Trio

Naimisiin ulkomailla/ulkomaalaisen kanssa

9 viestiä aiheessa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osaako kukaan auttaa? Menen ulkomailla naimisiin, siis siviilivihkiminen. Haluan pitää oman sukunimeni, lisätä vain miehen sukunimen perään. Pitääkö tähän nimiasiaan liittyen tehdä jotain papruja tai järjestelyjä ulkomailla vai voiko sen hoitaa vasta Suomessa jälkikäteen?.. Kysyin Maistraatista, eivät oikein osanneet sanoa mitään..!!!!!!!!!!!!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Silloin, kun menet pyytämään esteettömyystodistuksen, niin siinä voi jo ilmoittaa tulevan sukunimen. Se on myös mahdollista ilmoittaa maistraattiin, kun vihkiminen on suoritettu ja menet täyttämään lapun: ulkomailla vihitty suomalainen (tai jotain sen tapaista). Voit toki ilmoittaa "vihkipapille", että pidät sukunimesi, niin vihkitodistuksessa on nimi jo valmiiksi oikein. Tai siis näin minä olen ymmärtänyt.

Muokattu: , käyttäjä: martsu79

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Osaako kukaan auttaa? Menen ulkomailla naimisiin, siis siviilivihkiminen. Haluan pitää oman sukunimeni, lisätä vain miehen sukunimen perään. Pitääkö tähän nimiasiaan liittyen tehdä jotain papruja tai järjestelyjä ulkomailla vai voiko sen hoitaa vasta Suomessa jälkikäteen?.. Kysyin Maistraatista, eivät oikein osanneet sanoa mitään..!!!!!!!!!!!!!!

Asia riippuu siitä missä maassa te asutte. Jos asutte Suomessa, ratkeaa asia suomalaisen nimilainsäädännön mukaan ja voit tosiaan siinä esteettömyyshakemus ilmoittaa ottavasi kaksoisnimen, kuten Martsu79 totesi ja häiden jälkeen käyttö rekisteröimässä liittonne Suomen viranomaisille, jotta on Suomessa voimassa. Jos ette tarvitse jostain syystä suomesta estettömyystodistusta, niin sitten kantsii kysellä etukäteisilmoituksesta sen maan viranomaiselta, joka vihkii, silloin maistraatti ei voikaan olla tietoinen käytännöistä.

Jos asutte ulkomailla, pitää asiaa kysyä asuinmaan viranomaisilta, koska menee sen maan mukaan, siis esim. se onko väliviivallinen nimi ylipäänsä mahdollinen, missä järjestyksessä nimet menevät ym.

ps. tää on varmaan vähän väärä ketju käydä keskustelua, mutta ehkäpä meidät siirretään tarvittaessa ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisään vielä, että silloinkun minä maistraatista kyselin näitä virallisia asioita, niin minulle sanottiin, että sillä ei ole väliä, mikä sukunimi on vihkitodistuksessa. Koska vihkitodistuksessa käytetään sen maan lainsäädäntöä, että Suomessa sitten sitä sukunimeä voi muokata, kun ollaan eri lainsäädännössä. Mutta minä kirjoittaisin sen uuden sukunimen jo esteettömyystodistukseen varmuudeksi. Ettei sitten tule mitään ongelmia virallistamisen kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen lueskellut ahkeraan täältä naikkareiden sivustolta tarinoita ja kertomuksia ulkomaalaisten kanssa naimisiinmenosta ja kaikista paperihommista mitä tulee vastaan ennen kuin naimisiin saa mennä.

Meillä tilanne nyt on se että mä olen suomalainen ja mieheni on alankomaalainen ja naimisiin olisi tarkoitus mennä täällä Alankomaissa tämän vuoden puolella. Vaikka täällä onkin paljon ohjeita ja kokemuksia jaeltu niin olen siltikin vielä vähän hämilläni että mistä lähteä liikkeelle? Mitä pitäisi tehdä ensin? Mitä papereita ainakin 100% varmasti tarvitsen Suomesta?

Kiitos kaunis jos joku viitsii vähän mua valaista! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sipulinen, ensin kunnantalolle siella kysymaan mita ne tarvitsevat. Ja varaudu paansarkyyn koskien syntymatodistusta. Aikanaan itselle kavi niin etta ko. kylan viranomaiset olivat niin fakkiutuneita ajatukseen etta ihmisella on pakko olla syntymatodistus (jota suomalaisella ei ole) etta paadyttiin pitamaan haat suomessa kun asuinpaikkanakin oli toinen maa kuin hollanti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Patrika, kai se nyt olisi järkevintä mennä tuonne paikalliselle kunnantalolle ja kysyä että mitä papereita tarvitaan. No ainakaan vielä muutamaan viikkoon emme ole valitettavasti menossa, koska itse olen nyt menossa käymään Suomessa.Siis ainakin syntymätodistus on pakollinen? Ehkä mä sen voisin jo hankkia matkan aikana...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei!

Olen töissä Turkissa ja myös kihloissa turkkilaisen kanssa. Jos jollain on kokemuksia miten täällä mennä naimisiin neuvoja kiitos! Olen jo tuonut suomesta avioliittoesteentutkinnan paperit joita minä ja puolisoni täytetään ja lähetetään suomeen ensi viikolla mutta pitääkö sitten lähteä Ankaraan viemään ne paperit vai voiko lähettää postissa myös, työstä ei paljon saa vapaata joten tuommoinen reissu voisi olla hankalaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään