Jump to content
Naimisiin.info

Mitä olette huomioineet koristeluissa vieraana ollessanne?


Poppis-78

Recommended Posts

Pöytäkoristeet, jos ne ovat kauniit tai niissä on joku kiva juju. En kuitenkaan kiinnitä huomiota niiden puuttumiseen. Mieleen on jäänyt myös se, jos kutsut, menut, ohjelmat ym. ovat samaa sarjaa ja kauniit. Tietenkin morsiamen ja sulhasen vaatteet ja muu ulkomuoto tulee katsottua moneen kertaan. :) Morsiuskimput eivät yleensä ole jääneet mieleen.

Eniten kuitenkin mieleen on jäänyt tapahtuman sujuvuus (tai lähinnä kohdat, jotka eivät ole sujuneet), istumajärjestyksen onnistuminen ja muu juhlan toimivuus kuin mikään koriste.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hääparin asut ja niiden sopivuus persoonien kanssa kiinnittää tietysti huomiota.

Varsinaisista juhlapaikkojen koristeluista en kyllä juurikaan muista. Pöytäkoristelut ja hääkarkkirasiat tulee toki katsottua, mutta enemmän ainakin itse kiinnitän huomiota seuraavin asioihin:

-ruoka, sen maku ja riittävyys

-ohjelma, onko tunnelma rento ja hauska vai väkinsin väännetty

-sujuvuus, meneekö kaikki sujuvasti vai onko häät pelkkää jonottelua paikasta toiseen

Omissa tulevissa häissämme juhlatila on melko haastava. Paikka on isohko VPK-talo, jota on vaikea koristella helposti ja edullisesti. Tarkoitan siis seiniä, esiintymislavaa, wc-tiloja jne. yleisiä tiloja. Ollaankin ajateltu ettei oteta niistä turhia paineita, jos ei keksitä mitään, jätetään ne sellaisiksi. Pöydät koristellaan tietysti teemavärin mukaisesti ja teemavärin onkin tarkoitus toistua kutsuista lähtien.

Link to comment
Share on other sites

Se, että ruokaan ja viinaan on panostettu paljon, muuhun ei. Koristeita on viskottu pitkin pöytää periaatteella "kai sitä jotain täytyy pistää". En ole missään nimessä kyvykäs suunnittelemaan sisustuslehtien palstoille kelpaavia somisteita, mutta jonkinlainen johtoajatus tulisi olla. Kaitaliinoillakin saa jo paljon aikaan.

Link to comment
Share on other sites

En kyllä niinkään koristeluun ole kiinnittänyt huomiota. Ennemminkin tunnelmaan, jota voi luoda moni muukin asia kuin koristelu. Ja sitten siihen, että häät etenevät, eikä tule esim. ylipitkiä ruoan odottamisia tai karmeita vessajonoja, tai että kakkukahveja täytyisi odottaa tuskaisen pitkään ruokailun jälkeen.

Serkkuni häissä viime kesällä ei ollut mitään koristeita juhlapaikalla (joka oli kaunis vanha oululainen kartano), muuta kuin pitkät kynttilät pöydissä ja pari ohjelma/menutötsää per pöytä. Ei ollut maksutonta viinaa edes lasinnoston verran, vaan kaikki sai itse ostaa baarista sitten uskovaisen sukumme lähdettyä. Ja silti viihdyin häissä todella hyvin. Ne olivat hyvin lämminhenkiset ja tiivistunnelmaiset. Koristeita en ehtinyt edes kaivata! Ainoa miinus oli, että vieraat olivat eri huoneissa. Mutta siinäkin oli omasta aktiivisuudesta kiinni, siirtyikö seuraamaan ohjelmaa hääparin saliin, kun mikkiin kuulutettiin, että jotain on tiedossa.

Link to comment
Share on other sites

Itsellekkin on jäänyt mieleen toki häiden tunnelma ja kokonaisfiilis, mutta kyllä sitä vuosien takaa jotain yksityiskohtiakin muistuu:

häät 2003: kuvakirja hääpärin menneisyydestä. Muuten en muista kertakaikkiaan mitään, eli taisivat olla aika ankeat pirskeet.

häät 2004: kaunis ympäristö, mutta epäkäytännöllinen tila (paljon huoneita) kaunis hääpuku ja kimppu. Koristelut melko minimissä, mikä tosin ei haitannnut

häät 2005: vihkiminen merenrannalla, ankea juhlatila, ankeat ja viralliset juhlat

häät 2008: ankea juhlatila, persoonallinen hääpuku, koristelu hyvin ei minun mieleen.

Rakastan esimerkiksi sisustamista, joten ulkonäköseikat ovat minulle tarkeitä. Koristeluja enemmän kiinnitän huomiota kuitenkin siihen, onko juhlatila itsessään kaunis. Ankeasta juhlatilasta on mielestäni vaikea saada kaunista koristelemalla, vaan koristelu näyttää helposti tökeröltä.

Link to comment
Share on other sites

Guest sekameteli

Jälkeen päin en muista juuri mistään koristeluista mitään. Erityisesti mieleen on jäänyt parien häiden epäkäytännöllinen tila, joissa vieraat oli rajattu karsinoihin eikä huonomman väen osastolta nähnyt ohjelmaa tai kuullut mitään, mitä varsinaisella juhlapaikalla puhuttiin.

Link to comment
Share on other sites

Monen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla; juhlapaikka useine pienine huoneineen jää helposti negatiivisessa mielessä muistiin. En ole ollut koskaan häissä, joissa olisin ollut hääparille hyvin läheinen ja joutunut silti sijoitetuksi "erilleen" tai johonkin nurkkaan, se olisi mielestäni hyvin epäkohteliasta. Mutta itselleni vieraiden ihmisten häissä olen ollut avecina ja ihmetellyt mitä ihmettä siellä teen, nurkassa laskemassa ajan kulumista virallisen osuuden ajan :) Olisihan sitä tietysti voinut olla lähtemättäkin moisiin juhliin.

Positiivisina muistoina mulle on jääneet mieleen eräissä häissä morsiamen puku, joka puki häntä hienosti; serkun häissä hieno juhlapaikka (Suomenlinnassa); sekä usein bändit ja taustamusiikki. Mietittyä istumajärjestystä myös arvostan. Mieleeni jäi myös suussasulava porkkanahääkakku serkun häissä! Vieläkin nousee vesi kielelle ;) Muutenkin ruoka oli niissä häissä todella hyvää, ja viiniä riitti koko illan...

Koristeista täytyy sanoa, että ei mitään muistikuvaa muusta kuin morsiuskimpuista. (Todnäk ovat puuttuneet kokonaan :))

Vielä yksi mikä pitää mainita: parissa juhlapaikassa on ollut pöytinä pitkät pöydät ja penkit! Voi elämä kun on kiva kiipeillä omalle paikalleen rivin keskellä istumaan hameessa :D Harmi kun niihin ei välttämättä pääse vaikuttamaan, mutta koomista se kipuaminen on ainaki.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä koristelut siinä mielessä jää mieleen, että ne vaikuttavat yleistunnelmaan. Monissa häissä olen ollut hallimaisissa tiloissa, joissa on ollut liian kirkkaat valot, lähes tyhjät tai vähän tökeröillä askartelujutuilla koristellut pöydät, hirveät tuolit ja aina sama perushääsafka buffetissa, jota ei myöskään ole paljonkaan koristeltu. Ja sitten ne litkuboolit, jotka on ehkä kirkkaanvärisiä, mutta kauhean makuisia ja usein liian vahvoja. Oluet ja siiderit on usein liian lämpimiä siihen, että niiden juomisesta jotenkin erityisesti nauttisi. Morsiamien puvuista en muista paljoakaan, vain suuripiirteisesti. Tässä siis rehellisiä mielipiteitäni. Häät ovat kyllä useimmiten olleet hauskoja tavalla tai toisella enkä mä ole keskittynyt katselemaan vaikkapa juuri koristeita (mutta huomaan ne kyllä). Ymmärrän ettei kaikille visuaalinen maailma ole yhtä tärkeä.

Mulle oli tärkeää löytää tila, joka on juuri sopivan kokoinen ja jossa on himmennysvalot. Panostan kieltämättä paljon koristeluun ja teen itse kukka-asetelmat. Kovin kallista ei tule, mutta vaatii paljon aikaa ja ideointia. Oikeastaan sanoisin että keskityn tunnelman luomiseen enemminkin kuin koristeluun. Meillä on värillinen kunnollinen pöytäliina joka pöydässä, jonka päällä myös toinen liina vinoittain, harmonisesti sovitetut kynttilät, kauniit kangasservetit, kauniit lasit ja kukka-asetelmat. Mä nimenomaan en halua yksinkertaista sistustusta vaan haen yltäkylläistä, täyttä, lämmintä, värikästä ja samalla harmonista koristelua. Tunnelmaa saadaan aikaan myös koristeiden lisäksi valaistuksella, sopivalla taustamusiikilla ja huolellisella istumajärjestyksellä. Kunnollinen istumajärjestys pitää huolen siitä, että ihmiset saavat istua illallispöydässä juuri sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa viihtyvät. Mä olen istumajärjestyksen suunnittelussa keskittynyt ennen kaikkea siis vieraiden viihtymiseen enkä ole heitellyt ihmisiä mieleni mukaan enkä tehnyt mitään 'jämäpöytiä', joihin menevät sekaisin kaikki 'vähemmän tärkeät vieraat'. Eikä kenenkään ole pakko alkaa väkisin tutustumaan vierustovereihin. Ruoka on erittäin tärkeä juttu myöskin ja sen on oltava hyvää ja korkealaatuista.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mitäköhän sitä häistä on jäänyt mieleen...

Häät 2005: vieraat kahdessa huoneessa, hyvä ruoka, jengi takakontilla juomassa viinaa. koristeista ei mielikuvaa.

häät 2006: valtavasti porukkaa, pöydät liian lähekkäin toisiaan->ei meinannu päästä lähtemään pöydästä ilman että olisi törmännyt takana istuvaan. hyvä bändi. hienot pöytänumerot.

häät 2007 vol.1: morsiusparin takana oleva ruusukaari, menukolmiot, tyhmät leikit, hieno pahviin tehty kollaasi morsiusparista.

häät 2007 vol.2: morsiusparin vossikkakyyti, paljon odottelua helteessä ilman vettä, tyhmät leikit. koristeista ei mielikuvaa. sulhasen ryöstö.

huom. itse en pidä leikeistä, joilla nöyryytetään vieraita. mutta kukin taaplaa tyylillään.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Marsuliini

Itselle jäänyt mieleen lähinnä seuraavaa:

2003: Juhlassa ei mitään ohjelmaa, pelkkää vapaata seurustelua: todella tylsää meille jotka ei toisten sukulaisia tunnettu. Pöydillä kivoja kukkakimppuja luonnon kukkasista, mutta niille oli unohdettu antaa vettä :) Muuten pelkät valkoiset pöytäliinat.

2005: Todella kuuma, hääparia odotettiin pitkään kuvaamosta. Tuntui että koko päivänä ei ajateltu muuta, kuin että minkälaisia valokuvia hääparille jää muistoksi. Kattauksesta mieleen jäi onnistunut plaseeraus ja käsin kirjoitetut paikkakortit. Tuikut pöydissä tavallisissa valkoisissa tuikkukipoissa. Ei onneksi perinteisiä leikkejä, kun juhlatila oli niin uskomattoman pieni.

2005: Talvihäät. Mieleen jäivät kynttilät, ei pelkästään tuikkuja. Morsiuspari ilmeisesti joutui hoitamaan kaiken itse, koska ainakin kaaso oli sellaisessa mielentilassa, ettei hänen tielleen uskaltanut mennä... Koristeluista muistan vielä hauskan vieraskirjan: lakana seinällä. Leikkinä oli "mitä morsian aikoo tehdä uudella sukunimellään?", eli periaatteessa paperilla arvuuteltiin mitkä ovat hääparin tulevaisuuden suunnitelmat. Parhaat jutut luettiin sitten iltasella kahvin jälkeen ääneen.

2006: Juhlatila oli kahdessa huoneessa, meidät sieltä pienestä huoneesta "unohdettiin" kutsua syömään ennenkuin päähuone oli jo santsikierroksella. Olin saanut tietää olevani diabeetikko ja maininnut siitä kutsussa. Onneksi en ole loukkaantuvaa sorttia, sillä joku päähuoneesta oli päättänyt syödä nimelläni olleen erillisen kakkupalan. (Kakkupöydässä oli siis tyhjä lautanen ja minun nimelläni varustettu lappu, kun pääsimme vihdoin kakulle). Leikkinä se mielestäni typerä: tuttu juttu.

2007: Juhlatila oli iso ja hyvin tunnelmallinen. Tosin koristelussa vain yhtä väriä, pelkkää vaaleanpunaista! Pöydällä taas pelkästään vaaleanpunaisia tuikkukippoja vaaleanpunaisen pöytäliinan päällä. Hurjan kuuma ja juhlat loppuivat jo 24:00. Tuli vähän yllätyksenä, varsinkin kun itse olin sopinut kyydin 01:00 ja sitä ei voinut muuttaa. Loppujen lopuksi auttelin keittiöhenkilökuntaa tuon ylimääräisen tunnin. :girl_haha:

Ja leikkinä se tuttu juttu ja sitten muistaakseni lakananveto, jossa morsian näytti tietävän mitä sillä esitetään.

2008: Mökkihäät, ihan paras juttu :) Koristeluissa luonnon kukkia ja jotain satiinin kaltaista. Kertakäyttöruokailuvälineet oli kiedottu yhteen satiininauhoilla ja illan tullen sytytettiin varmaan tuhat ulkotulta.

Toisin sanoen: useasti olen koristeluissa nähnyt pöydissä pelkät tuikkukynttilät kuppeineen ja sitten sen hääkarkin... toodella tylsää mielikuvitusta! Jos laittaan 20 senttiä lisää per metri niin saa ainakin seuraksi siihen sitten jotain organsaa tai muuta hilettä.

Oho, tuli hieman OFFTOPIC "mitä muistat koristelusta"

Link to comment
Share on other sites

Kun olen yrittänyt oikein miettiä, niin en kovinkaan yksityiskohtaisesti muista koristeluja yms. Viimisistä häistä missä olin muistan esim. tuikkukipat, hääkarkit, mutta ei mitään muistikuvaa millaiset ne on. Kutsukortit muistan jotenkin. Sitten en taas muista oliko pöytänumeroa, menu tai ohjelma korttia. Meillä tulee menu, paikkakortit, kutsut maksamaan paljon enemmä kuin olin alunperin ajatellut ja nyt mietinkin että kannattaako niihin laitta niin paljoa rahaa, jos kukaan ei niihin mitään huomiota kiinnitä.

Kannattaa sitten kuitenkin ehkä satsata ruokaan, bändiin ja isoihin asioihin, jotka kuitenkin tärkeimmät tunnelmanluojat. Kaikki varmasti muistavat jos bändi on ollut huono tai ruoka pahaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Yllättävän vähän sitä kyllä muistaa kun alkaa muistelemaan..

2003 olleista häistä muistan kauniin tilan, pitkät puheet, huonon bändin joka sai puuttellisesta soittotaidosta huolimatta porukan ihan hyvin valssaamaan ja juhlien aikaisen ja yllättävän loppumisen (kaaso päätti että he lähtevät morsiusparin kanssa "nyt eikä heti" hääyöhotellin baariin drinkille. Me muut lähdimme mukaan mutta kaaso halusi omia hääparin ja käskytti koko porukan pois, hotellin alakerran yökerhoon... :girl_impossible: ) Koristeluista tai ruoasta ei ole muistikuvaa..

2004 häistä muistan myös paikan, hyvän bändin, pöytiin tarjoillun ruoan, powerpointesityksen ja tunnelman. Ei taaskaan muistikuvaa koristeista..

2007 oli kahdet häät joista muistan toiset tosi hyvin (kaasona) ja toisista muistan ruoan (hyvää), tunnelman ja ohjelman joka koostui erilaisista esityksistä.

Eli yhteenvetona paikka, tunnelma, musiikki ja ohjelma ovat jääneet mieleen, mutta yksityiskohdat kuten koristeet ei..Myöskään morsiusparin ulkonäöstä, kukista, kutsuista, kiitoskorteista, hääautosta jne ei muistoja.. Näitä kaikkia kuitenkin omiin häihin pähkäilen päivittäin.. :girl_sigh:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Koristelujen osalta täytyy sanoa, että mieleen on jäänyt ainoastaan oman isäni häissä pitkällä pöydällä kiemurrellut köynnöskasvi. Ihan neutraalissa mielessä siis, ei mitenkään himeellinen yksityiskohta.

Morsianten puvut on kyllä viimeisissä muutamissa häissä jääneet mieleen, jos vaan olen läheltä nähnyt (yksissä en nähnyt, mutta nätti sekin muistaakseni oli). Sulhasenkin pukeutuminen on jäänyt mieleen yllättävän hyvin useimmissa tapauksissa. Erityisesti tätini häissä, joissa sulhasella oli viitta :D

Meidän häistämme uskoisin, että koristelupuolelta ihmisille jää mieleen lyhdyt, joita on joka pöydässä, koska kerään niitä. Toivon myös, että ihmiset kiinnittävät huomiota ruusuihin hiuksissani ja puvussani, kun minusta se on niin kiva idea ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Mieleenjääneitä asioita häistä, joissa olen ollut:

Häät 2000: Paljon hyvää ruokaa (positiivista), ei lainkaan alkoholia (negatiivista), juhlatila ankea seurakuntasali jota koristeluyritykset eivät kohentaneet, morsian ei näyttänyt itseltään vahvassa meikissä. Omalta kohdaltani istumajärjestys oikein onnistunut.

Häät 2003: Vieraille järjestetty kuljetus kirkolta juhlapaikkaan (hienoa!), juhlatilan suuret pyöreät pöydät.

Häät 2004: Istuin tuikituntemattoman lapsiperheen seurassa (ei mukavaa), paljon (liikaa) sydänaiheisia koristeita. Morsian oikein kaunis.

Häät 2005: Hääjuhlissa loputtoman paljon yhteislaulua (minusta epämiellyttävää, varsinkin, kun laulut edustivat puhkikulunutta nouseepäivälaskeepäivä-osastoa), piristävä vihreävalkoinen väriteema. Istumajärjesys onnistunut.

Häät 2006: Morsian näytti posliinipäiseltä nukelta paksussa valkoisessa meikissään, kaaso joka komenteli vieraita (tyyliin: "sisään sieltä pihalta, nyt kuuluu tanssia!"), liikaa leikkejä ja muita ohjelmanumeroita.

Mieleen on siis jäänyt istumajärjestys, häiden ohjelma (parhaiten olen viihtynyt, jos järjestettyä ohjelmaa on ollut mahd. vähän) ja morsiamen ulkoasu. Kattaukseen liittyviä yksityiskohtia en juuri muista.

Link to comment
Share on other sites

Parin vuoden takaisista häistä muistan:

-häävieraat odottivat melkein tunnin suht viileässä kesäillassa hääparia, kun he olivat kuvattavana juhlapaikalla ennen juhlien alkua

-ei istumäjärjestystä muille kuin vanhemmille ja isovanhemmille, kaasolle ja bestmanille --> ei hyvä asia mielestäni. nyt tuli kuppikuntia muodostettua.

-ruoka ok ja sitä riitti, lapsille ranskalaisia ja nakkeja

-baaritiski, josta sai käydä ostamassa juotavaa lisää, jos ruokajuomana ollut viini (1-2 lasia/hlö) ei riittänyt

-lahjapöytä kivasti näkyvillä ja siellä sai käydä katsomassa lahjoja

-hääkakku oli iso, sydämen muotoinen kakku --> tosi hyvä :) ainoa miinus kakussa oli sen paksu valkosuklaapäälinen, joka oli niin kovaa, että kakkupalat olivat epämääräisen muotoisia, kun suklaa lohkesi.

-tarjolla oli vielä iltaruokaa klo 23. Häät alkoivat vihkimisellä klo 15.

Link to comment
Share on other sites

Häistä joissa olen ollut on jäänyt negatiivisena mieleen huono istumajärjestys, jossa pöydässä istujat eivät jutelleet lainkaan meille koska kaikki muut tunsivat toisensa. Itseasiassa pöytäjärjestys on ollut yksi merkittävimmistä tekijöistä kun miettii olivatko häät hauskat.

Lähes kaikissa häissä joissa olen ollut on ollut useampia huoneita joihin vieraat on jaettu. Välillä ohjelmaa ei ole kuullut lainkaan, joskus taas hääparia ei ole nähnyt illan aikaan juuri ollenkaan.

Mikäli ilta on pitkä, eli vihkiminen on ajoissa, tulee väistämättä pitkiä odotuksia. Mikäli näissä odotustauoissa on mennyt hyvin pitkään ihmiset ovat lähteneet kävelemään ulos ja heidän takaisin saaminen on ollut vaikeaa kun ohjelmaa sitten on tullut. Eli aikatauluttaminen ja ohjelmasta tiedottaminen vieraille on myös ollut tärkeää.

Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus,... eli koristelussa olen saattanut kiinnittää huomiota onko tila tunnelmallinen vai kylmä. Jos tunnelma on hyvä, en juuri välitä millaiset koristeet on kyseessä. Monilla eri tavoilla saa hyvän tunnelman. Jos taas tuntuu että valot ja koristeet tuovat kylmän ja kalsean tai tyhjän tunnelman, ne jää varmasti mieleen. Eniten kiinnitän huomiota pöytiin, joiden kattaus ja koristeet jäävät mieleen. Muut koristeet ei välttämättä jää edes mieleen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Minulla mieleen eri häistä on jäänyt seuraavia positiivisia ja negatiivisia juttuja. Yritänkin sitten paljolti näiden pohjalta miettiä omia tulevia häitä ja niiden koristelemista (ja toki kaikkea muutakin järjestelyä)

(plussat ja miinukset ovat sekaisin eri häistä)

+ morsiamen pukuun sointuva kimppu & samaa kukkaa sulhasen vieheessä (kukka, jota kimpussa ja vieheessä oli käytetty, oli erittäin kaunis ja harvinainenkin kuulemma, nimeä vain en enää muista eikä ole tullut koskaan vastaavaa vastaan)

+ kauniit liinat pöydissä (yksissä häissä oli käytetty vaniljanvalkoisia kangaspöytäliinoja, joissa oli himmeää kultaista ja vanhan vaaleanpunaista isoina kuvioina, ei hyppinyt silmille, mutta oli todella kaunis piristys perusvalkoisiin liinoihin verrattuna ja pöytäliinojen rinnalle ei tarvittu kuin värittömiä lasituikkuja ja vaaleanpunaisia ja valkoisia ruusuja)

+ kauniit ruokailuastiat

+ näyttävästi koristeltu hääparinpöytä (hääparin pöytään oli panostettu kunnolla, ja sinnehän päin vieraatkin katselevat)

+ vessassa oli hyvin hennosti hyvää tuoksua (ilmeisesti tuoksupussukka peilikaapin päällä tms.) mutta mieleen jäi, ettei vanhan seuratalon wc haissut pahalta, kuten yleensä haisee :D

+ tarpeeksi isolla kirjoitetut paikkakortit, joita ei tarvinnut tihrustaa läheltä, löysi paikan helpommin

+ lahjapöydässä oli kauniisti koristeltu ilmeisesti pahvilaatikko, johon hääpari tai kaaso/bestman laittoi kortit ja rahakuoret talteen

+ Vieraskirjassa oli joka toisella sivulla mustavalkoisina teetettyjä kuvia hääparista (osa kuvista oli otettu selvästi vieraskirjaa varten, mutta erittäin ihania kuvia)

+ selkästi järjestetty noutopöytä, jossa kaksin puolin tarjoiluastiat ja ruoan haku kävi nopeasti, noutopöytää ei oltu koristeltu liiaksi, vaan panostettu ruokien "nimilappuihin" (itse pidän tätä tärkeänä, koska olen allerginen monille "pikkujutuille" ja aina ruoasta ei näe päälle päin tai voi pelkän nimen perusteella päätellä sisältääkö ruoka tiettyä ainesosaa, eikä kehtaa joka ruuasta erikseen kysyä (tai keittiö/tarjoiluhlökuntaa ei ole lähettyvillä) joten arvostan TODELLA paljon sitä, jos ruoat on nimikoitu ja vielä laitettu maininta, mikäli ne sisältävät allergisoivia juttuja, kuten kala, pähkinä, mansikka, maito, kananmuna, sitrushedelmät, suklaa ja mitä nyt ajatteleekaan olevan yleisemmin allergisoivia)

- liian koristeltu morsian, eli puku on erikoinen ja koristeellinen jo itsessään, lisäksi näyttävät korut, hiuskorut ja huntu ym. jäi mieleen, että morsian "hukkui" kaiken krumeluurin alle

- epämukavat tuolit, joissa inhottava/hankala istua pitkään (tähän omissa häissä haluan miettiä ratkaisun)

- "vaaralliset" pöytäkoristelut, eli jos pöytä on kapea ja molemmin puolin istuu vieras, on laitettu isot pöytäkoristeet (kukkia ja korkeat kynttilät ym.) ja täytyy koko ajan varoa, ettei kynttilä kaadu tai muuten pöytäkoristelu on koko ajan tiellä

- lapsiperheiden pöydässä ei oltu huomioitu alle 5v.lapsia esim pienemmillä aterimilla tai omilla mukeilla, vaan vanhempien piti syöttää 3-4v:tä isoilla haarukoilla ja lusikoilla ja juottaa varovasti viinilasista, kun juomalaseja ei ollut saatavilla. Samoissa häissä pöytäkoristeena oli pitkiä kynttilöitä korkeissa kynttilänalusissa, joten lapsiperheet puhalsivat ensitöikseen kynttilät sammuksiin ettei käy hullusti, lapsen (tai miksei aikuisen) ei tarvitse kuin vähän nykäistä pöytäliinaa, niin kynttilä kumossa.

- huonosti tehty istuma- ja pöytäjärjestys. Yksissä häissä oli laitettu pöydät hujan hajan, osa pitkittäin, osa poikittain ja liikkuminen pois pöydästä oli todella hankalaa välillä. Osa istui selin hääpariin päin ja joutui pyörimään tuolillaan, että näki esim. puheen pitäjät, lauluesitykset jne. Istumajärjestys määrää paljon, ja myös se, miten helposti omalle paikalleen löytää, jos vieraita on paljon.

- kolkot ja tylsät häänpitopaikat on jääneet ykkösenä mieleen muutamista häistä, eli nuorisoseuratalot (joissa esim. mäntyinen puolipanelointi, vanhat pöydät ja kuluneet tuolit, ei juuri koristelua ja tunnelma kolkko), urheilusalit, koulujen juhlasalit jne. Osassa tarkemmin suunniteltu koristelu ja esim nätit pöytäkoristelut olisivat auttaneet asiaa paljon.

- Yleensäkin se, että koristeluja ei ole tehty tai ne ovat mitäänsanomattomat eli esim. yksissä häissä lahjapöydässä oli vain pari pehmonallea (??) ja lahjat, vieraskirjapöydässä taas yksi nalle ja ei mitään muuta.. pöytäkoristeina ei sentään nalleja, mutta ihmetytti joidenkin hieman oudot koristeluvalinnat. Myös pelkät punaisista kartongeista leikellyt sydämet ripoteltuna pöytiin ei toiminut kovin kivasti.

Tämä menee jo vähän OT:ksi, mutta yksi asia, mikä on muutamista häistä jäänyt mieleen erittäin negatiivisena on häissä ollut ohjelma:

- tanssibändi, joka aloitti klo 18 (ruokailu loppui juuri ennen tätä) ja valssia, tangoa, mitälieiskelmämusiikkitansseja klo 20 saakka, sitten nopeasti kakkukahvit ja taas jatkui edellämainittu tanssi yömyöhään. Ei mitään muuta musiikkia ja vain n. 10-20% vieraista tanssi! (suurin osa hääpari mukaanlukien oli n. 20-25vuotiaita, joista suurin osa ei varmasti edes osannut tanssia, hääpari kylläkin tanssi aika kiitettävästi) Oli erittäin tylsät häät, koska emme osaa ja emme varmasti koko iltaa jaksaisi samaa tyyliä tanssia, eli meni istuskeluksi ja odotteluksi, koska kehtaa lähteä pois. Silloin lähtikin varmaan 90% hääparin kavereista pois, vaikka jatkotkin olisi jossakin ollut. Iskelmämusiikki ja humppatanssit ei siis iskenyt tähän alle 30v. porukkaan, harmi hääparin kannalta.

- nolausleikit ja muut nolot ohjelmanumerot. Jäänyt kovin mieleen, miten suuri myötähäpeän tunne tullut morsiamia, sulhasia, heidän sukulaisiaan ja ohjelmanumeroiden pitäjiä kohtaan, kun ohjelmanumerot eivät ole onnistuneet (vieraita ei naurattanut tai lähipiirin vitsi ei ole kaikille avautunut ym.) Myös ne leikit, kun osaa vieraista on pakolla raahattu pöydästä osallistumaan typerään leikkiin esim. kaason/bestmanin toimesta ja vieras on naama punaisena leikkinyt leikin ja poistunut heti ulos jäähdyttelemään punaa poskiltaan... silloin ei kyllä vierailla eikä hääparilla ole ollut hauskaa.

Link to comment
Share on other sites

Häät no 1: En muista koristeluista oikeastaan mitään. :o Morsian oli kaunis ja säteilevä, kummini.

Häät no 2: Oranssin värin käyttö. Todella kiva talvella. Kekseliäästi ja kauniisti käytetty kukkia koristelussa. Kokonaisuutena hieno, kutsut tosin hieman kömpelösti askarrellut.

Häät no 3: Kutsut olivat hätäisesti tehdyn ja huolimattoman näköiset. En muista mitään koristeluja olleen. Morsiamella oli nätti puku, mutta tuntui, että jotain puuttuu. Oli niin simppeliä kaikki. Hieman liikaa vieraita ja liian vähän tekemistä häissä. Morsiamen siskon koskettava musiikkiesitys kirkossa sai kaikki kirkossa itkemään, se jäi parhaiten mieleen.

Häät no 4: Muistan lämpimän ja kodikkaan tunnelman, upeat vihreät koristelut joihin oli selvästi nähty vaivaa aina paikkakorteista pajusta punottuihin servettirenkaisiin, käsin vesiväreillä maalatut kortit, itse metsästä kerätyt kielot osana pöytien kukka-asetelmia, jotka oli tehty itse, yhtenäisen teeman, hyvän ruuan ja kauniin juhlasään. Kaikki meni nappiin näissä häissä! (Olivat siskoni häät ja jäivät kirkkaasti myös mieleen.) Plussaa sulhasen lauluesityksestä morsiamelle häiden loppupuolella. :-X Ainoa miinus siitä, että juhlasalissa oli vierailla ahdasta.

Häät no 5: Upea juhlapaikka, kaunis morsian, vieraita hieman liikaa ja juhlaväki jakaantui eri huoneisiin ja eri kerroksiin jopa rakennuksessa (ei hyvä), sieviä koristeluja mutta vain vähän (kynttiläkipot ja kynttiläpidikkeinä käytetyt vihreät viinipullot muistan). Koristeluista en muista kuin värin: kulta. Sulhasen perheen tekemä esitys hääparin lapsuuskuvista oli tosi hauska ja hyvin toteutettu.

Muokattu: , käyttäjä: elena87
Link to comment
Share on other sites

Itselleni on jäänyt mieleen yleensä morsiamen puku. Myös se miten tila toimii juhlapaikkana on tärkeää, sillä aika monissa häissä missä olen ollut, vieraat on ollut eri huoneissa, toisin sanoen ei ole ollut yhtä isoa juhlatilaa. Tämä aiheuttaa ongelmia sillä kaikki vieraat eivät näe ohjelmaa eivätkä muutenkaan tiedä mitä juhlissa tapahtuu. Tosin juhlapaikan valitseminen ei ole niin helppoa sillä esimerkiksi Tampereen seudulla ei ole liiaksi tarjolla kivoja juhlapaikkoja, joissa olisi yksi iso juhlatila.

Mieleeni on jäänyt myös sellaiset häät, joissa vieraat ovat joutuneet odottamaan heti alkuunsa liian kauan että mitään ei ole tapahtunut. Mielestäni kannattaa miettiä juuri hääohjelman kulku tarpeeksi hyvin että vieraat eivät kyllästy. Yleensä se juhlien alku on juuri sellaista että kukaan ei oikein puhu mitään ja odotetaan vaan koska päästään syömään. :girl_haha:

Koristeluita en juurikaan muista.

Link to comment
Share on other sites

Olemme juhlineet viimeisen vuoden sisään neljät häät ja nyt sitten mietinkin mitä on jäänyt mieleen.

Häät nro 1: Ajankohtana lokakuu. Kutsut tuntuivat olevan hieman hutaisten tehty, mutta ajoivat toki asiansa. Juhlapaikka oli muuten todella kiva, mutta tylsää oli että sulhasen ystävät joihin siis mekin kuuluimme oli eristetty muista vieraista toiseen huoneeseen, joten puheet ym. menivät meiltä ohi. Mutta muuten häissä oli todella hauskaa ja tunnelma oli mukava. Koristeita ei juuri ollut, ehkä olisi hieman enemmän voinut niihin panostaa. Tanssimme paljon, vaikkemme silloin vielä kunnolla osanneetkaan. Liukkaat lattiat muuten jäivät myös mieleen, meinasin kaatua useamman kerran :girl_haha: Plussana oli leikittömyys.

Häät nro 2: Ajankohta elokuu. Kauniit kutsut ja hääjuhlassa huomasi että muut koristeet olivat kutsujen kanssa yhtenevät, jäi mieleen. Juhlapaikka oli todella mahtava, mutta keskellä ei mitään, joten moni joutui olemaan kuskina, kun bussikuljetusta ei ollut, eikä paikalle päässyt yleisillä kulkuneuvoilla. Tarjoilut olivat loistavat, ruokaa ja juomaa oli enemmän kuin tarpeeksi. Morsiamella kauniin yksinkertainen puku ja ihana kampaus. Hyvä bändi.

Häät nro 3: Ajankohta kesäkuu. Olin itse kaasona, joten ehkä eri asiat jäivät mieleen kuin muille vieraille. Mutta koristeet olivat hienot ja yhtenäiset, vaikka niitä ei paljon ollutkaan. Tarjolla vain boolia, muut juomat oli ostettava itse. Hääparia jouduimme odottamaan aika pitkään, mikä oli huono juttu. Morsiamella kaunis ja erikoinen puku, jota kaikki kehuivat todella paljon. Hyvä bändi, mutta vieraat tanssivat aika vähän, vaikka bändi soitti muutakin kuin perinteistä tanssimusaa. Bestman oli seremoniamestarina, mutta ei kovin hyvin tehtäväänsä hoitanut, paikkailimme toisen kaason kanssa sitten häntä.

Häät nro 4: Ajankohta heinäkuu. Kutsut olivat kauniit ja muut hääkarkit ym. noudattivat samaa linjaa. Juhlapaikka oli todella upea golfkeskus. Juhlapaikasta tuli mieleen USA tyyliset hääjuhlapaikat. Hyvä bändi, tanssittiin paljon. Soittivat sekä perinteistä tanssimusiikkia sekä rokkia. Miinuksena maksulliset juomat, mutta takakonttibaari toimi meidän seurueella hyvin ;) Vihkiminen jäi mieleen koska se oli ortodoksikirkossa.

Link to comment
Share on other sites

Guest häävieras

Niistä ainoista häistä, joissa aikuisiällä olen ollut mieleeni jäi:

- Koristeluja ylipäänsä oli todella vähän. Tosin tilakin oli jo itsessään sellainen, ettei paljo koristelu mielestäni ollut tarpeellistakaan.

- Kutsut olivat valmiina tilatut. Ei siis mitenkään persoonalliset. (Samanlaisiin olen törmännyt useasti...)

- Hääkarkit olivat yksinkertaiset (helppotekoiset ja itsetehdyt), mutta ihan kivat. Noudattivat ilmeisesti jonkinlaista häiden teemaväriä?

- Vieraita liikaa tilan kokoon nähden, ahdasta. Vieraat jaettu kahteen eri huoneeseen.

- "Ykköshuoneeseen" oli panostettu selvästi enemmän: esim. pöytien asettelua mietitty enemmän, väljemmin tilaa istua, pöytien ohjelma/menu -lehtiset erilaiset kuin "kakkoshuoneessa".

- Tilan puutteen vuoksi ohjelman seuraaminen ei ollut kaikille vieraille mahdollista.

- Sulhasella hieno, vähän erilainen, puku.

- Myös morsiamen puku jäi mieleeni.

- Istumajärjestys puuttui.

- Morsiamella kaunis hääkimppu.

- Kiitoskortteihin ei ollut panostettu millään tavalla. Paistoi selvästi läpi, että jotenkin vain kiitettiin, koska oli "pakko".

Link to comment
Share on other sites

Niistä ainoista häistä, joissa aikuisiällä olen ollut mieleeni jäi:

- Koristeluja ylipäänsä oli todella vähän. Tosin tilakin oli jo itsessään sellainen, ettei paljo koristelu mielestäni ollut tarpeellistakaan.

- Kutsut olivat valmiina tilatut. Ei siis mitenkään persoonalliset. (Samanlaisiin olen törmännyt useasti...)

- Hääkarkit olivat yksinkertaiset (helppotekoiset ja itsetehdyt), mutta ihan kivat. Noudattivat ilmeisesti jonkinlaista häiden teemaväriä?

- Vieraita liikaa tilan kokoon nähden, ahdasta. Vieraat jaettu kahteen eri huoneeseen.

- "Ykköshuoneeseen" oli panostettu selvästi enemmän: esim. pöytien asettelua mietitty enemmän, väljemmin tilaa istua, pöytien ohjelma/menu -lehtiset erilaiset kuin "kakkoshuoneessa".

- Tilan puutteen vuoksi ohjelman seuraaminen ei ollut kaikille vieraille mahdollista.

- Sulhasella hieno, vähän erilainen, puku.

- Myös morsiamen puku jäi mieleeni.

- Istumajärjestys puuttui.

- Morsiamella kaunis hääkimppu.

- Kiitoskortteihin ei ollut panostettu millään tavalla. Paistoi selvästi läpi, että jotenkin vain kiitettiin, koska oli "pakko".

Hmm. Musta on vähän hassua päätellä, että jos kiitoskortti ei ole mitenkään ihmeellinen niin hääpari kiittää "vain koska on pakko". Minä ainakin kuvittelisin, että vieraille olisi kuitenkin tärkeämpi asia esim. häissä tarjottava ruoka, juoma ja häämusiikki eikä joku jälkikäteen lähetettävä paperinpala. Toiseksi musta on vähän hassua miten ihmiset syynää esim. hääkutsujakin niin tarkkaan, pääasiahan niissä on se info mikä niistä saadaan. Ja vaikka toki itsekin aion miettiä koristeluja yms. suhteellisen tarkkaan niin olen sitä mieltä, että ne ovat siltikin juhlassa toisarvoinen juttu. Minua ainakin vähän ahdistaa, että meillä olisi vieraita, jotka noin tarkasti analysoisivat (=arvostelisivat) kaiken mahdollisen häissämme. :D

Muokattu: , käyttäjä: Minimorsio
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...