Brassi

Pohjanmaalaisuus näkyviin häissä

32 viestiä aiheessa

Joo, en ole oikein mistään löytänyt tästä aiheesta mitään.

Mutta, tarkoitus olisi kaikenlaisin pienin tavoin tuoda miehen suvun pohjanmaalaisuutta esiin Helsingissä pidettävissä häissämme. Ajattelin esimerkiksi tyyliin iltajuomaksi Mallaskoskea, sitten jonkun runon (minkä) esim. pöytäohjelmiin yms. Jos ihmisillä on jotain hyviä vinkkejä niin kiitoskaunis jos viitsitte niitä minulle tänne laitella. Jotenkin oma pääkoppa lyö ihan tyhjää, ja kun en itse ole edes kotoisin Pohjanmaalta, niin en senkään vuoksi oikein mitään kivaa keksi (miehestä ei jostain syystä ole kovinkaan paljon apua tässä ;) )

Kiitos jo etukäteen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös mietinnässä häät, joissa teemana olisi pohjalaisuus, vaikka siis hääpäivääkään ei ole vielä päätetty... :P Sulhasella on suunnitelmissa pukeutua Etelä-Pohjanmaan kansallispukuun. Kutsuihin ym. salmiakkikuviota ja murretta "sopivasti". Koristeista ym. somistuksesta tulee ehkä sadonkorjuuhenkisiä. Ja tietysti jo juhlapaikka vaikuttaa aika paljon tunnelmaan esim. vanha puurakennus olisi kiva! Ja kirkon portaille sitten pölkky, johon vieraat voivat jättää puukkonsa! :lol:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Täältä tulisi muutamia ideoita joita aiomme käyttää meidän häissämme; syy siihen lienee se että itse olen pohjanmaalta lähtöisin ja suurin osa suvustani on pohjalaisia. Itse asumme Helsingissä ja häät pidetään Virroilla.

Mitään "puukkojuhulia" nyt ei kuitenkaan toivon mukaan ole tulossa.

No mutta tässä: ensimmäiseen yhteiseen häävalssiin suunnitteilla helavyöt joita saa tilata niitä valmistavasta yrityksestä.

Häissä jaetaan ihan normaalisti hääkarkit mutta niissä on pohjalaisia sanontoja; niitä löytyy esim. Lauri Tähkän nettisivuilta.

Ehdotti joku kyllä että ostakaa nämä kumisaappaat "emäntä" ja "isäntä" ja laittakaa ne häävalssin ajaksi jalkaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ollaan molemmat pohjanmaalta ja ajattelin myös noita Tähkän lauseita karkkeihin. Mitään sen kummempaa pohjalaista ei taida meille tulla..

Heh, noi kumpparit ois aika hienot! :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei mahtavaa, kiitos ideoista. Vaikka onkin aika karu, niin tuo puukkopölkky kirkon edessä olisi hauska, suostuisikohan sulho että semmoinen laitettaisiin juhlapaikan eteen, ihan vitsillä siis?

En tosiaan oikein tiedä mitään mistään pohjalaisista tavoista, joten laittakaa ihan mitä vaan perinteitä tulemaan. Netissä on jotenkin aivan älyttömän huonosti saatavilla tietoa, lähinnä häistä jotain että oli omat viinanlaskijat ja puukkikset.

Ja tuo Lauri Tähkä-juttu on ihan mainio idea, kiitos siitä.

Lisää vaan tulemaan, olne itsekin niin hurahtanut tähän aiheeseen, notta pakkohan se on esille tuoda häissäkin. Vaikka suurin osa onkin helsinkiläisiä tai tästä läheltä, niin ihan sulkin kunniaksi haluan tuoda hänenkin kotiseutuaan esille.

Niin ja meillä juurikin on vanha puutalo koivujen keskellä, ja sinne ajattelin myös sadonkorjuuteemaa tuoda esille, elokuussa kun häätkin on. Mutta miten?

Muokattu: , käyttäjä: Brassi

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu, kiitos Klarabella, mutta siis en kaipaa varsinaisesti maalaishäitä vaan ihan perushäitä höystettynä pienillä pohjalaisilla jutuilla :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Joo, en ole oikein mistään löytänyt tästä aiheesta mitään.

Itse asiassa tästä asiasta on keskusteltu tällä samalla palstalla, löytyy viimeiseltä sivulta. Kyse on kuitenkin suht vanhasta ketjusta, joten suljen sen ja jätän tämän elämään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse ajattelin jossain muodossa käyttää hyväksi timo mäkelän häjyt-sarjakuvia. julkaistu pokkarina viime vuonna? Hauskoja ovat ja häät teemana osassa. Salmiakkikuviota voi käyttää koristeluissa jne. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on tarkoitus myös laittaa jotain pohjalaista rekvisiittaa häihin.. mies on pohjalaanen mutta häitä juhlitaan pirkanmaalla.

Ystävävien häissä pari vuotta sitten pohjanmaalla oli mm. puukkoparkki. Jotain tämmöistä humoristista rekvisiittaa käytämme myös omissa juhlissa. B)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä aukeaa illalla baari. Valittavana 3-4 drinksua, joille keksitty pohjalaaset nimet. Baarissä työskentelee hääporukka hääpari mukaanlukien...parettain n. 20 - 30 min kerralla. ON samalla semmonen ohjelma numero. Ei tarvitte siten yhden tyypin huolehtia koko iltaa boolin teosta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ystävävien häissä pari vuotta sitten pohjanmaalla oli mm. puukkoparkki.

:grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meidän häissä aukeaa illalla baari. Valittavana 3-4 drinksua, joille keksitty pohjalaaset nimet. Baarissä työskentelee hääporukka hääpari mukaanlukien...parettain n. 20 - 30 min kerralla. ON samalla semmonen ohjelma numero. Ei tarvitte siten yhden tyypin huolehtia koko iltaa boolin teosta.

Ei tähän aiheeseen oikeastaan liity, mutta mitä drinkkejä tarjoatte? Ollaan ite tuota myös mietitty, mut aateltiin että onko turhaa rahanhukkaa vaikka oliskin kiva. Ja "työntekijätkin" on jo lupautunu hommaan...

Tuleeko teille samalla myös sidukkaa ja olutta tarjolle, entäs booli?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

”Tätä rakkauren valakiaa ei näin vaan saara sammumahan,

jonka minä poika pohojammaan oon pannu palamahan”

"Vertaastansa kun rakastaa, ei tarvitte olla nöyrä"

:girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle tulis mieleen värit punainen ja hopea... Etelä-Pohjanmaan maakuntakukka on Maitohorsma...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostellaanpas tätäkin.

Tuotas, tietääkö kukaan mistä voisi vuokrata sulholle etelä-pohjanmaan puvun? Tulis hullun kalliiksi ostaa semmone, maksaa noin 2900€! O_o.

Ite haluaisin kans vähä jotain pohjalaisuutta, sillä sulho on kotoisin etelä-pohjanmaalta (ja itse pohjois-pohjanmaalta)

Kutsut aattelin että olisi kiva kirjoittaa etelä-pohjanmaan murteella :D

Sitten just nuita sanontoja karkkeihin tai johki muualle olis kiva. Oon nähnyt kaupoissa sellaisia pieniä kirjoja missä on etelä-pohjamaalaisia sanontoja ja sananlaskuja, en tidä pitäskö joku semmonen hommata ja kattella sieltä niitä :)) Mutta voishan nuita netistäkin löytää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Veljen häät oli tossa kolmisen vuotta sitten, jossa kaasoilin.

Hääkarkkeihin kirjoitettiin pohjanmaan murteella sanontoja, ja me bestmanin kanssa luimme juhlaohjesäännön pohojanmaalaisittain ja raumalaisittain (morsian raumalta) koko juhlaväelle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on etelä-pohjanmaalta ja häät pidettiin siellä koska asumme siellä. :D Itse olen etelä suomesta. Halusimme jotain pientä pohjalaista aina ujuttaa johonkin väliin mutta ei liikaa.

kutsun mukana lähti juhula-ohojeestus pohjanmaanmurteella ja se oli ihan hitti.

karkkibuffetissa oli tietysti salmiakkia

"taharottihin" luki auton perässä

kiitoskortteihin yritän etsiä hyviä osuvia sanontoja pohjalaisittain

bändi oli etelä-pohjanmaalta joten siitä tunnelma. :P Olivat vielä erinomaisia muutenkin.

ja oli vielä jotain mutten muista.

Alunperin oli tarkoitus että olisi miehellä ollut jussi puku päällä mutta hylkäsimme sen idean kuitenkin. Jos ois muistanut niin helavyön olisi voinut johonkin kohtaan vielä ujuttaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, nyt nappaan tuohon sun juhula-ohojeestukseen :D löytyykö sulla jostain sitä tai tiedätkö mistä löytys pohojanmaan murteella?

Sulho puhu tuosta puvusta, ja se olis hieno. Mutta jos ei löydy vuokralle, niin voi olla että jää hankkimatta, on meinaaa niin kallis. Mutta tosiaan helavyö löytyy jo sulhon kotoa, sitä vois käyttää jossain :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei, nyt nappaan tuohon sun juhula-ohojeestukseen :D löytyykö sulla jostain sitä tai tiedätkö mistä löytys pohojanmaan murteella?

Sulho puhu tuosta puvusta, ja se olis hieno. Mutta jos ei löydy vuokralle, niin voi olla että jää hankkimatta, on meinaaa niin kallis. Mutta tosiaan helavyö löytyy jo sulhon kotoa, sitä vois käyttää jossain :D

Löysin ihan googlettamalla parikin versiota josta sitten muokattiin ittelle sopivaksi tälläinen ohjeistus. :)

Juhula-ohojeestus

Ilimoottautuminen

Se ois paree sitte ilimoottaa etukätehen 19.6.2010 mennes pääsöökö paikalle tulemahan nottei tartte sitte ruaasta räkytä. Morsiolle tai sulholle viestiä nro...

Käyttäätyminen

Kirkos esiinnyttäköhön kaikella vakavuurella ja Jumalan sanaa kunnioottaen. Sielei trenkää ruveta mitää ylimäärääsiä sitte präisköttämähän. Juhulaväki saapukohon paikalle aijjoos. Jos vieras havaattoo olevansa myöhäs tai kokonansa vääräs kirkos, jättäköhän hän siitä asiasta mesoomisen välihin. Laattialla istumista ja virsikiriahyllyhyn nojaamista vältettäköhön toimituksen aikana. Riisiä ei sovi mennä ropeltamahan ollenkaa.

Lahajukset

Meille ei tartte mitää tyyrihiä ristalleja ja hopialusikoota ruveta ostelemahan, mutta jos ny jotenki haluaa muistaa niin säästöpossuhun voi jonku lantin laittaa...

Syöminen

Mikäli juhulija kärsii jonkin sortin ruoka-aineallerkiasta, ilimoottaakohon hän asiasta aijjoos ilimoottautumisten yhteyres. Muutoon saattaa syntyä turhan pitkiä hyysijonoja. Hääpari ottaa sitte ensi ruokaa. Jonos pitää olla kaikes rauhas, kaikille piisaa ruokaa aiva varmahan. Kaakkukaffikki sitte myöhemmin tarioollahan.

Laulu ja soitanta

Juhulaväen viihrytyksestä vastaa orkesteri NeOnPöhönäs soittovehkeineen. Tanssiminen ja hyppely on suotavaa, jopa toivottavaa maharollisesta kaharesta vasemmasta jalaasta huolimatta.

Nestemmääset päihrykkehet

Juhulas on tariolla palanpainikkehena kaliaa ja viiniä. Pooliaki tuloo sitte illalla, mutta jos peräloosterille pitää kumminki päästä juomahan, sielton sitte paree tarioolla muillekki. Maistiaasia otetahan vastahan myös etukätehen. Kyöläämähän ei sitte tartte ruveta.

Juhulapaikalle ohojastus

Notta juhularahavas ei eksy matkallansa juhulapaikalle on paree ettiä etukätehen intternetistä (vai mikä piru se on) ajo-ohojehet. Voi myös seurata merkkejä kirkolta etehenpäin tai kysyä ajo-ohojehet vihkimisen jäläkehen kaasolta tai pestmänniltä.

Lopuksi toivon hääväjelle oikeen mahtavaa tulevaa hääjuhulaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Morsio0710 Kiitti! Vau, onpas hieno. Tämän näytän kyllä sulholle. Tuotahan vois käyttääkin, tietysti pienin muutoksin. Hih, olis siinä mun suvulla tavaamista, kun tuolta oulun likeltä kaikki on :DD Mutta vois olla kiva pieni säväys.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän häissä aukeaa illalla baari. Valittavana 3-4 drinksua, joille keksitty pohjalaaset nimet. Baarissä työskentelee hääporukka hääpari mukaanlukien...parettain n. 20 - 30 min kerralla. ON samalla semmonen ohjelma numero. Ei tarvitte siten yhden tyypin huolehtia koko iltaa boolin teosta.

Oletteko keksineet nimet drinksuille?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ääh.. katkos söi mun pitkän viestin :( Pitänee tiivistää:

Tässä ketjussa on muuten myös puhuttu pohjalaisista häätavoista.

Olen kuullut, että kruunuhäiden lisäksi Pohjanmaalla oli myös perinteisesti morsiuskatos/morsiustaivas (kangaskatos parin yläpuolella), ja että tätä kutsuttiin myös himmeliksi ja häiden jälkeen saatettiin järjestää himmelinhyppäjäiset tmv. :D jotka olivat vähän kuin rääppiäiset. Muilla tietoa? Itse en ole Pohjanmaalta, mutta mies..

tässä P-P:n perinnerunoudesta, mm. anopin valitus :D

ja tässä yksistä pohojalaasista häistä artikkeli

tässä Häjyt-sarjakuvia

hääkakku

muoks. siis tuossa toisessa ketjussa on puhuttu tuosta katoksesta

Muokattu: , käyttäjä: Tipzilla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostanpa nyt jos joku muukin olisi ajatellut tätä teemaa tulevissa häissään  :lol:

Mehän upotaan tähän teemaan oikein kunnolla, ja nimenomaan Etelä-Pohjanmaa ja Härmä tulevat näkymään häissämme. Mies pukee päälleen Etelä-Pohjanmaan kansallispuvun (tuntuu niin hassulta, että olen jo hänen pukunsa vuokrauksen sopinut ja minun puvusta ei ole hajuakaan...) ja kaikki vähän niinkuin rakentuu sen ympärille. Teemavärit siis punainen ja kulta, yhdistellään muutakin vanhaa tai vanhanaikaista. Lisäksi ajateltiin napata perinteitä ja ehkä hiukka "siirtää nykyaikaan" kruunuhäistä tapoja yms...
Onko täällä muita, enemmän tai vähemmän omissa häissään pohjalaisuutta korostavia morsiamia? Ja jos omat häät on jo menneet, tai tulee tänä kesänä (me menemme naimisiin kesällä 2015) niin vinkkejä omista häistä saa mielellään heittää :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä sulhanen on Vaasasta kotoisin ja olisi kiva se jotenkin tuoda häissä esille :)

Aluksi mietimme tosiaan sulhaselle puvuksi Pohjanmaan kansallispukua, mutta se idea sitten kuitenkin hautautui.

 

Meille tuli mieleen joku pukki/pölli, johon laittaa pari puukkoa ja teksti "puukot tähän". Tämä helposti toteutettavissakin, mutta luulen, ettei miehen pohjalaisuus meidän häissä juuri näy.

 

Ehkä vois jotenkin leikitellä Pohjanmaan murteella tai jotain :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään