Aurinkoinen82

PANKKILAINAN OTTAJAT - Missä vaiheessa haette lainaa??

102 viestiä aiheessa

"Mä voin kertoa että ei kannata sukulaisilta tai vanhemmilta rahaa lainata. Ainakin meidän kohdalla se on osoittautunut huonoksi vaihtoehdoksi. Vaikka meidän kohdalla on kyse pikkusummista niin usein sitä tulee kysyttyä että voisko tän kuun olla maksamatta ja si huomaa tilanteen että loppuenlopuksi se lainanmaksaminen venyy ja venyy ja sitten ei tarvi takasin koskaan maksaakkaan mut aina saa olla kiitollisuuden velassa.. "

Niin no teillä ehkä noin, mutta luultavasti itse tiedän parhaiten, tuleeko meillä tuommoista tilannetta (ja tiedän että ei tule, isäni on sen verran tarkka raha-asioissa). Ja todennäköisesti lainaamme rahaa vain ruokakuluihin, muuten maksetaan kaikki itse.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän ei tarvitse pankkilainaa ottaa, mutta jos täytyisi kuvittelisin että kävisin ainaskin 6 kk aikaisemmin ottamassa sen. Mutta kanattaa laskea kuitenkin tarkkaan, kuinka paljon sitä oikeasti tarvitsee, ettei ajattele ottavansa nyt varmuuden vuoksi pari "tonnia" enemmän, jotta saadaan myös se ja se :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
:o Ohhoh, ottaako joku häitä varten lainaa??? Tuntuu kyllä vähän erikoiselta tavalta avioliitto aloittaa. Hääsuunnittelut kyllä aloitetaan suht ajoissa joten eikö siinä nyt pystyisi sen verran säästämään. Meillä itse olen opiskelija töissä vaan kesäisin ja mies on töissä tienaamassa ja ei ole kyllä tullut mieleen lainoja ottaa. Ajatuskin kauhistuttaa. Ja ihan kunnolliset häät vietetään (kustannukset menee n. 9000 €). Mä oon kyllä mutenkin niin kaikkia lainoja vastaan ettei muuta lainaa ole kuin tietty asuntolaina..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jaaha, eikös tämän ketjun nimi ollut että "pankkilainan ottajat - missä vaiheessa haette lainaa?" eikä "tule ja arvostele muiden ihmisten henkilökohtaisia ratkaisuja"???

Meidän tapauksessa otamme lainaa koska päätimme häistä vain vuotta ennen ja siinä ajassa ei ihan alle keskiansioilla pyöräytetä häärahoja säästöön. Se ketä palkoillaan vuodessa laittaa kymppitonnin sivuun niin menköön muille ketjuille juhlimaan. Ei tarvitse tulla arvostelemaan muiden "tapoja aloittaa avioliittoa". Eivät ne pankitkaan katteettomasti ja ilman maksusuunnitelmia syydä rahojaan maailmalle, joten kaikkien osapuolien kohdalta on kyllä harkittu päätös. Mun nähdäkseni ei ole yhtään paheksuttavampaa säästää rahaa häihin kolme vuotta ennen joka kuukausi kuin maksaa lainaa takaisin vastaavalla tavalla jälkeenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No anteeksi kamalasti ei nyt ollut tarkoitus toisten raha-asioidenhoitoa tulla arvostelemaan. Ei mun kommentti ollut tarkoitettu miksikään henk.koht. arvosteluksi. Ja tosiaan niin kun asian jo ilmasin niin itse olen opiskelija joten meikäläisen tulot rajottuu ihan Kelan opintorahaan. Sen lisäksi häät lyötiin lukkoon tammikuussa ja hääpäivä on heinäkuussa joten ei tässä kolmea vuotta olla säästämässä...Kyllähän jokainen saa tehdä niinkun haluaa mutta musta tuntuu henkilökohtasesti paremmalta ostaa olemassaolevalla rahalla joka on tienattu kuin elää yli varojensa.. Mutta tosiaan jokainen tyylillään. Tarkotukseni ei ollut mitenkä arvostella että lainalla rahoitetut häät olisivat huonompi vaihtoehto, itse sen sanoit.

Muokattu: , käyttäjä: {morsian}

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
:o Ohhoh, ottaako joku häitä varten lainaa??? Tuntuu kyllä vähän erikoiselta tavalta avioliitto aloittaa. Hääsuunnittelut kyllä aloitetaan suht ajoissa joten eikö siinä nyt pystyisi sen verran säästämään.

No aika aikaisin sitä tosiaan saakin aloittaa ne häävalmistelut, että 9000€ tulee säästöinä kasaan. Tai tuloista/menoista riippuen tietysti.

Pitäisiköhän nyt letkauttaa, että herranjestas pankin rahoittamassa asunnossako te AVIOLIITTOA olette aloittamassa! Onpas erikoista. Luulisi kyllä opiskelijalle aivan opiskelijoille tarkoitetun vuokra-asunnon riittävän, ettei tarvitse yli varojensa elellä (ja tottakai tähän, että *blink blink*, minähän en ketään siis halua moittia, olen muuten vain vähän tekopyhä, sorppa vaan). Onkos se nyt sitten kiva kun teillä mies vaan maksaa ja morsmaikku siivellä opiskelee?

Siis haloo, miettikää nyt vähän itsekin noita kommenttejanne! Pankkilainan ottaminen on nykypäivää ja korot kohtuulliset. Pikavipillä häiden rahoittaminen olisi vähän turhan kallista puuhaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedoksi vielä morsiamelle, lainan ottaminen ei ole yli varojensa elämistä, ellei takaisinmaksusuunnitelma ole epärealistinen. Kun on työpaikka ja säännöllinen kuukausipalkka, sen on kuin säästämistä, mutta takaisin pankille koron kanssa. Syöhän inflaatiokin niitä pankkitilillä makaavia rahoja tilikoroista riippuen. Jotkut tosiaan maksaa ihan omasta pussistaan häänsä.

Ja punainen lanka oli, en kauhistele enkä paheksu muiden ihmisten päätöksiä siitä, rahoittavatko häänsä säästöillä tai pankkilainalla, jonka maksavat jälkeenpäin takaisin, etenkään pankkilainan yksityiskohtia käsittelevässä ketjussa. Jos haluat aiheesta jatkaa, kannattaa perustaa uusi ketju vaikka otsikolla "pankkilainan ottaminen häiden rahoittamiseksi - paheksuttavaa vai ei?".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Suoraan sanoen v-ituttaa tällänen ihmisten jaottelu hyviin ja huonoihin. Mun mielestä se on ihan normaalia, että ottaa tarvitsemansa summan lainaa häitä varten. Ei jokaisella ole mahdollisuuksia säästää koko hääbudjettia. Haloo, jotkut kommentit täällä on niin hämmentävän suppeamielisiä. No, se on kyllä jokaisen keskustelufoorumin kirous.

Eli me siis aloitamme avioliiton velallisina, summa selviää tässä pikkuhiljaa, riippuen paljon säästössä siinä vaiheessa on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En vielä tiedä otetaanko lainaa vai ei, sen näkee tässä ajan kuluessa, että miltä alkaa menot häiden suhteen näyttämään. Meillä häihin aikaa siis yli vuosi, siihen mennessä kerkee hieman EHKÄ sukanvarteen laittamaan, mutta meilläkin on asuntolaina ja kaksi lasta. Toisesta olen äitiyslomalla ja jos hoitovapaalle jään, ei säästäminen todellakaan onnistu. Veronpalautuksia tulee ihan kivasti, joten joululahja hankintojen jälkeen loput jää häitä varten. Mutta siis pankkiin marssimme, kun/jos tarve tulee, ja mitä luultavimmin tulee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis tosiaan käsittämätöntä, että ihmiset tulevat tähän ketjuun aivan päivänselvästi arvostelemaan toisten lainanottoa, ja kun joku älähtää kirkkain silmin todetaan "mitä ihmettä, siis tarkoitukseni ei mitenkään ollut arvostella". Oletteko te tosissanne?

Ja vastaus aloittajan kysymykseen, me otimme lainaa kustantaaksemme osan hääkuluista, ja laina nostettiin nyt, häät elokuussa. Maksamme sillä osan häämatkasta ja pienempiä kustannuksia. Häiden jälkeiset kustannukset saamme maksettua ilman lainaa, mutta toinen vaihtoehto olisi ollut nostaa laina silloin ja käyttää nyt omia rahoja.. Eli ihan on kai kiinni siitä, milloin lainarahaa tarvitsee :)

Pakko vielä todeta, etten ole kauaa täällä naikkareissa pyörinyt, mutta olen aivan hämmästynyt siitä kapeakatseisuudesta ja tuomitsevuudesta mikä täällä vallitsee monissa ketjuissa :huh:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on vielä auki, tarviiko pankkilainaan turvautua. Elämäntilanne on ison muutoksen alla, valmistuin itse tänä keväänä ja nyt olen saanut työpaikan toiselta puolen Suomea. Tällä hetkellä näyttää siltä, että joudutaan asumaan kahdella paikkakunnalla ja maksamaan kahden asunnon vuokraa ainakin jonkin aikaa, eikä se muuttaminenkaan ilmaista ole, joten osa säästöistä hupenee kyllä nyt siihen. Varsinkin kun voi olla, että muutto ajoittuu lähelle häitä.

Häät siis elokuussa, ja kunhan tuo muuttoajankohta tässä nyt varmistuu, niin sitten tarvittaessa aletaan kysellä lainaa omasta pankista. En kuitenkaan usko, että tuottaa mitään ongelmia, pienen paikkakunnan pienen pankin asiakkaana on hyvä olla. ;)

Näin se elämä heittelee, tilanteet muuttuu, ja mun mielestä on vaan hyvä, että pankkilainamahdollisuus on olemassa. Eiköhän pääasia ole nimenomaan se, että lainaa ottaessa on realistinen käsitys ja suunnitelma lainan takaisinmaksusta, otti sitä lainaa mihin tahansa tarkoitukseen.

Muokattu: , käyttäjä: devivre

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Ja tosiaan niin kun asian jo ilmasin niin itse olen opiskelija joten meikäläisen tulot rajottuu ihan Kelan opintorahaan. Sen lisäksi häät lyötiin lukkoon tammikuussa ja hääpäivä on heinäkuussa joten ei tässä kolmea vuotta olla säästämässä...

Saa aika hyvät tulot miehelläsi olla, että kuudessa kuukaudessa saatte säästettyä 9000€?! Kaikkien miehet ei ehkä tienaa ihan niin et sais 1500€/kk laitettua säästöön, väittäisin jopa että aika hemmetin harvan mies.

Mutta se on hyvä ettei tarvitse lainaa ottaa ;)

En tiedä otetaanko me lainaa, mutta jos tilanne sellaiseksi menee niin ennemmin otetaan kuin et perutaan häät. On noita lainoja jo muutenkin ni mitä se nyt pari tonnia enää missään tuntuu ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me on myös ajateltu ottaa pieni laina, ehkä 5000 euroa. Vanhemmat kyllä maksaa kustannuksista osan, koska välttämättä haluavat. Tosiaan, aika erikoista ajatella lainan olevan yli varojensa elämistä. Aika harva esim. asuntoa pystyy ostamaan ilman pankkilainaa? Tietysti lainaa ei pidä ottaa, jos sitä ei pysty takaisin maksamaan...Pankkilaina kai on keino jakaa kuluja vähän järkevämmin, pidemmälle ajalle. Eli se ei tarkoita sitä (tai sen ei ainakaan pitäisi tarkoittaa), että ostettaisiin jotain, johon ei ole varaa. Minulla ja miehelläni ei todellakaan ole sellaisia tuloja, että kuukausipalkasta pystyttäisiin millään järkevällä aikajaksolla säästämään. Tietysti, voisihan sitä mennä naimisiin vasta viisikymppisenä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin sitten, kauhistus sentään, aloitetaan avioliitto sillä tavalla että otettiin lainaa häihin.

Myös minä ihmettelen mitä kenenkään lainan ottamiset muille kuuluvat? Itse ainakin käyn täällä lukemassa & kommentoimassa niitä ketjuja jotka itseäni kiinnostavat. Ei mulla ole pokkaa eikä halua arvostella muiden valintoja.

Jos tosiaan tämän {morsian} mies tienaa niin paljon että saa yksin koko häät kustannettua, niin antaa palaa vaan! Voisit kuitenkin ajatella, että kaikki ihmiset eivät ole samanlaisia kuin te.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lainan ottaminen pankista asuntoa tai häitä varten... Hmm, miksi nämä kaksi eivät kuulosta korvissani aivan verrannollisilta asioilta? Ja naimisiinhan ei voi mennä ellei rahaa ole laittaa tuhansia euroja juhlia varten. Hertsileijaa, ihmiset! Missä todellisuudessa te oikein elätte? Lainan ottaminen mitä tahansa juhlaa varten on yleisesti ottaen aika poikkeuksellista toimintaa, siis valtaosalle suomalaisia. Jos joku täällä ilmaisee asiasta vilpittömän hämmästyksensä, niin ansaitseeko se tällaisen teilauksen? Vai johtuuko reaktio siitä, että itsekin ymmärrätte jollain tasolla, että hämmästys on ihan oikeutettua..?

T: Hämmästynyt, myös

Ps. Rog3r - te siis aiotte maksaa häitä varten ottamaanne lainaa 50-vuotiaiksi saakka, kun saman summan säästäminen kuitenkin kestäisi niin kauan? Vau.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kyllä tiedän montakin ihmistä, jotka ovat ottaneet lainaa juhlia varten. Siis muitakin juhlia kuin häitä varten. Eli ei se niin ihmeellistä nykyään ole. Ei kaikilla ole tosta vaan laittaa suuria summia muiden kestitsemiseen. Ja ei sitä lainaa aina välttämättä oteta tuhansia euroja, tuskin kukaan lainarahalla juhlat järjestävä haluaa mitään järjettömiä summia niihin juhliin laittaa. Mutta mulle on ihan sama ottaako ihmiset lainaa vai ei. Itsekin Visalla maksetaan osa häihin liittyvistä ostoksista ja lainaahan sekin tavallaan on. Eipä ole ollut varaa säästää viime vuosina eikä tulevina varmaan yhtään sen enempää. Naimisiin kuitenkin halutaan ja juhlat halutaan pitää, joten en näe Visan käytössä mitään väärää. Toiset säästää, toiset lainaa ja maksaa myöhemmin takaisin. Eikö se nyt ole ihan sama miten ne häät maksaa? Pääasia että jotenkin maksaa. Aika turha aihe arvostella ketään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Niinpä niin, tässä näkyy ihmisten niin erilainen suhtautuminen lainan ottamiseen. Minulle, ja monelle taloustieteilijälle, lainan ottamisessa on kysymys kustannusten jakamisesta elinkaarelle. Minulle lainan ottaminen juhlia varten ei ole yhtään sen "moraalittomampaa" kuin esim. asuntolainan ottaminen. Nähtävästi monelle on, ja ehkä se onkin ihan hyvä, jos epäilee omaa maksukykyään tai kykyään sitoutua tekemiinsä sopimuksiin.

Tälle "hämmästyneelle", liioittelin hieman 50-vuotisesimerkissäni. Sen tarkoitus oli vain selventää sitä, että suunnittelemme menevämme mielummin menevämme naimisiin nyt ja maksavamme osan kustannuksista osissa jälkeenpäin, kuin että säästäisimme tuloistamme vuosikausia ja menisimme naimisiin vasta vuosien kuluttua. Tiedän kyllä yhteiskuntatieteilijänä, että valtaosalle suomalaisista monetkin talouteen liittyvät asiat ovat hieman "vieraampia" ja niistä puhumista pidetään jotenkin moraalittomana. Ehkä sen vuoksi joillain ovat myös vastuukysymykset raha-asioissa hieman hämärtyneet. Minä en näe mitään omituista lainan ottamisessa sen enempää asuntoa, vauvaa, autoa, lomamatkaa kuin häitäkään varten. Avainsana kai on suunnittelu ja oman tilanteensa ymmärtäminen. Jeesustelun voisi mielestäni tässä asiassa lopettaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vai on vastuullinen taloudenpito nykyään lainarahalla elämistä. Oi aikoja, oi tapoja! Viehättävää kylläkin, että joku vielä tänä päivänä puhuu taloudesta ja moraalista samassa yhteydessä - tässä tapauksessa vain kyse ei taida ihan ole moraalista, vaan siitä, minkä hintaisella rahalla mitäkin haluaa rahoittaa. Jos se jollekin on häät, niin siitä vain!

Lainan kustannusten jako elinkaarelle - haa, mikä ilmaus! Tämä on niin päättömän absurdin hyvä, että täytyy ottaa omaankin käyttöön. Kiitos!

Hauskaa, miten helposti jokaiselle omat mielipiteet ja muiden arvosteleminen on aina perusteltua ja järkevää, mutta muitten poikkeavat kannat ovat "jeesustelua"... Niin, kukapa sitä itseensä uskoisi ellei itse!

Kiitän, kumarran ja häviän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

"Hämmästyneelle" toivotan stressivapaata kesää...jatketaan kumpikin vaan valitulla linjalla :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

O tempora, o mores tosiaan. Mitä ei näytä aikakaan kultaavan, on näiden hämmästelevien "fundamentalistien" olemassaoloa, jotka aina tuomitsevat suureen ääneen muiden omistaan poikkevia valintoja...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän toiveissa oli pystyä maksamaan häät ilman lainaa, mutta ei se nyt niin onnistukaan. Häihin on vajaa 2kk ja jonkin verran on pakko lainata.

Ei se minusta nyt maata kaada, varsinkin kun meidän kohdalla lainasumma on aika pieni, ehkä tonnin verran.

Aika turha aihe tapella tämäkin, ihmisten elämäntilanteet ovat niin erilaisia. Esim. meillä mies on ainoa, joka saa palkkaa. Minä hoidan lapsia kotona Kelan ruhtinaallisella kotihoidontuella. Eli en saa oikeastaan yhtään mitään. Pääasia kai tässäkin lainanotossa on se, että on takaisinmaksukykyinen. Eikö vaan?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mekin luultavasti rahoitamme osan häistä opintolainalla. Olemme molemmat täyspäiväisiä opiskelijoita, parin kuukauden kesätöistä ei paljoa käteen jää kun sillä rahalla pitää vuosi elää.

Pelkkään "elämiseen" en opintolainaa halua ottaa, mutta mulle häät on hyvä syy lainan ottoon.

Jos me yritettäis saada rahat kasaan säästämällä, niin saatais odottaa aika monta vuotta. Mies opiskelee vielä vähintään viisi vuotta ja minä valmistun vuoden kuluttua alalle, jossa työllisyysnäkymät todella heikot.

Meillä lainasumma tulee todennäköisesti olemaan 5400 euroa (molempien syksyn ja kevään lainaerät), että ei sen hurjemmista summista ole kyse :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihanaa että täällä on muitakin jotka tunnustavat ottavansa lainaa häihin. Itse otan lainaa varmaankin noin 3000 euroa, katsotaan nyt miten tämä menee. Kyse on siitä, että kummatkin tulemme ns. vähätuloisista perheistä ja rahaa ei koskaan ole ollut juurikaan säästöön asti. Opiskeluaika meni nitkuttamalla opintotuen varassa, lainaa otin vasta viimeisenä vuonna.

Nyt olemme kumpikin hyvätuloisissa töissä, ja säästäminenkin onnistuu. Kuitenkin häät tulivat yllättäen ja emme todellakaan aio vuositolkulla niihin säästää. Kuitenkaan en, monen muun lailla halua kokea joutuvani jostakin luopumaan vain siksi ettei juuri nyt ole rahaa. Vanhempamme eivät avusta häiden suhteen.

Kun asunnosta on lainaa niin tuo summa ei enää juurikaan vaikuta. Onneksi saan juuri autolainani maksettua ennen häitä kokonaan pois.

Kihloista naimisiinmenoon oli vuosi aikaa. Lainan otan noin 3 kk ennen häitä.

Tuomitsevat heitelköön kivillä ihan rauhassa.

Muokattu: , käyttäjä: sarella

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hauskaa, miten helposti jokaiselle omat mielipiteet ja muiden arvosteleminen on aina perusteltua ja järkevää, mutta muitten poikkeavat kannat ovat "jeesustelua"... Niin, kukapa sitä itseensä uskoisi ellei itse!

Kiitän, kumarran ja häviän.

Ei, siis kysehän oli vain sinun tyylistäsi ilmoittaa mielipiteesi. Ei itse sanomasta. Tervemenoa sinne mistä tulitkin.

*Moahhahhaahahahaaa*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

MeilläKIN katetaan osa hääkuluista lainalla, pakkohan se on kun ei ole säästöjä mitä käyttää ja vanhempien avustuksien varaan ei lasketa. Kaikki mikä tulee on plussaa :P Töissä ollaan molemmat, minä tosin äippälomalla lokakuun alkuun saakka.

Lainaa ollaan ajateltu ottaa niin paljon kun tarvii, toivottavasti ei kovin paljoa yli 3000€. Itse sitten kustannamme loput, noin 4000€. Kaikki laskut kun ei onneksi eräänny yhdellä kertaa :D (sehän se vasta homma olisikin)

Aluksi hieman mietitytti tuo lainan ottaminen, mutta sitten mietittiin että emme halua tinkiä paljon mistään. Häät kun on sellaiset juhlat jotka (toivottavasti) tanssitaan vain kerran. Se on jo tarpeeksi hyvä syy laittaa rahaa palamaan :)

Meillä laina on vielä hakematta mutta haetaan sitä noin 6kk ennen h-hetkeä. Nostellaan sitte sitä mukaa kun tarvitsee.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään