12 viestiä aiheessa

Ollaan päätetty laittaa kaikkiin kutsuihin avec, mut mua on alkanut arveluttamaan. Kaasoni ei seurustele, joten onko hänellä täysi vapaus valita kenet haluaa seurakseen juhliimme vai onko minulla morsiammena sanani sanottavana? En haluaisi paikalle sellaisia joita en tunne tai joista en pidä. Häät on pienet, (sekä sulhanen että minä haluttiin pienet häät) joten tuntuisi typerältä viettää niitä epämieluisten ihmisten seurassa, kun monta läheistä on rajattu kutsuttujen ulkopuolelle.

Kutsuja ei siis vielä ole lähetetty, mutta asiasta on ollut keskustelua. Vieläkö voin perua lupaukseni tulla avecin kanssa tai sanoa kenet saa seuralaisekseen tuoda?

Muokattu: , käyttäjä: NorthernLight

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos kyseessä on kaaso, niin varmaan voit asiasta hänen kanssaan keskustella?

Ja koska kyseessä on kerta kaaso, niin eikös ole varsin mahdollista että kaason avec tulee olemaan sullekin ihan mieluisa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti voit keskustella asiasta kaasosi kanssa. Jos hän itse ei tuo asiaa esille, kysy tuoko hän Avec:in ja kenet.

Oma "sisäinen etikettini" sanoo että avec on vakituinen seurustelukumppani, eli jos kaasosi ei seurustele, tämän mukaan hän ei myöskään voisi avecia tuoda.

Omissa häissäni eräs mieheni ystävä päätti tuoda kaverinsa, siis samaa sukupuolta olevan, toisen ihmisen kanssa seurustelevan ihmisen "avecinaan" häihin. Ei puhunut meille mitään, kuulimme asiasta kolmannelta osapuolelta.. Mielestäni tämä oli asiatonta, joten ilmoitin miehelleni, että tämä "kaveri" ei tule. Hän ilmoitti ystävälleen, ettei tällä kaverilla ole asiaa häihin. Kyseessä siis mieheni ystävä jonka kanssa itsekin tulen huonosti toimeen, ja tätä "avecia" en edes tunne. Hankala tilanne toki miehelleni, mutta minkäs teet. Mielestäni meillä oli oikeus päättää että ketä tahansa "random-kaveria" ei häihimme tule.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uskon voivani keskustella kaason kanssa asiasta ilman, että kummankaan tarvitsee vetää pussillista herneitä nenään. Hieman vaan on mietityttänyt tuo, että voinko kommentoida avecin valintaa tai perua avec-lupauksen. Avec on siis luvattu, vaikka ei seurustelisikaan ja nyt harmittaa. Todennäköisesti avec tulee olemaan (Jos sellaisen siis tuo mukanaan, päivä kun tulee olemaan kaasollekin melko lailla kiireinen) joku mulle tuttu ja pidetty henkilö, mutta silti jännittää.

Että puhelinta kouraan vaan tai seuraavaa tapaamista odottelemaan. Ei tällasella asialla kannata ainakaan hirveetä stressiä itelleen aiheuttaa. :) Jostain syystä muiden kutsuttavien sinkkujen mahdolliset avec-valinnat ei mietitytä yhtään, onneks.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko aloittajan tilanteeseen tullut selvyyttä?

Itse ajattelen, että avec on paikallaan silloin, kun kyseessä on vakipari, ja toisaalta joskus silloin kun juhliin on kutsuttu henkilö, joka ei tunne muita, ja halutaan parantaa hänen viihtymistään. Kaasolla taas lienee kiirettä ja seuraa sen verran, että avecille saattaisi tulla tylsää, ellei tunne muita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitetaan kaikille avec.

Mielestäni ei kannata jännittää – uusia ihmisiähän tapaa koko ajan muutenkin. :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Onko aloittajan tilanteeseen tullut selvyyttä?

Joo, selvyyttä tuli. Juteltiin kaason kanssa ihan yleisesti avec-asiasta, kun pienen budjetin takia ollaan miehen kanssa keskusteltu aiheesta muutenkin. Sanoi tulevansa todennäköisesti yksin, vaikka avec-kutsun saisikin. Kun ei sitä vakituista ole, mikäli ei ennen häitä satu tapaamaan jotain sopivaa. Onneksi on ihan helppo asioita jutella kaason kanssa, niin ei tuostakaan tarvitse paineita ottaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

avec on minustakin se vakituinen seurustelukumppani, eikä kukaan randomi kadulta.

ja jos taas on tarkoitus pitää pienen budjetin ja etenkin pienen ja läheisen ystävä- ja sukulaispiirin häät, on minusta kaasonk ja muidenkin ymmärettävä ettei jokaisen avecit mukaan tule.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avomiehelle tuli kutsu entisen työkaverinsa häihin ja se oli avec kutsu. Pidin luonnollisena että avec, kuitenkin yhdessä asuttu reilun vuoden päivät, mutta samalla hiukan ristiriitainen tunne, sillä en ole koskaan tavannut sulhasta saati morsianta. Siinä sitten melkein sain ajattelemattomuuttani riidan aikaan, kun sanoin että jos me joskus häät pidetään (naimisiin mitä todennäköisimmin mennään, mutta itse hääjuhlasta en tiedä) niin en halua sinne ihmisia joita en edes tavannut...

Mutta samalla kun tämän sanoin, tajusin että varmaankin olisin loukkaantunut, mikäli kutsu olisi ollut vain miehelle... Joten joudunpa pyörtämään sanani. Syy miksen ole näitä ihmisiä tavannut, on varmaankin siinä, että muuttivat varsin pian siitä kun mieheni kanssa hynttyyt löimme yhteen, toiselle puolelle Suomea, eikä mieskään ole heitä tavannut, puhelimitse pitänyt yhteyttä.

Joten mielestäni harkintaa kannattaa käyttää. Itse laittaisin ehkä aveckutsun vain jos ns. vakisuhde, vaikken sitten olisikaan tavannut toista osapuolta... :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Etiketin mukaan avec tarkoittaa avo- tai aviopuolisoa. Meille se tarkoittaa myös pidempiaikaista/vakavalla pohjalla olevaa tyttö-/poikaystävää.

Valitettavaahan on että osa tämän tietää, osa ei.

Me laitoimme avec-kutsun siis niille, joilla tiesimme tällaiset olevan. Ne sinkkukaverit jotka eivät tietääksemme seurustele, eivät saaneet avec-kutsua. Ihan vaan että kun kutsun saadessaan häihin on 2kk aikaa, niin siinä ajassahan kukaan ei ehdi saamaan enää sellaista kumppania, jonka kokisin "pakolliseksi" kutsua. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Avec nyt ylipäätään tarkoittaa seuralaista, että jos nyt laittaa kutsuun avec-merkinnän niin kyllä sieltä saattaa uppo-outoja ihmisiä hyvinkin tulla. Enkä oikein tajunnut, että jos kerran aloittaja on suunnitellut että kutsut ovat kaikki avecillisia, niin miksi vain kaason seuralainen häiritsee? Miksi ihmiset tekevät näin pienistä asioista ongelmia? Jos avecit eivät ole tervetulleita (oli ne sitten aviopuolisoita tai tapailukavereita) niin sitten ei laiteta avec-kutsua. Muut kutsutaan suoraan nimillä (siis Jorma ja Pirkko Jortikainen-tyyliin).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en nyt oikein tiedä mitä tekis.

Kaaso seurustelee tai on nyt hiljattain alkanut seurustelemaan. Minä en tunne enkä ole nähnyt tätä kyseistä miestä mutta mies tietää hänet.

Pitäisikö tämä kaason seuralainen kutsua vai ei? :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään