-Fanny-

Kasvattaako kukaan itse hääkukkiaan?

77 viestiä aiheessa

Kannattaa katsoa esim hyötykasviyhdistyksen sivulta, niillä on nettikauppa ja kauppa myös jossain päin Töölöä muistaakseni. www.hyotykasviyhdistys.fi

Toinen hyvä ja laadukkaita siemeniä myyvä on Isoäidin kasvit www.isoaidinkasvit.fi

Noista paikoista saa varmasti tarvittaessa myös neuvontaa, ja esitteissä on tiedot esim että millon kukkivat, millon pitää alottaa esikasvatus ym.

Itse en ainakaan lähtisi häihin kasvattamaan kukkia marketin siemenistä, joiden laadusta ja itävyydestä ei ole mitään takuita..

Äitini tilasi noista kahdesta meidän häihin kasvatettavat kukat, varman päälle valittiin muutama eri kukka kutakin väriä, jotta joku niistä ainakin kukkii ajallaan :)

Mutta jos meinaa tälle kesälle vielä kasvatella, niin pian pitäs olla liikkeellä jos siemenistä asti meinaa kukat itse kasvattaa.

Meille tulee esim näitä: sinistä globeliaa, ruiskukkaa, samettiruusua, kehäkukkaa, valkoista harsokukkaa, jotain sinistä kelloa ym..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on laitettu kasvamaan elokuisiin häihimme keijunmekkoa joka tulee pöytiin "köynnösmaisesti" :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kävin tänään siskoni(kaaso) kanssa ostamassa siemenet ja sipulit. Ruiskaunokkia ja sitten kahta muuta, jota en nyt muista. Luultavasti kallistun tuon ruiskaunokin puolelle, jos sen kasvattaminen sujuu hyvin. Ostimme ne Jyväskylän Viherlandiasta.

Ensimmäinen asia häiden eteen tehty! :D

Muokattu: , käyttäjä: SininenHetki

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Silloin kun minä kasvatin ruiskaunokit sekä harsokukan niin keväällä kun ilmat sallivat laitoin siemet suoraan kukkapenkkiin kasvamaan ja hyvin ehtivät ja kasvoivat häihin mennessä. Eli häämme olivat heinäkuun lopussa.

Joku kyseli miten kestivät? kaasoni teki kukkakimppuja pöytiin missä oli sinistä ruiskaunokkia, valkoista harsokukkaa, mustikan varpuja ja vähän punaista kukkaa jostain pensaasta minkä nimeä en muista. Kimput tehtiin pöytiin edellisenä päivänä ja maljakkoina meillä oli kirkkaat tuikkukupit. Hienosti kestivät kimput ja kun seuraavana päivänä kävimme purkamassa koristeet, niin saimme kotia viemisiksi vielä todella kauniit kimput. Meillä oli harsokukkaa varattu liian vähän,joten laitoimme loppuihin kimppuihin vähän koiranputkea. :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muakin alkoi nyt kiinnostamaan tuo kehäkukka, mutta valkoisena. Onkohan niitä olemassa? Googlen kuvahaulla tuli vain yksi, melkein valkoinen, joka kyllä kelpaa.

Edit.

Se onkin voimakastuoksuinen, joten tiputetaanpa se samantien pois mielestä.

Muokattu: , käyttäjä: SininenHetki

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Varmistan: Kun puhutaan luonnonkukista, niin tarkotetaan nimenomaan luonnossa kasvavia kukkia, eikä itsekasvatettuja?

Iina,

oliko floristin kanssa puhetta, miten noi itsekasvatetut kestää?

Mulle ainakin luonnonkukat on nimenomaan luonnossa kasvavia kukkia, vaikka aika montaahan niittykukistakin pystyy nykyisin myös viljelemään.

Meillä oli floristin kanssa puhetta vain auringonkukasta, ja sen floristi sanoi kestävän aika hyvin menossa mukana (sellainen muistikuva mulla itsellänikin on, että välillä olen ostanut torilta auringonkukan ja raahannut sitä koko päivän mukana, eikä kukka siitä ole sen kummemmin ollut moksiskaan). Muista kukista ei ollut puhetta. Kaikki on tietysti kiinni myös siitä, millainen kimppu on, ja onko sen pohjalla esim. sellainen sieni, mitä floristit kimpun kostutukseen usein käyttävät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täytyy käydä varmaan kukkakaupassa kyselemässä vähän neuvoja. Kunhan nyt saa nuo kukat kasvatettua, niin kokeilee sitten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt on koehääkukkien siemenet kylvetty, tia no siis parisen viikkoa sitten. Ruiskaunokit ja yhet toiset kukat puskee jo mullan alta mutta kolmansista ei näy vielä. Niiden kukinta-aika alkaakin vasta heinäkuussa.

Herätellääs tätä keskustelua!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Omissa ajatuksissa on pyörinyt punaisen tuoksuherneen kasvatus... :wub: Tosin tuoksun takia kukkaa tulisi vain pieni määrä, esim. kimpun koristeeksi ja hitunen sulhon vieheeseen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nii, en muuten tiedä omien kukkieni tuoksusta. Täytyypä ottaa selvää. Vaikka ei meiän suvuissa taida olla niin hajuallergista, en kyllä ole varma. Täytyypä siitäkin ottaa selvää ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei meilläkään hajuallergisia sillä lailla ole, mutta juhlatila on melko pieni ja tiivis, joten runsas määrä voimakkaasti tuoksuvia kukkia voisi tehdä olosta aika tukalan. :girl_to_take_umbrage2:

Punaisten tuoksuherneiden lisäksi olen miettinyt juhlatilan ulko-oven vierustoille punaisilla auringonkukilla (ja ehkä valkoista harsokukkaa seassa) täytettyjä maitotonkkia. :-*

2wp1g87.jpg

6f02mv.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kuinka moni kasvattanut juuri liljoja yms. kukkakaupankukkia itse?

Itse haaveilen niiden kasvattamisesta kesän 2010 häihin :girl_haha: Mistä olette muuten tilailleet? :girl_wink:

Itse löysin osoitteen viherlandia.fi ja siellä ihastuin kyseisiin kukkiin:

http://www.viherlandia.fi/index.php?mode=c...s&cat_id=92

(Pitää kysellä jossain toisessa ketjussa, onko jollain kokemusta kyseisestä kukasta)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt löytyi ainakin omasta mielestäni täydellinen linkki itse hääkukkansa kasvattaville:

http://www.exoticgarden.fi

Itse ihastuin tuolla moniin kukkiin :-X toivottavasti vain hinnat ovat kohdallaan :girl_sigh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon miettinyt, että kylväisin syksyllä ison määrän tulppaaninsiemeniä maahan ja ne ois just toukokuussa kukkimassa, milloin meillä on häät. :) En tiedä, onnistuukohan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse mietin kanssa nyt samaa, mutta täytyy kokeilla :girl_smile: Jos itse olisin ollut viisas, niin olisin jo tänä vuonna kokeillun istuttaa testierän ja sen mukaan sitten ajoittaa kasvun oikealle ajalle.... :girl_mad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oi, olisipa ihana kasvattaa itse koristekukat! Asun kyllä kerrostalossa, mutta parvekkeellamme on aikamoinen puutarha silti. Ainut vain, että häät vietetään ensi kesänä eri paikkakunnalla kuin missä asumme. Ei taida kukat siirtelyä kestää...

Monissa siemenpusseissa ja sipuliohjeissahan lukee koska kukat kukkivat, milloin istuttaa ja tarvitseeko esikasvatusta ja millaista hoitoa. Kyllä ne ohjeelliset ajat minun kokemukseni mukaan ovat aika oikeassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hmm. Meillä on varmaan melko helppoa saada hääkukat isältäni, jolla on erikoisleikkokukkapuutarha. (Tosin yrityksen tulevaisuus on hieman mietinnässä, kun isä alkaa olla iäkäs ja jatkajia paikalle löytyy vain yksi. Toivottavasti on vielä parin vuoden päästä toiminnassa! )

Kukkalajeina on ainakin freesiaa, eustomaa, gladiolusta, leijonankitaa, revonhäntää, irlanninkelloa, tuoksuhernettä, harjaneilikkaa, orvokkia ja muitakin, joiden nimistä ei tule kuin puutarhalla käytetyt lempinimet mieleen. Useimpia on saatavissa myös eri väreissä :) Varsinkin kun kesähäitä ollaan suunniteltu, niin lajivalikoima tulee olemaan laaja :D

Lähinnä mietin pystyykö floristeille viemään itse omat kukat sidottaviksi ja näin alentaa kimppujen & vieheiden hintaa? Pöytäkoristeet ehkä onnistuisi työstää ihan omin kätösin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyvä vinkki tuo Isoäidin Kasvit! Löysin sieltä 12 mieleistä kukkaa halutuissa väreissä (violetti-"musta"-valkoinen). Luulisi että niistä joku kukkisi heinäkuun lopussa ja sopisi leikoksikin :)

605. Auringonkukka, verenpunainen

615. Aurankukka

647. Karpaattienkello, valkoinen "White Uniform"

658. Ukonkello, valkoinen

661. Kesäkaihonkukka

715. Koreakärsamö

800. Ruiskaunokki "Snowman"

802. Ruiskaunokki "Black Boy"

834. Syysleimu, värisekoitus

838. Tarhaneito

861. Pioniunikko, musta "Black Peony"

867. Tuliunikko, valkoinen "Alba"

Tuommoinen olis lista, onko jollain jostain noista kokemusta? Kasvatus tapahtuisi täällä 4-5 vyöhykkeellä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostellaas.

Kävin tuossa maanantaina Jyväskylän Viherlandiassa kyselemässä neuvoja mutta myyjä siellä tyrmäs koko ajatuksen. Onhan se epävarmaa mutta en minä silti tyrmäis ajatusta ihan täysin. Olisihan hän voinut antaa kuitenkin joitakin neuvoja. Eikä sitten lähtenyt edes esittelemään siemeniä (vaikka onhan niissä selosteet), tai etsimään sen tyyppistä kukkaa, mistä kerroin.

:angry:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toistaiseksi mulla ei ole kovin hyviä kokemuksia kukkien kasvatuksesta itse. Häät on edessäpäin, nyt neljä viikkoa aikaa. Teimme hirveästi työtä ja toukokuussa raivasimme pellolle pitkän ja siistin kukkapenkin, kitkimme rikkaruohojen juurenpätkät pois, lannoitimme ja istutimme kukkien siemenet. Kukkapenkkiä teimme noin 30m, metrin levyistä. Kukkaa piti istuttaa niin ettei ainakaan kesken lopu. Istutimme mm. valkoista ja sinistä ruiskukkaa ja muita sinisiä ja valkoisia kukkia siemenistä. Sellaisia, joiden piti olla "helppoja" ja varmoja". Nyt vain osa on lähtenyt jotenkuten kasvamaan. Täytyy ruveta sittenkin tekemään varasuunnitelmaa ostokukkien avulla. Harmittaa tosi paljon, ajatus itse kasvatetuista kukista oli kaunis ja vei meiltä jo paljon tunteja =( Niin ja rahaa. Yritimme tehdä kaiken oikein, jossain meni sitten vikaan. Toivottavasti muilla onnistuu paremmin, eihän sen näin vaikeaa olis luullut olevan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla on kasvamassa mm. auringonkukkaa, kehäkukkaa ja ruiskukkaa elokuun lopun häihin. Ensimmäiset istutin toukokuun keskivaiheilla ja ovat jo hyvässä kasvuvauhdissa, auringonkukan varretkin noin metrin korkusia. Lisää siemeniä ripottelin vapaaseen kukkapenkkiin ennen juhannusta ja nämä ovat vasta itämässä. Asun Oulun korkeudella.

Minua mietityttää miten kukat tulisi käsitellä etteivät niissä mahdollisesti olevat ötökät juoksentele pitkin pöytiä ja vieraitten ruokalautasia kesken juhlan?

Olen suunnitellut et leikkaan itse kukat varsista irti, ja näitä ripotellaan muutamia pöydän keskelle. Osaako kukaan arvella kestävätkö kukat näin yhden päivän vai pitääkö alkaa kehitellä jonkinlaista kostutusta yksittäisille kukille?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostoa taas :)

Olisi kiva kuulla Briitalta ja muilta elokuun lopulle kukkia kasvattaneilta että miten kukkien kanssa kävi. Meillä on häät 20.8. ja olen ajatellut ainakin ruiskukkaa ja jotain muitakin kukkia kasvattaa pöytäkoristeiksi. Mietin vain että ovatko ne kauniisti kukassa vielä elokuun lopulla? Varmaan kannattaa istuttaa vasta toukokuun lopulla tai kesäkuun alussa jos haluaa elokuun lopulla olevan parhaimmillaan? Vanhempieni pihassa kasvaa ruiskukkaa ja se on elokuun lopulla ihan kuihtunut jo, mutta se on kyllä monen monta kesää siellä kukkinut jo. Olisiko jollakulla vinkkejä valkoisista tai/ja sinisistä kukista joita voisi itse kasvattaa ja olisivat elokuun lopulla nättejä vielä?

Tuohon ötökkäasiaan ajatuksena sellainen, vaikka nyt Briitalle ei varmaan enää ajankohtaista olekaan, että eikös huonekasveille tarkoitetuilla ötököidentorjuntasuihkeilla voisi leikkokukkiakin suihkutella vaikka edellisiltana? Toimivatko ne suihkeet leikkokukillakin ja kuinka nopeasti?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ollut ajatellut kukka-asiaa ollenkaan, mutta tämän ketjun nähtyäni innostuin. Varmasti laitankin itse kukkasia kasvatukseen. Varmahan onnistumisesta ei voi olla, mutta on siitä pelkästä yrittämisestäkin iloa. Auringonkukkia haluan yrittää, mutta ne eivät välttämättä ehdi, ellei ole kunnolla lämmin ja aurinkoinen kesä.

Olisi kiva kuulla, miten muilla onnistui...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostoa taas :)

Olisi kiva kuulla Briitalta ja muilta elokuun lopulle kukkia kasvattaneilta että miten kukkien kanssa kävi. Meillä on häät 20.8. ja olen ajatellut ainakin ruiskukkaa ja jotain muitakin kukkia kasvattaa pöytäkoristeiksi. Mietin vain että ovatko ne kauniisti kukassa vielä elokuun lopulla? Varmaan kannattaa istuttaa vasta toukokuun lopulla tai kesäkuun alussa jos haluaa elokuun lopulla olevan parhaimmillaan? Vanhempieni pihassa kasvaa ruiskukkaa ja se on elokuun lopulla ihan kuihtunut jo, mutta se on kyllä monen monta kesää siellä kukkinut jo. Olisiko jollakulla vinkkejä valkoisista tai/ja sinisistä kukista joita voisi itse kasvattaa ja olisivat elokuun lopulla nättejä vielä?

Meillä on samoihin aikoihin myös häät ja ihanne olisi saada omista (omasta ja kaasojen) penkeistä syötäviä kukkia jääpalojen sisään boolia ajatellen, kakkujen koristeeksi sekä tietysti koristeeksi muitakin kukkia pöytiin jne. Mahdollisuuksien mukaan luonnonkukkia ja omasta maasta. Rivarin takapihalle ei kyllä paljoa mahdu..

Onko kellään kokemusta kukan jäädyttämisestä jääpalaan? Eli tuossa tapauksessa voisi hyvin kerätä jo aiempaa satoa..

Pitää alkaa selvittelemään noita kylvöaikoja ja erilaisia kukka mahdollisuuksia.

Meillä pääväreinä kaikessa musta/valko/kulta, eli hiukan haastava kukkien valinnan kannalta.

Enkä tosiaan ole viherpeukalo, vaikka kovasti yritystä löytyy. :grin:

Viimekesän yrttisadon pilasi etanat täysin.. ei varmaan tee samaa kukille?

Joku köynnös tms. olisi ihana morsiuskimppuun, jos sellaisen haluan.

Itse siis haluaisin tehdä myös mahdollisen kimppuni luonnon kukista/ omasta maasta.

Mm. vaaleanpunaisia upeita pioneja kasvaisi jo valmiina. Taisi kukkimisajat vain olla väärät.

Pioni olisi magea yksistäänkin jonkin köynnöksen kanssa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä ajattelin kanssa kokeilla kun meillä on vihkiminen ja juhlat eri päivinä. Plan B on hommata kimppu kukkakaupasta. Valkoisia värililjoja ajattelin istutella tuonne pihalle, vaikka olen ihan käsi näissä puutarhahommissa. Kannattaisiko ne laittaa etelän vai lännen puolelle? Meillä varmasti naapurin talo varjostaa länsipuolta aika tehokkaasti, eteläpuolelle aurinko paistaisi tosi hyvin, mutta tiedä sitten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään