Minkä ikäiselle lapselle varattava oma paikka?


Cupcake

Recommended Posts

Siinäpä tuo kysymys tulikin. Minkä ikäiselle lapselle on katettava ruokailua varten ja minkä ikäiselle lapselle on varattava oma paikka pöydästä?

Meille on mahdollisesti tulossa useampi taaperoikäinen tai pienempi, varataanko heille omat paikat? Mikäli lapsi istuu vielä syöttötuolissa eikä tavallisessa, onko meidän asiamme järjestää paikalle useampia syöttötuoleja? Juhlat järjestetään alkeellisissa olosuhteissa minne joudumme viemään kaiken pöydistä ja tuoleista lähtien.

Kiitos neuvoista! :)

Link to comment
Share on other sites

Hyvä pointti Taurus tuosta lapsi sylissä syömisestä... Sitä vaan tässä mietin että mistä mä tähän hätään 10 syöttötuolia revin? :huh:

Itse kyllä selvittäisin lapselleni istuimen mikäli hän ei normituolilla vielä osaa istua. Mutta vieraiden huomioonottamista se olis parhaimmillaan jos vauvoillekin olis omat paikat valmiina.

Hmmm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ihan rehellisesti ei tulisi mieleenkään tuoda omaa syöttötuolia mukana juhliin. Ehdottomasti teidän ne on hankittava, koska kuitenkin ilmoittautumisten yhteydessä viimeistään saatte lapsimäärän varmasti tietoon. Kiva tunkea autoon lasten ja vaunujen lisäksi syöttätuoli, jotta ei lapsi sylissä tarvitse istua :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Entä jos ilmoittaa lapsiperheille, ettei ole mahdollisuutta hankkia niitä 13 syöttötuolia juhlaan? Minusta tuo olisi ihan korrektia, koska silloin jokainen vanhempi voi itse päättää, ottaako syöttötuolin mukaan, syöttääkö lasta sylissä vai etsiikö lapselleen hoitajan häiden ajaksi. Meillekin voi taaperoita tulla pitkälti toistakymmentä, mutten kyllä aio jokaiselle alkaa syöttötuolia etsimään.

Link to comment
Share on other sites

Pöytäpaikka meidän häissämme varataan kaikille lapsille, paitsi niille aivan pienille vauvoille, jotka eivät vielä osaa lainkaan istua omin voimin, edes syöttötuolissa. Meillä on myös niin hyvä onni, että juhlapaikassa on omasta takaa useampikin syöttötuoli, mutta toisaalta osa kutsutuista on jopa itse ehdottanut omansa tuomista, jos tarpeen.

Kymmenen syöttötuolin haalintaan hääparia ei mielestäni voi kohtuullisesti velvoittaa, mutta eiköhän pääasia kuitenkin ole, että vieraat tietävät etukäteen, onko syöttötuoleja vai ei, jotta osaavat varautua (esim. joissakin juhlissa olen nähnyt lasten istuvan omissa vaunuissaan/rattaissaan)?

Link to comment
Share on other sites

En todella olettaisi että hääpari hommaisi syöttötuolit joka muksulle. Rattaissa voi ihan yhtä hyvin syöttää. Ja onhan niitä matkasyöttötuoleja, jotka ei paljoa tilaa vie siellä autossa. Yhtä hyvin voisi sitten olettaa että hääpari hommaa rollaattorit huonosti käveleville vanhuksille, kun nekin vievät autossa tilaa... :) Noin niinkuin karrikoidusti. :)

Link to comment
Share on other sites

Vastaanpa kokemuksen syvällä rintaäänellä kun on nuo omat juhlat jo pidetty. Päädyimme hommaamaan syöttötuolit kaikille tarvitseville, se kävi helpommin kuin oli luultu koska osa vieraista ei tullut lapsien kanssa.

Itse kuitenkaan en odottaisi että hääpari on varautunut moiseen, varsinkin jos olosuhteet ovat noin primitiiviset kuin meillä. Mikäli kyseessä olisi ravintola, olettaisin sieltä löytyvän. Muutoin varaisin itse lapselleni istumapaikan parhaalla katsomallani tavalla (oma poika istui häissä Sack'n'Seatissä, oli tosi kätevä!)

Link to comment
Share on other sites

Syöttötuoli tarvitaan n. 6 kk -- 2 v. Riippuu tosi paljon lapsesta minkä ikäisenä istuu vielä syöttötuolissa. KAnnattaa kysyä erikseen. Jotkut alle puoli vuotiaatkin osaavat jo istua syöttötuolissa, toiset oppivat vasta myöhemmin. Samoin alle 2-vuotias harvoin pärjää ilman, mutta siitä eteenpäin varmaan menee ihan hyvin.

Monella perheellä voi olla helppoja matkasyöttötuoleja (esim. sack and seat, joka kiinnitetään tavallisen tuolin selkänojaan), joten kannattaa kysyä ilmoittautumisten yhteydessä tarvitsevatko syöttötuolia ja voivatko ottaa oman mukaan

Link to comment
Share on other sites

Me olemme kysyneet ilmoittautumisen yhteydessä sekä syöttötuolin tarpeen että ruokatottumukset (omat eväät / lastenannos / sama kuin aikuisilla) - varsinkin kun olemme vielä tosi "tyhmiä" tässä asiassa, kun ei ole omia lapsia ja lähipiirissäkin vasta esikoisia, joista ei ole vielä kovin kattavaa käsitystä :)

Muokattu: , käyttäjä: tammikuu09
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Istumapaikka varataan meillä ihan kaikille lapsille, saa sitten siihen tyyrätä joko rattaat tai syöttötuolin. Jonkin verran syöttötuoleja saadaan varmaan hommattua, mutta ei ´välttämättä kaikille alle 2-vuotiaille. Pitää katsoo sitten lähenpänä juhlaa, mutta meille siis paljon lapsivieraita tulossa. Ilmoittautumisen yhteydessä ollaan ajateltu jututtaa vanhempia, että miten ovat itse ajatelleet lapsen istumista, että oisko vaikka itsellä matkasyöttötuolia ottaa mukaan tmv. Ja tosiaan, osa (esim oma vauveli) otetaan rattaissa juhlaan, jotka laitetaan sitten myös pöydän ääreen, on niin pieni silloin, että ei itsenäisesti osaa syödä, niin ei haittaa, vaikka jääkin vähän liian alas siinä pöydässä, kun siis täytyy aikuisen kuitenkin syöttää.

Link to comment
Share on other sites

meille tulee jokaiselle oma paikka ja aika usein meillä pöydän pääty on se syöttötuoli paikka ettei lapsi revi muiden lautasetkin alas:D.. me olemme ilmoittaneet ystävillemme että jos geillä matkasyöttis niin ottakaa mukaan ja yleensä se o heidän autossa jo valmiina niin se ei heitä häiritse ymmärtävät hyvin. meilla itsellä 2 syöttötuoli ikäistä lasta joten meidän tulee omasta takaa..:). ja meilla juhlapaikalla on 1 ja me saimme ainakin myös muutaman lainaan ilman maksua sieltä mistä tulee ruuat.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä oli aikoinaan pojalla reissulla aina Sack'n'seat mukana. Oli kätevämpi kuljettaa mukana kuin matkasyöttötuoli tms. Lisäksi se käy melkein tuoliin kuin tuoliin.. Olisiko yhden ainoan kerran ollut sellainen leveäselkäinen istuin, johon ei ko. systeemi mahtunut.

Lähinnä sitä tarkoitan, että usein kyllä pikkulasten vanhemmat huolehtivat myös, että heidän pikkuisellaan on paikka istumiseen (toki pöytään pitää tilaa varata pikku syöjälle, vieläpä niin, että ainakin toinen vanhemmista mahtuu hyvin viereen).. Varsinkin, jos esim. hääkutsussa mainitaan, että syöttötuoleja on rajoitettu määrä. Me otamme omiin häihimme varuiksi mukaan myös oman syöttötuolin, jos juhlapaikan syöttötuolit loppuvat kesken.

Meillä pienten lapsien paikat varataan pöytien päihin.

Link to comment
Share on other sites

Tottakai juhlien järjestäjä varaa syöttötuolit, ei kävisi muuta edes mielessä. Miksi kutsua lapsia häihin jos ei niille ole paikkaa minne istua...Eikä vieras voi tietää kuinka alkeellisissa olosuhteissa juhlat ovat, että sinne on hankala saada syöttiksiä, anyhow, jokainen tyylillään mutta minä kyllä hommaisin ja hommasin syöttötuoleja häihini.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Syöttötuoleista sen verran että yleensä niitä on juhlapaikalla vain muutama. Niin meilläkin, onneks saatiin pitopalvelulta muutama lisää koska muuten oltais pulassa ja olen jo sanonutkin muutaman pienen lapsen vanhemmalle että niitä ei välttämättä ole tarpeeksi, mutta miten me syöttötuoleiksi muututaan. Sellaiset jotka jo osaavat istua kunnolla itse eivät saa syöttötuolia vaikka saattaisivat kotona vielä sellaisessa istua. Lapsia vaan tulee sen verran ettei ole mahdollista jokaiselle sellaista antaa. Musta silloin ok, varoittaa vanhempia niin ei tule yllätyksenä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lasten kattausta olen kans miettinyt.. Meille tulossa 3 iältään 8kk-2v joille ollaan varaamassa syöttötuolit,

heidän paikat ovat pöydän päässä ja sit vanhemmat/vanhempi siinä vieressä tietysti.

Pohdiskelin ongelmaa, kun meillä on vuokra-astiat 50:lle ja vieraita laskettu tulevaksi noin 50aikuista plus nämä klome lasta.

Eilen kävinkin Ikeassa shoppailemassa, jolloin rupesin pohtimaan ruokalappu&kattausasiaa. Ostin nyt alustavasti kolme muovista lasten ruokailusettiä, jotka oli hauskan näköisiä (ja lähes teemaväriinkin sopivia..), niihin kuuluu lautanen,vauvanmuki,lusikka&ruokalappu.. Noi oli tosi halvat, eli voivat ne viedä kotiinsa mukanaankin sit :girl_haha:

Kertokaapas, onko asiallista kattaa pienten lasten paikat lastenastioilla ja siis varata valmiiksi ruokalaput heille?

Muuten ajattelimme kattaa heille servetit&nimilaput samalla tavalla kuin aikuisillekin.

Haluaisin kuitenkin jotenkin huomioida ja auttaa noiden pientenkin viihtymistä, vähän isommille (joitka 5 ja 7v) tulee

kyllä ihan aikuisten kattaus mutta heidän paikoille teen pienet puuhapussit. Mitä ootte mieltä?

Link to comment
Share on other sites

Meillä tulossa 3 alle 2v lasta, joille löytyy juhlapaikan hintaan kuuluvat syöttötuolit. Ongelma meillä on ennemminkin siinä, että voiko näille olla tarjoamatta ruokaa?! Pitopalvelumme hinnoittelu on sellainen, että kaikki alle 10v, joille tulee kattaus, on puoleen hintaan. Tuntuu kuitenkin tyhmältä maksaa puolikas hinta 1-vuotiaan ruoasta, jos se vain näykkii muutaman kurkun ja lihapullan! Mutta voi olla myös tyhmän näköistä,että yhdellä paikalla pöydässä ei olekaan kattausta. Onko muilla ollut tällaista tilannetta ja miten olette sen ratkaisseet? Pitää kai keskustella lasten vanhempien kanssa, mitä he ovat mieltä..

Noi puuhapussit on mun mielestä tosi hyvä idea :) pitää itse miettiä samaa..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

meille tulee luultavasti häihin aikuisten kutsuttujen mukana 18 lapsivierasta, joista 6 on alle 2v.

Hääjuhlapaikassa ei ole edes tarpeeksi tuoleja (itse tuotava lisää), puhumattakaan nyt syöttötuoleista.

minusta on kohtuutonta odottaa, että hääpari hankkii syöttötuoleja pikkulapsille, varsinkaan kun ei

omia lapsia ole, eli ei syöttötuolejakaan omasta takaa! tavallisia tuolejakin pitää jostain kaivaa:)

Sen sijaan minusta on oikein ilmoittaa kutsun yhteydessä, ettei syöttötuoleja ole. samoin pitäisi

ilmoittaa se, jos pienimmät on sijoitettu vanhempien syliin. Meillä näin on, johtuen pienestä tilasta vs. vierasmäärästä. Salaa toivon, että osa lapsista jää kotiin, vaikka pikkuisista toki tykkäänkin ;)

tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...