Sign in to follow this  
Followers 0
Guest elokuu08

Häämatkalle Hollantiin?

9 posts in this topic

Silmiini ei sattunut Hollantiin suuntautuvaa ketjua.Olemme lähdössä ensi keväänä häämatkalle, ja haluamme kaupunkiloman Euroopassa.Olen muualta lukenut,että Hollanti on hyvä vaihtoehto keväiseen matkailuun.Amsterdam näyttää kuvien perusteella oikein kauniilta kaupungilta,mutta muutkin kohteet käyvät.

Mutta nyt kaipaisin henk.koht kokemuksia Hollannista.Eli millaista on ollut, mitä olette pitäneet, missä kannattaa käydä jne.jne. :)

Edited by elokuu08

Amsterdamissa on mielestani ihaninta sen rento henki, ja kivointa onkin siis vain kuljeskella kaduilla (erityisesti Jordaanin kaupunginosassa), ja katsoa mita hassuja kauppoja ja kahviloita silmiin osuu ja pistaytya niissa ilman erityisempia suunnitelmia!

Mikali museot kiinnostavat, niin oma suosikkini on Van Gogh -museo.

Ravintoloista suosittelisin erityisesti Pasta e Bastaa, aivan mahtava ja vahan erilainen italialainen jossa tarjoilijat ovat Amsterdamin konservatoriosta ja esittavat niin oopperaa kuin Frank Sinatraakin illan mittaan kuljeskellen poytien valissa. Viikonloppuisin siella on 2 kattausta ja kannattaa ehdottomasti varata paikat myohempaan kattaukseen, paikka on sitten auki niin kauan kuin asiakkaita riittaa (harvinaista damissa) ja meno vain kiihtyy illan mittaan!

Toinen hauska iltaelamys on Boom Chicago Leidespleinilla jossa on mahtavaa stand-uppia (englanniksi) ja 'kunnon ruokaa' - kannattaa varoa tosin cosmopolitaneja, joihin kaadetaan vodkaa reilusti vapaalla kadella B)

Jos ekaa kertaa vierailee niin Supper Club on tietysti aika erikoinen elamys myoskin, siella syodaan 5 ruokalajia valkoisilla loungesohvilla maaten, DJ miksailee ja mukana on aika jokin yllatysesitys. Siella on vain 1 kattaus illassa ja ruokailuosuuden paatyttya voi jatkaa biletysta alakerran Bar Rougessa. Tama oli 10 vuotta sitten tosi kulttimesta mutta nykyisin vahan kesympi... Kuitenkin jotain erilaista ja meilla on aina ollut siella tosi kivaa!

Lisaksi viela jos saat suosivat, niin ehdottaisin paivan retkea Bloemendaaliin biitsille (junalla Haarlemiin ja sielta bussi) - siella on ihanaa joko vain kavella tai sitten vierailla yhdessa monista biitsiravintoloista joissa on paivisin rentoa lekotella, syoda ja juoda (tilaaminen ei ole tosin pakollista) ja viikonloppuiltaisin monissa niista on hyvat bileet. Oma suosikkini on Republiek.

Netista googlaamalla loytyy helposti naitten kaikkien paikkojen sivut ja yhteystiedot, olin liian laiska etsimaan niita itse.. :)

Amsterdam on ihanan romanttinen kaupunki! Suosikkini Hollannissa on kuitenkin pienempi ja vähän syrjäinen Maastricht. Jos teillä on aikaa niin suosittelen käymään molemmissa. Maastricht eroaa tunnelmaltaan aika paljon muista Hollannin isoista kaupungeista. Kanavia ei ole, vaan kaupunkia halkoo iso joki jonka molemmin puolin on tunnelmallinen keskusta. Oikein romanttinen kaupunki, joka sopii mielestäni hyvin häämatkalle! Kannattaa googlailla kuvia, niin näet eri paikkojen tunnelmaa. Hollannissa on helppo kulkea junalla, ja Maastrichtiin voi esim. tehdä päiväretken Amsterdamista (junamatka n. 2,5 tuntia).

Edited by anukka

Amsterdamissa on tosiaan kivan rento tunnelma ja tekemistä ja näkemistä riittää, mutta mielestäni se ei erityisen romanttinen kohde ole. Sehän ei tietysti haittaa, jos ei erikseen romantiikkaa häämatkalta hae (ja onhan se siis itsestäkin kiinni, mutta itse ikuisena Italia-fanina en osaa Hollantia kovin romanttisena kohteena pitää ;) ). Joka tapauksessa, kevät on varmaan tosi hyvä aika matkustaa Hollantiin (itse olen ollut siellä talvella). Eläväinen ja hauska kohde joka tapauksessa. Itse pidin Groningenista, mikä on Hollannin pohjoisrannikolla sijaitseva idyllinen ja kaunis pikkukaupunki.

Kierrelkää tosiaan eri kaupungeissa, Hollannissa se on suht edullista. Juniin saa alennuskortteja, ainakin meillä oli sellainen millä päästiin puoleen hintaan, saattoi tosin olla opiskelijastatuksesta riippuvainen. Mutta sillä pääsit itse + kaverit puoleen hintaan.

Pohjoisen Groningen on ihana kaupunki, Leuerweeden (?) on kaunis, mutta sellainen opiskelijakaupunki että ei siellä oikein paria päivää pidempään viihdy kuin puistoissa ja joen varrella. Pohjoisessa on saariryhmä, jota suosittelen jos viihtyy luonnossa. Yhteydet ovat hyvät ja sieltä löytyy pari hotellia/hostellia. Aivan erilaista kuin muualla Hollannissa. Terchelling taisi olla se isoin saari.

Amsterdam, Rotterdam, Den Haag... ei nämä kovin romanttisia kaupunkeja ole jos aivan keskustasta ei lähde välillä pois. Lähtekää vähän kauemmas ostoskaduilta, kierrelkää illalla kanavien varsilla ja löydätte kauniita kahviloita.

Ja etelässä Vlissingen, aivan siellä rannikolla... pieni mutta todella romanttinen. Sieltä sitten lautalla Belgian puolelle myös :P

Niin ja ehdottomasti hankkiutukaa Kinderdijkiin jos kerta Hollantiin menette. Nyt en millään muista että oliko se Rotterdam mistä sinne pääsi näppärästi bussilla. Muistaakseni. Se on sellainen erilaisten tuulimyllyjen keskittymä. Aivan ihan jos on vähän sumuista siellä pelloilla... siitä voisi hyvinkin saada romanttisen piknikreissun ;)

Kiitos kaikille vinkeistä,joita onkin ilmestynyt mukavasti :) Pitää tulla sitten kertomaan omat kokemukset mikäli päädytään Hollantiin.Kaikki on vielä täysin auki :)

No, olen varmaan ollut muuten erityisen romanttisella tuulella Amsterdamissa kun ei se muissa herättänyt samanlaisia ajatuksia. :) Kanavat iltavalaistuksessa oli kyllä musta edelleen tunnelmallisia, mutta onhan Amsterdamissa myös se toinen puoli, kuten juuri ostoskadut ja punaisten lyhtyjen alue.

^^ Tuulimyllyt Rotterdamin lähellä oli mustakin hieno kohde, mustaakseni jopa Unescon maailmanperintölistalla, joten alueesta löytynee googlella paljon tietoa.

No, te olitte ja menitte jo viime vuonna naimisiin, joten kommenttini ovat siltä osin myöhässä ja turhat. Onnea rouviintuneelle!

Ilmeisesti Hollanti ei ole kovin suosittu tai romanttisena pidetty matkakohde. Itselleni Hollanti on ollut erittäin mukava paikka lomailla ja haluaisin muistuttaa, että Hollanti EI ole pelkästään Amsterdam!

Pikkukylissä ja -kaupungeissa lomailleena ja Rotterdamissa viihtyneenä haluaisin todeta, että matkailu avartaa - menkää Amsterdamin ulkopuolelle, saatte edullisemmin kaiken matkailulle oleellisen - ravintolaillalliset ja hotellit. Eroa voi olla hinnoissa jopa 30%.

Itse olemme varanneet häämatkakohteeksemme pienen, vanhan kappelin Pohjois-Hollantilaisesta kylästä. Viikko kolmen huoneen ja keittiön täysin varustellussa kohteessa, josta löytyy biljardipöytä ja hintaan kuuluu myös fillarien käyttö, joka on plussaa - fillarivuokra on yleensä 15e/pv! Hollannissa käyneet tämän kulkuvälineen näppäryyden ymmärtävät. Majoitus maksoi n. 800 euroa viikolta.

Samalla hinnalla saat Amsterdamista pitkän viikonlopun majoituksen -ja meillä on käytössä koko talo, ei vain hotellihuone/sviitti. Sen viikon aikana ehtii junalla sompailla sinne Amsterdamiinkin, tunnin suuntaansa, jos sitä turistirysää oikein ikävä tulee ;o)

Justiina, oisko sulla jotain linkkiä, josta sais lisää infoa tuosta teidän häämatkapaikasta?