Jump to content
Naimisiin.info

Ei lapsia ryypinkeihin!


Pinjaliini

Recommended Posts

lapsi voi pelästyä/pelätä, vaikka aikuinen olisi nauttinut vain pienenkin määrän alkoholia. Lapsi reagoi herkästi vanhempien käytöksen muutokseen, joka voi olla niin pieni muutos ettei aikuinen sitä itsekään huomaa ja vaikka olisi ottanut vain pari lasia viiniä.

Varmasti totta enkä vartavaseti kehoitakaan ketään muuttamaan käytäntöään jos on tottunut viemään lapset pois kun juomingit alkaa. Kannatan aina lasten suojelua tältä. Senkin kyllä tiedän, että on olemassa vanhempia jotka eivät piittaa lasensa edusta vaikka olisivat kotona ja selvin päin.

Häissä alkoholi on monille asia, jota nimenomaan odotetaan enemmän kuin muuta koko juhlissa jolloin se saa tosi keskeisen roolin Vaihtoehtoisesti se voi olla kohtuudella käytetty aine, kuten kahvi.Ei kahviakaan kannata juoda niin paljon että menee yöunet ja alkaa mennä ylikierroksille niin että alkaa hermostuneesti äksyillä muille. joskus on päiviä jolloin on valmiiksi sellaisella tuulella että kannattaa jättää ne kahvit juomatta. Sama on alkoholin kanssa. Ihan vaan vertailun vuoksi. Mutta kun se vaan on suomessa niin pakko se alkoholi ettei moni pysty olemaan juomatta jos kerran ylipäänsä käyttää. Itse oon kokenu tämän kaverin kommenttina "ai susta on tullu tollanen" kun sanoin etten taida tänään ottaa. Ja siis en oo kyllä absolutistiksi ryhtyny. Mun mielestä on niin kummaliista tää suhtautuminen koko juomiseen. Olis aika naurettavaa jos kahvia juotas samalla tavalla, eikö?

Toki lapset huomaavat vanhemmissaan pienenkin muutoksen, ihan varmasti. Sama koskee yleisesti ottaen vanhempien tunteita ja niiden vivahteita kuten masennus, kiukku, ärtymys, ilo jne.. Jos ei pysty huolehtimaan, että lapsi tuntee itsensä huomioiduksi ja olonsa turvalliseksi, silloin ehdottomasti kannattaa jättää lapsi hoitajalle. Ja ihan totta, syy tähän voi olla ne toiset örveltäjät, ei välttämättä vanhemmat. Harkintaa pitää siis tosiaankin käyttää, ja alkoholia vaan sen verran (lue: kolmas annos on jo liikaa), että se harkintakyky ei mene. Aina parempi tietty se nollalinja lasten kanssa.

No, ehkä mun ajatus on vaan se että en näkis pahaksi vaikka ihmiset (örveltäjät, liikakäyttäjät) miettisivät, miten paljon ylipäätään sitä alkoholia kannattaa käyttää. Oli vappu tai juhannus, omat tai toisten häät. Ja etenkin, jos on lapsia paikalla. Se kun vaan kuuluu niin suomalaiseen kulttuuuriin, että tietyissä tilanteessa pitää pistää hanat auki eikä tilannetta osata arvioida paikalla olevien lasten näkökulmasta. Tollasilla ihmisillä on tosiaan eri arvomaalima kuin itsellä. Mulla on vaan ihan erilainen mittari omalla kohdalla sille, mikä on "normaalia" suhtautumista alkoholiin ja sen käyttöön. Tiedän että kuulun vähemmistöön. Ja tosiasia olis että monella olis vähemmän ongelmia omassa elämässään (oli lapsia tai ei, yksin tai parisuhteessa) jos miettis että tarviiko sen alkoholin olla se maailman napa joka kissarnristiäisissä. Tai ees viikonlopunvietossa. Mut eipä sitä voi toisia muuttaa, omia valintoja jokainen tekee. Onneks oma mies on samalla linjalla ni ei tarvii vääntää asiasta.

Muokattu: , käyttäjä: Murphiina
Link to comment
Share on other sites

Tämä on aiheena hiukan samankaltainen, kuin tuo "suvussa alkoholisti, mitä teen ettivät häät mene pilalle häen ratketessaan ryyppäämään?"-ketju.

Jokaisessa suvussa on se yksi henkilö/perhe joka ei sitten yksinkertaisesti aina ymmärrä, mitä teoillaan ja toiminnallaan aiheuttaa. Olen minäkin nähnyt kun vasta kävelemään oppinut taapero nuokkuu tuolin alla häätilan lattialla, kun äitinsä heiluu umpituiterissa mikrofonin kanssa esiintymislavalla pitämässä puhetta (lue: mongertamassa jotain, mistä ei saa selvää). Näitä nyt vaan mahtuu jokaiseen sukuun.

Jokaisessa perheessä on omat tavat, itse en ole ikinä vanhempiani humalassa nähnyt, toiset taas eivät muista viikonloppua jolloin eivät olisi isäänsä/äitään kännissä tavanneet. Tai sitten vaihtoehtoisesti ovat itse ryypiskelleet vanhempiensa kanssa jo 15-kesäisinä.

Jokainen kuitenkin tuntee oman sukunsa parhaiten, joten ratkaisutkin on helpointa tehdä aikaisemman kokemuksen pohjalta. Ja kannattaa muistaa, että omalta äidiltä/isältä on ainakin ihan hyvä kysyä neuvoa, jos joku tietty henkilö/lapsiperhe aiheuttaa päänvaivaa häiden suunnittelussa.

Link to comment
Share on other sites

Näitä nyt vaan mahtuu jokaiseen sukuun.

No ei nyt ehkä ihan jokaiseen kuitenkaan. ;)

Nämä ovat sellaisia kulttuurisidonnaisia asioita ja jos eivät ihmiset ylipäätään mieti omaa suhdettaan alkoholiin ihan omilla aivoillaan, se valmis kaava tulee muilta. Se omaksutaan.

Lapsoset sieltä pöydän alta saisivat minun mielestäni mieluummin ihailla sitä että kylläpä täällä on mallikelpoisia aikuisia jotka osaavat ottaa lapset huomioon, mutta ei kovin moni halua tätä kulttuuria lähteä siirtämään. Lapset viedään kotiin jotta voidaan ryypätä. Ei pääse paljon myönteistä kulttuuria syntymään jälkipolville, lapsethan on muutenkin monessa perheessä yhteiskunnan kakkosluokan kansalaisia mikä on kyllä sääli. Lapset oppivat lapsesta asti että nyt me mennään hoitoon, vanhemat rähjääntyy sillä aikaa ja tulevat "outoina" ja väsyneinä sitten kotiin. Sitten kun oppivat ymmärtämään mistä on kyse, omaksuvat tavat ja vanhempina voivat sitten itse olla siellä "juhlimassa" k-18 tyyliin. Sepä vasta onkin sitten jännä juttu jos ennen tätä eivät koskaan ole päässeet häihin kun sinne ryyppäjäisiin ei alaikäisiä huolita.

Itse vaan toivoisin, että rantautuis meillekin ennemmin sellainen hela family-together-tyyppinen elämä, jossa lapsia ja perheitä arvostettaisiin enemmän ihan käytännön tekoina, ei vaan "kyllähän minä tykkään lapsista mutta"... (?) Mun mielestä arvokas pala perinteitä ja elämää rikastuttavia asioita jää toteutumatta jos kaikista häistä alkaa tulla k-18 juhlia. Nämä on niitä tilanteita joissa kulminoituu yhteiskunnan arvomaailman ja tapakasvatuksen kulmakivet. Eiväthän monet voi viedä lapsiaan edes ravintolaan syömään kun ei ole vaadittu tapoja, kanssaihmiset häiriintyvät ja pian on normi että alle 15 ei ole (ruoka-) ravintolakelpoinen???

No eipä sillä, jos on kiva hoitopaikka ja hyvä huolenpito, eivät lapset edes tiedä mistä jäävät paitsi eivätkä osaa kaivata. Vaikka myönnän kyllä että itsekin kyllä kaipaan välillä ihan vaan aikuisten kesken -vapaata ja voisin juhliin tulla myös ilman lasta. ;) Jääköön tämä kuitenkin ihan ajatuksena muhimaan.

Muokattu: , käyttäjä: Murphiina
Link to comment
Share on other sites

Jokaisessa kulttuurissa on ihan varmasti tilaisuuksia mihin lapset eivät ole tervetulleita. Aina syy ei toki ole alkoholi, vaan jo tilaisuuden luonne, ajankohta, paikka tms. voi tehdä näitä rajoituksia.

Minusta lapsi on kuitenkin lapsi - ei miniaikuinen. Lapsena olemiseen kuuluu tietyt rajoitukset (mutta myös tietyt vapaudet, mitä aikuisilla ei ole). Jotkut rajoitukset ovat lakiseikkoja, jotkut tapaseikkoja. Ei lapsi taatusti siitä traumatisoidu tai omaksu huonoja tapoja, jos hänet viedään hoitoon siksi aikaa kun isä ja äiti tekevät jotakin ei-lapsille-sopivaa (mikä jälleen ei välttämättä ole alkoholipitoista).

K-18 häät lisääntyvät (mutta on utopistista pelätä kaikkien häiden muuttuvan K-18 juhliksi), mutta samaan aikaan teinien ryyppääminen (ja tupakoiminen - kts. tämän päivän Hesari) on vähentynyt. Joten logiikkasi Murphiina ontuu.

Olen äiti. En pidä lapsista. Mulle tuollaiset hela family-together-tyyppiset elämätavat ja juhlat olisivat kauhistus. Otan lapsen mukaan juhliin, jos katson juhlien luonteen soveltuvan sellaiseen (ja lapsi on kutsuttu). Kyseessä voi olla niin häät, hautajaiset, tuparit kuin juhannuskin.

Link to comment
Share on other sites

Ei lapsi taatusti siitä traumatisoidu tai omaksu huonoja tapoja, jos hänet viedään hoitoon siksi aikaa kun isä ja äiti tekevät jotakin ei-lapsille-sopivaa (mikä jälleen ei välttämättä ole alkoholipitoista).

No ei tosiaankaan. Samaa mieltä.

:D;)

K-18 häät lisääntyvät (mutta on utopistista pelätä kaikkien häiden muuttuvan K-18 juhliksi), mutta samaan aikaan teinien ryyppääminen (ja tupakoiminen - kts. tämän päivän Hesari) on vähentynyt. Joten logiikkasi Murphiina ontuu.

No, kärjistys ei tässa varmaan ole tarpeen. Tarkoitin tuoda asiaa esille periaatetasolla. Kanssani saa olla eri mieltä ja tiedän että moni on. Kuten sanoin, voin itsekin tulla häihin ilman lapsia aj viihtyä k-18 bileissä. Tämä ei ole tarkoitettu kenellekään henkilökohtaisesti tai provoksi.

"samaan aikaan teinien ryyppääminen (ja tupakoiminen - kts. tämän päivän Hesari) on vähentynyt"

Ihan älyttömän hieno asia! Voiskohan taustalla olla se, että moni nuori on saanu "tarpeekseen" seuratessaan suomalaista alkoholikulttuuria. Itse en siis kannata mustavalkoista suhtautumista alkoholiin tyyliin on-off vaan sitä että ... no, se joka tahtoo ymmärtää, ymmärtää jo kertomani perusteella. Kyse on kohtuukäytöstä (ei enää kolmatta), eikä vain silloin kun omat lapset ovat mukana.

Ei enempää lisättävää, eiköhän mun pointti tullu jo esiin ihan riittävän hyvin. :) Ehdottoman mukavia hääjuhlia toivotan teille kaikille!

Muokattu: , käyttäjä: Murphiina
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...