-Fanny-

Kasvattaako kukaan itse hääkukkiaan?

77 viestiä aiheessa

Löytyykö viherpeukaloita tai multasormia, jotka kasvattaisivat itse hääkukkansa/kukkakoristeensa?

Olisi kiva kuulla kokemuksia ja lajikkeita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minua kiinnostas kans. Pihalla on peltoa, minne vois nakata siemeniä ja katsoa sitten onnistusko kukinta ja oisko ne vielä siedettävän näköisiä koristeluihin. Itseä lähinnä kiinnostaa loppukesästä/alkusyksystä kukkivat lajikkeet ja mieluusti valkoiset! Taitaa olla toiveajattelua...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itselläni on suunnitteilla laittaa auringonkukkaa ja kehäkukkaa kasvamaan...tai tarkemmin sanoen laittaa äiteen ja siskon pihoille, sillä itse asutaan kerrostalossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse haluttais kasvattaa omat päivänkakkarat mutta en tiedä kerkeävätkö sille kesälle kukkimaan. Osaako kukaan viherpeukalo sanoa, että jos nyt keväällä pistää siemenet multaan niin kukkivatko heinäkuussa 2009?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ajattelin kasvattaa vaaleanpunaisia ja valkoisia ruiskaunokkeja (värimuunnokset). Ruiskaunokin ja harsokukka ovat muuten varmaan olleet tosi nätti yhdistelmä:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hienoa! Löytyyhän teitä. Onko kellään suunnitelmissa liljoja tai pioneja?!

Ajatus siitä, että kukat ovat itsekasvatettuja kiehtoo minua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

-Fanny-,liljat saat mahdollisesti ajoitettua oikeaan aikaan. Tee useampi istutus erä ja esikasvata osa,että saat eri aikaa kukkivia kukkia.Suomen kesä kun ei ole aina niin ihana.

Pioneja tuskin saat,ellei tutullasi oli 5-> vuotta vanhoja kasvustoja mistä kukat riistät.Se kun ei kuki istutuksen jälkeen vaan on todella hankala kasvi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin keväällä Peikonkakkarat kasvamaan siemenistä ja ne kukkivat juuri heinäkuun lopulle - itse asiassa kai jo heinäkuun puolelle välille. Ruiskukatkin saatiin kukkimaan, mutta viime kesän sateet "ruoskivat" ne piloille viikkoa ennen häitä... Se oli harmi, mutta onneksi luonnonkukista sinikellot olivat säilyneet hyvinä äidin pihassa, joten niiden turvin saimme kuin saimmekin sinivalkoiset kimput pöytiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äidilläni on luultavasti suomen suurin (vähintään Pohjois-Karjalan) ja ihanin valikoima kaikenlaisia puutarhakukkia, myös harvinaisuuksia vain harrastuksena, eli ei myy niitä. Saan valita ensi kesänä niistä morsiuskimppuni kukat ja olen aivan innoissani koska valikoimaa on tuhansia. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse haluttais kasvattaa omat päivänkakkarat mutta en tiedä kerkeävätkö sille kesälle kukkimaan. Osaako kukaan viherpeukalo sanoa, että jos nyt keväällä pistää siemenet multaan niin kukkivatko heinäkuussa 2009?

Edelleen odotellaan tietoa viherpeukaloilta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Totta tosiaan noiden pionien kohdalla. Niitä en nyt ehdi saamaan.

Kyselin juuri paikallisesta Agrimarketista kukkasipuleiden kauppaan tuloa. Liljoja on tulossa viikolla 13. Taidampas lähteä ostoksille.

Ajattelin tehdä niin, että koetan kasvattaa kukkia itse. Mikäli epäonnistun, otan kaiken valmiina floristilta. Floristit ovat muutenkin olleet sitä mieltä, että lopulliset tilaukset kannattaa tehdä vasta kuukautta ennen häitä. Silloin tiedän jo melko hyvin tuleeko tuosta omasta kasvatuksestani mitään.

En ole mikään viherpeukalo,multasormi kylläkin (eli intoa on enemmän kuin osaamista =) ) mutta päivänkakkaran kai väitetään kukkivan kesäkuusta syyskuulle. Ja kyseessä on monivuotinen perenna joka kukkii vasta toisena vuotena kylvämisestä. Itse pähkäilisin, että kasvin kukinta osuu juuri parhaimmilleen kesälle 2009 mikäli kylvät siemenet nyt keväällä 2008. Tänä vuonna siis se ei vielä kuki. Siemenet kannattaa kylvää hyvissä ajoin ja niitä ei peitetä. Eikun yrittämään ja tee jokin varasuunnitelma mikäli homma meneekin pieleen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
mutta päivänkakkaran kai väitetään kukkivan kesäkuusta syyskuulle. Ja kyseessä on monivuotinen perenna joka kukkii vasta toisena vuotena kylvämisestä. Itse pähkäilisin, että kasvin kukinta osuu juuri parhaimmilleen kesälle 2009 mikäli kylvät siemenet nyt keväällä 2008. Tänä vuonna siis se ei vielä kuki. Siemenet kannattaa kylvää hyvissä ajoin ja niitä ei peitetä. Eikun yrittämään ja tee jokin varasuunnitelma mikäli homma meneekin pieleen.

Kiitos paljon neuvosta :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä kylvän itse lähes kaikki hää- kukat. Pellolle laitetaan kasvamaan

-auringonkukkia (niin paljon, ettei varmasti lopu kesken)

-oransin väristä värililjaa

-lyhtykoisoa

-koristekurpitsoja

-hernettä

-porkkanaa

-kehäkukkia

-yms, yms, oranssi/kelta/puna sävyisiä.

Kukkakaupasta ei ole aikomus tilata kun pakolliset mitä luonnosta ei saa kerättyä.

Haluan alan ammattilaisena näyttää sukulaisilleni, mitä kaikkea hienoa saa luonnosta ja ihan vihanneksista aikaan. Teen siis kaikki alusta lähtien itse. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa mahtavalta!

Mulla noiden häiden ajoitus asettaa omat rajoitteensa. Keijunmekot ovat kyllä kasvamassa, mutta epäilen ehtivätkö kukkaan kauniisti heinäkuun alkuun. Siksipä kylvän myös elämänlankaa, joka on suunnitelma B.

Nuo liljat haen heti kun kauppaan tulevat ja alan kasvattaa. Mikäli sitten menee mönkään niin onneksi on ammattilasiten apu käytettävissä.=)

Kun asiantuntija olet, osaatko suositella jotain valkoista liljaa, jonka saisi esikasvatuksella aikaisin kukkaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

siemeniä jo ostettu.... sormet syyhyää jo päästä niitä istuttelemaan... :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä kasvatan tällä hetkellä itse auringonkukkaa. Perjantaina mennään anopin kanssa katsomaan, mitä muuta voisi kasvattaa. Ainoa ongelma vaan on, että me asutaan kerrostalossa joten pihamaata ei ole. Parvkkeelle vain kuin ilmat sallivat! :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täälläkin odotellaan lumien sulamista, että pääsis siemeniä kylvämään. :)

Lähinnä budjettisyistä yritän ainakin itse kasvattaa. Intoa kyllä on, mutta taidot on asia erikseen... (Muistelen viime kesää ja omat kasvatukset meni piloille...) :rolleyes:

Ajattelin kosmoskukka ja punaista auringonkukkaa ainakin kokeilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Viritellääs tätä keskustelua uudelleen!

Itse olisin myös kasvattamassa kukat itse. Ainoa mikä mietityttää on se, että kuinka kukat säilyisi koko päivä hyvinä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
:girl_smile: Ensimmäistä kertaa tälle foorumille kirjailemassa, oli nyt aloitettava kun on erittäin kiinnostava aihe.....Häät on 2010 heinäkuun alussa luonnon helmassa. Ihan ekologisista syistä, sekä hiukan vastustellen tätä jo välillä liiallisuuksiin menevää häähurmosta, niin haluaisin mahdollisimman myrkyttömät, sekä joko luonnon- tai itsekasvatetuista kukista tehdä ainakin kaikki kukkakoristeet, jos ei jopa itse morsiuskimppuakin. Eli yhtenä vaihtoehtona olen ajatellut kasvattaa ohraa rairuohon tapaan, astiana käytän luultavasti maitopurkkia, joka on leikattu pitkittäin halki, ja sen sitten päälystän esim. kahvipussin hopeapuolella (liimailu vielä kokeilematta).....niitä laittaisin sitten melko tiuhaan pitkin pitkien pöytien keskiosaa (ihan kuin olisi kaitaliina väriä tuomassa :girl_wink: ) purkkien väliin aina yksi kukka (pioneista eniten tykkäisin mutta...) ihan vain veteen johonkiin lasiin tai maljaan, ehkä jalallinen malja olisi paras niin nousisi kukat sieltä vihreän seasta ikään kuin esiin. Pöytäkoristelu olis nopeaa ja halpaakin. :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta luonnonkukkien tai itse kasvatettujen kukkien kestävyydestä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Just viikonloppuna sain ensimmäiset morsiuskimppuauringonkukat kylvettyä, eilen hain uusia siemeniä ja kohta alan taas kylvöpuuhiin :)

Meillä on siis tulossa koristeeksi vain luonnonkukkia, hääkimpuksi mietin kolmea auringonkukkaa. Olisin halunnut luonnonkukkia myös kimpuksi, mutta yksi tuttu floristi totesi varsin osuvasti, että kun olen niitä rutistanut hikisessä ja jännittyneessä kädessä, ei niistä ole paljoa jäljellä. Auringonkukan pitäisi kestää edes hiukan paremmin. Varmuuden vuoksi aion myös kasvattaa auringonkukkia useampaankin kimppuun, jotta esimerkiksi valokuvaan voi tarvittaessa ottaa eri kukat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Varmistan: Kun puhutaan luonnonkukista, niin tarkotetaan nimenomaan luonnossa kasvavia kukkia, eikä itsekasvatettuja?

Iina,

oliko floristin kanssa puhetta, miten noi itsekasvatetut kestää?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa!

minäkin oon miettinyt kukkien kasvattamista itse. Tuleeko teille mieleen tummanpunaisia kukkia, joita olis helppo kasvattaa, ja jotka kukkisivat elokuussa? En oo kauhia viherpeukalo, mutta innostusta asiaan olisi. Muistan joskus kuulleeni, että kehäkukat olis melko kestäviä, mutta niitä ei varmaankaan löydy muuna kuin oranssina. Meillä on häät elokuussa 2010, joten tänä vuonna vois kokeilla jo, miten kasvattelut onnistuu, jos vaan löytyis sopivat kasvatettavat. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minä kasvatin silloin meidän häihin ruiskaunokkeja ja harsokukkaa. :)

Olis kiva kuulla, miten tämä sujui! Meillä on häät syyskuun alussa ja haluaisin sinne valkoisia kukkia - esimerkiksi juuri valkoisia ruiskaunokkeja ja harsokukkaa. Onnistuiskohan ihan parvekkeella??? Milloin kannattais istuttaa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään