Jump to content
Naimisiin.info

Kahdet juhlat (yhdistetty ongelmaketju)


maryan

Recommended Posts

Lueskelin tätä suurella mielenkiinnolla, koska vastaavaan ongelmaan en ole aiemmin törmännyt. Olen jotenkin jumiutunut ajatukseen (suomalaisesta) hääperinteestä että kaikki yhdessä koossa ja suurella joukolla :) MUTTA eihän se tietenkään ole ainoa vaihtoehto..

Mielestäni tuolla alussa esitettiin hyvä vaihtoehto: ..kutsumme teidät juhlimaan häitämme kello 21 alkaen sinne ja sinne.. halutessanne voitte osallistua myös vihkitilaisuuteemme sinne ja sinne kirkkoon kello 14..

On myös vaihtoehto että eri päivinä eri ihmiset, mutta se tietysti voi olla hankalaa ihan sen takia ettei itse hääparilla välttämättä ole aikaa juhlia häitä montaa viikonloppua.. toisaalta hekumasta saisi nauttia pidempään :)

Loukkaantumisista en osaa sanoa. Itse en ainakaan loukkaantuisi jos vieraat olisi selkeästi jaoteltu lähimpiin ja kauempiin. Eikä niin että 150 hengelle tarjotaan ruuat, mutta kymmenen lisävierasta saa osallistua vain iltajuhlaan.. hieman liioiteltu esimerkki, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan?

Link to comment
Share on other sites

Olin itse muutamia vuosia sitten vieraan ominaisuudessa pelkässä häiden bileosuudessa. Hääpari juhli ensin virallisemmin lähimpien ihmisten kanssa ja oli illemmaksi pyytänyt mukaan myös harrastusporukan, johon itsekin kuulun. Itse en tuohon aikaan vielä tuntenut pääparia kovinkaan hyvin, ja pidin vain hauskana sitä, että pääsin mukaan häämeininkiin ja hyviin bileisiin. Lahjat eivät muistaakseni kuuluneet bileporukan kuvioihin, ja hääpari oli myös tehnyt selväksi, että vaatteiden ei tarvitse olla ihan juhlaillallistasoa. Itselleni jäi siis pelkkiin bileisiin osallistumisesta mukava muisto, mutta täytyy myöntää, että jos kyseessä olisivat olleet läheisen ystävän häät, olisin saattanut hieman ihmetellä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meille on näillä näkymin tulossa siviilivihkiminen maistraatissa ja sen jälkeen pienen piirin kakkukahvit jokunen päivä ennen avioliiton siunausta ja isompia juhlia. Onko hassua laittaa tälle pienelle piirille, jonka on tarkoitus osallistua kumpaankin tilaisuuteen, kahdet kutsut? Jos laitamme kahdet, niin miten ne kannattaisi postittaa, kummatkin kerralla, vai laittaa ensimmäisen tilaisuuden kutsu hiukan ennen?

Kutsuttavat kyllä tulevat etukäteen tietämään mitä ollaan suunniteltu, eli tuskin sekaannuksen vaaraa tulee, mutta olisi silti kiva saada tuokin hoidettua nätisti.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksesta. Toisaalta tuntuu hassulta laittaa kaksi kutsua tavallaan samasta aiheesta, toisaalta taas hassulta pistää yksi kutsu kahdesta eri tilaisuudesta. No, paikalle ei tosiaan ole tulossa kuin vanhemmat ja sisarukset, joten ei ole niin hirveän tarkkaa. Pitää katsoa miten tuon saisi järkevimmin laitettua yhteen kutsuun.

Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_vieras_*

"Tulee väkisin sellainen olo että halvalla halutaan päästä"

Onko rahan säästämisessä jotain väärää? Jos hääparilla ei oikeasti ole varaa kustantaa suurta ruokailua koko seurueelle, niin onko ainoa vaihtoehto sitten jättää juhla pitämättä ja kaverit kutsumatta?

Meillä on maistraattivihkiminen, jonka jälkeen mennään pienellä porukalla ravintolaan syömään, ja varsinaiset isot bileet on seuraavana päivänä.

Link to comment
Share on other sites

Guest Ötökkä
"Tulee väkisin sellainen olo että halvalla halutaan päästä"

Onko rahan säästämisessä jotain väärää? Jos hääparilla ei oikeasti ole varaa kustantaa suurta ruokailua koko seurueelle, niin onko ainoa vaihtoehto sitten jättää juhla pitämättä ja kaverit kutsumatta?

Meillä on maistraattivihkiminen, jonka jälkeen mennään pienellä porukalla ravintolaan syömään, ja varsinaiset isot bileet on seuraavana päivänä.

Minun mielestäni tuo voi toimia ihan hyvin, että vihkiminen + ruokailu pienellä porukalla on yhtenä päivänä, ja bileet toisena päivänä. Sen sijaan tuntuu aika oudolta, jos esim. vieraita tulee kauempaa ensin vihkimistilaisuuteen, sitten osa vieraista on kutsuttu ruokailemaan ja loput ilmeisesti menevät juhlatamineissaan mäkkärille odottelemaan, että pääsisivät useamman tunnin päästä taas muun juhlaväen mukaan... :blink: Eli sellainen järjestely, jossa osa vieraista joutuu odottelemaan ja kuluttamaan aikaa kahden tilaisuuden välillä osan ollessa juhla-aterialla, on minusta aika huono vaihtoehto.

Link to comment
Share on other sites

^ Samoilla linjoilla olen Ötökän kanssa.

Olisi ikävä pitää jopa toisesta maasta tulleita vieraita jossakin Teboilin kahvilassa odottamassa iltajuhlien alkua. Meillekin tulee vieraita muualta Suomesta, jotka kuitenkin ovat yhden päivän reissussa. Eli heillä ei ole hotellihuonetta tms. jossa levätä tai viettää aikaa välissä. Luulenpa, että tuollaisessa tilanteessa jättäisivät häät sitten suosiolla väliin...

Miksei ylipäätään sitten voisi olla kustantamatta mitään ruokailutilaisuutta? Itse en haluaisi maksaa todellisuudessa vieraiden sukulaisten ruokailua sen kustannuksella, että kavereille ei enää ole varaa järjestää kunnon bileitä.

Sen ymmärrän kyllä, jos hääpari käy LÄHIMPIEN (=vanhemmat ja sisarukset) kanssa suht pikaisesti syömässä vihkimisen jälkeen ja juhlat alkavat kaikille muille sitten vasta, mutta sitä en ymmärrä, miksi pitäisi maksaa ruokailut kaiken maailman veljen-vaimon-kummin-kaiman-pojille, joita ei välttämättä edes haluaisi nähdä koko juhlissa ja sen tähden sijoittaa ystävät B-luokan kansalaisten joukkoon - näin kärjistetysti. <_< Eikö sitten voisi karsia vaikka vieraiden määrää tai tinkiä siitä viiden ruokalajin illallisesta??!!??

Ja nyt puhun siis tilanteesta, jossa kaikki nämä tapahtumat ovat samalla päivällä. Jako kahdelle päivälle on sitten hieman eri juttu. (Tosin siinäkään en käsitä turhien sukulaisten kestitsemistä.)

Itse ehkä vähintäänkin katsoisin hitaasti, jos olisin läsnä vihkitilaisuudessa ja sieltä noin puolet lähtisi hääparin matkaan ja puolet jäisivät pyörittelemään peukaloitaan muutamaksi tunniksi. Ja väliä ei olisi edes sillä, kumpaan ryhmään minulla olisi kunnia kuulua.

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että näitä suomalaisia häätapoja on joskus syytä vähän tuulettaa! :)

Muokattu: , käyttäjä: Fröken Strand
Link to comment
Share on other sites

^^^^^^^^^^^

no nyt uskoisin että kyse monella onkin lähinnä siitä (tai ainakin meidän tapauksessa) että kaikki kaverit ei oo niitä super-mega-joka-päivä-tekemisissä -kavereita, vaan niitä vuosien varrella karttuneita kamuja joita on kiva nähädä välillä ja tämä hääbile olisikin vain yksi tapa lisää nähdä näitä kaikkia kavereita, siksi kutsuisin heitä myös kirkkoonkin koska heillä on silloin se VAIHTOEHTO tulla kirkkoon jos näin itse haluavat, muuten nähdään ja juhlitaan sitte sillo bilepäivänä kuin on sovittukin.

sukulaiset ja lähimmät ihmiset viettävät kanssamme hääpäivää ja hääjuhlaa vihkipäivänä.

kulujen suhteen onhan se nyt PALJON järkevämpääkin näin, että lähimmille max 30:lle maksetaan ruuat ja juhlat hääpäivänä ja sitte ne viinat ja pikkupurtavat niille noin 50:lle niissä bileissä. jos nyt lähdetään tälle hinta linjalle niin ajatellaan että menu on 30€ / hlö. juhlat maksaisivat 30:lle 900€ (plus juomat) ja taasen 80:lle 2400€!! onhan se ero nyt aikas hirveen paljon!! ainakin mun mielestä!

enkä usko että kukaan nyt kutsuisi helsinkiin ivalon serkkunsa häihin ja laittaisi nämä shellille hääruokailun ajaksi venaileen että bileet alkaa, vaan että ne "vanhat koulukaverit" avekkeineen tai mitkä nyt ikuna onkaan sitte, jotka asuu SAMALLA paikkakunnalla kutsutaan kirkkoon JOS haluavat tulla, mutta ainakin illaksi sitte bilettämään.

Onhan nämä niitä maku ja raha -asioita -joista ei voi kuin kiistellä, mutta uskoisin nyt että muutama edellä kirjoittanut on tahallaankin ymmärtänyt väärin kutsujaon ideologian.

itse en henkilökohtaisesti aio maksaa "kavereitteni" ruokailua häissä, jos muutenkin näemme noin kolme kertaa vuodessa, mutta viinat maksan sitte kyllä, tosin ihan eri päivänä kuin itse hääjuhla on! :D

Muokattu: , käyttäjä: Katja-syksy-morsian
Link to comment
Share on other sites

Guest Vieras_Onnipapunen_*

Meillä on suunnitelmissa vihkiminen vain lähisuvun ( lue: isovanhemmat, vanhemmat, sisarukset ja kummit ja tietysti kaasot ja bestmanit ) läsnäollessa, jonka jälkeen siirrymme samalla porukalla ravintolaan syömään. Syömisen jälkeen jatkamme sulhon, kaasojen ja bestmanien kanssa mökillemme jonne kaikki hyvät ystävämme on kutsuttu rentoihin bileisiin, syömistä ja juomista, saunomista, hyvää musaa...

Mökille saa jäädä yöksi ne jotka haluavat, mekin jäämme.

Muutamat ystävämme jotka ovat suunnitelmistamme kuulleet ovat tykästyneet ideaan :)

Meidän häissä ei "pakollisia vieraita" ole.

Nämä ovat sellaiset häät jotka me haluamme, minä ja sulhonihan naimisiin mennään :P

Ystävillemme on informoitu, että minkään lahjan kanssa ei tarvitse juhliin saapua. Tärkeintä on saada yhteiset ystävät koolle, kaikilla meillä kun on pieniä lapsia ja muutenkin aika kortilla.

Kukakohan kuvittelee häillä tahkovansa rahaa??? Lahjojen takiahan me jokainen naimisiin mennään, vai kuinka? ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 months later...
Guest Morsian vm -09

Olisiko vinkkejä millaisen tekstin voisi lisätä postitse lähetettänään ilmoitukseen / kutsuun, jossa kerromme menneemme naimisiin lähiperheen läsnäollessa ja samalla kutsumme ystävät ja lähisukulaiset kahville kotiimme.

Pam Brown'n alla oleva runo miellyttää sinällään, mutta hiukan omaan tilanteeseen koen sopimattomaksi, koska meidät vihitään kirkossa ja läsnä on kummankin vanhemmat ja sisarukset.

Häät eivät synny kukista

tai hääkelloista tai kynttilöistä,

kirkon kuoreista tai pitseistä.

Ne eivät kaipaa suurta väenpaljoutta

tai avaraa näyttämöä.

On vain kaksi ihmistä ja heidän rohkeutensa

jättää taakseen yksi elämä ja löytää toinen

luottaen toisiinsa ja osoittaen todellista

kärsivällisyyttä ja suvaitsevaisuutta,

antaen toisilleen voimaa ja rakkautta

valmiina kohtaamaan mitkä tahansa vastoinkäymiset,

joita tulevat vuodet saattavat tuoda.

Link to comment
Share on other sites

Guest Marsuliini

Blääh, laitat vaan alle että

"x:n runoa mukaillen."

Tuskin kukaan edes suoraan tunnistaa että siitä puuttuu jotain?

Ja kai kaikki teksti on muokattavissa, oli kuinka kaunista tahansa.

Jos nyt oikeen filosofisia ollaan, niin kaikki sanathan ovat jo olemassa

ja muokkaamalla toisen tekstiä käytät jo valmiiksi käytettyjä sanoja -> ts. et (kehtaisko sanoa oikein "raiskaa") kopioi väärin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Meille tulee varmaankin niin että kirkkoon & ruokailuun kutsutaan lähisuku + lähimmät ystävät (n. 40 hlöä).

Myöhemmäksi ajankohdaksi kutsutaan työkavereita ym. kakkukahveille & bilettämään illaksi. Jos joku näistä iltajuhlijoista haluaa kirkkoon tulla, niin tokihan se sopii, mutta itse lähinnä haluan heidät juhlimaan kanssamme. Ja ehdottomasti ilman lahjoja!!!

Muokattu: , käyttäjä: Laguna
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Meillä myös suunnitteilla, että lähimmät n 40 henkeä häätilaisuuteen. Vihkiminen hääpaikan ulkopuolella ja sitten ruokailu. Illaksi sitten kutsutaan ystäviä bilettämään. Paikan koko ei ole ruokailun puolesta iso ja tarkoitus olisi sitten siirrellä pöytiä pois tieltä tanssimiseen.

En usko että kukaan loukkaantuu siitä, jos kutsussa aiomme ilmoittaa tyyliin: Vihkitilaisuus lähimpien läsnäollessa... niin eiköhän jokainen ymmärrä että tähän tyyliin halutaan asiaa juhlia. Lahjoista viis.... iltapalaa ja juomista riittää kaikille

Link to comment
Share on other sites

kolmiosaiset häät meilläkin. kutsuissa lukee jotakuinkin näin:

kutsut suvulle: tervetuloa todistamaan liittomme siunaamista paikassa nn aikaan nn. tämän jälkeen kutsumme teidät juhlistamaan tapahtunutta päivälliselle paikkaan nn.

kutsut kavereille: tervetulos todistamaan liittomme siunaamista paikassa nn aikaan nn. tämän jälkeen siirrymme lähisuvun kanssa päivälliselle, josta siirrymme kuohuviinin ja tanssin pariin. olette lämpimästi tervetulleita juhlimaan kanssamme illan rientoihin klo nn eteenpäin paikassa nn.

meillä siis ensisijaisesti KAIKKI on kutsuttu kirkkoon, koska sehän se tärkein on se avioliittoutuminen. sen jälkeen on mahdollisuus tulla juhlimaan. meillä ainakin kaikki kaverit ovat ottaneet kutsut superhyvin vastaan ja meillä onkin tiedossa aikamoiset bakkanaalit, kunhan kaveriporukka saapuu illalla paikalle.

kavereille on sitten vielä erikseen oma pieni onnittelu- ja tervetulojuhla ennen kuin bileet rävähtävät käyntiin.

ja emme pyydä kavereilta lahjoja vaan vain suvulta.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen osallistunut häihin vieraana, jotka toteutettiin niin, että hääparin vihkiminen oli perjantaina kirkossa ja samana iltana illallistivat sukulaistensa kanssa. Kaverit oli kutsuttu lauantai-illaksi bileisiin, joissa näimme videolta itse vihkimisen :) ja tarjolla oli juotavaa, pientä syötävää ja muuta ohjelmaa. En kyllä kokenut tätä mitenkään loukkaavaksi, minusta se oli ihan ok, koska sukulaiset ja kaverit eivät kuitenkaan toisiaan tunne ja tässä tapauksessa vielä suku oli toiselta puolelta osittain uskonnollista. Eli eivät olisi ehkä viihtyneet siellä kavereille suunnatuissa bileissä... tai olisivat ainakin kovasti järkyttyneet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 3 months later...

Meidät vihitään kirkossa vain vanhempiemme ollessa todistajina. Hääjuhlan pidämme vieraille seuraavana päivänä lauantaina. Ongelmana on millaisen hääkutsun kirjoitamme jotta siitä selviää että vihkiminen eri päivänä ilman vieraita ja vieraat kutsutaan seuraavana päivänä kotiimme juhlimaan??

Link to comment
Share on other sites

Guest Katariina

Heippa!

Voit kirjoittaa kutsuun vain, että "Meillä on ilo kutsua teidät viettämään hääjuhliamme..." tai sitten runoilla jotakin tyyliin: "Kirkossa sanomme tahdon vain todistajien ollessa läsnä, mutta haluaisimme että tulisitte kotiimme juhlistamaan avioliittoamme..." Sanoo vain suoraan ja selkeästi, että minne ja milloin pitää tulla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Elomorsian

Kirjoita vaikka kauniisti, että kutsumme teidät todistamaan, kun sanomme toisillemme tahdon. Tämän jälkeen lähdemme kaksin juhlistamaan tuoretta liittoamme häämatkalle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...