ja se oli mielestäni oikein kiva tapa. Vieraille on mielestäni ihan kiva vähän opastaa että mitä siinä alkuvaiheessa tapahtuu, esim. miten siirtyminen juhlapaikalle tapahtuu ja mitä vieraiden odotetaan tekevän sillä välin kun hääpari menee mahdollisesti kuvaukseen.

Itse aiomme kyllä painaa vähän ao. selostusta jo itse kutsuun (tai ainakin lähettää kutsun mukana) koska meille ei mitään kirkko-ohjelmia (musta tää kirkko-ohjelma on täysin kaupallinen keksintö, jolla yritetään saada ihmiset ostamaan jälleen lisää kamaa häitään varten - vihkiminen on jumalanpalvelus ja kaavassa ei yleensä ole mitään kovin erikoista, virret näkee kyllä taulultakin...)

Mielestäni nuo ruokailun jälkeiset tapahtumat voi sitten kyllä jo laittaa ohjelmaan hääpaikalle, jos sellainen ohjelma tulee, ettei ole tarpeetonta toistoa. Itse kutsuun (tai kirkko-ohjelmaan) kuuluvat mielestäni vain opastus tapahtumista siihen asti kunnes juhlapaikan ohjelma on ihmisten luettavissa + mielestäni kutsuun on hyvä laittaa vähän indikaatiota siitä moneltako juhlat päättyvät (kivempi kaukaa tulleiden miettiä miten pääsevät takaisin kotiin).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täällä on ollut puhetta mm. "hääinfosta", joka laitetaan kutsun mukana menemään. Mitä siihen olette laittaneet? Vinkkejä kaivataan!! Kun ei itse oikein tiedä mitä kaikkea tässä koko touhussa pitää muistaa.

Itse ajattelimme laittaa ainakin kartan, koska monet tulevat kauempaa. Lisäksi pitopalvelun pyynnöstä ajattelimme tähän "info-lehtiseen" laittaa, että ilmoittautumisten yhteydessä mainitaan mahdollisista ruoka-aine allergioista. Mietinnässä on myös laittaa vaihtoehtoja mahdollisista yöpymispaikoista, koska monet tai siis melkein kaikki tulevat kauempaa.

MUTTA mitä muuta? Mistä asioista vieraita on hyvä infota etukäteen? Kertokaa ihmeessä mitä muut olette laittaneet!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Laitettiin pelkkä kutsuteksti, jossa maininta myös lahjalistasta sekä kartta. Oletus on, että allergiset ymmärtää itse kertoa allergiastaan ja että ihmiset kyllä osaavat "toimia" häissä, vaikka näkevät ohjelman vasta juhlapaikalla. Tietysti kaaso myös vähän kertoo juhlan kulusta ja käytännön asioista juhlan alussa. Kirkossa jaetaan monistettu kirkko-ohjelma. Omat tutut ovat tehneet vastaavalla tavalla ja hyvin on toiminut. Useimmat ovat kuitenkin olleet monissa häissä ja muutkin kyllä osaavat varmasti häissä olla. Esimerkiksi maljojen nostamista on aika turha ohjeistaa. Ainakin omat tuttavani eivät välttämättä pitäisi jo kutsun mukana tulleista ohjeista, ellei kyseessä olisi jotain todella poikkeavaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajatuksena oli laittaa ohjelman kulusta vasta häälehteen, joka jaettaisiin siinä vaiheessa kun vieraat saapuvat kirkkoon (kai?). En tiedä sitten hankaloittaako häälehden jako sitä kun vieraat heittävät riisiä ja tulevat juhlapaikalle. Kaikkea sitä pitääkin miettiä...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei te kesän 2012 morsiammet!!

Herätellääs tämä aihe uudestaan henkiin: elikkäs, meinaatteko laitella kutsun mukaan päivänkulun? vai onko teillä hääpaikalla tällainen "hääaikataulutus" esim jokaisessa pöydässä josta kukin näkee mitä mihinkin aikaan tapahtuu? vai annatteko vieraittenne olla "pimennossa" juhlan ajan?

Itse olen funtsinut että juhlapaikalla pöydissä oottaisi tarkempaa tietoa mitä tuleman pitää jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No meillä ei tule mitään kirkko ohjelmaa koska sen luulis ihmisille olevan aika selvä! :) Isolle taululle tulee ohjelma ei nyt ihan tarkalleen koska pitää olla yllätyksiä myös mutta kutsun mukana ei laiteta kuin kartta juhlapaikalle ja kirkolle..kaikki suurinpiirtein lähistöltä tulevat :) Meillä yksi kaasoista pitää ihmiset ajantasalla mitä tapahtuu seuraavaksi :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä hyvin sujuviin häihin kuuluu se ohjelma joka on ihmisille näkyvillä, mielellään (suuntaa-antavien) kellonaikojen kera. Jos joku haluaa lähteä käveleksimään tai tupakoimaan tai salapullolle, on näppärää että näkee helposti koska seuraavaksi tapahtuu jotain.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olen taas ehdottomasti sitä mieltä, että jos tulee häissä pöytiin ohjelmat niin, ei missään nimessä kellonaikoja sinne. Jos vaikka joku juttu muuttuu ohjelman painon jälkeen tai aikataulu kusee niin on helpompi toimia kun vieraat eivät "tiedä liikaa" :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kutsuun laitamme vain missä ja milloin vihkiminen on, ja missä juhlat tämän jälkeen. (juhlien loppumisajankohdan ilmoittaminen vielä hieman auki... puoli kahteen saa olla, eli varmaan jotain puolille "öin asti juhlitaan")

Muuna infona kutsun mukana jokin kartta ja tietoa majoitusmahdollisuuksista, mutta ei mitään varsinaisesta ohjelmasta.

Juhlapaikalla sitten häälehdet, joissa ohjelma ilman kellon aikoja.

Ja ehkä sama ohjelmainfo hieman isompana näkyville johonkin...

Siksi ei tarkkoja kellon aikoja näkyville, että jos ne ei jostain syystä juuri vartilleen/puolelle tunnilleen (tai tunnilleen...?? :D) pidä kutiansa.. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei tule kutsun mukaan mitään tietoa hääohjelmasta.

Pieni häinfokortti varmaankin on tulossa kutsun mukaan, jossa tietoa ilmoittautumisesta yms.

Juhlapaikalle tulee jokaisella vieraalle omat ohjelmakortit.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kutsun mukana ajatelimme laittaa vain infolehtisen liittyen vihkimisen kellonaikaan, pukeutumiskoodiin, ajo-ohjeita, infoa auton parkkeerauksesta, hotelleista paikan lahella, lahjatoiveita/ listaa yms.; eli kutsun mukana ei varsinaista ohjelmaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kutsun mukana ajatelimme laittaa vain infolehtisen liittyen vihkimisen kellonaikaan, pukeutumiskoodiin, ajo-ohjeita, infoa auton parkkeerauksesta, hotelleista paikan lahella, lahjatoiveita/ listaa yms.; eli kutsun mukana ei varsinaista ohjelmaa.

Jep, meillä on myös tulossa näin. Lisäksi sitten hääpäivänä vieraille jaettava ohjelmalehtinen sisältää suuntaa-antavasti päivän kulun, mutta tuskin (juuri mahdollisten muutosten vuoksi) mitään kellonaikoja.

Muokattu: , käyttäjä: Maliisa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olimme viime syksynä häissä, jossa juhlapaikalla oli pöydissä ohjelmarunko. Kirkolta lähtiessä olisin toivonut, että olisi tiedetty mitä juhlapaikalla odottaa ja monelta - suurin piirtein. Lähinnä siis, että onko hääpari jo paikalla vai odotetaanko vieraat paikalle ennen hääparin saapumista ja monelta noin alkaisi ruoka. Mukana meillä pienet lapset, syönti- ja vaippahommien takia siis. Lapsia oli paikalla PALJON. Ja olisi jonkun vieraan täytynyt kaupassakin käydä, mutta ei tohtinut lähteä, kun ei tiennyt, keskeyttääkö sitten tulleessaan jotain.

Me siis aiomme kirkon ovella jakaa jonkinmoisen ohjelmalehtisen, jossa on meitä noista häistä oman kokemuksemme mukaan vaivaamaan jääneet asiat selvillä. Hyvin suurpiirteisesti tosin, monelta ruoka alkaa ja mikä sitten on illan kulku (ei enää kellonaikoja).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kutsun mukaan vain infokirje --> kartta, miten pääsee liikkumaan, lahjatoiveet ja ilmoittautumisohjeet

Kirkkoohjelma on mielestäni täysin turha, kuten joku sanoikin, näkyyhän ne virret seinältä ja ainakin luterilainen kaava on lyhyt, jopa se pidempi...

Hääpaikalla kyllä on kiva, jos on jonkinlainen häälehti, sinne voi sitten keksiä mitä vain mieleen tulee. Emme missään nimessä laittaisi mitään kellonaikoja,

juuri siksi että jos joku aikataulu pettää, vieraat eivät välttämättä sitä edes tiedä. Oma kaasoni saa myös seremoniamestarina toimiessaan aikatauluista

tiedottaa tyyliin "tuossa kymmenen minuutin päästä morsiamen ja sulhasen isät lausuvat muutaman sanan ja jos joku muu haluaa pitää puhetta, niin voi tulla minulle nyt

ilmoittautumaan..."

Häälehteen ajattelin että jos olisi jotenkin näin, että tyhjä väli kertoo, että aikaa välissä on ainakin hieman käydä puuteroimassa nenää/tupakilla jne...

Tervetulomalja

Ruokailu

Puheet

Kakkukahvit

Ohjelmaa

Tanssia

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en meinannut laittaa hääinfolappuseen muuta kuin ajo-ohjeet. Eipä siihen karttoineen oikein muuta mahdukaan, ja maininta lahjatoiveesta sekä ilmoittautumisohjeet mahtuivat itse kutsuun.

Hääjuhlan tarkempi ohjelma laitetaan sitten pöytiin, ja voivathan vieraat käydä tullessaan kurkkaamassa sieltä mitä on luvassa, jos jotain pakottavia tarpeita heillä on. Tarkoitus olisi kuitenkin tarjota ruokaa melko pian kun kaikki ovat saapuneet, emme tahdo odotuttaa vieraitamme :)

110 vieraasta lapsia on ehkä 15, niin pitää vielä miettiä miten asia ratkaistaan jos noiden pienten lasten kanssa on sitten hoitopulmia...en toki tahdo että kenellekään tulee vaivautunut tai epävarma olo, jos ei tiedä mitä on luvassa. Ehkä kaaso voisi tiedottaa asiasta jotakin kirkolta lähtiessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä lähti kutsun mukana juhlaohjesääntö jonka toisella puolella on ajo-ohje kirkolta juhlapaikalle. Juhlaohjesääntö on sen verran humoristinen, ettei siinä ole häiden ohjelman osalta oikeastaan mitään sellaista, mitä kenenkään tarvitsisi tietää, mutta huviksemme raapusteltiin ja varmistettiin, että ihmiset tietävät jo etukäteen ettei mitkään jäykät sukupippalot ole kyseessä.

Meille ei tule kyllä minkäännäköistä hääohjelmaa esille pällisteltäväksi, koska mitään ohjelmaa ei ole. Tiedän, koska meidät siunataan, tiedän, koska syödään ja tiedän, koska bändi soittaa. Vieraille ilmoitetaan kyllä näistä kovaäänisesti, ja varsinkin siitä, kun alkoholit nostetaan esille. Kaikki muu ohjelma on pientä, kaikkien ei tarvitse osallistua eikä kaikkien tarvitse nähdä, joten on hankala hahmottaa missä vaiheessa mikäkin tapahtuu. Jos meille tulisi hääohjelma, se näyttäisi tällä hetkellä tältä:

-Syödään

-Juodaan

-Tanssitaan

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kaaso ja bestman jakoivat vieraille kirkon ovella A5-lapun, jossa toisella puolella oli kirkko-ohjelman runko ja toisella puolella hyvin karkea juhlaohjelman runko ilman kellonaikoja. Minusta on ihan kiva, että vieraat tietävät, että ruoan jälkeen on luvassa jotain ohjelmaa ja vielä tanssiakin, eikä tarvitse päässään pohtia, että onkohan nyt tarkoitus vaan syödä, juoda ja seurustella vai onko jotain muutakin luvassa. Uskoisin myös, että tuo lappunen on kiva muisto osalle vieraista. Ja selviäähän siitä kirkko-ohjelmasta, mitkä kappaleet meillä oli tulo- ja lähtömusiikkina, jos niitä ei muuten tunnista.

Kutsun mukana lähti yksi A4-paperi, josta suurimman osan täytti kartta sekä kuvat kirkosta ja juhlapaikasta. Yhteensä ehkä 20 lauseella oli sitten mainittu mm. että lapsetkin saa tulla, erikoisruokavalioista pitää ilmoittaa, hotellista on varattu kiintiö vieraille, ja muuta tuollaista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitetaan kutsun mukana lähtevään infoon myös karkea aikataulutus. Ihan siksi, että pitkämatkalaiset osaavat sitten päättää jo ennalta, jaksavatko ajaa kotiin illalla vai jäävätkö yöksi. Tai että haluavatko ylipäätään jäädä enää kahvin jälkeen. Ja siksi, että vieraista kolmasosa on lapsia, ja vanhemmat stressaavat muuten kuitenkin syömisistä ja nukkumisista. Me myös itse tykätään tietää asioista mahdollisimman paljon etukäteen, joten halutaan suoda vieraillekin sama oikeus. Oon joskus ollut häissä, joiden aikataulusta en saanut etukäteen mitään infoa. No, en halunnut jäädä paikan päälle yöksi, mutta paluukyyti lähti kotiin yllättäen jo heti kahvin jälkeen (eli puolenyön aikaan, olin kuvitellut että siinä vaiheessa olisi tanssit jo tanssittu). Olisin todellakin halunnut tietää etukäteen, että on tarkoitus juhlia yötä myöten, silloin olisin ehkä jäänyt yöksikin.

Me laitetaan siis ihan kellonaikoja, ja aikataulu näyttää tällä hetkellä tältä:

klo 13 tervetulomalja

klo 13.30 vihkiminen

~ klo 15 ruokailu

puheita

vapaata oleskelua

~ klo 18 kahvi ja jäätelö

ohjelmaa

~klo 21 sauna ja makkaranpaistoa kodassa

Eli ei meillä hirveästi siinä muuttujia (kuten kuvausta) ole.. Ja jos kahvi juodaan jo puoli kuusi, se tuskin kenekään pakkaa laittaa sekaisin. Noin-aikojahan suurin osa on.

Muita tietoja siinä infossa on ajo-ohjeet, majoitusjärjestelyt, pukukoodi (eli että mahdollisimman rentoa), saunamahdollisuus -> pyyhe ja uikkarit, häälahjat, kuljetukset hääpaikalle ja pois, syöttötuolien puute.. Ja tietysti pyyntö ilmoittaa allergioista etukäteen. Juhlapaikalle ajateltiin pöytiin samaa aikataulua, kuin mikä on lähtenyt kutsun mukana, mutta vähän terästettynä. Siinä voi ilmoittaa esim. että tanssitaan häätanssi ja se, missä välissä se tapahtuu. Ja että mitä kaikkea voi vapaan oleskelun aikana tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee infolappu kutsun mukana, jossa on oleellinen tieto (missä kirkko/juhlatila, miten sinne pääsee, saako alkoholia nauttia yms) :D

Kirkko-ohjelman teemme erikseen, joka jaetaaan sitten virsikirjan kanssa vieraille, muuta ohjelmalappusta emme tee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään