jewelska

Todistajat

45 viestiä aiheessa

Kuinka ootte valinnu todistajat maistraattiin? Ollaan tätä nyt jo pidempään mietitty, mutta ei osata päättää ketä pyydetään. Meillä tulee maistraattiin vaan lähiperhe, koska seuraavana päivänä on liiton siunaus kirkossa. Ja pitääkö todistajan olla täysikäinen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä tulee todistamaan myös perhe, elikkä sisarukset perheineen, ja molempien vanhemmat..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Näin lukee pro-seremonioiden nettisivuilla: Vihkitoimitukseen tarvitaan vähintään kaksi 15 vuotta täyttänyttä todistajaa. He saavat olla morsiusparin lähisukulaisia tai vaikkapa maistraatin henkilökuntaa.

Meillä oli molempien äidit. He allekirjoittivat paperin, jossa kysyttiin mahdollista sukunimien muuttumista. Varsinaiseen vihkitodistukseen kummankaan nimeä ei tullut.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin mietittiin tätä pitkään. Päädyttiin sitten ottamaan todistajat viran puolesta. Mies halusi rauhoittaa sen vihkimisen läheisten hössötykseltä, eikä oikein mitenkään saatu rajattua keitä sinne tulisi. Juhlat alkavat sitten 2 tuntia vihkimisen jälkeen :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä väännettiin tästä kättä sulhon kanssa, kun minä halusin todistajiksi vain bestmanin ja kaason, kun taas sulho halusi vanhemmat ja sisarukset mukaan.

Tähän tietoon sulho taipui minun tahtoon, koska siunaus ja hääjuhla pidetään isolle joukolle seuraavana päivänä.

Näin saamme sekä

vaatimattoman, pienen vihkimisen, että isot hääjuhlat koko lähipiirille ja suvulle

:grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee lähimmät ihmiset eli sulhasen äiti, mun kaveri ja toivon mukaan mun isä pääsee myös paikalle. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kuinka ootte valinnu todistajat maistraattiin?

Meinattiin ettei oteta ketään tuttuja, vaan maistraatista pari tyyppiä viran puolesta, mutta pari viikkoa ennen h-hetkeä päätettiin toisin. Todistajiksi tuli meiltä kummaltakin yksi veli.

Miehen veljelle kerrottiin etukäteen, koska hänen piti saada töistä vapaata tunti keskellä päivää (hän olikin ainoa joka tiesi vihkimisestämme etukäteen), ja mun veljeni sai tietää asiasta maistraatin hississä. Veljeni oli tulossa meille eläimiämme hoitamaan kun oltiin lähdössä reissuun (=häämatkalle), ja päätettiin sitten samalla napata hänet suoraan bussista maistraattiin seuraksemme ennen kotiin menoa ja matkalaukkujen hakemista sieltä.

Yllätys onnistui täysin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ilmoitettiin Helsingin maistraatista, että omat todistajat on oltava. Eivät todista viran puolesta.

No, onneksi alun perinkin tarkoitus oli, että molempien äidit ovat paikalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Tätä pelkäsin Tampereenkin kohdalla. Onneksi täällä on työntekijöillä sen verran luppoaikaa, että kuulemma todistajat järjestyvät aina ilman ennakkovaroitustakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Oli muuten jokseenkin huvittavaa, ettei todistajien itsensä tarvinnut kirjoittaa mitään papereita (me vain kirjoitimme heidän nimensä samalle lomakkeelle, millä ilmoitimme sukunimivalinnoistamme), heidän henkilötunnuksiaan tai edes toisia nimiään ei tarvinnut ilmoittaa eikä edes heidän paikallaoloaan tarkistettu ennen vihkimistä. :lol: Tosin vihkimistämme olikin todistamassa hieman isompi porukka eli kymmenen perheenjäsentä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Miten mahtaa olla todistajien laita Espoon maistraatissa? Pitääkö olla omat mukana? :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun sisko ja siskon mies todistavat, ei haluttu mitään isoa porukkaa. Juhlat isommalle porukalle sitten seuraavana päivänä :grin:

Jyväskylän maistraatissa olisi saanut todistajat talonkin puolesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Miten mahtaa olla todistajien laita Espoon maistraatissa? Pitääkö olla omat mukana? :grin:

Vastaan itselleni; mielellään omat todistajat mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En edes ole tullut ajatelleeksi asiaa ennen kuin näin otsikon.

Eli seuraa tyhmä kysymys:

Kun vihkiminen suoritetaan siviilisti paikanpäällä, tarvitaanko nimetyt todistajat ja pitääkö niiden allekirjoittaa jotain tilaisuudessa???

Olen ollut vain kirkkohäissä eikä minulla ole minkään sortin kokemusta siviilikaavasta... (mutta marraskuun 1. jälkeen on ;))

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllähän kirkkohäissäkin todistajat pitää olla, ei ole mikään siviilivihkimisen oma juttu ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kun vihkiminen suoritetaan siviilisti paikanpäällä, tarvitaanko nimetyt todistajat ja pitääkö niiden allekirjoittaa jotain tilaisuudessa???

Todistajien nimet kysyttiin siinä luukulla, kun ilmoittauduttiin että "ollaan nyt täällä, vihkiminen on 2min päästä", todistajat sitten vaan allekirjoittivat lapun siinä heti. Itse vihkihuoneessa he eivät tehneet muuta kuin katselivat, allekirjoituksia laitettiin vain minä ja mies, ja nekin vihkihuoneen vieraskirjaan, vihkijä oli allekirjoittanut vihkitodistuksen jo etukäteen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niin siis tarkoitin lähinnä tuota allekirjoitusasiaa. Ymmärrän toki että kirkossakin on todistajat, en vain ole kirkkohäissä nähnyt kenenkään allekirjoittavan mitään. Eli kun ei olla menossa maistraattiin vaan vihkijä tulee juhlapaikalle, niin allekirjoittavatko todistajat jotain itse seremoniassa? Vai sitä ennen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Todistajat eivät allekirjoita yhtään mitään, vihkijä tai hääpari vain kirjoittaa heidän nimensä valmiiseen kaavakkeeseen. Todistajien henkilöllisyyttä ei tarkasteta mitenkään, edes heidän henkilötunnuksiaan ei kysytä tai kirjoiteta eikä meidän vihkimisessämme edes tarkastettu, ovatko nimetyt todistajat läsnä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Asia selvä, kiitos!

Olisin kysynyt vihkijältä mutta pirulainen ei vastaa soittoppyyntöihin. :angry:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ennen vihkimistä virkailija toi odotustilaan lomakkeen jossa ilmoitettiin hääparin sukunimet vihkimisen jälkeen, samaan paperiin laittoivat todistajat allekirjoituksensa :)

Lainaus ketjusta Mitä maistraatissa oikein tapahtuu?

Meidät vihittiin vajaa neljä kuukautta sitten Helsingin maistraatissa. Seremonia on tosiaan koruton. Ilmoittautua pitää muistaakseni vartti ennen vihkiaikaa. Ilmoittautuessa saatiin kaavake/paperi, johon piti kirjoittaa mitkä sukunimet on vihkimisen jälkeen. Meidän lisäksi tämän paperin allekirjoittivat myös todistajat. Vietin paperi samalle tiskille, jossa ilmoittauduttiin.
^ Oli muuten jokseenkin huvittavaa, ettei todistajien itsensä tarvinnut kirjoittaa mitään papereita (me vain kirjoitimme heidän nimensä samalle lomakkeelle, millä ilmoitimme sukunimivalinnoistamme),

Onpas erkoista että näin toimittiin! Käsittääkseni pitäisi olla todistajien omakätisen allekirjoitukset :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Siinä lomakkeessa tosiaankin oli vain paikat meidän nimillemme ennen vihkimistä, vihkimisen jälkeen sekä todistajien nimille ilman mitään mainintaa allekirjoituksista. Tarkistin vielä ennen lomakkeen täyttämistä, eikö siihen todellakaan tarvita edes todistajien henkilötunnuksia, ja sihteeri vastasi, että ihan vain etu- ja sukunimien ilmoittaminen riittää.

Tämän lomakkeen perusteella sihteeri ilmeisesti laati myös vihkitodistuksemme, antoi vihkijälle allekirjoitettavaksi, ja vihkijä luovutti sen meille heti vihkimisen jälkeen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^En epäile sanojasi mutta on mielestäni turhaa sanoa näin "jyrkästi"

Todistajat eivät allekirjoita yhtään mitään, vihkijä tai hääpari vain kirjoittaa heidän nimensä valmiiseen kaavakkeeseen.

koska yleisempi käytäntö taitaa olla se että kahdelta todistajalta pyydetään allekirjoitukset :) Ystävyydellä Bellis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille Espoon maistraatissa sanottiin, että todistajilla pitää myös olla henkkarit mukana.

Voin sitten elokuussa kertoa kysyttiinkö niitä ja/tai tarvitsiko heidän allekirjoittaa mitään :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä itsellämmekään ei tarvinnut olla henkkareita eikä kukaan tarkistanut allekirjoittivatko todistajat itse mitään vai joku muu. Tietysti olisi voinut herättää epäilystä, jos kymmenen vieraan joukossa ei olisi ollut yhtän miestä. Kumpikin todistajat oli nimittäin mies. Tuo Belliksen toisesta ketjusta tuoma viesti on minun vanhalla nickilläni (elävässä elämässä en nimeä vaihtanut) eikä siitä selkeästi käynyt ilmi, että paperit täytettiin odotustilassa. Menee vähän OT mutta kysyttiinkö Bellis teiltä keneltäkään henkkareita tai jäikö virkailija katsomaan, että todistajat itse allekirjoittivat paperit?

Meillä kumpikin pyysi omaksi todistajakseen hyvän ystävän. Maistraatissa oli heidän lisäkseen paikalla pari muuta ystävää, molempien vanhemmat ja pari lähisukulaista.

Muokattu: , käyttäjä: Sieglinde

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Käsittääkseni tärkeintä on, että vihkimistä on todistamassa kaksi täysi-ikäistä henkilöä (keitä ikinä ovatkaan) eikä heitä edes varsinaisesti kirjata mihinkään rekisteriin vihkimisen todistajina? Todistajien henkkarit saatetaan siis tarkistaa tuon täysi-ikäisyysvaatimuksen vuoksi tarkemmin, jos vihkimiseen ei muita vieraita edes tule? Meillä kun oli tosiaankin mukana kummankin perheet, joten vihkimisellä oli jopa kymmenen täysi-ikäistä todistajaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään