Pinjaliini

Ei lapsia ryypinkeihin!

30 viestiä aiheessa

Elikkäs, meidän hääjuhlassa baari avautuu ja karaoke alkaa soimaan noin klo. 19-20. Minä en ainakaan halua, että silloin juhlapaikalla olisi pieniä lapsia pyörimässä, sillä pohojalaiseen tapaan alkoholia menee kuitenkin runsaasti, enkä halua lasten olevan sitä näkemässä.

Meidän poika lähtee hoitajan kanssa kotiin ennen ryypinkejä, joten miten kertoa ja juhla-ohjeissa, ettemme toivo lasten olevan silloin enää paikalla. Vai ollaanko me tiukkiksia?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ette ole tiukkiksia :) ainakaan mun mielestä..eihän lasten tosiaan tarvi olla katsomassa..

yritin keksiä miten asian voisi esittää juhla-ohjeissa, mutta aika hankalaa :)

.."Klo.19.00 Baari avautuu ja halukkaat pääsevät jodlaamaan karaokea! toivoisimme, että lapsivieraat saataisiin tähän mennessä pisulle, pesulle ja nukkumaan ja pois juhlapaikan hälinästä ja juhlat jatkuisivat aikuisten kesken..."

jotain tällasta tuli mieleen..jos nyt edes vähän ois apua :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta tämä on seikka, joka vanhempien pitäisi itse tajuta. Ihan kaikkea ei tarvitse vieraillekaan vääntää rautalangasta.

Ja ainakin itse vanhempana poistuisin noihin aikoihin pienen lapsen kanssa muutenkin - oli alkoholia tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eräissä hääjuhlissa yöllä klo.12 aikaan muutaman kuukauden vanhoja vauvoja oli äitiensä kanssa juhlimassa. Siellä karaoke pauhasi ja suurin osa oli jo aika kovassa kännissä. Siksi ajattelin jotenkin vieraille viestittää, ettei meidän juhlista saa tulla sellaisia.

Muokattu: , käyttäjä: Pinjaliini

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tottakai jokainen varmaan tietää ja on kuullut/nähnyt, että joku vanhempi ei tajua. Mutta minusta tuollaisen rautalangan vääntäminen juhlaohjesäännössä on jo vähän loukkaavaa. Odottaisin varmaan, että seuraavalla rivillä muistutetaan pyyhkimään pylly ja pesemään kädet wc-käynnin jälkeen :lol:

Jos itse juhlassa näyttää siltä, että lapsia on humalaisten jaloissa, voisin sanoa suoraan sitten itse tilanteessa näille vanhemmille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me käytetään juhlaohjeessa samaa kaavaa, kuin mun 30-vuotisbileissä pari vuotta sitten. Siihen tulee maininta "klo 20(21) jäkeen tapahtuma on K-18" tmv. Tämä ihan sen vuoksi, että halukkaat bilettäjät osaavat varata lapsenvahtinsa, eikä meidän hääparina tarvitse kantaa huolta siitä, mitä pikkusilmät näkevät illan aikana. Ehkä kaikki vanhemmat ei ajattele asiasta yhtä tiukasti, mutta taas päästään siihen, että nämä ovat meidän juhlat ja siellä ei ole päihtyneitä aikuisia ja lapsia samaa aikaa paikalla

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kirjoitetaan kutsuun ihan vain että "vihkimisen jälkeen juhlia jatketaan paikassa X aikuisten kesken.."

Musta se ei ole mitenkään epäkohteliasta jättää lapsia kutsumatta, syitä voi olla monia.

Meillä sama ajatus että on kuitenki melko alkoholilliset bileet luvassa.

Tietty, painava seikka oli myös että kun aikuisia on listalla nyt 115 ja lapsia olisi ollut 42!! :o

Eli puhdas budjettikysymyskin, ainakin meillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on suunnitelma tämä:

kutsuihin tulee pyyntö, että tärkeää päiväämme toivomme voivamme juhlia aikuisten seurassa.

Tai jotain sinnepäin. Paitsi mieheni 16v veli tietenkin tulee!

Alle kouluikäisiä lapsia tulisi nimittäin olemaan yli 20. Ja kokemuksesta tiedän että kaikki vanhemmat eivät osaa hallita lapsiaan tai eivät välitä siitä mitä lapset tekevät. En todellakaan halua kuulla haistattelua taustalla kun sanon tahdon alttarilla (tapahtui eräissä rippijuhlissa)...

Ja oma poika on mukana vihkimisessä mutta tämän jälkeen lähtee hoitoon, koska jo ammattini puolesta olen sitä mieltä etteivät lapset jaksa. Eikä siitä jää niin nuorille lapsille sen kummempaa kokemusta. Kaikki saakoon vastaavia kokemuksia sitten vanhempana.

Karua...?

Ehkä mutta se on "minun" suuripäiväni ja haluan nauttia täysillä ja näin se mielestäni menee.

Olen jo saanut hyvää palautetta kavereiltani joilla on lapsia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee lisäohjeeseen maininta, että koska pidämme lapsista kovasti, pyydämme heitä pahojen vaikutteiden välttämiseksi jäämään tällä kertaa kotiin. (hääpäikyssä sivulla 8 on lisäohje kommentoitavana)

Ja puskaradiolla on "lapsettomia" juhlia jo kerrottu myös eteenpäin, joten kenellekään sen ei pitäisi kutsun saannin yhteydessä tulla yllätyksenä. Otamme kuitenkin huomioon sen, että tänä vuonna muutamille ystäville/sukulaisille syntyy/on syntynyt vauva, joten he luonnollisesti saavat osallistua juhlaan vanhempiensa vastuulla ja heille on myös erillinen tila, jossa syöttää/nukuttaa/hoitaa muuten. Tästäkin olemme kyseisiin perheisiin informoineet suoraan, joten kutsuun siitä ei tarvitse laittaa erillistä mainintaa..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minkäikäinen lapsen pitää muuten olla, että voi edes kuvitella, että vanhemmat jättäisivät lapsen isovanhempien hoitoon ystävän häiden takia? Kun ei itsellä ole lapsia, niin ei tämmöisiä oikein hahmota...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minkäikäinen lapsen pitää muuten olla, että voi edes kuvitella, että vanhemmat jättäisivät lapsen isovanhempien hoitoon ystävän häiden takia? Kun ei itsellä ole lapsia, niin ei tämmöisiä oikein hahmota...

Tämähän on tietysti ihan yksilöllistä.

Imeväisikäisen (alle 1-vuotiaan) jättäminen hoitoon voi olla hankalaa, jos imettää. Itse en imettänyt, ja lapseni oli illan hoidossa äidilläni oltuaan 2kk:n ikäinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin näyttää kutsuvieraslistassa olevan jo aika joukko lapsia. Minulla ei sinänsä ole mitään lapsivieraita vastaan, mutta en juurikaan tiedä, miten heitä huomioisi muuta kuin varaamalla paikalle syöttötuoleja pienimpiä varten ja ehkä joitain leluja/piirrustusvihkoja. Alkoholitarjoilu tulee olemaan ja mietinkin, että voisikohan kutsun yhteydessä sanoa, että "Pyydämme ottamaan huomioon, että emme voi taata lasten viihtymistä." Onkohan toi jotenkin tökerösti muotoiltu? :unsure:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hentriina: Minusta tuo on myös sellainen asia, jonka vanhemmat varmasti ymmärtävät itse. Minusta olette jo hienosti huomioineet lapset ajattelemalla syöttötuoleja ja piirrustusvälineitä.

Sitten ihan yleistä (ei siis sinulle Hentriina):

Tästä keskustelusta jää tosiaan vähän se fiilis, että vanhempia pidetään ihan idiootteina. Uskon siihen, että suurin osa vanhemmista varmasti ymmärtää, että humalaisten keskellä ei ole (etenkään pienten) lasten hyvä olla. Ja että kannattaa poistua varsin ajoissa tai hommata lapselle hoitaja. Tottakai löytyy maan päältä niitäkin urveloita, joiden mielestä ei ole mitään outoa siinä että klo 23 vieressä kitisee väsynyt ja ehkä pelokaskin taapero, jonka vanhemmat ovat ottaneet "vain pari". Mutta eikö näitä tapauksia voisi sitten ohjeistaa ihan itse tilanteessa?

Tunnustan ihan suoraan, että jos hääinfossa tai muussa vastaavassa minua ohjeistetaan lapseni hoidossa*, en voi olla ajattelematta sitä kuinka tyhmänä tai vastuuttomana minua pidetään.

(Jos häiden toivotaan olevan kokonaan lapsettomat, niin siitä on toki hyvä mainita.)

*Poikkeuksena tietysti esim. erikoiset olosuhteet, jotka on hyvä ottaa huomioon lapsen kanssa; ei juoksevaa vettä, bilebändi aloittaa poikkeuksellisen aikaisin tms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tästä keskustelusta jää tosiaan vähän se fiilis, että vanhempia pidetään ihan idiootteina. **

Tunnustan ihan suoraan, että jos hääinfossa tai muussa vastaavassa minua ohjeistetaan lapseni hoidossa*, en voi olla ajattelematta sitä kuinka tyhmänä tai vastuuttomana minua pidetään.

(Jos häiden toivotaan olevan kokonaan lapsettomat, niin siitä on toki hyvä mainita.)

Sama fiilis mullakin tuli tässä lukiessa..

Siis onhan se kiva, että huolehditaan lasten viihtymisestä, mutta että pitäis erikseen mainita ettei voida taata jokaisen muksun viihtymistä?! No ehkä olen poikkeus, mutta en äitinä odota sen olevan kenenkään velvollisuus järjestää häitä, joissa lapseni takuuvarmasti viihtyy :mellow: Ei kai kukaan voi taata sen Pertti-sedänkään viihtymistä juhlissa?!

Ja eipä tulis mieleenkään lähteä ottamaan alkoholia ja juhlimaan häitä lapsi mukanani... Tuskinpa kovin moni suht vastuuntuntoinen ns normaali vanhempi raahaa jälkikasvuaan mihinkään ryyppyjuhliin?! ... Suurella osalla lapsista on muuten ihan nukkumaanmenoajatkin, että pelkästään se olis mulle syy viedä muksu hoitoon jos olis oletettavissa juhlimista paljon normi nukkumaanmenoajan jälkeen, vaikka ei alkoholia mailla halmeilla oliskaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meillä on suunnitelma tämä:

kutsuihin tulee pyyntö, että tärkeää päiväämme toivomme voivamme juhlia aikuisten seurassa.

Tai jotain sinnepäin. Paitsi mieheni 16v veli tietenkin tulee!

Alle kouluikäisiä lapsia tulisi nimittäin olemaan yli 20. Ja kokemuksesta tiedän että kaikki vanhemmat eivät osaa hallita lapsiaan tai eivät välitä siitä mitä lapset tekevät. En todellakaan halua kuulla haistattelua taustalla kun sanon tahdon alttarilla (tapahtui eräissä rippijuhlissa)...

Ja oma poika on mukana vihkimisessä mutta tämän jälkeen lähtee hoitoon, koska jo ammattini puolesta olen sitä mieltä etteivät lapset jaksa. Eikä siitä jää niin nuorille lapsille sen kummempaa kokemusta. Kaikki saakoon vastaavia kokemuksia sitten vanhempana.

Karua...?

Ehkä mutta se on "minun" suuripäiväni ja haluan nauttia täysillä ja näin se mielestäni menee.

Olen jo saanut hyvää palautetta kavereiltani joilla on lapsia

Meillä on kutsussa erikseen mainittu puku koodi, menut ja ihan lause, "että tämä on aikuisten juhla, niin muistathan vaaraa lapsenvahdin"-

Se on meidän juhla. Eikä ole karua! :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on ensin virallinen osuus, kakut ja kahvit. Illemmalla otetaan boolia, olutta, siideriä.. Kavereille puhuin jo ennakkoon, ettemme kutsu lapsia. Tuntuivat kaikki ymmärtävän ja yksi sanoi ettei hekään olisi häihinsä kutsuneet jos olisivat pitäneet isommat häät.

Anoppi tosin tuo uuden ukkonsa kanssa muksun sinne, lapsi on 8v. Mutta olen ajatellut että lapsi on heidän vastuullaan ja jos kokevat että lapsen on hyvä olla alkoholia nauttivien ihmisten seurassa niin ok, hääpäivänäni en meinaa asiasta stressata. Muuten kyllä!!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät ole niin viisaita ja valveutuneita, että tajuavat viedä pikkuväkensä muualle siinä kohtaa, kun ympärillä örveltää humalaisia aikuisia. :(

Jos juhlaohjesäännössä / kutsussa lukee selvästi, että lapsille sanotaan heipat klo x.x. niin on huomattavasti todennäköisempää, että lapset todella poistuvat siihen mennessä. Varsinaisena juhlapäivänä tuskin yksikään morsian haluaa mennä opastamaan juuri sitä vanhempaa, jonka jälkikasvun kotiinlähtöaika ylittyi jo tunteja sitten. Ennalta ehkäisyä! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Hentriina: Minusta tuo on myös sellainen asia, jonka vanhemmat varmasti ymmärtävät itse. Minusta olette jo hienosti huomioineet lapset ajattelemalla syöttötuoleja ja piirrustusvälineitä.

Sitten ihan yleistä (ei siis sinulle Hentriina):

Tästä keskustelusta jää tosiaan vähän se fiilis, että vanhempia pidetään ihan idiootteina. Uskon siihen, että suurin osa vanhemmista varmasti ymmärtää, että humalaisten keskellä ei ole (etenkään pienten) lasten hyvä olla. Ja että kannattaa poistua varsin ajoissa tai hommata lapselle hoitaja. Tottakai löytyy maan päältä niitäkin urveloita, joiden mielestä ei ole mitään outoa siinä että klo 23 vieressä kitisee väsynyt ja ehkä pelokaskin taapero, jonka vanhemmat ovat ottaneet "vain pari". Mutta eikö näitä tapauksia voisi sitten ohjeistaa ihan itse tilanteessa?

Tunnustan ihan suoraan, että jos hääinfossa tai muussa vastaavassa minua ohjeistetaan lapseni hoidossa*, en voi olla ajattelematta sitä kuinka tyhmänä tai vastuuttomana minua pidetään.

(Jos häiden toivotaan olevan kokonaan lapsettomat, niin siitä on toki hyvä mainita.)

*Poikkeuksena tietysti esim. erikoiset olosuhteet, jotka on hyvä ottaa huomioon lapsen kanssa; ei juoksevaa vettä, bilebändi aloittaa poikkeuksellisen aikaisin tms.

Vaan entäs kun suvussa on OIKEASTI muutama pariskunta, jotka kuljettavat pieniä lapsiaan mukana kaiken maailman ryyppäjäisissä?? Kummatkin vanhemmista juovat ja AINA vastuu lapsista jää jollekulle muulle (yleensä minulle, liian kiltti kun olen..).. Vnahemmat juovat todella paljon ja lapset aivan heitteillä ilman muiden aikuisten valvontaa.. Me olemme jo nyt ilmoittaneet, että juhlat ovat illalla aikuisten juhlat, mutta nämä vanhemmat naureskelivat vain, että eipä heillä ole paikkaa, minne lapsia siksi aikaa laittaa (oikeasti kyllä hoitaja löytyisi jos vain haluaisivat..) Nyt olemme päättäneet, että laitamme kutsuihin tiedon, että lapsia ei enää tietyn kelloajan jälkeen juhliin haluta.. Ihan sama, onko se sitten rautalangasta väännetty, mutta minä en ala miksikään lapsenpiiaksi omissa häissäni!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli hääinfossa näin:

" Country henkinen hääjuhlamme on kolmiosainen;

Ensimmäisenä on vihkitoimitus kirkossa,

sen jälkeen ruokailu ja yllätysohjelmaa Altunagårdenissa.

Tämän jälkeen toivomme perheiden pienimpien lähtevän nukkumaan, olemme järjestäneet lapsenvahdin unta vartioimaan. Tässä vaiheessa kello on varmasti jo yli kahdeksan illalla.

Kolmas osa on aikuisille tarkoitut Westernbileet Flostan makasiinissa, joka sijaitsee n.100metrin päässä Altunagårdenista. Molemmat juhlapaikat sijaitsevat alle kilometrin päässä kodistamme, joten siitä on helppo tarvittaessa polkaista vaikka pyörällä kurkistamaan perheen pienimpiä, jos tarve niin vaatii."

Eli järjestimme lapsenvahdin lähellä olevaan kotiimme, jonne lapset voi viedä nukkumaan ja nekin jotka eivät pysty muutoin järjestämään lapsenvahtia pääsevät juhlimaan kanssamme loppuun asti :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Minusta tämä on seikka, joka vanhempien pitäisi itse tajuta. Ihan kaikkea ei tarvitse vieraillekaan vääntää rautalangasta.

Ja ainakin itse vanhempana poistuisin noihin aikoihin pienen lapsen kanssa muutenkin - oli alkoholia tai ei.

Niinpä niin, niin minäkin ennen kuvittelin vanhempien tekevän. Olin kuitenkin hiljattain häissä, joissa pyöri vielä 24-01 aikaan yöllä pieniä lapsia vanhempineen humalaisten häävieraiden seassa. Että olisiko kuitenkin syytä vääntää rautalangasta vanhemmille pyyntö lasten poistumisesta, silläkin uhalla, että joku tuntisi älyään loukattavan. Ei tuo asia nimittäin tunnu olevan mikään itsestäänselvyys ihan kaikille äideille ja isille.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Siis näitä idioottejahan löytyy aina ajoittain, mutta senkö takia KAIKILLE pitää vääntää rautalankaa? Ja usein just tuollaiset pöljät eivät tajua, vaikka kutsussa lukisi mitä hyvänsä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sanoppa muuta.. <_< Tästä syystä meillä on kokonaan lapsettomat häät, kun tiedän, että kaikki ei ymmärrä toimittaa lapsiaan hoitoon illan kuluessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Valitettavasti kaikki vanhemmat eivät ole niin viisaita ja valveutuneita, että tajuavat viedä pikkuväkensä muualle siinä kohtaa, kun ympärillä örveltää humalaisia aikuisia. :(

En voi olla kommentoimatta tähän. Tuli vaan mieleen, että vois ne örveltävät aikuiset olla vähän viisaampia ja valistuneempia.

Meillä ei omien häiden aikaan ollut omaa lasta, mutta sen tavan olen opinut että joku taso pitää säilyä vaikka alkoholia nauttisikin. Meillä oli omissa häissä kakun kanssa kuohuviinitarjoilu ja myöhemmin illalla boolia. Kaasoa lukuun ottamatta (nykyisin ex-ystävä muista syistä) kukaan ei ollut niin paljon nauttinut ettei olisi lapsia voinut juhlissa olla. Itse olen viinin ystävä ja meillä kuoharia oli ristiäisissäkin. Rarjoilua siis pitää olla, mutta kyllä olen sillä kannalla että ne örveltäjät poistukoot juhlista ja nauttikoon lapset pitkän kaavan mukaan jos jaksavat valvoa. Siinä sivussa tulee tapakasvatusta pienestä alkaen. Luulen, että meidän häistä poistettais ennemmin ne örveltäjät kuin lapset ihan vaan siksi että tuskin se yleistä juhlatunnelmaa muutenkaan kohottaa jos joku on juhlissa räkä poskella ja käyttäytyy itsekeskeisesti! Tietysti, jos ei aikuisilla ole sellainen tyyli että lapsia (tai ylipäätään muita ihmisiä)huomioidaa käyttäytymällä fiksusti niin se on kyllä sääli ja tälläisitä juhlista joko poistun perheineni ajoissa tai sitten järjestän niin, että lapsi on esim. isovanhemien hoidossa. Ei siis tuota vaikeuksia jättää lasta (nyt 2v.) hoitoon, se on vanhempien homma arvioida, milloin juhlat ovat lapsille sopivia. Ei alkoholitarjoilu ole syy pistää lapsia pussi päässä komeroon, se kiinni siitä että onko aikuisilla sitä tolkkua vai ei.

Tekee mieli sanoa vielä muutama sananaen örvellyksestä mutta olkoon...en ikinä oo ollu tiukkapipo, mutta kokemus on opettanut että viina (viinikin) on viisasten juoma, mutta kukin pitäköön omannäköisensä häät.

Muokattu: , käyttäjä: Murphiina

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Murphiina: Tässä ketjussa on muistaakseni ihan viralliselta taholta oleva pätkä tekstiä, jossa kerrotaan kuinka lapsi voi pelästyä/pelätä, vaikka aikuinen olisi nauttinut vain pienenkin määrän alkoholia. Lapsi reagoi herkästi vanhempien käytöksen muutokseen, joka voi olla niin pieni muutos ettei aikuinen sitä itsekään huomaa ja vaikka olisi ottanut vain pari lasia viiniä.

Tästäkin syystä minusta on ihan fiksua, että lapset poistuvat kun alkoholitarjoilu alkaa, vaikka kukaan ei örveltäisikään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään