Jump to content
Naimisiin.info

Kaikki eivät pidä yllätyksistä!


Hylje

Recommended Posts

Itse morsiamena ja kauhulla tuleviin polttareihini suhtautuvana haluaisin muistuttaa teitä kaikkia polttarijärjestäjiä siitä, että kaikki eivät todellakaan pidä yllätyspolttareista. Itse en ainkaan missään tapauksessa haluaisi, että minut haetaan ennalta ilmoittamatta kotoa/töistä/harrastuksista tms. polttareihini. Jos istuisin tukka rasvaisena kotona, en todellakaan haluaisi, että joku tulisi hakemaan minut siltä istumalta esim. ravintolaan. En myöskään haluaisi lähteä esim. uimaan, kylpylään tai saunomaan silloin kun on menkat (Enkä myöskään informoida etukäteen kaveripiirilleni, milloin minulla ne on! :D ) yms. yms.

Uskon, että monet muutkin morsiamet kuin minä haluaisivat edes jollain tapaa valmistautua ja varautua siihen, mitä tuleman pitää, joten olkaa pliis kilttejä ja miettikää pari kertaa ennen kuin järjestätte polttarit yllätysperiaatteella!

Link to comment
Share on other sites

Niissä polttareissa, joissa minä olen ollut vieraana, on yllätysmomentti kuitenkin sisällyttänyt mahdollisuuden valmistautua. Esimerkiksi sulhanen antaa morsiamelle kirjeen, jossa neuvotaan mitä pakata ja että nouto tapahtuu tunnin kuluttua :) Itse olen myös tätä kaasoiltani toivonut, mahdollisuutta pakata omia tavaroita mukaan ja ehtiä ajella jalkakarvat :D Eli vaikka polttarit yleensä ovatkin yllätys, harvoin kai morsian napataan rasvaisten hiusten kanssa matkaan ilman mitään varautumismahdollisuutta?

Toivottavasti myös jokainen kaaso tuntee morsiamen niin hyvin, että tietää mistä tämä ehdottomasti ei pidä ja mikä hänelle sopii.. Ja jos jotain ehdottomia juttuja on, kertokaa ne kaasollenne niin kaikki selviävät helpommalla ;)

Link to comment
Share on other sites

Itse pidän ihan itsestäänselvyytenä että morsian käy kaason tai kaasojen kanssa jonkinnäköisen polttarikeskustelun. Tällöin voi antaa kaasolle ne puitteet joiden pohjalta suunnitella polttarit. Olisin itse ihan paniikissa jos kuvittelisin että kaasoni ryntäävät työpaikalleni joku perjantai-iltapäivä, pukevat minut verkkosukkahousuihin ja minihameeseen ja laittavat kadulle tanssittamaan miehiä rahasta. Mutta eipä tarvitse panikoida koska tiedän että ystäväni eivät ikinä järjestäisi minulle sellaisia polttareita. Ja sen tiedän siksi että aion kertoa heille että en halua että minua puetaan mihinkään outoihin vaatteisiin, en halua että minut nolataan julkisesti, en halua että aletaan ryyppäämään aamupäivällä jne jne jne.

Ja kuten Eleuthera yllä toteaa, harvoin sitä varmaan kukaan revitään suoraan siitä oviaukosta mukaan. Kyllähän ne kaverit yleensä tajuavat että morsian tarvitsee tavaroita mukaan ja haluaa näyttää hyvältä tai vähintäänkin huolehtia perushygieniasta polttareissaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minäkin olen tietyllä tapaa kontrollifriikki ja inhoan yllätyksiä, kaasoni onneksi tiesi tämän. Mulle tuli noin viikkoa ennen polttareita postissa hämäräperäinen kortti, jossa käskettiin olla tietyssä paikassa tiettyyn aikaan tietynlaisissa varusteissa. :) Kyseisenä ajankohtana polttariporukka tuli hakemaan minut autolla ja ajettiin noin 40km päähän issikkatallille, josta meille oli varattu hevosvaellus. Tämä selvisi minulle vasta, kun näin hevoset :) Sieltä sitten siirryttiin saunomaan ja grillaamaan yhden kaverin luo. Oikein mukavaa oli ja jännitys säilyi, vaikka tiesinkin ajankohdan etukäteen.

Link to comment
Share on other sites

Järkkään tässä juuri polttareita ensi lauantaiksi. Sovittiin morsiamen kanssa että aikataulun ilmoitan hänelle (että saa koirat hoitoon), mutta tekeminen pidetään yllärinä. Hyvin on sujunut, kunnes tänäaamuna yksi polttarivieraista ilmoitti, ettei pääsekään ja lähetti viestin myös morsiamelle. No ei siinä mitään, mutta samalla hän lähetti myös kaikki suunnitteluviestit! Että näin. Sori kun ei ihan aiheeseen liittynyt, pakko vaan oli vähän avautua kun ottaa kevyesti päähän...

Link to comment
Share on other sites

Tutun kaverilla (ilmeisesti ei suomessa tapahtunut) oli upea idea polareihin. Polttrit alkoivat yhdeksältä illalla, sillä että kokonnuttiin yhden kaverin luokse, ja mentiin mukkumaan siskon petiin. Herätyskello herätti porukan neljältä. Valmiksi valitut juhla vaatteet niskaan ja clubiin jossa meno jatkui aamuun saakka. Sisään kun tunnelma oli katossa. Iloista juhlintaa kuten kaikki muutkin asiakkaat.

Ei alkanut vasyttää aamun valjetessa. Ei juonut niin paljoa, kuin jos olisi juhlinut yli yön, joten ei krapulaa. Tuli aika paljon halvemmaksi kuin koko yän kestävä lipitys.

Sieltä matka lopulta jatkui Brunssille, ja parin tunin päikkäreille.

Polttareiden aloitus ajankohta oli selvillä juhlakalulla, mutta ohjelma järjestys taisi olla pienoinen ylllätys. :-D

Link to comment
Share on other sites

^^ Hauska idea :lol: Itselläni tuo ei kyllä toimisi, nimittäin jos minut herättää keskellä yötä, niin menee vähintään muutama tunti, ennen kuin alan olla elävien kirjoissa. Päiväunilta herättyänikin olen _ihan pihalla_. Tästä syystä nykyään päikkärit on minulta kielletty ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kaason kanssa puhuessani sanoin että minua ei sitten yhtään haittaa jos tiedän päivämäärän etukäteen, sehän vain helpottaa kaikkia osapuolia. No sain tietää päivämäärän, mutta en jättänyt pois sitä vaihtoehtoa että ne voisivat olla myös toisena ajankohtana.

Aloin epäillä ja ja polttarit tosiaan olivat aikaisemmin kuin minulle oli ilmoitettu. Itse odotin innokkaana sitä päivää jolloin polttareiden piti olla. Olin etukäteen varautunut ja orientoitunut että sinä päivänä kun minulle oli kerrottu saan pitää hauskaa rennolla mielellä kaverien kanssa. Ja nyt kun ne olikin toisena päivänä olin kovin pettynyt kun olin ajatellut tekeväni silloin ihan muuta. Lisäksi olin kovin väsynyt ja odotin innolla että saisin viettää päivän sulhon kanssa kahdestaan, varsinkin kun edellinen ilta oli mennyt töissä ja firman pikkujouluissa, niin halusin taas viettää aikaa rennosti kullan kanssa.

Olin koko päivän kovin etäinen ja surullinen mielessäni, koska ajattelin vain miestäni ja että tämä päivä ei mennyt niin kuin piti. Varsinkin kun paras kaverini on tuleva mieheni ja en päässyt purkamaan pahaaoloani hänelle koko päivänä vaan jouduin pitämään sen sisälläni.

Opin tai lähinnä se päivä vain varmisti omia tuntemuksiani itsestäni eli siitä millainen olen. Nyt tiedän vielä paremmin että sulhaseni tuntee minut paremmin kuin ystäväni ja haluan että vain hänen tietäessä järjestetään yllätyksiä minulle.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kyllä etukäteen täytyy kertoa jos ollaan lähdössä johonkin, ihmiselle täytyy antaa aikaa valmistautua. Jos mulle olisi joku suunnitellut jonkun yllätysreissun johonkin ja sanonut että nyt lähdetään, saat aikaa puoli tuntia pakata tms. en olisi kyllä lähtenyt ollenkaan. Päivä olisi ollut pilalla kun olisi koko ajan täytynyt kauhuissaan miettiä mitä tapahtuu seuraavaksi. Kannattaa todellakin kertoa ainakin ajankohta etukäteen (ja ohjelmaa suunnitellessa ottaa morsiamen toiveet huomioon). Itsellä polttarit oli etukäteen suunniteltuna ajankohtana perinteinen baari-ilta. En olisi muuta halunnutkaan ^_^

Link to comment
Share on other sites

Olen ilmaissut kavereilleni hyvin selkeästi sen, etten halua ollenkaan polttareita. Iltaa voidaan yhdessä istua ennalta sovitusti, kuten muutenkin tehdään, mutta varsinaisia polttareita en missään muodossa halua. Toivon, että ystäväni myös ymmärsivät asian, eivätkä ole järjestämässä mitään "kivaa" yllätystä, koska joutuisin todennäköisesti teeskentelemään sen, että asia on mieluinen. Asiasta ollaan keskusteltu, mutta ainakin yksi kaverini oli sitä mieltä, että ehdottomasti on polttarit oltava, joten vähän pelottaa tämä yllätyksen mahdollisuus. Uskon kutienkin kavereideni olevan sen verran järkeviä, että kunnioittavat toivettani ja tulevat vaikka yhdessä sovitusti meille istumaan iltaa ja voidaan lämmittää sauna, juoda viiniä ja syödä jotain hyvää, jos asiaa jotenkin halutaan juhlistaa. Mutta ehdoton ei yllätyksille..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulla ei ole tietoa polttariajankohdasta ja häihin on alle kuukausi aikaa. Jännää! En haluaisi tietääkään tuota päivää, koska mun mielestäni on vain hauskaa, että polttareihin liittyy tietty salamyhkäisyys B) . Kova "päättely" on tietty päällä koko ajan.

Olen osallistunut muutamiin polttareihin ja en keksi, miksi se, ettei morsmaikku tiedä polttaripäivää, tarkoittaisi että hän joutuu lähtemään "suoraan sängystä" polttareihinsa :mellow: . Näissä kekkereissä on tehty niin, että mies on aina tiennyt päivän ja hänen kanssaan on sumplittu sisäänpääsy rappuun ovikellon taa. Morsian on saanut heti listan mukaan otettavista tavaroista ja hänelle on aina annettu mukavasti aikaa meikata, pakata yms. sillä väliin, kun muu porukka on pistänyt kunnolla aamupalaa pöytään ja muuten vaan kohottanut tunnelmaa :) . Aikataulu on aamulla ollut väljä (minimissään 1,5 h ennen lähtöä on oltava morsiamen kotona) eivätkä nämä morsiamet ainakaan ole näyttäneet aamulla minkään sortin stressin merkkejä!

Sellainen systeemi, jossa mies antaa naiselle tämän kavereiden laatiman kirjeen tms. polttaripäivän aamuna, vaikuttaa myös hyvältä systeemiltä. Kunhan mies ei itse nuku pommiin :D .

Eli: mun mielestäni ylläripolttarit = erittäin bueno. Kunhan morsiamelle annetaan se aika valmistautua. Mun mielestäni hänen ei silti tarvitse ehtiä aamulla mitään itseruskettavia siinä levittelemään ;) .

Link to comment
Share on other sites

^ edelliseen viestiini liittyen: Mulla oli lauantaina parhaat polttarit. Aamulla aikaa kamppeiden pakkaukseen ja hampaiden pesuun 10 minuuttia (tais kyllä vartti vierähtää) :grin: eli kyllä ne kaverit tietävät, etten ole mikään "pikalähtijä" :D , vaan eikös polttarien henkeen jäynä kuulukin...

Oli ihan mieletön päivä (lähdöstä huolimatta tai oikeastaan myös juuri siksi :) ); päikystä löytyy kertomustakin jos kiinnostaa. Muutenkin lähtö tuli yllätyksenä, koska kello oli jo sen verran kaasojen saapuessa, että olin tuudittautunut viettämään kotilauantaita. Toisin kävi!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä ei oikeen yllärit onnistu, kun välimatkaa on kiitettävästi. Ja oli vielä pakko sanoa, ettei ainakana tietylle kuulle (hääjuhlakuukaudelle) kun on juuri pahin tenttikausi menoillaan (eli en oikeasti pystyisi).

Muuten yllätys ois ok, mut oon kyllä sellanen ihminen et haluaisin et saisin olla rauhassa kotona aamun ja meikata ja syödä (jos ei oo seuraavaan moneen tuntiin syömistä). Ja aamukahvi ois kans aika hyvä. Eli pitäis olla sellanne tietty rauha, et ehtisin tehdä kaiken..jos mulle sanottas et puol tuntia aikaa..niin en ehtis ku panikoida varmaanki. Varsinkin kun on koiria ja näin. Mut ehkäpä se sitten, jos tiedän et ne on sinä ja sinä viikonloppuna..niin tiedän vähän varautua henkisesti. Eli joku muu tietää käyttää koirat ja hoitaa niitä ja minä taas tiiän laittaa jo vähä meikit silleen esille et ehin jotain iskee naamaan. Ja jos hetis sen kahvikupin juoda.. :girl_haha: Mut en itekkää haluais likasella tukalla lähtee mihinkään, tai sit et se ois just ihan hirveen näkönen just sinä aamuna ja ei millään sais laitettua eikä ois aikaa. En myöskään ilman meikkiä tahtois lähteä. Eli joku roti!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mä en pidä myöskään ylläreistä ja sanoinkin sen heti kaasolle, että haluan sitten tietää päivän ja kellonajan koska lähdetään. Sellaista ylläriä ei saa järjestää, että yht'äkkiä tullaan hakemaan. Mulla kun on lapsetkin, niin senkin puolesta pitää tietää. Ohjelma oli kyllä yllätys mulle. En arvannut yhtään mitä tehdään ja olihan siinä ylläriä kyllä kerrakseen mun polttareissa sitten! :girl_haha: Mutta tosiaan sitä tahtoa voisi sen verran kuunnella, että ei mitään sydänmenpysäyttävää ylläriä järjestetä, jos toinen ei halua.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ihmiset on nykyään niin kontrollifriikkejä, että. Ei ilman meikkejäkään voida lähtee ovesta ulos. :girl_impossible:

Olin yksissä polttareissa, jossa morsian todella haettiin ilman meikkejä kotoaan ja yksi osaava meikkaaja polttariporukasta meikkasi hänet ennen kun mentiin mihinkään ihmisten ilmoille. Musta olis ihanaa lähteä ilman meikkejä ja päätyä vaikka johonkin kauneushoitolaan meikattavaks ja laitettavaks. Ja ne todellakaan ole mikään luonnonkaunis ilmestys, mutta itsetunto kestää kyllä ilman meikkejäkin liikkua ulkosalla.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ihmiset on nykyään niin kontrollifriikkejä, että. Ei ilman meikkejäkään voida lähtee ovesta ulos. :girl_impossible:

Ehkä se kaikki yllätysahdistus ei liity siihen meikittä lähtemiseen.

Tosin minä en kyllä mene viemään edes roskia, jos ei ole jotain meikkiä edes. Ja inhoan kaikkia yllätyksiä. Ahdistaa, jos en tiedä mitä tulee tapahtumaan. Tästä syystä ei minulle tule 'perinteisiä' polttareita.

Link to comment
Share on other sites

Minua tultiin hakemaan polttaripäivänä kymmeneltä. Minut puettiin polttariasuun ja lisäilin vähän miekkiä. Reppuun en saanut ottaa kuin pari tavaraa. Osa tavaroista unohtui kun lähdimme niin joutuin, mutta se ei haitannut. Olin osannut odottaa, että polttarini ehkä olisivat tuona päivänä. Olin siis käynyt suihkussa ja tehnyt kevyen meikin, enkä ollut ihan lökövaatteissa. Normi lauantaina olen melko kaamea ilmestys ;) enkä olisi voinut puolessa tunnissa lähteä minnekään!

Itsekin olen normaalisti melkoinen kontrollifriikki. Tuo polttaripäivä oli kuitenkin kiva yllätys ja koko päivä oli ihana. Vaikak en tiennyt mitä seuraavaksi tulee niin nautin siitä, ettei itse tarvinnut suunnitella ja miettiä aikatauluja ym. Luotin ystäviini, ettei mitään mauttomuuksia tule ja olin oikeassa. Heolivat järjestäneen päivän tosi hienosti:)

muoks. Onneksi kotimme ei ollut ihan pommin jäljiltä kun minua tultiin hakemaan. Yllätysjutuissa on se just ihnaa jos ite tai koti näyttää pahalta..

Muokattu: , käyttäjä: siile
Link to comment
Share on other sites

Itsekin entisenä pahana kontrollifriikkinä, nykyisenä enää osa-aikaisena vain kauhistelen, miten yleistä se on, varsinkin naisilla. Ei osata suhtautua mm. raskauteen, synnytykseen ja lapsenhoitoon tai yleensäkään elämään ns. normaalisti. Kaikkea pitäisi voida hallita, jopa synnytyksen kulkua (sori, vähän OT), vaikka kyse on luonnollisesta tapahtumasta, joka etenee tietyllä tavalla, ilman, että siihen aina voidaan vaikuttaa. Sitten haukutaan sairaalan henkilökunta, kun homma ei mee niinkun halutaan.

Mulla kontrollifriikkiys häiritsi ihan vakavasti normaalia elämää ja parisuhdettakin (miesparka), juttelin asiasta ihan psykiatrille ja pikkuhiljaa olen opetellut löysäämään pipoa. Monia kehottaisin tämän luonteenpiirteen osalta katsomaan peiliin, ennenkuin alkaa esim. parisuhde tai muu elämänalue kärsimään pahasti. Ei tässä todellakaan ole pelkistä meikeistä kyse.

Mutta onhan se kamalaa, kun tiskikone on väärin täytetty, pyykit väärin pesty, koti sotkuinen kun tulee yllärivieraita eikä tietenkään mitään tarjottavaakaan. :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

Itsekin entisenä pahana kontrollifriikkinä, nykyisenä enää osa-aikaisena vain kauhistelen, miten yleistä se on, varsinkin naisilla. Ei osata suhtautua mm. raskauteen, synnytykseen ja lapsenhoitoon tai yleensäkään elämään ns. normaalisti.

Mua henkilökohtasesti ei ajatus raskaudesta, synnytyksestä tai lapsen kasvatuksesta ahdista tippaakaan. Koska mä nyt suurinpiirtein tiedän mitä nuo asiat pitävät sisällään. Teoriassa tiedän mikä on normaalia ja mikä ei. Esimerkiksi miten raskaus etenee missäkin vaiheessa.

Joten ehkä vähän (pikkusen) huono vertauskohta.

Myönnän kyllä ongelmani kaiken kontrolloimisessa, meille ei esimerkiksi saa tulla vieraita ellei ole vähintään parin päivän varotusaika. Meille ei siis tulla yllättäen tuosta noin vaan.

Polttarit on sinänsä pieni ongelma, kun kaikki tietää etten pidä yllätyksistä niin kukaan ei sellaisia järjestele. Enkä mä ymmärrä miksi tarvitsisikaan.

Ylipäätään en ymmärrä mitä hauskaa on spontaaniudessa.

Link to comment
Share on other sites

Aika paljon on vaan ollut juttua lehdissä siitä, miten kontrollifriikit nykynaiset hermostuu kun synnärillä homma ei etene niinkuin haluis. Hesarissakin joku haukkui lääkärit, kun "ilkeyttään" eivät antaneet epiduraalia ajoissa. Anestesialääkäreillä nyt vaan sattuu oleen tärkeämpiäkin juttuja, kuten äkilliset leikkaukset.

En toki väittänyt, että olis kaikkien onkelma kauhistella synnytystä ym, ei ollut itseasiassa munkaan.

Ai mitä kivaa spontaaniudessa? Voi toki, vaikka mitä ja vaikka millä elämänalueilla, vai mitä siskot. :flirt: .

Link to comment
Share on other sites

Itse en pidä itseäni mitenkään kontrollifriikkinä tai vastaavana, eikä minulle tuota ongelmia lähteä esim meikittä johonkin tai jännitä se, jos olisin sattunutkin olemaan lökövaatteissa kotona, eiköhän kaikki kaverini ole minut sellaisissa nähneet :girl_haha: En vain yksinkertaisesti pidä yllätyksistä, sillä jännitän niitä etukäteen tosi paljon, enkä pysty luottamaan siihen, että reaktioni niihin on mitenkään järjellä kuvailtavissa. :D . En tietenkään ole kaikkia ylläreitä vastaan, esim lahjat ovat ihan jees tms, mutta esimerkiksi polttareitten yllätykset tuntuvat minusta juonittelulta ja sitä inhoan.

Minulla kuitenkin oli polttarit, alunperin pitivät salassa, mutta koska olisin voinut hommata itselleni töitä siksi päiväksi, jos ei olisi osattu perustella minkä takia pitää pitää vapaana, niin kertoivat sitten ajankohdan. Ohjelma, ruoka ja paikka olivat kuitenkin yllätyksiä minulle, vaikka hyvin onnistuivat huijaamaan, että ei ole ohjelmaa yms. Mutta minulle tulee aina epämukava olo yllättymisestä, en tiedä kuinka siihen pitäisi reagoida ja minusta näkee heti, jos yllätys ei ollutkaan mieleinen. Omat polttarini oli kuitenkin ihanat ja pienellä porukalla pidetyt, vaikka vastustinkin itse niitä siis viimeiseen asti :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Minä kyllä arvasin milloin polttarit ovat, koska siinä vaiheessa oli jäljellä tasan yksi viikonloppu ennen häitä. Ihan tavallisissa vaatteissa olin, kun tultiin äidin luota hakemaan, ja tässä minun upea julkisen paikan meikkini ja vaatetukseni:

mail.jpg

Olin siis viikon myöhästynyt pääsiäisnoita :P

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Guest vierailee

Minä INHOAN yllätyksiä. Haluan aina pitää langat käsissäni ja tietää, mitä tapahtuu. En voi sietää sitä, että joudun jonnekin valmistautumatta. Olin aina toivonut, että polttareissani en pukeudu miksikään eikä mitään hassunhauskaa ohjelmaa ole järjestetty, vietettäisiin vain kiva ilta tyttöjen kesken, eikä missään nimessä mennä baariin, en jaksa baareja.

Noh, polttarit olivat jotain muuta. Minut haettiin töistä kesken päivän. Polttarit kestivät perjantaista sunnuntaihin. Jotain tavaroita minulle oli pakattu mukaan, vaan ei läheskään kaikkea tarpeellista. En saanut itse valita vaatteitani, vaan jotain rooliasuja siinä oli. Molemmat illat vietettiin baarissa. Jotain hassuja juttuja oli suunniteltu, mutta niistä kieltäydyin.

Olin kuvitellut viettäväni viikonlopun aivan eri tavalla, leväten ja rentoutuen mieheni kanssa. Nyt on välit kavereihin viileät, kun tietysti huomasivat, että en ollut kovin positiivisesti yllättynyt.

Olen melko hämmentynyt, ilmeisesti kaverini eivät oikeasti tunne minua. Tai sitten järjestivät kivan viikonlopun itselleen, mene ja tiedä.

Mitä sitten pitäisi tehdä? Harmittaa todella paljon, kun polttarit menivät aivan mönkään, mutta vielä enemmän se, että välit kavereihin ovat mitä ovat kaiken tämän seurauksena.

Link to comment
Share on other sites

Ketjun luettuani huomaan, että polttarit on monelle tosi iso juttu, ne merkitsevät hyvin paljon. Itsellänikin on ehdoton ei-kiitos lista, mutta nuo yllättämiset ja etukäteen varautumiset ovat se ja sama, sopeudun kyllä tilanteeseen :) Onneksi kaverini tuskin laittavat tekemään mitään kamalaa. Tai ainakin kaasoni osaa valita mikä sopii ja mikä ei. Miehestäni näkee kyllä heti, jos hän on tietoinen polttariajankohdasta, luulen että paljastus tulee sitä kautta, toista osaa lukea aivan liian hyvin :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...